Sveriges 100 mest populära podcasts

Digitala influencer-podden

Digitala influencer-podden

Möt några av Sveriges främsta digitala influencers som på olika sätt dagligen driver digitaliseringen framåt på ett föredömligt sätt inom sina respektive områden i öppna, inspirerande samtal med Consids vd Peter Hellgren. Temat? Digitalisering.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

consid.se/newsroom/podcasts/digitala-influencer-podden/

Avsnitt

129. Riskkapitalisten som vill rädda världen | Gustaf Brandberg, Gullspång Invest

Gullspång Invest är det familjeägda riskkapitalbolaget som vill vara med och bygga en bättre värld ? samtidigt som man tjänar pengar. Med miljarder från lyckade företagsförsäljningar i ryggen vill bröderna Brandberg göra investeringar som kan bidra till hållbara matsystem och en fossilfri framtid. I det här avsnittet av Digitala Influencerpodden hör du en av grundarna ? Gustaf Brandberg ? berätta om beslutet att fokusera på energi och hållbara matsystem, om jakten på teknologin som kan leda till systemskifte och varför han inte vill investera i fitbits för kor. Dessutom avslöjar han vilken sorts bolag han är beredd att ösa pengar över. Missa inte det!

2021-10-14
Länk till avsnitt

128. Pandemin som digital injektion | Pelle Persson, IT-chef på Läkemedelsverket

När pandemin svepte in över världen och delar av samhället lamslogs, tvingades andra delar växla upp: Ett vaccin skulle tas fram i raketfart, tillgången på mediciner säkras, biverkningar registreras. I centrum stod Läkemedelsverket, och på myndighetens IT-avdelning befann sig chefen Pelle Persson på första parkett när digitaliseringen plötsligt fick en superinjektion. I det här avsnittet av Digitala Influencerpodden berättar han om hur svenska Läkemedelsverket tog huvudansvaret för det första vaccingodkännandet i EU, om att göra flera månaders arbete på några veckor och hur man reglerar läkemedelsmarknaden utan att för den skull strypa innovationskraften.

2021-10-07
Länk till avsnitt

Årets viktigaste hackathon - Considition | Axel Möller från Budbee, Simon Zachrisson & Tobias Dahlgren från Consid

Ett specialavsnitt med allt du behöver veta om 2021 års upplaga av Considition ? när, var, och varför ? men kanske framför allt: hur du tävlar och vinner.

Läs mer och anmäl dig på: considition.com

Nu kickar träningsperioden igång inför det världsomspännande hackathonet Considition den 14 oktober, där den som tävlar är med och hackar för en grönare värld. I år ligger fokus på att utveckla en smart packningsalgoritm för e-handeln. Hör Axel Möller, CTO på vår samarbetspartner Budbee, berätta varför bolaget har valt att hoppa på Considiton, vad han hoppas få hjälp med av de tävlande och ge sina bästa tips till den som vill knipa förstaplatsen. Hör också Considutvecklarna och Considitions egna programledare, Simon Zachrisson och Tobias Dahlgren, riva av alla viktiga fakta som en tävlande kan behöva ha koll på, blicka tillbaka på tidigare års hackaton och avslöja vilka nojor som håller dem vakna om nätterna inför livesändningen den 14 oktober.

2021-09-30
Länk till avsnitt

126. Från papperslapp till app | Lotta Wibeck, digitalization project lead på Skanska

Med uppkopplade byggarbetsplatser, elektroniska ritningar, smarta sensorer och artificiell intelligens, vill Lotta Wibeck vara med och ruska om en av våra minst digitaliserade branscher. Som digitalization project lead på Skanska har hon i uppdrag att hitta lösningarna som kan öka byggtakten, skona miljön och skapa säkrare arbetsplatser. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden pratar hon om byggbranschens behov av att någon pekar med hela den digitala handen, om hur AI kan revolutionera projektplaneringen och om varför data inte är det nya guldet. Trevlig lyssning!

