Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund

Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund

Tony intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

tonyhammarlund.io/blogg/

Avsnitt

Marianne Stjernvall: TUI #31

Att arbeta datadrivet är något många pratar om och ett företag som verkligen lyckats med det är reseföretaget TUI. Med Marianne Stjernvall i spetsen för CRO-arbetet i såväl Norden som globalt har företaget lyckats skapa en datadriven kultur där test and learn är i fokus. Och i den här intervjun berättar hon mer om hur de faktiskt arbetar. Marianne Stjernvall är en av Sveriges ledande experter inom konverteringsoptimering och A/B-testning. Hon är även en van föreläsare och kursledare som till och med fått smeknamnet ?Queen of CRO?. Efter studier vid Stockholms Universitet inom data- och systemvetenskap med fokus på interaktionsdesign tog karriären snabbt fart. Första jobbet blev på performancebyrån iProspect där hon efter kort tid fick ansvar över byråns CRO-arbete. Sedan gick hon vidare till Bonnier News före hon hamnade på TUI Nordic där hon är idag. Ett företag som valt att satsa stort inhouse på konverteringsoptimering och UX. Om avsnittet Vi pratar i avsnittet om Mariannes väg in i CRO-branschen, hennes roll på TUI och hur de lyckats skapa den datadrivna kultur som idag genomsyrar företaget. Marianne berättar också om hur de arbetar med konverteringsoptimering, ger också exempel på tester de gör på TUI och hon berättar hur hon fick chansen att bygga sitt eget CRO-team. Vi pratar också om vad som krävs för att som företag bli bra på konverteringsoptimering. Du får även höra om: Hur de skapat sina egna CRO-verktyg Vad som skiljer på att jobba som konsult och inhouse Och hur hon anser att man lär sig konverteringsoptimering bäst Du hittar som vanligt länkar till de böcker, personer och andra resurser vi pratade om i avsnittet här nedan. Under länkarna så finner du även tidsstämplar till olika sektioner av intervjun. Länkar Marianne Stjernvall på LinkedIn TUI Sverige iProspect Bonnier News Dan Ariely, Ted Talk Gratiskurser i CRO på Conversion XL Gratis CRO-kurs från Google Mariannes föreläsning på FrosmoX17, YouTube The Design of Everyday Things av Donald Norman Adlibris | Bokus Tidsstämplar [3:26] Marianne inleder med att berätta om hennes väg in i branschen efter studierna. Och hur en uppdatering av hennes LinkedIn-profil blev vägen in på byrån iProspect där hon senare fick smeknamnet ?Queen of CRO?. [9:11] Hon berättar om sin roll på TUI där hon leder både de nordiska och globala arbetet med konverteringsoptimering. Marianne berättar även om hennes team och hur organisationen ser ut. [14:31] Marianne förklarar hur teamet har växt från det att hon arbetade ensam med konverteringsoptimering på de nordiska marknaderna och hur hon gjorde för att få chansen att bygga sitt team. [18:28] Vi pratar om hur TUI arbetar med konverteringsoptimering i olika team. Och ger några exempel på tester man gör. Hon går också igenom hur satte ett värde för vad ett A/B-test. [26:12] Marianne ger sin syn på vad som krävs av ett företag för att bli bra på konverteringsoptimering och att arbeta datadrivet. Hon berättar också hur hon ser på att arbeta inhouse kontra som konsult. [33:25] Vi pratar om vilka verktyg Marianne och kollegorna på TUI använder i sitt CRO-arbete och varför de valde att utveckla sitt eget analysverktyg. Marianne beskriver sedan arbetsprocessen de går igenom vid från idé till analys. [42:22] Vi pratar om vad Marianne anser att man behöver kunna för att bli riktigt duktig på konverteringsoptimering och hur man lär sig det bäst. Marianne förklarar sedan vad hon tittar på när hon rekryterar till sitt team. [53:19] Vi avslutar med att prata om vilka trender Marianne ser inom konverteringsoptimering. Hon lyfter bland annat fram hur AI blir allt viktigare. Avsnittet sponsras av Carismar som levererar e-handelslösningar och de delar även med sig av lite tips en bit in i avsnittet.
2019-09-16
Länk till avsnitt

Megadeals för marknadsförare: Christopher Engman #30

Under 2,5 år har Christopher Engman forskat kring stora och komplexa B2B-affärer tillsammans med Johan Åberg. Eller megadeals som man valt att kalla dessa. Resultatet är boken Megadeals som innehåller insikterna från deras forskning. Affärerna som man har studerat är från 100 miljoner upp till 150 miljarder där några av världens bästa säljare och marknadsförare inom B2B har intervjuats. I det här avsnittet gräver vi extra i vilken roll marknadsföring fyller i den här typen av affärer. För hur bör en strategi se ut och vilka taktiker fungerar bäst när det handlar om affärer av den här storleken och komplexiteten. Så arbetar du med B2B-marknadsföring så är det här helt rätt avsnitt. Och passa gärna på att även lyssna in avsnitt 23 med Ulrika Bergström på Vendemore om account based marketing. Det är en perfekt kombo med det här avsnittet och förhoppningsvis tar du med dig några bra insikter. Om Christopher Christopher Engman har ett imponerande CV. Han har startat ett flertal bolag, däribland Vendemore som var först i världen med account based advertising och som arbetar med många av världens största företag. Bolaget såldes senare till Bisnode och efter det har han bland annat arbetat med cleantech-bolaget Climeon där han lyckades öka kontrakteringen från 30 till 900 miljoner på två år. Något som gjorde att Prosales 2018 utsåg honom till Commercial Director of the Year. Christopher är idag investerare i en rad bolag inom framförallt marketing tech, däribland Proof där han också gått in som sälj och marknadschef. Proof arbetar med automatiserad marketing mix modelling vilket används för att utvärdera och analysera marknadsaktiviteter. Om avsnittet Du får i det här avsnittet höra mer om vad megadeals faktiskt är och vad som skiljer dessa från traditionella B2B-affärer. Christopher berättar också om de främsta insikterna från deras forskning och hur de bör appliceras i marknadsföringsarbetet. Vi pratar bland annat på den budskapsplattform som krävs. Du får även höra om: Vilka taktiker som används och hur Vilken typ av innehåll man bör arbeta med Och hur man mäter sin marknadsföring på bästa sätt Du hittar som vanligt länkar till de böcker, personer och andra resurser vi pratade om i avsnittet här nedan. Under länkarna så finner du även tidsstämplar till olika sektioner av intervjun. Länkar Christopher Engman (LinkedIn) Megadeals Advisory Vendemore Proof Analytics Climeon Carismars artikel om Customer Lifecycle Management. Böcker Megadeals Köp via Megadeals Advisory The Challenger Sale Adlibris / Bokus Personer Sangram Vajre på Terminus (LinkedIn) Pål Lind på InZynk (LinkedIn) Tidsstämplar [3:15] Christopher börjar med att förklara kriterierna för för vad en megadeal är, bland annat storleken och antalet inblandade personer. Han förklarar också vad som är de stora skillnaderna mot traditionella B2B-affärer. [13:14] Vi pratar om de främsta insikterna från Christopher och hans teams forskning. Han lyfter bland annat vikten av att marknadsförare måste vara mer insatta i försäljning och säljprocessen. [19:13] Christopher beskriver hur man applicerar insikterna i sin marknadsföring. Bland annat vilka taktiker han rekommenderar att man använder och lyfter betydelsen av PR. [27:55] Vi pratar om den budskapsplattform som man tagit fram och de tre nivåerna av kommunikation som ingår. Vi börjar med att gå igenom vad de han kallar fundamental messaging är. [36:02] Christopher berättar sedan om nästa nivå som han kallar deal closing messaging som används för att driva affärer framåt. Vi pratar också om vilket innehåll som används. Vi pratar sedan om den sista pusselbiten som är orientational messaging. [49:58] Vi pratar om hur man mäter sin marknadsföring i den här typen av stora affärer som har en lång och komplex köpresa. Christopher berättar om de olika alternativ som finns och varför han engagerat sig i Proof som arbetar med automated marketing mix ...
2019-09-02
Länk till avsnitt

Sökannonser med Google Ads: Maria Eckerwall #29

Som digital marknadsförare så har Google Ads en självklar roll i verktygslådan. Det gäller dock att ha koll arbetsprocessen för att få ut maximalt av sin annonsering. Därför bjöd jag in dagens gäst som är ett riktigt proffs och som till och med har jobbat på Google med just Google Ads, eller Adwords som det hette då. Det är ett bra avsnitt för dig som vill lära dig hur ett proffs strukturerar sitt arbete. För vem vill inte lyckas bättre med sin annonsering? Om Maria Maria Eckerwall är ett riktigt Google Ads-proffs och har lång erfarenhet av digital marknadsföring. Efter studierna arbetade hon på Googles Dublin-kontor i tre år med Adwords-teamet vilket gör henne till en perfekt gäst att ha med i podden. Hon flyttade sedan hem till Sverige och arbetade på iProspect och Euroflorist. Sedan 2012 driver hon TopVisible i Malmö som hon grundade tillsammans med Magnus Äng och Magnus Nord. Byrån har idag 12 anställda och arbetar med digital marknadsföring med fokus på framförallt sök. Utöver kunduppdrag så håller man utbildningar och arrangerar även Search Stars, Nordens största konferens med fokus på sök. Om avsnittet Vi djupdyker i det här avsnittet i arbetsprocessen kring Google Ads och annonser i söknätverket. Vi pratar bland annat om vikten av att ha en tydlig strategi för sin annonsering, hur Marias process ser ut och hur man organiserar sitt konto på rätt sätt. Du får även höra om olika kampanjtyper i Google Ads och vi pratar också om: Vikten av en bra sökordsanalys Hur Google Ads kan användas i olika steg i kundresan Och hur du skapar riktigt bra annonser Bland länksamlingen nedan hittar du som vanligt länkar till allt som nämndes i avsnittet. Du hittar även länkar till TopVisible, deras sociala profiler och ett antal blogginlägg från deras blogg. Längre ner hittar du även ett antal tidsstämplar till olika sektioner i intervjun. Ladda ner Marias lathund för textannonser Passa även på att ladda ner mallen som Maria använder för att enkelt skapa bättre annonser i Google Ads. Länkar Maria Eckerwall på LinkedIn TopVisibles blogg TopVisible på Facebook TopVisible på LinkedIn Search Stars Blogginlägg från TopVisible En guide till Sökordsplaneraren i Google Ads Guide: Lär dig allt om Responsive Search Ads Enhetsbudjusteringar i Google Ads ? Så funkar det! Andra resurser och länkar Google Ads Editor Think with Google Marketing Land Google lanserar Gallery ads i Google Ads Tidsstämplar [3:05] Maria inleder med att berätta om de olika sätten man kan annonsera på Google Ads. Och vi pratar sedan om hur viktigt det är med en tydlig strategi för sin Google Ads-annonsering och hur den kan användas i olika delar av kundresan. [10:56] Vi pratar om vilka typer av mål Maria anser att man bör sätta upp för sin annonsering. Sedan går Maria igenom sin process från research och sökordsanalys till att strukturera upp sökorden i olika kampanjer. [18:26] Maria berättar om hur man bör tänka kring sin budget i början. Efter det pratar vi om att skapa bra textannonser och Maria delar med sig av en mall hon använder. [22:30] Vi pratar om hur man ska tänka kring antal annonser och lyfter vikten av att börja använda sig av RSA som ett tredje alternativ. Maria berättar även om tillägg och vilka hon vanligtvis använder. [27:16] Maria berättar om vad hon sedan tittar på under den första tiden och varför hon främst tittar på kvalitetsresultat och klickfrekvens. Hon berättar även hur hon tänker kring matchningstyper och landningssidor. [35:29] Vi pratar om hur ofta man behöver kolla in sitt konto efter den första månaden, vad man bör titta på samt smarta tips för att prioritera. Maria berättar även om vanliga misstag och vad ett ostrukturerat konto kan leda till. [46:34] Maria berättar om vilka verktyg hon använder och framförallt Google Ads Editor som gör det möjligt att arbeta offline. Vi pratar sedan om DSA och RLSA samt hur man använder de i sin strategi på rätt sätt.
2019-08-19
Länk till avsnitt

