Sveriges 100 mest populära podcasts

Spelskaparna

Spelskaparna

en podcast om personerna bakom spelen

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

spelskaparna.libsyn.com/podcast

Avsnitt

160 Anton och John (Skjutspel med filmad video som grafik)

I dagens avsnitt dyker vi in i den spännande världen av DCOP ? en adrenalinfylld on-rails shooter som utmärker sig genom sin användning av FMV, det vill säga Full Motion Video. Istället för traditionell grafik bjuder spelet på autentiskt filmat material. Ta på dig rollen som en nyutexaminerad polis som direkt kastas in i händelsernas centrum. Med som gäster är Anton Klock och John Eriksson som är skaparna bakom spelet.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar DCOP Uduino Solenoid Virtua Cop Timecrisis Mad Dog McCree Who Shot Johnny Rock? American Laser Games Black Mirror: Bandersnatch Swipe Night
2024-03-27
Länk till avsnitt

159 Tadej Gregorcic (Bygg ett multiplayerspel på 48h)

Tadej Gregorcic är ursprungligen från Slovenien, men bor numera i Malmö där han tidigt kom i kontakt med den svenska demo-scenen. Han har tidigare drivit en egen spelstudio som utfört uppdrag åt andra och har under tio år arbetat med utvecklingen av peka-och-klicka-äventyret Elroy and the Aliens. Nu är han CTO på startupföretaget Coherence, som har skapat ett plugin som förenklar implementeringen av realtidsmultiplayer så pass mycket att det till och med kan användas under ett 48 timmars game jam! Lyssna på avsnittet för att upptäcka varför Tadej tillbringade många timmar i rummet bakom den största skärmen på Times Square!

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Coherence Elroy and the Aliens Gorillas Maribor Media Molecule - Alex Evans North Kingdom Motiviti Good News Billboard Mindsiege (example from the demo scene) Aeons (example from the demo scene) Indiana Jones and the Fate of Atlantis Day of the Tentacle ustwo games Tomb Raider Adventure Creator Shader Graph (Unity) Sloveniens Eurovisionbidrag Teardown (video game) Twine (software) David Helgasson Jumpship Dino Patti Peter Björklund Limbo (video game) Inside (video game) Improbable (company) Global Game Jam DevHub Lethal Company Senta Jakobsen Bossa Studios Lost Skies
2024-03-13
Länk till avsnitt

158 Max Grenaa (Från programmerare till lyckad indieutvecklare)

För bara några år sedan jobbade Max som en vanlig mjukvaruutvecklare, sedan tog han steget och började jobba på att utveckla sitt eget spel. Debutspelet Fabledom fick över 50 tusen nedladdningar första veckan det släpptes i early access, vilket har säkrat utvecklingen även för nästa spel. Hur syns man på steam, hur känns det att gå från anställd till indieutvecklare och digitala nomader - detta och mycket annat avhandlas i avsnittet.

Är DU intresserad av att bidra med innehåll till Spelskaparna - hör av dig! Är du intresserad av att spela in avsnitt under Spelskaparnas flagg - hör av dig! Finns det folk i din närhet som du vill snacka spel med eller vill du kanske testa på att prata med andra personer från branschen? Hoppar du på tåget blir du inte ensam - Hugo som klipper det här avsnittet finns med framåt och kan vara behjälplig med klippning! Han har även en studio i Vasastan i Stockholm där vi kan spela in. Hör av dig till [email protected] om du vill vara med och ta Spelskaparna vidare!

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar

Här är listan i det begärda formatet:

Fabledom Dots Unity Black & White 2 Roller Coaster Tycoon Theme Hospital Civilization Behaviour Tree Steamfest Funnel Fable
2024-02-28
Länk till avsnitt

157 Martin Wikner (Manus för AAA-spel)

Martin Wikner arbetar som Narrative Lead på Sharkmob där han jobbar med manus och lore för deras spel. I dagens avsnitt dyker vi in i arbetet med Vampire the Masquerade: Bloodhunt ? från utmaningarna med att skriva för ett etablerat IP till konsten att berätta historier med hjälp av en värld snarare än ord. Avsnittet spelades in innan Sharkmobs spel Exoborne var annonserat och därför pratar vi inte om det i avsnittet.

Är DU intresserad av att bidra med innehåll till Spelskaparna - hör av dig! Är du intresserad av att spela in avsnitt under Spelskaparnas flagg - hör av dig! Finns det folk i din närhet som du vill snacka spel med eller vill du kanske testa på att prata med andra personer från branschen? Hoppar du på tåget blir du inte ensam - Hugo som klipper det här avsnittet finns med framåt och kan vara behjälplig med klippning! Han har även en studio i Vasastan i Stockholm där vi kan spela in. Hör av dig till [email protected] om du vill vara med och ta Spelskaparna vidare!

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Vampire the Masquerade: Bloodhunt The Division World of Darkness Paradox Hades Outer Wilds This War of Mine Frostpunk
2024-02-14
Länk till avsnitt

156 Lars Sundström (Retrospel i ScummVM)

Glädjande nyheter! Vi är tillbaka med ett sprillans nytt avsnitt, och framöver kan ni förvänta er nya episoder varannan vecka! I denna nypremiär sätter vi strålkastarljuset på ScummVM, den fantastiska open source-programvaran som ger nytt liv till tidlösa spelklassiker. Monkey Island, Grim Fandango och The Dig är exempel på spel som går att köra på dagens moderna plattformar tack vare ScummVM. Lars Sundström, som jobbar med ScummVM:s iOS-version gästar podden och berättar om ScummVM i stort och smått. Under vårt samtal utforskar vi banden till Spotify, reder ut varför ScummVM inte är en emulator, dyker ned i fall där ScummVm i smyg används vid portning av spel, och mycket mer! Är du nyfiken på att veta mer om ScummVM? Besök då gärna projektets Discord

Är DU intresserad av att bidra med innehåll till Spelskaparna - hör av dig! Är du intresserad av att spela in avsnitt under Spelskaparnas flagg - hör av dig! Finns det folk i din närhet som du vill snacka spel med eller vill du kanske testa på att prata med andra personer från branschen? Hoppar du på tåget blir du inte ensam - Hugo som klipper det här avsnittet finns med framåt och kan vara behjälplig med klippning! Han har även en studio i Vasastan i Stockholm där vi kan spela in. Hör av dig till [email protected] om du vill vara med och ta Spelskaparna vidare!