2021-09-23
Länk till avsnitt

125. ?Det finns inga filterbubblor? | Sam Rihani, Sverigechef Facebook

Studentprojektet på Harvard blev till världsherravälde ? nästan tre miljarder människor världen över använder idag Facebook, liksom åtta av tio svenskar. Med över ett decennium på företaget har Sverigechefen Sam Rihani varit med på merparten av den resan, trots att han själv först var lite osäker på om plattformen ens skulle slå igenom. I det här avsnittet av Digitala Influencerpodden pratar han om utvecklingen från startup till global maktspelare, om lärorika dataskandaler, hackerkultur som framgångsfaktor och omvälvande beslut som fattas över en natt.

2021-09-16
Länk till avsnitt

124. I stormens öga | Malin Parkler, vd Pfizer Sverige

I december 2020 ? ganska precis ett år efter att det första fallet av Covid-19 upptäckts i Kina ? var Pfizer-Biontech först i världen med att få ett vaccin mot sjukdomen godkänt för nödbruk. Det var förhoppningsvis början till slutet på den globala pandemin, och i stormens öga stod Pfizers Sverige-vd, Malin Parkler. I det här avsnittet av Digitala Influencerpodden berättar hon om det massiva arbete som låg bakom vaccinframgången, om vikten av att dela data i realtid och om hur mycket snabbare vi kommer att kunna ta fram nya vaccin i framtiden. Trevlig lyssning!

2021-09-09
Länk till avsnitt

123. Öst + väst = bäst? | Stefan Lundin, PR- och kommunikationschef på Geely

Från att ha jobbat i byråbranschen under den turbulenta IT-boomen i början av 2000-talet, är Stefan Lundin idag svensk PR- och kommunikationschef för ett av världens snabbast växande företag ? kinesiska Geely. Öst möter väst, Hangzhou möter Göteborg, fossilt ska bli förnybart, analogt ska bli digitalt ? och mitt i alltihop står alltså Stefan Lundin, med uppdrag att hjälpa alla att förstå varandra. I detta avsnitt av Digitala Influencer-podden pratar han om vikten av att tänka snabbt och stort, om kopplingen mellan bilar och danska fintech-tjänster och om varför Göteborg är Nordeuropas Silicon Valley. Trevlig lyssning!

2021-09-02
Länk till avsnitt

122. Tysta leveranser när bebisen sover | Fredrik Hamilton, grundare Budbee

Med artificiell intelligens, ständig betygsättning och leveranser på kundens villkor vill VD Fredrik Hamilton revolutionera logistikbranschen. Han startade sitt bolag parallellt med studierna på Handels 2015. Sex år senare är logtech-bolaget Budbee värderat till 2,7 miljarder. I det här avsnittet pratar han om hur man kan använda AI för att förutspå leveranstid, om kunden som idéspruta och varför Budbees bud aldrig råkar väcka en sovande bebis. Trevlig lyssning! 

2021-08-26
Länk till avsnitt

121. Kvinnor inom tech (specialavsnitt)

Vi står inför en jätteutmaning som måste lösas akut. De närmaste åren fattas tiotusentals ingenjörer. Samtidigt har antalet kvinnor som jobbar inom tech MINSKAT stadigt, sedan 2006. Matematiken går inte ihop, och det finns ingen anledning att skönmåla: För oss är detta en fråga om överlevnad. Vi måste få in kvinnorna i techbranschen, annars har vi inte tillräckligt med personal. Men det handlar såklart om mer än att fylla stolar. Vi måste bygga företag som speglar det samhälle vi verkar i, om vi vill förbli relevanta.  

För oss på Consid är detta en oerhört viktig fråga som vi haft glädjen att samtala med några av Sveriges smartaste hjärnor om, i den här podden. I det här avsnittet har vi samlat ihop ett antal röster för att försöka svara på varför det ser ut som det gör, vem som har det yttersta ansvaret för att lösa problemet och hur vi ska gå tillväga. Trevlig lyssning! 

