Sveriges 100 mest populära podcasts

Mediepodden

Mediepodden

Mediepodden handlar om den komplexa digitala förändring som hela samhället står inför. Mediepodden fokuserar på förändringen i traditionella, digitala och sociala medier. Och vi gör det utan att vara rädda för konflikter. Mediepodden drivs av Emanuel Karlsten och Olle Lidbom.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

mediepodden.libsyn.com/podcast

Avsnitt

Så reagerar journalister på Jens Nylanders datadump med 40 miljoner fakturor

Han har skickat ihop ett verktyg som ger allmänheten möjlighet att granska alla kommuners fakturor - men hur ska den användas? Och av vem? Vi träffar entreprenören Jens Nylander.  Dessutom stor uppföljning av alla reaktioner från förra avsnittet. Olle har tagits i örat av Sveriges radio - rätt eller fel? Patreon.com/patreon
2024-02-08
Länk till avsnitt

Sveriges Radios sparpaket "ett billigt stålbad", vem tar över efter Lena K och han som inte blev SvD-chef

Vi analyserar Sveriges Radios stora sparpaket - som inte blev det blodbad som många förväntade sig. Istället har sparpaketet siktat in sig på områden som publiken inte kommer märka så mycket. Vi pratar om naturliga avgångar, om de okända men förmodligen skyhöga kostnaderna för DAB och om allt det som inte görs i detta stålbad. Dessutom spekulerar vi i vem som blir chefredaktör på Aftonbladet när Lena K Samuelsson nu lämnar. Och i bara farten har vi ett litet scoop: personen som var tänkt att bli SvD:s nya chefredaktör, men tackade nej i sista stund. Och så lite om TV4-chefen som går till TV4-spekulanten Bonnier - och om TV4:s storsatsning på det skrivna ordet.  Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
2024-02-02
Länk till avsnitt

Därför köper Egmont TV4 och därför är fuskandet med streams naturligt

Det börjar närma sig den förväntade försäljning av TV4, och Egmont, Schibsted och Bonnier ryktas vara med i förhandlingarna ? med en halverad värdering sedan senaste försäljning. Men vad händer nu? Och är värderingen inte ovanligt hög?  Vi pratar med Bonnier och Pia Rehnquist som hittat en AI som kan ersätta tio journalisters jobb. Nu får dessa tio journalister sparken. Vad är det de upptäckt? Vi låter en Pia-AI svara. Och så pratar vi om Fröken Snusk och deras fuskande med streams ? är det verkligen så farligt? Emanuel tycker inte det. Patreon.com/mediepodden
2024-01-25
Länk till avsnitt

Så mycket omsätter Sveriges största influencers/Så går det för Threads ? efter en månad i Sverige

Vi går igenom en av våra årliga kartlägningar, den som visar hur det går för enskilda influencers i Sverige. Vi ser mamma Wahlgren visa att gammal är äldst ? större än Bianca Ingrosso.  Men vi ser också trender där enskilda influencers bygger mediehus och ehandel för att kapitalisera sina relationer. Övergripande ser vi hur de hundra största i Sverige omsätter mer ? och har stadigt ökat i omsättning sedan 2019 då kartläggningen började. Vi pratar också om Threads och den kartläggning Hampus Brynolf gjort över det svenska användandet, en månad efter lansering. Och så lite tv, Kalle Anka och Mauri Hermundsson. Patreon.com/mediepodden
2024-01-18
Länk till avsnitt

Branschens vassaste framtidsspaningar för 2024

Förra året gjorde vi en framtidsspaning för 2023 som blev kusligt korrekt - Emanuel förutsåg till och med att Therése Lindgren skulle sluta med Youtube (-ish). I årets upplaga av framtidspaningarna försöker vi vara lika vassa. Vad händer med influencers och deras publikras? Går influencer från kommunikation till relation? Blir 2024 året då det kommer Janne Josefsson-stjärnor på Tiktok eller blir allt underhållning? Vilka medieföretag går i konkurs under 2024 - och varför? Vad händer med tv-marknaden, Viaplay och Telias TV4-ägande? Och får Emanuel rätt i att Twitter/X går i konkurs under 2024? Följ med oss in i kristallkulan för mediebranschen 2024. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
2024-01-11
Länk till avsnitt

Årslistor: Årets största artiklar och varför Facebook har dött

Vi firar av 2023 med en traditionsenliga topplista: Vilka artiklar har fått mest engagemang i sociala medier? Det vi ser är en katastrofal utveckling för Facebook, som nu helt domineras av ålderstigen publik och deras intressen. Eller? Vad kan vi egentligen lära från de mest engagerande artiklarna? Vi tittar också på Instagram och det nya mediehus som skapats av en NRJ-programledare ? lite i smyg! Gott nytt år, önskar Olle Lidbom och Emanuel Karlsten Betala för dig på patreon.com/mediepodden
2023-12-27
Länk till avsnitt

