Rollspel. Te. Mys. Norrland.
The podcast Nordnordost is created by Nordnordost. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Jag tar en paus i julstöket och pratar en massa, kanske mest om ett spännade projekt för nästa år!
Spelmakaren Jon gästar studion och vi pratar om rollspelshobbyn och hittar så många spännande stickspår i samtalet att vi nog aldrig kommer till något riktigt ämne. Men Jon är känd för rollspelet Askhem, och vi kommer helt kort in på det i slutet på avsnittet.
Anders gästar studion. Vi pratar om AI och om Anders besök på GothCon XLVII.
Jag och hunden Idun sitter i studion på nyårsafton och aktar oss för fyrverkerier medan jag blåser dammet av utrustningen och spelar in en liten årskrönika efter flytten.
Niels Wisth gästar studion. Vi pratar om Drakar och Demoner, det norska rollspelskonventet Arcon och Niels äventyr Drömmarna.
En varning för att det är en liten spoiler av introduktionsäventyret till nya Drakar och Demoner i avsnittet när Niels berättar om hur det gick när de skulle spela det.
Anders gästar studion och vi pratar om rollspel som borde ha blivit spelade vid det här laget.
Jag tar en liten paus i julstöket mellan choklad och julsmörgås och spelar in ett litet avsnitt som mest handlar om Drakar och Demoner.
God Jul och Gott Nytt År kära lyssnare!
Jag sitter ensam i studion och pratar om saker jag tycker är coola, saker jag spelat och undrar vad ni tycker borde ske under 2023.
Anders gästar studion, vi pratar om filosofi, rollspel och Drakar och Demoner. Avsnittet spelades in innan Kickstartern för den nya utgåvan drog igång tidigare under dagen.
Det är veckan före midsommar och Anders gästar studion. Vi pratar figurspel, varianter på rollpersonsmakande och avslutar med ett besök i köket för att prata om våra nuvarande favoriter.
Anders och Ronja gästar studion, vi pratar rollspel, svamp, GothCon och sjökrigsspel.
Mattias gästar studion och han har precis avslutat en lång kampanj i Kuf så vi passar på att prata om hur Kuf funkar i kampanjspel. Inga spoilers för er som följer krönikan på rollspel.nu.
Anders gästar studion. Vi firar att podcasten fyller 10 år och sedan gör vi en djupdykning i hur det gick till när rollspelet Höstdimma kom till och vad det är för spel.
Anders gästar studion och vi diskuterar en av vår tids stora frågor, skall man splittra partyt?
Hello, foreign people,
In this episode Joel joins me as I make a deep dive into my old RPG of Shakespearean comedy – The Daughters of Verona.
I det här avsnittet gör jag och Joel en riktig djupdykning ner i mitt gamla komedirollspel The Daughters of Verona
Jag pratar lite kort om vad som hänt sedan sist i Kuf-kampanjen som jag spelleder.
Anders och Ronja gästar studion. Vi pratar glass, svarar på lyssnarbrev och kommer till slut fram till avsnittets egentliga ämne, bleed.
Jag sätter mig i studion och spelar in det första bonusavsnittet av podcasten. Jag pratar om Twitter, spelledande och Kuf-kampanjen jag spelleder.
Anders gästar studion. Vi pratar rollspel, med ett fokus på spel som vi tänker att vi borde spela innan vi dör.
Jag dricker Ginger Ale i studion och spelar in ett kort litet bonusavsnitt. På slutet kommer Idun och bidrar.
Anders, Ronja och jag spelar in inför en levande studiopublik på GothCon XLIV. Vi recenserar teer i ca 20 minuter och sedan svarar vi på frågor om hur det går till när vi spelar rollspel online.
Jag sätter mig ner efter jobbet och spelar in ett avsnitt om GothCon, inspiration och att spelleda Kuf.
Hello, foreign people,
In this episode I talk about my modern era horror storygame OKULT.
I det här avsnittet pratar jag om mitt samberättarspel OKULT.
Anders gästar studion och vi pratar om hur tiden flyter i spelet jämfört med vid spelbordet.
Joel gästar studion, vi pratar om säkerhetsmekaniker i rollspel och om vad som är nytt kring Joels kommande rollspel Den Yttersta Domen och äventyret ”Söndrade vi falla”.
Anders gästar studion och vi pratar om julfirande, små elektronikprojekt och döden.
Jag hade dessutom sällskap av en oooooerhört knarrig stol i studion, jag har städat bort den efter förmåga och skall försöka byta stol till avsnittet i januari. Och jag hittade inte den gamla vanliga intromusiken, så det blir en standin i det här avsnittet.
Hela gänget samlas för att småprata lite så här när det är någon vecka kvar till jul. Anders, Mattias och Ronja gästar studion.
Mattias gästar studion. Vi pratar om att Mattias inte spelar rollspel och att jag spelar mer än någonsin.
Ronja gästar studion och vi pratar om rollspel vi spelat sedan vi sågs senast. Stort sett alla avsnittets tangenter för oss in på datorspel förr och nu.