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar ScummVM - Discord Day of the Tentacle Monkey Island Scumm Ron Gilbert Maniac Mansion Sierra Leisure Suit Larry Police Quest King?s Quest Stugan Ludvig Strigeus uTorrent OpenTTD Indiana Jones and the Fate of Atlantis Ghidra Loom The Longest Journey Simon the Sorcerer ResidualVM Grim Fandango Good Old Games Humongous Entertainment Freddi Fish Backyard Baseball Beneath a Steel Sky Lure of the Temptress Broken Sword Discworld (video game) Myst Microsoft Flight Simulator The Witness (2016 video game) Safecracker The Room (video game) The 7th Guest The 11th Hour (video game) Sam & Max Mulle Meck Backpacker (video game series) The Dig Full Throttle (1995 video game) iMUSE MoltenGL
2024-01-31
Länk till avsnitt

155 Tomoko Miya (INDIEMARKETING-SPECIAL)

Är DU intresserad av att bidra med innehåll till Spelskaparna - hör av dig!

Det var ett tag sedan sist! Mycket har hänt. På det personliga planet har jag lämnat Stockholm för Skåne, flyttat till hus, fått en släng av borrelia, fått mitt andra barn och släppt en beta-version av mobilspelet Jordglobe - där man på ett kul sätt lär sig om världens geografi.

Jag tycker det är väldigt roligt med Spelskaparna, men tiden har helt enkelt inte funnits för att jobba med det. Som det är nu kommer jag bara sporadiskt kunna spela in avsnitt, men om det ska bli någon regelbundenhet i det skulle jag behöva hjälp av andra. Är du intresserad av att spela in avsnitt under Spelskaparnas flagg - hör av dig! Finns det folk i din närhet som du vill snacka spel med eller vill du kanske testa på att prata med andra personer från branschen? Hoppar du på tåget blir du inte ensam - Hugo som klipper det här avsnittet finns med framåt och kan vara behjälplig med klippning! Han har även en studio i Vasastan i Stockholm där vi kan spela in. Hör av dig till [email protected] om du vill vara med och ta Spelskaparna vidare!

Nu till dagens avsnitt: Tomoko Miya jobbar med allting inom marketing på Flamebait Games. Vi pratar mycket om släppet av spelet Passepartout 2 och alla förberedelser inför släppet i marknadsföringsväg. Det blir en genomgång av vad som krävs för att nå ut med ett indiespel 2023.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar
2023-08-23
Länk till avsnitt

154 Mattias Granat (Creative Director | Itatake)

I sista avsnittet innan Spelskaparnas sommaruppehåll är Mattias Granat gäst. Vi pratar om hur Itatake gått från att göra spel vid sidan av, utan någon programmeringskompetens, till att ta in riskkapital och kunna satsa fullt ut. Mobilspelet Gumslinger släpptes 2020 och är företagets största hit hittills. Vi gräver djupare i hur det spelet kom till och hur framtiden för Itatake ser ut.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Brjann Siguergeirsson Pebble Universe Yrgo Hello There Games WordClue 99 Rockets Gumslinger Soft Body Rest in Pieces HoloLens Palm Pilot
2022-06-22
Länk till avsnitt

153 Leene Künnap (IndieDev | Death and Taxes)

Dagens gäst kommer ursprungligen från Estland men bor numera i Spelkollektivet utanför Växjö. I februari 2020 släppte hon sitt första spel Death and Taxes som blev en hit och har hittills sålts i över tvåhundratusen exemplar. Det blir prat om hur olika kulturer ser på döden, vad som är viktigt i ett ?choices matter?-spel och hur det är att bo i Spelkollektivet tillsammans med fyrtio andra spelutvecklare.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Death and Taxes Spelkollektivet Broken Alliance Life is Strange
2022-06-08
Länk till avsnitt

152 Jacob Lindfors (STORYTELLING-SPECIAL)

I dagens avsnitt möter du författaren Jacob Lindfors som skrivit spänningsromanerna Vinterpacket och Sidenvägen. Du hör honom och gästprogramledaren Ola Ringdahl diskutera hur spelmekaniker påverkar skrivandet, skrivtekniker för att skapa en stämning eller plats direkt, och hur man medvetet kan påverka spelarens och läsarens kemiska reaktioner i hjärnan.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Jacob Lindfors Jacobs Instagram Ola Ringdahl
2022-05-25
Länk till avsnitt

151 Oskar Burman (Från programmerare till VD)

På pojkrummet började Oskar sin resa som spelutvecklare där han gjorde allting från programmering och grafik till game design på sin Atari. Sedan dess har han hunnit med många olika roller: programmerare på UDS, projektledare på Avalanche, studiochef för Rovio Stockholm och nu VD på VR-studion Fast Travel Games. I dagens avsnitt pratar vi om resan som Oskar har gjort och hur de olika rollerna skiljer sig åt. Dessutom dyker vi ner i Fast Travel Games som, trots att bolaget registrerades så nyligen som 2016, redan hunnit släppa flera titlar. På samma tid är det inte säkert att en etablerad studio hinner färdigställa ETT spel. Detta och mycket mer avhandlas i dagens avsnitt.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

