46 avsnitt • Längd: 60 min • Månadsvis
En podcast om att ifrågasätta, dekonstruera eller lämna sin tro.
The podcast Exvangeliet is created by exvangeliet. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Kära lyssnare! Efter 4 säsonger, 45 avsnitt och drygt 28 000 lyssningar släpper vi, Hanna och Anna, idag vårt sista 46:e avsnitt av Exvangeliet. Men varför ett sista avsnitt, varför just nu och kommer podden någonsin att återuppstå lika rafflande som Jesus på den tredje dagen i sagan? I detta avsnitt pratar vi om poddens dåtid, nutid och framtid och summerar de avsnitt och ämnen som vi berört sedan starten. Och glöm för fasen aldrig bort att det finns glada nyheter för dig som lämnat tron.
I det här sjätte avsnittet av säsong fyra pratar jag, Hanna Larsdotter och bloggaren Amanda Lundin om att vara extroende. Vi pratar också om rapporten "Här för att stanna", gjord av organisationen Bibeln idag, som i stort handlar om varför så många barn och unga lämnar frikyrkan. I undersökningen verkar det dock som att man har undvikit att tala med de som rapporten faktiskt verkar handla om - de som lämnat kyrkan. Hur kommer det sig undrar vi? Jag och Amanda har knåpat ihop en artikel som svar på denna rapport utifrån extroendes perspektiv och diskuterar kring den ”tystnadskultur” som verkar finnas kring just extroende. Artikeln går att läsa i sin helhet på www.exvangeliet.com
Helig olja, mirakler som låter för bra för att vara sanna, pyramidspel, framgångsteologi, New thought och kritiskt tänkande. Vad är ”Snake Oil” och hur uppstod begreppet? Hur kommer det sig att Hanna kom att tänka på detta ämne i relation till religion och hur går man till väga om man vill ha helig olja hängandes i nyckelknippan? Denna mirakelkur till avsnitt kommer bota din nyfikenhet. Välkomna att hänga med på ett smort samtal med Hanna och Anna.
Hanna och Anna pratar om avhoppares röster, om de får bli hörda och hur de tas emot i den kyrkliga kontexten. Som underlag använder vi oss av Joel Halldorfs ledare i tidningen Dagen, ”Många lämnar kyrkan i onödan”. ”Varför lämnar en person sin tro? Kan man säga att någon lämnar av rätt eller fel anledning och vem avgör det? Finns det någonsin en rätt anledning att lämna tron enligt frikyrkan och vad är i så fall den? Som bonus pratar vi även om SVT:s nya serie Domedagen, Hannas medverkan i denna och respons på avsnittets innehåll.
Joel Halldorfs artikel går att hitta i tidningen Dagen och Hanna Larsdotters ej publicerade replik finns att läsa i sin helhet på www.exvangeliet.com. I avsnittet nämner vi även bloggen www.amandasminnen.com samt tv-serien Domedagen som går att hitta på SVT Play.
Vi firar 20.000 lyssningar med ett jubileumsavsnitt. Vi skålar i cava och utvärderar tiden från podcastens början fram till nu. Vad har hänt sedan vi startade, vad har vi lärt oss och vad ligger framför? Följ med och skåla med oss!
Sanja Nilsson, doktor i religionsvetenskap vid Malmö universitet med forskningsområdet: barn och unga inom minoritetsreligioner, är med oss denna vecka och pratar om boken Guds nya barnbarn, med temat barn i sekter, där hon agerar medförfattare. Samtalet kretsar kring barnen inom Knutby Filadelfia, sektbegreppet, karismatiska grupper och ledargestalter men också problematiken kring medlemmars och avhoppares väsensskilda skildringar av den aktuella gruppen. Vi närmar oss ämnen som barnuppfostran, lydnad, gråt i köttet och sist men inte minst: Vad fasen är ett karismatiskt ögonblick?