Efter en del serverstrul är vi tillbaka. Anders och Mattias gästar studion. Vi kommer in på dagens ämne, frågan om regeltunga spel är döda, efter ungefär 45 minuter. Det visar sig vara ett svårt ämne.
Anders och Mattias gästar studion för att prata om artefakter vid spelbordet.
Anders gästar studion. Vi har som mål att prata om gamla spel, men hamnar på en hel del stickspår under kvällen. Vidare sägs det en del ofördelaktiga saker om DoD91, känsliga lyssnare varnas.
Jag vill gå och lägga mig! Jag tror inte vi pratar om något som vi inte har länkat till förr någon gång, kika genom gamla shownotes om du vill veta mer om något vi pratar om.
Uppdatering: Podcasten Spelhyllan avsnitt 3 med Sebastian hade vi inte länkat till förr.
Jag riggar en provisorisk studio ute i bodan för att spela in ett kort sommaravsnitt.
Ronja gästar studion, vi pratar om det kommande rollspelet Troubleshooters, att illustrera rollspel, nostalgivågen och en massa andra saker.
Hello, foreign people,
In this episode regular co-host Mattias and I sit down and talk a bit about my new romance RPG The Dune Rose, which is based on the Solar System.
I det här avsnittet gästas jag av Mattias och vi övar vår engelska när vi diskuterar överättningen av Ökenros från Wilhelm’s Games – The Dune Rose. Diskussionen spårar in på sex i rollspel, session zero och en massa andra saker, som vanligt.
Anders gästar studion, vi ger referat av vad som spelats sedan sist och så gör vi ett inhopp som folkbildare i en trängande fråga.
Anders gästar studion och vi pratar om att blanda befintliga spel för att göra nya.
Facebookgruppen ställde frågor om rollspel, te och mat. Jag intervjuar mig själv å deras vägnar och svaren på frågorna kommer här i avsnitt 67.
Anders gästar studion och vi pratar mest indiespel, och vitkål.
Anders och Mattias gästar studion. Som utlovat recenserar vi te. Sedan diskuterar vi omröstningen om det bästa svenska rollspelet från förra årtiondet.
Känsliga lyssnare varnas.
Anders och Mattias gästar studion. Vi pratar om det kommande spelet Ökenros och försöker sammanfatta rollspelsåret 2019.
Anders gästar studion. Han har varit på SävCon, så vi pratar om det och minns tillbaka till tidigare SävCon.
Vi pratar mat, betydligt mer än vanligt.
Jag och hunden Idun väntar finbesök.
Det är september. Anders och Mattias gästar studion.
Vi pratar om:
Anders och Mattias gästar studion och vi pratar om romanser i rollspel.
Hello, foreign people,
In this episode regular co-host Mattias and I sit down and talk a bit about my new Gnostic horror RPG Kuf, which is based on Ben Milton’s Knave.
I det här avsnittet sätter jag och Mattias oss ner och pratar om mitt nya skräckrollspel Kuf, baserat på Ben Miltons Knave. Ingen riktig nyhet för er som följt podcasten länge, men nu finns spelet i engelsk översättning också.
Anders och Mattias gästar studion. Vi pratar lite om att spela med barn, Mattias Kuf-kampanj och till slut landar vi i en längre diskussion om slumpmötestabeller.
Anders gästar studion och vi pratar om GothCon, Fenix Awards och hur Kuf är OSR.
De som är stressade och vill hoppa direkt till dagens ämne kan spola fram till 29.30.
Anders och Mattias gästar studion för första gången på fyra månader. Vi pratar om vad som hänt sedan sist och sedan teoretiserar vi lite kring Mattias upplevelser från att ha testat OSR för första gången.
Jag dammar hastigt av studion under mellandagarna.
Anders och Mattias gästar studion. Vi pratar mat och rollspel som vanligt.
Mattias gästar studion, och efter en stund ansluter också Anders.
Vi pratar om att G+ skall läggas ner, och vad vi kan göra i stället.
Anders och Mattias gästar studion. Vi lyckas hålla tangenterna på en ovanligt låg nivå och snackar en massa om att skriva rollspel.
När sommarvärme och brandrök lagt sig tung över riket sammanstrålar vi för att göra podcast om spelmakande. Men som vanligt drar vi ut på några stickspår på vägen och plötsligt är avsnittet slut. På vägen hinner vi i alla fall med att prata om:
Avsnitt 50 bjuder på ett hejdundrande firande med fanfarer och rollspelsprat i vanlig ordning. Avsnittets ämne är ”spel som inte finns”, men det klaras av i en rasande fart, som vanligt faller tyngden på de många stickspåren under resans gång.
Anders gästar studion. Vi har så trevligt att vi aldrig hinner fram till något riktigt ämne, men tangenter är ju trevligt det med.
Anders gästar studion. Vi pratar om GothCon och obalanserade partyn.
Mattias gästar studion och vi pratar om kampanjer.
Anders gästar studion, vi pratar om nyårsambitioner.
Den andra och avslutande delen av Dödsmatch 2000. Linn, Malin och Mattias spelar vidare där vi slutade i avsnitt 44.