Läckta dokumentet som visar Sveriges radios nya organisation

Olle Lidbom har fått dokument som visar hur Sveriges radio ska organisera sig när sparpaketet är klart. Det visar hur mellanchefsled kapas, hur Sverige ska delas in och hur programbeställning centraliseras.  Vi pratar också om Threads, hur stort är det i Sverige, hur stort kommer det att bli och kommer det att döda Twitter? Sedan blir det givetvis en del tv med Viaplay, och att Omni pod lägger ned (eller tar paus?) Med Olle LIdbom och Emanuel Karlsten Stötta på patreon.com/mediepodden eller mejla för att betala via faktura
2023-12-21
Länk till avsnitt

Schibsted-affären i detalj, strategin bakom Sveriges Radios nedläggningar och om nya Netflixsiffror

I veckan kom en nyhet som har beskrivits som historisk och "en bomb". Olle förhåller sig kallsinnig till hur stor och omskakande affären egentligen är. Vi tittar på affären bortom rubrikerna och analyserar vad detta betyder för Schibsteds svenska medier Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Netflix har släppt siffror över hur många som tittar på deras mest strömmade serier. Vi granskar de svenska Netflixsuccéerna. RÄTTELSE: Vi missade den svenska serien Baracuda Queens och The playlist, de ligger etta och tvåa på listan. Vi uppdaterar nästa avsnitt. Dessutom har Sveriges Radio avslöjat ytterligare ett radioprogram som läggs ned för att spara kostnader: Odla i P1. Vi vrider på reaktionerna och ser allt tydligare den framtid som Sveriges Radios ledning är på väg mot: färre anställda och mer extern producerade radioprogram.  Och så har vi - i detta årets näst sista avsnitt - listan över Viaplaychefernas vansinneslöner som kanske säger det mesta om tv-bolagets problem. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden eller hör av dig om du vill ha en faktura
2023-12-14
Länk till avsnitt

Här är programmen SR borde lägga ned, Viaplays mörkade och kraschlandade och Telias ger kalla handen till TV4

Sveriges Radio har berättat att de ska lägga ned Radioföljetongen och Människor och tro. Men vilka andra program borde SR lägga ned för att spara pengar - och uppfylla sitt uppdrag? Emanuel och Olle har var sin lista men kan inte enas om mycket.  Dessutom går vi på djupet med varför Viaplay kraschlandade, hur de kan rädda sig och vad som händer nu. Och så pratar vi om Telias silent treatment av TV4 och så rantar Emanuel om att det är för lite barnmusik i Spotify Wrapped. Och så rättar vi två misstag från tidigare avsnitt. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
2023-12-08
Länk till avsnitt

Största svenskarna på Patreon 2023 - och tre gånger Schibsted

Vi går igenom de svenska kreatörer som är störst på Patreon. Pengarna fortsätter flöda in och Patreon blir allt större och viktigare för enmansmedier och småaktörer vid sidan om etablissemanget. Totalt omsatte de 50 största svenskarna på Patreon 73 Mkr under 2023. Dessutom pratar vi om tre Schibsted-nyheter: 1) den nya chefredaktören Lisa Irenius; 2) de otroliga norska scoopet från lilla affärsajten E24; 3) miljardaffären som gjorde Schibsted 24 miljoner norska kronor rikare - vad ska de nu göra med alla pengar? Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på Patreon.com/mediepodden
2023-11-30
Länk till avsnitt

Så mycket tjänar tv4 på sämre frukost, OpenAI-såpan, Lindgrens slut och TT:s konkurrent

Det är oundvikligt att inte prata om Open AI och Emanuel försöker övertyga Olle om dess relevans. Vi pratar också om Therese Lindgrens betydelse som tjej-tidning nu när hon slutar med Youtube och om de sju twitter-kontona som når fler än BBC och New york times på Twitter. Givetvis mer om besparingarna på svenska medier (inklusive Tv4:s frukost!) och kanske också en förklaring varför TT gick på knä.   Patreon.com/mediepodden ? med Olle Lidbom och Emanuel Karlsten
2023-11-23
Länk till avsnitt

Influencer marketing-branschen omsätter mer än 1 miljard - men går med förlust

Hur går influencer marketing-bolagen? Mediepodden analyserar boksluten för United Screens, Creed Media, Tourn, Cure Media, SplayOne, Relatable, Life of Svea och många andra. 2022 sprängde de miljardvallen, men marginalen blir allt sämre. Många bolag går med förlust, och signalerna från krisåret 2023 pekar på mer problem för influencer marketing-företagen. Nu väntar konsolidering och nedläggning. Dessutom tittar vi på en unik Novus-undersökning av svenska mediebranschen som Omni har gjort, ser hur oron för det nya mediestödet redan ritar om Mediesverige, drömprovisionen som Google betalar till Apple, ny broms för EU:s stora avlysssnarförslag Chat Control, och så funderar vi på om det är mycket eller lite att 2294 personer modererar allt europeiskt innehåll på Twitter. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
2023-11-16
Länk till avsnitt

