Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Spelskaparna

Spelskaparna

En podcast om personerna bakom spelen.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

spelskaparna.libsyn.com/podcast

Avsnitt

70 Josuhe and Ruben (KUBA-SPECIAL)

Kuba är kanske mer känt för färgglada bilar, cigarrer och kommunism, men där finns även Josuhe och Ruben som jobbar på att göra Kubas första indie-spel - Savior. Hur är det att växa upp som spelintresserad på Kuba? Och hur är det att utveckla ett spel på en ö där det knappt finns något internet? Detta och mycket mer i denna Kuba-special.

Det går att följa spelets utveckling på facebook, twitter, youtube eller på spelets hemsida

Länkar Martin Carlberg Savior Periodo Especial El Paquete Semanal Street Fighter Final Fantasy Bloodborne Uncharted Earthworm Jim Looney Tunes
2019-06-04
Länk till avsnitt

69 Charlie Caper (Illusionist/Programmerare | Talang-vinnare)

2009 vann han Talang med sitt trolleri och nu är han på vägarna med sin show Robotricks. Många vet att Charlie Caper är en av Sveriges främsta illusionister. Få känner till hans bakgrund som programmerare. Därför är han veckans gäst i Spelskaparna. Vi pratar om intresset för programmering, hur kan förenar det med sin magi och att han under en period inte bodde någonstans. Följ CharlieCaper på Facebook för att se när han uppträder nära dig!

God lyssning!

Länkar Harry Lorayne Moonwalking with Einstein Naked Penguin Boy Commando Philip K dick Charlie Caper fast i Kina James Randi One Million Dollar Paranormal Challenge Harry Houdini Black hat hacker White hat hacker Shut Eye & Open Eye Influence av Robert B. Cialdini Misdirection Does Not Exist av Tommy Wonder iPad Act Arduino Arthur C Clarke Turing test Tetris Brawl Stars Sirqus Alfon Htc Vive Arizona Sunshine Red Dead Redemption 2 Ray Kurzweil Moore?s law AlphaZero
2019-05-21
Länk till avsnitt

68 Eskil Steenberg (Speldesigner | Quel Solaar)

I veckans avsnitt pratar jag med Eskil Steenberg som är upphovsmakare till MMORPG:n Love som släpptes 2010, ett spel som är lite annorlunda sett till andra massive multiplayer-spel. Vi får bland annat höra hans tankar om mikrotransaktioner, achievementsystem och om pivot-modellen - Eskils egna metod för att analysera spel. Det blir även snack om Eskils nuvarande projekt: en automatiska UV-unwrapper samt realtidsstrategispelet EXO. Vill du följa Eskil gör du det enklast på https://www.quelsolaar.com/ eller hans olika twitterkonton: @quelsolaar och @eskilsteenberg.

God lyssning!

Länkar Love Deluxe Paint Auto Destruct Ridge Racer Interaktiva Institutet SIGGRPAH GDC Chris Hecker Wipeout Doom The Pivot Model Half life 2 Diablo Counter strike Journey Guitar Hero Starcraft Dota DayZ Minecraft Glossary of chess that game company Flower UV-unwrapper Unravel EXO Ed Catmull Braintrust Battlefield 3 Cactus
2019-05-07
Länk till avsnitt

67 Karl Vesterberg (KARTOR-SPECIAL)

Något som varit en vit fläck på kartan för podden har länge varit just kartor. I veckans avsnitt råder vi bot på detta och pratar med Karl Vesterberg som illustrerar kartor för diverse ändamål, bland annat bräd- och rollspel. Vi pratar om vikten av kartor i spel och vad som utgör en bra karta. Vill du komma i kontakt med Karl gör du det genom hans hemsida http://www.traditionalmaps.com Vill du följa Karl gör det på hans Instagram: @Traditionalmaps

God lyssning!

Länkar Traditional Maps Variathios Jonathan Roberts Fredrik de Wit Bioshock Maps Dishonored Maps Carta Marina Lejonet Leo
2019-04-23
Länk till avsnitt

66 Artur Foxander (QA-SPECIAL)

Artur testade livet som programmerare men upptäckte efter ett år att det inte var hans grej. När han går in till sin chef för att säga upp sig erbjuds han istället en roll inom QA (Quality Assurance), ett jobb som visar sig passa honom som handen i handsken. Här kommer, på Ljudspecials-Kristians önskan, ett avsnitt med någon som verkligen brinner för QA - Artur Foxander!

God lyssning!

Länkar Ljudspecial-Kristian Grin Paradox Färgblindhet och spel Hearts of Iron ISTQB Critical path Testing Horizon Zero Dawn Monkey Testing Crusader Kings Game Testing (bok)
2019-04-09
Länk till avsnitt

65 Johan Nylander (KINA-SPECIAL)

Vi fortsätter med rese-temat i podden och sätter tech-undret Kina under luppen. Gäst är Johan Nylander som är Asienkorrespondent tillika författaren bakom boken Shenzhen Superstars. Fokus i avsnittet hamnar inte så mycket på spel, utan snarare på den utveckling gällande tech som sker där just nu. Med för andra avsnittet är rad är även Henrik Willstedt.