Linn, Malin och Mattias kommer på besök och vi spelar äventyret Dödsmatch 2000 till mitt nya rollspel Cyber M/77.
Anders och Mattias gästar studion. Vi pratar om spelledarrollens utveckling genom tiderna.
Anders och Mattias gästar studion. 50% fler röster i studion ger minst 50% mer tangenter.
Vi hinner avhandla bland annat:
Anders gästar studion och vi pratar om klassiska svenska rollspel.
Anders gästar studion. Vi tar ansats att prata om konventsrollspel, men fastnar i introsnacket tills tiden tar slut. I stället får ni en värdefull diskussion om gillestugornas förträfflighet.
Anders gästar studion och vi pratar om Itras By, det nya supplementet Itras By Menagerie och svarar på ett lyssnarbrev med en fråga om att spelleda på konvent.
Anders gästar studion och vi pratar om Braunstein och Barons of Braunstein, och om ett fantastiskt bra paket med spel som går att köpa på DriveThruRPG nu.
Puerto Rico Hurricane Relief Bundle på DriveThruRPG
Intervju med David A. Wesely från BrigadeCon 2016
Fria Ligans Kickstarter för Ärans Väg-rollspelet
Olde House Rules som gjort bland annat Barons of Braunstein som vi pratar om i avsnittet.
Joel gästar studion. Vi svarar på ett lyssnarbrev och diskuterar sedan budorden i rollspelet Den yttersta domen. Avsnittet återbesöker diskussionen från Avsnitt 13 – Den Yttersta Domen och ser vad som hänt med spelet under de fem år som gått sedan dess.
Vi nämner också podcastkollegorna i Svartviken Rollspelspodd, Sveriges förmodligen tjugonde rollspelspodcast.
Vi diskuterar De sex budorden. De ser ut såhär:
De sex budorden
I Guds, den barmhärtiges, den nåderikes namn.
Dessa sex principer vägleder er i att spela Den yttersta domen. Eftersom alla andra regler härleds från dessa orubbliga lagar, skall de finnas på era läppar under spelets gång, såväl när ni skapar er kampanj som när ni spelar den.
0) Du skall ta reda på vad paradiset är värt.
Er berättelse handlar om människor vars mänskliga storheter och brister, drömmar och småsinthet, driver dem till att förändra sin omvärld. Somliga drömmer om en bättre värld för varje människa, medan andra bara vågar drömma om en bättre värld för sig själv eller sina närmaste.
När era rollpersoner försöker göra verklighet av sina drömmar kommer de ideal som de håller för Sanningar i vägen för vad som behöver göras. I slitningen mellan drömmen och det som är rätt uppstår de personliga kval och inre konflikter, varom detta spel handlar. Hur era rollpersoner löser dessa konflikter visar vad de värderar och vilka medel de är villiga att bruka för att uppnå sina ändamål; ni visar till vilket pris paradiset kommer.
1) Du skall spela ärligt.
Er berättelse handlar om era rollpersoner och deras handlingar kommer att bestämma hur berättelsen artar sig. Berättelsen är det som sker i era scener och varje Konflikt kan ändra dess gång. Vär ärlig mot berättelsen och din rollpersons karaktär, genom att alltid göra och säga det som känns naturligt och som din rollpersons Sanningar och Relationer kräver. Låt din rollperson ta kommando över berättelsen och leda den dit hen vill.
Även spelledaren kommer att ärlig mot rollpersonerna och låta dem driva berättelsen, genom att utmana deras Sanningar. Spelledaren har ingen planerad handling som hen leder spelarna genom, utan kommer att låta omvärlden reagera på rollpersonernas handlingar och styra berättelsen till att beröra de Frågeställningar ni gemensamt har bestämt. Hur spelledaren förbereder sig för att låta berättelsens inneboende logik styra händelsernas utveckling diskuteras i spelledarens kapitel.
2) Du skall spela djärvt och lämna dig sårbar.
När din rollperson gör riskabla eller dumdristiga handlingar, förlitar sig på fel person, visar sin rygg åt en förrädare eller bär den sanna trons flamma in i ett mörker, hamnar hen i faror och tvingas göra svåra val. Genom dessa val lär ni er vem hen är. Kasta din rollperson eller dina biroller in i svåra eller farliga situationer utan att skydda dem. När du tvekar, välj det djärva och intressanta alternativet. Visa dig sårbar och lämna blottor som andra kan använda mot dig. Våga som spelare att känna med figurerna och bli berörd av deras berättelse.
3) Du skall respektera och lita på dina medspelare.
I dina beskrivningar, i din rollpersons handlingar och i dina handlingar som spelare ska du vara lyhörd gentemot dina medspelare. Respektera listan över förbjudna ämnen ni har upprättat samt om en annan spelare inte tycker om det du gör. Engagera dig i de andra rollpersonernas berättelser: följ deras scener noggrant och använd den större arkanan för att tvinga fram deras Sanningar, när din rollperson inte deltar i scenen. Tryck på rollpersonernas svaga punkter och driv dina medspelare till meningsfulla val.