Journalisten som saknas i Stora Journalistpriset 2023 - och om TV-branschens kris och Apple och Googles miljardaffär

I veckans avsnitt av Mediepodden går vi igenom de nominerade till Stora Journalistpriset som delas ut nästa torsdag 16 november. Vi saknar ett SvD-reportage i kategorin Årets Berättare, funderar kring att det är så många grupparbeten som nominerats i år - och krisen för Sveriges Radio syns även i priset: inte en enda nominering gick till public service-bolaget i år. Det är första gången på mycket länge som Sveriges Radios journalistik gjort så litet avtryck. Och så utser vi våra favoriter - och undrar varför Emanuel inte blev bjuden till festen i år. Dessutom tittar vi på Disney Plus nya annonsversion av sin streamingtjänst och är tveksamma om TV4 kommer kunna sälja annonser åt Disney detta krisår? Och avhoppen från SVT:s ledning fortsätter när BBC plockar över chef till sin nordiska satsning.   Dessutom pratar vi om Google och Apples deal som är värd 200 miljarder kronor. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
2023-11-10
Länk till avsnitt

Därför stäms Meta, därför tar de betalt och Tiktoks märkliga siffror

Emanuel är upprörd över stämningen mot Meta och har letat statistik hos Folkhälsomyndigheten kring vad vetenskapen egentligen vet om unga, psykisk ohälsa och skärmar. Och vad handlar hela grejen om att Facebook och Instagram ska börja kosta pengar? Vi granskar också Tiktoks nya Sverigesiffror och pratar om att Skånskan gått ned till tredagarsutgivning. Och givetvis lite om Twitters halverade värdering. Stötta på patreon.com/mediepodden  
2023-11-01
Länk till avsnitt

Viaplay, Schibsted, TV4 och tv-branschens nya vändningar

Viaplay skjuter upp sin kvartalsrapport och hänvisar till nya ägardiskussioner. Vi tittar närmare på turerna på den nordiska tv-marknaden och en analys av Björn Jeffery i Svenska Dagbladet. Kanske blir det Schibsted som köper både Viaplay Norden och TV4? Mycket drivs av en kraschad annonsaffär på tv-marknaden men betalviljan för tv och media ser fortsatt stark ut, enligt nya mätningar från Mediavision. Dessutom går vi igenom vinnarna i Guldörat, vem som har köpt mediefenomenet Kits gamla Facebook-sidor och Sverigedemokraternas mediehus Riks nya ägare. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom 
2023-10-26
Länk till avsnitt

Avsnitt 226: De helt digitala svenska bolagen som lyckas bäst + vi gissar fel på alla guldörats vinnare

Olles årliga genomgång av svenska pure players är äntligen klar! Vi listar vilka svenska medieföretag (utan någon traditionell pappersprodukt eller liknande) som går bäst, mätt i omsättning och vinst. Plus: Emanuel har gått igenom Guldörats nomineringar ? och tycker eller gissar fel vinnare i varje kategori! För vad är egentligen juryarbete och spelar det någon roll? Olle och Emanuel ger sina erfarenheter från tidigare juryarbete. Betala oss på patreon.com/mediepodden
2023-10-19
Länk till avsnitt

Avsnitt 225: Stora genomgången av Svenskarna och internet ? ur medieperspektiv

Internetsfiftelsens Svenskarna och internet är ute och vi ger de historiska perspektiven. Vi tittar på förändringarna över tid på hur vi tittar, läser och lyssnar ? för att kunna få en förståelse över hur vi tar till oss medier. Vi tittar också på de sociala plattformarna och hur vi tar till oss nyheter ? och hittar en rad fynd. För Patreons kan ni komma åt vårt exceldokument så du kan följa med i graferna medan vi pratar. patreon.com/mediepodden Med Olle Lidbom och Emanuel Karlsten
2023-10-12
Länk till avsnitt

Avsnitt 224: Så klarar sig svenska medier i sociala kanaler

Vi går igenom Medieakademins Maktbarometer ur ett medieperspektiv. Inte minst med bakgrund av att Aller måste spara ? eftersom 90 procent av deras trafik kommer från Google och sociala medier. Kan vi spåra krisen genom att följa spåren i Maktbarometern? Vi tittar på hur Tiktoks framfart skruvar om helt och skapar nya förutsättningar för vilka som är framgångsrika på Youtube. Och så pratar vi om SVT:s sparpaket, Amazons primes reklam, och datan som visar att twitteranvändarna inte gillar X.  Betala för dig på patreon.com/mediepodden
2023-10-05
Länk till avsnitt

Avsnitt 223: historiska händelser och stora svenska medieaffären

I veckans avsnitt av Mediepodden pratar vi om den historiska händelsen att Aftonbladet och Expressen går ned till 6-dagarsutgivning när de slopar söndagsutgåvan. Vad betyder det för mediebranschen i stort och för kvällstidningarna?