Röstgränssnitt för marknadsförare: John Ekman #28

Digitala assistenter har flyttat in i våra hem och finns i våra smarta telefoner och klockor. Amazon, Apple, Google och Microsoft har alla varsin assistent och satsar enorma belopp på tekniken. Det här är mer än bara en trend och dagens gäst pratar till och med om en tredje digital revolution. Som marknadsförare blir det därför viktigt att förstå tekniken, och hur vi kan använda den för att skapa bättre kundupplevelser. Men varför sker det här nu och vad innebär det när till exempel allt fler sökningar sker med röst. Hur påverkar det hur vi arbetar med sökmotoroptimering och även sökordsannonsering? Det här var några av frågorna jag ville besvara när jag bjöd in John Ekman på Conversionista som är något av en expert på ämnet. Om John John grundade 2010 Conversionista som idag är Sveriges och kanske till och med Nordens främsta byrå inom konverteringsoptimering. Före detta har John även varit med på internetkonsultföretaget Icon Media Labs resa under 1990-talets IT-boom. Där började han som anställd 15 och gick vidare 2000 när man var omkring 1500 personer. Utöver sin roll på Conversionista så är John även en väl anlitad talare och föreläser ofta kring både röstteknik och digital transformation. Om avsnittet Vi pratar i det här avsnittet om varför John kallar det här för den tredje digitala revolutionen och varför det sker nu. Du får höra hur det påverkar hur vi kommunicerar, vad det innebär för digital marknadsföring och hur du kommer igång. Vi pratar bland annat om: Den perfekta stormen av teknik som gör det möjligt Get shit done kontra Blow my mind Och hur e-handeln påverkas Böcker, resurser och artiklar som nämndes finns listade nedan. Här finner du även ett antal tidsstämplar så att du kan hoppa till en specifik sektion. Länkar John Ekman på LinkedIn Conversionistas blogg Conversionista på YouTube Conversionista på LinkedIn Böcker och andra resurser The Design of Everyday Things av Donald Norman Adlibris / Bokus Principles av Ray Dalio Adlibris / Bokus Dialogflow Blogginlägg från Conversionista Röst ? Den 3e digitala revolutionen (del 1) Röstgränssnitt ? Hur, var och när kommer det att vinna (del 2) Vad är röstsök? Hur optimerar man innehåll för röstsök? Tidsstämplar [2:40] Vi börjar med att John förklarar vad han menar när han pratar om den tredje digitala revolutionen, och varför han anser att det är röstgränssnitt. [6:20] Vi fortsätter med att prata om varför det här sker nu. John berättar om den perfekta storm av teknik med AI, IoT, 5G och wearbles som driver den här teknikrevolutionen. [15:44] John förklarar vadi vad ett röstgränssnitt är för något och vi pratar om de vanligaste exemplen som många använder röst till idag. [19:02] Vi fortsätter sedan med att prata om vad han ser att vi kommer använda röst till framöver. Han beskriver det med det som en tvåfilig motorväg som är så träffsäker och förklarar med några exempel. [23:28] John förklarar sedan vad allt det här betyder för oss marknadsförare. Och för vilka företag röst kommer att vara viktigt. Vi kommer sedan in på röstsök och vilka förändringar som sker i sökresultaten till följd av skiftet mot röst. [32:22] Vi pratar om hur man sökmotoroptimerar för röst och om man kan se vilka sökningar som sker via röst respektive text. John delar även med sig av sina tankar kring hur det här påverkar Google Ads. [39:30] Vi diskuterar sedan ett område som ligger mig varmt om hjärtat och det är hur röst kommer att påverka hur vi skapar innehåll framöver. John ger bland annat en insikt i hur han försöker använda röst i större usträckning. [43:24] Vi pratar om andra kanaler som påverkas av röst genomslag. Inte minst hur chattbotar och röstassistenter kommer att tävla framöver då har ganska liknande förutsättningar. [45:10] John förklarar sin syn på hur e-handeln kommer att påverkas av röst. Allt från vilken typ av produkter som lämpar sig att köpa via röst till hur B2B-handeln ...
2019-06-24
Länk till avsnitt

Apple ITP 2.1: Martin Winberg #27

Vi har de senaste åren vant oss vid att kunna spåra det mesta, följa våra kunders köpresor och kundresor samt använda retargeting på en mängd olika sätt. Men det ser ut vara på väg att förändras ordentligt. Med Apples Intelligent Tracking Prevention som finns i Safari tar företaget i med hårdhandskarna och har börjat begränsa även förstapartskakor. Nu är det inte bara cross-site tracking som får problem utan allt från webbanalys till marketing automation. Har du inte hört talas om ITP så är du inte ensam. Det är fortfarande relativt få marknadsförare som har koll på vad ITP faktiskt gör. För att lära mig mer om ITP och hur det påverkar digital marknadsföring så bjöd jag därför in Martin Winberg. Han är en av grundarna till byrån 56K i Stockholm där han arbetar mycket med mätning och analys, och har fördjupat sig i frågor kring ITP. Vi pratar om vad systemet gör och framförallt vad det innebär för digital marknadsföring. Du får även höra hur det påverkar olika kanaler, hur du analyserar hur ditt företag påverkas samt vad du kan göra åt det. Vi pratar också om: Varför det här påverkar oss i Sverige extra mycket Hur Apple har utvecklat ITP över tid Och vad de andra webbläsarna gör Jag hoppas att du genom att lyssna på det här avsnittet får en bättre förståelse för hur ITP och liknande teknik i andra webbläsare redan idag påverkar din data och marknadsföring. Alla artiklar och resurser vi pratar finns listade nedan så du behöver inte anteckna. Här hittar du även sociala länkar till Martin och 56K samt ett antal tidsstämplar så att du kan hitta till en specifik sektion i intervjun. Länkar Martin Winberg på LinkedIn 56K webbsida 56K på LinkedIn Artiklar och andra resurser Simo Ahava om ITP 2.1 Webkit-bloggen Webkit om ITP 2.1 Clearcode om utvecklingen av ITP John Wilander på Twitter Tidsstämplar [2:20] Martin berättar vad ITP är för något och förklarar lite om utvecklingen av tekniken. Han förklarar sedan vad den senaste versionen ITP 2.1 innebär och varför det här är extra stort. [12:04] Vi börjar diskutera om hur olika kanaler och verktyg påverkas av ITP 2.1. Här pratar vi om hur begränsningen av förstapartskakor påverkar webbanalys och specifikt Google Analytics där livstiden kapas från 2 år till 7 dagar. [15:50] Martin förklarar sedan vad det här innebär för attribuering där det blir stora problem samt hur det kan påverka våra tester inom konverteringsoptimering. [21:26] Vi pratar sedan vad det innebär för marketing automation där man ofta arbetar med längre köp- och kundresor. [23:04] Här kommer vi in på annonsering som är en av grundorsakerna till att ITP utvecklats. Vi pratar om vad det innebär för Google Ads och Facebook Ads som de senaste åren försökt jobba sig runt Apples uppdateringar. [28:58] Vi pratar om hur retargeting och remarketing påverkas samt vad det innebär för hur vi kan bygga målgrupper framöver. Martin berättar även om hur den senaste versionen har påverkat annonsnätverk som Criteo. [31:14] Martin ger råd om hur man analyserar hur ens eget företag och marknadsföring påverkas av ITP 2.1. Vi pratar sedan om vad de olika alternativ som finns för att rädda kakorna, med dess för och nackdelar. [38:46] Vi pratar sedan om vad gör de andra webbläsarna Chrome, Firefox och Edge gör. Martin avslutar med att ge några tips på resurser man bör följa för att lära sig mer och hålla sig uppdaterad.
2019-06-10
Länk till avsnitt

Konverteringsoptimering: Andreas Gref #26

Konverteringsoptimering har varit ett efterfrågat ämne och en grundförståelse i ämnet är viktig för alla marknadsförare som arbetar med digital marknadsföring. För att lära mig mer om området och prata med en riktigt expert så bjöd jag in Andreas Gref som är Head of A/B testing på Conversionista. Där arbetar han som konsult med några av Sveriges största företag och sajter. Andreas väg in i branschen gick via studier i medieteknik vid KTH. Något som gav han bra insikt i hur man förstår sig på användare baserat på vad de gör och utföra experiment på ett vetenskapligt sätt. Det visade sig vara en perfekt match med konverteringsoptimering som är exakt det fast i webbanalysmiljö. Vi pratar i det här avsnittet om vad konverteringsoptimering är, vanliga saker man brukar optimera och hur arbetsprocessen ser ut. Du får även höra vilka förutsättningar du behöver ha på plats samt hur du kommer igång på ett bra sätt. Andreas delar dessutom med sig av: Sina bästa tips och råd Exempel på lyckade projekt Och vanliga misstag många gör Glöm inte av att kolla in alla länkar till sajter och böcker Andreas tipsar om. Du hittar här även länkar till Conversionistas blogg och sociala profiler. Det finns även ett antal tidsstämplar längre ner om du vill hitta till en viss sektion i intervjun. Ladda ner Andreas lista med 17 verktyg Här har han samlat ihop de verktyg han använder i sitt CRO-arbete med verktyg för allt från analys till processhantering. Länkar Andreas Gref på LinkedIn Conversionista-bloggen Conversionista på LinkedIn Conversionista på Instagram Bloggar och sajter ExP Experimentation Platform Ledd av experiment legenden Ron Kohavi, samlar artiklar och kunskap om avancerad OCE (Online Controlled Experiments). The Surprising Power of Online Experiments Grym artikel av Ron Kohavi och Stefan Thomke. Conversion XL Bra sajt med blogg, forum, online-utbildningar och har även en bra Facebook-grupp. Baymard Institute Samlar insikter och best practices inom UX/CRO. Simo Ahavas blogg Tekniskt detaljerad blogg om spårning och mätning. Böcker Signal and the noise, Nate Silver Adlibris Bokus Hacking Growth, Sean Ellis & Morgan Brown Adlibris Bokus Misbehaving, Richard Thaler Adlibris Bokus Hooked, Nir Eyal Adlibris Bokus Tidsstämplar [2:54] Vi börjar med att prata om vad konverteringsoptimering är och Andreas förklarar varför begreppet är så dåligt. Vi pratar även om hur man bygger upp kundresan som ligger till grund för sin optimering. [9:52] Andreas ger ett antal exempel på vad man brukar göra för insatser när man optimerar. Han lyfter framförallt fram copywriting som enligt honom är den insats som vanligtvis ger bäst ROI. Vi pratar även om varför knappfärg inte är så viktigt och varför man måste bestämma sig vad man vill att kunden ska göra. [15:16] Vi pratar om ett lyckat projekt med Cmore som Andreas var involverad i. Det var också ett bra exempel där man samlar många olika parter i projektet och där man experimenterade sig fram till olika beslut. Vi pratar också om var gränsen mellan konverteringsoptimering och produktutveckling går. [22:10] Vi pratar om hur konverteringsoptimering ligger väldigt nära growth hacking. Och att det är en specialkompetens som kommer spridas i många olika områden. [24:30] Vi pratar om förutsättningarna som krävs för att arbeta med konverteringsoptimering och A/B-testning. Andreas förklarar också vad man kan göra om man inte har större trafikvolymer och konverteringar. Han lyfter även fram vikten av att vara öppen för att ha fel. [30:51] Vi pratar sedan om vad man behöver ha för teknik och resurser på plats. Man kan i allmänhet inte bedriva CRO-arbete själv utan behöver ha ett team inom företaget. Vi pratar även om olika typer av verktyg man behöver. [36:42] Andreas beskriver hur arbetsprocessen ser ut när han arbetar med konverteringsoptimering. Grundpricipen för CRO följer principen Build-Measure-Lear...
2019-05-27
Länk till avsnitt