Ta gemensamma pauser och stäm av hur spelet går mellan scener. Om någon blivit starkt berörd av något som skett i berättelsen avbryter du spelmötet för att prata med, koka te åt och/eller krama om vederbörande tills dess att hen känner sig bättre. Lita på att de andra spelarna kommer handla likadant gentemot dig.
4) Du skall uppmuntra och bygga vidare på dina medspelares idéer.
Ni bygger gemensamt en berättelse större än vad någon av er hade kunnat skapa själv. Acceptera och bygg vidare på de andra spelarnas förslag. Säg ”Ja och…”, ”Ja men…” eller ”Ja om…”, hellre än att säga ”Nej”. Gör andras förslag till dina genom att bygga vidare på dem. Använd dig av tekniken “Gud är större!” för att visa vad du uppskattar. När en biroll introduceras, knyt din rollperson till den. När ett nytt berättelsespår dyker upp, visa hur din figur förhåller sig till det.
5) Du skall icke hava hemligheter.
Allt spel sker inför allas åsyn och inga hemligheter finns mellan er om spelare. Den enda information du får undanhålla dina medspelare är vilka kort du har på hand. Låna de andra spelarnas rollformulär och lär dig deras svagheter och blottor. Fråga spelledaren om birollernas drömmar och personligheter. Använd att du vet mer än din rollperson för att spela djärvt och lämna dig sårbar: välj att anförtro dig åt tjänaren du vet är en förrädare och drick ur den förgiftade bägaren.
Anders gästar studion. Vi pratar om rollspelsåret 2007.
Anders gästar studion. Vi pratar OSR och andra saker.
Mattias gästar studion. Vi pratar om nybörjare, Vampire och spelprojektet Cyber M/77.
Anders gästar studion. Vi pratar om truppspel och pilar, och TV som rollspel.
Ars Magica
In a Wicked Age
Montsegur 1244
The Daughters of Verona
Lindybeige pratar Hillfolk
A-Team
Kvinnofängelset
Rome
Spartacus
Anders är tillbaka i studion, och vi pratar om metoder att stjäla från indiespel för att kunna spelleda traditionella rollspel med bara 15 minuters förberedelser.
Vi namedroppar en massa spel och lovprisar Collector’s Point.
Anders blogginlägg med exempel på mindmap
Ben Lehmans Polaris
John Harpers Lady Blackbird
Okult
Collector’s Point
Blogginlägg om kortsiktiga och långsiktiga mål
Mouse Guard RPG
Anders gästar studion.
Vi testar inspelningsutrustningen och pratar om:
Podcasten har legat i dvala ett tag. Men vi ser om det går att blåsa liv i den igen.
Jag testar min nya setup genom att prata lite om hur jag recenserar spel, och visar rent praktiskt på Mark Rein-Hagens spel Vampire the Masquerade Second Edition från 1992.
Här hittar du mina samlade recensioner.
Hello, foreign people,
In this episode João from Portugal visits the studio and we talk about the very small Portuguese RPG scene, not going to GenCon and translating games.
I det här avsnittet gästas jag av João från Portugal. Vi snackar om den väldigt lilla portugisiska rollspelsscenen, att inte resa till GenCon och om översättningar av rollspel.
Hello, foreign people,
In this episode Mario from Sweden (sort of…) visits the studio and we talk about role playing Talisman, Magic the Gathering and retro computer RPGs.
I det här avsnittet gästas jag av Mario från Sverige, typ… Vi snackar om att rollspela Talisman, Magic the Gathering och retrorollspel på datorn.
Robert från Bortom Bortom och jag låter bandet gå när vi spelat in avsnitt 25. Kolla in hans sida för fantastiskt detaljerade shownotes.
Robert från Bortom Bortom gästar studion och vi spelar in ett avsnitt till båda podcastarna samtidigt. Kolla in hans sida för fantastiskt detaljerade shownotes.
Tillsammans börjar vi nysta i den fantastiskt vanliga frågan ”Vad är indie, och vad kan det erbjuda mig?”.
Hello, foreign people,
In this episode Elin, Pete, Sebastian and I talk about the upcoming sixth edition of RuneQuest that Pete is working on.
www.thedesignmechanism.com – The official site for the new RuneQuest game.
Elin och jag åkte norröver och pratade med Pete och Sebastian om den nya utgåvan av RuneQuest som Pete arbetar med.
www.thedesignmechanism.com – Den officiella sidan för nya RuneQuest.
Hello, foreign people,
In this episode I talk with Giulia from Italy. We talk about the Italian indie and convention scene, GameChef 2012, translating games, Gaming as women, what Polaris has in common with IKEA, and many other things.
Giulia posted a whole bunch of links to stuff we talked about on Google+.
I det här avsnittet gästas jag av Giulia från Italien. Vi diskuterar den italienska indiescenen, konvent, GameChef 2012, spelöversättningar, Gaming as women, vad Polaris har gemensamt med IKEA och många andra spännande saker.
Shownotes är på gång, men avsnittet blev en och en halv timme långt, och så gott som vart enda namn är på italienska, så här skall jag få lite hjälp.
