Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Digitalsnack

Digitalsnack

Digitalsnack är en how-to podcast om sociala medier. Vi som pratar i podden är Cecilia Victoria Kärrberg & Jenni Laapotti, social mediestrateger på Digitalsnack - Social Mediebyrå.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

digitalsnack.se

Avsnitt

Så jobbar Systembolaget med sociala medier

Cecilia träffar Emma Eriksson social mediekoordinator på Systembolaget. För att få veta mer hur de jobbar med sociala medier. Här är några saker Emma delar med sig kring: ?? Hur skiljer sig Systembolagets mål med sociala medier från andra företag? ?? Hur mycket skapas in-house? ?? Vad mäter man och hur ofta följer man upp data? ?? Hur skapar de balans kring lättsamt och utbildande innehåll? ?? Hur fungerar det med alkohol och sociala medier?
2021-02-23
Länk till avsnitt

100 avsnitt med Digitalsnack- Sociala mediepodd ?

100 avsnitt? I detta jubileumsavsnittet ser vi tillbaka på 100 avsnitt och 100 lärdomar. Vi pratar om härlig gäster vi har haft, vi pratar om bloopers vi gjort och när vi en gång poddade i "Klittan". Vi ger även tips på hur du som vill starta en podd under 2021 ska tänka. Tack för dessa 100 ? Nu satsar vi på 100 till Puss och kram från Cecilia och Jenni
2021-02-09
Länk till avsnitt

Sociala medier och Badfluence

I flera avsnitt har vi pratat om vilken effekt Influencer marketing har för företag och organisationer. I detta avsnittet har vi pratat om en annan vinkel. Lyssna på Yasmine Winberg och Julia Lundin, reporter på Resumé och författare av boken Badfluence: makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier. I podden pratar vi om: ??Vad är Badfluencer? ??Hur påverkas vi av influencers på sociala medier? ??Vilka halvsanningar bör vi se upp med i sociala medier? ??Hur kritiska och granskande behöver vara kring influencers 2021? Yasmine och Julia berättar även några experiment de gjort kring fejkföljare, samarbeten och reklammärkning.
2021-01-20
Länk till avsnitt

Så lyckas du med sociala medier 2021

Nytt år nya möjligheter! I detta avsnittet pratar vi om 10 saker som kommer att påverka och forma sociala medier 2021. Hur Du kan nyttja dessa för att lyckas med sociala medier 2021. Saker vi pratar om i podden: ?? På vilket sätt har pandemin satt spår på social medieåret 2021? ?? Social movement, social gaming och social shopping - 3 saker som kommer att förändra 2021 BIG TIME! ?? Goodvertising - marknadsföring ska göras med hjärtat inte plånboken ?? Badfluence - hur bra är influencer marketing egentligen? ?? Den ignorerade generationen
2021-01-12
Länk till avsnitt

Svenskarna och sociala medier 2020

Nu är den äntligen här! Den heliga graal - Svenskarna och Internet 2020. I detta podcast avsnitt har Cecilia träffat Internetstiftelsens kommunikationschef Jannike Tillå. Tillsammans pratar de om hur du kan tolka årets rapport och även vad vi kan läsa av kring framtiden. ?Hur har pandemin påverkat vårt användande i sociala medier? ?Är årets siffror en tillfällighet eller början på en ny fas? ?Studenter, arbetare och pensionärer - hur olika använder de sociala medier? ?Kvinnor och män - varför finns det skillnader hur de använder sociala medier? ?TikTok - hur ser det ut i Sverige? ?Facebook - ett utdöende socialt media men en träffsäker infrastruktur
2020-12-15
Länk till avsnitt

Uppfödd med sociala medier

I detta avsnittet träffar vi Johannes Gustavsson, författare av boken Upppödd på nätet: lär känna den sociala generationen. Vi samtalar om den sociala generationen(de som är födda mellan 2000-2010) och ställer frågorna: ? Vilka hör till den sociala generationen? ? Hur skiljer de sig från tidigare generationer? ? Vilka kanaler använder de? ? Vilket innehåll uppskattar de mest? ? Hur ser relationen mellan den sociala generationen och influencers ut?
2020-12-01
Länk till avsnitt

Personprofil vs företagsprofil på LinkedIn - hur ska man tänka?