2022-05-11
Länk till avsnitt

150 Anton Albiin (Startup- & Utbildnings-ansvarig | Dataspelsbranschen)

Anton är kanske den person i världen som träffat på flest svenska spelutvecklare. I sin roll på Svenska Dataspelsbranschen ansvarar Anton för kontakten med spelutbildningar och nystartade företag, vilket innebär att han sett flera spel gå från okända småprojekt till att bli stora succéer, exempel på detta är Raft och TABS. Det blir snack om hur det börjat komma PC-spel som hämtar inspiration från mobilspel, Antons tid på Mojang och vilken spelmässa som är bäst.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar
2022-04-27
Länk till avsnitt

149 Daniel Antell (Grundare | GeoGuessr)

I dagens avsnitt pratar jag med en av grundarna bakom spelet GeoGuessr. Redan 2013 släpptes spelet där du blir droppad någonstans i världen i Google Street View och ska plocka poäng genom att gissa var du är. Länge jobbade grundarskaran bara med spelet vid sidan av, men 2019 tog det fart och idag har företaget 27 anställda och växer stadigt. Vi pratar bland annat om hur hardcore-spelare gör för att identifiera var de är i världen på bara några sekunder, hur framtiden ser ut för GeoGuessr och vad skillnaden blir när man går från ett sidoprojekt till att bygga ett bolag med flera anställda.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar GeoGuessr Nextopia BackPacker
2022-04-13
Länk till avsnitt

148 Johan Döhl (Spelutvecklare | DICE)

I dagens avsnitt gästar Johan Döhl som arbetade i 20 år på DICE med projektledning på olika nivåer. Han var även med tidigt i legendariska demo-gruppen The Black Lotus. Det blir prat om Frostbite, om hur Johan efter 20 år med gigantiska projekt på DICE börjat med ett nytt projekt som soloutvecklare, ett Amiga-demon som ställde upp i PC-tävlingen, att medverka i Jimmy Fallons talk show och mycket annat!

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Starstruck (Demo som vann PC-tävlingen) Johan Döhl på Jimmy Fallon
2022-03-30
Länk till avsnitt

147 Adam Gerthel (Speldesigner | Eldrum: Untold)

I dagens avsnitt är Adam Gerthel gäst. Vi pratar om någonting så ovanligt som ett textbaserat rollspel för mobil. Adam har tillsammans med sin kollega Christopher skapat spelet Eldrum: Untold som tagit det bästa från tabletop rollspel och paketerat det för mobil. Vilka spelar textbaserade mobilspel? Hur ser designprocessen ut för ett spel där kärnan är text? Och hur lyckades Untold nå en publik på hundratusentals spelare? Detta och mycket mer besvaras i dagens avsnitt!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Eldrum: Untold
2022-03-16
Länk till avsnitt

146 Malin Furöstam (Solodev-SPECIAL)

Detta skulle egentligen bli ett avsnitt av Spel på Djupet, men jag (Jona) och Malin pratade så länge om hur man gör spel ensam att vi knappt hann prata om Malins spel - Horse Trek. Vi pratar om hur sociala relationer hamnar i konflikt med hemmahackande, hur man går ner i arbetstid och hur en pandemi kan ge en mer tid.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

2022-03-02
Länk till avsnitt

145 Adnan Chaumette (CEO | Polygonflow)

Adnan Chaumette started to learn how to become a 3D-artist back home in Mauritania by tinkering with the computers at the local internet cafe. Despite the lack of resources and recurrent power outages he?s journey led him all the way to becoming the CEO for the Stockholm based Computer Graphics startup Polygonflow. Polygonflow have createed the tool GraphN which makes it possible for artist to improve their workflow by building their own tools instead of depending on programmers to do it for them. In today?s episode we will dive deeper into Adnan?s journey and the tool GraphN.

Enjoy!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Substance Designer Elias Software Polygonflow GraphN Quick Pipe RPG Maker Quixel NeonGiant Gumroad
2022-02-16
Länk till avsnitt

144 Spel på Djupet (Hoplegs)

Vi bjuder in Kevin Andersson på nytt för att prata om hans samarbete med Aurora Punks och hans nya spel Hoplegs! Jona ställer frågor om fördelarna med att jobba i ett kollektiv, hur man hanterar early access och hur man designar ett roligt ragespel.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

L?nkar Kevins twitter Kevins stream Alwa?s Awakening Aurora Punks Unity Analytics
2021-12-01
Länk till avsnitt

143 Joonas Turner (SOUND DESIGN-SPECIAL)

Finnish sound designer Joonas Turner is guesting this episode and we talk about everything concerning sound design and go in to detail on how Jonas made the sounds for games like Nuclear Throne, Atomicrops, Bleak Sword, Badland and ScourgeBringer. Joonas makes a live demonstration on how he creates sounds from stuff he has laying around in his studio! Also: Gustav Birde who has edited many of this podcast?s episodes makes his debut as a co-host!

Enjoy!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Go Mecha Ball Nuclear throne Badland Indie Beer Helsinki Petri Purho Noita Crayon Physics FMOD Atomicrops Bleak Sword ScourgeBringer Tormentor X Punisher Atomicrops Making of Sounds
2021-11-17
Länk till avsnitt

142 Christian, Ludvig och Ola (VOICE OVER-SPECIAL)

I dagens avsnitt är Ola Ringdahl (speakerröst) gästprogramledare och diskuterar spel och röstskådespeleri tillsammans med gästerna Christian Hedlund (röstskådis) och Ludvig Kullberg (Voice Over director på DICE). Det blir en djupdykning ner i hur det går det till för att skapa de magiaska rösterna vi hör i spelen!