Karl Lehmann: Kilroy #25

Karl Lehmann blev uppmärksammad i början av 2013 för sitt annorlunda sätt att söka jobb. Istället för ett klassiskt CV så skapade han en video där han rappade sitt CV som blev en stor succé. Videon fick ordentlig fart på sociala medier och har visats över 116 000 gånger bara på Vimeo. Karl syntes under perioden på allt från Nyhetsmorgon till Resumé och Metro. Den virala succén genererade också en hel del erbjudanden och Karl valde till slut rollen som marknadsansvarig på konsult- och rekryteringsföretag Wise IT. Efter ett par år på Wise IT har Karl arbetat med marknadsföring, och främst digital sådan, på bland annat ST1 och Temaresor. Idag har han sitt drömjobb i resebranschen som marknadsansvarig på Kilroy i Sverige. Vi pratar i det här avsnittet om Karls väg in i branschen och hur han kom på idén med ett rapp-CV, men också hur det blev en viral succé. Du får sedan höra om hur hans roll som marknadsansvarig på Kilroy ser ut och hur de arbetar med digital marknadsföring. Du får också höra: Hur man knyter ihop det digitala med det fysiska mötet Vad han tittar på när han rekryterar marknadsförare Och vilket hans drömresemål är Verktyg, bloggar och andra resurser Karl nämnde finns listade under länkar, och i bonusresursen som du hittar nedan har han listat fler verktyg. Du finner även ett antal tidsstämplar längre ner där du kan hitta en specifik sektion i avsnittet. Ladda ner Karls marketing stack En lista med verktygen han använder i sitt jobb på Kilroy. Länkar Karl på LinkedIn Kilroy Webb | Facebook | Instagram | YouTube Videon på Vimeo Videoklipp från Nyhetsmorgon Artikel på Resumé Artikel på Metro Power Digital Marketing Social Media Examiner AdEspresso Tidsstämplar [2:20] Vi börjar med att prata om hur Karl gick från statsvetenskapsstudier till digital marknadsföring. Sen berättar Karl om videon med sitt rapp-CV och tanken bakom detta. Han berättar även om hur den blev en viral succé, och vad som blev resultatet. [12:45] Vi pratar sedan om hans första tjänst som marknadsansvarig på Wise IT och vad han lärde sig där. Karl berättar sedan om hans roll idag som marknadschef på Kilroy och hur man arbetar med digital marknadsföring. [20:25] Vi pratar om hur de knyter ihop det fysiska och det digitala mötet. Vi diskuterar även om hur man arbetar med leads och taktikerna man använder för att driva trafik och generera leads. [28:40] Influencer marketing är viktigt för Kilroy och Karl berättar mer om hur man arbetar med influencers. Vi pratar sedan om hur man producerar innehåll, hur marknadsteamet ser ut och verktygen man använder. [33:04] Vi pratar om vad Karl tycker att man bör kunna som marknadsförare idag. Han förklarar också vad han tittar på när han rekryterar marknadsförare och ger ett antal konkreta exempel både när det gäller mjuka värden och vad man måste kunna. [38:28] Karl berättar om hur han håller sig uppdaterad och lär sig nya saker. Han delar bland annat med sig av ett antal bloggar han följer. [44:07] Vi avslutar med att prata om vad som är det viktigaste Karl har lärt sig det senaste året. Sen pratar vi lite trender och diskuterar bland annat framtiden för influencer marketing.
2019-05-13
Länk till avsnitt

Copywriting: Mattias Åkerberg #24

Att vara riktigt duktig på att skriva är en stor fördel som marknadsförare. Vi skriver väldigt många saker oavsett om det handlar om mejl, landningssidor, annonser eller uppdateringar i sociala medier. För att bli lite vassare på copywriting så bjöd jag in Mattias Åkerberg. Mattias har jobbat som jobbat som copywriter i över 13 år och började sin karriär på reklambyrån Valentin & Byhr, men frilansar sedan många år tillbaka. När han studerade till copywriter på yrkeshögskolan Yrgo bestämde han sig för att starta bloggen Please copy me. Här skrev han om allt som rör copywriting samt intervjuade andra duktiga copywriters. Bloggen växte stadigt och växte på ett par år från att läsas av några klasskamrater till att läsas av omkring tusen reklamintresserade varje dag. Mattias är även författare och har bland annat skrivit boken Sälj det med ord tillsammans med Christer Wiklander som kom ut 2013. En bok som du som poddlyssnare har möjlighet att ladda ner helt gratis. Du laddar ner Sälj det med ord här. Jag pratar i det här avsnittet med Mattias om vad copywriting är och varför det är en superkraft för oss marknadsförare. Vi fördjupar oss även i hans arbetsprocess och varför han anser att det är så viktigt med bra research. Du får även höra: Vad som skiljer copywriting från content Mattias bästa tips, råd och vanliga fel han ser Samt hur man blir riktigt bra på copywriting Nedan finner du alla böcker och andra resurser som nämndes i avsnitt. Jag har även passat på att länka till några blogginlägg om ämnen vi pratar om i intervjun. Som vanligt finner du även ett antal tidsstämplar. Gå vidare till pleasecopyme.se för att ladda ner Mattias och Christer bok Sälj det med ord, helt gratis. Länkar Mattias Åkerberg på LinkedIn Pleasecopyme.se Please copy me på Facebook Nyhetsbrev copywriting (på svenska) Nyhetsbrev UX-writing (på engelska) Boken Sälj det med ord Blogginlägg kring det vi pratade om: Förklaring av conversational copywriting Hur du skapar bättre om oss-sidor Nyhetsbrev där Mattias presenterar ramverket PASTOR. Och här är ett poddavsnitt med Ray Edwards där han presenterar sitt ramverk. Sajten Copyblogger med tusentals blogginlägg om framförallt copywriting och content marketing. Böcker Write to sell av Andy Maslen Adlibris | Bokus Write copy make money Andy Maslen Adlibris | Bokus Persuasive Copywriting av av Andy Maslen Adlibris | Bokus Exactly what to say av Phil M Jones Adlibris | Bokus How to write copy that sells av Ray Edwards Adlibris | Bokus Nya ord till salu av Johan Holmström, Carl Lewenhaupt, Johan Olivero, Anna Qvennerstedt Adlibris | Bokus Tidsstämplar [2:30] Mattias förklarar vad copywriting är och vad som skiljer det från journalistik, samt vad syftet med copywriting är. Vi pratar också om vad som skiljer sig mellan copywriting och content. [10:26] Vi pratar om varför är det viktigt att man som marknadsförare är bra på copywriting och att det till och med är en superkraft att formulera sig i skrift. Mattias berättar även om hur du genom att hålla dig kort och koncis dessutom kan upplevas som mer intelligent. [18:33] Mattias berättar om var börjar man när man ska skapa bra copy och berättar om sin process. Han lyfter vikten av att börja i research oavsett om man gör det för någon annan eller det egna företaget. [24:38] Mattias beskriver sin skrivprocess där han zoomar in på en person som representerar målgruppen. Vi pratar även om system och formulas för att skapa innehåll och Mattias lyfter fram ett ramverk som heter PASTOR. [34:42] Mattias lyfter ett problem som han ser hos många företag där man fokuserar på sig själv. Vi pratar sedan om voice and tone och vad som är skillnaden. Mattias berättar även hur han sätter upp manualer för detta. [42:32] Mattias delar med sig bra tips och råd och var han ser att många företag gör fel. Vi pratar även om den viktiga om oss-sidan, att många lägger också alldeles för lite tid på...
2019-04-29
Länk till avsnitt

Account based marketing: Ulrika Bergström #23

Jag tycker att account based marketing är riktigt intressant och bjöd därför in Ulrika Bergström som är Head of Customer Experience på Vendemore. Ulrika och Vendemore är specialister på just account based marketing och hjälper B2B-företag över hela världen. Ulrika har själv lång erfarenhet av B2B-marknadsföring där hon bland annat arbetat på Ericsson som Director of Customer Communication. Det var också här hon först kom i kontakt med och började arbeta med account based marketing. I dagens avsnitt får du höra vad account based marketing är, när man använder det och hur man börjar på rätt sätt. Ulrika berättar bland annat om ett antal bra exempel på hur det kan gå till. Vi pratar också om hur account based marketing påverkar vilka kanaler man använder och budskapen som kommuniceras. Du får även höra om: De 3 olika typerna av account based marketing Hur man får sälj och marknad att arbeta tillsammans Och Ulrikas bästa tips och råd för att lyckas med account based marketing Som en extra bonus till dig som följer podden så har Ulrika och teamet på Vendemore satt ihop en superbra guide för hur du kommer igång på ett bra sätt med account based marketing. Perfekt för dig som blir taggad efter att ha lyssnat på intervjun och vill börja testa arbetssättet på ditt företag eller med någon av dina kunder. Nedan finner du även andra länkar och resurser och längre ner finns ett antal tidsstämplar. Ladda Vendemores komma-igång-guide Och få en bra start på ditt arbete med account based marketing. Länkar Ulrika på LinkedIn Vendemore Vendemore på Facebook Vendemore på LinkedIn ITSMAs blogg Sirius Decisions blogg Tidsstämplar [2:52] Vi börjar med att reda ut vad account based marketing är, och vad det inte är. Ulrika presenterar också de tre olika typerna av account based marketing, och var de flesta börjar. [8:50] Ulrika presenterar ett antal olika case och hur man gick tillväga. Däribland ett case med Siemens där man i ett pilotcase lyckades generera affärer på 2,9 miljoner pund. Ulrika berättar sedan om hur hon själv började arbeta med account based marketing på Ericsson. [17:04] Vi pratar om hur man bör tänka kring sin vanliga marknadsföring gentemot account based marketing. Ulrika förklarar sedan hur man kommer igång på ett bra sätt och varför det kan vara en god idé att starta med att analysera den befintliga kundbasen. [22:36] Ulrika berättar om varför man bör starta med en pilot eller proof-of-concept. Hon förklarar även vad som är viktigt att tänka på när man inleder ett pilotcase och hur man börjar på ett enkelt sätt utan större investeringar. [24:36] Vi pratar om vanliga fel Ulrika ser att många företag gör. Inte minst kring hur man sätter upp sina mål där många fokuserar på leads och hon förklarar varför det är problematiskt. Hon förklarar sedan om hur man sätter rätt typ av mål och vad man bör mäta. [28:54] Ulrika berättar om hur man arbetar med account based marketing och vad det är man faktiskt gör. Vi pratar sedan om hur man skapar de marknadsplaner som ligger till grund för arbetet och vad som skiljer en sådan mot en traditionell marknadsplan. [32:30] Vi pratar om något som jag funderat över en del och det är hur account based marketing påverkar vilka kanaler man använder och innehållet i dessa. Ulrika lyfter fram några av skillnaderna mot traditionell marknadsföring. [35:40] Ulrika förklarar vad är det som krävs av organisationen för att lyckas med account based marketing. Vi pratar också om hur man som marknadsförare får sälj och ledning med sig. Ulrika lyfter även vikten av att ge arbetet och samarbetet tid. [39:43] Vi pratar om vad är det för verktyg och system som man behöver ha på plats när man arbetar med account based marketing. Ulrika delar sedan med sig av sina bästa tips för att lyckas med arbetet och hon tipsar även om bra resurser på området för dig som vill fördjupa dig i ämnet.
2019-04-15
Länk till avsnitt