2021-08-19
Länk till avsnitt

120. Spökrestauranger och robotleveranser | Hans Skruvfors, vd Foodora

Hans Skruvfors är mannen som tänker så mycket på spökbutiker att han har svårt att sova om nätterna. Med blixtsnabba leveranser, virtuella kök och självkörande robotar vill han utmana så väl matvarubutikerna som e-handelsjätten Amazon. I en tid då svenskarna har tagit online-shoppandet till en ny nivå, har han tagit över vd-posten för hela Foodora-koncernen. I detta avsnitt hör du hans tankar om en e-handel som redan är på väg att bli passé, hur Foodora lyckas leverera en pocketbok på femton minuter och om hur fula hyllor med produkter huller om buller kommer att revolutionera hela matvaruhandeln.

2021-08-12
Länk till avsnitt

119. Mångfald som affärsfråga | Vahid Zohali, vd IBM Sverige

I det här avsnittet av Digitala influencer-podden gästas vi av Vahid Zohali. Han kom som ensam tonåring från Iran till Sverige och fick börja från noll med allt. Idag har han över 25 år inom IT-branschen på meritlistan, varav många av dessa som hyllad och prisad chef. Förra hösten, samtidigt som pandemin lamslog stora delar av samhället, tog han över vd-posten på IBM Sverige. I dagens avsnitt hör ni hans tankar om pandemin som möjlighet för Sverige att ta täten i det globala hållbarhetsarbetet, hur mångfald bygger framgångsrika team och om företagsfesten som ledde till ett världsunikt jämställdhetsarbete.

2021-08-05
Länk till avsnitt

118. Programmering som folkrörelse | Johan Öbrink, digital strateg

Podcast med digitalstrategen Johan Öbrink, om IT-säkerhet i pandemins tidevarv, hur vi ska få in fler kvinnor i IT-branschen och om appen som får Stockholms stads jurister att se rött.

2021-07-29
Länk till avsnitt

117. En buffé-app för magasin | Maria Hedengren, vd på Readly

Värmlänningen Maria Hedengren har över tjugo års erfarenhet i ledande roller inom finansvärlden och tog över vd-posten på Readly våren 2019. Där vill hon elda på digitaliseringen av magasinsbranschen och bygga ett förlagens Spotify. I det här avsnittet pratar hon om det teknikskifte som ännu är i sin linda, berättar vad man kan göra med 35 miljarder datapunkter och avslöjar vem som egentligen läser serietidningar och bröllopsmagasin. Trevlig lyssning! 

2021-07-22
Länk till avsnitt

116. Från bondesamarbete till mobilapp | Susanne Bergh, Länsförsäkringar

I detta avsnitt av Digitala influencerpodden möter vi Susanne Bergh, chef för kund- och kanal på Länsförsäkringar. Med över 30 år i bolaget har Susanne Bergh varit med hela vägen på Länsförsäkringars resa från analogt till digitalt. Hon snickrade ihop en av företagets första hemsidor i en tid då det bara fanns en enda internetansluten dator på kontoret. 2016 stod hon med sitt team på scenen och tog emot pris för Sveriges bästa bankapp. Hör Susannes tankar om kraften i att våga släppa taget och lita på medarbetarna, om en framtid där försäkringsbolagens erbjudande kanske inte ens är försäkringar och om resan från lokalt bondesamarbete till digitala möten och smarta appar. Trevlig lyssning! 

2021-07-15
Länk till avsnitt

115. Kan du se det, kan du vara det | Åsa Johansen, kommunikationschef på Women In Tech

I detta avsnitt av podden gästas vi av Åsa Johansen. Hon är en av krafterna bakom Nordens största tech-konferens för kvinnor. Som kommunikationschef för Women in Tech vill hon inspirera kvinnor till en framtid i branschen och arbeta för att behålla dem vi redan har. Hör henne berätta om varför biljetterna till Women In Tech tar slut på ett par sekunder, varför det är affärskritiskt att få in kvinnor i tech-branschen och varför vi behöver en helt ny typ av ingenjörer.