Vad är skillnanden på en personprofil och en företagsprofil på LinkedIn egentligen? I detta poddavsnittet pratar vi om: - Skillanden mellan personprofil vs företagsprofil på LinkedIn - Vilken effekt kan man förvänta sig - Hur skapar man "hävstångseffekt" - Vad kan man mäta på dom olika sidorna Diskutera och tyck till om avstnittet på ?? https://www.instagram.com/digitalsnacka
2020-11-10
Länk till avsnitt

Innehåll som ger engagemang på sociala medier

För att lyckas med sin närvaro på sociala medier krävs engagemang. Inte bara från ditt håll, utan framförallt från dina följare. Ett framgångsrikt konto på sociala medier handllar inte om att ha ett hög antal följare. Nej, det är utdaterat. Det handlar om att få tillbaka interaktioner på dina aktiviteter på sociala medier. För att få enggagemang på dina poster, stories eller andra sociala medieaktiviteter behöver du skapa innehåll som lockar till engagemang. Hur du gör det- det pratar vi om i dagens avsnitt av Digitalsnack-podden. ?Vad är engagerande innehåll? ?Varför är det viktigt? ?Hur bidrar engagerande innehåll till en lyckad närvaro på sociala meider? ?Så skapar du engagerande innehålll - Vi ger dig 5 olika strategier att testa!
2020-10-13
Länk till avsnitt

Social shopping - det nya sättet att handla online

Sociala medier har för alltid förändrat vårt sätt att handla online. Visste du att? 42% använder sociala medier för att göra research kring produkter 24% upptäcker nya varumärken via rekommendationer och kommentarer på sociala medier 21% motiveras av att köpa produkter som har många likes och positiva kommentarer I detta avsnittet pratar vi om: Vad är social shopping och hur funkar det? Hur dina produkter och tjänster blir "Instagrammable" Instagram Shopping och checkout - nästa steg i social shopping Hur du kan dra nytta och använda social shopping
2020-09-29
Länk till avsnitt

Likes försvinner - Vad ska vi gilla nu?

Kommer du ihåg att man i höstas pratade om att Instagram skulle ta bort likes? Nu har det snart gått ett år och allt fler kontons synliga likes försvinner. Vad betyder det att likes försvinner från Instagram? Detta diskuterar vi i denna podden tillsammans med: ? Hur fungerar gömda likes? ?Varför tar Instagram bort synliga likes? ?Vad blir konsekvensen? ?Vad ska vi mäta när likes försvinner? PSSST! Skriv gärna vad du tyckte om avsnittet genom att tagga oss i sociala medier
2020-09-15
Länk till avsnitt

Så marknadsför du på sociala medier med liten budget

Så gör du för att din marknadsföringsbudget för sociala medier ska räcka längre! Känner du dig träffad? Ja, då du är inte ensam. Många företag har en väldigt begränsad budget att marknadsföra sig med. Men du kan komma långt på sociala medier trots brist på resurser. Med dessa tips kan du få dina pengar att räcka lite längre och få större effekt på din investering. I detta avsnittet av Digitalsnack podcast pratar vi om: ? Varför och hur du ska skapa en publik och innehåll som säljer åt dig ? Hur du annonserar med liten peng ? Hur du blir resurseffektiv i innehållsskapande ? Hur du bygger en affär som växer över tid
2020-09-01
Länk till avsnitt

Så får du ökad synlighet med SMO (social media optimization)

