Sveriges 100 mest populära podcasts

Den Digitala Draken

Den Digitala Draken

En podcast om digitala fenomen i Kina. Den digitala Draken är en subjektiv men oberoende skildring av den digitala utveckling av tjänster i Kina, som produceras tillsammans med Svenska Dagbladet, SvD.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

svd.se/dendigitaladraken

Avsnitt

Det allra sista Draken-avsnittet

Idag släpper vi det allra sista avsnittet av Den digitala draken. I sju år har vi grävt i techfenomen tillsammans med er lyssnare. Och för att hylla det återbesöker vi några av våra favoritstunder från resans gång. Vi blickar även framåt och diskuterar hur den digitala utvecklingen har sett ut sedan vi startade podden. Stort tack för all support under dessa år. This is Jacob and Tom signing off. Programledare: Jacob Lovén och Tom Xiong Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin Producent: Katarina Andersson Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist
2023-12-14
Länk till avsnitt

?Den största outnyttjade guldgruvan just nu?

Potentialen är enorm med över en miljard lyssnare och en stenhård censur som är lättare att ta sig runt ? ändå tar poddmarknaden inte fart i Kina. Varför? Den Digitala Draken leds av Jacob Lovén, Nicholas Young och Tom Xiong och produceras tillsammans med Svenska Dagbladet.
2023-11-14
Länk till avsnitt

Te-jättens digitala intåg

Under de senaste åren har flera kinesiska jättar tagit sig in på de västerländska marknaderna. Shein, Temu och Tiktok är bara tre av många exempel. Nu trycker en ny på för att erövra Europa ? tekedjan HeyTea. Utrustade med en krigskassa om sex miljarder kronor och en digital strategi som bygger på bekvämlighet och on-demand-beteende ska dom konvertera kaffeälskande européer till tedrickare. Men kommer de verkligen lyckas? Och kan ett tebolag någonsin ens ses som en techspelare? Progamledare: Jacob Lovén och Nicholas Young Gäst: Anneli Vest
2023-10-17
Länk till avsnitt

Chipkriget: Snabba klipp på Kinas grå marknad

I de slutna rummen på världens största teknikmarknad i Shenzhen och i privata kanaler på WeChat gör säljarna snabba cash. Jakten på chip har blivit desperat i Kina efter USA:s hårda exportstopp. - Vissa företag är beredda att betala upp till femhundra gånger mer än vad chipen ursprungligen kostat för att hålla produktionen uppe, berättar Nick Young i det här avsnittet av Den digitala draken. Vad betyder den enorma bristen på de värdefulla och nödvändiga chipen för Kina? Kan techjätten i öst skaka av sig beroendet av USA, kanske till och med skapa en egen halvledarindustri - ett kinesiskt Nvidia? Medverkande: Per Stenström, professor i datorarkitektur vid Chalmers tekniska högskola. Programledare: Jacob Lovén.
2023-09-14
Länk till avsnitt

Lyssnarfrågor

Vi tar oss an frågor från våra lyssnare. I det här avsnittet diskuterar vi AI i Kina och Asien, vad som kommer hända med TikTok i väst, vilken nästa stora e-handelsjätte kan vara och hur maktspelet mellan öst och väst kommer att utvecklas. Programledare: Jacob Lovén, Tom Xiong och Nicholas Young Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi Innehållsproducent: Katarina Andersson Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist För att fördjupa dig ytterligare i hur det nya näringslivet förändrar våra liv och vår omvärld, gå in på svd.se Välkommen att läsa och lyssna!
2023-08-14
Länk till avsnitt

Hur kommer AI förändra retail?

AI har tagit världen med storm och i Kina har hypen nått astronomiska proportioner. Men den senaste AI-trenden kommer från ett oväntat håll. Kinesiska fabriksägare publicerar virala videor på sociala medier som får miljontals visningar. I videoklippen visar de hur AI kan vara ett verktyg för att designa produkter - verktyg som vem som helst kan använda. I det här avsnittet dyker vi ner i hur AI kommer påverka retail och e-handel. Vi intervjuar också entreprenören Philip Isberg för att ta reda på hur framtidens e-handel kommer fungera. Programledare: Jacob Lovén och Nicholas Young Gäst: Philip Isberg Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi Innehållsproducent: Katarina Andersson Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist För att fördjupa dig ytterligare i hur det nya näringslivet förändrar våra liv och vår omvärld, gå in på svd.se Välkommen att läsa och lyssna!
2023-07-14
Länk till avsnitt

Asiens speljättar - snart mäktigare än Hollywood?