Digitalisering: Arash Gilan #22

Ibland gäller det att zooma ut för att se helheten och var vi är på väg. Jag tror det är särskilt viktigt för oss som marknadsförare där utvecklingen går otroligt fort. För att göra detta så kontaktade jag Arash Gilan som är vd för Viva media som är en av Nordens största byråer inom digital marknadsföring. Arash är även författare och har skrivit boken Get digital or die trying tillsammans med Jonas Hammarberg. De har också skrivit boken Apparnas planet som släpps i maj 2019. I det här avsnittet tar jag tillsammans med Arash ett steg tillbaka och pratar digitalisering, digital transformation och framtiden för oss marknadsförare. Du får bland annat höra hur vår roll som marknadsförare utvecklas, vilken roll vi fyller i ett företags digitala transformation och vad det innebär att arbeta datadrivet. Arash berättar även: Varför det kreativa blir allt viktigare Hur de arbetar på Viva media för att ständigt utvecklas Och vad han tittar på när han rekryterar marknadsförare Du hittar länkar till Arash sociala profiler, böcker och andra resurser här nedan. Och precis som tidigare så finns det också ett antal tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet under länkarna. Länkar Följ Arash Gilan Webbsida | Twitter | Instagram | LinkedIn VD-podden | Viva media blogg Böcker Get digital or die trying Boksida | Adlibris | Bokus | Storytel Apparnas planet Boksida Tidsstämplar [2:20] Arash börjar med att förklara vad digitisering, digitalisering och digital transformation. Han reder ut begreppen och ger några tydliga exempel. Vi pratar även om hur de här påverkar oss marknadsförare. [9:50] Vi pratar om vad det innebär att arbeta datadrivet och Arash presenterar en bra modell. Arash förklarar även vad det här betyder för hur vi bygger upp våra marknadsavdelningar. [13:30] Arash förklarar vilken roll vi marknadsförare fyller i ett företags digitala transformation. Och han ger en del tips för hur man får gehör för sina idéer. Vi pratar även om hur vår roll som marknadsförare förändras. [19:55] Arash berättar om vad han tittar på när han rekryterar marknadsförare. Vi går vidare och Arash berättar om hur de arbetar på Viva media för att hålla sig i framkant och skapa en kultur där man ständigt sprider kunskap. [27:32] Vi pratar om hur Arash själv håller sig uppdaterad och ständigt lär sig nya saker, samt vad det senaste han lärde sig var. Vi diskuterar även vilka trender Arash ser framöver.
2019-04-01
Länk till avsnitt

Marknadsföringspsykologi: Erik Modig #21

Helt sjukt intressant diskussion om marknadsföringspsykologi och hur man skapar framgångsrik marknadsföring med handelsforskaren Erik Modig. Erik är ekonomie doktor och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har även skrivit boken Bang for the buck som blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok 2017. I Bang for the buck presenterar Erik bland annat Påverkansmatrisen som strukturerar upp marknadsföring på ett fantastiskt sätt i en snygg tre gånger tre-matris. Du får i det här avsnittet höra vad marknadsföringspsykologi är, hur vi fattar beslut och vilka mentala system som är inblandade. Vi pratar även om: Hur du strukturerar din marknadsföring för att få rätt effekt Varför det gäller att börja i huvudet på kunden Och hur du använder Påverkansmatrisen på rätt sätt Länkar till boken samt Eriks webbsida och LinkedIn-profil finns listade här nedan. Och vill du hoppa till någon sektion i avsnittet så har jag gjort ett antal tidsstämplar som du hittar längre ner. Länkar Följ Erik Modig Webbsida / Linkedin Bang for the buck Webbsida / Adlibris / Bokus Tidsstämplar [5:02] Erik inleder med att förklara lite mer om marknadsföringspsykologi och hur vi faktiskt fattar beslut. Han berättar även vad det rent konkret betyder för oss som marknadsförare. [10:28] Erik presenterar Påverkansmatrisen som han skapat för att strukturera upp de olika mentala systemen. Dels vilket jobb man vill göra och sedan vilket system som används. Han går även igenom ett par konkreta exempel och berättar hur han kom fram till den. [17:46] Vi pratar om hur Påverkansmatrisen fungerar ihop med andra koncept som kundresor och köpresor. Modellen ligger nära köpresan men istället för att fokusera på beteenden så dokumenterar man den mentala köpresan. [20:35] Erik förklarar mer om hur man tar reda på vilka mentala system som används i köpbesluten kring sina produkter eller tjänster. Och har lyfter även fram svårigheterna i att fråga människor om detta. [21:42] Vi pratar om hur man använder modellen i sin marknadsföring. Erik hur han ser att den bäst används idag. Han lyfter sedan fram vad han ser är det allra vanligaste felet inom marknadsföring idag. [29:40] Erik pratar om vad han ser att många marknadsförare idag går fel och varför det inte finns någon punktlista man kan följa. Vi pratar också om hur han anser att marknadsförare idag måste förstå att marknadsföring handlar om att vara smartare än konkurrenterna. [37:26] Vi diskuterar vad det är vi som marknadsförare faktiskt ska mäta och varför det är så svårt att jämföra KPIer mellan företag. Erik förklarar hur man diagnostiserar sitt problem och vad man måste lösa hos kunden. [45:00] Vi avslutar med att prata mer om kreativitet kontra datadrivet och varför det inte ska vara någon motsättning här emellan. Erik avslutar med en uppmaning att gå tillbaka till grunderna och se till att bemästra grunderna inom marknadsföring.
2019-03-18
Länk till avsnitt

Christer Pettersson: Arvato #20

Lyssna in till intressanta spaningar och lärdomar kring digital marknadsföring när jag intervjuar Christer Pettersson som är marknadschef på Arvato. Han har tidigare arbetat med digital marknadsföring på bolag som IDG, Eniro och Apollo. Christer har dessutom skrivit ett flertal böcker, däribland boken Gräv guld i dina egna kanaler som jag läste inför intervjun. Vi pratar om Christers karriär som marknadsförare, hur hans roll på Arvato ser ut och hur han arbetar med digital marknadsföring. Du får bland annat höra hur Arvatos marknadsteam ser ut samt hur de arbetar med marketing automation och innehåll genom kundresan. Christer delar också med sig av: Intressanta spaningar kring röstsök Hur han håller sig uppdaterad Och vad han anser att marknadsförare bör kunna idag Länkar och andra resurser som vi nämnde i intervjun finns listade här så du behöver inte anteckna. Och vill du hoppa till någon sektion i avsnittet så har jag även gjort ett antal tidstämplar som du hittar längre ner. Christer har sammanställt alla en lista på verktyg han använder i arbetet med marknadsföring på Arvato, inklusive ett gäng med bra bloggar, poddar och böcker som han följer för att hålla sig uppdaterad. Ladda ner Christers marketing stack Lista med de viktigaste verktygen i hans verktygslåda + tips på bra bloggar, poddar och böcker. Länkar Följ Christer Pettersson: LinkedIn Blogg Gräv guld i dina egna kanaler: Min bokrapport Adlibris Bokus Storytel Nextory Följ Arvato: Webb LinkedIn Twitter YouTube Verktyg: Marketo Klipfolio Moz Ahrefs Tidsstämplar [2:40] Vi börjar med att prata om Christers bakgrund och hans första jobb på IDG. Han berättar om sitt stora intresse för data och marknadsföring. Och hur jobbet på Internetworld väckte hans intresse för internet på riktigt. [9:20] Christer berättar på vilket företag han lärt sig allra mest. Vi pratar sedan om Christers roll som marknadschef på Arvato och hur marknadsteamet ser ut. [15:14] Han berättar om hur de arbetar med digital marknadsföring på Arvato. Christer lyfter fram bland framförallt organiskt och betalt sök. Vi pratar om hur man arbetar med innehåll under kundresan. [19:56] Christer berättar om hur man arbetar med marketing automation. Och hur det idag inte räcker med att skapa relevant innehåll, utan det måste vara exceptionellt. [23:14] Vi pratar lite om hur Christer arbetar med strategi och mål. Vi diskuterar även en del kring inhouse kontra outsourcing. [30:13] Christer berättar vad han anser att man behöver kunna för att bli en bra digital marknadsförare. Och vad han tittar efter när han rekryterar. [37:02] Christer tipsar om resurser för att lära sig och hålla sig uppdaterad inom digital marknadsföring och berättar om hur han håller sig uppdaterad. Han lyfter även fram vikten av att testa och experimentera för att lära sig. [43:09] Vi pratar om vilka trender Christer ser att man som marknadsförare bör ha koll på. Lyfter fram röstsök och delar med sig av intressanta spaningar. [48:26] Vi avslutar intervjun med att prata om verktygen Christer använder i sitt arbete med digital marknadsföring på Arvato.
2019-03-04
Länk till avsnitt

Marketing automation: Martin Stenke #19

Marketing automation är väldigt trendigt och många pratar om att de planerar att börja arbetet med det. Men det råder ändå en hel del förvirring när jag pratar med marknadsförare om vad det verkligen är. För att själv få bättre koll på marketing automation och förhoppningsvis också göra det tydligare för dig så bjöd jag in Martin Stenke på Infunnel till podden. Martin Stenke är en av grundarna till konsultbolaget Infunnel som är specialiserade på just marketing automation. Han har lång erfarenhet av både marketing automation och digital marknadsföring. Martin håller även kurser i marketing automation på bland annat Resumé Akademi. Och i det här avsnittet reder vi ut vad marketing automation verkligen är och Martin delar med sig av ett antal bra exempel, inklusive hur Infunnel själva arbetar. Du får dessutom höra hur du kommer igång med marketing automation, var många företag går fel och hur viktigt det är att arbeta tvärfunktionellt för att lyckas. Martin förklarar också: Varför du först bör skapa ett pilotcase Hur du undviker att skapa monstret Och varför Martin hellre pratar Right data än Big data Du hittar som vanligt alla länkar här i poddinlägget så du behöver inte anteckna detta medan du lyssnar. Martin och gänget på Infunnel har även satt ihop en bra guide för dig som vill veta mer om marketing automation + beskrivning av ett antal av de termer som används. Ladda ner Infunnels guide Perfekt resurs att kolla igenom efter att du lyssnat på avsnittet. Efter länkarna finner du dessutom tidsstämplar för ett par sektioner i intervjun. Länkar Följ Martin LinkedIn Följ Infunnel Webb LinkedIn Facebook Twitter Instagram Verktyg Salesforce Marketo Hubspot Oracle Eloqua Tidsstämplar [2:25] Vi inleder att prata om vad är marketing automation och vilka kanaler man kan arbeta med. Martin lyfter sedan fram exempel på hur det kan användas berättar även om hur de själva arbetar med marketing automation. [10:30] Martin förklarar en del vanliga begrepp som är bra att ha koll på. Vi pratar även om skillnader, och likheter, för marketing automation inom B2B kontra B2C. [17:42] Vi pratar om var man börjar och Martin lyfter vikten av att utgå från kundresan. Han förklarar också hur man väljer var man ska börja och varför han förespråkar att börja med ett pilotcase med tydliga avgränsningar. [20:33] Martin berättar om vanliga fel han ser att många företag gör när de börjar arbeta med marketing automation och hur man undviker att skapa monstret. [25:24] Här diskuterar vi vad en strategi bör innehålla med allt från målsättning och datamodell till distributionsplan och kampanjflöden. Martin lyfter bland annat fram hur han förespråkar right data före big data. [33:48] Martin förklarar hur man börjar implementera sin plan. Vi diskuterar även verktyg och hur man bör tänka när man väljer. Och vilka kompetenser man behöver för att lyckas med arbetet samt när han rekommenderar att man bör ta in extern hjälp. [47:24] Martin berättar om vilka trender han ser inom marketing automation och hur han ser att de stora plattformarna utvecklas. Vi pratar också om vilka kanaler ny teknik möjliggör att vi kan arbeta med. Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som hjälper till att producera podden och står för musiken.
2019-02-18
Länk till avsnitt