Avsnittet är producerat och klippt av Hugo Lundgren

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Christians podd och youtube-show Ludvigs Youtube-sida Christian Hugo Lundgren Ola Ringdahl

Trevlig lyssning!

2021-11-03
Länk till avsnitt

141 Per Fornander (Grundare | Source of Madness)

I dagen avsnitt gästar en av grundarna bakom Carry Castle - Per Fornander. I höst har Per och hans team släppt spelet Source of Madness som Early Access. Spelet är ett mörkt roguelite vars grafiska uttryck skulle kunna liknas vid att musikgenren death metal har transformerats från musik till ett spel. I spelet genereras fienderna proceduerellt - både utseende och rörelsmönster - vilket gör att varje spelomgång blir helt unik! Hur är det att släppa ett spel på Early Access? Hur fungerar genereringen av fiender? Och vad innebär en Deep Style Transfer? Detta och mycket mer avhandlas i detta avsnitt!

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet!

 

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar
2021-10-20
Länk till avsnitt

140 Jakob Wahlberg (Prototypande-SPECIAL)

I dagens avsnitt gästar Jakob Wahlberg som tidigare arbetat med SteamWorld-serien och nu senast på ett nytt IP skapat av utvecklarna bakom Ori and the Blind Forest. Nu jobbar Jakob på sitt egna spel: GoMechaBall. Från början gjorde Jakob bara grafik, men för tre år sedan började han lära sig att programmera och sedan dess har han spottat ur sig spännande prototyper. Hur har Jakob arbetat för att kunna få ur sig så många prototyper, vilka fördelar finns med att vara multidisciplinär och hur lyckades Jakob använda Twitter för att få finansiering för sitt projekt - detta och mycket mer besvaras om du lyssnar!

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet!

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun

Länkar
2021-10-06
Länk till avsnitt

139 Thomas Grip (Narrativ speldesign-SPECIAL)

I dagens avsnitt hör vi åter Axel Johansson Palmkvist i ett Spelskaparna-sammanhang. Vi får höra när Axel besöker Thomas Grip, speldesignern bakom SOMA och Amnesia. Thomas tar oss igenom starten av SOMA och berättar tankarna bakom de designbeslut som valts. Avsnittet är utsökt klippt av Hugo Lundgren.

Vill man höra mer av Thomas kan jag rekommendera avsnitt #35 där Thomas också gästar.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Frictional Games SOMA Amnesia Until Dawn Heavy Rain
2021-09-22
Länk till avsnitt

138 Let?s play-SPECIAL (feat. Kontrollbehov)

I dagens avsnitt bjuder Spelskaparna på en Let?s play helt och hållet i ljud! Det är Isak Wahlberg och Robin Larsson Asp från podcasten Kontrollbehov som testspelar An Error Occured. I ett dystopiskt framtida Sverige har en intelligent AI tagit makten över mänskligheten. Med hjälp av talkommandon styr spelarna ingenjören Erik i hans kamp att återta makten från Robothärskarna. I Eriks följe finner vi även den smarta klockan Astrid, den norska drönaren Liv och det talande kylskåpet Brian. Hur funkar konceptet med ett spel som bara består av ljud? Kan Isak och Robin klara ut det? Vad tror vi om framtiden för ljudbaserade spel? Detta och mycket mer får du reda på om du lyssnar!

Själva spelet är utvecklades under Spelskaparnas game jam i våras och är gjort av Olle Landin (programmering), Henrik Willstedt (manus), Robert Willstedt (musik), Gustav Birde (ljudeffekter) och Christian Myhren (röstskådespel).

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet!

Länkar Kontrollbehov An Error Occured Wanderword Return of the Obra Dinn Lifeline Zork Black Mirror: Bandersnatch Ai Dungeon Before Your Eyes Cluedo
2021-09-08
Länk till avsnitt

137 Jimmy Wilhelmsson (C64/AMIGA-SPECIAL)

I dagens avsnitt gästar Jimmy Wilhelmsson som förutom att arbeta i spelbranschen som Narrative Lore Master på Sharkmob även driver bokförlaget Fandrake. De allra flesta som jag intervjuat i Spelskaparna som är födda på 1970-talet började sin bana till att bli spelutvecklare på samma vis: med en C64 eller Amiga. I det här avsnittet pratar vi runt vad det var som gjorde att just dessa två maskiner lade grunden för hel generations karriärer inom programmering, grafik och musikproduktion. Vad är en lamer? Vilken roll hade piratkopiering? Hur såg vuxenvärlden då på att deras barn spenderade all sin tid vid datorn? Detta och mycket mer besvaras i dagens avsnitt!

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet!

Länkar Generation 64 Generation 500
2021-08-25
Länk till avsnitt

136 Sara Bergmark Elfgren (Författare | Ghost Giant)

I dagens avsnitt gör Axel Johansson Palmkvist en efterlängtad comeback i Spelskaparna-sammanhang. Vi får höra när han samtalar med författaren Sara Bergmark Elfgren (Cirkeln, Norra Latin) om hur det var att skriva manus till VR-spelet Ghost Giant. Hur skiljer det sig att skriva spelmanus kontra litteratur? Vad gör man istället för cut scenes i VR, där spelaren är fri att välja kameravinkel själv? Hur kommer det sig att det på ytan så gulliga Ghost Giant angriper svåra frågor som mental ohälsa? Detta och mycket mer i dagens avsnitt! Avsnittet är utsökt klippt av Hugo Lundgren och den magnifika bakgrundsmusiken är gjord av Joel Bille och är hämtad från spelet Ghost Giant.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Länkar Ghost Giant Cirkeln De Dödas Röster Grim Fandango
2021-08-11
Länk till avsnitt