Länkar Shenzhen Tencent Wechat Alibaba DiDi Mobike Honor of Kings/Arena of Valor Geeley Nevs Evergrande Greater bay area Macau Huawei BYD Waren Buffet Xi Jinping Sensetime Spinning Jenny Foxconn Economic center of gravity
2019-03-27
Länk till avsnitt

64 Henrik Willstedt (JAPAN-SPECIAL)

SPECIAL! Veckans avsnitt av Spelskaparna blir lite annorlunda än vad ni är vana vid. Jag och min kompis Henke har nyligen varit i Japan och ägnade därför en timme åt att sammanfatta dom spelupplevelser vi haft under resans gång. Förhoppningsvis kan vi inspirera dig som lyssnar att göra en liknande resa. Följ Spelskaparna på Instagram för att se bilder från resan. God lyssning! 

Länkar Osaka flygplats Vending machines ?Instagram?-arcade Pachinko Fortunaspel Tolv Stockholm Spelskaparnas instagram Vr Zone Mario Kart VR Hospital Escape Terror Godzilla VR Dart Spelbar i Kyoto Shenmue Codname Eagle Zero Latency VR Pirates?s Plunder Tower-Tag Sonic Athletics Storm G Star Wars: Battle Pod Kawasaki Showroom
2019-03-13
Länk till avsnitt

63 Extraliv (Spel och lärande)

Idag blir det ett gästspel med ett avsnitt från min andra podcast Extraliv här i Spelskaparna-flödet.

Välkommen till Extraliv ? en podcast om spel, och om vår relation till spelen vi lever med.

Hur många timmar har du lagt ner på att spela spel? Kanske inga alls. Eller kanske hundra eller tusen? Eller mer? Men tänk om du lagt alla dina speltimmar på att lära dig något annat, något du tycker är nyttigare? Och, kanske ännu bättre, tänk om du genom spelet kunde lära dig nya saker.

Det finns många som menar att vi i dag står på tröskeln till en revolution för lärande. Med digitala verktyg ska spel förändra våra förlegade sätt att se på utbildning. Men går det att lära sig genom spel? Och i så fall ? vad kan vi lära oss?

Om ni vill höra mer från personerna i avsnittet går dom att följa här: SpelLäraren och Jean-Baptiste

Vi som gör podden är Jacob Kluge, Olle Landin och Axel Johansson Palmkvist. Vi vill gärna veta vad du tycker och tänker om det du hört, så maila gärna till vår mailadress: info@extralivpodcast.se

 
2019-02-27
Länk till avsnitt

62 David och Kristian (LJUD-SPECIAL!)

I detta avsnitt kommer vi samtala om allting kring ljud i spel. Detta tillsammnas med ljuddesignerna David och Kristian som till vardags jobbar på Arrowhead. Vad består bra vapen-ljud av? Hur skapdes Silent Hills obehagliga ljudbild och vad har ljuddesigners för likheter med vampyrer? Detta och mycket mer i dagens avsnitt av Spelskaparna!

God lyssning!

Länkar Starbreeze Brothers Overkill Spelradion Klaus Lyngeled Zoink Games Foley artist DICE Stick it to the Man EQ FMOD WWISE Far cry 5 Resident Evil 2 remake Lionbite Rain of Reflections Compressor Limiter They Breathe Residue Flipping Death Battlefield 1 Battlefield 5 Battlefield 3 Battlefield Bad Company War tapes Silent Hill Oxenfree Escape from Tarkov @Ljudkristian
2019-02-13
Länk till avsnitt

61 Dennis Gustafsson (VOXEL-SPECIAL!)

I detta special-avsnitt pratar vi mycket teknik och gör ett djupdyk ner i renderingstekniker med voxlar. Spelskaparna gästas av Dennis Gustafsson som har lång erfarenhet av att simulera fysik på olika sätt i spel, inte minst genom spelstudion Mediocre Games där han är en av grundarna. Vi pratar även om The Control Room som är ett immersivt escape room byggt av Dennis och Emil Bengtsson. Vill du följa Rasmus gör du det enklast på hans twitter: @tuxedolabs

God lyssning!

Länkar The Control Room Arduino Portal Emergent Gameplay Minecraft Magicavoxel Euclideon Ray tracing NVIDIA RTX Ambient occlusion Ray Marching
2019-01-30
Länk till avsnitt

60 Rasmus Künstlicher (GAME DESIGN-SPECIAL!)

Denna vecka blir det Game design-special i Spelskaparna när podden gästas av Rasmus Künstlicher. Han berättar bland annat om vad hans roll på Massive Entertainment i Malmö innebär och hur man blir en bättre game designer. Rasmus har även ett stort intresse för den psykologiska termen Flow, där en person exempelvis blir helt uppslukad av en aktivitet och går bortom sin reflekterande självmedvetenhet samtidigt som den får en djup känsla av kontroll. Detta och mycket mer pratar vi om i veckans avsnitt av Spelskaparna. Vill du följa Rasmus gör du det enklast på hans twitter: @Dweep_the_Sheep

God lyssning!

