Sveriges 100 mest populära podcasts

Järnvägspodden

Järnvägspodden

Välkommen till Järnvägspodden ? Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. Nyheter och fördjupningar publiceras i ett nytt avsnitt var tredje vecka.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

bransch.trafikverket.se/jarnvagspodden/

Avsnitt

En upphandlad historia i två akter. Avsnitt 14 2022.

Temat för vårt 14:e avsnitt har en röd tråd men två huvudrollsinnehavare. Rollbesättningen utgörs av inga mindre än Johan Wadman från Svensk kollektivtrafik och Ulrika Westerberg från Trafikverket.  

I årets fjortonde avsnitt har vi riggat scenen med två i våra ögon lika nya som spännande gäster.

Först ut gör Johan Wadman, vd på Svensk kollektivtrafik, entré. Vi kommer under ett ganska långt samtal in på allt från turerna runt T23 till hur pandemi och andra omvärldsfaktorer påverkat den upphandlade trafiken. Innan eftertexterna börjat rulla har vi dessutom kommit in på frågan om hur stor del av verksamheten som utgörs av järnväg, samt Johans tankar kring uppdrag, fordon och tidtabeller.

Den röda tråden till vår andra akt må vara aningen långsökt, men vår gäst är type-castad för att informera om det projekt som haft stor påverkan på inte minst annat kollektivtrafiken i Stockholm. Så när nu Ulrika Westerberg träder in i handlingen handlar det om premiären på en dokumentär-film där såväl historien, politiken och projektet spelar sina bi-roller i skuggan av filmens självklara stjärna.  Vem det är? Självfallet pratar vi om Getingmidjan!

Utöver dessa samtal blir det som vanligt lite reflektioner från birollsinnehavarna samt korta nyheter. Nästa avsnitt kommer den 12 december ? alltså annandag T23! Då tänkte vi summera året tillsammans med två garanterat huvudrollsvärdiga namn och röster.

2022-11-21
Länk till avsnitt

Med stormsteg mot MPK och T23

Datumet för en ny tågplan, dessutom byggd på verktyg framtagna inom projekt MPK, närmar sig med stormsteg. Det innebär en minst sagt hektisk tid för många när alla pusselbitar ska komma på plats. Våra gäster Mats Berlin och Lina Lagerroth ger oss en insyn i arbetet.

?En perfekt storm? är ett uttryck som använts för att beskriva ett både turbulent och utmanande år för många inom järnvägen. Och det ser nu ut som det dröjer ytterligare en tid innan det bedarrar, för under hösten har ännu ett orosmoln tornat upp sig. Det handlar så klart om införandet av MPK.

För att få en inblick i var vi står just nu i arbetet med både T23 och MPK gästas vi av Mats Berlin från Trafikverket och Lina Lagerroth på Tågföretagen. Det vi serveras blir så klart en ögonblicksbild för tiden är knapp, mötena är många och tempot högt när all hård- och mjukvara ska komma på plats inför den 11 december.

Våra två samtal kompletteras som vanligt med korta nyheter och reflektioner.

Om tre veckor är vi tillbaka, hoppas vi hörs då!

2022-10-31
Länk till avsnitt

Järnvägens guide till attraktiviteten. Avsnitt 12 2022.

För att tackla de utmaningar inte minst T22 bjudit järnvägen på behöver branschen locka fler att söka sig en yrkesbana inom järnvägen. Moa Bäckstedt och Linda Ekholm från JBS Kompetensförsörjning ger oss en lägesbild av hur det ska gå till.

Branschens behov av att få fler att söka sig till en bana (eller flera) inom järnvägen är stort, oavsett om vi pratar om trafikledare eller planerare, förare eller järnvägstekniker. Listan kan göras lång, och berör alla delar av branschen vilket är skälet till att JBS har startat initiativet Kompetensförsörjning.

Så för att få svar på vad som nu sker för att vi ska bli fler har vi bjudit in Moa Bäckstedt med hemvist Trafikverket, och Linda Ekholm på Tågföretagen. Vad gör en bransch attraktiv? Vilken målgrupp vill vi främst locka till spåren, vilka andra branscher konkurrerar vi med och hur ska vi utbilda och öva de som med hjälp av järnvägsjobb.se eller filmer i sociala medier känner sig träffade av våra lockrop?

Samtalet med Moa och Linda kommer in på allt detta, men också på den guide eller instruktionsbok som initiativet tagit fram med hjälp en extern aktör. Det handlar om järnvägens EVP, vårt arbetsgivar-erbjudande, som ska svara på vilka vi är, vad vi gör och hur vi gör det? Hela 1700 järnvägare har involverats i arbetet, och nu hoppas vi kunna bidra till att denna guide till attraktivitet sprids ut i branschens alla vrår.

Samtalet med Moa och Linda kryddas som vanligt med lite reflektioner och korta nyheter. Om tre veckor är vi tillbaka, på återhörande!

2022-10-10
Länk till avsnitt

På behörigt avstånd. Avsnitt 11 2022.

I årets 11 avsnitt tar vi oss an en fråga som berör punktlighet, säkerhet och arbetsmiljö. Det handlar såklart om obehöriga i spår, och de gäster som ger oss olika perspektiv är Johan Fredin Knutzén, Anita Kempe och Lennart Larsson.

Det här blev kanske lite att bita i, men så är obis ett ämne som både berör och påverkar. Så förbered dig för en knapp timme på temat obehöriga i spår. En tröst är kanske att de två programledarna på grund av var sin man-cold ändå håller sig på behörigt avstånd från både varandra och gäster!

Först ut är Johan Fredin Knutzén som beskriver sig själv som en tågälskande psykolog. Under flera år har han studerat hur man kan komma åt obis-problematiken ? bland på uppdrag av TTT. Idag är han doktorand vid Nationellt centrum för suicidforskning och prevention.

Från Johans psykologiska perspektiv tar vi steget in till förarhytten. Vi har samtalat med Lennart Larsson, som har kört både person- och godståg, för att få ta del av såväl perspektiv som egna upplevelser från en lång karriär på spåren.

En lång spårbunden karriär har även vår sista gäst. Med 30 års erfarenhet från trafikledning är Anita Kempe väl lämpad att ge en bild från den operativa verkligheten inne på en trafikledningscentral. Vad händer när det samtal du inte vill få ändå kommer.

Som vanligt kryddar vi avsnittet med lite reflektioner och nyheter. Om tre veckor är vi tillbaka, på återhörande!

2022-09-19
Länk till avsnitt

Möt Jonas Friberg - mannen som tog tåget.

Tillbaka efter en lång och het sommar kick-startar vi hösten med ett perspektiv som vi tidigare pratat mycket om ? men kanske inte så mycket med. Därför lämnar vi nu terminens startblock tillsammans med Jonas Friberg, ordförande för Resenärerna.

Den sommar som nu är på väg att tona ut i höst har utan att överdriva varit utmanande för järnvägen. Väder, IT-system, banarbeten och bemanning är några områden där svarta rubriker braskat på både skärmar och löpsedlar. Men vad tycker de som i ur och skur på våra spår färdas mot sina mål och måsten?

För att komma lite närmare just detta kundperspektiv ringde vi upp Resenärernas ordförande Jonas Friberg.  Vad fungerar idag, vilka förbättringsområden ser dom? Samarbetar man med branschen, och i så fall hur och med vilka aktörer? Möts man på samma plattformshalva?

Förutom allt detta får vi även reda på vad Resenärerna är för organisation, vilka som är medlemmar och inte minst en bakgrund till Mannen som tog tåget, den hash-tag Jonas använder sig av på LinkedIn. Det visade sig nämligen att Staffan inte var den enda i detta samtal som stolt refererar till sig själv som extraintresserad av järnväg.

Som vanligt toppas anrättningen med reflektioner och nyheter. Om tre veckor är vi tillbaka, på återhörande då.

2022-08-29
Länk till avsnitt

Bort och hem igen ? en sommarspecial om tågturism

I vårsäsongens sista avsnitt gör vi en avstickare där resan i sig var tänkt att vara både mål och mödan värd. Det blev också ett äventyr, men inte som det var tänkt. Våra gäster är Henrik Reuterdahl och Mårten Dunér från Järnvägsmuseet.

Det blir inte alltid som man tänkt sig, och istället för en magisk tur till Kiruna blev det en utflykt till Bollnäs. Dessutom för bara en av programledarna, och till råga på allt med en lite provisorisk fältutrustning. Så ett varningens ord kan vara på sin plats, för i denna sommarspecial blir det hardcore på en helt ny nivå med en tydlig ljudkuliss av järnväg när 11 klassiska vagnar rullar norrut.

Ämnet för denna sommarspecial är tågturism, och våra guider i ämnet är alltså den ständigt återkommande Henrik Reuterdahl samt tågets hovmästare Mårten Dunér. Saker som de två samtalen spårar in på rör exempelvis starten på nöjesresande med tåg, lyxtåg i när och fjärran samt klassiska sträckor och destinationer. Vi kommer även in på vad utsikten från kupén kan bjuda på, och inte minst insikt om vad man genom åren har tillagat och serverat på järnvägens rullande restauranger.

