Sveriges 100 mest populära podcasts

Scenpodden

Scenpodden

Scenpodden är en podcast om teater och scenkonst, av och med regissören Rebecca Örtman och teaterprofessorn Karin Helander. Varannan fredag bjuder Scenpodden in en framstående scenpersonlighet för att få hjälp att reda ut olika begrepp och fenomen inom teatervärlden. Det handlar om alltifrån skådespeleri, manusskrivande och regi till genrer som satir, monolog och radioteater. Scenpodden är en produktion från RATS Teater och Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

ratsteater.se/scenpodden/

Avsnitt

#71 Privat-teater - med Sissela Kyle

Vilka är privatteaterns största utmaningar? Vad betyder publikens förväntningar? Vilka roller spelar den privata teatern i dag och kanske i framtiden? Hur är det att spela sin egenskrivna teaterföreställning baserad på egna erfarenheter - och vad är skillnaden på personlig och privat? Möt Sissela Kyle, skådespelare, komiker, regissör, med mera.
2020-05-22
Länk till avsnitt

#70 Sagor - Med Fredrik "Benke" Rydman

Varför är sagor viktiga i våra liv? Vilka fasta komponenter finns i en saga? Hur kan sagans språk, myter och magi användas inom teater och dans? Vilka sagor vill vi höra igen och igen - och varför? Hur kan sagorna placeras i dagens samhälle - hur kan Snövit bli samtida? Möt Fredrik "Benke" Rydman, dansare, koreograf och regissör.
2020-05-08
Länk till avsnitt

#69 Samisk teater - med Åsa Simma

Hur kan man definiera samisk scenkonst? Vad betyder flerspråkigheten för den samiska scenkonsten? Vad betyder samisk berättartradition för den samiska kulturen och teatern? Vad krävs av en skådespelare som arbetar med samisk teater och vilken roll fyller kulturarbetare i Sápmi? Och vilka internationella nätverk är intressanta för den samiska scenkonsten? Möt Åsa Simma, regissör, skådespelare, jojkare, manusförfattare och teaterchef på Giron Sámi Teáhter.
2020-04-24
Länk till avsnitt

#68 Producent - med Jonas Palerius

Vad gör en producent? Vilka egenskaper bör producenten ha? Vilka val måste göras mellan det konstnärligt utmanande och ekonomiska förutsättningarna? Hur håller man i en budget som ständigt slår i taket? Vad gör producenten om publiken inte kommer? Och hur många steg visar stegmätaren en vanlig dag på jobbet? Möt Jonas Palerius, producent på Folkoperan
2020-04-09
Länk till avsnitt

#67 Mellanförskap - med Chantale Hannouch

Mellanförskap är en känsla som handlar om att ha tillhörighet i två eller flera kulturer utan självklar hemmahörighet - hur kan det beskrivas i scenkonstbranschen? Vilken styrka finns i att leva i mellanförskap och vad kan man göra i mellanrummen? Och hur kan mellanförskap kopplas till identitet? Möt dramatikern och regissören Chantale Hannouch.
2020-03-27
Länk till avsnitt

#66 Absurd teater - med Johan Ulveson

Vad är absurt i absurd teater? Den absurda teatern växte fram i Paris efter andra världskriget - men varför spelas pjäserna i Sverige idag? Hur kan man som skådespelare arbeta med språk, rytm och komik i det absurda dramat? Kan en fars vara tragisk? Och hur är det att spela en pjäs av Samuel Beckett där ingenting händer två gånger? Möt Johan Ulveson, skådespelare
2020-03-13
Länk till avsnitt

#65 VD - med Jesper Larsson

Vad är VDs roll på Kulturhuset Stadsteatern? Vilka ledaregenskaper krävs? Hur samarbetar en VD med en politiskt tillsatt styrelse? Hur påverkar samhällsförändringar ett kulturhus? Hur kan man samla och motivera många skilda konstnärliga verksamheter och medarbetare för att arbeta mot ett gemensamt mål? Och vad är målet? Möt Jesper Larsson, chef för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm sedan november 2019.
2020-02-27
Länk till avsnitt

#64 Efter metoo - med Anna Rosvall & Malin B Erikson

Hur har mediedebatten kring metoo sett ut i Sverige? Går det att dra några slutsatser? Hur har metoo påverkat regissörers och skådespelares arbete på scenen? Vad gör en intimitetskoordinator och vilka verktyg finns för att regissera intima scener och simulerad sex på scen och film? Möt Anna Roosvall, professor i medie- och kommunikationsvetenskap och Malin B. Erikson, intimitetskoordinator för scen och film, pedagog/coach och regissör.
2020-02-14
Länk till avsnitt