Länkar The Game Assembly Massive NieR: Automata Naughty Dog Lionbite Rain of reflections Extra Credits Mirrors Edge The Division Sid Meier Red Dead Redemption 2 Crash Bandicoot i Japan Red keep i Minecraft Dark souls Thomas grip Fight-or-flight League of Legends Tend-and-befriend Brie code @Dweep_the_Sheep
2019-01-16
Länk till avsnitt

59 Juha Vainio (Producer | Remedy)

I detta avsnitt av Spelskaparna får vi en liten inblick i vårt grannland Finlands spelvärld. Gäst är Juha Vainio som numera jobbar som producent på Remedy, men som tidigare bland annat arbetat på Rovio. Följa Juha på twitter där han heter: @yuuhaw. God lyssning!

Länkar Rovio Remedy Palm OS Angry Birds Star Wars Supercell Clash of Clans Plunder Pirates Starside Arena Sisu Game Ventures Herocraft Nokia Symbian Control Sam Lake Housemarque IGDA The Witcher 3
2019-01-02
Länk till avsnitt

58 Ola Björling (VR-SPECIAL!)

I denna VR-speical samtalar jag med Ola Björling från Beyond Frames Entertainment vars syfte är att hjälpa spelstudios att utveckla VR-spel. Mycket av samtalet handlar om just VR och de utmaningar man ställs inför när man utvecklar spel i den genren. Hur motverkar man exempelvis åksjuka vid en VR-upplevelse? Vill du kontakta Ola gör du det enklast på ola.bjorling@beyondframes.com eller går in på beyondframes.com. God lyssning!

Länkar Oculus Datormagazin Flash Binaural recording Oculus Quest Inside-out tracking Vrex The void Verisimilitude Red Dead Redemption 2 Wands Volumetric Video Realities.io Microsoft Mixed Reality Capture Studio Manifold RED Light Field Raytracing Skyrim VR Job Simulator Lone Echo Eagle Flight Beyond Frames Entertainment
2018-12-19
Länk till avsnitt

57 Tomas Ahlström (General Manager | East Sweden Game)

I veckans avsnitt samtalar jag med Tomas Ahlström på East Sweden Game, en spelinkubator i Linköping. Tomas har ett långt förflutet inom branschen och vi hör honom berätta om hans erfarenheter, bland annat om hur det är att göra ett spel som ännu inte har en målgrupp och hur man blir uppköpt av Second Life-skaparen. Vill du komma i kontakt med Tomas eller East Game Sweden gör du det enklast på http://eastswedengame.se/. God lyssning!

Länkar No fear mountain bike UDS Codemasters Jens Ahlbom Bygg Flygplan med Mulle Meck Meqon Mediocre Havok Alfa Prime Physx Boldai Martin Magni Pivot Unity Blocksworld Minecraft Linden Lab Second Life Lifee East Sweden Game Overflow Games Double Moose Just Die Already Afnareld
2018-12-05
Länk till avsnitt

56 Sara Casén (Grundare | Midnight Hub)

Gäst i veckans avsnitt är Sara Casén. Under 2018 släppte hon och hennes företag Midnight Hub spelet Lake Ridden. Utöver det spelet pratar vi även om hennes resa in i spelbranschen som community manager och dataanalytiker. Följ Sara på twitter som: @saxen8. God lyssning!

Länkar Lake ridden Halo Jordlingar Junebud MilMo Midnight hub Cards against humanity Drivhuset Minc Sting GDC Scrum Myst Algenpefleger Karlshamns tågstation
2018-11-21
Länk till avsnitt

55 Henrik Jonsson (Programmerare/Executive Producer | Goodbye Kansas)

I veckans avsnitt samtalar jag med Henrik Jonsson. Vi pratar om hans långa erfarenhet inom spelbranschen, en tid som tagit honom från Bingolotto till Dallas och tillbaka till Sverige. Han har hunnit med mycket, kort sagt. Nu har han släppt programmeringen och jobbar istället med investering i spelföretag. I Spel under lupp får vi höra Henriks tankar om ett spel som lämpar sig väldigt bra för kamratförnedring och inmundigande av öl. Följer Henrik gör du enklast på hans twitter: @IonSwitz. God lyssning!