I dag är gaming en industri värd över 200 miljarder dollar och den snabbast växande underhållningsformen i världen. Över tre miljarder människor spelar dator- och tv-spel regelbundet och utvecklingen går fort - över 50 procent fler väntas börja spela de kommande åren. Asiatiska företag som Tencent, Sony och Nintendo har alla tagit förarpositionen och dominerar spelutbudet globalt med några av världens starkaste speltitlar. I Europa sticker ett land särskilt ut ? Sverige. I det här avsnittet frågar vi oss hur stor roll de asiatiska bolagen kommer spela på den globala gaming-scenen, om branschen kommer att regleras och huruvida spel kan vara lika starka kulturbärare som Hollywood? Programledare: Jacob Lovén och Tom Xiong Gäst: Magnus Lysell från Paradox Interactive Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi Innehållsproducent: Katarina Andersson Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist För att fördjupa dig ytterligare i hur det nya näringslivet förändrar våra liv och vår omvärld, gå in på svd.se Välkommen att läsa och lyssna!
2023-06-14
Länk till avsnitt

Metaverse efter Meta

Mark Zuckerberg lanserade sin stora vision med buller och bång - idag är nästan helt tyst om metaverse. Därmed också borträknat? Verkligen inte. Runt om i världen arbetas det febrilt för att skapa nya digitala universum - och de skiljer sig kraftigt åt. I Den Digitala Draken djupdyker vi i hur Kinas Xi Jinping och hans parti ens ska kunna kontrollera ett helt nytt universum. Programledare: Jacob Lovén
2023-05-14
Länk till avsnitt

Temu ? appen som erövrar USA

På bara ett halvår har en ny kinesisk shoppingapp gjort braksuccé världen över. Utrustade med en marknadsföringsbudget på flera miljarder kränger Temu ? ett slags Wish på steroider - allt från elektronik till tvål direkt från fabrik. I det här avsnittet listar vi de svenska e-handlare som borde oroas över Temus framfart - och borrar i varför Temus främsta hot kanske kommer inifrån Kina.
2023-04-14
Länk till avsnitt

Hela livet i en app

Superapparna har blivit en framgångssaga i Kina - och idag kretsar många användares digitala liv runt just en och samma plats i telefonen. På WeChat gör Nick Young allt från att beställa mat och taxiresor till att handla med aktier och chatta. ?Vad skulle jag vara utan superappen? Mitt liv skulle vara över." Kommer suparapparna att ta över även i väst? Vilka risker finns med att samla all information på ett och samma ställe? Och vem skulle i så fall bli först ut att genomföra det - Elon Musk? Vi tar hjälp av SvD:s techreporter Erik Wisterberg och författaren Andreas Ekström för att reda ut frågorna
2023-03-14
Länk till avsnitt

Sea ? giganten från Singapore (som du aldrig hört talas om)

I dag talar vi om det största företaget du troligen aldrig hört talas om. Sea är ett av Asiens största och mest omfattande techföretag som får kinesiska techjättar att verka tröga. Seas förmåga att ständigt hitta nya vägar är imponerande, inte minst när företaget gick från gaming till nätshopping, och blev en farlig konkurrent till e-handelsgiganten Alibaba. Hur kunde en uppstickare från Singapore lyckas där Kinas mäktigaste e-handlare gick bet? Kan Seas plattform Shopee få större påverkan på europeisk och svensk e-handel än vad Amazon och Alibaba någonsin har haft?
2023-02-14
Länk till avsnitt

Affärsfilosofin bakom Alibaba

Vi avslutar året genom att zooma in på Alibaba, e-handelsgiganten som idag dominerar den digitala handeln i Kina. Vi har träffat Brian Wong, en av de första anställda på företaget och författare av boken ?The Tao of Alibaba?. Vi diskuterar företagets upp- och nergångar, hur de tidiga strategierna formades och vad han anser var viktigast under Alibabas tillväxtresa. Programledare: Jacob Lovén och Tom Xiong Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi Innehållsproducent: Katarina Andersson Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist Avsnittet innehåller korta ljudklipp från filmen Enter The Dragon. Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.
2022-12-29
Länk till avsnitt

Kinas techår 2022: ?Som emoji med rynkad panna?