Så luta dig tillbaka och låt dig serveras detta stycke järnvägshistoria inspelat i en förstaklass-vagn från 50-talet på väg mot Kiruna, Malmbanan och midnattssolen. Med detta avsnitt tar vi en paus och siktar på att vara tillbaka den 29 augusti. Går allt som på räls blir det med ett tydligt resenärsfokus. Ha nu en fantastisk sommar! 

 

2022-07-07
Länk till avsnitt

Att underhålla i egen regi.

I årets åttonde avsnitt tar vi med benäget bistånd av Håkan Äijä sikte på det nyligen redovisade och flitigt debatterade regeringsuppdraget om visst underhåll i egen regi. Men vad är visst underhåll, och hur definieras i egen regi?

Åtgärder för visst underhåll i egen regi ? så hette det regeringsuppdrag som Trafikverket fick i slutet av 2021. Nu har uppdraget besvaras, och i en rapport beskrivs hur Trafikverket nu tänker ta sig an frågan. För till skillnad mot när frågan utretts tidigare finns nu en konkret plan där Trafikverket kommer ta över planering och produktionsledning på tre baskontrakt.

Så vad behöver då komma på plats innan Trafikverket tar plats i regissörsstolen? När sker det, och hur valdes de tre kontrakten ut? Hur påverkas maskinmarknaden, och hur har det varit att balansera i en fråga där många har starka åsikter?

Allt detta och mycket mer pratar vi alltså med uppdragsledaren Håkan Äijä om. Vi får en färdplan och en tidplan, och ett medskick om att det bara är tillsammans som vi kan se en bättre effektivitet och ökad innovationstakt. 

Som vanligt bjuder vi även på lite gott och blandat i form av nyheter och reflektioner. Ulf hälsar också att han vet att det heter nationell plan och inte national plan, men vi är ju bland vänner så det får vi bjuda på.

Om tre veckor är vi tillbaka med en sommarspecial, och då hoppas vi själva vara ett rullande materiel! Hoppas vi hörs då!

2022-06-20
Länk till avsnitt

Trafikhjälpen - helt ap(p)ropå om ERTMS och GPS.

I årets sjunde avsnitt lyfter vi först på locket till ERTMS och därefter till en beprövad men för järnvägen ny teknik som ska öka säkerheten vid plankorsningar. Gästar oss gör Christoffer Craaford och Torbjörn Biding.

För 18 månader sedan började Christoffer Craaford på Trafikverket, nio månader senare tog han över som projektchef för ERTMS efter Anders Åkeson. Vi var nyfikna på vem denne Västeråsare som nu leder ett av de mest genomgripande järnvägsprojekten är, hur han ser på sitt första år och så klart ? vad som händer inom ERTMS-projektet. För Christoffer är tydligt med att det är nu det händer!

Något som dessvärre också händer är olyckor vid oskyddade plankorsningar. I mitten av maj demonstrerades en ny teknik som är resultatet av en innovationsupphandling inom projektet ?Varning för ankommande tåg i oskyddade plankorsningar?. Den som vet allt om både tekniken och de möjligheter som den skapar är utredningsledaren Torbjörn Biding.

Dessa två samtal kryddas med för våra mått mätt korta och sparsmakade reflektioner och nyheter. Om tre veckor är vi tillbaka, på återhörande!

2022-05-30
Länk till avsnitt

The Rolling plans ? tid för TTR och T23

I årets sjätte avsnitt återvänder vi till ett ämne som vi varit inne på tidigare, men som också är något av Staffans specialintresse. Det handlar alltså om trafikplanering och kapacitetstilldelning när vi gästas av Hanna Melker och Mats Berlin.

Att trafik- och kapacitetsplanering kan ha vitt skilda tidshorisonter blir tydligt när vi med hjälp av våra gäster närmar oss de bägge storheterna TTR och T23. Vad är nytt, vilka datum ska man håll koll på och hur ser dialogen med branschen ut?

Vi inleder avsnittet med TTR, som idag står för Timetabling and capacity redesign. TTR är  ett initiativ från RNE med det övergripande målet att harmonisera den europeiska tilldelningsprocessen. Projektledare i Sverige är Hanna Melker, och vi undrar så klart hur införandet av TTR kommer  påverka den svenska järnvägsbranschen.

Efter denna spaning som faktiskt sträcker sig hela vägen till T29 dyker vi ner i något som är mycket mer här och nu. Vi har fått en pratstund med Mats Berlin som ger oss en lägesbild kring konstruktionen av T23. För första gången görs arbetet med lösningarna i MPK, och som alltid med nya system finns ett visst mått av inkörningsproblem. Mats ger oss en uppdatering om läget samt också datumen för samråd och fastställelse. Allt hittas på den nya adressen bransch.trafikverket.se

Utöver våra gästers perspektiv på kapacitet får vi ett helt gäng förkortningar till livs. Allt detta gör att vi utnyttjar vår egen kapacitet till max och att vi efter ett par korta nyheter och tips på evenemang rullar in på dryga 42 minuter. 

Om tre veckor är vi tillbaka, då ska vi prata varning för tåg och ERTMS.

2022-05-09
Länk till avsnitt

Podden som kunde tala med sig själv.

I brist på bröd får man ta limpa, det är sen gammalt. Så när scheman, sjukdomar och semestrar fått poddens planering att gå i baklås återstår inget annat än att låta programledarna ta saken i egna mickar och ventilera ett antal frågor sinsemellan.

I detta annorlunda, eller ska vi kanske hellre säga unika, avsnitt får alltså våra två programledare resonera helt på egen hand. Bland de ämnen som detta gästfria samtal spårar in på finns nedsättningarna på Södra och Västra stambanorna samt vad som är på gång inom TTT, JBS och MPK. I ett avslutande kort nyhetssvep konstateras också att två podd-bekantingar nu gör gemensam sak.

Om och hur vi klarade denna gästlösa prövning lämnar vi så klart åt er lyssnare att avgöra. Vi påminner också om att du ytterligare en tid kan göra din röst hörd i vår pågående undersökning.

Om tre veckor är vi tillbaka, då med gäster J På återhörande!

2022-04-19
Länk till avsnitt

Det sjunde intåget.

Länge har han gått vid vår sida, men det sjunde intåget i Järnvägspodden gör Roberto Maiorana som nyutnämnd generaldirektör. Då kommunikation är ett av tre ben hans nya uppdrag vilar på pratar vi även med Trafikverkets kommunikationsdirektör Anna Lihr.

Hur har den första tiden varit, vad är det första han tar tag i och hur ser han på varumärket järnväg? Frågorna till Roberto Maiorana är många, men så är det ju inte varje dag Trafikverket får en ny generaldirektör. Hans uppdrag vilar tungt i frågor om kompetens, kostnadskontroll och kommunikation. Det sistnämnda gjorde oss nyfikna på om och i så fall hur kommunikationsarbetet påverkas av att det är en ny gd i stan. Bäst lämpad att svara på de funderingarna är så klart Trafikverkets kommunikationsdirektör Anna Lihr.

Som vanligt kompletteras samtalen med lite egna reflektioner och några korta nyheter. Vi hoppas att ni är många som tar tillfället att svara på den enkät om Järnvägspodden vi har ute. Vi vill fortsätta vara intressanta och relevanta så all feedback vi kan få hjälper oss bli bättre! På förhand säger vi därför som vi avslutar våra samtal ? stort tack för att du tar dig tid för Järnvägspodden!

Ta mig till Järnvägspoddens undersökning

2022-03-28
Länk till avsnitt

Delningsbart om datadelning.

I årets tredje avsnitt fortsätter vi på det digitala spåret genom att lyfta på locket till ämnet datadelning. Är det en Pandoras ask, eller mer av en gordisk knut? Den som delger oss järnvägens möjliga nyttor, hinder och drivkrafter är Britt-Marie Olsson.

JBS har lyft datadelning som ett av de viktigaste spåren på väg mot en modernare järnväg, och i förlängningen en bättre punktlighet. För en tid sedan gav man TTT i uppdrag att ta fram en förstudie på ämnet för att få till en samlad bild av bland annat branschens nyttor och drivkrafter.

Vem är då bättre skickad än Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ och dessutom medlem i TTT:s exekutiva ledning, att lotsa er lyssnare på rätt kurs i detta delvis ännu outforskade digitala järnvägshav av delningsbar data. För vilken data ska delas med vem och varför? Och finns där tekniska, administrativa och juridiska solkurvor som får frågan att spåra ur?

Förutom frågan om datadelning kan vi inte låta bli att föra in samtalet på två stickspår ? dels om Britt-Marie själv som inspirationskälla för att locka fler kvinnor till järnvägsbranschen, dels om den personalplaneringsproblematik på SJ som varit i ropet sedan slutet av 2021.