135 Spel på Djupet (Gnome Gname)

Denna gången är det Olle som styr spakarna i Spel på Djupet. Gäster är Sebastian (Technical Artist), Jens (Programmerare) och Gabriel (Leveldesigner) som tillsammans med femton andra elever från The Game Assembly i Malmö gjort spelet Gnome Gname. I avsnittet går vi på djupet på spelet som kan beskrivas som resultatet av att blanda en hustomte, en trollfamilj, en mysig skog och spelmekaniken från Untitled Goose Game. Varför är AI:n så central för känslan i Untitled Goose Game, hur är det att gå på The Game Assembly och hur gör man en riktigt bra virtuell gröt - detta och mycket mer besvaras i dagens avsnitt!

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar Gnome Gname The Game Assembly Untitled Goose Game Tilt shift Spelbryggeriet Gabriel Hector Jens Berg Sebastian Nemeth
2021-07-28
Länk till avsnitt

134 Sven Thole (Speldesigner | Core Keeper)

Sven Thole är VD och designer på studion Pugstorm vars spel Core Keeper annonserades på E3. Core Keeper är teamets andra spel som publiceras av förläggaren Sold Out. Spelet beskrivs som ett Stardew Valley, fast i grottor där man utforskar en procedurellt genererad underjordisk värld. Hör Sven berätta om livet som indieutvecklare och teamets planer för framtiden.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar Core Keeper
2021-07-14
Länk till avsnitt

133 Patrik Jarlestam (Musikproducent | Valheim)

Dagens agäst är Patrik Jarlestam som är kompositören bakom musiken till spel som Lake Ridden och årets dundesuccé Valheim. Vi grottar ner oss i processen bakom att skapa bra spelmusik och hur olika komponeter av en komposition kan bidra till ett spels stämning. Många spännande musiker och stycken nämns - hårdrock, kulning, modern klassisk musik och allt däremellan.

Trevlig lyssning!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar Soulid Sounds
2021-06-30
Länk till avsnitt

132 Hugo Lundgren (Game Jam-Vinnare!)

I dagens avsnitt pratar jag med Hugo Lundgren som vann den första upplagan av Spelskaparnas Game Jam, detta med sitt bidrag: Fuskbygget. Vi pratar om hans upplevelse av jammet och om hur processen var. Utöver att skapa spel är Hugo en av de personer som klipper den här podcasten, så mot slutet grottar vi ner oss lite i hur det arbetet kan se ut.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Tack till Ola Ringdahl för den inlästa Chefsrösten i spelet Fuskbygget!

Länkar Spelskaprnas Game Jam Fuskbygget Hugos Hemsida
2021-06-16
Länk till avsnitt

131 Philip Bennefall (LJUDSPEL-SPECIAL)

Olle gör ett kort instick som programledare igen, sedan Tomas i många avsnitt med bravur hållit i rodret. I detta avsnitt dyker vi ned i en spännande värld av ljudspel. Philip Bennefall är medgrundare av Elias Software som gör programvara för att skapa dynamisk musik och ljud för spel. Han är blind sedan födseln och skapar även spel bara bestående av ljud där målgruppen är andra blinda. Hur dåligt går det när jag testar ett av Philips spel? Hur fungerar en sidescroller där enda interfacet är ljud och hur fungerar det att programmera när man inte ens har någon skärm? Detta och mycket mer besvaras i dagens avsnitt!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

Länkar Elias Software Levande Böcker Akatellas hemlighet Terraformers HRTF Virtual Barber AudioGames.net Manamon 2 A Hero?s Call Gauntlet Orchestral Tools Elias Studio
2021-06-02
Länk till avsnitt

130 Jens Blomquist (Speldesigner | Blockscape)

Blockscape är ett innovativt blockbyggarspel i Minecraft-stil från Linköping som sålt över 50.000 kopior. Mannen bakom spelet är Jens Blomquist som berättar om sin resa som spelutvecklare, hur spelet växt fram steg för steg samt alla framgångar och motgångar som Jens gått igenom på vägen. Vi bjuder på en unik och osminkad inblick i livet som indiespelsutvecklare!

Detta avsnitt producerades av Tomas Ahlström i samarbete med East Sweden Game. Jens företag ioneo är medlem på East Sweden Game. Stort tack till vår klippare Hugo Lundgren.

2021-05-19
Länk till avsnitt

129 Kajsa Grafström (Ekonomichef | Stardoll,Wanderword)

Alla älskar att bygga spel, men många tycker ekonomi och företagande verkar krångligt. I samarbete med East Sweden Game reder vi ut begreppen. Tomas Ahlström har intervjuat Kajsa Grafström som är frilansande ekonomichef i spelbranschen. Med uppdrag på Stardoll, Wonderword med flera har Kajsa koll på detaljerna - perfekt för alla som funderar på att starta företag, eller kört en spelstudio ett tag.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

2021-05-05
Länk till avsnitt

128 Valla Game (SPELUTBILDNING-SPECIAL)

Valla Game Education är en tvåårig spelutbildning som drivs i samarbete mellan Valla Folkhögskola och East Sweden Game i Linköping. I detta avsnitt pratar vi med två av förra årets kursdeltagare; Gabriella och Lucas. De berättar varför de valt att studera till spelutvecklare, hur man lär sig allt om spelutveckling på två år och hur framtiden ser ut för dem. Ansökningen till hösten 2021 är öppen till 15 maj. Läs mer här: www.vallagame.se