Gör dig sökbar med SMO (social media optimization! Det blir allt vanligare att använder sociala medier för att söka efter information. Detta märks tydligt då YouTube har blivit världens näst största sökmotor. Om du tänker efter, har du säkert letat öppettider till din lokala restaurang genom Facebook, eller kanske letat reseinspiration genom Instagrams platstaggar? Ja, du förstår nog redan nu varför SMO är så viktigt att ha koll på. I detta avsnittet av Digitalsnack podcast pratar vi om: ?Varför SMO är så viktigt ?Steg för steg hur du kommer igång med din sökmotoroptimering på sociala medier ?Hur du optimerar din synlighet på sociala medier via sök, profil, hashtags, platser, taggningar och bilder på Sociala medier
2020-04-28
Länk till avsnitt

Så skapar du en kanal på YouTube

I detta avsnittet möter Digitalsnack-podden David Jurelius från konsultbyrån Roy. David har skapat två stora Youtubekanaler, Fun Fun Function & DevTips med hundratusentals följare där han delar med sig av tekniktips inom Google Analytics. Sedan 2015 har David byggt upp stora communityn på Youtube och nu delar han med sig av sina bästa tips för att lyckas på kanalen. I avsnittet pratar vi om: - Hur går man tillväga - Vad man behöver för utrustning - Hur du skapar en bra Thumbnail - Hur ofta behöver du publicera David delar dessutom med sig av sina bästa tips för att komma igång med Youtube idag.
2020-04-14
Länk till avsnitt

Kriskommunikation, Covid-19 och sociala medier

Just nu råder en helt helt unik situation i Sverige och i Världen. Aldrig tidigare har så många påverkats av ett virus som Covid-19. Av just denna anledning kommer denna podden intervjua kriskommunikatören Maria Niemi kring: - Vad kan/ska vi kommunicera just nu i våra sociala medie kanaler? - Är det ok att köra business as usual? - Vad gör vi med våra pågående kampanjer i sociala medier? - Hur kan vi använda sociala medier för att sprida glädje, värme och hopp? - Hur står vi emot kritiska röster som hopar sig och fördömer på sociala medier?
2020-03-30
Länk till avsnitt

Medarbetarna - därför ska dom ta plats i sociala medier

Företag och varumärken blir mindre relevant och företagets ambassadörer, medarbetare, grundare och chefer mer intressant. Vad vore Tesla utan Elon Musk och Apple utan Steve Jobs? I detta poddavsnittet pratar vi om varför individen är företagets nya stjärna i sociala medier och hur företag skapar fördelar med detta nya sätt att kommunicera!
2020-03-17
Länk till avsnitt

Så jobbar Livrustkammaren med sin unika tonalitet

Livrustkammaren gör succé som Sveriges historiebästis på sociala medier. I den podcast får ni en inblick i hur de jobbar, tänker och planerar sitt magiska innehåll på Facebook och Instagram. På bloggen hittar ni även "best-of". Digitalsnacks favoriter från Livrustkammarens sociala medier. Kolla här ?? https://digitalsnack.se/inspiration/best-of-sociala-medier-livrustkammaren
2020-03-03
Länk till avsnitt

Så lyckas du med Instagram Highlights

I detta avsnittet pratar vi om hur man skapar en bra strategi för sina Instagram Highlights! Vi ber om ursäkt för ett lite "burkigt" ljud på Jennis röst då denna podd spelades in via Skype.
2020-02-18
Länk till avsnitt

LinkedIn-experten Linda Björck gästar Digitalsnack

I detta avsnittet gästas vi av LinkedIn-experten Linda Björck! Vi får en insikt på nya kommande funktioner till LinkedIn samt hur man skapar affärsnytta med sitt "LinkedInnande". Perfekt avsnitt för er som funnits på LinkedIn en tid men som undrar "vad gör jag nu". Hitta länkarna från avsnittet på vår blogg: Reata gärna vår podd om du gillar den ?https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjxkdCfm6vnAhVhsYsKHRgqArMQFjACegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fgb%2Fpodcast%2Fdigitalsnack%2Fid1147502857%3Fmt%3D2&usg=AOvVaw3wdyNjonwgA5nhRtgMwvTi
2020-02-05
Länk till avsnitt