Giulia har postat en massa länkar relaterade till avsnittet på Google+.
Hello, foreign people,
In this episode I talk about gaming with Kyle from South Korea. We talk about Kyle’s language teaching game Magicians, and about the Korean gaming scene beyond Starcraft and MMORPGs.
Kyle wrote some very comprehensive shownotes, I have posted them below.
I det här avsnittet gästas jag av Kyle som bor i Sydkorea. Vi pratar om hans spel Magicians, skrivet för att lära ut språk, och om koreansk spelkultur bortom Starcraft och MMORGP.
Kyle skrev ihop väldigt fina shownotes åt mig, jag postar dem i sin helhet nedan.
Hi Wilhelm,
Thanks for having me on the show again, it was a lot of fun. Hopefully it comes out well, I thought I’d arrange all the links for the stuff we talked about before I forget!
My site: www.magiciansrpg.com/
Latest playtest for the game if people want to see it along with some helpful things for learning Korean: forum.magiciansrpg.com (I will make better videos)Korean RPGine (online magazine) : cafe.naver.com/trpgdnd/book782218 (vol. 1) cafe.naver.com/trpgdnd/book968887 (vol. 2) cafe.naver.com/trpgdnd/book1138547 (vol 3)
The two games I thought were Korean but turned out to Norwegian:
It wasn’t me! : norwegianstyle.wordpress.com/2008/01/04/it-wasnt-me
Until we sink : norwegianstyle.wordpress.com/2007/12/07/37Korean games:
적전 (In front of the enemy) : warhammer.cafe24.com/bnd/redbook/redbook.pdf
–> similar system to Executive Decision: www.gregstolze.com/execdecis.html
라콘도리아 (La-condo-ria) : trpgkorea.wikia.com/wiki/%EB%9D%BC%EC%BD%98%EB%8F%84%EB%A6%AC%EC%95%84_RPGSome popular games in Korea:
GURPS (only published RPG book in Korea), D&D (all versions), White Wolf are the big ones and people usually use the English books, take the system and play in their own homebrew worlds.
Age of Shadow (fan translated)
Free Fate/ Strands of Fate (fan translated)Usually just using the English books:
Mutants and Masterminds
Pathfinder
Savage Worlds
MouseguardIndy RPGs fan translated into Korean:
Sea Dracula: seadracula.wordpress.com/about
Lady Blackbird: www.onesevendesign.com/ladyblackbird
Ocean: celstyle.com/store/index.php?act=viewProd&productId=4
Leverage: www.margaretweis.com/shop#ecwid:category=2262009&mode=product&product=9555048
Panty Explosion Perfect: celstyle.com/store/index.php?act=viewProd&productId=8
Maid: celstyle.com/store/index.php?act=viewProd&productId=15
Classroom Deathmatch: celstyle.com/store/index.php?act=viewProd&productId=3Replays are called : 천일모험 which means ”1000 day adventure” (no idea why they use that word for replays)
Example of a replay: blog.naver.com/PostList.nhn?blogId=gkaxogus&from=postList&categoryNo=2I think that’s everything! Let me know if you need anything else. Thanks again!
Kyle
Hello, foreign people,
In this episode I talk about gaming with Alex from the US.
I det här avsnittet gästas jag av Alex från USA, han är en av värdarna i podcasten Mom’s Basement som jag gästade för några veckor sedan.
Hello, foreign people,
In this episode I talk about gaming with Claes from Germany.
I det här avsnittet gästas jag av Claes from Tyskland.
Under samtalet berör vi bland annat:
Hello, foreign people,
I was a guest on episode 41 of the Mom’s Basement podcast, where we discussed the Swedish gaming scene and indie gaming. After Alex, Rudy, William and I had recorded the episode we stayed on Skype for a bit and had a discussion which they were kind enough to let me share with you listeners as an episode on the Nordnordost podcast.
Jag gästade den amerikanska spelpodcasten Mom’s Basement, och vi snackade indiespel och annat bös. Det är en trevlig podcast som bland annat har gjort en ganska grundlig genomgång av spelen från Game Chef 2012, och de snackar mycket om fokuserade spel.
Efter att avsnittet till deras podcast spelats in så fortsatte vi snacka en stund, och jag fick deras tillåtelse att släppa den diskussionen som ett avsnitt av vår podcast. Vi tar bland annat upp:
När jag var på Holmcon spelade jag in ett samtal med Ole Peder, Tomas, Magnus och Matthijs. Vi satt på verandan med ett gäng brädspelare, det blåste rejält, ljudkvaliteten är med andra ord fruktansvärd.
Elin, Henrik, Anders och Christoffer gästar mig i studion. Vi pratar om favoritspel.
1:06 – Ironclaw (Recensionen som Henrik pratar om.)
12:26 – Zombie Cinema
21:36 – Elin har inget favoritspel.
30:25 – Solar System
40:43 – Panty Explosion
Elin, Henrik, Anders och Christoffer gästar mig i studion. Vi pratar om spelen vi spelade på ett knytkonvent som vi hade nyligen.