Det blåser kalla vindar över Kinas techscen. Ett infekterat handelskrig, statens allt hårdare nypor mot branschen och ändlösa, strikta karantänkrav har präglat techåret 2022. Eller som ?Den Digitala Drakens? Nicholas Young sammanfattar det - som ?en emoji med rynkad panna?. Och mycket finns det att prata om när vi också blickar framåt. Som att Bytedance, företaget som äger Tiktok, för första gången blev högre värderat än Meta. För hur kommer det sig att Tiktok fortsätter sitt segertåg, trots motstånd och misstänksamhet i väst? Att Shein, vars förmåga att rasande snabbt producera billiga plagg, har fått de västerländska modeföretagen att tappa marknadsandelar och nästan tycks omöjliga att stoppa i sin framfart. Samt att Kina, som ville ta ledartröjan inom elbilar och vinna den globala kapplöpningen om elektrifierade transporter, nu måste anpassa sina ambitioner till det globala handelskriget. I dagens avsnitt dyker Tom Xiong, Jacob Lovén och Nick Young ner i händelserna som präglat Kinas techscen 2022. Programledare: Jacob Lovén, Nicholas Young och Tom Xiong Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi Innehållsproducent: Katarina Andersson Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist Avsnittet innehåller ljudklipp från Bloomberg, CNBC, CNN Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.
2022-12-08
Länk till avsnitt

Kommer Apple och Kina göra slut?

I nästan två decennier har Kina och Apple varit tätt sammanflätade. Kina har blivit ovärderligt för Apple när det gäller tillverkning av paddor, datorer, airpods och inte minst Iphones. Kineserna har dessutom köpt en ansenlig mängd Apple-produkter - för bara några år sedan var en av tre mobiler som såldes i Kina en Iphone. Men i år har sprickorna i relationen mellan Apple och Kina blivit smärtsamt tydliga. Kinesiska konsumenter vänder Apple ryggen, ett tech- och handelskrig har satt djupa spår och på toppen av det har Kinas tuffa pandemipolitik vingklippt Apples enorma produktionsapparat. I det här avsnittet ställer vi oss frågan: Vad har hänt i kärlekssagan mellan världens mest prestigefyllda företag och den mäktiga technationen? Kommer Kina och Apple till sist att göra slut? Och vart ska Apple i så fall ta vägen? Till vår hjälp har vi Johan Nylander, journalist baserad i Hongkong och författare till boken "The epic split - Why 'Made in China' is going out of style?. Programledare: Jacob Lovén och Tom Xiong Gäster: Johan Nylander Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi Innehållsproducent: Katarina Andersson Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist Avsnittet innehåller ljudklipp från Volvo Trucks (The Epic Split reklamfilm), CNBC, Unboxing Therapy, Bloomberg. Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen? Gå in på svd.se/dendigitaladraken.
2022-11-22
Länk till avsnitt

Virtuella influencers ? är vi redo?

Influencers har blivit en allt viktigare del av företagens marknadsföringsstrategier, inte minst i Kina där livestreamingindustrin exploderat under pandemin. Men i takt med att alltmer pengar står på spel har även en ny typ av influencers dykt upp på marknaden som fått miljontals engagerade fans - de konstgjorda. Bakom dessa profiler står ofta ett team av marknadsförare, varumärken och utvecklare som noggrant planerar varje inlägg, uttalande och framträdande. I det här avsnittet frågar vi oss huruvida det här kommer fungera i längden. Hur kommer konsumenterna att reagera på att det inte är en verklig person bakom en profil på sociala medier och finns det affärsmässiga fördelar med influencers som inte ställer till problem? Vi undersöker även hur långt tekniken bakom digitala karaktärer har kommit och undrar om mediemarknaden är redo. Programledare: Jacob Lovén och Nick Young Gäster: Camilla Gervide, Wang Yu, Julia Lundin, Henric Larsson, Adam Marko Nord, Neda Kanni Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi och Jacob Lovén Innehållsproducent: Katarina Andersson Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licenserad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist Avsnittet innehåller korta ljudklipp från ICA, Margaux Dietz, Isabella Löwengrip, Li Jiaqi, Microsoft, L?Oreal Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.
2022-10-27
Länk till avsnitt