2021-07-08
Länk till avsnitt

114. Digitala framgångsrecept | Ann-Sofie Borg, innehållschef på Ica

Podcast med Ann-Sofie Borg, innehållschef på Ica, om svenskarnas nya matvanor under pandemin, om hur nätet underlättar samtalet med kunderna och om hur Ica-Stig präglat en hel generation.

I detta avsnitt av Digitala influencer-podden möter vi Ann-Sofie Borg, innehållschef/chef content digital på Ica Gruppen. Hon har varit med om att koka ihop ett riktigt framgångsrecept för Ica:s digitala kommunikation och har en bakgrund på såväl SVT som Viacom.

Hör henne berätta om receptens vikt för Ica.se, hur kunddata gör det lättare att ta fram innehåll och kommunicera med kunderna, vilka matmässiga beteendeförändringar som hon har kunnat utläsa under pandemin och hur man stoppar stressade kunder från att bunkra när det känns som att apokalypsen är nära.

Ann-Sofie delar också med sig av sina bästa digitaliseringstips och pekar ut en teknikutveckling som kommer att skaka om hela branschen.

2021-07-01
Länk till avsnitt

113. Från flickfotograf till familjefar | Bingo Rimér

I detta avsnitt av podden gästas vi av ingen mindre än Bingo Rimér. Han ville bli Sveriges Hugh Hefner, grundade Moore magazine och var med om att göra bland andra Victoria Silvstedt till en världskändis. Idag har han slutat plåta nakna tjejer och driver istället produktionsbolag, skapar konst och ger oortodoxa relationsråd i poddformat. Hör honom berätta om det medvetna byggandet av varumärket Bingo Rimér, varför han bytte Hugh Hefner mot Richard Branson och om hur han ställt om när tiderna förändrats och digitaliserats, utan att någonsin tycka att något är jobbigt.

2021-06-24
Länk till avsnitt

112. Techjätten vill vara digital folkbildare | Johan Grundin, Head of Consumer Marketing, Google

Johan Grundin på Google Sverige, gästar podden i det 112:e avsnittet. Med en bakgrund på såväl Volvo som Electrolux, Husqvarna och Samsung, mönstrade han på Google Sverige bara några veckor innan pandemin kopplade greppet om världen. Sedan dess har han varit med om att dra igång en jättesatsning för att stärka de svenska företagens digitala utveckling under krisen. Ta del av Johans tankar om vardagslärande, vår svajiga digitala kompetens och trenderna kring hälsa och utbildning som är här för att stanna.

2021-06-17
Länk till avsnitt

111. Din digitala storasyster | Therése Lindgren

I detta avsnitt av podden gästas vi av Therése Lindgren. Hon började filma och klippa ihop egna sminktutorials i spåren av en sjukskrivning för utbrändhet 2013. Sex år senare var hon den första svenskspråkiga vloggaren med en miljon prenumeranter på Youtube. Therése berättar om hur vloggen utvecklats med henne själv ? från sminktips till veganism, och hur viktigt det är att ha ett samtal med sina följare. Hon ger också sina bästa tips till den som själv drömmer om att bli en influencer och till företag som går i influencer marketing-tankar.

2021-06-10
Länk till avsnitt

Från IT-krasch till insikt med Johan Staël von Holstein - Från miljoner till miljarder på fem år (del 3/3)

Podcast med IT-pionjären Johan Staël von Holstein, om ett Sverige där ordet ?entreprenör? knappt förekom på ekonomiutbildningarna, om när han tog Icon Medialab till börsen alldeles för tidigt och varför han skulle ha investerat i tulpanlökar i 1600-talets Holland.

I denna special av Digitala Influencerpodden möter vi tre av de största profilerna från millennieskiftets IT-boom, då svenskarna kopplade upp sig på allvar, dotcom-bolagen växte som svampar ur jorden och bolagsvärderingarna sprängde miljardvallar ? innan många av dem gick in för kraschlandning.

Johan Staël von Holsteins är sist ut ? mannen vars blekta kalufs kom att bli synonym med den svenska IT-boomen. Som en av grundarna till Icon Medialab syntes han ofta och mycket i medierna. 1998 var Icon det första svenska internetkonsultföretaget att börsnoteras och expansionen var explosionsartad. I det här avsnittet kommer han att bjuda på minnen och anekdoter att dra lärdom av, från den galna IT-yran vid millennieskiftet.