Anders gästar studion. Vi pratar glögg, indie och old school, Höstdimma och Nordnordosts förflutna, färg och form, och en massa andra saker.
Rapporten från Medan Världen Går Under som vi spelade på SävCon.
Hello, foreign people,
in this episode Alex from Switzerland joins me for a chat about gaming. We discuss the Swiss gaming scene, old school gaming, indie games and building gaming communities.
There are a few glitches in the sound from Skype, but not counting those this is the episode with the best sound quality I’ve recorded this far.
Alex had answered my call for gamers from across the globe. I’m still looking for guests to join me on the podcast to talk about what gaming is like in their parts of the world.
Den här gången gästas jag av Alex från Schweiz. Vi snackar om en massa olika indiespel, och växelverkan mellan indie och old school.
Joel, Elin, Henrik och Christoffer gästar studion, och tillsammans diskuterar vi de elva budorden från Den Yttersta Domen.
De elva budorden
Dessa elva principer vägleder er i att spela Den yttersta domen. Alla, spelare som spelledare, ska följa dessa under spelets gång för att skapa en god stämning och ett öppet samtal kring bordet.
Dessa oomkullrunkeliga lagar står över alla andra regler.
0 Du skall alltid spela i Scener.
Scenen är den dramatiska enhet som Den yttersta domen är strukturerat kring. Genom att tänka i scener och följa instruktionerna för att skapa scener i Kapitel 3 (s. XX) blir det lätt att endast spela sådant som är direkt intressant för berättelsen och rollerna och klippa bort allt det överflödiga. Tänk alltid på berättelsen i termer av scener och var djärv när du både sätter och klipper dem. Var aldrig slapp med scenens struktur; utnyttja dess potential till fullo.
1 Du skall icke planera i förväg.
Spela impulsivt och improvisera! Spelledaren har ingen planerad handling och spelare har inga förberedda händelser de vill spela igenom. Tänk inte längre fram än scenen du är i. Varken tänk eller planera, utan gör hela tiden det som känns självklart. Spela för att ta reda på vad som händer.
2 Du skall icke anstränga dig.
Rollspel spelar man för att det är roligt, inte för att det kännas som arbete. Ta det lugnt och ansträng dig inte så mycket. Försök inte att vara originell i handlingar eller beskrivningar. Var lagom. Var nog. Gör det som kommer naturligt och som känns som en logisk följd av det som tidigare har hänt. Om du försöker vara fantastisk är det en större risk att du blir överdriven eller att det låser sig. Gör och säg det som kommer naturligt. Ingen annan än du tänker som du gör och även om dina val kan verka uppenbara för dig verkar de inte det för andra.
3 Du skall uppmuntra och bygga vidare på de andras idéer.
Rollspel är en konversation där alla delar med sig av sina tankar och idéer och tillsammans bygger ihop en berättelse av dem. När de andra runt bordet kommer med idéer ska du acceptera dem och bygga vidare på dem. Träna dig själv i att aldrig säga ”Nej”, utan att istället säga ”Ja, och…” eller ”Ja, men…” eller ”Ja, om…”. Uppmuntra och bygg på dina medspelares idéer hellre än att blockera dem.
4 Du skall respektera de andra spelarnas viljor.
Rollpersoner är spelares verktyg för att utforska fiktionen och driva berättelsen; i dessa investerar de känslomässigt. Du har möjlighet att beskriva de andra spelarnas rollpersoner, samt introducera nya saker i fiktionen. När du gör det, gör det på ett sätt som de andra tycker är okej. Var lyhörd på dina medspelares viljor och var schyst. Beskriv de andras rollpersoner på ett sätt som visar hur du ser dem och som kan ge dem ytterligare djup; gör aldrig någonting oväntat bara för att sätta rollpersonen i en knepig sits. Om en annan spelaren inte tycker om det du gör, respektera då det och gör något annat.
5 Du skall spela djärvt.
Sätt dig själv i knipor, vänd ryggen åt dina vänner, bli förälskad i din fiende och avsvär dig din tro! Försök inte att skydda din rollperson eller dina spelledarpersoner. Gör alltid det som är dramatiskt intressant och som din rollperson vill, även om du som spelare vet att det är kortsiktigt och dumt. Du vill sätta din rollperson i svåra situationer, för det tvingar dig att göra svåra val, och därigenom lär du dig vem din rollperson är. Därigenom förändras hen. När andra spelare beskriver hur de upplever din rollperson, blockera inte deras idéer, utan utforska deras synsätt. Ändra konstant på saker, personer och förhållanden. Stagnation är undergång. Var orädd. Tveka aldrig. Spela djärvt.
6 Du skall söka Konflikter.
Konflikter ställer saker på sin spets och slumpen tar berättelsen i nya riktningar. Det är spännande! Försök inte att undvika Konflikter, utan driv hellre medvetet mot dem. Trampa folk på tårna och sätt dig i klistret; spela djärvt! Konflikter driver dessutom kortekonomin och tvingar dig till att spela på dina Sanningar – och därigenom skapa nya Konflikter.