I fjärde säsongens första avsnitt pratar Hanna och Anna om fördomar, stereotyper och nidbilder. Varför har vi människor fördomar om varandra, vad är bekräftelsebias och backfireeffekt? Vilka stereotyper finns det om avhoppare och "världen" och hur gör vi för att bli bättre på att möta varandra med ett öppet sinne och se bortom våra förutfattade meningar? Hur super-duper onda är vi avhoppare, var vi verkligen kristna på riktigt och kan man se på någons facebooksida att man inte längre är troende? Välkomna till säsong fyra av Exvangeliet.
Vad händer när människor i sekulariserade välfärdsstater, som Sverige, inte längre använder Gud och gudsbegreppet som en trygg plats? Kan det vara så att välfärdsstaten då tar över rollen som den trygga platsen? Här kommer uppföljaren på samtalet med Pehr Granqvist, professor i utvecklingspsykologi, som grundar sig i hans bok ”Attachment in Religion and Spirituality: A Wider View. Denna gång gästas vi även av Joel Gruneau Brulin, doktorand och leg. psykolog, för att tillsammans prata om sekularitetens psykologi, ”The Swedish Theory of Love” och kopplingen mellan välfärd, religiositet och anknytning.
Unruly children med upprorets ande, förlorade söner och döttrar, avfällingar och vilsna får. Det finns många benämningar på oss som lämnat tron. Hur bemöter man avhoppare med respekt och hur vill en avhoppare bli bemött? Varför är det så svårt att närma sig varandra när man befinner sig i tillsynes olika trosläger? Varför har Hanna så svårt för liknelsen om den förlorade sonen? Vad är acceptans, ärlighet och att vara genuin? I detta avsnitt försöker Hanna och Anna svara på frågor ställda av några av våra troende lyssnare. Vi hoppas, med detta samtal, ge uppslag till hur vi kan bli bättre på att bemöta varandra - som människor.
Oh my Gosh, helvetes jävla skit, fan och bira, bira, bira. Hur gör man när man lämnat en tro där det varit tabu att leva i dekadens? Får man ta sig en sup eller säga en svordom? Självklart får man det, säger Hanna och Anna och pratar om svårigheterna man kan uppleva när man lägger syndakatalogen på hyllan och dammar av sin egen vilja och sina egna önskemål om hur livet ska levas. Detta andra avsnitt av två handlar om det mest förbjudna, det syndiga och otillåtna, bitterhet, svordomar och alkohol men också om någonting vi vill kalla för dekadensens lov - det positiva i att vara fri att välja, oavsett om man väljer avhållsamhet eller inte. Är alla avhoppare bittra? Förför handlar Anna mat för 666 kronor? När svär Hanna som mest och blir man bakis på en kork whiskey? Varmt välkomna till ett helvetes jävla skitavsnitt.
Oh my Gosh, helvetes jävla skit, fan och bira, bira, bira. Hur gör man när man lämnat en tro där det varit tabu att leva i dekadens? Får man ta sig en sup eller säga en svordom? Självklart får man det, säger Hanna och Anna och pratar om svårigheterna en kan uppleva när en lägger syndakatalogen på hyllan och dammar av sin egen vilja och sina egna önskemål om hur livet ska levas. Detta avsnitt handlar om det mest förbjudna, det syndiga och otillåtna, sex, bitterhet, svordomar och alkohol men också om någonting vi vill kalla för dekadensens lov - det positiva i att vara fri att välja, oavsett om man väljer avhållsamhet eller inte. Varmt välkomna till ett helvetes jävla skitavsnitt.
Cajsa Nordlund är en skillad illustratör och serietecknare som driver konstprojektet Becoming an exmormon som handlar om hennes egna och andra människors upplevelser kring att lämna mormonkyrkan. Vilka skillnader är det mellan att växa upp i mormonkyrkan och att, som Cajsa utan religiös bakgrund, gå in i den som vuxen? Hur kommer det sig att man helt plötsligt kan befinna sig i ett äktenskap för tid och evighet med heliga underkläder och tempelritualer? Finns det psykologiska förklaringar till varför vi vill göra likadant som människorna runt omkring oss och hur använder sig Cajsa av sina erfarenheter inom kyrkan då hon skapar sina serier? Välkomna till ett intressant samtal med en exmormon med kreativa ess i rockärmen.