Länkar MUD LPMud Pinball fantasies Macromedia Ion storm John Romero Quake BSP Tom Hall John Carmack Eidos Masters of Doom Ancronyox Dikatana DICE Combination Net entertainment Fallout shelter Oblivion Igda Ghost games Hogs of War Rik Mayall Need for Speed Payback
2018-11-07
Länk till avsnitt

54 Henri Sarasvirta (GAME JAM SPECIAL!)

I veckans avsnitt samtalar jag med Henri Sarasvirta som utnämndes tilll Superjammer of the Year 2016. Vad detta och speljam i sig går ut på pratar vi i stort sett om i hela avsnittet. Henri kommer med tips och anekdoter om de otaligt många jams som han medverkat i. Följer Henri gör du på hans YouTube-kanal: Excaa. God lyssning!

Länkar Global game jam Castle game jam Version control Flash Webgl Unreal Engine Supercell Pocket game jam Zero hour game jam Pikku Kakkonen Baldurs gate Divinity 2 Surgeon Simulator 2013 Mueseo game jam Excaa Youtube Channel Manse Games
2018-10-23
Länk till avsnitt

53 Oskar Stålberg (Speldesigner | Bad North)

I veckans avsnitt samtalar jag med Oskar Stålberg. Vi djupdyker i hans tillvaro i gränslandet mellan programmering och grafik och hur vägen dit gick. Självklart avhandlar vi också processen som ledde fram till det nysläppta spelet Bad North som Oskar står bakom. Du följer Oskar på @OskSta och Bad North på @BadNorthGame på twitter. God lyssning.

Länkar Bad North Klik and play Games factory The Game Assembly The Division Shader Kartan i The Division Ubisoft Snowdrop Brick Block A study in tilesets Carcassonne Polycount WaveFunctionCollapse Game habitat Tarsier Little nightmares Raw Fury M.C. Escher Perlin Noise Empire Total War Simogo Magic Numbers My Friend Pedro
2018-10-09
Länk till avsnitt

52 Mattias Kylén (Environment Artist | Halo)

I veckans avsnitt samtalar jag med Mattias Kylén vars arbete tagit honom till USA i två vändor, först till LA och senare till Seattle. Han har bland annat jobbat mycket med Halo och Battlefieldspelen. Vi pratar ganska teknologi i detta avsnitt. Kul tycker jag! Vill du komma i kontakt gör du enklast det på hans LinkedIn-profil.

Länkar Dice Halo UDS Funcom Ignition No Fear Downhill Mountain Biking Klaus Asterix Mega Madness Pandemic studios Desert strike Mercenaries Full Spectrum Warrior Destroy all humans Lod Textur Atlas BattleField: Bad Company 2 Frostbite Node based shader editor Another world Prince of persia Perlin Noise Speedball 2 Anti-alias Dither Starship troopers Thalion Software Wings of Death Substance painter
2018-09-25
Länk till avsnitt

51 Gabriel Santos (Speldesigner | Stone Story RPG)

I veckans avsnitt av Spelskaparna flyttar jag fokus från Sverige och pratar med en person från USA. Gabriel Santos har jobbat länge i spelbranschen men för tillfället arbetar han med det första spelet han gör helt på egen hand: Stone Story RPG. Trots att året är 2018 har Gabriel valt att göra spelets grafik helt i ASCII, även animationer! Det låter konstigt och det ser fantastiskt ut! Följ Gabriel på twitter: @standardcombo

Länkar Dwarf Fortress Indiecade Iconoclast Portal 2 Leauge of Legends Sumea Nokia Supercell King Warcraft II Starcraft Clash Royale
2018-09-11
Länk till avsnitt

50 Extraliv (Special!)

Vill du höra fler avsnitt av Extraliv? Prenumerara här:

Ända sen de första datorspelen har utvecklingen varit tydlig - grafiken har hela tiden blivit bättre och bättre. Men i dag, när grafikkorten glöder för att klara av de senaste storspelen i 4K-upplösning, finns det också de som dras mot raka motsatsen. I det här avsnittet av Extraliv hör vi historier om människor som föredrar klumpiga pixlar framför hyperrealism.

Om ni vill höra mer från personerna i avsnittet går dom att följa här: @DonSvenne, Pierre Bäckman, och Stone Story RPG.

Vi som gör podden är Jacob Kluge, Olle Landin och Axel Johansson Palmkvist. Vi vill gärna veta vad du tycker och tänker om det du hört, så maila gärna till vår mailadress: info@extralivpodcast.se

 

2018-08-28
Länk till avsnitt

49 Johan Andersson (Creative Director | Paradox)

I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Johan Andersson, kreativt ansvarig på Paradox. Johan har varit med länge i branschen, redan som ung fick han chansen att åka över pölen och testa livet som programmerare i USA. Han har bland annat varit med och gjort spelen i Europa Universalis-serien. I segmentet ?Spel under lupp? grottar vi ner oss i varför World of Warcraft är ett så fantastiskt spel. Vill du komma i kontakt med Johan följer du honom enklast på twitter. Där heter han producerjohan. Trevlig lyssning!