WeWork China ? efter kraschen

Co-working har blivit synonymt med de senaste årens uppblåsta hype kring techbolag. I mitten av detta fanns WeWork ? företaget som totalt imploderade och gick från 47 miljarder dollar i värde till en knapp tiondel. Det många inte känner till är att Kina var WeWorks stora tillväxtmarknad med de största och mest vågade satsningarna. I det här avsnittet tittar vi tillbaka på vad som gick fel för WeWork i Kina och varför affärsmodellerna kring co-working inte alltid höll. Vi hör också från experterna om framtiden för co-working globalt - kommer vi få se ett nytt uppsving? Programledare: Jacob Lovén och Tom Xiong Gäster: Christoffer Börjesson och Brian Watson Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi och Jacob Lovén Innehållsproducent: Jacob Lovén Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licenserad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist Avsnittet innehåller ljudklipp från CNBC, Wall Street Journal, Bloomberg, CNN. Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.
2022-09-05
Länk till avsnitt

Kinas elbilsrace

I takt med att Kina blivit världens största elbilsmarknad har rekordmånga nya märken börjat synas på vägarna. Men räcker stora ambitioner, samt ett fokus på tech och hållbarhet, verkligen för att konkurrera med jättarna i väst? I det här avsnittet djupdyker vi i hur de kinesiska biltillverkarna särskiljer sig mot den traditionella biltillverkarna - och hur tech transformerar hela industrin.
2022-06-03
Länk till avsnitt

Alibaba och Tencent - vägen tillbaka

Efter två år av hårda regleringar, global pandemi, avtagande tillväxt och tusentals miljarder dollar i börsvärde som gått upp i rök frågar vi oss: Hur mår egentligen Kinas techunder? I det här avsnittet grottar vi, med fokus i Alibaba och Tencent, ner oss i en stukad industri, som plötsligt andas revanschlusta och framtidsoptimism. Och dessutom - försvann verkligen Alibabas grundare Jack Ma spårlöst när det stormade som mest? Programledare: Jacob Lovén och Tom Xiong Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi och Jacob Lovén Innehållsproducent: Katarina Andersson Research: Filippa Weström Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist. Avsnittet innehåller ljudklipp från CNBC, Wall Street Journal, Bloomberg, CNN. Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.
2022-04-22
Länk till avsnitt

Bytedance - Företaget bakom Tiktok

Året är 2012. I väst är Instagram den mobila erans stora vinnare och det hetaste ryktet i techvärlden är att Facebook även kommer försöka köpa Snapchat. I Kina har den okända entreprenören Zhang Yiming precis bestämt sig för att starta eget efter flera år som utvecklare på storföretagen Microsoft och Expedia. Idén - en appfabrik med fokus på algoritmer och automatisering. Idag, tio år senare är ByteDance ett av världens högst värderade techföretag och har lyckats med något som varken Alibaba, Tencent eller Baidu har. Att bli lika stora utanför Kina som på sin hemmamarknad. I det här avsnittet berättar vi historien om Bytedance. Ett företag som under de senaste åren funnit sig i konstant blåsväder både i Kina och i väst. Vi gräver i hur de startade, hur de har kunnat bli så framgångsrika och varför de retar gallfeber på de andra techbolagen i Kina. Programledare: Jacob Lovén och Tom Xiong Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi och Jacob Lovén Innehållsproducent: Katarina Andersson Research: Filippa Weström Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist. Avsnittet innehåller ljudklipp från CNBC, Wall Street Journal, Bloomberg, CNN, GuyWithTheHair och The Poke. Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen, krypto och digitala utbildningstjänster? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.
2022-03-21
Länk till avsnitt