Dessutom om Rupert Murdochs avgång, CNN:s nya vd ("ett överraskande val"), om turbulensen på Filminstitutet som började för över tio år sedan när Anette Novak var mediechef på Norran, om sensommarens stora svenska medieaffär, om Twitters nya affärsmodell som ska mota trollen i grind, om svindyra domen mot Joakim Lamotte och om hur Daniel Eks nya drag kan göra Håkan Hellström stor i Japan.

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss gärna på patreon.com/mediepodden

 
2023-09-27
Länk till avsnitt

Avsnitt 222: Inflation pressar medier att spara - och investera?

Olle hittar mängder av sparpaket hos svenska medier. Vad är det för perfekt storm som blåst upp och vilka påverkas härnäst? Och varför är inte SVT i stormen? Och så pratar vi om att Schibsted köpt Viaplay om ny AI-teknik och om romarriket såklart.

(rättelse: tyvärr missade Olle att nämna Schibsteds misslyckade ägande av TV7, mer om detta i nästa avsnitt!)

2023-09-20
Länk till avsnitt

Avsnitt 221: Musk-bonanza och lagstiftningen som ska bryta nätjättarnas monopol

Elon Musks hajpade biografi är släppt och Olle var på släppet. Vi pratar om en helt ny typ av makt som centrerats kring världens rikaste person, men också om den nya datalag från EU, Digital markets act (DMA) som ska bryta upp nätjättarnas monpol. Vad innebär det för medier? Och så lite om det nya mediestödet och den "massiva" kritik det fått. Betala för dig på patreon.com/mediepodden
2023-09-14
Länk till avsnitt

Avsnitt 220: Musikbranschen har AI-feber och svensk poddbransch i kris

Musikbranschen våndas över hur AI håller på att förändra musikbranschen och artistlivet. Vi går igenom de senaste turerna kring Grimes, Drake, The Weeknd och Youtube. Vad betyder det för mediebranschen i allmänhet? Dessutom pratar vi om poddbranschen som tycks stå inför en kris där alla trampar på bromsen. Och om chefskarusellerna mellan SvD och SVT, och männen som väljer AI framför toppjobben. Till sist funderar vi över Stampens feltajmade lyxresa för de 100 (!) säljarna. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
2023-09-08
Länk till avsnitt

Avsnitt 219: Nu kommer AI-ljud på svenska ? så kan radiobranschen förändras

Emanuel har kommit över Eleven labs nya svenska ljud-AI och Olle är chockad. Vi pratar om vilka möjligheter det här nu skapar i Sverige. Vems röster och vems innehåll kommer regera i framtiden? Vilka journalistjobb försvinner och vilka radiokanaler kan överleva? Vi pratar om ljudböcker, Spotify, Sveriges radio och Folke Waxin. Vad överlever i ett överflöd av ljud? Och så pratar vi om tv4:s sparpaket, om Sista måltiden och Agenda-bråket, om Kristallenvinnarna och utebliven Bianca-effekt och Kajsa Ekis Ekmans nya internet-magasin.  Betala för dig på patreon.com/mediepodden
2023-08-31
Länk till avsnitt

Avsnitt 218: Svenska tidningar delade ut miljarder till ägarna + TV4: sparpaket och mediernas AI

I veckans avsnitt kan vi avslöja att svenska tidningar det senaste året gjort vinstutdelningar på 1,8 miljarder kronor till sina ägare. Detta bara några år efter att staten gick in och gav 150 miljoner i stöd för att de skulle klara av coronakrisen.  Dessutom pratar vi om TV4:s sparpaket på "ett dussin personer", som står sig slätt med när TV4 2020 meddelade att de skulle säga upp 100 personer. Den gången blev ingen av med jobbet, tvärtom ökade antalet medarbetare 2021 och 2022. Blir det annorlunda den här gången? Och hur ser mediernas relation med AI-företagen ut? Ska de bromsa in i framtiden eller kasta sig in i det okända? Vi tittar på reaktioner från mediebranschen och resonerar kring AI:s påverkan på mediebranschen. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss gärna på patreon.com/mediepodden
2023-08-24
Länk till avsnitt

Avsnitt 217: Var ett revolutionens första offer värt det/Sommarens största mediehändelser