#63 Klassrumsteater - med Jan Coster & Niklas Hald

Vad utmärker klassrumsteater förutom ett klassrum? Hur når man en publik som inte är frivillig och hur bygger man magi bland bänkar och lysrör. Hur hanterar man oförutsedda händelser som när skolpersonal kommer in och tömmer papperskorgen mitt i föreställningen? Eller då elevpubliken reagerar på oväntade sätt eller när elevernas gruppdynamik blir påtaglig? Och vad krävs av skådespelaren för att spela klassrumsteater?
2020-01-31
Länk till avsnitt

#62 Språk - med Magnus Lindman

Vad är det specifika med teaterns språk? Vad händer i översättningsprocessen från ett språk till ett annat? Hur skriver man en sångbar text i ett operalibretto? Och vad är språksinne? Möt Magnus Lindman, dramaturg, översättare, librettist och dramatiker.
2020-01-17
Länk till avsnitt

#61 Barnrättskonventionen - med Pernilla Leviner & Ada Berger

Barnrättskonventionen inkorporeras i svensk lag år 2020 - vilken betydelse kan det få för scenkonsten för barn och unga? Hur stärker barns rättigheter scenkonsten för unga? Och hur kan vi arbeta konkret med dessa rättigheter - i repertoarval, arbetsprocesser och publiktilltal? Möt Ada Berger, regissör, konstnärlig ledare för Unga Dramaten och Pernilla Leviner, docent i juridik, föreståndare för Barnrättscentrum, Stockholms universitet
2019-12-13
Länk till avsnitt

#60 Berättarteater - med Leif Stinnerbom

?Berättarteater är att berätta från hjärtat, till någon som är villig att lyssna.? Vad utmärker berättande som konstform? Finns det några sceniska knep för att en berättelse ska nå fram? Hur mycket får man egentligen ljuga när man berättar en historia? Vilka berättartraditioner finns i vårt kulturarv? Och vad kom först: ordet eller berättelsen? Möt Leif Stinnerbom, regissör och konstnärlig ledare för Västanå teater.
2019-11-29
Länk till avsnitt

#59 Konstnärlig forskning - med Kristina Hagström-Ståhl

Vad skiljer konstnärlig forskning från utforskande konst? Vad forskar de konstnärliga forskarna om - och hur? Vilka metoder kan man använda sig av och vad händer med konsten när den blir forskning? Hur påverkar scenkonstnärlig forskning utbildningen och scenkonstbranschen? Möt Kristina Hagström-Ståhl, regissör och professor i performativa konstarter vid Högskolan för scen och musik och PARSE (Platform for Artistic Research Sweden) vid Göteborgs universitet.
2019-11-15
Länk till avsnitt

#58 Andlighet - med Lars Ring

Vad är andlighet - och finns den på teatern? Vad har kyrkan och teatern för gemensamma nämnare? Hur har teatern historiskt gestaltat moraliska och existentiella frågor? Och vilken roll spelar andligheten för den samtida teatern? Möt Lars Ring, teaterkritiker på Svenska Dagbladet.
2019-11-01
Länk till avsnitt

#57 Ny teknik - med Sara Cronberg

Vilken plats tar den nya tekniken inom scenkonsten? Hur påverkar den digitala tekniken dramaturgin och kommunikationen med publiken? Är ny teknik ett redskap för att nå barn och unga? Vilka konstnärliga utmaningar innebär tekniken för regissör och scenograf? Och vad säger skådespelarna? Möt Sara Cronberg, regissör och konstnärlig ledare, Unga Malmö Stadsteater
2019-10-18
Länk till avsnitt

#56 Amatörteater - med Kent Hägglund

Cirka 230 amatörteaterföreningar är anslutna till Amatörteaterns riksförbund, men det finns ännu fler amatörteatrar. Inom amatörteaterns breda fält ryms skolteater, sommarspel, arbetarspel, studieförbundsteater, kyrkospel och mycket, mycket mer. Men vad förenar amatörteatern? Vad kan amatörteatern erbjuda deltagarna? Vad skiljer amatörer från professionella? Vilka förbindelser finns mellan amatörer och professionell teater? Och hur har amatörteaterns historia och status förändrats? Möt Kent Hägglund, författare, drama- och teaterpedagog, lektor i pedagogik och amatörteaterentusiast.
2019-10-04
Länk till avsnitt