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

2021-04-21
Länk till avsnitt

127 Spel på Djupet (Kreaturekind)

I dagens avsnitt av Spel på Djupet tittar vi på kortspelet Kreaturekind som är utvecklat av Anna Jenelius. Till skillnad från de flesta andra spel ska man i Kreaturekind hjälpa monster, snarare än att skada dem. Hur spelet utvecklats, tankar från en genomspelning och mycket annat avhandlas i avsnittet.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

2021-04-07
Länk till avsnitt

126 Sam Niskanen (VD | Lurkit)

950 miljoner människor konsumerar gaminginnehåll via Twitch och YouTube och detta innehåll skapas av över 11 miljoner influencers. Allt detta har bolaget Lurkit koll på och nyligen lanserade teamet ett kampanjverktyg som gör det lätt för studios att komma i kontakt med relevanta influencers. Lurkit erbjuder även analysverktyg som hjälper studios och spelutgivare med beslutsfattande före, under och efter lansering av spel. I detta avsnitt intervjuar vi Sam Niskanen som är VD och en av grundarna till Lurkit. Han berättar om livet som VD i en spelbransch-startup genom de första åren, investeringar, strategiska beslut och framtida visioner.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet

2021-03-31
Länk till avsnitt

125 Spel på Djupet (Outer Wilds del 4)

20e mars är alla spel från game jam:et uppladdade. Kom och testa dem!

Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. Till skillnad från tidigare avsnitt har vi en längre och lösare diskussion om speldesign, med Outer Wilds som utgångspunkt. I dagens avsnitt pratar vi om planeterna Hourglass Twins och Dark Bramble.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Top 3 länkar Kolla en bit i Rayman 2 Longplay för mysmörk känsla Devil?s Proof En inblick i utvecklingen av No Man?s Sky Länkar Spelskaparnas Game Jam: Fusk Warcraft 3 Bloons SteamWorld Dig 2 Evil Within 2 Subnautica Gone Home Visual Novel The Foundation Isaac Asimov Three Body Problem Umineko no Naku Koro ni Devil?s Proof Dark Souls Hollow Knight Super Mario 64 The Legend of Zelda: Ocarine of Time Halo Banjo Kazooie Crash Bandicoot Rayman 3 Rayman Legends Rayman 2 Longplay Abe?s Oddyssey Another World No Man?s Sky The Legend of Zelda: Windwaker Sid Meier?s Pirates! Elite Nethack
2021-03-30
Länk till avsnitt

124 Tobias Bjarneby (Speldesigner/Speljournalist)

I dagens avsnitt gör jag (Olle) comback i Spelskaparna igen och det med en intervju av speltidningslegendaren Tobias Bjarneby. Förutom att prata om hans tid med tidningarna Nintendo-Magasinet, Super Play och Level pratar vi även om spelet 198X som Tobias släppte 2019.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar Nintendo-Magasinet Super Play Level 198x EGM Mean Machines Super Mario World Bergsala Nintendoklubben CES Nintendo Power Star fox Sajber The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time Wario Hideo Kojima Sonic team Fumito Ueda Ico Phantasy star Final Fantasy Pop The Face Stockholms Spelmuseum Robot Svenska Playstationmagasinet Outrun R-Type Final Fight Shinobi Edge Simon Parkin Arne Fernlund Space Action @bjarneby
2021-03-17
Länk till avsnitt

123 Spel på Djupet (Outer Wilds del 3)

Idag drar Spelskaparnas första Game Jam igång! Kom och gör spel med oss!

Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. Till skillnad från tidigare avsnitt har vi en längre och lösare diskussion om speldesign, med Outer Wilds som utgångspunkt. I dagens avsnitt pratar vi om planeterna Brittle Hollow, Giant?s Deep och Hourglass Twins.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected]@ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

Länkar Spelskaparnas Game Jam: Fusk Rymdhulken Avsnittet om Rymdhulken RimWorld: Contrarian, Ridiculous, and Impossible Game Design Methods Star Wars Ludonarrativ dissonans Walking Dead Telltale Games The Legend of Zelda: The Phantom Hourglass Another Code Dark Souls Golden Sun Analys av musiken till Golden Sun ** Samma kompositör som gjort musiken till både Golden Sun och Dark Souls. :) Pokémon Metroid Prime God of War Demon?s Soul Terraria Super Metroid Walking Simulator

 

2021-03-12
Länk till avsnitt

122 Spel på Djupet (Outer Wilds del 2)

Idag drar Spelskaparnas första Game Jam igång! Kom och gör spel med oss!

Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. Till skillnad från tidigare avsnitt har vi en längre och lösare diskussion om speldesign, med Outer Wilds som utgångspunkt. Sedan sist har vi spelat på planeterna Brittle Hollow och Giant?s Deep.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar Spelskaparnas Game Jam: Fusk
2021-03-05
Länk till avsnitt

121 Lina Andersson (Art Director | Go Fight Fantastic!)

Avsnittet presenteras i samarbete med East Sweden Game, en mötesplats för alla som utvecklar spel i Östergötland.

Go Fight Fantastic! är ett snyggt action-RPG med fokus på lagarbete och samarbete. Spelet har handritade miljöer och en helt unik grafisk stil baserat på en 2D/3D-hybridteknik. I detta avsnitt berättar spelgrafikern Lina ?Linis? Andersson om sin resa genom spelbranschen, en oväntat lyckad Kickstarter samt de tekniker de använder för att skapa världens snyggaste action-RPG.