Under sommaren har journalisten Lina Makbouls bok Revolutionens första offer fått spridning i mediekretsar och därför så pratar vi nu ? faktiskt för första gången! ? om Metoo och dess pressetiska övertramp och om det ändå var värt med övertramp? Det blir starka känslor åt två helt olika håll och Emanuel får berätta om faktafel i boken gällande honom själv. Dessutom pratar om vi Twitt...förlåt X och om Facebooks Threads och om Viaplay, Cmore, om Jan Helin som lunkar bort mot...elefantkyrkogården? från SVT och, tja, helt enkelt allt viktigt som hänt under sommaren. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom Stötta på Patreon.com/mediepodden
2023-08-17
Länk till avsnitt

Avsnitt 216: Han anmälde för missbruk av personuppgifter ? nu får Bonnier betala miljoner

Medieprofilen Joakim Jardenberg är personen bakom den anmälan som ledde till att Bonnier news nu får betala 13 miljoner kronor i sanktionsavgifter. Anledningen: Deras missbruk av kundernas data. I en sommarspecial av Mediepodden berättar nu Jardenberg om ordbråken med chefredaktörerna Thomas Mattsson och Peter Wolodarski, den uppskruvade debatten om GDPR och vad som ledde fram till anmälan.
Intervjuar gör Emanuel Karlsten. Stötta Mediepodden på patreon.com/mediepodden  
2023-07-07
Länk till avsnitt

Avsnitt 215: Medier dissar Almedalen, nya mediestödet och Bonniers unika böter

Emanuel är i Almedalen och ger en rapport från ett evenemang som tycks ha varit på bootcamp. Olle sammanfattar vad det nya Mediestödet handlar om och vi pratar om Bonniers unika böter och deras märkliga försvar. Sveriges radio är friade i granskning ? men har det verkligen varit någon granskning? Olle har begärt ut underlag.  Stötta på patreon.com/mediepodden
2023-07-01
Länk till avsnitt

Avsnitt 214: hemligheterna bakom CNN:s härdsmälta

Vad har hänt på ärevördiga tv-kanalen CNN? Vd:n fick sparken efter en omtalad artikel i The Atlantic. Eller vad var det som hände? Vi går igenom bråken om hur CNN försökte bli Något annat än "vänsterns Fox". Sedan pratar vi om förtroendet för medier och en enkel lösning för att öka förtroendet: lägg ned ledarsidorna. Och så avslutar vi med turerna kring den numera historiska börskraschen för Viaplay. Men Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss gärna på patreon.com/mediepodden 
2023-06-22
Länk till avsnitt

Avsnitt 213: Viaplays opratade katastrof-år och vad får SD betalt för Riks?

Viaplays aktie rasar, men kanske var raset oundvikligt. Olle Lidbom går igenom bokslut och nyckeltal och grämer sig för att han inte bevakat ett av Sveriges största medieföretag mer noggrant. Sverigedemokraterna säljer sin Youtubekanal Riks. Eller de villl i alla fall sälja. Vi gissar summa och analyserar orsaker, men är inte överens om vem som har rätt. Och så pratar vi om hur Spotify kapar poddpersonal, Facebook kommunikationspersonal i Sverige och norden. Och för lite ljus i tunneln ? gratistidningar som går bra.  Patreon.com/mediepodden 
2023-06-08
Länk till avsnitt

Avsnitt 212: Så fördelas vår medietid och så mycket omsätter betalpoddar

Vi gör genomgången av årets Mediebarometer som mäter tiden vi spenderar vid olika medier. Russin plockas ur den enorma rapportkakan från Nordicom, Göteborgs universitet. Vi pratar också om Medievisions rapport om betalpoddars omsättning. Kan det verkligen stämma?  Och om Breakits nya styrelse, om Netflix lösenord och mycket annat.  Patreon.Com/mediepodden 
2023-05-26
Länk till avsnitt

Avsnitt 211: miljonregn över Breakits två storägare + nya medieaffärer i jaktbranschen

För Mediepodden var det en ledsam nyhet att Breakit köps upp av DI-gruppen. Vi tittar på nyckeltal, Breakits position och har letat rätt på en värdering av Breakit. Dessutom tittar vi på en annan medieaffär där ett Youtubenätverk (Jakt är jakt) köper upp ett anrikt litet tidskriftsimperium. Dessutom pratar vi om Mediernas granskning av Uppdrag Granskning, om att Kronofogden granskar Pontus Rasmusson och så gör vi en rättelse av uppgifter i förra veckans program. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom, stötta oss på patreon.com/mediepodden
2023-05-18
Länk till avsnitt