Som vanligt kompletterar vi allt ovan med egna reflektioner och korta nyheter. Fann du ämnet helt eller delvis delningsbart så dela det gärna! Om tre veckor är vi tillbaka, på återhörande.

2022-03-07
Länk till avsnitt

Vi kastar ljus på Gus. Avsnitt 2 2022.

I årets andra avsnitt möter vi tre gäster som ger en bild av införandet av GUS, Gemensamt underhållsstöd. Annica Fröbom, Jessica Grönlund och Jonas Nygårds hjälper oss att räta ut frågetecknen inför vårens pilot och höstens skarpa införande.

Två programledare, tre gäster men ett ämne ? är det melodin för att bringa ordning bland alla de ettor och nollor som kommer utgöra det digitala Gus-hus som ska effektivisera järnvägsunderhållet? Vi hoppas i alla fall det, annars får vi göra ett nytt försök i slutet på året ? då kanske på temat ?Nu har vi Gus här i vårt hus? eller ännu ett ?Nu är det GUS igen?!

Våra gäster är i alla fall inga mindre än projektledaren Annica Fröbom, delprojektledaren Jessica Grönlund och den nationella besiktningssamordnaren Jonas Nygårds. Vi reder ut projektets mål och nyttor, och inte minst då tidplanen. För det är faktiskt nu det händer!

Förutom detta samtal som ska kasta ljus på Gus blir det som vanligt lite nyheter samt spridda funderingar om aktuella händelser, allt kryddat med en och annan ordvits och något försök till dialektala uttal.

Om tre veckor är vi tillbaka igen, då på temat datadelning ? en av JBS och därmed hela branschens stora frågor.

2022-02-14
Länk till avsnitt

Kompetent och informativt. Avsnitt 1 2022

Vi inleder året med två informativa samtal och tre kompetenta gäster. Amelie von Zweigbergk bjuder på perspektiv kring kompetensförsörjning innan Ulrica Sörman och Cathrine Jensen berättar om hur trafik- och resenärsinformation utvecklas och uppfattas.

Att säga att Amelie von Zweigbergk brinner för utbildningsfrågor är kanske att redan nu leverera årets underdrift. Sedan en tid har hon fullt fokus på järnvägen, och i vårt samtal försöker vi bena ut några aktuella frågor som exempelvis järnvägscollege, attraktivitet och blinda fläckar på utbildningskartan. Vi får även höra om ett historiskt ok som gett branschen negativ bingo!

Därefter tar vi steget över till Utvecklingsgruppen för Bättre Trafik- och Resenärsinformation. Det handlar alltså om det initiativ inom JBS som ska utveckla hela den process som mynnar ut i samstämmig, samtidig och användbar information. I dagarna presenteras aktuella siffror för 2021, så frågan är om resenärerna tycker att informationen har blivit bättre? Om detta och mycket annat handlar vårt samtal med Ulrica Sörman och Cathrine Jensen.

Allt detta kryddas som vanligt med osorterade tankar och reflektioner, samt några korta nyheter. På återhörande!

2022-01-24
Länk till avsnitt

Rundgång, målgång och avgång ? allt på samma gång. Avsnitt 15 2021.

I årets femtonde och sista avsnitt har vi på nytt Lena Erixon som gäst. Vid årsskiftet växlar hon som bekant spår till en ny bana när resan med, på och för järnvägen som Gd på Trafikverket når sin slutstation och en ny som ordförande för JBS påbörjas.

När en dörr stängs sägs det att en annan öppnas. Och vi trodde nog att dörren till Lena skulle spärras när det aviserades att hon kliver av Gd-rollen på Trafikverket. Men så öppnades strax en ny dörr, i och med nyheten att Lena från årsskiftet tar över ordförandeklubban inom JBS. Men var sak i rätt ordning, så vi inleder med att Lena får summera den resa som hon gjort med, på och för järnvägen sedan hon tillträdde. Hur har relationen till järnvägen och dess aktörer sett ut, vad har överraskat och vad är hon mest nöjd med ? och vad tar hon med in i den nya rollen på JBS.

Utöver samtalet med Lena blir det som vanligt ett kort nyhets-svep, och så summerar vi själva kort vad vi upplevt under året. Ett stort tack till alla er som medverkat ? nästa år hoppas vi verkligen få träffa er live istället för de skype-samtal vi varit hänvisade till i pandemins kölvatten.

Som samtalet med Lena visar finns det trots alla gäster fortfarande frågor att dyka ner i. Digitalisering, punktlighet, trafikinformation, kapacitet, kompetenssatsningar, Europes rail mm. Med andra ord ? nästa år kommer vi tillbaka med nya gäster och ämnen.

Till sist ? en hälsning till er som följer oss och kommer med inspel. Och inte minst en extra varm pod-julhälsning till alla er som på ett eller annat sätt ser till att tågen rullar 24/7 ? även när vi andra sussar sött i julnätternas mörka midvinterköld!

2021-12-13
Länk till avsnitt

Återtåget ? det kommer sen går det. Avsnitt 14 2021.

Efter en lång vandring i skuggorna är tågtrafiken på väg ut ur pandemin-tunneln och in i ljuset. Men hur säkra är vi på att resenärer och gods återkommer? Vi lyfter på locket till denna aktuella fråga tillsammans med Bo-Lennart Nelldal och Petter Essén.

Vi har alla läst om operatörer som vädrar morgonluft och nu både rekryterar och investerar i nya tåg. Men hur kommer det nya normala bli med en allt större andel digitala möten och distansarbete? Vad är erfarenheterna från tidigare kriser? Vågar vi tro att återtåget är här, eller har det redan gått?

För att närma oss svaret alla de frågor som bubblar längs spåren, och dessutom få en känsla huruvida teori och praktik går hand i hand, ringde vi professor emeritus Bo-Lennart Nelldal och Petter Essén, ansvarig för den långsiktiga planeringen på SJ. Förutom dessa två samtal om historiska tapp, pandemins effekter och så klart järnvägens roll i vår nya vardag bjuder vi på spridda (tvångs)tankar och en och annan nyhet.

Om tre veckor är vi tillbaka, och då gästas vi av Lena Erixon - avgående generaldirektör för Trafikverket och på samma gång tillträdande ordförande för JBS. Med andra ord finns förutsättningar för att blicka både framåt och bakåt. Med andra ord ? det vill ni inte missa!

Hör som vanligt gärna av er med tips på ämnen och gäster för nästa säsong. Och ska vi önska oss något i julklapp så är det att ni som lyssnar skickar in exempel på hur branschens aktörer gör sitt för att 2022 blir återtågets år!

2021-11-22
Länk till avsnitt

Allt annat än enkelspårigt. Avsnitt 13 2021.

Visserligen är Inlandsbanan i sig själv enkelspårig, men var den kommer ifrån och vart den är på väg ? det är en helt annan historia. Om detta och mycket annat lyfter vi på locket om tillsammans med den nytillträdde och tillika nygamla Vd:n Otto Nilsson.

Nedläggningshot, nostagi, vätgasdrift, kommunala ägare, 34-kilos räl och grön omställning? Det finns mycket att prata med Otto Nilsson om när det gäller Inlandsbanans historia och framtid. Vi är så klart nyfikna på vilken roll banan vill och kan spela i systemet, men också det som redan eller kan tänkas komma rulla på spåren i det norrländska inlandet. Ytterligare spår i samtalet handlar om nostalgins betydelse, och om hur gröna industrisatsningar kan bana (järn)väg för nya drivmedel och affärsmöjligheter. Det blev i alla fall snabbt uppenbart att en utflykt till sensorernas värld inte fick Otto att glömma vad som är viktigt för det  ?väsen? Inlandsbanan utgör i järnvägsvärlden.

Utöver detta samtal sammanfattar vi våra intryck från JBS strategiseminarium som vi fick äran att vara moderatorer för. Avslutningsvis blir det korta nyheter om ditt och datt (fast inte DAT). Vi brasklappar också för att våra röster har influerats av olika influensabasilusker, så det är emellanåt lätt gnissligt.

Nästa avsnitt kommer den 22 november, och då hoppas vi få prata hur, när och var vi får se ett återtåg!

2021-11-01
Länk till avsnitt

I spåren av ett tåg. Avsnitt 12 2021

Årets tolfte avsnitt tar rygg på en ytterst aktuell fråga, och den som hjälper oss att summera såväl intryck som avtryck i spåren av Connecting Europe Express är ingen mindre än Gustaf Engstrand från Tågföretagen. Dessutom bjuder vi på en premiär!

Att ena Järnvägseuropa ? hur svårt kan det vara? Utan att gå händelserna i förväg kan vi säga att EU-kommissionen, med tåget CEE, tog viktiga steg som visar på både möjligheter och hinder som återstår att lösa. Men vad ger ett sådant här besök ?egentligen?, och vilka var frågorna som diskuterades när tåget kom till Sverige? Den vi ställer frågorna till är Tågföretagens näringspolitiske chef Gustaf Engstrand, en av många från branschen som tog chansen att minglas och mötas hela vägen från Malmö till Stockholm.