#55 Humanitärteater - med Pelle Hanaeus

Vad kan humanitärteater vara? Vad kan konsten och skrattet ge barn, unga och vuxna i kris- och katastrofområden? Vad möjliggörs när vi får skratta tillsammans och varför är leken i våra liv livsviktig? Vilka tankar väcks i mötet med en publik som lever i flyktingläger och kriszoner? Hur kan erfarenheten tas vidare och hur blir man en biståndsaktivist och humanitärkonstnär? Möt Pelle Hanaeus, skådespelare, regissör, pedagog; biståndsarbetare, aktivist och f.d. ordf. för Clowner utan gränser.
2019-09-20
Länk till avsnitt

#54 Skräckteater - med Rikard Lekander

Varför vill vi se skräck på teatern - och vad är vi rädda för? Går det att skrämma fram ett budskap? Har skräckteater en egen dramaturgi? Vilka blodiga trix bör man kunna om man spelar skräckteater? Och får man skrämmas hur mycket som helst - och vad gör man om publiken svimmar? Möt Rikard Lekander, skådespelare, regissör, dramatiker och skräckteaterexpert, nu konstnärlig ledare för Örebro Länsteater
2019-09-06
Länk till avsnitt

#53 Exil - med Jila Mossaed

Poeten och författaren Jila Mossaed, föddes i Teheran 1948, men tvingades fly till Sverige 1986. Hennes första diktsamling på svenska utkom 1997. Hon valdes in som ledamot i Svenska Akademien hösten 2018. Ett återkommande tema i hennes poesi är exilen. Regissören Rebecca Örtman har samarbetat med Jila Mossaed i Upprorets poet och EXIL - fria poeter på flykt. Möt Jila Mossaed i ett samtal om poesi och exil.
2019-06-07
Länk till avsnitt

#52 Länsteater - med Lisa Hugoson

Vad utmärker en länsteater? Vilka utmaningar står länsteatrarna för - ekonomiskt, politiskt och personellt? Hur lägger man repertoar? Vilka samarbeten är viktiga? Och vad krävs av en länsteaterchef? Möt Lisa Hugoson, teaterchef, Dalateatern.
2019-05-24
Länk till avsnitt

#51 Autodidakt - med Shima Niavarani

#51 Autodidakt - med Shima Niavarani by Scenpodden
2019-05-10
Länk till avsnitt

#50 Folkbildning - med Joakim Rindå

Vad kan folkbildning betyda inom scenkonsten idag?Vilka traditioner förvaltas och hur arbetar scenkonstnärer med folkbildningens tankar i praktiken? Vilka ska bildas och med vad? Vilka ämnen kan vara angelägna och hur kan samarbetet med civilsamhället påverka den konstnärliga gestaltningen? Möt Joakim Rindå, dramatiker, regissör och verksamhetsutvecklare på Riksteatern.
2019-04-26
Länk till avsnitt

#49 Dokumentärteater - med Mattias Andersson

Vad är dokumentärteater? Hur kan teatern använda sig av människors egna berättelser - och hur förhåller sig skådespelaren till ett material som är personligt berättat från publiken? På vilka sätt kan teatern arbeta tillsammans med forskare - och hur kan forskningsresultaten gestaltas? Vilka etiska dilemman finns? Och vad säger teaterns "Based on a true story" om vår samtid? Möt Mattias Andersson, dramatiker, regissör, konstnärlig ledare på Backa Teater/Göteborgs stadsteater.
2019-04-12
Länk till avsnitt

#48 Nycirkus - med Tilde Björfors

För nycirkus är berättelsen och budskapet lika viktiga som halsbrytande nummer. Nycirkuskompanier strävar efter att skapa helhetsupplevelser och blandar gärna olika konstnärliga uttryck i viljan att beröra sin publik. Men hur står sig nycirkusen som konstform idag? Vilka berättelser och politiska budskap lyfter nycirkusen fram? Och hur förnyas nycirkusen? Möt Tilde Björfors ? Konstnärlig ledare och grundare av Cirkus Cirkör.
2019-03-28
Länk till avsnitt