Instagram:
@becominganexmormon & @tossaniska
Facebook: www.facebook.com/becominganexmormon
& www.facebook.com/tossaniska Patreon.com/cajsan
Christina Larsson kom nyligen ut med sin bok ”De tusen milens längtan” som i stort handlar om hur hennes uppväxt som missionärsbarn i Burundi och Kongo påverkat henne, men det är även en rörande skildring av föräldraskap. Christina berättar målande om hur hennes föräldrars religiositet och livsval satt spår i hennes liv, om hennes problematiska relation till sin mamma men också hur hon senare i livet vågar möta mammans egna berättelse av feministisk frigörelse. Detta är en djupt rörande berättelse om separation, problematiskt föräldraskap och trauma men också om frigörelse, upprättelse och försoning. Vi pratar om väckelsen, striden med ondskans andemakter, Jesu återkomst och att känna skräck inför ”den yttersta tiden”. Missa inte detta fina samtal.
I detta fjärde avsnitt i säsong tre har vi nöjet att presentera Pehr Granqvist, forskare, professor i utvecklingspsykologi och författare av den nyutkomna boken Attachment in Religion and Spirituality - A Wider View. Vad är anknytningsteori och vad sjutton har det att göra med religion och spiritualitet? Hur kan Gud fungera som en anknytningsperson? Vad skiljer Gud från andra anknytningspersoner och när är människor mer benägna att vända sig till en gudsgestalt? Vi pratar om bön som religiöst anknytningsbeteende, ”autonoma tvivlare”, fundamentalism och vilka anknytningsbeteenden som hypotetiskt sett kan uppstå när man lämnar sin tro. Sist men inte minst får vi veta varför Pehr har inkluderat en playlist i sin bok hur det kommer sig att Nick Cave har visat intresse för boken? Missa inte detta löjligt intressanta avsnitt om religion, psykologi och anknytning!
I detta tredje avsnitt i Exvangeliets tredje säsong får vi veta mer om hur livet kan se ut för en exmuslim som flytt Iran och hamnat i Sverige. Vi får höra Shahins ytterst modiga berättelse om flykt, aktivism och en längtan efter en värld utan religiöst och politiskt förtryck. Hur var det att vara aktiv ateist i Iran och hur var det att behöva fly därifrån och lämna sin familj? Vad anser Shahin om religion överlag och Islam i synnerhet? Vi pratar om religiösa reformister, religionsfrihet och barns frånvaro av just denna frihet. Sist men inte minst - hur är det att leva med en ständig rädsla att bli utvisad till ett land där du inte får tro på vad du vill?
OBS OBS! Extrainsatt argt bonusavsnitt med tanke på den kristna frikyrkoprofilens sexköp. Vi utgår från en debattartikel av Magnus Lindeman i tidningen Dagen den 8/6 med rubriken ”Så undviker vi fler kristna profiler som köper sex”. Vad har Lindeman för tips till kristna angående denna fråga? Varför blir man egentligen chockad av att kristna personer är kapabla att göra sådana här typer av handlingar och vem är denna ”fiende” som Lindeman, i sin artikel, menar är anledningen till att detta faktiskt händer. Vad händer då man utgår från att människor styrs av onda och goda krafter såsom Djävulen och Gud och vari ligger då människans eget ansvar? Vad har Kristi kropp att göra med att en kvinnas kropp blivit köpt och hur ska man vara för att bli belönad av Gud? Vi sammanfattar ”Du ska va svag, du ska va fattig och du ska va jävligt sorgsen - då kommer Gud att belöna dig.” Check.
Vi kickar igång Exvangeliets tredje säsong med en riktigt sommar-regn och presenterar ”De arga avsnitten” i två delar. Varför behövs detta? Varför är extroende ibland arga och besvikna? Är det okej att vara arg på religion, religiösa dogmer och ideologier och om det nu är okej - vart ska man då rikta sin ilska? Hur validerar man sin egna upplevelser och hur kan man uttrycka besvikelse eller ilska gentemot situationer, sammanhang och ideologier utan att det behöver gå till personangrepp. I det andra arga avsnittet får du även ta del av våra arga manifest. Hanna och Anna bestämde att nu är det dags för dem att vara arga. Så varför inte göra det offentligt så att alla får höra. Här kommer ”De arga avsnitten” - och du är inbjuden.