Sedan blir det alltså en premiär, och det handlar om att vi helt sonika intervjuar varandra. Ulf är av flera skäl nyfiken på Staffans kommande roll som programledare för TTT ? Tillsammans för tåg i tid. Vad fick denne pratglade exilmas att byta bana? Innebär det slutet för podden så som vi känner den? Och vem ska prata punktlighet i tid och otid hädanefter?

Staffan vill i sin tur ofiltrerat höra mer om livet ombord på CEE ? och ställer aningen avundsjuka frågor om detta. För det är ju så klart inte alla som har ynnesten att en fredag i september få möjlighet att trätas med holländska konsulter, utforska italienska restaurangvagnar och blicka ut från stambanan från en Schweizisk panoramavagn!

Lägg till ett par nyheter så har du en hyfsad bild av detta det tolfte avsnittet 2021. Trots allt ta om punktlighetsgeneral kan vi inte utöva några påtryckningar, men tar gärna emot era intryck. Utryck dem helst via mail till jarnvagspodden @ trafikverket.se  

2021-10-11
Länk till avsnitt

Åsikter och insikter på spåren. Avsnitt 11 2021.

Att årets elfte avsnitt går i ett undersökande men samtidigt underhållande spår kan vara både en insikt och en åsikt. Det vi denna gång riktar sökarljuset mot är i alla fall  allmänhetens bild av järnvägen och en aktuell pilot för underhållståg.

Vår första gäst är kommunikations-strategen Mikael Hugosson som guidar oss genom den stora undersökningen ?Trafikverket och järnvägen? som nu gjorts för andra gången. Över tusen respondenter från hela vårt avlånga land har svarat på frågor som tillsammans kokar ner till en bild av hur järnvägen och dess aktörer uppfattas. Med andra ord mer eller mindre obligatorisk läsning för alla ni järnvägsentusiaster för insikter om trender och tendenser inför ett efterlängtat återtåg!

Vår andra gäst är projektledaren Jack Hansen som fyller i våra kunskapsluckor om vad ett underhållståg är. Just nu pågår nämligen en pilot som ska ge både oss och branschen nya insikter. Det handlar om hur säkerheten och arbetsmiljön i spåren kan förbättras för att på så sätt öka yrkets attraktivitet, men också om att trafik på angränsande spår kan passera pågående arbeten utan hastighetssänkningar.

Efter att dessa två intervjuer passerat avrundar vi i vanlig ordning med en blandning av korta nyheter och egna insikter. Söker du oss så är 11 oktober nästa tillfälle vi dyker upp i en spelare nära dig. Hörs!

2021-09-20
Länk till avsnitt

Blågula ledartröjor i järnvägs-Europa. Avsnitt 10 2021.

Järnvägspodden sparkar självklart igång hösten detta järnvägsår med ett europeiskt tema. Våra gäster är Linda Thulin, ny vicepresident för Rail Net Europe, samt Jan Bergstrand och Mats Åkerfeldt från forskningsprogrammet Shift2Rail.

Att 2021 är det europeiska järnvägsåret borde inte ha undgått någon i branschen. Och även om det ännu inte är så lätt att ta tåget ut i Europa som vi hade hoppats, så hindrar inte det att Sverige i många frågor tar spets i det både efterlängtade och nödvändiga utvecklingsarbetet kring att effektivisera och digitalisera järnvägen.

En av de som i allra högsta grad är med och driver på utvecklingen mot en mer transparent och kundorienterad bransch är Linda Thulin. Vi är nyfikna på vilka frågor hon har på sitt bord inom dels Rail Net Europe, dels godskorridoren Scanmed.

Från RNE går vi till S2R, för på den europeiska forskningshorisonten finns två blågula initiativ ? digitala automatkoppel och Intelligent videogate ? som väckt stort intresse. Vi har fångat Jan Bergstrand och Mats Åkerfeldt för en uppdatering om forskningsläget och om Europes Rail ? uppföljaren till Shift2Rail!

Allt detta europeiska kryddas som vanligt med lite inhemska nyheter och funderingar. Den 20 september är vi tillbaka, tips och synpunkter tas emot med varm hand på [email protected] På återhörande!

2021-08-30
Länk till avsnitt

En historisk sommarspecial. Avsnitt 9 2021.

Årets nionde avsnitt är en sommarspecial där vi tillsammans med Henrik Reuterdahl gör nedslag i järnvägshistorien för att få veta mer om pionjärerna som tog järnvägen till Sverige, som såg till att den elektrifierades och att vi fick vackra stationshus.

Solt och kanske storvulet hävdar vi att järnvägen en gång var den självklara symbolen för framtidstro, för allt som var nytt och modernt. Dessvärre gick den hypen av olika skäl över, men efter några decennier i skuggan av flyg och bilism står järnvägen idag åter för hopp och möjigheter ? om än med lite andra argument. Vi är helt enkelt tillbaka till framtiden, eller framtiden på spåren så som det låter i kampanjerna!

Vår gäst heter Henrik Reuterdahl, och med honom blir det emellanåt svårt hela hålla sig på rakspår. Men trots ett antal stickspår vågar vi påstå att resan ändå är högeligen intressant. Förutom pionjärerna växlar vi på frågor om på järnvägens betydelse för det moderna samhällets framväxt, om gemensam tid, om postgång och spårvidden i Haparanda. Bland mycket annat.

Nu tar vi sommarlov, nästa avsnitt kommer 30 augusti då med internationell utveckling i fokus. Har du tips på ämnen och intressanta gäster som borde höras i podden till hösten, så tveka inte att höra av dig till [email protected]
Till dess: Ha en fantastisk sommar!

2021-07-05
Länk till avsnitt

Mitt liv som järnvägare. Avsnitt 8 2021.

Hur summerar man bäst en järnvägsmannabana? I årets åttonde avsnitt av Järnvägspodden provar vi ett nytt spår, ett järnvägsliv extra allt, där vår gäst Håkan Sjöström efter 47 år på järnvägen växlar över till en ny generation.

Att det blev en yrkesbana inom järnvägen är kanske trots allt inte så konstigt. För samma bana valde även Håkans far, farfar och farfarsfar ? med andra ord har Sjöströms haft ett finger i järnvägen sedan stambanorna byggdes.

Men allt har ett slut, och efter 47 år inom flera olika områden lämnar han alltså nu järnvägen för ett liv som pensionär. I vårt samtal kommer vi in på frågor om vad utvecklingen från ett SJ till dagens avreglerade marknad inneburit, om förmåga till samarbete efter skilsmässan mellan person- och godstrafik samt om hjärtefrågorna säkerhet, kvalitet och punktlighet. Dessutom utlovas en och annan Norrköpingsreferens, även om det kunde/borde varit många fler?

Som vanligt kryddas avsnittet med korta nyheter.

2021-06-21
Länk till avsnitt

Gods & blandat med Hector Rails Vd. Avsnitt 7 2021

I årets sjunde avsnitt av Järnvägspodden fortsätter vi lägga vårt godspussel. Det blir flexibelt värre när vi går direkt på pudelns kärna och möter Claes Scheibe, Vd för Hector Rail, med frågor om hur livet som avtalskund och godsföretag lever 2021!

Det vi den här gången vill veta mer om är alltså hur det är att vara ett godsföretag på både den svenska och den internationella järnvägsmarknaden? Hur jobbar man med digitalisering och hållbarhet, vad betyder järnvägsåret och godstransportstrategin? Även om fokus främst ligger på det som skapar förutsättningar snuddar vi också på ämnet persontrafik eftersom vår gästs företag både har dragit och fortsätter dra personvagnar.

Lägg till ett önskemål om en ny roll, lite nyheter och ett uns snickesnack så blir det helt enkelt ett avsnitt med lite gott och blandat, eller snarare gods och blandat. Kanske din alldeles egen måndagsgodispod?

2021-05-31
Länk till avsnitt

Är stråk framtidens flöden på spåren. Avsnitt 6 2021.

I årets sjätte avsnitt tittar vi på två arbetssätt som ska öka kundorienteringen och förbättra leveranserna. Så är stråktänk och funktionella system vägen till färre tågstörande fel och en bättre trafikinformation? Är det rent av framtiden på spåren?

Vi var alltså nyfikna på två begrepp och arbetssätt som det pratas allt mer och allt oftare om. Det handlar om Trafiks pilot för stråk- och storstadsstyrning på Västra stambanan och Underhålls införande av Funktionella system. Bägge dessa initiativ innebär nya roller och utpekade ansvarsområden som i slutändan ska generera både högre punktlighet och en bättre trafikinformation.