7 Du skall spela med distans till fiktionen.
Den yttersta domen är inte ett spel som fokuserar på immersion – inlevelse – i fiktionen. För att kunna spela på dina Sanningar och beskriva världen måste du spela med en viss distans till din rollperson. Spela vårdslöst med din rollperson och gör osäkra val. Du vill hamna i svåra situationer och försöka ta dig ur dem. På samma sätt ska du tänka på den större berättelsen när du beskriver världen och hur den utvecklas.
8 Du skall icke hava hemligheter.
Den yttersta domen spelas med öppna kort. Allting som sker spelas öppet inför allas åsyn och alla vid bordet vet om allt som sker, trots att deras rollpersoner kanske inte gör det. Det är strikt förbjudet att försöka dölja information för någon. Som det nollte och nionde budet säger sker allt spel i scener som alla aktivt lyssnar på, oavsett om de deltar i den eller ej. Omfamna denna dramatiska ironi – att du vet mer än din rollperson – och utnyttja den; när du som spelare vet om att tjänaren din rollperson anförtror sig åt är en förrädare blottläggs din rollpersons brister och vi lär känna henom bättre.
9 Du skall minnas att du har två öron och en mun.
Om ni är fler än två personer måste du lyssna mer än vad du pratar om alla ska få lika stort utrymme. Intressera dig i vad de andra säger! Var inte bara tyst, utan häng med, nicka, visa att du uppskattar det dina medspelare gör och påverka andras scener, även om du inte deltar i den. Du kan inte lämna bordet bara för att du inte deltar i en scen. Glöm för den sakens skull bara inte bort att du har en mun. Se till att ta vara på det utrymme som du ges och låt din röst höras.
10 Du skall se till att alla har kul.
Rollspel spelar man för att ha roligt. Du är ansvarig för att alla har roligt och ges utrymme vid bordet. Du. Det spelar ingen roll om du är spelare eller spelledare. Din uppgift är att se till så att alla får utrymme i berättelsen och att ingen blir blockerad. Du ska lyssna aktivt, du ska prata aktivt och du ska uppmuntra och lyfta fram alla andra. Det här gäller inte bara under aktivt spel, utan även under pauser i spelet. Det inkluderar allt från att snacka om scener under kaffepauser på spelpasset till att diskutera hur ni upplever spelet mellan spelpass.
Hello, foreign people,
in this episode Vivian from the US joins me for a chat about gaming. We discuss women gamers, Harry Potter and other IPs in gaming, the upcoming next edition of D&D, differences in US and Swedish con culture and many other things.
This is my first interview where the the guest could not join me in the studio. In the recording my voice got scrambled sometimes, good thing Vivian did most of the talking.
Vivian had answered my call for gamers from across the globe. I’m still looking for guests to join me on the podcast to talk about what gaming is like in their parts of the world.
Jag har någon sorts plan att prata med spelare från hela världen för att få veta hur rollspel ser ut hos dem. Först ut är Vivian från USA, hon har spelat sedan rollspelens barndom; och är fortfarande aktiv i hobbyn och arrangerar spel på konvent. Rent tekniskt är väl det här avsnittet inte det mest lysande, men Vivian hörs bra i alla fall.
Hello, foreign people,
in this episode I share another game from Holmcon. We play my game of Shakespearean comedy – The Daughters of Verona.
I det här avsnittet av vår podcast bjuder jag på en omgång av The Daughters of Verona som jag spelade på Holmcon för några veckor sedan med Karina, Xin, Fredrik och Haakon.
Den här gången gästas jag av Henrik och Joel, som båda var på Nordsken. Vi pratar Nordsken, Holmcon och dåliga relationer i rollspel. Spoilervarning på den gamla klassiska Svavelvinterkampanjen, och på äventyret Snösaga.
Dessutom utlyser vi en tävling, berätta om den sämsta kärlekhistorien/förhållandet du spelat/haft i ett rollspel. Sista dag för att lämna in bidraget är 1a juni 2012. Bidragen lämnas in som kommentarer på det här inlägget. Juryn består av diverse folk ur Nordnordost, och dess beslut kan inte överklagas. Om du har den tveksamma äran att vinna kanske vi läser upp och kommenterar ditt bidrag i ett avsnitt.
Hello, foreign people,
I went to Holmcon in Norway last weekend, played lots of games and had a good time in general. One evening I ran my game While the World Ends for Ole Peder and Karina, and they kindly allowed me to record the session.
/Wilhelm
Medan några andra av Nordnordostspelledarna var på Nordsken i Skellefteå förra helgen, åkte jag till Holmestrand i Norge och besökte det lilla konventet Holmcon. En kväll fick jag med mig Ole Peder och Karina på en omgång Medan Världen Går Under.
Joel hälsade på i studion, och vi pratade i över två timmar kring hur man introducerar/demonstrerar nya spel. Men inspelningsutrustningen fångade upp en mobiltelefon och ljudet blev förstört på sina ställen. När jag väl hade städat bort de skadade delarna var den röda tråden borta. Jag klippte ut de sidospår ur diskussionen som hade klarat sig och byggde ett avsnitt av dem i stället. Avsnittet om hur man introducerar spel får vi lägga på vår att-göra-lista.