#47 Kostym - med Anna Bergman och Louise Wallenberg

Vad kan en teaterkostym signalera om karaktär, rum och tid? Vad betyder det tidstroget äkta i en historisk kostym? Hur förhåller sig teater- och filmkostymer till modets växlingar? Hur ser samspelet ut mellan skådespelarens rolltolkning och kostymskaparens vision? Och hur kan man se på teaterkostym som kulturarv? Möt kostymtecknaren Anna Bergman och Louise Wallenberg, docent i modevetenskap
2019-03-15
Länk till avsnitt

#46 Improvisationsteater - med Martin Geijer

Vad kännetecknar improvisationsteatern som självständig konstform? Vilka är improvisationsteaterns fem hörnstenar och på vilka sätt behöver improvisatören publiken? Hur har improvisationsteatern påverkat teaterlivet i Sverige och vilka fördomar lever fortfarande kvar kring konstformen? Möt Martin Geijer, regissör och konstnärlig ledare för Improvisationsstudion i Stockholm.
2019-03-01
Länk till avsnitt

#45 Scenkonstkollektiv - med Potato Potato

Vad kan feministisk scenkonst vara? En blandning av filosofi och experiment? Av teater och performance? Av analys och kroppslighet? Feminin dramaturgi och estetik? Möt scenkonstkollektivet Potato Potato i ett samtal om publika utmaningar och olika perspektiv på feministisk scenkonst.
2019-02-16
Länk till avsnitt

#44 Scenkonstaktivism - med Tiina Rosenberg

Vad betyder scenkonstaktivism och var befinner sig den aktivistiska teatern idag? Kan scenkonstaktivism vara populär och folklig? Eller nischad och exkluderande? Eller avantgardistisk? Hur har den aktivistiska teatern vuxit fram? Hur förhåller den sig till begrepp som genus, feminism och queer? Och vad kan teori och praktik lära av varandra? Möt Tiina Rosenberg, professor i teatervetenskap
2019-02-01
Länk till avsnitt

#43 Mask - med Rebecca Afzelius

Vad behöver en maskör kunna? Hur skapas idéer till peruker, frisyrer och ansiktsdrag? Var går gränsen till maskörens arbete och hur kan den utmanas? Och hur nära kommer maskören skådespelarna? Tillsammans med skådespelare, regissör och kostymskapare utformar maskören olika rollkaraktärer. Möt Rebecca Afzelius, maskör och perukmakare.
2018-11-23
Länk till avsnitt

#42 Casting - med Imor Hermann

Vad är casting? Hur arbetar en Casting Director? Hur arbetar teatrar med rollsättning inför kommande produktioner? Och varför vill inte Imor Herrman ha fikamöten? Hur förbereder sig skådespelare bäst inför ett scenprov eller en provfilmning. Hur blir man rollsättare och hur kan en rollsättare påverka och utveckla scenkonsten. Möt Imor Hermann, Casting Director
2018-11-09
Länk till avsnitt

#41 Karaktärskådespeleri - med Eva Johansson

Vad är karaktärskådespeleri? Hur kan man arbeta med sin karaktär när man ska gestalta en fiktiv eller verklig person. Vad händer i skådespelarpsyket när man styrketränar, går upp i vikt eller på annat sätt experimenterar med sin kropp? Kan vi närma oss en människas inre liv genom att gestalta ett djur? Och varför funkade inte lejon men grizzlybjörn när Eva Johansson skulle gestalta Mikael Persbrandt? Möt Eva Johansson - Skådespelare, manusförfattare och lärare i karaktärsskådespeleri.
2018-10-26
Länk till avsnitt

#40 Klass - med Driterô Kasapi

Vem går på teater? Vilka berättelser lyfts fram ? och för vilka? Vad vet vi om publiken ? och hur kan publiken breddas? Vad betyder begrepp som klass och ojämlikhet för scenkonsten? Vilka koder gör att vi inkluderar vissa och exkluderar andra? Hur kan scenkonst bli angelägen för fler? Möt Driterô Kasapi biträdande teater ?och scenkonstchef på Kulturhuset Stadsteater och tillträdande konstnärlig ledare för Riksteatern.
2018-10-12
Länk till avsnitt

#39 Ljus - med Ellen Ruge

Varde ljus! Vilka roller spelar ljuset på teatern? Hur kan ljus skapa tid, rytm och rörelse? Finns det en dramaturgi i ljuset? Och kan verkligen mörker hjälpa oss att se klarare? Möt ljusdesignern Ellen Ruge.
2018-09-28
Länk till avsnitt