För att ta ett helhetsgrepp bjöd vi in två tidigare gäster som båda har lång erfarenhet av järnvägsfrågor; Ann-Sofi Granberg på Trafik och Sven Ödeen från Järnvägssystem på Underhåll. Tillsammans gör vi vårt bästa för att se var vi står idag, om vi ser några effekter och vad de nya rollerna innebär. Självklart undrar vi också hur initiativen tagits emot av tågföretag och entreprenörer.

Utöver denna sedan tidigare utlovade förhoppningsvis funktionsdugliga stråkkvartett så bjuds som vanligt på en blandning av reflektioner och korta nyheter.

2021-05-10
Länk till avsnitt

Råd i rådande tider. Avsnitt 5 2021

I årets femte avsnitt rör vi oss horisontellt och cirkulärt med ambitionen att öka branschens förståelse för transportköpare och varuägare. Vi följde ett gott råd och höll ett rådslag med företrädare för Industrirådet och Näringslivets transportråd.

På inget sätt kan goda råd i det här fallet sägas vara dyra. Vi bjuder på två gäster som frikostigt delar med sig av sin bild av transportköparnas syn på järnvägen. Deltar i detta  rådslag gör alltså Jenni Ranhagen, Vd för Näringslivets transportråd, och Karolina Boholm, ordförande i Industrirådets arbetsgrupp för transporter och infrastruktur.

Ämnen vi kommer in på tillsammans med Jenni och Karolina rör allt från cirkulära flöden till horisontella samarbeten, om järnvägens attraktivitet och varumärke samt vad som är lätt och vad som kanske inte är det. Det utdelas både beröm och kritik, med hopp om mer verkstad och mindre av utredningar och analyser. Högst upp på en gemensam önskelista står en avbetad underhållsskuld.

Vi kryddar som vanligt denna vår järnvägsanrättning med ett lite kortare nyhetssvep som innehåller såväl fanfar som eufori då sista datum för ansökan till T22 passerat. Om tre veckor hörs vi igen, i vilken mylla vi sätter spaden i då återstår att se ? kanske blir det en stråkkvartett! Eller så är det enkla och bästa rådet att sluta med försök till ordvitsar...

2021-04-19
Länk till avsnitt

2021 ? ett järnvägsår (Rail Odyssey)

I årets fjärde avsnitt blir det internationellt tema när vi tar tempen på det europeiska järnvägsåret genom att ringa Maurizio Castelletti på DG MOVE i Bryssel och Annelie Nylander som är Sveriges nationella kontaktperson.

Den här gången ger vi oss alltså i kast med det europeiska järnvägsåret. Självklart är vi nyfikna eftersom det från vår horisont är som att sparka in en öppen dörr ? varje år är ju ett järnvägsår!

Vi inleder med en bild utifrån och in genom att först hälsa välkommen Mr Maurizio Castelletti, chef för DG MOVE som är EU:s departement för mobility and transport. Vi undrar så klart vad som ligger bakom initiativet, och vilka mål som finns. Vad hinner man på ett år, vad är det värt! Utan att spoila för mycket kan vi avslöja att Mr Castelletti ger svensk järnväg en hel del beröm.

Därefter zoomar vi in för en närbild av hur detta järnvägsår landar i svensk mylla. Den vi fått en pratstund med är Annelie Nylander som håller ihop det regeringsuppdrag Trafikverket fått om att vara nationell kontaktpunkt för året. Dessutom kollar vi upp Annelies språkkunskaper!

Till detta ska läggas ett kort nyhetssvep, innan vi avrundar. Vi ser fram emot återkoppling kring om det var värt att rycka av plåstret att samtala på utrikiska, men till nästa gång lovar vi för programledarnas egen del endast järnvägsutläggningar på östgötska och dalmål.

Vi hörs igen om tre veckor!

2021-03-29
Länk till avsnitt

Både och i en underhållande blandning. Avsnitt 3 2021

Malin Holen är gäst i årets tredje avsnitt, och resultat blir så klart ett samtal om järnvägsunderhåll. Vad är viktigt, vad är coolt? På riktigt! Vi blandar planer och tankar kring hur anläggningen skyddas, säkras och vårdas utan att samtalet spårar ur!

I år läggs mer pengar på underhåll än någonsin tidigare, kanske en naturlig följd av det mantra vi hört upprepas den senaste tiden om att det är bättre och billigare att vårda det vi har. Men allt kring anläggningen ska också skyddas, utvecklas och upphandlas. Vi möter Malin Holen för att ge en bild av hur ett lika coolt som varierande uppdrag behöver utvärderas och vilka utmaningar som väntar. Sammantaget kan vi man snabbt konstatera att varje underhållsdetalj kan ses på från minst två håll. Eller som Malin uttrycker det ? det är både och.

I alldeles vanlig ordning bjuder vi också på ett kort nyhetssvep, där bland annat interpellationsdebatt om banavgifter och uppkoppling på tåg tas upp. Till sist flaggas det för att vi i nästa avsnitt kan komma ett behöva prata annat än svenska.

Som vanligt tar vi tacksamt emot förslag och synpunkter till [email protected]. Och givetvis hoppas vi att detta avsnitt, precis som alla andra, blev både underhållande och informativt.

2021-03-08
Länk till avsnitt

I egna spår och andras skor. Avsnitt 2 2021

I årets andra avsnitt tar vi rygg på två viktiga frågor när vintern rasar som värst. Det handlar om operativ ledning och trafikinformation, och våra gäster är Lotta Strandberg och Ulrica Sörman.

Vi inleder med att höra av oss till Ulrica Sörman som leder initiativet UBTR som handlar om hur branschen gemensamt siktar på att utveckla trafikinformationsområdet. Det handlar inte bara den information resenärer möts av i appar eller på skyltar, utan även godstransportköpares behov samt dialogen mellan trafikledning och järnvägsföretag.

För att första behoven kring trafikinformation uppmanar Ulrica oss alla att gå i kundens skor. Någon som gjort detta under en stor del av sitt yrkesverksamma liv, och dessutom har en bakgrund som avtalskund, är Lotta Strandberg. Lotta är sedan oktober ny chef för Trafikverkets nationella operativa ledning. Hur ser hon på sitt uppdrag, hur stor del av hennes tid läggs på järnväg och vad tar hon med sig för erfarenheter från den andra sidan!.

Till detta ska läggas ett litet nyhetssvep,  som vanligt uppmanar vi er som lyssnar att komma med inspel på kommande gäster och ämnen. Vill ni gå i våra skor är storleken 42. Om 42 eller järnväg är meningen med livet tvistar de lärde likt räls törstar efter lena tåg Adressen är jarnvagspodden @ trafikverket.se

Om tre veckor hörs vi igen!

2021-02-15
Länk till avsnitt

En stark öppning av Järnvägs(podd)året. Avsnitt 1 2021

Då kan vi äntligen sparka igång en ny säsong, och vi gör det med en fortsättning på tema fin-besök ? om än på distans. För där vi avslutade 2020 med järnvägssveriges mäktigaste så inleder vi 2021 lika starkt genom att hälsa Lena Erixon välkommen tillbaka!

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon har vi haft förmånen att få prata med flera gånger tidigare. I vårt samtal ger vi oss på att försöka summera 2020, att kommentera några av de frågor Tomas Eneroth lyfte i det sista avsnitt 2020 för att till sist blicka framåt mot vad som väntar i år. Som ju dessutom är järnvägsåret i Europa också ? det tål att sägas några gånger.

Till detta ska läggas ett litet nyhetssvep och våra planer för resten av våren, även om alla pusselbitar ännu inte fallit på plats. Och trots vårt idoga planerande finns det alltid utrymme för ändrade planer och mer tid att fylla, så hör av er till [email protected] med synpunkter och inspel även framgent!

Vi hörs igen om tre veckor!

2021-01-25
Länk till avsnitt

Äntligen! Podd-afton med minister Eneroth. Avsnitt 18 2020.

På en direkt uppmaning släpper vi i allt vad röda trådar heter och avslutar året med en smällkaramell i form av ett samtal med infrastrukturminister Tomas Eneroth, som i sällskap av gitarrer och godsfinkor lärde sig älska järnväg redan i unga år.

Kanske riskerar vi att komma ut som järnvägstomtar, andra hävdar nog att det skeppet har seglat för ganska längesen? Men med ett ?ho ho ho? lämnar i alla fall årets sista avsnitt plattformen. Och det gör det med en kombinerad julklapp och nyårsraket i lasten - för vi har lyckats trafikleda ansvarig minister in till vår podd ? allt prydligt paketerat med er i järnvägsbranschen som mottagare.

I korthet blev det ett längre samtal som hade kunnat vara minst dubbelt så långt, i alla fall ur vårt perspektiv. Men vi tecknar bilden av Tomas järnvägsbakgrund, summerar järnvägsåret 2020 samt pratar om möjligheten till en överflytt av gods till järnväg, internationellt samarbete, nya stambanor och faktiskt ganska mycket mer.