Så lyckas du med Facebook grupper

Allt fler lämnar scrollflödet på Facebook och engagerar sig allt mer i stängda grupper. I detta poddavsnitt gästas vi av Nathalie Eriksson som är expert på att bygga communities på Facebook. I Digitalsnackpodden delar hon med sig av hennes bästa tips kring: - Varför en grupp och inte en sida? - Hur får man en grupp att växa? - Hur får man en grupp att bli självständig? - Hur ska man marknadsföra sig i grupper?
2020-01-21
Länk till avsnitt

Så lyckas du med sociala medier 2020

I årets första avsnitt får du flera tips på hur du kan skapa bättre effekt i sociala medier under 2020. - Skapa en nulägesanalys och få värdefull data från tidigare aktiviteter - Förstå hur man uppnår effekt i sociala medier - Hur ambassadörer är det nya sättet att kommunicera företag och organisationers varumärke Vi går även igenom nya begrepp som microdelningar, SMO samt nya sociala medier att hålla koll på under 2020.
2020-01-07
Länk till avsnitt

Årets största social medienyheter

I detta avsnittet gör vi en tillbakablick på årets största nyheter och uppdateringar och berättar hur dessa kommer påverka ditt företags närvaro i sociala medier under nästa år.
2019-12-10
Länk till avsnitt

Vad är grejen med TikTok?

Vad är grejen med TikTok? by Cecilia & Jenni
2019-11-12
Länk till avsnitt

Allt du behöver veta om UGC (user generated content)

Allt du behöver veta om UGC (user generated content) by Cecilia & Jenni
2019-10-29
Länk till avsnitt

Svenskarna och sociala medier 2019

Nu är äntligen årets statistikbibel för oss som jobbar inom kommunikation här! I detta avsnittet gästas vi av Internetstiftelsens digitala strateg Måns Jonasson och pratar om Svenskarna och sociala medier 2019.
2019-10-15
Länk till avsnitt

Blogg, sökmotoroptimering och sociala medier - det här behöver du veta

En bild säger mer än tusen ord. Men! Ord för dina följare att reagera, interagera och konvertera. I detta podcast-avsnittet pratar vi om ordets makt (och sökmotoroptimering) gällande blogg. Bloggen är ett viktigt redskap för att lyckas med sociala medier. Har ni inte idag en blogg eller nyhetsflöde på er webbsida så är det dags att skaffa! Lyssna på fler frödelar i avsnittet ?
2019-10-01
Länk till avsnitt

Så hittar & väljer du rätt influencers

I veckans avsnitt av Digitalsnack podcast fokuserar vi på ett av de ämnen vi får mest frågor om: influencer marketing. Tidigt i somras åkte vi upp till Stockholm för att träffa en riktig expert på området. I avsnittet intervjuar vi Sanna Persson, som jobbar som marketing manager på Cure Media. Cure Media är en Influencer Marketing-byrå som hjälper annonsörer världen över att hitta rätt influencers i sociala medier. De har över 10 000 genomförda influencer-samarbeten och hjälper till med idé, koncept, genomförande och uppföljning/rapportering. Vi vet om att det är många som tycker det är svårt att veta vilken typ av influencers man ska jobba med, och hur man gör för att faktiskt hitta dessa influencers. Det och mycket mer om influencer marketing får du reda på i det här avsnittet!
2019-09-17
Länk till avsnitt

Så håller du igång kreativiteten när det roliga blivit ett jobb

Att uppdatera sociala medier flera gånger varje vecka, månad efter månad och år efter år. Det kräver mängder med inspiration, motivation och disciplin. Och vad händer när det roliga social medieskapandet blivit ett jobb... på beställning? I detta avsnitt ger vi er tips på hur ni håller inspirationen och motivationen igång för att skapa förstklassigt innehåll för sociala medier.
2019-09-03
Länk till avsnitt