Avsnitt 210: Mediekrig om Uppdrag Gransknings inställda reportage

En strid mellan SVT och Medierna i P1 har blossat upp efter att Uppdrag Gransknings icke sända reportage om en litteraturprofil. I veckans avsnitt går vi igenom mediernas hantering av denna meta-fråga och diskuterar medieetik, Stockholms kulturelit obefintliga oberoende och om hur Medierna än en gång valt offrets perspektiv. 
Ett förtydligande till programmet är att Medierna i P1:s ordinarie producent har alltså en sambo som sitter i styrelsen med den granskade huvudpersonen. Sambon äger också en ansenlig del av bolaget, som ingår i samma koncernstruktur som den granskade agenturen. Sambons ägande är alltså indirekt ? inte direkt ? i det granskade bolaget.     I avsnittet pratar vi också om att Time slopar betalväggen, att Facebooks Nordenchef slutar och att Elon Musk ger Tucker Carlson en egen show ? på Twitter.  Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden och/eller ge oss ett bra betyg i din podd-app.  
2023-05-11
Länk till avsnitt

Avsnitt 209: Konsten att få sparken från Fox News - och grus i DN och Schibsteds maskineri

Varför fick Tucker Carlson sparken från Fox News? Vi går igenom de övertramp som fått Rupert Murdoch att sparka sin stora superstjärna Tucker Carlson. Dessutom pratar vi om att en DN-journalist plagierat Omni, som DN själva anklagat för plagiat. Och så om Buzzfeed News, Vice och de andra nya medieföretagen som skulle frälsa världen - nu läggs de ned eller går i konkurs. Varför då? 

Dessutom ser vi stora problem för Schibsted när annonsintäkterna minskar och kostnaderna ökar. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på Patreon.com/mediepodden
2023-05-04
Länk till avsnitt

Avsnitt 208: Vilka svenska medier är störst på Tiktok?

I veckans avsnitt gör vi en unik granskning av hur det går för svenska medieföretag på Tiktok. Hur går det för de traditionella mediehusen som Expressen och Aftonbladet? Och hur ser kriget mellan TV4 och SVT ut på Tiktok? Dessutom pratar vi om tidskrifter på Tiktok och lyfter på hatten för Expressens tiktokstjärna Lisah Silfwer. 

Dessutom pratar vi om TV4 och Cmore - som blöder mer än nånsin, nu väntar förmodligen nedskärningar och besparingar. Och så tittar vi på vilka svenskar som betalar Elon Musk för att behålla blå bocken på sina kontont - och om Sveriges Radios nya poddstrategi.   Topplista: 10 största medieföretagen på Tiktok 1. Netflix Sverige
2. Talang
3. Lilla Aktuellt
4. Idol Sverige
5. Expressen
6. SVT Melodifestivalen
7. Melfest live
8. TV4 nyheterna
9. Aftonbladet
10. Discovery Plus
2023-04-27
Länk till avsnitt

Avsnitt 207: Rätt eller fel av SR att lämna Twitter

Mycket att summera efter påsken och mest har hänt på Twitter, med en utveckling som sipprat ned ända till svenska public service-bolag. För nu sätta etiketter på medier utifrån deras finansiering. Droppen för SR som lämnar, men är det en rimlig reaktion? Och så pratar vi om Bytedance som får hajp i USA genom en helt ny app, vilket påminner om hur svårt det blir för amerikanska lagstiftare att förbjuda Tiktok. Guldtuben är tillbaka? Med tubguldet. Och mycket mer.  Patreon.com/mediepodden 
2023-04-20
Länk till avsnitt

Avsnitt 206: Pontus Rasmusson och annonsörerna - och om AI, Elon Musk och Public service-utredningen

Har medier och annonsörer fortfarande inte förstått hur influencers arbetar med sponsorer, samarbeten och annonsörer? Vi går igenom de senaste turerna kring Pontus Rasmusson och analyserar hans och andras beroende av samarbeten, som inte bara är ekonomisk - och Emanuel efterlyser en större granskning av annonsörernas aningslöshet.  Dessutom pratar vi om en annan kontroversiell person: Elon Musk, och hans uppdatering av Twitter som utmanar New York Times och andras status. Och så om Spotifys senaste nedläggning av Clubhouse-dödaren (som kostade 600 miljoner kronor), om Public service-veteranernas skuggutredning och om AI-vågen som får etablissemanget att ropa efter besinning - vad säger det om medielandskapet idag? Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på Patreon.com/mediepodden
2023-04-06
Länk till avsnitt

Avsnitt 205: Opinionssiffran som förklarar varför politiker inte vågar ge sig på public service

I veckans avsnitt går vi igenom en ny mätning från SOM-institutets som mäter förtroendet för medier och om svensk journalistik uppfattas som oberoende. Dessutom har SOM-institutet mätt allmänhetens syn på ett vassare public service och hittar tydliga tecken i tiden. Vi pratar dessutom Zlatan, Tiktok-utfrågningarna i den och amerikanska kongressen och det kommande Tiktok-förbud. Och om vad Twitters prissättning betyder för företag - och hur bra Dynastin egentligen gick?
Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss gärna på www.patreon.com/mediepodden 

2023-03-30
Länk till avsnitt

Avsnitt 204: Dödar statens driftstöd den svenska journalistiken - eller räddar den?