Med det kan vi också summera ännu en säsong. Stort tack till alla som ställt upp och medverkat när vi lyft på locket till alla möjliga och omöjliga järnvägsfrågor ? oavsett om det handlat om digitalisering, forskning eller historia. Extra kul att vi dessutom fick till en specialare med JBS.

Nu siktar vi mot podd-året 2021, P21 i initierade järnvägskretsar, då vi hoppas att vi får träffa våra gäster IRL. Återstår att se om Staffan fortsätter vara det hetaste inom järnväg (eller var det kanske godsfrågan Tomas menade?) Stort tack till alla er som lyssnar, på återhörande någon gång i januari.

God Jul och Gott Nytt År

2020-12-14
Länk till avsnitt

The Legend of Tydal. Avsnitt 17 2020.

Vår jakt på digitaliseringens möjligheter går vidare. I årets 17:e avsnitt möter vi i alla fall en gäst som det refereras till i termer av legend, själv kallar han sig problemlösare. Vi talar så klart om och med Thomas Tydal!

Denna höst har Järnvägspodden sökt en röd tråd kring digitaliseringens möjligheter. Är vi rent av en ny betydelse av IoT på spåret, från ?Internet of Things? till ?Internet of Trains??

När man som vi varit inne och sökt svar på hur och när järnvägens alla delar kan och ska börja kommunicera med varandra, med kunder och med resenärer 24/7 så är ett namn som dyker upp Thomas Tydal. Thomas är för många kanske mest känd för TRAppen och 1409.se och vi var nyfikna på var hans engagemang kommer från, hans relation till järnvägen och lite mer om personen bakom några tjänster som många använder dagligen. Och så smög det visst in en jobbansökan, eller gjorde det det?

Till detta lägger vi som vanligt ett nyhetssvep och en förhoppning om att vi hörs på nytt om tre veckor. Tips på gäster och ämnen får ni gärna maila till jarnvagspodden @ trafikverket.se

2020-11-23
Länk till avsnitt

Med en strävan efter tillgänglighet. Avsnitt 16 2020.

Hur mäter, kvantifierar och förklarar man det transportpolitiska målet om tillgänglighet? I årets sextonde avsnitt borrar vi i den frågan tillsammans med måldirektören Jonas Eliasson.

Det finns mycket man kan fråga en av tre måldirektörer på Trafikverket. Till exempel: Hur mycket av Jonas Eliassons dag handlar om järnväg, och vilka kontakter har han med branschen? Tycker han att vi som bransch har ett rimligt fokus kring punktlighet, eller borde vi prata mer om biljettpris och turtäthet? Är banarbetsplanering och kostnadstryck också tillgänglighetsfrågor? Och varför är inte fler utanför järnvägen nyfikna på Staffans favoritämnen kapacitet och tidtabellsplanering?

Självklart ställdes alla dessa frågor, vilket utmynnade i ett samtal som rymmer lika många spår som en större centraleuropeisk bangård. Givetvis kommer vi också in på hur pandemin påverkar prognoser och transportvolymer, samt vilken roll järnvägen kommer att spela i framtidens transportsystem när nu hela världen strävar efter en allt högre fysisk och digital tillgänglighet. Och går det i så fall att mäta, kvantifiera och förklara om, hur och när vi når dit!

Helt klart är att ett samtal med Jonas aldrig blir tråkigt eller otillgängligt. Men gärna långt. Lägg till ett kort nyhetssvep så har vi ett sextonde avsnitt som helt enkelt innehåller ett gäng nya vinklar på järnväg!

2020-11-02
Länk till avsnitt

Digitala spår mot datadriven järnväg. Avsnitt 15, 2020.

Vi återvänder till bekanta spår efter JBS-specialen och möter en gäst med fokus på digitaliseringens möjligheter. Hur skapas en datadriven järnväg, vilka är möjligheterna och utmaningarna. Anders Aabakken är mannen som lotsar oss som inte jobbar med data!

Anders hade redan en lång och gedigen bakgrund inom järnvägen när han 2019 klev in på Trafikverket i rollen som avdelningschef för teknik och miljö på verksamhetsområde Underhåll. Huvudspåret för vårt samtal handlar om vinster och utmaningar kring att få järnvägen att bli en mer datadriven verksamhet. Vad är det för data som i så fall är intressant, hur generösa är vi inom branschen att dela med oss av data och vad kan vara intressanta användningsområden. Vi får lära oss en hel del nya förkortningar och innebörden av obrutna länkkedjor över tid och rum!

2020-10-12
Länk till avsnitt

En spaning från förarhytten. Järnvägspodden möter JBS, del 6.

Det sjätte och sista samtalet i vår JBS-special har vi med ingen mindre än JBS ordförande Kent Johansson. I fyra år har han stått i förarhytten för det draglok JBS är tänkt att vara för branschen. Hur ser han på sin roll, hur tycker han att ?ombord-personalen? sköter sig och köper han skälen till att slutstationen flyttats fram från 2020 till 2023?

Fast vi har micken på ändå till slutet hör vi inget annat än att såväl styrelse som medarbetarna i JBS alla initiativ får med beröm godkänt. Däremot serveras lite oväntat en koppling mellan befattningarna fåraherde och järnvägsinspektör.

När JBS behövde senarelägga sin årliga konferens kvarstod behovet för JBS styrelse att nå ut med de frågor, teman och initiativ som skulle ha presenterats på konferensen. Som tur var fanns Järnvägspodden bara ett samtal bort.

2020-09-25
Länk till avsnitt

En nutidsbransch. Om forskning och innovation. Järnvägspodden möter JBS, del 5.

I det femte samtalet med JBS styrelse når vi Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och Swedtrains ordförande Björn Asplund. Dessa båda herrar fångade vi direkt efter det senaste styrelsemötet, så vi inleder självklart med en spontan direktrapport. Från den går vi in på frågor om vad branschsamverkan betyder för de som bygger och beställer fordon, relationen till grann- och andra länder samt investeringsvilja. Vi kommer så klart även in på effekter av såväl corona som Forrest Gump, men framförallt utforskar vi vikten av just forskning. Och intresset för innovationer.

När JBS behövde senarelägga sin årliga konferens kvarstod behovet för JBS styrelse att nå ut med de frågor, teman och initiativ som skulle ha presenterats på konferensen. Som tur var fanns Järnvägspodden bara ett samtal bort.

2020-09-24
Länk till avsnitt

Uppdrag förtroende - punktlighet och trafikinformation. Järnvägspodden möter JBS, del 4.

I det fjärde samtalet med JBS styrelse är det Svensk kollektivtrafiks Vd Helena Leufstadius och Roberto Maiorana, chef för verksamhetsområde trafik på Trafikverket från Trafikverket som får komma till tals. Bland mycket annat så pratar vi om trängsel och hur varumärket ?res tillsammans? påverkats, om förtroende och i förlängningen punktlighet och trafikinformation. Dessutom vädras betydelsen av regeringsuppdrag och Intressanta idéer kring tekniska lösningar. Möjligheterna är oändliga!

När JBS behövde senarelägga sin årliga konferens kvarstod behovet för JBS styrelse att nå ut med de frågor, teman och initiativ som skulle ha presenterats på konferensen. Som tur var fanns Järnvägspodden bara ett samtal bort.

2020-09-23
Länk till avsnitt

Samverkande spaningar på kompetens och underhåll. Järnvägspodden möter JBS, del 3.

I det tredje samtalet med JBS styrelse bjuder Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och FSJ:s ordförande Robert Röder inte bara på sin tid, utan också insikter om vad samarbetet inom JBS har betytt för branschen. Hur hänger allt ihop? Och får vi se TV-satsning för att öka attraktiviteten? Efter några stickspår växlar vi in på samtalets huvudspår - spaningar på järnvägsunderhåll och kompetensförsörjning. Allt kryddat med en och annan spaning på utmaningarna nu och framåt.

När JBS behövde senarelägga sin årliga konferens kvarstod behovet för JBS styrelse att nå ut med de frågor, teman och initiativ som skulle ha presenterats på konferensen. Som tur var fanns Järnvägspodden bara ett samtal bort.

2020-09-22
Länk till avsnitt

Gods och stationer, nu och imorgon. Järnvägspodden möter JBS, del 2.

I det andra samtalet med JBS styrelse hälsar vi Jernhusens Vd Kerstin Gillsbro och Ted Söderholm, Vd på Green Cargo, välkomna för ett samtal om gods och terminaler, om lönsamhet och vikten av tillförlitlig trafikinformation. Dessutom spanas på vad samarbetet inom JBS gett så här långt och hur avgörande järnvägen faktiskt är för en grön omstart av samhället.

När JBS behövde senarelägga sin årliga konferens kvarstod behovet för JBS styrelse att nå ut med de frågor, teman och initiativ som skulle ha presenterats på konferensen. Som tur var fanns Järnvägspodden bara ett samtal bort.

2020-09-21
Länk till avsnitt

Med nya perspektiv. Järnvägspodden möter JBS, del 1.