#38 Småbarnsteater - med Sara Myrberg

Kan bebisar tycka om teater? Vad är speciellt för småbarnsteater?  Hur är det att möta en publik som inte har börjat tala? Vilka speciella egenskaper krävs av en skådespelare för att möta de allra yngsta? Vilka berättelser och uttryck tycker småbarnspubliken om? Hur kan småbarnsteatern utvecklas? Möt Sara Myrberg, skådespelare, regissör och konstnärlig ledare i ett samtal om småbarnsteater
2018-09-14
Länk till avsnitt

#37 Musikal - med Peter Jöback

Vad är en musikal och vem/vilka kan sjunga den? Och var? Vilka skillnader finns mellan musikalscener i Stockholm, London och på Broadway? Ur vilken teatral mylla har den musikaliska formen sina rötter och hur har den kunnat blomstra? Vilka fördomar finns runt genren och varför? Möt Peter Jöback, sångare, musikalartist och skådespelare.
2018-08-31
Länk till avsnitt

#36 Monolog - med Andreas T Olsson

Hur gör man teater för bara en skådespelare? Hur kan en ensam skådespelare skapa dynamik på scenen? Vilken roll spelar publiken i en monolog? Varför görs så många monologer idag? Är monologen bara kostnadseffektiv eller har den en egen plats som unik konstform? Och hur kan man arbeta med monolog om man vill skriva texten själv? Möt skådespelaren Andreas T Olsson i ett samtal om monologer.
2018-06-01
Länk till avsnitt

#35 Barnopera - med Maria Sundqvist

Varför ska man göra barnopera? Vad är egentligen skillnaden mellan musikteater och opera för barn? Hur arbetar man med musik och text? Och hur bemöts barnopera av sin unga publik? Vilken plats har barnopera i scenkonstsverige och internationellt? Vad betyder tradition och klassiker, och vilka samtida berättelser är angelägna på barnoperascenen? Och vad är egentligen nonsens? Möt Maria Sundqvist Konstnärlig ledare för Operaverkstan I Malmö.
2018-05-18
Länk till avsnitt

#34 Politisk teater - med Frida Röhl

När är teater politisk? Vad händer när teater används för att kommunicera politiska tankar? Kan scenkonst förändra samhället?Har den politiska teatern traditioner och är dramatikern Bertolt Brechts tankar viktiga idag? Och går det att balansera politisk styrning och konstnärlig frihet? Möt Frida Röhl, regissör och konstnärlig ledare, Folkteatern i Göteborg.
2018-05-04
Länk till avsnitt

#33 Skådespelarutbildning - med Simon Norrthon

Vad lär man sig på en skådespelarutbildning? Och vad måste en skådespelare kunna? Kan man träna sig i hur andra människors tänker, känner och handlar? Hur mycket måste man arbeta med sin röst och kropp? Och vem bestämmer när man är klar? Hur har utbildningen sett ut över tid och vad är framtidens utmaningar? Möt Simon Norrthon, skådespelare och lektor i skådespeleri, Stockholms Konstnärliga Högskola
2018-04-20
Länk till avsnitt

#32 Bergman - med Ulla Åberg

Ingmar Bergmans 100-årsjubileum pågår för fullt, mycket fokus ligger på hans filmer och texter, men hur var han som teaterregissör? Vad var egentligen det specifika med Ingmar Bergman? Hur arbetade han med text, rum och skådespelare? Vad präglade det dagliga repetitionsarbetet? Möt Ulla Åberg, tidigare dramaturg på Dramaten, vars nära samarbete med Ingmar Bergman sträcker sig över fyra decennier.
2018-04-06
Länk till avsnitt

#31 Queer - Med Mattias Brunn

Vad är queer teater? Varför blir det kontroversiellt när kön och identitet utmanas? Vad klarar publiken egentligen av? Hur medveten är Scenkonstsverige om de egna konventionerna ?och vilka förändringar har skett under 2000-talet? Går det att skapa normbrytande scenkonst utan att publiken går hem i pausen? Och vilken kunskap och förståelse krävs för att kunna lyfta fram queer teater på svensk scen? Möt Mattias Brunn Skådespelare, dramatiker, regissör samt konstnärlig ledare på Folkteatern Gävleborg?
2018-03-23
Länk till avsnitt