Missa inte Spelskaparnas game jam som går av stapeln den 5 - 20 mars. Under två veckor spenderar vi ~1-2h per dag på att bygga spel. Mer info finns på Spelskaparnas Discord och på jam:ets sida på itch.io.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar East Sweden Game Valla Game Education Go Fight Fantastic! Future games Närcon Blazblue Heros of the Storm Left 4 Dead The Legend of Zelda: Majora?s Mask
2021-03-03
Länk till avsnitt

120 Spel på Djupet (Outer Wilds del 1)

Olle Håkansson från Image & Form är åter igen med i panelen när vi under en mastodontomgång av Spel på Djupet pratar om Outer Wilds. Till skillnad från tidigare avsnitt har vi en längre och lösare diskussion om speldesign, med Outer Wilds som utgångspunkt. Vi pratar om kreativ problemlösning, legacy-spel och questmarkörer.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

Bredare ämnen i avsnittet ?Regressiv adaption? verkar vara något jag hittat på, men jag tror att det var ?Default mode network? jag tänkte på när jag pratar om att hjärnan är i ett läge där det kan vara svårt att lösa specifika problem / lära sig specifika saker. Legacy games ? brädspel som förändras medan man spelar. Kreativ problemlösning ? Bra video om spel som presenterar problem som går att lösa på många olika sätt. Länkar Spelskaparnas Game Jam: Fusk The Legend of Zelda: Majoras Mask Minit Minecraft Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura Vampire: The Masquerade - Bloodlines The Witcher 3: Wild Hunt Subnautica The Legend of Zelda: Breath of the Wild SteamWorld Dig 2 S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl Metro 2033 Metroid: Zero Mission Metroid Fusion Super Metroid Dark Souls Frostpunk Undertale Papers Please One Chance Exit: The Game ? The Pharaoh?s Tomb Pandemic Legacy Escape Room The Legend of Zelda: Phantom Hourglass Another Code No Man?s Sky
2021-02-26
Länk till avsnitt

119 Max Lachmann (VD/Ljuddesigner | Pole Position Production)

Avsnittet presenteras i samarbete med East Sweden Game, en mötesplats för alla som utvecklar spel i Östergötland.

Max Lachmann är VD och en av grundare av Pole Position Production, ett ljud- och musikproduktionsföretag i Stockholm som jobbat på tunga titlar som Battlefield V, Flight Simulator, The Crew 2, Just Cause 4, Asphalt 9, Far Cry 5, Cities: Skylines samt Hollywood-rullar som Christopher Nolan?s episka Dunkirk.

Med mer än 30 års erfarenhet från musikproduktion och tio års fältinspelning och ljuddesign bemästrar teamet komplex ljudinspelning, ljuddesign, komponering, efterproduktion, mixning och implementering - för både spel och film.

I detta avsnitt berättar Max Lachmann om bolaget och sin resa som företagare kryddat med ett pärlband av anekdoter och otroliga utmaningar.

Missa inte Spelskaparnas game jam som går av stapeln den 5 - 20 mars. Under två veckor spenderar vi ~1-2h per dag på att bygga spel. Mer info finns på Spelskaparnas Discord och på jam:ets sida på itch.io.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar East Sweden Game Valla Game Education Pole Position Production Cheiron Power Challenge Microsoft Flight Simulator theHunter Genereation zero Dunkirk Richard King Pro Tools Logic Pro Reaper Sennheiser MKH 8060 Ehrlund Vinnova
2021-02-17
Länk till avsnitt

118 Kevin Andersson (Speldesigner | Hoplegs)

Dagens gäst är programmeraren och speldesignern Kevin Andersson som just nu jobbar på spelet Overlook Trail med Henrik Johansson. Han gör även spel som soloutvecklare och är aktuell med spelet Hoplegs. Vi pratar om hans tid på Zoink, Alwa?s Awakening och om hur det är att streama samtidigt som man utvecklar spel.

Missa inte Spelskaparnas game jam som går av stapeln den 5 - 20 mars. Under två veckor spenderar vi ~1-2h per dag på att bygga spel. Mer info finns på Spelskaparnas Discord och på jam:ets sida på itch.io.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

Länkar TaniNani Zoink Zombie Vikings Flipping Death Alwas Awakening Mario Maker Mikael Forslind Limbo Inside Roblox Hoplegs Getting Over It Jumpking Henrik Johansson Overlook Trail Ilomilo Southend Interactive Simon Flesser [email protected] @anderssonkev
2021-02-03
Länk till avsnitt

117 Spel på Djupet (SPELSYLT-SPECIAL)

Tillsammans med Christian, Therese och Adam diskuterar Jona de spel som har skapats under Kodsnacks Spelsylt 5: Norrland. Vi pratar om spel som Snow Blazer, Alice i Överkalix och Oh Deer! Du kan själv testa spelen som alla går att köra i webläsaren här.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

Länkar Spelsylt Kodsnack love2d / LÖVE Ludum Dare Zelda 3 Unity Godot Robot Unicorn Attack Erasure Soul Blazer Itch.ios Kalender Hur man går med i Kodsnacks Slack
2021-01-20
Länk till avsnitt

116 Olof Kindblad (Airport CEO)

Idag får vi höra om hur Olofs första spelprojekt växte fram till att bli en succé i form av simulationsspelet Airport CEO. Vi pratar mycket om lärdomar på vägen, vikten av att hitta sin nisch och vad flygplanspersonal väljer att göra på sin fritid. Detta och mycket mer i dagens avsnitt!