Shein och ultra fast fashion

En ny mode-aktör har gett upphov till begreppet Ultra Fast Fashion. Kinesiska Shein har växt till att bli störst i USA inom lågprismode där man redan gått om spelare som Amazon, Zara och H&M . I det här avsnittet gräver vi i deras affärsmodell, hur deras tillverkningskedja ser ut och varför de blivit så framgångsrika i väst. Vi diskuterar även om hur snabb konsumtion är kompatibelt med Greta-generationen och vad Ultra Fast Fashion innebär för svenska modebranschen. Programledare: Jacob Lovén och Björn Påhlman Spenger Medverkande: Eva Xiao, Jörgen Andersson, Per Ljungberg, Katarina Graffman, Isola Janemon och Johanna Thordenberg Produktion och ljudsättning: Jacob Lovén, Fredrik Nilsson Producent: Katarina Andersson Research: Filippa Weström Ansvarig utgivare: Anna Careborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist. Avsnittet innehåller korta ljudklipp från YouTube-kanalerna HopeScope, James Charles, Laura Lee, Felicia Aveklew, Johanna Ottosson, Matilda Bergljung Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen, krypto och digitala utbildningstjänster? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.
2022-02-15
Länk till avsnitt

Kinas stora kryptoutvandring

De senaste åren har brytningen av kryptovalutor i Kina varit något av en modern guldrush. Men när regeringen förbjöd ?mining? tidigare i år så halverades den globala datorkraften som behövs för att utvinna dem - och många kryptovalutor tappade hundratals miljarder i värde. Denna händelse satte igång vad som har kallats för Kinas stora kryptoutvandring där hundratals företag som bryter digitala valutor letade sig västerut för att finna lyckan. I det här avsnittet får vi höra entreprenörernas perspektiv på förbudet. Vi frågar oss även hur kryptovalutor faktiskt fungerar, varför Kina så gärna vill förbjuda dem och vilka globala effekter detta kan få. Programledare: Jacob Lovén och Nick Young Medverkande: ?Alex Isaacs? Produktion och ljudsättning: Jacob Lovén Producent: Katarina Andersson Extern expert & faktakoll: Alexander Wong Ansvarig utgivare: Anna Carlborg Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen och digitala utbildningstjänster? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.
2022-01-17
Länk till avsnitt

Edtech - Branschen som försvann

Digitala utbildningstjänster har de senaste åren växt till att bli en miljardindustri i Kina med flera hundra miljoner användare. Men tidigare i år genomförde myndigheterna flera tunga regleringar, som i stort sett utplånade hela sektorn. I det här avsnittet gräver vi i den digitala utbildningssektorns snabba tillväxt, vad som ligger bakom regleringarna och hur framtiden ser ut för företagen.
2021-12-15
Länk till avsnitt

Covid-19: Rollen för digitala plattformar

Samtidigt som Kina har börjat återhämta sig från effekterna av covid-19, går vi i väst in i en osäker framtid. I det här avsnittet låter vi våra techspecialister berätta om sina upplevelser under krisen i Kina. Digitala tjänster har spelat en central roll under händelseförloppet, från att sanningen kunde spridas, till att människor och företag kunde klara sig igenom vardagen. I ett samhälle under extrem press ställs vi inför helt nya frågeställningar. Måste integriteten ge vika när människoliv står på spel? När livet i karantän tvingar in oss i nya onlinebeteenden, vilka av dessa blir kvar när viruset försvunnit?
2021-12-14
Länk till avsnitt

Tiktok Del 2: The American Dream

Kampen fortsätter och förvirringen ökar, vilka var det nu igen som skulle köpa Tiktok och varför? I vårt andra avsnitt om Tiktok tittar vi på hur tonårsappen hamnade i hjärtat av amerikansk säkerhetspolitik och vad Trumps verkställande order egentligen handlade om. Tack till vår specialgäst Ola Andersson, en av de få som har haft stenkoll på alla vändningar i den här märkliga historien.
2021-12-14
Länk till avsnitt