#30 Humor - med Anna Blomberg

Vad betyder det att ha ett sinne för humor? Hur byggs en komisk situation upp och varför behöver vi få skratta? Hur bygger man komiska karaktärer? Och hur är läget för kvinnliga komiker? Och vad betyder sociala medier för komiken? Möt Anna Blomberg, skådespelare och komiker.
2018-03-09
Länk till avsnitt

#29 Nätverksbyggande - med Yvonne Rock

Vad behöver scenkonsten för att skapa bärkraft inför framtiden? Hur kan scenkonsten utvecklas utifrån gedigen omvärldsanalys och medvetet nätverksbyggande? ?Hur bygger man nätverk och hur kan kulturen synliggöras i samhällsutvecklingen? Och kan politiker och konstnärer mötas i gemensam vision kring vad scenkonst är? Möt Yvonne Rock, kulturkonsult, omvärldsanalytiker och nätverksbyggare.?
2018-02-23
Länk till avsnitt

#28 Dockteater - med Helena Nilsson

Det finns dockteater i hela världen - vad har dockteatern för magiska egenskaper som gör att teaterformen lever genom alla kulturer? Finns skillnader mellan dockteater för vuxna och för barn? Hur fungerar relationen mellan docka och spelare? Hur påverkas teaterarbetet när man först måste tillverka dockan innan man kan börja spela? Möt Marionetteaterns konstnärliga ledare Helena Nilsson.
2018-02-09
Länk till avsnitt

#27 Frilans - med Anneli Martini

Hur ser livet egentligen ut som frilansande skådespelare? ? Det flesta skådespelare lever som frilansare, men hur fri kan man egentligen vara? Hur marknadsför man sig själv och hur starkt påverkar konkurrensen vad man gör, hur man mår och vem man blir? Och hur kan man hantera tystnadskulturens begränsningar och frihetens möjligheter? Möt Anneli Martini, frilansande skådespelerska.
2018-01-26
Länk till avsnitt

#26 Communityteater - med America Vera-Zavala

Vad är Communityteater och vad har den för drivkrafter, syften och ursprung? Varför används formen i förorter och små samhällen och varför ska människor dela sina egna berättelser med professionella kulturaktörer? Möt America Vera-Zavala, dramatiker, regissör, debattör och politiker som arbetar med samhällsfrågor och demokratiska processer i teaterlandskapet.??
2018-01-12
Länk till avsnitt

#25 Opera - med Rickard Söderberg

Vad är det egentligen för speciellt med opera? Vad utmärker denna specifika musikteatrala genre? Hur kan publiken bäst uppleva opera och vilka förutfattade meningar kan stå i vägen för konstformen? Vill och kan man verkligen modernisera de klassiska operaverken och går det att förnya en konstform som lever på sina traditioner? Hur studerar man in en operaroll? Och kan operasångaren sjunga musikal och schlager? Möt operasångaren Rickard Söderberg som i Scenpodden berättar om sitt liv som operasångare.
2017-12-29
Länk till avsnitt

#24 Mångfald - med Josette Bushell - Mingo

Har alla lika möjligheter att njuta av scenkonsten? Vilka blir representerade på svensk scen? Inom scenkonsten är mångfald viktig för att gestalta vår samtid, men hur ser mångfalden ut på våra scener och vad betyder den för konstnärlig kvalitet? Möt Josette Bushell ? Mingo i ett samtal om allas lika möjligheter och nödvändigheten av ett inkluderande kultur.
2017-12-15
Länk till avsnitt

#23 Drag - med Christer Lindarw

Vad är en dragqueen och hur växer en dragshow fram? Varför så mycket glitter och glamour? Och handlar drag om imitation, artistporträtt eller rollgestaltning? Varför kittlas vi av ombytta roller och hur har dragens tidiga källarverksamhet lyckats bli så folkkär? Möt Christer Lindarw som, tillsammans med Lasse Flinckman, startade dragshow- gruppen After Dark. Ordet DRAG kommer från engelskan: Dressed As Girl eller Dressed Resembling A Girl.?
2017-12-01
Länk till avsnitt

#22 Mim - med Bo Lindström

Teater utan ord eller - vad är mim? Hur har mimen påverkat den svenska scenkonsten? Vad har en mimskådespelare för specifik kompetens och skicklighet? Hur placeras den svenska mimen i ett internationellt perspektiv? Ett samtal med Bo W Lindström, mimskådespelare och grundare av Pantomimteatern.?
2017-11-17
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.