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske vill visa upp ett spel som du jobbar på - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

Länkar Airport CEO Airport Tycoon Prison Architect Coroutine DOTS Euro Truck Simulator Game Dev Tycoon Endless Content Generator City Skylines Cuphead Crusader Kings 3 RimWorld Stellaris
2021-01-06
Länk till avsnitt

115 KORT VERSION - Peter Zetterberg (UDS/Microsoft/Wanderword)

Idag blir det ett samtal med Peter Zetterberg som grundade spelstudion UDS under tidigt 90-tal och som sedan dess jobbat bland annat på Codemasters och Microsoft. Idag är han Senior Director på Microsoft där han bidragit till att spel som Ori, Minecraft och Superhot hamnat på Microsofts platformar. Utöver spel pratar vi även om Peters alkoholism och om hur det på verkat hans liv och karriär.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar Smash Hit Kick Off Sensible Soccer Obsession Megaline Pinball Dreams Ignition Codemasters Substation Daydream Mulle Meck Airfix Dogfighter Mer innebandy Zoink Acast Karl-Magnus Troedsson Mattias Kylén Simplygon Tomas Ahlström Kore gang Joe Danger No man sky Ori Super Hot 4jstudios Zork Bitsquid Fatshark Wanderword 63rd & Wallace The Cursed Painting
2020-12-30
Länk till avsnitt

115 Peter Zetterberg (UDS/Microsoft/Wanderword)

Idag blir det ett samtal med Peter Zetterberg som grundade spelstudion UDS under tidigt 90-tal och som sedan dess jobbat bland annat på Codemasters och Microsoft. Idag är han Senior Director på Microsoft där han bidragit till att spel som Ori, Minecraft och Superhot hamnat på Microsofts platformar. Utöver spel pratar vi även om Peters alkoholism och om hur det på verkat hans liv och karriär.

Har du tankar om Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Hugo Lundgren som klippt avsnittet.

Länkar Smash Hit Kick Off Sensible Soccer Obsession Megaline Pinball Dreams Ignition Codemasters Substation Daydream Mulle Meck Airfix Dogfighter Mer innebandy Zoink Acast Karl-Magnus Troedsson Mattias Kylén Simplygon Tomas Ahlström Kore gang Joe Danger No man sky Ori Super Hot 4jstudios Zork Bitsquid Fatshark Wanderword 63rd & Wallace The Cursed Painting
2020-12-30
Länk till avsnitt

114 Spel på Djupet (Rymdhulken)

I dagens avsnitt av Spel på Djupet pratar vi om Rymdhulken tillsammans med dess skapare Mikael Brassman. Spelet är gjort med Pico-8 och är en rougelite där man styr en trupp av soldater på ett rymdskepp. Gäst är även i Olle Håkansson (speldesigner bakom bl.a. Steamworld Dig) som var med i avsnitt #107 och som berättar om sin genomspelning. Leder samtalet gör som vanligt Jona.

Har du tankar om Spel på Djupet, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Där har mysig stämning skapats och ett gäng utvecklare chattar om stort och smått. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

Länkar Rymdhulken SteamWorld Heist Mikael Brassman Olle Håkansson Pico-8 Tutorial - Roguelike Space Marines Sid Meier?s Covert Action Shadows of Mordor Gravity Well XCOM Dwarf Fortress Cannon Fodder
2020-12-16
Länk till avsnitt

113 Daniel Lindholm (Musikproducent | Street Fighter V)

I dagens avsnitt pratar jag med Daniel Lindholm som berättar om hur han skapat spelmusik till japanska spel så som Pro Evolution Soccer, Resident Evil coh Street Fighter. Hur låter synthjazz, vad är en shakuhachi och varför har Daniel skapat en låt som tolkar Hur en person som aldrig varit i Japan skulle skriva en japansk melodi? Detta och mycket mer besvaras om du lyssnar!

Har du tankar om Spel på Djupet eller Spelskaparna, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Stort tack till Hugo Lundgren som har klippt avsnittet!

Musik i kronologisk ordning Wifi (Pro Evolution Soccer 2009 Playmaker) av Daniel Lindholm Highlights (Pro Evolution Soccer 2009 Playmaker) av Daniel Lindholm Edit Mode (Pro Evolution Soccer 2009 Playmaker) av Daniel Lindholm Miami Chase av Daniel Lindholm (Layer example) av Daniel Lindholm Aircraft Carrier - Airspace/VTOL (Resident Evil 6) av Daniel Lindholm Neo-Umbrella?s Assault (Resident Evil 6) av Daniel Lindholm Big Nuisance (Resident Evil 6) av Daniel Lindholm Theme of Ed (Street Fighter 5) av Daniel Lindholm, Cal Combs Theme of Menat (Street Fighter 5) av Daniel Lindholm Theme of Zeku (Street Fighter 5) av Daniel Lindholm Theme of G (Street Fighter 5) av Daniel Lindholm Theme of Cody (Street Fighter 5) av Daniel Lindholm Theme of E.Honda (Street Fighter 5) av Daniel Lindholm Theme of Lucia (Street Fighter 5) av Daniel Lindholm Intro Theme (Double Dragon) av Kazu Yamane Magical Sound Shower (OutRun) av Hiroshi Kawaguchi Sagat Theme (Street Fighter 2) Cover by Daniel Lindholm. Original composer: Isao Abe. Länkar Pro evolution soccer 2009 Resident Evil 6 Musiksatt-scen från Casino Royale Uncharted 2 Tekken 7 Street Fighter 5: Season 2 Eminem - Lose yourself Shakuhachi Double Dragon Outrun Street Fighter 2 Fallen City Brawl @dropkickmonk3y
2020-12-02
Länk till avsnitt

112 Spel på Djupet (Skullbangers)

I dagens avsnitt av Spel på Djupet spelar Jona Skullbangers, ett hetsigt partyspel under utveckling av Winteractive. Spelets programmerare och grafiker Max Friberg berättar om hur Winteractive uppkom och hur de arbetat med praktikanter, speltestning och trix för att få spelet att kännas både fartfyllt och rättvist.

Har du tankar om Spel på Djupet, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun.

Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnittet.

Veckans låttips Watermelon Party
2020-11-18
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.