Vi kickar igång Exvangeliets tredje säsong med ett rikligt sommar-regn och presenterar: ”De arga avsnitten” i två delar. Varför är extroende ibland så arga och besvikna? Är det okej att vara arg på religion, religiösa dogmer och ideologier och om det nu är okej - vart ska man då rikta sin ilska? Hur validerar man sin egna upplevelser och hur kan man uttrycka besvikelse eller ilska gentemot situationer, sammanhang och ideologier utan att det behöver gå till personangrepp? Hanna och Anna bestämde att nu är det dags för dem att vara arga. Så varför inte göra det offentligt så att alla får höra? Här kommer: ”De arga avsnitten” - och du är inbjuden.
Nu kan du stötta Exvangeliet om du vill.
Swisha en liten slant till 1236286298 så kan vi göra podden bättre och mer långvarig. Tack.
Innan nästa säsong drar igång bjuder vi på en alldeles färsk intervju med Humanisternas nya ordförande - filosofen David Rönnegard. Vi pratar om hans cancerdiagnos, välfungerande mediciner och hans upplevelser av hur det är att vara en ung, döende ateist. Ett samtal om sekulär humanism, döden, livet, filosofi, mirakler, bön och sist men inte minst - hästar.
Hanna och Anna delar med sig av sina tankar kring Netflixserien Unorthodox och reflekterar kring senaste Exvangelietavsnittet om Unorthodox och individualism med Jesper Ahlin Marceta. Hur väl representerar berättelsen i Unorthodox verklighetens avhoppare? Bygger Estys karaktär på en stereotyp av en frihetshjältinna i ett individualistiskt narrativ? Varför är berättelser som dessa viktiga och hur kan de användas i debatten kring förtryck, individens rättigheter och religionsfrihet? Sist men inte minst ställer vi oss frågan varför påven liknar syndare vid fladdermöss?
Serien Unorthodox ligger högt på Netflix topplista just nu. Den är baserad på Deborah Feldmans bästsäljande memoar, Unorthodox: The scandalous rejection of my Hasidic roots och handlar om hennes egen resa från en uppväxt i en chassidisk Satmar-gemenskap. Den 15 april 2020 skrev Jesper Ahlin Marceta, filosofie doktor i filosofi, en artikel i aftonbladet om serien. Artikeln har rubriken ”Kollektivet kan vara ett fängelse utan murar - Konflikten i ”Unorthodox” har djupa filosofiska rötter – och finns även här”. I detta avsnitt talar Hanna och Jesper om konflikten mellan individen och kollektivet, mellan individualism och konformitet. Varför sympatiserar så många med karaktären Etsy i Unorthodox? Vad är individualism och vad har Hannas ständiga byte av frisyrer för betydelse i sammanhanget?
Vill du höra mer av Jesper så kan du lyssna på honom i podden Aftonbladet Kultur - Vi tvår våra händer - Kulturens coronapodd om ”Ortodox liberalism”
Det är coronatider och har precis varit påsk - just därför passar Hanna och Anna på att dedikera även det andra bonusavsnittet av två till just detta. Vi svarar på en lyssnarfråga. Är det en myt att mormonerna har heliga underkläder och hur ser livet ut för en mormon? Vad är det för skillnad på vardagslivet och tempelritualerna och hur påverkar de varandra? Vad är det för skillnad på känsloupplevelser och andliga upplevelser? Kan man ha andliga upplevelser när man lämnat sin tro och vad i helvete är kunskapsteori? Vi pratar om Stefan Löfvens medverkan i tidningen Dagen. Vad betyder egentligen påskens budskap och är det okej att inte höra av sig till sin familj i coronatider?