När Järnvägsbranschens samverkansforum (JBS) behövde senarelägga sin årliga konferens kvarstod behovet för JBS styrelse att nå ut med de frågor, teman och initiativ som skulle ha presenterats på konferensen. Som tur var fanns Järnvägspodden bara ett samtal bort.

I det första samtalet med JBS styrelse möter vi SJs nya vd Monica Lingegård och Tågföretagens nästan lika nya förbundsdirektör Pierre Sandberg. Vi samtalar om hur de som nya i branschen ser på de utmaningar som järnvägen står inför? Förutom nya perspektiv, reflektioner och raka besked utlovas en och annan branschslogan att hänga upp på väggen!  

2020-09-18
Länk till avsnitt

Back on track med en ny branschchefs betraktelser. Avsnitt 8 2020

Vi är äntligen tillbaka och i denna uppstart av hösten är om- och nystart ett återkommande begrepp.  Den vi möter är Tågföretagens branschchef Björn Westerberg som blickar både bakåt och framåt.

Vår uppstart blev tyvärr inte den nystart vi hoppats på, utan precis som i våras fortsätter vi ratta podden på distans. Men även om vi håller avstånd låter vi inte det hindra oss från att komma nära de stora frågorna. Och helt i enlighet med gällande restriktioner låter vi vår gäst få egen ?kupé? och på så sätt slippa trängsel i etern. Denne vår ende passagerare är Tågföretagens allom bekante branschchef Björn Westerberg som under ett lite längre samtal berättar om sin nya roll, om Tågföretagen och om de utmaningar branschen har hanterat och kommer behöva hantera.

Till samtalet med Björn adderar vi en kort och yrvaken omvärldsspaning med några aktuella nyheter. Dessutom laddar vi för nästa avsnitt, som blir en hel serie. Det handlar om  fem avsnitt där vi kommer samtala med JBS styrelse om dels de utmaningar pandemin inneburit, dels JBS alla övriga initiativ och områden. Bland dem finns en rad spännande frågor att dyka ner i, bland annat säkerhet, Forskning och innovation, Trafikinformation, Punktlighet samt Kompetensutmaningen.  

Som vanligt tar vi gärna emot tips på innehåll, hör bara av er till [email protected]

Med det är vi igång och låter back on track, eller Björn on track, vara ordet för dagen!

2020-08-31
Länk till avsnitt

Hysteriskt historiskt. Avsnitt 7 2020.

Den sjunde vågen sägs vara den största, i vårt fall blir årets sjunde avsnitt ett av de längre. Men det går åt när vi växlar in på ett för oss nytt och nästan okänt spår och söker omfamna delar av vår historia som kan vara gömd eller glömd.

I tider av social distansering drar vi oss 10 000 år tillbaka för att kunna blicka framåt. Temat är hur järnvägen bidrar till ny kunskap om Sveriges historia, från de allra äldsta stenåldersboplatser till rallarstugor från 1800-talets andra hälft. Vår ciceron på detta avsnitts första kultur-tur är Magnus Djerfsten, biträdande projektledare för arkeologin inom Ostlänken.

Om Magnus i sitt dagliga värv söker ett gömt kulturarv har Anna Lindgren, forskningssamordnare på Järnvägsmuseet, istället lyft på locket till det glömda. Det handlar om en otroligt ambitiös planterings-verksamhet som skapades under stambanornas första tid. I sin uppsats Järnvägens gröna kulturarv sätter Anna ljuset på den fråga som i järnvägens tidiga år var en självklarhet och överallt närvarande, men som 150 år senare är desto mer frånvarande

För att inte bli helt utmålade som dammiga kulturister har vi så klart ett kort kulturarvsfritt nyhetssvep också. Men lite nostalgi lyckas vi allt klämma in innan vi tar sommar. Tillbaka är vi den 31/8, då med förhoppningen om att vi kunnat flytta in i studion igen.

Tack för att ni lyssnar, ha en riktigt trevlig sommar!

2020-06-29
Länk till avsnitt

Vi är banarbeten på spåren. En b-sida från Järnvägspodden. Avsnitt 6 2020

Om årets sjätte avsnitt blir vårt besta ska vi låta vara osagt, men klart är att vi följer spåren som leder till två stora pågående arbeten. Vi möter Kent Sahlman och Hans Stiller från Getingmidjan och Thomas Hallgren på fyrspåret Malmö ? Lund.

Förutom att svara på en lyssnarfråga blir det med andra ord best och banarbeten för hela pod-pengen när vi tar pulsen på två av våra största och mest trafikpåverkande arbeten i sommar.

Av kända skäl kunde vi inte ta oss till Riddarholmen för en rundgång och därmed med egna ögon få uppleva förväntningarna inför den tredje och sista sommaren då tågbruset tystnar på broarna i centrala Stockholm. Men vi kände ändå att det var dags för en uppdatering på läget för Sveriges mest komplicerade järnvägsprojekt. Så laddade med både klyschiga och känslomässiga frågor har vi på nytt ringt Getingmidjans projektchef Kent Sahlman.

Även om Getingmidjan till stor del är en ?1 till 1? lösning som ska garantera fortsatt trafik genom huvudstaden så har vi ändå fångat upp en del järnvägsnyheter från Riddarholmen. Bland annat monteras kontaktledningsskenor, man inför nyckelstyrd hastighetsnedsättning i hollywoodsk anda och så har man en unik bro med 7,5 förmonterade växlar som likt slussens guldbro ska anlända sjövägen. Den som med teleteknikens hjälp kan ge oss best inside information är ingen mindre än Hans Stiller, projektledare för järnvägsdelarna i Getingmidjan.

För att nå avsnittets slutstation lämnar sedan vi huvudstaden och tar oss från söder vidare söderut till fyrspåret Malmö ? Lund. På denna hårt trafikerade del av södra stambanan håller två spår på att bli fyra, vilket under byggtiden självklart får påverkan på trafiken. I slutet augusti väntar till exempel den första av fyra större avstängningar, och för att få en bild av såväl utmaningar med tillfälliga spår som nyttor med spökspår har vi ringt fyrspårets produktionschef Thomas Hallgren.

Till sist har vi som vanligt fångat några nyheter som vi tyckte var värda att nämnas. Med det går detta vårt hittills enda avsnitt i B-dur i mål, och det återstår bara att säga är: To be continued!

2020-06-08
Länk till avsnitt

Något gör ju Japan rätt. Avsnitt 5 2020.

Årets femte avsnitt går i punktlighetens tecken när vi dels får oss en dos japansk punktlighetskultur till livs tillsammans med forskaren Carl-William Palmqvist, dels uppdaterar oss på MPK i sällskap med delprojektledaren Petrus Olsson.

Det krävs inget mindre än en pandemi för att punktlighet inte längre ska vara ett givet samtalsämne vid sidan om vädret. Och kanske är det lite synd att blickarna nu riktas åt annat håll eftersom punktligheten aldrig varit bättre ? och det var faktiskt en trend som startade redan i december. Men hur ska vi kunna hålla i och hålla ut även när vardagen återkommer. Ett sätt kan vara att rikta blickarna mot öst, och därför vänder vi oss till den person i Sverige som har bäst koll på japansk punktlighet. Och det är Carl-William Palmqvist, forskare vid Lunds universitet.

Punktlighet är summan av allt arbete som sker i branschen för att rusta upp, bygga ut och modernisera järnvägen. Inte minst ställs förhoppningar på hur framtida tågplaner ska planeras med bättre arbetssätt, verktyg och förutsättningar. Det var ett par år sedan, men nu har vi med andra ord alltså letat upp MPK igen, och den vi fann är delprojektledaren Petrus Olsson som ger oss och er en bild av vad som hänt sen sist.

Som vanligt kryddar vi anrättningen med ett kort nyhetssvep, och klockar punktligt och prydligt in på knappt 40 minuter.

2020-05-18
Länk till avsnitt

Med fäbless för diskreta cliffhangers - T21, VDJ och trafikinformation.Avsnitt 4 2020

Årets fjärde avsnitt är ännu ett hemmabygge när vi följer rådande råd i orådstider. Tre återvändande gäster blir det när vi närmar oss den oslagbara trion T21 (Mats Berlin), trafikinformation (Ulrica Sörman) och digitalt underhållslabb (Peter Söderholm).

Utöver ett kort nyhetssvep och lösryckta tankar om ett digitalt Storsund och järnvägsnycklar så bjuder vi denna gång alltså på tre välbekanta gäster.

Som traditionen bjuder pratar vi den här tiden på året med någon ansvarig för tågplaneprocessen, eftersom vi precis har fått in alla ansökningar för kommande tågplan. Staffan är som ett barn på julafton men dämpar sig inför allvaret att intervjua ännu en av hans egna chefer, nämligen ingen mindre än Mats Berlin.