Så lyckas du med sociala medier för B2B

I veckans avsnitt av Digitalsnack podcast pratar vi om sociala medier för B2B, det vill säga Business to Business. När ditt företag eller din verksamhet inte riktar sig direkt till konsumenter (B2C) utan istället till andra företag, så är strategin för sociala medier annorlunda. Det viktigaste är såklart att veta varför ditt företag är på sociala medier: är ni där för att sälja er produkt eller tjänst, vill ni "bara" bygga varumärke eller vill ni jobba med rekrytering? Här ger vi våra 6 steg för hur du lyckas med B2B på sociala medier!
2019-06-11
Länk till avsnitt

Microsoft: Så funkar AI och sociala medier

I detta avsnitt av Digitalsnack-podden gästas vi av Joakim Åström som är Cloud Solution Architect inom data och AI på Microsoft Customer Success Unit. I podden kommer du lära dig: ??Vad är Artificiell intelligens? Förklarat på ett enkelt sätt av en superexpert ??Vad kan företag använda AI till? ??Fördelar att använda AI-teknik som företag ??Hur skapar man en bot för Facebook Messenger? ??Vilken kompetens behöver jag? ??Hur ser framtiden ut gällande Artificiell intelligens?
2019-05-28
Länk till avsnitt

Influencer marketing med Linda Hörnfeldt

I veckans avsnitt träffar vi Linda Hörnfeldt, Sveriges egen guru inom influencer marketing! Vi får ofta in frågor om vad man som företag måste tänka på när man jobbar med influencer marketing, så vi tog hjälp av en expert. Linda är grundare och f.d. VD för Influencers of Sweden, Sveriges intresseorganisation för social media influencers. Vi pratar bl.a. om vad man som företag ska tänka på för att komma igång med influencer marketing, vilka lagar som finns och självklart allas vårt favoritämne: skatteregler. Trevlig lyssning!
2019-05-14
Länk till avsnitt

Så jobbar Volvo Group med sociala medier

I den här veckans avsnitt har vi åkt hela vägen till Göteborg för att intervjua Peter Aspengren, social media manager på Volvo Group. Under koncernen Volvo Group samsas massor med olika varumärken. Totalt är de på 190 marknader (!) globalt och har ca 100 000 medarbetare jorden runt. Det blir mycket fokus på Business to business (B2B) och hur man kan skapa en enhetlig bild utåt för en så stor koncern med massor av varumärken. Vi pratar till exempel om marknadsföring mot företag, hur man rekryterar med hjälp av sociala medier och hur deras kommunikationsavdelning ser ut.
2019-04-30
Länk till avsnitt

Lär dig grunderna för att lyckas med Facebook Ads manager

Känns Facebooks annonsverktyg Ads Manager som en djungel? I detta avsnitt ger vi konkreta tips på hur du ska lägga upp din struktur i Facebook Ads Manager för att lyckas med din annonsering. Vi pratar bland annat om skillnaden på kampanjer, ad sets och annonser, vilka funktioner som är extra viktiga, nyttan med A&B-testning samt vilka mål och mättal som är viktiga att ha koll på. Missa inte!
2019-04-16
Länk till avsnitt

Fråga Digitalsnack

I avsnitt 68 av Digitalsnack Podcast svarar vi på några av de vanligaste och mest intressanta frågorna vi får in om sociala medier. Dessutom är det poddebut för vår social media manager Amanda! I detta avsnitt svarar vi på era frågor gällande: - Vad är våra olika roller på Digitalsnack? - Vilken utbildning efterfrågan i branschen? - Ska man publicera olika innehåll i olika kanaler? - Hur lyckas man man annonsering på Facebook och LinkedIn? - Vad kommer att trend framöver?
2019-04-02
Länk till avsnitt

Hur påverkas vi av sociala medier?