TikTok Del 1: Sociala mediers historia

Kampen om Tiktok har blivit en sällan skådad historia om världspolitik, datasäkerhet och framtidens popkultur. I första avsnittet i vår Tiktok-serie gräver vi i hur appen startade och sociala mediers historia. Hur dessa plattformar har gått från lättsamma mötesplatser till gigantiska tech-imperier. Vi träffar även en av Sveriges mest framgångsrika Tiktok-stjärnor Liam Kalevi, som delar sitt perspektiv om varför appen har fått en sån enorm dragningskraft.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Intervju om retail under coronakrisen

Effekterna av covid-19 är något världen kommer leva med i en lång tid framöver, inte minst inom retail. När Kina nu går in i en ?recovery-fas? har vi passat på att prata med retail-experten Sicheng Peng för att få en bild vad de långsiktiga implikationerna kan bli.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Bikesharing-kraschen

För bara några år sedan var bikesharing-företagen Kinas mest hyllade entreprenörer. De delade cyklarna var den smarta lösningen på den ökade trafikträngseln i megastäder som Shanghai och Peking och blev samtidigt en symbol för hur långt landets smartphone-baserade infrastruktur hade kommit. Men trots sina 250 miljoner användare och sitt gigantiska kapital imploderade trenden och flera av de en gång miljardvärderade bikesharing-företagen gick sin död tillmötes. Vi har träffat Omid Sheybani som var en de första anställda på Ofo, företaget som startade trenden, för att få svar på vad som egentligen tog död på bikesharing-trenden i Kina.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Kriget mellan tvåtusen copycats

I det här avsnittet tittar vi tillbaka på något som skapat tech-historia i Kina. Under 2011 var amerikanska Groupon det snabbast växande företaget i världen och deras globala expansions-playbook förändrade spelplanen för de nästkommande generationerna av amerikanska techbolag. Men när Groupon tog steget in i det stora landet i öst blev de dock snabbt varse om att one-size-fits-all inte är tillämpbart i Kina och att den lokala konkurrensen var stenhård. Vi har träffat Tim He som berättar historien om hur han hoppade av Harvard för att starta Gaopeng, joint venture-företaget mellan Group och Tencent som skulle erövra Kina. En historia som handlar om copycats, krigarmentalitet och den tuffaste konkurrensen i världen.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Meituan-Dianping O2O-revolutionen

O2O, online to offline, är trenden där det pumpats in mer pengar än något annat område. Det här avsnittet är del 2 i berättelsen om hur hela offlinevärlden digitaliseras och skapar både nya techgiganter och konsumentbeteenden. Tillsammans med våra gäster Eva Xiao, Nicholas Young och Tim He tittar vi lite djupare på Meituan-Dianping som börsnoterades med en värdering på över 50 miljarder dollar samt hela O2O-marknaden. På några fåtal år har den kinesiska konsumenten vant sig vid en värld där man kan beställa i stort sett vad som helst närsomhelst och få det levererat till dörren på mindre än en timme. Fysiska butiker och restauranger flätas ihop med digitala beställningar och skapar helt nya beteende-mönster. Men är det komfortabla livet med O2O- appen som levererar på studs via stressade gigarbetare hållbart i längden? Och vad händer med all data som samlas in om användarna - både online och offline? Meituan Dianping - Kinas tredje största företag och frontrunner i O2O-racet - gick nyligen till börsen med en värdering på 40 miljarder dollar. Vissa experter har påpekat att det här bara är ytterligare ett exempel på Kinas uppblåsta techsektor medan andra siar om att det här är företaget som faktiskt lyckats utmana Alibaba.
2021-12-14
Länk till avsnitt

The first time I met Jack - Alibaba från insidan

Den Digitala Drakens säsongspremiär är en intervju med Brian Wong, vice president på Alibaba. Platsen är San Francisco, året är 1999. Internetfrenesin är i full gång och USA är den dominanta marknaden med nästan 100 miljoner internetanvändare, mer än tio gånger fler än det stora landet i öst. Utan att veta om det, är det ett möte i en hotellbar på västkusten i USA som ska forma Brian Wongs liv de kommande 20 åren. Medan flera av hans kompisar hoppar av sina läkarstudier för jobba på det där företaget alla viskar om, Google, så sitter Brian istället mittemot en då helt okänd entreprenör med förnamnet Jack som entusiastiskt berättar om sitt nya företag Alibaba. Brian tror på att teknik kommer att förändra världen - men istället för att stanna i sin hemstad Palo Alto, mittpunkten för innovationen, väljer han att flytta till Hangzhou för att jobba på en liten e-handelsstartup från en lägenhet med våningssängar som personalen sover i. I ett land där knappt någon använder Internet. Brian berättar sin story och ger oss en unik återblick från insidan av Kinas techscen.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Singles Day 2018