Det är coronatider och har precis varit påsk - just därför passar Hanna och Anna på att dedikera det första bonusavsnittet av två till just detta. Hur hanterar man oro utan Gud? Hur kan man förhålla sig till bön och tankar på sista tiden när man lämnat sin religiösa tro? Vi pratar om falsk tro, inre och yttre sanningar, tips på tekniker på hur oro kan hanteras med kbt och att söka mening i svåra tider. Sist men inte minst: Vad betyder det att ängeln Moroni tappade sin trumpet?
I två avsnitt reflekterar Hanna och Anna kring varandras olika före detta samfund. I detta andra avsnitt undersöker Anna den evangelikala frikyrkan. Hon har tittat på dokumentären ”För Guds skull”, en dokumentärfilm av Noomi Liljefors om Södermalmskyrkan, idag We Are One Church, från -89 som ni kan hitta på youtube. Hon har även lyssnat på P1 dokumentär ”Hillsong: Megakyrkan och Succepastorn” från 2017 av Henrik Svensson. Vi pratar om: Kärlek, okritiska förhållningssätt, Abraham och Isak, en svartsjuk Gud, Bibelns giltighet, offer av olika slag, den fria viljan, helanden och mycket annat som en ex- eller postevangelikal kan känna igen sig i. Hur har Hanna upplevt allt detta och hur ser Anna på frikyrkan genom en exmormons ögon?
I två avsnitt reflekterar Hanna och Anna kring varandras olika före detta samfund. I detta första avsnitt har Hanna tittat på SVT:s produktion ”Från Sverige till himlen - Mormoner”, CNN:s ”Rare look inside secretive mormon temple” samt klippet ”Mormons flock to Scandinavia to find true love” Samtliga klipp går att hitta på Youtube. Hur är det att tro att man lever i sista tiden med ständiga tecken på Jesu ankomst? Hur uppstod egentligen mormonkyrkan och Mormons bok- det tredje testamentet? Varför ska mormoner engentligen ha ett ettårsförråd av mat och överlevnadsgrejjer? (Kan ju iof vara bra såhär i Corona-tider). Hur ser mormonkyrkans läror ut genom exfrikyrkliga glasögon? Ett, enligt oss, mycket givande samtal som ger insikter om hur lika vi egentligen är.
Satan, Djävulen, Beelsebub och Lucifer. Alla är de namn på den onda gestalt som i stort inom kristendomen ses som Guds fiende nummer ett. Men är satansgestalten egentligen ond eller kan man se på den som en allegorisk symbol för upplysning, självständighet, automonitet och självreflektion? Detta menar iallafall Satanistiska samfundet som numera också är erkänt som ett religiöst samfund, eller trossamfund, i Sverige. Vad innebär en Satanistisk tro? Påverkar det vardagslivet på något sätt och vad är ett brölutrop? Välkomna till ett samtal bortom djävulsdyrkan och sensationsjournalistik där Hanna och Anna möter Erik och Lux, två varma personer med hjärta för mänskliga rättigheter och ifrågasättande av korrupta auktoriteter.
På alla hjärtans dag var Hanna och Anna alldeles lagom morbida och talade om döden med Thanatologen Philip de Croy och hans valp Prins Hatt. Vad i hela friden är en Thanatolog? På vilka sätt kan döden både förena och splittra oss? Får man säga: ”Men be om ursäkt då jävla döden” och hur kan man tala med barn om detta svåra ämne? Helvetet, apokalypsen, det yttersta mörkret och Tartaros samt massvis andra intressanta, viktiga och för en extroende, eventuellt laddade, ämnen kommer upp. Vågar du väga ditt hjärta på tidens våg så lyssna på detta fina samtal som även försöker svara på frågan om du får ta med dig hunden in i himlen. Du är som vanligt hjärtligt välkommen in i gemenskapen bland sammetsfåtöljer, valpar och espressokoppar.