Johan Wahlberg: Inet #18

Johan Wahlberg är marknads- och försäljningschef på datorbutiken Inet. Johan började som butikschef och har varit på företaget i 10 år. Före dess arbetade han på hemelektronikkedjan OnOff i 9 år. Vi pratar i intervjun om allt från Johans karriär till hans roll på Inet och hur företaget arbetar med digital marknadsföring. Johan ger en intressant insyn i hur en av Sveriges största datorbutiker och e-handlare arbetar med marknadsföring. Du får bland annat höra om hur Inet har strukturerat sin marknadsavdelning som en inhousebyrå, hur man arbetar tillsammans med sina kunder och företagets starka fokus på kundupplevelse. Vi pratar också om hur Johan och Inet: arbetar med video och live i olika kanaler planerar och genomför sina kampanjer och verktygen Johan och marknadsteamet använder Alla länkar för saker och resurser som nämndes finns som vanligt listade här så att du inte behöver anteckna. Vill du hoppa tillbaka till något sektion i avsnittet så har jag även skapat några tidstämplar. Johan har också satt ihop pdf med hans och Inets Marketing Stack där du hittar alla verktyg han och marknadsteamet använder regelbundet i sitt jobb med digital marknadsföring. Han delar även med sig med ett par bra resurser för att hålla sig uppdaterad inom digital marknadsföring. Ladda ner Johans Marketing stack Lista med de viktigaste verktygen i hans verktygslåda och några andra bra resurser. Länkar Följ Johan Wahlberg på LinkedIn Inet Webbsida Facebook Instagram YouTube Verktyg Google Data Studio Google Analytics Facebook Business Manager YouTube Studio Emarsys Tidstämplar [2:58] Om Johans bakgrund och karriär fram till sin nuvarande roll som sälj- och marknadschef på Inet. Och hur hans intresse för digital marknadsföring väcktes. [8:26] Hur Johans roll och en vanlig dag ser ut. Han berättar även om hur Inet arbetar med digital marknadsföring och hur marknadsteamet ser ut. [12:56] Vilka kanaler Johan och Inet arbetar med samt varför man valde att satsa på video. Johan berättar även mer om Inets strategi för innehåll och hur man ser på video kontro live-video. [20:24] Johan beskriver hur man på Inet arbetar mål- och resultatinriktat. Han berättar också om hur man planerar sina kampanjer och hur man arbetar med att koordinera och optimera kampanjer. [30:47] Vi pratar mer om hur Inet arbetar med sociala medier och hur han ser på video på Facebook kontra YouTube. Johan berättar om vilka verktyg han använder mest. Han berättar också hur man arbetar med analys av innehåll och marknadsföring. [42:40] Det viktigaste han lärt sig kring marknadsföring. Johan berättar även vad han anser att marknadsförare behöver kunna och vad han tittar på när de rekryterar. Han avslutar med några råd för att bli riktigt bra på marknadsföring. Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som hjälper till med att producera podcasten och står för musiken.
2019-02-04
Länk till avsnitt

Redaktionell kommunikation: Staffan Ekengren #17

Böcker och andra resurser om content marketing saknar ofta en viktig komponent. Hur man faktiskt skapar riktigt bra innehåll. För att svara på detta bjöd jag in Staffan Ekengren som är Head of Newsdesk på lastbilstillverkaren Scania. Han har tidigare varit bland annat presschef på ICA och har en bakgrund som journalist. Staffan har även skrivit boken Följarna först som tar upp hur man arbetar med redaktionell kommunikation och redaktionell metod. Du kan läsa om allt från hur du skapar en redaktionell strategi till hur den redaktionella processen ut. Jag har även publicerat en bokrapport där du kan läsa några av mina insikter efter att ha läst boken. Vi pratar i avsnittet om vad redaktionell kommunikation är och hur man arbetar med det. Arbetar du med content marketing så är det här avsnittet ett måste att lyssna in. Du får bland annat höra: Hur man skapar bättre innehåll med de redaktionella verktygen Varför det är viktigt att skapa innehåll av rätt kvalitet vid rätt tillfälle Och hur den redaktionella processen ser ut Du hittar som vanligt alla länkar här i poddinlägget så du behöver inte anteckna detta medan du lyssnar. Och här nedan kan du se några tidsstämplar för sektionerna i intervjun: Länkar Följ Staffan på LinkedIn Scania Group Webb Facebook LinkedIn Instagram YouTube Följarna först Adlibris Bokus Verktyg Spredfast Klipfolio Tidsstämplar [1:34] Staffan förklarar vad redaktionell kommunikation är samt vad form och metod innebär. Du får även höra varför du som marknadsförare bör lära dig mer om det. [8:45] Staffan lyfter bra exempel på redaktionell kommunikation från företag och organisationer. Vi pratar även om vanliga fel Staffan ser att företag gör. [13:25] Här berättar Staffan om hur man arbetar med redaktionell kommunikation och hur man gör på Scania. Du får även höra var man börjar och hur man skapar en strategi för arbetet. [21:52] Riktigt intressanta insikter från Staffan kring kvalitet på innehåll och varför det är viktigt att arbeta med olika kvaliteter. Här pratar vi också om hur man använder redaktionell kommunikation för att skapa riktigt bra innehåll. [29:58] Staffan presenterar modellen för den redaktionella processen med sina åtta steg. Vi diskuterar de viktigaste stegen och hur man ser till att kommunikationen verkligen blir vald. [42:28] Vi diskuterar teknik, verktyg och tjänster. Staffan berättar vad man använder i det redaktionella arbetet på Scania. Han lyfter bland annat vikten av ett riktigt bra planeringsverktyg. [47:54] Staffan förklarar vilka kompetenser man behöver för att lyckas med redaktionell kommunikation. Du får även höra olika sätt att lära sig mer och hitta inspiration. Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som hjäper till att producera podden och står för musiken.
2019-01-21
Länk till avsnitt

Jonas Carlström: Star Republic #16

Hur går man egentligen från maskiningenjörsutbildning till att arbeta med digital marknadsföring? Jonas Carlström är idag digital marketing specialist på e-handelsbyrån Star Republic i Göteborg men har erfarenhet av digital marknadsföring från ett flertal olika företag. Däribland NA-KD och Mat.se. Jonas berättar i intervjun om hans resa från ingenjörsutbildning på Chalmers och vad det var som väckte hans intresse för digital marknadsföring. Vi pratar självklart också om hur han arbetar med digital marknadsföring idag. Det här avsnittet är fullproppat med lärdomar för dig som är intresserade av digital marknadsföring och Jonas delar med sig av mängder med bra tips och råd. Du får i intervjun bland annat höra om: Hur han upptäckte digital marknadsföring Var man äter mest bacon i Sverige Vikten av att ta vara på din trafik Sumo-kunder Digitala tillväxtanalyser Som vanligt finns alla länkar till saker som togs upp i intervjun listade här, så du behöver inte försöka anteckna medan du lyssnar. Du hittar även tidsstämplar för de olika sektionerna i avsnittet. Jonas har också satt ihop Marketing Stack-pdf där du hittar alla verktyg han använder regelbundet i sitt jobb med digital marknadsföring. Han delar även med sig med ett gäng bra tips på böcker, poddar, bloggar, videor och andra resurser. Hämta Jonas Marketing stack Lista med de 15 viktigaste verktygen i hans verktygslåda samt poddar, bloggar, böcker och andra resurser. Länkar Följ Jonas: Webbsida | LinkedIn Star Republic Föreläsning från e-handelseventet VFM på Lisebergsteatern Google Analytics Google Data Studio Facebook Business Manager Funnel.io Boken Influence: The Psychology of Persuasion av Robert B. Cialdini Google Ads blog Social Media Examiner ConversionXL Econsultency Bloggen Occam?s Razor av Avinash Kaushik Tidsstämplar [3:20] Jonas berättar om sin bakgrund och hur hans intresse för digital marknadsföring väcktes. Du får här också höra hur Jonas gick från maskiningenjörsutbildningen på Chalmers till att arbeta med digital marknadsföring. [21:30] Du får höra om Jonas tid som Digital Specialist på Mat.se och Digitial Marketing Manager på NA-KD. Han berättar mer om vad han gjorde på företagen, hur de arbetade med digital marknadsföring och vad han lärde sig. [30:15] Jonas berättar om hans nuvarande roll på e-handelsbyrån Star Republic. Du får höra om allt från digitala tillväxtanalyser till sumo-kunder. [36:00] Här ger Jonas en inblick i hur han arbetar med strategi och analys. Han berättar även om verktyg han använder och hans favorittaktik just nu. [48:45] Jonas ger sin syn på vad en marknadsförare behöver kunna idag, varför han anser att man bör specialisera sig och vilka grundkunskaper man bör ha. Han ger även sina bästa råd för hur man blir bättre på digital marknadsföring och vad han tittar på när han rekryterar. Hämta Jonas Marketing stack Lista med de 15 viktigaste verktygen i hans verktygslåda samt poddar, bloggar, böcker och andra resurser. Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.
2018-12-10
Länk till avsnitt

Artificiell intelligens: Magnus Unemyr #15

Det är viktigt att följa med kring de stora trenderna som påverkar oss marknadsförare. Och ett av de områden som jag och många med mig tror kommer att förändra hur vi arbetar med digital marknadsföring är AI. För att få bättre koll på vad AI är och hur det kommer att påverka mig som digital marknadsförare så bjöd jag in Magnus Unemyr som har lång erfarenhet från programvaruindustrin som bland annat försäljnings- och marknadschef. Idag är han konsult inom digital marknadsföring och framförallt marketing automation. Han både föreläser och håller kurser på ämnet. Och han kom dessutom nyligen ut med boken Data-Driven Marketing with Artificial Intelligence. Du kommer i det här avsnittet att få höra mer om vad AI faktiskt är och hur det redan idag påverkar digital marknadsföring samt vad Magnus spår kommer hända framöver. I avsnittet får du bland annat höra: Intressanta verktyg som nyttjar kraften i AI Exempel på hur AI används inom marknadsföring Robotskribenter Hyperpersonalisering Och om AI kommer göra oss arbetslösa Precis som vanligt så hittar du alla länkar, resurser, sociala profiler och verktyg som nämndes i avsnittet listade här under. Magnus har dessutom gett mig möjligheten att ge dig som lyssnar på podden hans senaste bok Data-Driven Marketing with Artificial Intelligence helt gratis. Allt du behöver göra är att följa länken vidare till Magnus webbsida. Länkar Magnus webbsida Magnus på Linkedin Data-Driven Marketing with Artificial Intelligence på Amazon Market Muse för AI-baserad innehållsstrategi Albert som gör bland annat AI-baserade annonsköp Crayon för marknadsanalys Crimsom Hexagon för storskalig analys av sociala medier Phrasee som skapar texter automatiskt för bland annat sociala medier Bloggen chiefmartec.com som bevakar den växande marketing tech-scenen. Tidsstämplar [4:55] Magnus beskriver vad AI är och vilka olika delar som ingår i begreppet. [6:36] Vi pratar om vad AI används till idag inom digital marknadsföring. Du får höra om bland annat produkt- och innehållsrekommendationer samt hur AI kan hjälpa oss att bli bättre på sociala medier. [17:56] Går över till mer fokus på olika discipliner som konverteringsoptimering, webbanalys och copywriting. Många spännande verktyg inte minst inom konverteringsoptimering där AI kan generera tusentals varianter helt automatiskt. Begränsas bara av mängden trafik. [21:58] Hyperpersonalisering och segment-of-one. Magnus förklarar hur vi med AI på riktigt kan gå från traditionell segmentering till hyperpersonalisering där alla får budskap som anpassas helt till personen. [23:50] Vi diskuterar vilka områden som påverkas mycket av AI. Magnus lyfter fram konkurrent- och marknadsanalys samt CRM-system. [27:18] Magnus förklarar vilket område han ser att AI kommer att användas på bred front. Och hur han tror att AI kommer att påverka oss marknadsförare och våra jobb. Han berättar även mer om vad han tycker att marknadsförare ska göra för att följa med i utvecklingen. [33:19] Magnus förklarar hur lär man sig mer om AI. Och vi pratar om vad som blir nästa steg efter AI hjälper oss med analys av mänskligt beteende. Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken. Och glöm inte att ladda ner Magnus bok om AI.
2018-11-27
Länk till avsnitt