Hur sociala medier påverkar oss och våra beteenden är ett ämne som diskuterats flitigt det senaste året. Skärmtid är ett debatterat ämne och det har kommit många motreaktioner på vårt användande av sociala medier. Är det verkligen farligt? Kan man koppla sociala medier till ökningen av psykiska ohälsa i samhället? I avsnitt nummer 67 av Digitalsnack Podcast intervjuar vi Mamduh Halawa, författaren till boken Like. Vi pratar bl.a. om varför det är så lätt att bli beroende av sociala medier, hur vi påverkas av likes och kommentarer, om vi påverkas olika av olika sociala medier och vilka varningssignaler man ska vara vaksam på. Lyssna på poddavsnittet här!
2019-03-19
Länk till avsnitt

Därför bör du bry dig om dark social

I avsnitt nummer 66 av Digitalsnack Podcast diskuterar vi dark social, detta fenomen som tar över våra sociala mediekanaler och webbtrafik allt mer. Kort sagt kan man säga att dark social är innehåll som delas i "dolda" eller privata kanaler, t.ex. Facebook Messenger, DM och liknande. Dessa delningar leder ofta till webbtrafik och konverteringar, men eftersom de sker i dolda kanaler kan man inte se varifrån trafiken kommer. I många fall är det frustrerande att inte se vad det är som leder till trafik, men det finns fördelar med dark social! Privata delningar är generellt mer personliga än vanliga inlägg, vilket betyder att personen som delat något redan gjort halva marknadsföringsjobbet!
2019-03-05
Länk till avsnitt

SJ: Så skapar du en kickass kundsupport på sociala medier

I avsnitt 65 av Digitalsnack podcast intervjuar vi Anton Almqvist-Källén som jobbar som Kommunikationsansvarig Sociala Medier på SJ. Kundsupport på sociala medier blir allt viktigare i och med att vår kommunikation med företag sker allt mindre via mail och telefonsamtal. Vi vill ha snabb respons på våra frågor och om vi har något att klaga på vill vi att det ska synas offentligt. Dåliga omdömen syns direkt och ett sådant inlägg kan få enorm spridning om fler personer hakar på samtidigt som företaget i fråga inte hanterar ärendet på ett bra sätt.
2019-02-19
Länk till avsnitt

Så når du Generation Z på sociala medier

I avsnitt 64 av Digitalsnack podcast pratar Jenni och Cecilia om Generation Z, denna omtalade generation som har en helt annan relation till internet och sociala medier är tidigare generationer. Man brukar säga att personer födda i mitten av 90-talet och senare tillhör Generation Z. Sociala medier har funnits i större delen av deras liv och har såklart påverkat dem under uppväxten. Därför är de generellt mer kräsna med innehållet på sociala medier och scrollar vidare snabbt om det inte är tillräckligt intressant. I detta avsnitt pratar vi bland annat om: - Vad som utmärker Generation Z och skillnader mot äldre generationer - Vilka kanaler de hänger på - Vilket innehåll de tycker om och vad som får dem att scrolla vidare direkt - Hur du kan anpassa ditt innehåll och din kommunikation efter deras köpbeteenden
2019-02-05
Länk till avsnitt

Så skapar adidas målstyrd kommunikation på sociala medier

I avsnitt 63 av Digitalsnack podcast får ni höra mer om hur ett av de största varumärkena jobbar med målstyrd kommunikation. Vi åkte till Stockholm för att träffa Redwaan Hossain, som jobbar som Digital Manager på adidas. I detta avsnitt pratas det bland annat om: - Hur adidas jobbar med sociala medier - Varför det är viktigt att veta vilket mål man har med sin närvaro på sociala medier
2019-01-22
Länk till avsnitt