Josefine Franc är artist och låtskrivare under namnet Joie Fine. Hon är uppvuxen i Pingströrelsen och vid 22 års ålder, efter en omvälvande resa till USA och bibelskola på Livets Ord, lämnade Josefine kyrkan och senare den kristna tron. Idag vid 35 års ålder vill hon berätta sin story om hur det var att leva i det som hon kallar ”ett lite mer extremt” kristet sammanhang med inslag av framgångsteologi och auktoritetstro där uttryck som ”jobba med sin tro” och ”akta sig för världen” var vanligt förekommande. Vi pratar om G12, andliga övergrepp, profetior, demoner och vad det innebär att vara ett ”vessel” . Vi går även in på hur det är att leva efter ett religiöst uppbrott, utanför det så kallade ”Guds beskydd”, med upplevelser av depression, upprättelse av den egna personligheten, kreativ frihet och möjlighet att få gå sin egen väg. Hur är det att prata med personer som fortfarande befinner sig inom kyrkan och hur kan man som kyrka utvärdera sin egen verksamhet för att underlätta för människor att ärligt få ifrågasätta sin religiösa tro på ett hälsosamt sätt? En stor eloge till Josefine som vågar vara så öppen med sin berättelse.
Carl Gustaf Olofsson har växt upp inom frikyrkan. Hans far var möbelsnickare, ålfiskare och predikant inom fribaptistsamfundet. I den närmsta släkten fanns ytterligare två predikanter och ett missionärspar. Han döptes som tioåring men tron krackelerade tidigt. Han har ett livslångt engagerat förhållande till våra existentiella livsfrågor. Detta engagemang rör sig i spänningen mellan kristen tro och det sekulära och gudlösa. Han har skrivit boken “Existentiell livssyn - kristen tro?” ett stort antal bloggar och artiklar i bland annat Svensk kyrkotidning och Humanisten. Han driver webbplatsen “Språk tro och religion” och “Gustafs videoblogg”. Han är starkt engagerad i klimatfrågan och har varit med om att få till flera kvalificerade arrangemang inom ramen för Humanisterna Kalmar där han också är styrelseledamot. Detta tyckte jag och Anna lät mycket intressant och bjöd därför in honom till ett samtal. Vi bjuder på mycket skratt och ett försök att reda ut begreppen sekulär andlighet och existentiell tro. Dessutom förkommer ett äpple - som inte har att göra med Edens lustgård men däremot en mycket spännande sekulär ritual.
Josefin Lennartsson är pionjärpastorn som växte upp som missionärsbarn i Liberia i Västafrika. I detta andra säsongens femte avsnitt har vi ett nyfiket och känslosamt samtal om psykisk ohälsa, Ondska med stort O och exvangeliet-jinglar med triggande predikoljud. Josefin berättar om sin nya bok ”Mer än en överlevare - en handbok från ödemarken”, vad det innebär att vara pionjärpastor och att därigenom bryta mark för kärleken. Välkomna till ett viktigt och värdefullt samtal över trosgränser… eller hur mycket gränser har vi egentligen? Kanske är de mindre än vi föreställer oss?
Mattias Ristholm är musikern och ljudteknikern som läser kognitiv neuropsykologi på fritiden och har ett stort intresse för psykologi. Med en bakgrund som pingst-pastorsbarn och aktiv i frikyrkan berättar han om sin nuvarande identitet som postevangelikal. Vad sjutton betyder det? Hur ser Mattias religiösa resa ut och hur hamnade han där han är idag? Välkomna in i ett spännande samtal om hur man kan använda Bibeln på ett symboliskt och psykologiskt sätt. Vad innebär det egentligen att vara sekulärkristen och hur kan vi hitta en plats för helighet, eftertanke och andlighet bortom det vi lämnat? I slutet av detta avsnitt bjuder vi dessutom på Mattias fina låt Garden. Enjoy!
Hanna och Anna reflekterar kring händelserna i Knutby. Hur kommer det sig att många i frikyrkosverige blir förvirrade av händelserna i Knutby? Vad är den andliga dimensionen och hur kan tron på den användas i manipulativt syfte? Vi undersöker våra egna associationer till begreppen ”kristi brud” och ”att vara rätt och fel”. Någonting som vi förstått utifrån det som hänt i den lilla pingstförsamlingen i Knutby är att vi som samhälle behöver växa kollektivt i hur någonting som detta kan uppstå.