Under avsnittet nämner vi bland annat:
Elin är en god vän och hon är en av spelledarna här i Nordnordost. I början på veckan gästade hon mig i studion, vi snackade spel och drack te.
Samtalet vandrade från det ena till det andra, men den röda tråden är nog olika sorters rollspel. Ladda hem senaste avsnittet och hör vad hon har att säga om saken.
Hello, foreign people,
this is the rest of material from the Silver and White game we played in the previous episode, this episode covers the discussion we had after the game.
I suggest you listen to the previous episode first, if you have not done so already.
/Wilhelm
Här är samtalet om Silver and White som följde på spelomgången som var i förra avsnittet. Det är samma personer runt bordet, Reia, Elin, David och jag.
Hello, foregin people,
While I gauge the interest for a gaming podcast hosted mostly by Swedes speaking English, I’ll let it reside here on the Nordnordost blog.
Nordnordost is a group of gamers in the north of Sweden that plays indie RPGs and hosts the Indie Gaming Lounge at local cons. If you are curious of our other activites you can read the rest of this blog through lovely machine translation.
This first episode of the North by Northeast podcast is an actual play of Jackson Tegu’s game Silver and White.
Let me know if you want us to record any further episodes.
/Wilhelm
Nä, det är ingen fara. Nordnordost kommer inte att bli engelskspråkigt. Men vi spelade Jackson Tegus spel Silver and White i går, och jag lät inspelningsutrustningen jobba. Lika bra att öva när man får chansen, inte sant?
Ljudkvaliteten blev lite varierad den här gången, men popcorn i en bunke prasslar betydligt mindre än gelegodisar i en plastförpackning, och jag hade gömt alla klicketi-klickande pennor. Till bordet hade jag bjudit Reia, Elin och David.
I förra avsnittet spelade vi Zombie Cinema. När vi spelat klart satt vi i en timme och pratade, och det samtalet fick bli det fjärde avsnittet av vår podcast. Vi pratar mycket om Zombie Cinema, men en hel del andra spel nämns i förbigående.
Hur intressant det är att lyssna på andra som diskuterar rollspel får du avgöra själv. Men om jag skall avsluta året med ett litet rollspelstips så får det bli just att diskutera spelet med gruppen precis när spelet är slut. Sluta spela så tidigt att ni hinner snacka om spelet innan folk åker hem till sitt. Samtalen ger tillfälle till eftertanke och analys. När man väl vet vad man själv och de andra vid bordet tycker är roligt och intressant blir det mycket lättare att fokusera spelet på de sakerna.
Pust! Första Actual Play-avsnittet av vår podcast. En tretimmarsomgång av Zombie Cinema har klippts ner till ungefär en och en halv timme.
Ta det för vad det är, ett första försök att spela in ett spelmöte. Nästa gång skall jag försöka spela in deltagarna med lite jämnare ljudnivå, och förbjuda prassliga påsar och kulspetspennor som man kan klicketi-klicka med under spelmötet. Men det skall gå att höra vad folk säger i alla fall.
Till er som redan har Zombie Cinema och följer med i er egen regelbok vill jag säga: Ja, vi har ändrat lite i reglerna.
Till er som ännu inte har skaffat Zombie Cinema vill jag säga: Det är rätt små ändringar, och spelet är jättetrevligt. Skaffa det!
Det blev ännu ett avsnitt av vår podcast i alla fall, trots en massa teknikstrul och svordomar. Nu verkar allt funka och jag kan äntligen slappna av och njuta av det lugn som infinner sig vid tiden kring Lucia, innan den riktiga julhetsen drar i gång.
Den här gången pratar jag om snälla och trevliga spel, spel man kan spela utan att bryta den där harmoniska känslan.
Spelen jag pratar om är:
Hurra! Premiär! Avsnitt ett av vår Nordnordost-podcast går nu att ladda ner från länken längst ner i inlägget.
I avsnittet refererar jag till avsnitt 0, där jag pitchar spel inför SävCon XI.
Dessutom nämner jag Witch Quest, Polaris och Monty Python.
Lämna kommentarer så vi får något att prata om i avsnitt två.
SävCon XI närmar sig med stormsteg och vi förbereder oss som bäst. Det blir ett stort gäng med spelledare som samlas i Indierummet för att köra spel. Vid senaste genomräkningen var det: A Taste for Murder, Fiasco, Lady Blackbird, Montsegur 1244, Panty Explosion Perfect, Witch Quest och Zombie Cinema. Dessutom kommer vi att köra några av våra egna spel: Den yttersta Domen, Mist of Life, Medan Världen Går Under och The Daughters of Verona.
Många spel inte sant? Kanske till och med några nya bekantskaper? Lyssna på min nyinspelade lilla podcast där jag pitchar spelen och få reda på mer.
Nu skall jag gå och ta en kopp genmaicha, man blir torr i halsen av att spela in.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.