Länkar Funcom 68000 processor Sega Nightmare Circus NBA Hangtime Pocahontas Tomb Raider Target Games Europa Universalis Avalanche Hearts of Iron Civilization Total War Empire Lord of the Realms Pirates! Defender of the crown Wings Minimax Crusader Kings Victoria Stellaris Game Dev Story Game of thrones mod Kaizerreich Magicka Forgotten realms
2018-08-14
Länk till avsnitt

48 Martin Walfisz (Grundare | Massive)

I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Martin Walfiz, grundaren av bland annat Massive. Vi pratar mycket om hans karriär och hur det var att starta upp företag i södra delen av landet, hur det är att lämna det man byggt upp, smörrebröd och mycket annat. I segmentet ?Spel under lupp? grottar vi ner oss i varför Diablo är ett så fantastiskt spel. Vill du komma i kontakt med Martin gör du det enklast på hans email: martin@walfiz.com

Länkar Massive Soft Center Ground control Ground control II GDC World in conflict Diablo Acclaim Snake Vicendi Games The Division Ubisoft Planeto Farmville Zynga Quizbattle Quizkampen Nordisk film Bonnier publications The Smorrebrod company Titti Qvarnström Game Habitat Creativity, Inc Sara Casén
2018-07-31
Länk till avsnitt

47 Elvira och Niklas (Ljuddesigners | Two Feathers)

I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Elvira Björkman och Nicklas Hjertberg från Two Feathers Studio. De träffades första gången i ett band och har sedan dess gjort musik tillsammans. De har blandat annat gjort musik till Aragami, Apex Construct och Angry Birds 2. Vi får exempelvis höra om utmaningarna med att skapa ljud som inte finns men som spelaren vet exakt hur det ska låta. Vill du komma i kontakt med Elvira och Nicklas gör du det enklast genom att gå in på deras hemsida: twofeathersstudio.com

Länkar Hammerwatch EastWest Gold Symphonic Orchestra Gold Rovio Easy Battlefield Heroes Finntroll Max Martin Aragami Trello Apex Construct Fast Travel Games Alien Isolation Shadow of the Colossus GDC ICO The Outsiders Project Wight Fall Damage
2018-07-18
Länk till avsnitt

46 Theodor Waern 2/2 (Speldesigner | Skygoblin)

I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Theodor Waern på Skygoblin. Det blev ett långt samtal och väljer därför att släppa en liten specialare i form av två stycken avsnitt. I första pratar vi mycket om spelet Nord som Theo var med och rattade. I andra avsnittet pratar vi nästan uteslutande om The Journey down som efter sju år nått sitt slut. Vi får även höra om svårigheterna med att ha kontor på Zanzibar. Vill du komma i kontakt med Theo gör du det enklast på hans twitter: @theowaern.

Länkar The Journey Down SCUMM Dig Full Throttle Adventure Game Studio Grim Fandango Uncanny Valley Verb Coin Kings Quest V Broken Sword gog Steam Greenlight Coffe Stain Studio GDC Roberta Williams Jane Jenssen The Journey Down - Kickstarter
2018-07-03
Länk till avsnitt

45 Theodor Waern 1/2 (Speldesigner | Skygoblin)

I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Theodor Waern på Skygoblin. Det blev ett långt samtal och väljer därför att släppa en liten specialare i form av två stycken avsnitt. I första pratar vi mycket om spelet Nord som Theo var med och rattade. I andra avsnittet pratar vi nästan uteslutande om The Journey down som efter sju år nått sitt slut. Vi får även höra om svårigheterna med att ha kontor på Zanzibar. Vill du komma i kontakt med Theo gör du det enklast på hans twitter: @theowaern.

Länkar GBA WYSIWYG V J2ME Nord Normal Map Mesh Journey The Journey Down
2018-07-03
Länk till avsnitt

44 David Larsson (Programmerare | Allegorithmic)

 I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med David Larsson som jobbar som produktchef på Allegorithmic. Vi får höra hans sida av branschen och hur det gick till när han gjorde flytten över Atlanten för att jobba i USA. I slutet av avsnittet bjuder han även på två rövarhistorier, som han väljer att kalla dem. Vill du komma i kontakt med David gör det enklast på hans twitter: laserallan.