I detta tredje avsnitt av Evangeliets andra säsong träffar Hanna pastor Esther Kazen aka Feministpastorn och pratar om kristen feminism, hbtq-altartavlor och jungfru Marias eventuella jungfrulighet. Hanna gråter en skvätt, skyller detta på Esthers roll som pastor och tillsammans försöker de svara på frågan: Vad är det som skaver?
Hanna och Anna dricker kaffe med kanelsmak med humanisten Ulf Gustafsson över ett samtal om humanism som livsåskådning. Vad är egentligen humanism? Hur resonerar humanister kring barns religionsfrihet? Måste man vara ateist för att vara humanist och är humanism bara en annan typ av religion? Alla dessa frågor och många fler försöker vi söka svar på i den andra säsongens andra mycket intressanta avsnitt av Exvangeliet.
Hanna och Anna träffar psykoterapeut Helena Löfgren för ett samtal om manipulation, sekterism, och terapeutisk behandling för människor som lämnat destruktiva rörelser av olika slag. Hur kan man må när man lämnat en sådan typ av rörelse, hur ser den terapeutiska behandlingen ut och hur kan man själv jobba på sin rekonstruktion? Allt detta försöker vi reda ut i andra säsongens första avsnitt av Exvangeliet.
Hanna och Anna bjuder på en julklapp till er som inte får nog av oss. Nu när julen står bakom knuten med all sin prakt kan vi inte låta bli att vrida och vända på det som många kallar för ”meningen med julen”. Kan sjungandet av en vacker julsång upplevas som att lovprisa sin gamla fångvaktare? När föddes Jesus enligt Joseph Smith? Vad har Kentucky fried chicken med traditionellt julfirande att göra och kan en ”levande julkrubba” vara farligt för förskolebarn? Dessutom bjuder Hanna på jul - historisk - kuriosa som innefattar spindelväv, de dödas julotta och galten Särimners släktingar som varje år återuppstår på våra svenska julbord. God jul och ett julbordsgöttigt nytt år.
I det sista avsnittet för säsongen bjuder vi på ett samtal över trosgränserna. Från första avsnittets berättelse om hur jag blev kallad för avhoppare möter vi nu äntligen Matilda - min äldsta barndomsvän som uttalade dessa avgörande ord som blev startskottet på min resa som ”avhoppare-sträck-på-er-aktivist”. Vad menade hon egentligen med ordet avhoppare? Hur tänker hon idag efter att hon lyssnat på alla avsnitt av Exvangeliet? Hur pratar man med varandra när man värdesätter tron på Gud så olika? Dessutom, hur ser min väns egna rekonstruktion ut och hur tycker hon att kyrkan kan förbättras? Kan man verkligen vara vänner över trosgränserna? Allt detta reder vi ut i detta känslosamma nionde avsnitt av Exvangeliet.
Hanna och Anna samtalar om synen på ondska och godhet inom våra respektive lämnade rörelser. Tillsammans drar vi ut demoner i ljuset, sörjer förlusten av himlen och höjer upp vårt ego till skyarna. Är det bättre att vara god eller hel? Hur blev Hanna av med sin rädsla för mörker genom egen skräckterapi? Finns det någonting som heter ”light version - exorcism”? Är det gott att vara självuppoffrande och är det okej för en mormon att lägga tarotkort? Det och mycket mycket mer får du reda på i detta något fullpackade, fullspäckade och färgsprakande åttonde avsnitt av Exvangeliet.
Vårt första mycket modiga manliga perspektiv kommer från Robert Eldrim - Stockholmsbaserad fotograf och bildesigner med rötter i Borås. Han ville, efter en uppväxt inom trosrörelsen, satsa helhjärtat på sin kristna tro och hamnade därför till slut på Livets Ords bibelskola där livet tog en helt annan vändning. Hur såg Roberts resa ut? Vad var det som fick honom att lämna sin kristna tro? Hur ser hans relation till demoner ut idag? Hur är det att som barn uppleva skolan som ett stridsfält och vad kan vi egentligen beskylla religionen för? Allt detta talar vi om i det sjunde avsnittet av Exvangeliet.