Vi djupdyker i årets upplaga av världens största shoppinghögtid ?Singles Day?. Kan Alibaba verkligen nå sina skyhöga tillväxtmål och hur hotade är de egentligen inom e-commerce?
2021-12-14
Länk till avsnitt

Tencent

Vi berättar historien om Kinas största techföretag, dissikerar begreppet innovation och försöker förstå oss på giganten Tencent tillsammans med Eva Xiao. Välkommen till säsong 2.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Ant och fintech-revolutionen

Fintech har slagit igenom i Kina och i centrum står Ant financial. Vi djupdyker i orsakerna till den snabba tillväxten och diskuterar hur långt man ska gå i användning av data.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Nikki och digitala konsumenten

Vilka faktorer har format dagens unga i Kina och hur formar de sitt digitala landskap? Vi berättar historien om Nikki, 26 år gammal och en av 400 miljoner unga vuxna i Kina.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Lyssnarfrågor

I detta specialavsnitt svarar vi på era frågor. Hur ser klimatet ut för små startups? Vad händer inom VR i Kina? Vilka är egentligen Jacob och Tom?
2021-12-14
Länk till avsnitt

Singles Day 2017

I detta specialavsnitt djupdyker vi i nyckeltalen från "Singles Day 2017", världens största shoppingevent som ägde rum den 11 November.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Kinas största datingapp

I detta specialavsnitt talar vi med Yu Wang, grundare av Tantan, Kinas ledande datingtjänst och en av landets hetaste startups. Vi talar med Yu om hans syn på den kinesiska techscenen, om de kulturella skillnaderna mellan Kina och Sverige, om att driva startup med sin partner och om att spela Quake istället för att plugga.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Alibaba del 2 av 2

I det andra avsnittet om Alibaba pratar vi om deras position idag och var de är påväg. Deras riktning pekar betydligt bredare än e-handel. Hur kommer det sig att de är så starka hemma i Kina och hur kommer vi i väst påverkas av dem framåt?
2021-12-14
Länk till avsnitt

Alibaba del 1 av 2

I det första av två avsnitt om Alibaba berättar vi om grundaren Jack Mas resa från liten startup till ett av världens största bolag. En berättelse om passionerade underdogs och hur en man har spelat en oerhört viktig roll i utvecklingen av handel på nätet, i såväl Kina som globalt.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Ridesharing

Vad är ?end game? för ridesharingföretag som Didi och Uber och hur kommer de senaste händelserna i Kina påverka techvärlden? Vi tittar närmare på de faktorer som bidrar till den globala ridesharing-hysterin.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Kommunikationsappen WeChat

Företaget som på ytan liknar WhatsApp, men ju mer man gräver desto tydligare blir det att WeChats och moderföretaget Tencents innovationsförmåga sträcker långt bortom kusinerna i Silicon Valley.
2021-12-14
Länk till avsnitt

Smartphonetillverkaren Xiaomi

Vi djupdyker i hur Xiaomi kommit från ingenstans och på rekordtid blivit en av världens högst värderade startups. Vad är deras framgångsfaktorer och vad krävs av ett företag för att konkurrera ut Apple på nya marknader?
2021-12-14
Länk till avsnitt

Betalningslo?sningar i Kina

Hur hade betalningstjänster sett ut om vi i Sverige hade skippat desktop-generationen? Vi diskuterar vad vi kan sia om framtiden i Sverige baserat på Kinas framsteg och hur jättelandets betalningstjänster som Alipay, Wechat Wallet och Tenpay kommer påverka oss inom en snar framtid.
2021-12-14
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.