Redwaan Hossain: adidas #14

Det här är det andra avsnittet i min intervjuserie där jag intervjuar marknadsförare ute på företag. Målet med de här intervjuerna är att få insikt i hur andra marknadsförare arbetar, lära mig nya saker samt få lite tips på smarta verktyg och taktiker. Vi hoppar den här gången från fintech till ett av världens största varumärken, adidas. Redwaan Hossain är Digital Manager på adidas i Norden. Du får höra om hans resa till drömjobbet på adidas där han kombinerat sitt intresse för musik och sport med intresset för digital marknadsföring. I intervjun berättar han bland annat hur hans roll ser ut, hur adidas arbetar med digital marknadsföring, vilka kanaler man använder samt hur man mäter och följer upp sitt arbete. Du får även höra: Om sidoprojektet som väckte hans intresse för digital marknadsföring Hur ett samtal till receptionen ledde till drömjobbet adidas strategi för sociala medier Hur det nordiska marknadsteamet ser ut Och hans favoritverktyg och taktiker Här under hittar du som vanligt alla sociala profiler, webbsidor, verktyg och andra resurser som nämndes i avsnittet. Så du behöver inte anteckna. Lite nytt är också att jag har lagt till en sektion med tidsstämplar som gör det lättare att hitta du vill lyssna på eller hitta tillbaka till. Precis som för avsnittet med Christoffer så har Redwaan satt ihop en lista med alla verktyg han använder regelbundet i sitt arbete med digital marknadsföring. I pdf:en hittar du även ett gäng med bra tips på poddar, böcker och bloggar du måste kolla in. Ladda ner Redwaans Marketing stack Lista med hans viktigaste verktyg och bästa tips på poddar, bloggar, böcker och andra resurser. Länkar Redwaan på LinkedIn adidas adidas på Facebook adidas på Instagram adidas på Linkedin Tumblr Facebook Business Manager Adobe Analytics Google Analytics Crowd Tangle Moat Analytics Digiday podcast Digital marketing podcast Social by default Feedly (rss app) Adweek Mashable Seth Godin Marketing goes digital av Johan Eriksson & David Stålberg Tidsstämplar [2:34] Del 1: Lyssna in var Redwaans intresse för digital marknadsföring kommer ifrån och hur hans resa mot drömjobbet på adidas såg ut. [23:56] Del 2: Redwaan berättar om hur hans roll på adidas ser ut, hur företaget arbetar med digital marknadsföring och inte minst hur det är att arbeta med marknadsföring på ett av världens största varumärken. [47:05] Del 3: Här delar han med sig av sina bästa råd och tips. Du får bland annat höra vilka Redwaans favoritverktyg är och vilka resurser han själv använder för att lära sig med och hålla sig uppdaterad. Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.
2018-11-12
Länk till avsnitt

Kundupplevelse och kundresekartan: Johan Sjöström #13

Att skapa bra kundupplevelser går så mycket längre än att bara göra det enkelt att köpa. I dagens avsnitt har jag med mig Johan Sjöström från digitalbyrån Esatto som är expert på Customer Experience och Customer Journey Mapping, som är ett verktyg för att skapa kundresekartor. Johan Sjöström har närmare 20 års erfarenhet av att bygga och designa digitala kundmöten. Han har bland annat arbetat och varit projektledare på några av Sveriges största webbplatser såsom ICA, Polisen och Riksdagen. Sen ett par år tillbaka arbetar han på digitalbyrån Esatto. Hans fokus ligger idag framförallt på Customer Experience och han håller även kurser på området. I det här avsnittet pratar får du en inblick i vad Customer Experience, Customer Journey Mapping är och hur man arbetar med det. Vi pratar även om hur kundresan skiljer sig från köpresan och vad det innebär för oss digitala marknadsförare. Du får bland annat höra: Vad som gör en kundupplevelse bra Hur man samlar in kvalitativa kundinsikter Hur man mappar ut kundresan och vilka verktyg han använder Varför det är så viktigt att arbeta tvärfunktionellt Och hur man mäter kundupplevelse Som vanligt hittar du här under en samling med länkar till sociala profiler, verktyg, böcker och andra resurser vi nämnde i avsnittet. För dig som vill läsa mer om vad arbetet med upplevelse kan innebära samt se innehållet i en verklig kundresekarta så ska du kolla in bonusresursen här nedan. Bonusresurs om CX och CJM I pdf:en kan du bland annat läsa mer om UC:s arbete med kundupplevelse och se en tydlig visualisering av kundresekartan. Länkar Johan på Linkedin Esatto Johans CX- och CJM-kurs på Resumé Akademi Billogram Asket UC Verktyget Custellence Kundupplevelse av Daniel Ewerman Outside in av Kerry Bodine och Harley Manning Kundresan av Margareta Boström och Stefan Friberg Tjänstedesignbloggen Kerry Bodines blogg Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.
2018-10-29
Länk till avsnitt

Christoffer Pettersson: Minna Technologies #12

Det här är premiäravsnittet av en ny typ av intervju där jag pratar med marknadsförare ute på företag. Förhoppningsvis kan det här vara både inspirerande och motiverande samt ge upphov till nya idéer. Först ut i den här intervjuserien är Christoffer Pettersson på fintech-bolaget Minna Technologies i Göteborg. Företaget ligger bakom den mycket populära abonnemangs-appen Mina Tjänster. I avsnittet pratar vi om Christoffers bakgrund och karriär, hur Minna Technologies strukturerar sina team, hur de arbetar med digital marknadsföring och growth samt hur Christoffer anser att man blir en bättre digital marknadsförare. Du får bland annat höra: Vad han lärde sig på att sälja klockor online Hur Mina Tjänster växte användarbasen från 30 till 150 tusen på ett år Verktygen han använder i sin marketing stack Hur du skapar hyperlokal targeting för dina Facebook-annonser Och varför du borde vara snabb på att testa nya annonstyper Här under följer länkar till sociala profiler, webbsidor, artiklar samt andra resurser som nämndes i avsnittet. Som en extra bonusresurs har Christoffer satt ihop ett dokument med alla marknadsförings-verktyg han använder dagligen i sitt jobb. Ladda ner Christoffers Marketing stack Lista med 24 av de marknadsföringsverktyg Christoffer använder allra mest + lite andra resurser. Länkar Christoffer på LinkedIn Minna Technologies Mina Tjänster Minna Technologies på Instagram Karlex Watches Tim Ferriss 4 Hour Work Week [Bok] How To Setup A Growth Team For Maximum Impact [Brian Balfour-artikel] Swedbank abonnemangshjälpen Are Geo-Targeting Facebook Ads Right for Your Business? [AdEspresso] Mixpanel Amplitude Google Optimize Leedfeeder Buzzsumo Builtwith Pipedrive Wikipedia om målstyrning med OKR (Objective Key Results) A Learning Plan For Becoming A Full Stack Marketer [Medium] Growthhackers.com Marketing School Masters of Scale with Reid Hoffman Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.
2018-10-08
Länk till avsnitt

Sökmotoroptimering: Michael Wahlgren #11

Michael Wahlgren är en av Sveriges främsta SEO:are och är en av grundarna till den svenska SEO-byrån Pineberry. Han skriver en hel del artiklar på ämnet och leder populära Sökpodden. I podden diskuterar han tillsammans med sina kollegor en gång i månaden tre aktuella ämnen. Det är en av mina favoritpoddar och en som jag alltid lyssnar på så fort den släpps. Michael har också skrivit boken Guldläge på nätet (tillsammans med Magnus Bråth) som är en perfekt startbok till alla som vill få koll på sökmotoroptimering. Den ger en bra överblick över ämnet och ger dig en bra grund att stå på. Arbeta med sökmotoroptimering Man introduceras i boken till sökmotoroptimering för att sedan gå igenom de fyra delarna: analys, on-page, länkstrategi och utvärdering. Den här översikten är något som man annars missar om man läser artiklar eller guider som går igenom hur du sökmotoroptimerar din webbsida. För utan översikten är det svårt att förstå hur du faktiskt arbetar med sökmotoroptimering. Och med det här avsnittet hoppas jag att du som marknadsförare får en bättre förståelse för hela processen och hur du arbetar smartare med sökmotoroptimering. I intervjun går vi igenom den här processen och mycket mer. Du får bland annat höra: Exempel på vad man kan uppnå med SEO Hur man gör en budget för sin SEO Verktygen du behöver i ditt arbete Varför du inte bör lyssna för mycket på Google Hur du lär dig mer och håller dig uppdaterad Länkar Michael Wahlgren (LinkedIn) Pineberry Pineberry på Facebook och Twitter Sökmotorkonsult Kikiriki (Michaels pappas företag) Google Search Console Google Keyword Planner Google Pagespeed Insights Google Mobile Friendly Test Advanced Web Ranking (AWR) Wincher Ahrefs Sistrix Majestic SEO Screaming Frog Search Engine Land Moz SEO-artiklar på Sökmotorkonsult Sökpodden Guldläge på nätet SEO cert SEO-skolan AWRs CTR-studie #svSEO på Facebook och Twitter Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.
2018-07-01
Länk till avsnitt

Content marketing: Pontus Staunstrup #10

Pontus Staunstrup är digital strateg med nästan 30 års erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation från såväl företag som byråer. Han är en flitigt anlitad föreläsare och konsult inom digital strategi samt en av Sveriges främsta experter inom content marketing. Pontus delar också med sig av mängder med bra innehåll kring digital marknadsföring på den egna bloggen staunstrup.se. Och sedan en tid tillbaka är han Head of Content Marketing på energiåtervinningsföretaget Climeon. I avsnittet pratar vi om hur marknadsförare bör arbeta med content marketing under 2018 och framåt för att nå bättre resultat. Du får bland annat höra: Hur content marketing har utvecklats Exempel på företag som arbetar bra med content marketing Hur lång en content marketing-strategi bör vara Och vad som bör vara med i den Varför distribution är minst lika viktigt som produktion Länkar i avsnittet Följ Pontus: staunstrup.se Climeon LinkedIn Twitter Facebook (Staunstrup) Content marketing för alla (bok) Kjell & Co Projectplace Sportamore Scania Här hittar du kunskap och inspiration ? Min lista med bra sajter (blogginlägg) Vad du ska ha med i en content marketing-strategi (blogginlägg) Vad är Account Based Marketing? (blogginlägg) Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken. Ladda ner pdf:en 7 sa?tt du kan minska kostnaderna och o?ka effektiviteten i din inneha?llsproduktion
2018-06-04
Länk till avsnitt