Så lyckas du med sociala medier 2019

Nytt år, nya möjligheter som man brukar säga. Det är svårare än någonsin att komma igenom bruset på sociala medier. Det produceras och publiceras extremt mycket innehåll. För att lyckas sticka ut på sociala medier 2019 krävs det att man har en strategi och en övergripande koll på vad det är som gäller för de olika plattformarna. Det som fungerar för ett företag på Facebook kanske inte alls fungerar på Pinterest, till exempel. Bli ett proff på sociala medier 2019 I detta avsnitt pratar vi bland annat om: - Vår framtidsspaning för 2018, som visade sig stämma till stor del - Vad som krävs för att lyckas på Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter och Snapchat under 2019 - Är 2019 året där Stories kommer ersätta det vanliga flödet? - Framtiden för influencer marketing
2019-01-08
Länk till avsnitt

Digitalsnacks årskrönika och framtidsspaning för 2019

Sociala medier 2018 - Vad hände egentligen? Det har varit många turer kring Facebook under 2018. Minns ni alla? I detta avsnittet pratar vi om de händelser, uppdateringar och nyheter som släpptes under detta året. Samt gör en framtidsspaning för 2019. Vad ska ditt företag förbereda sig för inför kommande år? I detta avsnittet: - Facebooks skandaler vi minns - Vad kommer att hända med Facebook? - Viktiga uppdateringar du kanske missat - Viktiga händelser som tagit kraft av sociala medier - Detta kommer hända med sociala medier 2019
2018-12-11
Länk till avsnitt

Det bästa från Social Media Week London 2018

I detta avsnitt får ni höra den allra senaste spaningen inom sociala medier från Social Media Week London 2018. Cecilia och Jenni flög över till Storbritanniens huvudstad för att ta del av framtidens sociala medier. I detta poddavsnitt pratar de om bland annat dessa ämnen: - Vad kommer hända inom Influencer marketing 2019? - Hur når man Generation Z? - Sociala medier och psykologi - vad kan vi lära oss? - Hur och varför bör företag jobba med dark social?
2018-12-04
Länk till avsnitt

Så lyckades YleX få över 60 000 prenumeranter på Youtube

I detta avsnitt åkte Digitalsnacks Jenni över till Finland för att intervjua Elina Leino från finska YleX! Elina jobbar som social medieansvarig på bolaget. YleX är Finlands public servicebolag, så man kan säga att det är den finska motsvarigheten till SVT. De använder sig mycket av Youtube och har hela 60 000 prenumeranter! I det här avsnittet pratar vi bland annat om: - Varför YleX började med Youtube - Hur de fick 60 000 prenumeranter på Youtube - Hur de jobbar med Youtube och vilka faktorer som bidragit till deras succé - Deras tre bästa tips för hur man kommer igång med Youtube
2018-11-13
Länk till avsnitt

iDeal of Sweden ? succé tack vare influencer marketing

I detta avsnitt intervjuar vi Nathalie Edström, iDeal of Swedens Social Media Manager! Ideal of Sweden är en riktig framgångssaga som växt enormt de senaste åren. Nathalie var en av föreläsarna på Sociala medierdagen och gav massor med tips på hur företag kan jobba med influencer marketing. Nu kan även ni som inte var på Sociala medierdagen ta del av hennes tips! I det här avsnittet pratar vi bland annat om: - iDeal of Swedens resa - Hur sociala medier bidragit till deras succé - Hur ska företag tänka när de kontaktar influencers? - Do's and Don'ts när man jobbar med influencer marketing - Eget innehåll vs User-Generated Content
2018-10-30
Länk till avsnitt

Det här betyder statistiken från Svenskarna och Internet

Vad säger statistiken i Svenskarna och Internet 2018? I detta avsnitt analyserar Digitalsnack statistiken i rapporten Svenskarna och Internet 2018. - Vad säger egentligen siffrorna? - Hur kan jag som företag ta lärdom av statistiken i rapporten? - Går det att utläsa framtiden inom sociala medier? - Antalet personer som skapar egna inlägg på Facebook har minskat - med 9%. Vad betyder detta egentligen? - LinkedIn har samma siffra som förra året. Hur kan man tolka detta?
2018-10-19
Länk till avsnitt

Europas största Snapchat Creator ? Så lyckas du på Snapchat

I detta avsnitt kommer ni får lyssna på Europas största Snapchat Creator! Vi träffade Geir Ove eller GeeOhSnap för att prata om: - Bör företag finnas på Snapchat? - Vad är nyttan för företag att använda Snapchat? - Hur mycket resurser tar det? - Bästa tipsen för att lyckas - Vad du bör undvika - Hur ser framtiden ut för Snapchat?
2018-10-02
Länk till avsnitt

Så använder du Instagram Stories som ett proffs!