För ett år sen fick vi träffa Ulrica Sörman för ett samtal om all den utveckling som sker inom trafikinformationsområdet. Då visste ingen av oss att det skulle komma ett regeringsuppdrag kopplat till framtidens trafikinformation som skulle redovisas nu i april. Så vi firar detta med att fyra av den första frågan om hon fått kaffe?

Till sist är det dags för ännu en veteran som vi träffat tidigare när det handlat om automation och digitalisering kopplat till underhåll. Han har guidat oss in till en för Ulf okänd värld av e-piloter, digitala labb och skänkt oss uttryck som digitala öknar. Vi ställer alltså vårt sista strålkastarljus mot norr och ger plats på scen till Peter Söderholm.

2020-04-27
Länk till avsnitt

Skajpade återkomster och lyckönskningar. Avsnitt 3 2020

Detta årets tredje avsnitt har tydliga teman i form av comebacker, kända gäster, en avgående programledare och ett virus. I enlighet med myndigheternas rekommendationer produceras podden också helt res-fritt vilket skapar nya utmaningar. Säger bara outro?

Det tog lite extra tid att få ihop detta avsnitt. Först gjorde coronans framfart att den nya utrustning vi beställt blev försenad, sen fick studion flytta till ny adress när bara verksamhetskritiska och inte podkritiska resor fick genomföras. Men nu är vi tillbaka för att tillsammans med Mikael Eriksson från Trafik, Sven Ödéen från Underhåll och Henrik Reuterdahl bland annat ta oss an ett ämne som ingen rundgång i världen kan runda.

Allt och alla påverkas av coronaviruset, och all denna påverkan kräver en koordinering i branschen ? och att vi på Trafikverket behöver ta mycket av det ansvaret blev tydligt tidigt i krisen. Ansiktet för samverkan gentemot tågföretagen i dessa kristider har i stort och mycket blivit vår första gäst Micke Eriksson.

En tanke som dykt upp i flera sammanhang att när nu trafiken glesnar borde väl mer underhåll kunna genomföras. För att reda ut vad som går att göra, och inte minst vad vi och alla leverantörer gör för att säkerställa vidmakthållandet av järnvägen i tider som denna ringde vi Sven Ödéen, avdelningschef på.

Precis som ögat har sin blinda fläck finns det områden som Henrik Reuterdahl inte är inläst på. Så denna återkomst fick istället handla om vad som beskrivits som en rivningsepidemi längs de svenska järnvägsspåren.

Till sist tackar vi Staffans vikarie Jörgen Lindgren som med detta avsnitt lämnar poddens programlederi-enhet. Men vem vet, han kanske blir en kommande gäst?

2020-04-08
Länk till avsnitt

En lyssnarfråga och ett uppfyllt löfte. Avsnitt 2 2020

Årets andra avsnitt är en tredelad historia. Vi inleder med trafikplatsnamn och linjeboksförfattaren Jimmy Håkman, fortsätter med ett nyhetssvep innan vi avslutar med en inblick hos den planerande entreprenören Jonas Kjellgren.

Allt du velat veta om trafikplatser men varit för rädd att fråga om ? så borde vi kanske döpt detta avsnitt. För när vi tack vare en lyssnarfråga öppnar dammluckorna så formligen forsar kunskap, trivia och laghänvisningar om hur trafikplatser får sina namn ut! Men det är klart ? är man författare så ska man väl också ha något att säga, och det hade Jimmy Håkman.

I vår andra intervju lyckas Jörgen äntligen bocka av sitt löfte om att få in ett tydligare underhållsperspektiv i vår pod. Det återstår för oss att få riktig närkontakt med makadam och svetsloppor, men genom att locka Jonas Kjellgren till Trafikverkets Solna-kontor kan vi bjuda på ett samtal om vardagen som järnvägsentreprenör, om planeringsförutsättningar och om nyttan av servicefönster.

Avsnittet vore inte komplett utan ett nyhetssvep om tester, punktlighet och tips på läsvärda nyheter från trafikverket.se ? under ingången För dig i branschen.

2020-03-09
Länk till avsnitt

Ingenting är omöjligt - om punktlighet, nattåg till Köln och TPÅ. Avsnitt 1 2020

Så då var vi alltså framme vid 2020 och ett helt nytt oskrivet järnvägsår ligger framför oss där det garanterat finns massor att grotta ner sig i. Våra gäster är Roberto Maiorana, Lisa Berglund. Lennart Lennefors, Ann-Sofie Atterbrand samt Joel Sultan.

I årets första utsändning följer vi förstås upp punktligheten för att se om det som nyss var omöjligt ändå kan vara möjligt ? året har ju onekligen börjat bra. Det kanske är så att det till synes omöjliga bara tar lite längre tid.

Våra gäster denna säsongspremiär är Roberto Maiorana, chef för verksamhetsområde Trafik, som dels sammanfattar det gångna året - dels blickar framåt mot 2020 and beyond. Dessutom har vi än en gång hämtat ut projektledaren Lisa Berglund och utredaren Lennart Lennefors ur nattågsvagnarna för att  hur långt de hunnit på sin regeringsuppdragsresa som kan sammanfattas som ?to Köln by night-train?.

Sist dyker vi ner i den högst reella utmaningen i att lägga pusslet om att samtidigt få ut allt fler tåg och allt fler arbeten i spåren. Här finns en ny process och de som vet hur och när trafikpåverkande åtgärder bäst bör koordineras för att framtida resor ska gå så smidigt som möjligt är Ann-Sofie Atterbrand och Joel Sultan.

Om vi har tiden på vår sida så hörs vi igen om tre veckor!

2020-02-17
Länk till avsnitt

Årsavslut med Lena Erixon, förarstödsystem och bromsblock av komposit. Avsnitt 15 2019

Årets sista avsnitt blir ett långt sådant då alla intervjuer som finns kvar i bandaren blir till små pod-paket att lägga under granen. Så tänd ett ljus, låt det brinna och låt inte hoppet om ännu ett fantastiskt järnvägsår försvinna.

Vi avgår med frågan om bromsblock, som enligt Ted Söderholm felaktigt hanterad var en potentiell sjunkbomb. Frågan är hur block av komposit kunde baxas ändå hit? Garanterat helt fritt från grötrim guidar Clas-Göran Rydén oss vidare i ämnet.

Sedan dyker vi ner i ett spännande digitaliseringsspår som rör trafikledning och förare. Redan nu rullar tåg utrustade med S-DAS, och efter årsskiftet inleds tester med C-DAS. Förutom att förbättra och förenkla kommunikationen har de tre visa personerna bakom projektet som målbild att minska slitaget, förbättra trafikinformationen och ge en högre punktlighet. De vi träffar är Daniel Vesterlund Hamrén (SJ), Therese Angel (Trafikverket) och Morgan Lindström (Railit).

Till sist ? under 2019 ser vi ut att passera två drömgränser ? över 1 miljon framförda persontåg till slutstation och över 250 miljoner genomförda tågresor. Bara det är två välkomna ämnen, och om man lägger till toppnoteringen för punktligheten på systemnivå, ett antal regeringsuppdrag, några braskande rubriker och ett allt större fokus på branschsamarbete så har vi hela vår önskelista klar för ett efterlängtat samtal med trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Vi sparade helt enkelt det bästa till sist!

Med det har vi tömt årets pod-klappssäck. Vi tar inte emot returer och accepterar inga byten, men ser gärna att ni som lyssnar hör av er med tips på personer och frågor vi borde lyfta 2020.

2019-12-16
Länk till avsnitt

Måste det vara så komplicerat ? en rundgång med Crister Fritzson. Avsnitt 14 2019 14

I decembermörkrets andra specialavsnitt träffar Järnvägspodden Crister Fritzson som i höstas meddelade att det var tid för avgång och att han efter åtta år som Vd för SJ  står redo för en rundgång tillbaka till nätverksvärlden.

Det blir ett samtal som tar avstamp i den resa SJ gjort under dessa åtta år, om hur digitalisering ritat om järnvägskartan och hur öppna för förändring vi inom järnvägsbranschen egentligen är.

Innan vi når avsnittets stoppblock efter 31 minuter har vi också växlat över till frågor om vikten av samarbete, om kapacitetstilldelning och hur vi gemensamt kan möte de utmaningar en fortsatt kraftig tillväxt av tågresande innebär.

Trevlig lyssning!

2019-12-09
Länk till avsnitt

Ett hållbart möte med Ted Söderholm. Avsnitt 13 2019

I det här specialavsnittet möter vi Green Cargos Vd Ted Söderholm som för nästan precis ett år sedan tog steget in i järnvägsbranschen.

Efter den första och uppenbara frågan om han kom till järnvägen och fick det bra växlar vi spår in till områden som rör digitalisering, ledarskap och inte minst de tunga puckarna om godstrafikens lönsamhet, konkurrens och framtid. 

Nästa vecka möter vi en Vd som är på väg att istället lämna branschen. Hoppas vi hörs även då.

Trevlig lyssning!

2019-12-02
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.