Influencer marketing: Linda Hörnfeldt #9

Linda Hörnfeldt var förmodligen en av Sveriges första bloggerskor när hon började blogga 2001. 13 år senare grundade hon Better Bloggers som sen blev Influencers of Sweden. Idag är hon en av Sveriges främsta experter på området och kom nyligen ut med boken Yrke: Influencer. Linda föreläser även om influencer marketing och i dagens avsnitt kan du lyssna in hur vi marknadsförare bör arbeta med just influencers. I avsnittet får du bland annat höra: Konkreta exempel Hur man hittar influencers Vilka typer av samarbeten som funkar bäst Vad man ska titta på i sin research Riktlinjer för vad det kostar Länkar Lindas webbsida Lindas blogg Lindas Instagram Lindas YouTube-kanal Influencers of Sweden Boken Yrke: Influencer på Adlibris Earn 11x Higher Sales ROI with Influencer Marketing in Your Digital Marketing Tech Stack Teknikföretagen Therese Lindgrens och Teknikföretagen Morakniv Kvinnliga Äventyrare Ladda ner pdf:en 10 anledningar att jobba med influencers som Linda skapat
2018-05-08
Länk till avsnitt

GDPR för marknadsförare – Daniel Gustafsson & Kim Hindart #8

GDPR är EU:s nya dataskyddsförordning som träder i kraft den 25 maj 2018. Två som verkligen har koll på ämnet är Daniel Gustafsson, Business Culture Officer, (LinkedIn) och Kim Hindart, Chief Security Officer och Data Protection Officer, (LinkedIn) på City Network. De driver sedan ett år tillbaka GDPR-podden som riktar sig till tekniker, beslutsfattare och andra som i sin roll berörs av GDPR. Daniel och Kim diskuterar i podden den nya dataskyddsförordningen och bjuder även in branschpersoner, jurister och tekniker för att höra deras syn. Men i min podd och det här avsnittet fokuserar vi på vad GDPR innebär för oss marknadsförare och vad vi behöver ha koll på. Du får bland annat höra: Vad som skiljer GDPR och PUL åt Hur synen på personuppgifter förändras Termer och begrepp man behöver ha koll på Hur GDPR påverkar digital marknadsföring Vad det innebär för verktygen vi använder som marknadsförare Länkar GDPR-podden (webbsida) GDPR-podden (iTunes) City Network Datainspektionen EU:s webbsida kring GDPR Tyska BSI Tack till Mikael på New Breeze Music som hjälper mig att klippa och få den här podden att låta bättre.
2018-04-10
Länk till avsnitt

Få bättre räckvidd för ditt innehåll på LinkedIn – Linda Björck #7

Linda Björck är en av Sveriges främsta experter på LinkedIn och hon passar därför perfekt för en intervju om hur man lyckas på plattformen. Hon driver även SmartBizz där hon föreläser och utbildar inom sociala medier och digital marknadsföring där just LinkedIn är favoritämnet. Linda är sedan en tid tillbaka också en av 12 personer som LinkedIn valt ut för en expertgrupp. Hennes välbesökta blogg har över 200 blogginlägg där över 100 handlar om det professionella nätverket. Vi pratar i det här avsnittet om vad vi som marknadsförare behöver ha koll på för att lyckas på LinkedIn. Här är några av sakerna vi pratar om: Hur hon gick från arbetsmiljöspecialist till expert på sociala medier Varför hon anser att den personliga profilen är så viktig Hur du får bättre räckvidd för dina inlägg Vilka innehållstyper som fungerar bäst på LinkedIn Hur plattformen utvecklas och de senaste nyheterna Ladda ner Lindas pdf med tips för hur du lyckas på LinkedIn och får bättre räckvidd för ditt innehåll Den personliga profilen En väl ifylld och optimerad profil är det första steget för att få ut mer av LinkedIn, även om det inte direkt påverkar räckvidden för ditt innehåll. Det du enligt Linda ska börja med är att se till att man har en bra profilbild, sammanfattning, jobbeskrivningar och utbildningar. Den stora cover-bilden ger dessutom ytterligare möjligheter att bygga sitt personliga varumärke. När du fyller i din profil är det också viktigt att tänka på sökbarheten på LinkedIn. Du bör därför fundera över vilka sökord du vill synas på och försöka få med dessa på ett bra sätt i din profil. Att ha en väl optimerad profil fyller många syften och är bra både för anställda och egenföretagare. Att synas väl i LinkedIns sökfunktion kan leda till allt från jobbförfrågningar till uppdrag och samarbeten. Skapa kontakter När grunden har lagts med en väl optimerad profil är det dags att bygga ditt nätverk. För utan kontakter är det få som kommer att se ditt innehåll. Enligt Linda och många experter är 400-500 kontakter en nivå då man börjar få ett tillräckligt stort nätverk för att dina uppdateringar ska få bra spridning. Här gäller det att börja ta kontakt med personer både personer man känner sedan tidigare och personer man träffar, både online och offline. En vanlig fråga är huruvida man ska tacka ja till kontaktförfrågningar från personer man inte träffat tidigare. Linda har en bra liknelse där hon jämför interaktionen på LinkedIn med minglet på ett event. Då är det inte sällan man pratar mer med personer utanför sitt nätverk som man inte träffat tidigare. Du behöver inte vara rädd för att få för många kontakter då LinkedIn till skillnad mot Facebook låter dig ha upp till 30 000 kontakter. Men det gäller ändå att fundera på vilket typ av nätverk du vill bygga både när det gäller bransch, roller och geografi. Innehållstyper på LinkedIn LinkedIn har precis som Facebook och andra sociala nätverk en algoritm som styr nyhetsflödet. Det som idag premieras är framförallt videoklipp eller rena textinlägg. På andra sidan finns inlägg med länkar som generellt sett får sämre räckvidd då de skickar användare som klickar från plattformen. Detta skiljer egentligen inte LinkedIn från andra sociala nätverk som alla vill få användarna att spendera så mycket tid som möjligt på plattformen men det märks påtagligt på räckvidden. Det här bekräftar Linda som ser en markant skillnad på textinlägg mot inlägg med länkar. Textuppdateringar på LinkedIn Vad ska man då dela i den här typen av uppdateringar? Du har säkert sett många dela allt från korta tips och råd till längre berättelser. Per Holknekt har till exempel blivit ett fenomen på LinkedIn med sina historier och anekdoter. Linda som testat en hel del med den här typen av innehåll återanvänder delar av hennes blogginnehåll och arbetar ofta med enkla konkreta råd. Majoriteten av textuppdateringarna på LinkedIn är av det kortare slaget ...
2018-03-14
Länk till avsnitt

Grunderna i Google Analytics ? Johan Johansson #6

Johan Johansson arbetar sedan fyra år tillbaka som digital analytiker på Outfox. Där hjälper han företag att fatta smartare beslut med hjälp av data. Han coachar ofta marknadsförare eller andra analytiker och håller såväl kurser som föreläsningar i bland annat Google Analytics. Johan kom kontakt med Google Analytics första gången kring 2009 då han arbetade med att hjälpa Norrköpings kommun förstå användarna som besökte kommunens webbplats. Det ledde sedan vidare till en presentation på en Google Analytics-konferens där han träffade grundarna till Outfox. Under intervjun pratade vi om vad marknadsförare kan göra för att förstå grunderna i Google Analytics. Det här är några av sakerna du får höra mer om: Koncept och begrepp som marknadsförare behöver ha koll på Tips för att få ut mer av Google Analytics Verktygen du behöver för att göra bra analyser Hur du lär dig analysera och tolka data Bra källor för att hålla sig uppdaterad och lära sig mer Ladda ner en pdf med Johans Cherry-On-Top Framework som gör det enklare att komma igång med dina analyser. Visa vad som ger effekt Som digital marknadsförare bör det vara en självklarhet att arbeta med Google Analytics för att följa upp sitt arbete och visa att jobbet man gör har effekt. Det här är lika viktigt oavsett om du arbetar inhouse eller om du hjälper en kund som konsult. Google Analytics är ett superbra verktyg för det här och hjälper dig att sätta ett värde på resultatet från de kampanjer eller aktiviteter du genomfört. Google Analytics AABC Det gäller också att veta vad du kan få ut för data från Google Analytics. Här är det bra att komma ihåg AABC som står för Audience, Acquisition, Behavior och Conversions. Det här är de områden du kan hitta rapporter inom som berättar allt från vilka som kommit till din sajt till om besökarna gjort det du hoppas att de ska göra. Vyer och filter För att jobba effektivt bör det finnas en bra kontostruktur där grunden är att varje företag får sitt eget konto. Under detta finns sedan de olika egendomar av appar eller webbsidor som har Google Analytics installerat. Varje egendom kan sedan ha en eller flera olika vyer. Grunden är den ofiltrerade vyn som innehåller all trafik men Johan förespråkar att du bör ha minst tre vyer. Först den ofiltrerade, sedan en Master-vy där du gör dina analyser och sedan en testvy där du kan testa olika typer av filter. Detta är viktigt då ett felaktigt implementerat filter gör att datan försvinner permanent och det är därför bra att testa filter först. Ett av de vanligaste filtren är att exkludera interna besökare baserat på IP-adresser. Andra vanliga filter är för att visa enbart en viss subdomäns trafik eller olika marknader. Här är en Googles egen guide för hur du skapar IP-filter. Smarta integrationer För varje egendom finns sedan också ett antal olika inställningar och integrationer att göra. Just integrationerna där man kan koppla ihop Google Analytics med andra Google-produkter som AdWords och Search Console är ett bra sätt att få ut mer av datan. Det är enkelt att göra och det går då att få in data från dina AdWords-kampanjer i Google Analytics. Integrationen gör det även möjligt att skicka data till AdWords där man kan använda segment för att att köra remarketing-kampanjer. Genom att koppla Google Analytics mot Search Console kan man framförallt få in intressant data kring hur din webbsida presterar i det organiska söket. Det här är väldigt användbart inte minst då man arbetar med sökmotoroptimering. Konverteringsspårning och kampanjtaggning Två av de absolut viktigaste funktionerna i Google Analytics för marknadsförare är enligt Johan konverteringsspårning och kampanjtaggning. Det är också här som Johan ser störst brister när han går igenom företags Analytics-konton. Att sätta upp tydliga mål och mäta de viktigaste interaktionerna på din webbsida är ytterst viktigt. Utan detta är det oerhört svårt att verkligen utnyttja Google ...
2018-02-20
Länk till avsnitt