Instagram Stories, eller händelser som det kallas i Sverige, lanserades med skepsis sommaren 2016. Två år senare kan vi konstatera att för Instagram och för användarna har detta varit ett genidrag! Först en råkopia av Snapchats mest kända funktioner, men med tiden utvecklades formatet till att bli det självklara valet för företag. Men hur kan du använda Stories och ta din digitala marknadsföring till en ny nivå? I det här poddavsnittet tipsar vi dig om några av de bästa av många funktioner på Instagram Stories att dra nytta av.
2018-09-18
Länk till avsnitt

Bästa verktygen för sociala medier som effektiviserar ditt arbete

Tar publicering av dina sociala medier mycket tid varje månad? Eller är det svårt att hitta bra statistik- och analysverktyg? Kanske har du fullt upp med hundrelaterade händelser på sociala medier. Eller nyfiken vad andra säker om ditt företag och dina produkter? Oavsett vad ditt behov är så finns det ett verktyg som kan hjälpa dig på traven! I detta podcastavsnitt har vi granskat och testat olika social medieplattformar för att se vilken som passar bäst för vilket behov. Vi ger dig plus och minus för alla verktyg samt en sammanfattning över vilka behov plattformerna tillgodoser bäst. Så lyssna in och låt verktygen göra jobbet!
2018-09-04
Länk till avsnitt

Organiskt eller sponsrat innehåll på sociala medier?

Det här är en av de frågor som ställs mest frekvent till oss. Anledningen är att den organiska räckvidden ständigt sjunker för företag på sociala medier. Många tar till plånboken direkt. Men finns det ett bättre sätt, en bättre strategi för att kombinera den organiska räckvidd med sponsrat innehåll? Det pratar vi om i det här avsnittet! Vi kommer gå igenom steg för steg hur du bygger upp en bra strategi som sedan kan boostas för bästa effekt.
2018-08-21
Länk till avsnitt

Sociala medier, Valet 2018 och förstagångsväljare

Svaret till varför årets val kallas Internetvalet är enkelt, vi är helt enkelt fler som tar del av politisk information på internet än vid tidigare val. Vid valet 2014 var det 47% av internetanvändarna som tog del av politisk information via nätet, idag är det hela 71% och ca en fjärdedel tar del av politisk information som minst varje vecka. I detta avsnittet: - Informationsglappet mellan traditionella,- och sociala medier inför valet - Bristen av innehåll på sociala medie-kanaler som YouTube och Snapchat - Vi granskar även ungdomspartierna och deras kommunikation i sociala medier. Lyckas dom nå ut till förstagångsväljarna? - Vilka har gjort lyckosamma satsningar för att nå ut till Genration Z som fler kan ta lärdom av - Hur kan Du hjälpa till att sprida bra information om valet
2018-08-07
Länk till avsnitt

Att sätta en stad på kartan genom digitala kanaler

Summer take-over av Digitalsnack - Podcast fortsätter! Just nu pratas det mycket om Instagramable products, places eller events. Alltså saker som personer tenderar att dela med sig kring framförallt på Instagram. Exempel är Starbucks Unicorn Frappuccion eller Googles kontor. Men hur promotar man en hel stad för att locka turister eller företag att besöka, hålla event eller etablera sig? Det pratar Digitalsnacks sommarpoddare Tina och Elin om i detta avsnittet med en hemlig gäst! Temat för poddavsnittet är "Att sätta en stad på kartan genom digitala kanaler".
2018-07-24
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.