I veckans avsnitt tittar vi på det nya driftsstödet till dagspressen - som är det högsta någonsin. Samtidigt flaggar myndigheten för att de andra stöden kommer minska. Eftersom mediestöden är helt avgörande för den svenska journalistikens överlevnad tittar vi på hur det påverkar branschen, innovationskraften och framtiden - och Emanuel och Olle är rasande oense. Dessutom en rapport från Mediepoddens Twitter Blue-konto, det nya lagförslaget om Chat control (som Olle kallar orwellianskt) och om den sparkade TT-reportern Owe Nilssons nya medieföretag. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
 
2023-03-23
Länk till avsnitt

Avsnitt 203: Domen som sätter pressystemet i gungning.

Staten förlorade i tingsrätten mot personen som tyckte SVT var för ingången i sitt wallraff. Men vad betyder det egentligen? Juristen Daniel Westman är med och reder ut en komplex fråga som kan bli explosiv om det passerar även högre instanser. Kan det till och med förändra det pressetiska systemet som vi känner det? Vi pratar Spotify nya design och Olle och Emanuel är olika imponerade. Och så att Tiktok kan förbjudas och Readly kanske till sist säljas.  Patreon.com/mediepodden 
2023-03-16
Länk till avsnitt

Avsnitt 202: Bonniers superpaket, Förtroendebarometern och häng med bakom Lamottes nya betalvägg

Superpaketet eller +Allt? Vi pratar med Alexander Lydecker som är ansvarig för Bonniers stora prenumerationserbjudande +Allt som inkluderar DN, Expressen Premium och 43 lokaltidningar. Dessutom går vi igenom den sprillans nya Förtroendebarometern från Medieakademin. Förtroendet för public service-bolagen sjunker - medan de yngre ökar sitt förtroende för andra medier?  Och så har vi tittat bakom kulisserna på Joakim Lamottes nya betalvägg och funderar över Tiktoks nya betalvägg. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stöd oss på www.patreon.com/mediepoddden
2023-03-09
Länk till avsnitt

Avsnitt 201: Poddsverige 2022 - årets stora analys av poddmarknaden

Nu är Mediepoddens unika genomgång av Poddsverige 2022 klar. Poddsverige omsatte 346 miljoner kronor förra året, vilket är en tämligen modest ökning på 8% jämfört med året innan. Vilka är Sveriges största poddar? Vilka har växt mest? Tappat mest? Och hur står sig Sveriges Radio i relation till den kommersiella poddmarknaden. Poddsverige 2022 granskar hur poddlyssnarna och poddarna förändrats.  Här är topplistan över Sveriges Största Poddar 2022: P3 Dokumentär (-1%) Sommar & Vinter i P1 (-2%) ursäkta 231557 (+5%) Alex & Sigges podcast (+3%) Aftonbladet Daily (+360%) Mellan Himmel och Jord (-6%) P1 Dokumentär (-5%) P3 Historia (+16%) Ekot nyhetssändning (ny) Creepypodden i P3 (+1%) Dessutom pratar vi om betalväggskriget mellan Schibsteds Superpaketet och Bonniers +Allt. Och så laddar vi upp inför Joakim Lamottes återkomst på Facebook - den här gången bakom betalvägg! 
2023-03-07
Länk till avsnitt

Avsnitt 200: AI-sökmotorns upphovsrättsproblem och nu börjar Facebook ta betalt

Bing har lanserat AI-sök där sökresultaten är som små wikipediasidor, med enbart fotnötter med länkar. Blir mediernas artiklar kanonmat för en ny AI? Emanuel börjar låta som medierna som gnäller på sökmotorer, för vad är egentligen vägen framåt för upphovsrätt i den digitala eran?  Facebook och Instagram lanserar blåa pluppar, på samma sätt som Twitter. Ska vi nu behöva betala 150 kronor för att prata med kundtjänst? Och så pratar vi om problemet med avsaknad av drev när UNHCR avslöjas och gamla mediechefer försöker nyttja gammal makt.  Gör din plikt och stötta på patreon.com/mediepodden
2023-02-23
Länk till avsnitt

Avsnitt 199: Spotify för tidningar till Sverige

Bonnier har börjat rulla ut någonting som liknar ett Spotify för Sverige. Mediepodden har tidigare analyserat fenomenet i Norge och nu verkar det alltså dags för Sverige. Vi pratar också om senaste Orvesto, Hittar några märkliga avvikelser och hyllar Svenska Dagbladet och inte minst deras poddsatsning. Dessutom unika siffror över den räckvidd Elon Musk har gett sig själv på Twitter. Märkligt nog inte har Olle och Emanuel ombytta roller. Stötta på patreon.com / Mediepodden
2023-02-16
Länk till avsnitt