Länkar Boss Media Mindark Starbreeze Unreal engine Maya Business Sweden Mediocre games Autodesk Bitsquid Simpliygon Hansoft Uds DICE Doublefine Tilt Brush Occulus medium Allegorithmic Substance painter Z-brush God of war Dante?s inferno Silicon Graphics IRIX
2018-06-19
Länk till avsnitt

43 Johan Peitz (Producent | Ghost Games)

I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Johan Peitz som för tillfället arbetar med Need for Speed. Mycket av samtalet går till att prata om spelet Icy Tower som Johan står bakom. Vi pratar bland annat om hur spelare ?dopade? sig för att få så höga poäng som möjligt, vilket skapade mycket drama i communityt. Nytt i Spelskaparna för den här veckan är segmentet ?Spel under lupp?, där vi djupdyker i två spel som gästen väljer. Vill du komma i kontakt med Johan gör du det enklast på hans twitter: johanpeitz

Länkar Free Lunch Desgin C128 Amos IRC Icy Tower Spelunky xJump phpBB Newgrounds The Flash Games Postmortem Zynga Hello Adventure Parlingo Ghost Games Super Mario Bros 3 A Dark Room Happyland Zork Dark Souls Europa Universalis Ludum Dare A Super Mario Summary Pico-8
2018-06-05
Länk till avsnitt

42 Linus Feldt (Grundare | Filimundus)

 I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Linus Feldt som är VD för Filimundus. Han har många år i branschen, som främst har ägnats åt spel för barn. Hör oss prata bland annat om hur hans företag intresserade internationell media och varför han för några år sedan införde sex timmars arbetsdag för sina anställda. Vill du komma i kontakt med Linus gör du det enklast på hans e-mail: linus.feldt@filimundus.se

Länkar Filimundus Abc 800 Compis Newbrain Petsson & Findus i Snickarboden Petsson i Trädgården Mulle meck Hugo Toca boca Villa villekulla Pettsons Uppfinningar Rube Goldberg Inventioneers Brio
2018-05-22
Länk till avsnitt

41 David Marquardt (Speldesigner | Turborilla)

I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med David Marquardt som jobbar som grafiker på Turborilla. På lediga timmar skapar han även sina egna spel. Han har gjort spel som Pull My Tongue, Fluffy Jump och Glitch Dash. I slutet av podden avslöjar han vad nästa spel kommer att handla om. Vi samtalar om detta och så klart även om mycket annat. Vill du komma i kontakt med David gör du det enklast på hans Facebook-sida

  Länkar Mad Skills BMX 2 Herman the hermit Slam Dunk Basketball Mad Skills Motocross 2 Mad Skills BMX 2 Turborilla Pull My Tounge Cut the rope Fluffy Jump Glitch dash Trello FruityLoops PlaytestCloud Instant apps Homescapes Bejeweled Blitz Shader Forge Quaternions Sozap
2018-05-08
Länk till avsnitt

40 Spelkollektivet (SPECIAL!)

SPECIAL! I veckans avsnitt av Spelskaparna får ni höra om Spelkollektivet som ligger i den lilla småländska byn Fridafors. Här i skogen samlas folk från hela världen för att uppfylla sina drömmar att göra spel. Som boende får man mat lagad till sig och tillgång till gym, jacuzzi och kontorsplats. Jag bodde i kollektivet under påskhelgen - om hur det var får ni höra i avsnittet!

  Länkar Spelkollektivet Castle Game Jam
2018-04-24
Länk till avsnitt

39 Karl-Magnus Troedsson (Partner | Raw Fury)

 I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Karl-Magnus Troedsson som började karriären på UDS. Nästa steg blev Dice där han bland annat arbetade med Battlefield-serien och idag är han på Raw Fury. Vi pratar mycket om ledarskap och varför KM inte gillar begreppet indie-spel.

Länkar Macromedia Director MER climbing MER Innebandy Mulle Meck Bygger Flygpland RalliSport Challenge Battlefield: Bad Company Battlefield: Bad Company 2 Battlefield 3 Battlefield 4 Vertical Slice PlayerUnknown?s Battlegrounds Kathy Rain
2018-04-10
Länk till avsnitt

38 Benny och Peter (Grundare | Sysiac Games)

 I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Petter och Benny som blev kompisar redan som femtonåringar. De driver nu spelföretaget Sysiac Games tillsammans. Vi snackar bland annat om hur det är att driva ett tvåmanna-företag och deras nya spel ?The Captain? som släpps senare i år. Ni följer enklast företaget på deras hemsida www.sysiac.com.

Länkar Monkey Island PicaQuiz RocketRace Indie Fund Kyle Gabler
2018-03-27
Länk till avsnitt

37 Per Strömbäck (Talesperson | Dataspelsbranschen)

 I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Per Strömbäck, Dataspelsbranschens talesperson. Bland annat får vi höra om hans bakgrund inom musikbranschen och hur han kom in dataspelsbranschen. Han sitter på många spännande anektdoter (bland annat om när Weeping Willows brände upp en bil) om de båda branscherna. Vill ni följa Per gör ni det enklast på hans twitter, @perstromback.

Länkar Levande böcker Rock Manager Mulle Meck Bandits: Phoneix Rising Just cause The Darkness Battlefield Korkeken Mutant Postal 2 Hooligans: Storm over Europe I.G.I 2 - Covert Strike Sven Goran Eriksson?s World Manager Twin Caliber The Lord of the Rings (värdelöst spel) Casino Baise-moi Irreversible Generation64
2018-03-14
Länk till avsnitt

36 Maria Norkvist (3D Artist | DICE)

 Maria är en alumn från Gotlands spelutvecklarutbildning och har sedan dess bidragit med att skapa 3D-miljöer och annan grafik till spel som Zombie Vikings, Shelter och ännu ej utgivna Rain of Reflections. Hon har även varit med och vunnit game jamet No More Sweden med ett spel som gestaltar hur en mycket närsynt spelare försöker hitta en björn.