Så blir du en bättre digital marknadsförare med Max Wimnell | #5

Max Wimnell är en erfaren digital strateg och en av grundarna till byrån Vekst i Göteborg som fokuserar på digital kommunikation och marknadsföring. Han arbetar idag med allt från snabbväxande e-handlare och SaaS-bolag till stora B2B- och konsumentproduktsföretag i både Sverige och Danmark. Och sedan snart tre år tillbaka är Max lärare med ansvar för utbildningen Digital Marketing på IHM Business School i Göteborg, som närmare 700 elever har gått. Max levererade verkligen mängder med viktiga insikter för dig som vill utvecklas och bli en bättre digital marknadsförare. I det här avsnittet pratar vi om bland annat: Riskerna med aktivitets- och kompetensfokus Hur man lär sig digital marknadsföring bäst Byrå vs Företag. Var lär man sig bäst? Hur man blir en marknadsförare i världsklass Verktyg han inte skulle klara sig utan Dåliga råd i branschen Misstagen han lärt sig mest av Ladda ner en pdf med Max tips på hur du lär dig grunderna i digital marknadsföring. 1. Farligt att bli för tung i en kanal Man brukar prata om att när man bara har en hammare så ser alla problem ut som en spik och det gäller inte minst i digital marknadsföring. Max förklarade hur aktivitetsfokus kan vara farligt och att en aktivitet sällan eller aldrig är lösningen. Med ett stort aktivitetsfokus blir man dessutom lätt kompetenstung inom området och detsamma gäller i tjänster man säljer. Man behöver kunna vara följsam och det gäller inte minst i början då det är lätt att ruta in sig på enbart en aktivitet. 2. Agilt, terminologi och testkampanjer Enligt Max är kunskap kring hur man arbetar agilt bland det viktigaste inom digital marknadsföring. Till skillnad från traditionell marknadsföring där man ofta måste göra så rätt som möjligt från start så måste man inom digital marknadsföring vara mer fokuserad på att testa och optimera i iterativa steg. För att kunna ta till sig nya ämnen och koncept inom digital marknadsföring behöver man ha koll på en mängd olika termer och förkortningar. När det sedan kommer till olika kanaler så finns det enligt Max inget bättre än att börja skapa kampanjer och testa sig fram. 3. Byrå vs Företag Det finns både för- och nackdelar med att arbeta på företag eller byråer. Max ger sin syn på vad som är bäst för att lära sig och utvecklas som marknadsförare. Det är möjligt att bli bra marknadsförare och problemlösare på ett företag om man har mandat att förändra och testa saker. Utmaningen är att man lätt fastnar i att så fungerar det här och att det är svårt att gå från att vara en ganska bra marknadsförare till att bli en väldigt bra sådan. Och detsamma gäller lösningarna på problemen som blir bra men inte fantastiska. Men det är enligt honom bättre än att vara på en stor byrå där man enbart får arbeta med en sak. Man kommer att bli riktigt bra på uppgiften men utan att förstå helheten. Det bästa är att vara på en byrå där man får arbeta med olika typer av arbetsuppgifter och kunder tillsammans med duktiga kollegor. Då lär man sig mycket. 4. Bli en marknadsförare i världsklass Hur blir man då en digital marknadsförare i världsklass? Är målet att bli en digital strateg i världsklass så måste man enligt Max arbeta med många kunder och många kampanjer i alla tänkbara kanaler, tillsammans med de absolut bästa specialisterna. Att just arbeta med duktiga personer inom olika discipliner sätter Max högt på listan och är enligt honom en av anledningarna till att han lyckats. Man måste också göra många fel (men inte samma flera gånger) för att bli riktigt bra och Max tror mycket på mantrat ?Fail fast?. För att återkoppla till det agila arbetssättet så lyfter Max fram sajten Pretotyping.org om konceptet med samma namn som utvecklats av Alberto Saviola. Det ger en bra bild av hur man kan testa idéer tidigt och skillnaden mellan digitalt och traditionellt. Han tipsar även om sajten Econsultancy samt Luma Partners och deras rapporter kring det dig...
2018-01-30
Länk till avsnitt

Sökmotoroptimering med Carl-Gustav Öberg

Carl-Gustav Öberg är en av grundarna till onlinemarknadsföringsbyrån Be Better Online och är riktigt duktig på sökmotoroptimering som är ämnet för det här avsnittet. Han är en onlineveteran som trots att han bara är 31 år gammal hunnit arbetat med onlinemarknadsföring i hela 17 år. Under den tiden har han skapat och drivit över 200 egna sajter och genomfört mängder med konsultuppdrag. Vi pratar i det här avsnittet sökmotoroptimering; vad det är, hur det har förändrats genom åren, hur Be Better Onlines arbetsprocess ser ut och hur man lär sig det bäst. Vad är sökmotoroptimering? Carl-Gustav berättar hur han ser på sökmotoroptimering, vilka delar som ingår i området och vilka som är de främsta sakerna Google tittar på enligt honom. Vi passar också på att slå hål på en vanlig SEO-myt. Han berättar även om några av de stora händelserna i Googles utveckling de senaste åren, vilka effekter det har fått och hur det har påverkat hur man arbetar med sökmotoroptimering idag. Process för sökmotoroptimering Vi pratar också om hur man arbetar med sökmotoroptimering på ett bra och strukturerat sätt. Carl-Gustav förklarar hur arbetsprocessen ser ut när de arbetar med sökmotoroptimering på Be Better Online. Här tips på några av de bästa verktygen enligt Carl-Gustav: ahrefs. Ett komplett SEO-verktyg för att bland annat analysera innehåll och länkar, spåra ranking och genomföra sökordsanalys. (Mitt eget favoritverktyg också) Siteliner. Kontrollera duplicerat innehåll, brutna länkar och mycket mer. Copyscape. Se om någon kopierat ett visst innehåll Google Pagespeed Insights. Testa en webbsidas laddtid och användarupplevelse. Tips på resurser Carl-Gustav tipsar om sajterna Search Engine Land och Search Engine Watch som rapporterar om händelser i branschen men är tydlig med att man måste ta in sin information från olika håll. Han lyfter även fram Whiteboard Friday från Rand Fishkin på Moz och Sökpodden från branschkollegorna på Pineberry. Här är dessutom några riktigt bra inlägg från Be Better Onlines blogg om sökmotoroptimering: Lär dig SEO på 7 dagar, RankBrain ? En artificiell intelligent Hummingbird! och Hur lång tid tar det att ranka på Google?. Kolla även in Carl-Gustavs föreläsning från Internetdagarna 2015. Kom ihåg att prenumerera i din podcast-app och skriv även upp dig på min e-postlista så får du kommande avsnitt och artiklar direkt i inboxen. Tack till Mikael på New Breeze Music och Peter på Hive Workspace.
2017-12-12
Länk till avsnitt

Sociala medier och kommunikation med Ida Nilsson

Ida Nilsson är en mästare på kommunikation och har lång erfarenhet av framförallt PR och sociala medier. Hon är idag kommunikationskonsult och driver företaget Gilla kommunikation där hon jobbar med sociala medier, PR, kommunikation och marknadsföring. Ida var även med och gjorde Sveriges första Facebook-studie som fick stor uppmärksamhet 2012. Vi pratar i det här avsnittet sociala medier, kommunikation och hur man skapar en strategi som ger den struktur som krävs för att lyckas. Du kommer bland annat att få höra vad en strategi bör innehålla, hur viktigt det är att bygga sitt varumärke i sociala medier, varför man måste planera in spontanitet, var man ska börja för att bli bättre på sociala medier och mycket mer. Ida tipsade även om en rad podcasts och bloggar som jag länkat upp här nedan. Jag passade även på att länka till några blogginlägg kring strategi för sociala medier från Idas blogg. Länkar Gilla kommunikation Ida på Facebook Ida på Instagram Ida på LinkedIn Shiro & Malou Blogginlägg Fastna inte i strategifasen Från strategi till handling Är det så farligt att köpa följare? Rapporter Facebook-studien Svenskarna och Internet Bloggar Jerry Silwer ?Doctor Spin? Social Media Today Social Bakers Blog Podcasts Social Media Marketing The Digital Marketing Podcast Social by default Framgångspodden Statens mediepodd Mediepodden TEDTalks Business Kom ihåg att prenumerera på min podcast i din podcast-app. Skriv även upp dig på min e-postlista så att du får mina kommande avsnitt och artiklar direkt i inboxen. Tack till Mikael på New Breeze Music som klipper och står för musiken samt Peter på Hive Workspace där jag spelar in.
2017-11-27
Länk till avsnitt

Logotyper och varumärkesdesign med Jens Östgaard

Reklambyråkillen som blev logotypexpert. Jens Östgaard är designer ut i fingerspetsarna och har specialiserat sig på varumärkesdesign och logotyper. Förutom designkunder arbetar han idag med konsultbyrån QueensLab, e-handelsbolaget Taste for Waste och integrationsprojektet Kompisbyrån. Han skriver dessutom krönikor kring varumärkesdesign i tidningen Cap&Design. I det här avsnittet pratar vi varumärkesdesign och logotyper. Jens delar med sig av en del av den kunskap han samlat på sig med flera hundra logotyp-projekt bakom sig. Du kommer bland annat få höra hur Jens ser på varumärkesdesign, vad som särskiljer en duktig designer, varför han inte gör långsmala logotyper och mycket mer. Du kan se några av de logotyper han har skapat på Instagram och Behance. Passa även på att följa honom på såväl Facebook som Instagram och LinkedIn. Länkar och resurser Jens webbsida Facebook Instagram LinkedIn Taste for Waste Kompisbyrån QueensLab Glöm inte heller att klicka på prenumerera i din podcast-app. För dig som är intresserad av att följa min resa som digital marknadsförare så kan du signa upp för mina e-postuppdateringar. Då är du med på hela resan och får även mina månadsrapporter. Tack till Mikael på New Breeze Music som hjälper mig att klippa och få den här podden att låta bättre och Peter på Hive Workspace där jag spelade in det här avsnittet.
2017-11-06
Länk till avsnitt

Branding och marknadsföring med Alexander Johansson

Mitt premiäravsnitt med Alexander Johansson på Varumärkesrådgivning Väst som hjälper företag att få koll på varumärke, marknadskommunikation och kundrelationer. Intresset för marknadsföring väcktes redan i gymnasiet och han har sedan dess testat på en rad olika områden inom försäljning och marknadsföring. Alexander arbetar även som extern marknadschef till ett antal klienter och har nyligen lanserat tjänsten MarketMatch för deltidsbemanning inom marknad. Vi pratar i det här avsnittet branding eller varumärke som Alexander föredrar. Du får bland annat höra hur Alexanders arbetsprocess ser ut, var många går fel i sitt varumärkesarbete, hans bästa boktips (som du även finner länkade nedan) och en hel del annat intressant. Länkar och resurser Varumärkesrådgivning Väst MarketMatch Marknadscheferna Alexander på Facebook Alexander på LinkedIn TED Talk med Simon Sinek Start with Why av Simon Sinek Delivering Happiness av Tony Hsieh Per Holknekt 1960-2014 av Per Holknekt Olof Röhlander Henrik Fexeus Berghs School of Communication Det här är min allra första podcast-intervju och jag vill gärna höra din feedback. Så lämna gärna en kommentar (på tonyhammarlund.io). Och glöm inte av att klicka på prenumerera i din podcast-app. Passa även på att prenumerera på mina e-postuppdateringar så kan du följa min resa som digital marknadsförare. Tack till Mikael på New Breeze Music som hjälper mig att klippa och få den här podden att låta bättre samt Dockyard Hotel där jag spelade in det här avsnittet.
2017-11-05
Länk till avsnitt

Avsnitt 0: En kort presentation av mig och podcasten

Äntligen är jag igång med min podcast. Det har tagit ett par månader men nu är vi live och det här är avsnitt 0 av podcasten Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund. Det är också starten på min resa som digital marknadsförare. Mitt mål är att ta reda på vad som krävs för att bli riktigt bra på digital marknadsföring, kanske till och med i världsklass. Det här första avsnittet är en kort introduktion av mig själv och podcasten. Några av sakerna jag förklarar är: Vad är det här är för typ av podcast Varför startar jag den Vem jag kommer intervju Vilka ämnen jag kommer att ta upp För vem den är Vad som kommer härnäst Har du några frågor, funderingar eller förslag så får du gärna lämna gärna en kommentar (på tonyhammarlund.io) eller kontakta mig på Facebook, LinkedIn eller Instagram. Passa även på att prenumerera på mina e-postuppdateringar så kan du följa min resa som digital marknadsförare. Stort tack också till Mikael på New Breeze Music som hjälpt mig att få igång den här podcasten. Mikael hjälper mig att klippa alla avsnitt och har även producerat musiken.
2017-11-04
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.