Lena Frisell aka Frikyrkoflatan har en upplevelse av att komma ut som homosexuell i en evangelikal miljö. Lena är troende kristen och vill, snarare än att svartmåla dessa sammanhang, lyfta dessa frågor på ett respektfullt sätt - en bra idé tycker vi på Exvangeliet. Detta avsnitt är det andra av två, så har du inte lyssnat på det första - avsnitt fem, gör gärna det först. Vilka är EKHO? Varför engagerar sig en ateist i trosfrågor? Vad är en äkthetsgrupp och hur kan internaliserad homofobi se ut? Allt detta får du veta i det sjätte avsnittet av Exvangeliet. Enjoy.
Lena Frisell aka Frikyrkoflatan har en upplevelse av att komma ut som homosexuell i en evangelikal miljö. I det här avsnittet, det första av två, pratar vi om ”svåra” frågor som bejakande av homosexualitet i frikyrkan, om viljan att få vara sig själv, om svårigheterna att lämna kyrkliga sammanhang och att hantera viljan att vara kvar. Lena är troende och vill, snarare än att svartmåla dessa sammanhang, lyfta dessa frågor på ett respektfullt sätt. Det tycker vi på Exvangeliet är en mycket bra idé. Gråtande påhoppare, blundande hoppjerkor och två missanpassade mänskor med hopp om framtiden får du möta i detta femte avsnitt av Exvangeliet.
Vafalls, Skandal! Hanna och Anna ägnar sig åt högljutt skratt och pratar åter igen om renhetskultur och den inre snuskigheten som vi båda upplevt i våra respektive rörelser. Vad är en värdighetsintervju, varför ville Anna inte leka med nakna barbiedockor, är lovsång erotiskt och är det inte dags att äga sitt äppelskrutt? Allt detta får du reda på i fjärde avsnittet av Exvangeliet.
”Give me sex Jesus” är en amerikansk dokumentärfilm från 2015 av Matt Barber och Brittany Machado. Enligt filmskaparna består den av personliga berättelser som rör religiös, främst evangelikal, renhetskultur. Hanna och Magdalena Chominska, socionom med egen erfarenhet av katolsk renhetskultur, har sett dokumentären, stöter och blöter intryck av filmen och pratar om egna upplevelser av renhetskultur. Hur upplever en fd evangelikal och fd katolik filmen? Vem är Magdalena och på vilket sätt är en orgasm en lovsång till Gud? Allt detta får du veta i tredje avsnittet av Exvangeliet.
Den förlorade sonen är en klassisk liknelse från Bibeln. Här beskrivs faderns (Guds) kärlek till den förlorade sonen (en tvivlare och syndare) som varit ute i världen och festat loss för att nu när pengarna är slut återvända till faderns hus där fadern bjuder på helstekt gödkalv. Men vad säger verklighetens förlorade dotter om tillvaron som en inte längre troende och hur gick det egentligen till när hon gav sitt liv till Jesus? Allt detta får ni svar på i det andra avsnittet av Exvangeliet.
I begynnelsen var evangeliet och evangeliet var hos Gud och evangeliet var Gud. Well. Det var då. Sen kom exvangeliet. För vissa smög det sig långsamt på, för andra slog det ner hårt och plötsligt. För många är efterdyningarna märkbara.
Podden Exvangeliet växte långsamt fram under våren 2019 och dimper nu ner hårt på hösten samma år. Men hur föddes idén? Är det verkligen så jobbigt att lämna ett religiöst trossystem? Vad har Hanna och Anna gemensamt och vad betyder ordet förmätet? Allt detta får vi svar på i första avsnittet av Exvangeliet. Rymdskeppet har landat och livet kommer aldrig bli sig likt igen.
Exvangeliet är en podcast om att ifrågasätta, dekonstruera eller lämna sin tro. Vi dimper ner som ett rymdskepp i dina hörlurar under hösten/vintern 2019. Följ och gilla oss gärna på facebook och instagram, kolla in vår hemsida www.exvangeliet.com och prenumerera på podden.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.