Länkar Spelutbildning Gotland Might and delight Pid Shelter Ratchet and Clank Stick it to the Man Zombie Vikings Flipping Death Fe Slack LOD No More Sweden Bjern
2018-02-28
Länk till avsnitt

35 Thomas Grip (Creative Director | Amnesia/SOMA)

 

Genom åren har Thomas tillsammans med Frictional Games tagit världen med storm med sina AAA-mässiga spel som de lyckas att skapa trots att fortfarande är en indie-studio. Med Amnesia visade de hur skräck-genren kan förnyas och med SOMA förflyttades ribban för story-drivna spel. I avsnittet går vi igenom Thomas karriär och fördjupar oss i den kreativa processen.

Länkar Penumbra Amnesia Tank controls Resident evil Fiend Undying Soma Call of Cathulu The Abyss James Cameron Jurssic Park Condemned Ludonarrative dissonance Broken Age Double Fine Adventure! Alone in the dark Gone Home Markiplier Frictional Games Dev-blog
2018-02-14
Länk till avsnitt

34 Andreas Skoglund (VD | Cortopia Studios)

 

Andreas lärde sig hur spelbranschen fungerade genom sina år på DICE, nu är han VD på VR-studion Cortopia.

Länkar DICE PHP Nackademin Cortopia Medal of Honor (2010) Battlefield 3 Battlefield 1 Stat padding Wands Occulus Locomotion Star Wars Battlefront 2 Battlepacks Theorycraft Samsung gear VR HTC Vive Pico @iamskoglund
2018-01-31
Länk till avsnitt

33 Dave Mervik (Narrative Designer | Tarsier Studios)

32 Simon Flesser (Speldesigner | Simogo)

Simons karriär började på spelstudion Southend i Malmö, men nu har han i många år jobbat på Simogo tillsammans med sin medgrundare Gordon. Några av studions mest kända spel är Year Walk och Device 6.

Länkar Kula World ilomilo Kosmos Spin Bumpy Road BeatSnick Bandit Year Walk Device 6 Sailors Dream Split Tetris Picross Super Mario Galaxy Super Mario Odyssey Super Mario Sunshine Zelda Breath of the Wild Sonic Mania Sonic Adventures Sonic 4 Retro City Rampage Might and Delight
2018-01-03
Länk till avsnitt

31 Madeleine von Post (3D-Animatör | Fatshark)

Efter en ettårig animationsutbildning i London fick Madeleine jobb på Lionhead studios med spelete Milo and Kate. Efter att spelet lades ner kom hon hem till Sverige och har sedan dess arbetat som animatör på Fatshark.

Länkar Klik and Play Motion Capture Maya 12 basic principles of animation Riggning Uncanny valley Grin PHP Lionhead studios Fable 2 Guildford XSI Milo and Kate Kinect Fatshark TTP Peter Molyneux - TED Talk Futuregames War of the Roses Krater War of the Vikings Warhammer: End Times - Vermintide Skaven Warhammer: Vermintide 2
2017-12-20
Länk till avsnitt

30 Jim Tilander (Programmerare | Activision)

Jim Tillander började sin karriär i spelbranschen som exjobbare på O3 Games i Uppsala, men hamnade snabbt på DICE i Göteborg. När DICE valde att flytta hela kontoret till Stockholm resonerade Jim att om man ändå behövde flytta, kunde han lika väl flytta långt. Han hamnade i USA och har sedan dess jobbat på giganter som LucasArts, Sony och Activision.

Länkar Jims gamla demos DICE Andreas Axelsson Midtown Madness 3 SourceSafe O3 Games Jims Exjobb Enclave Perforce Source Safe TGA Netscape Jeff Bezos Techinal Debt Mirrors Edge Battlefield 2: Modern Combat Star Wars: Rogue Squadron High moon Studios Darkwatch Unreal Star Wars: The Force Unleashed Monkey Island Loom God of War III Critical Path Activision Midway Anders Hejdenberg
2017-12-06
Länk till avsnitt

29 Henrik/Kalle/Olle/Robert (Quizkampen)

I detta specialavsnitt av Spelskaparna får du höra hur det gick till när mina medgrundare och jag skapade Quizkampen och FEO Media. En tripp längs minnenas allé med mycket skratt och nostalgi.