Avsnitt 198: Därför borde inte Public service-bolagen slås ihop

Det blir ombytta roller i veckans avsnitt när Olle är romantikern och Emanuel den krassa cynikern. Olle vill att Public service-bolagen ska slås ihop, inte minst efter en ny hemlig rapport på SR visar att bara SR skulle tjäna tiotals miljoner på sammanslaglig. Emanuel är mer skeptisk. Vi pratar också Artifakt, om varför det är rimligt att alla skrattar åt Googles Chat GPT-dödare BARD och om varför det är lönlöst att gråta över att DN skrotar sina artikelkommentarer. Stötta på patreon.com/mediepodden
2023-02-10
Länk till avsnitt

Avsnitt 197: Är Google körda och gömmer sig PM Nilsson?

Veckans mediepodden spelades in innan statssekreterare Nilsson avgick, men Emanuel är irriterad: Hur kan en före detta journalist bli politikisk tjänsteman och sedan gömma sig för journalister? Olle fattar inte uppståndelsen. Å andra sidan förstår inte Emanuel Olles domedagsprofetia över Google. Google är "toast" menar Olle och talar om artificiell intelligens, men också de många stämningarna. Vi pratar också om Readlys nya värdering, om att Trump släpps tillbaka in på Facebook och att Radio Disney läggs ned. Stötta på patreon.com/mediepodden
2023-01-27
Länk till avsnitt

Avsnitt 196: Varför hänger de svenska medierna inte på Facebooks nya uppdatering? Och visst ser det mörkt ut för Elon Musk och Twitter?

Facebook har uppdaterat sina villkor och det gör att tidningarnas länkar syns allt mindre på Facebook. Vi går igenom de olika mediehusens strategier och resonerar kring Facebooks betydelse. Och så pratar vi om TU:s kommitte som ska påverka Facebook att ändra sig. Dessutom går vi igenom de senaste ryktena om C Mores nedläggning och om huruvida Elon Musk kommer att klara av att både betala räntorna och investera i att rädda Twitter. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
2023-01-19
Länk till avsnitt

Avsnitt 195: Så blir 2023: Mediebolagen som säljs, influencers som dyker

Året är igång och Olle och Emanuel ger sina bästa förutsägelser. Vi pratar om hur vi kommer att surfa, men är inte överens. Vi pratar om tronskifte bland influencers, födseln av nya okonventionella magasin (Jakt är jakt, Gör det med RW, Farbror grön) och om annonsdöden. Vi förutspår vilka stora medieaffärer som kommer ske och hur AI den här gången på riktigt kan förändra världen. 

Patreon.com/mediepodden 
2023-01-09
Länk till avsnitt

Avsnitt 194: Twitter får TT-räv att lämna/Årets största artiklar

Politiska reportern Owe Nilsson lämnar TT efter en twitterfadäs. Vad är grejen, var det så farligt och vad säger det om både TT, twitter och samtiden? Sedan går vi traditionsenligt igenom de artiklar som fått mest engagemang under året som gått. Vi går också sex år tillbaka i tiden för att hitta trender som kommit och gått. Och så avslutar vi med lite Elon Musk, Joakim Lamotte och hur mycket (lite!) Youtube egentligen omsätter i Sverige.  Vill du vara med och stötta Mediepodden 2023? Mejla [email protected] så löser vi faktura. Eller stötta på patreon.com/mediepodden 
2022-12-22
Länk till avsnitt

Avsnitt 193: Vad är problemet mellan tidningar och public service?

Nya miljoner har delats ut i stöd till tidningar, ändå fortsätter chefredaktörer gnälla på att public service skriver text till sina videos på nätet. Varför? Vi försöker förstå vad som döljer sig bakom de senaste uppropen och hoten från 79 mediechefer. Och så om att Upphovsdirektivet nu klubbas igenom som svensk lag. Kommer det verkligen förstöra internet? Årets största poster på sociala medier är klara, och överst ? public service Sveriges radio. Som gör tv!  Med Olle Lidbom och Emanuel Karlsten, stötta på patreon.com/mediepodden
2022-12-16
Länk till avsnitt

Avsnitt 192: Därför kommer AI inte döda journalistiken

Alla pratar om Chat GPT och Open AI:s framgångsrika projekt med att introducera artificiell intelligens och maskininlärning för den breda publiken. Så hur lång tid tar det innan journalisterna förlorar sina jobb? Frågan är felställd och vi pratar med Jens Finnäs som testar sig fram i just detta område. Och så pratar vi om Bonniers märkliga köp av Readly ? spotify för tidningar som Mediepodden så många gånger dömt ut. Vad är det Bonnier tror sig har förstått som ingen annan fattar? Och så lite BeReal. Prenumerera på Patreon.com/mediepodden  
2022-12-09
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.