Länkar

Monkey Island VIC20 Amstrad Qbasic PC Speaker BBS Utah teapot Cracktro Autoexec.bat Motorola E1000 iFart Sportfiskarna Quizkampen Meetup Notch PostgreSQL Cron Philips Hue ARD Deutsche Welle RTL Scrum
2017-08-06
Länk till avsnitt

28 Linus Fredriksson (Speldesigner | 8Bit Fiesta)

 För bara två år sedan arbetade Linus med E-handel, idag kan han leva på sin enmansstudio. I detta avsnitt får vi höra om hur det gick till!

Länkar Flash UDK Kismet Unreal Engine Unity Oculus Rift 8Bit Fiesta Mario Party Dark Souls Vavle
2017-07-23
Länk till avsnitt

26 Martin Jonasson (Design/Grafik/Programmering | Grapefrukt)

Med start i flash-utveckling från början av 00-talet hittade Martin in i spelbranschen där han rönt framgångar med att göra spel så som Rymdkapsel och two fold inc. Under namnet Grapefrukt gör han allting från grafik, design till programmering.

Länkar Klik & Play GameMaker Multimedia Fusion Habbo Hotell BTH Glorg NGC No More Sweden Oxeye Games Cobalt Rymdkapsel Jesus vs Dinosaurs PS-Vita PSP Haxe Simogo two fold inc Unity Juice it or lose it Breakout DX-ball Lake Ridden @grapefrukt
2017-03-26
Länk till avsnitt

25 Robert Kreese (Kompositör | Alwa's Awakening)

I Mjölby var Robert Kreese väldigt aktiv i föreningen ST Revolution under sin upptväxt. Där gjorde han tillsammans med sina kompisar demon och även spelet Worm Race. I år, 2017, släpper han efter ett långt uppehåll från Spelskapande ett nytt spel, NES-flörten Alwa?s Awakening.

  Länkar Texas TI-99 Raider Atari ST Lemmings BBS MOD Atari Falcon Fidonet Cubase MIDI Sampling The Computer Crossroad 93 Stig Demo Worm Race Absolute Pinball Historien om UDS NerdTracker 2 ProTracker FamiTracker LSDJ EPROM Alwa?s Awakening Tiles Nes Palette Shovel Knight Professor Sakamoto Supersprint
2017-02-22
Länk till avsnitt

24 Andreas Tadic (Programmerare | Team17)

Andreas Tadic var med och startade Team17 och skapade där klassiska spel så som Superfrog och Alien Breed. Sedan dess har han hunnit med att driva eget, jobba flera år på Avalanche för att nu landa på spelmotorutveckling med Defold på King.

Crack Force Five 17-Bit Software Martyn Brown Miami Chase Codemasters Full Contact Project-X Bliter Alien Breed Deluxe Paint Gauntlet Alien Allister Brimble Alien Breed - Tower Assault X2 Parallax Capcom Superfrog Worms ECTS Linjär Algebra FreshGames Avalanche Studios Just Cause 2 Defold Maya 3DS Max Python C C++ Objektorientering
2017-02-08
Länk till avsnitt

23 Brjann Sigurgeirsson (Grundare | Image & Form)

Brjann Siguergeirsson, eller ?Putte? som han också kallas, startade efter många års jobb i japan multimediaföretaget Image & Form i Sverige. Efter att företaget med nöd och näppe överlevt två finanskriser började de på heltid satsa på egenutvecklade spel. Ur detta föddes SteamWorld-spelen. Under 2017 kommer företaget släppa ett spel för Nintendo Switch.

Länkar ABC80 Space Invaders DigDug Macromedia Director ActionScript Lingo Hideo Kojima Shigeru Miyamoto Mulle Meck Kalle Kunskap Dora the Explorer Josefine Anthill SteamWorld Tower Defense Smurfs? Village Bergsala SteamWorld Dig SteamWorld Heist Scrum Nintendo Direct Satoru Shibata Xenoblade Chronicles 3D Monster Hunter 4 Super Mario 3D Land Raw Fury @imageform @brjannsigur
2017-01-25
Länk till avsnitt

22 Karl Hörnell (Programmerare | Eweguo)

Karl Hörnell programmerade spel redan som tolvåring på sin C64, numera är det spel för smartphone som gäller. Däremellan har han hunnit starta ett onlinepokerbolag som 2005 såldes för nära fem miljarder kronor. 

Länkar Game & Watch Parachute VIC20 ABC80 Pascal Recursion Java Pengo Nebulus Rain man 21 Net Entertainment CrossBoss Inbread Eweguo Dilbert Savage Dragon Savage Dragonbert Mensa
2017-01-11
Länk till avsnitt

21 Philip Örum (Programmerare | Clustertruck)

Philip är Spelskaparnas hittils yngsta gäst, men har redan hunnit med att släppa framgångsrika spel. Nu i höst gjorde han tillsammans med de andra på Landfall Games stor succé med spelet Cluster Trucks.

Länkar Lego racers Minsting Air Brawl SUP46 Cluster Truck Discord Twitch Playground Squad Totally Accurate Battle Simulator Spelhjälpen No Guns
2016-12-28
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.