Om Johan Staël von Holstein
Johan grundade IT-konsultbolaget Icon Medialab 1996, som gick från 4,5 miljoner i omsättning första året till 1,7 miljarder år 2000, innan IT-bubblan sprack. Johan gjorde sig känd för kaxiga medieuttalanden och befann sig i ständigt blåsväder. Han är fortfarande en färgstark multientreprenör och är just nu i färd med att ta, den för Sverige nya, sporten padel till Asien.

2021-06-03
Länk till avsnitt

Från IT-krasch till insikt med Jonas Birgersson - Med internet i fibrerna (del 2/3)

Podcast med IT-pionjären Jonas Birgersson, om hur rollspelandet blev inkörsporten till internet, om shortsen som chockade Vita huset och hur han blev Bredbands-Jesus med svenska folket.

I denna special av Digitala Influencerpodden möter vi tre av de största profilerna från millennieskiftets IT-boom, då svenskarna kopplade upp sig på allvar, dotcom-bolagen växte som svampar ur jorden och bolagsvärderingarna sprängde miljardvallar ? innan många av dem gick in för kraschlandning.

Jonas Birgersson får mikrofonen i avsnitt nummer två ? mannen som blev känd som Bredbands-Jesus för sitt sätt att sprida internets gospel till svenskarna. Han kommer att berätta om kopplingen mellan järnväg och bredband, om när han som teknisk expert misstogs för ett barn och varför han inte gillar uttrycket ?IT-bubbla?.

2021-05-27
Länk till avsnitt

Från IT-krasch till insikt med Christer Sturmark - Från e-handels-pionjär till bildningsmissionär (del 1/3)

Del 1 av 3 i poddserien ?Från IT-krasch till insikt?

I denna special av Digitala influencer-podden möter vi tre av de största profilerna från millennieskiftets IT-boom, då svenskarna kopplade upp sig på allvar, dotcom-bolagen växte som svampar ur jorden och bolagsvärderingarna sprängde miljardvallar ? innan många av dem gick in för kraschlandning.

Först ut är Christer Sturmark, IT-pionjären som blev förlagschef. Han kommer att berätta om hur han såg till att svenskarna shoppade billiga datorer i drivor, om en stadsvandring i Prag med en Carl Bildt på högvarv och om den intellektuellt torftiga IT-branschen som till sist tvingade honom att sadla om.

Om Christer Sturmark

Som självlärd programmeringsnörd hade han sin första e-postadress redan på 80-talet, stod bakom den svenska hem-PC-reformen och drev ett av IT-boomens snabbast växande bolag ? Cell Networks. I dag har han bytt spår och är vd för bokförlaget Fri tanke.

2021-05-20
Länk till avsnitt

110. Från säkerhetsvakter till datainsamlare | Martin Althén, CIO på Securitas

I detta avsnitt av podden gästas vi av Martin Althén, CIO på Securitas. Han ska se till att Securitas går i bräschen för den digitala omvandlingen av säkerhetsbranschen, bland annat genom att dra nytta av de enorma mängder data som hundratusentals medarbetare samlar in. Han delar också med sig av sina bästa digitaliseringstips och förklarar varför han tror att 5G-utbyggnaden kommer att revolutionera hela säkerhetsbranschen.

2021-05-13
Länk till avsnitt

109. Från gulliga katter till konst på var mans vägg | Fredrik Palm, VD och delägare på Desenio

Podcast med Fredrik Palm, VD på posterföretaget Desenio, om hur man intar nya marknader med hjälp av sociala medier, hur man får draghjälp av influencers och hjälper kunden att hitta rätt bland över 6000 konstmotiv.

I detta avsnitt av podden gästas vi av Fredrik Palm, VD på posterföretaget Desenio. Efter tio år i branschen delar han med sig av sina kunskaper kring e-handel, hur man tar sig in på nya marknader och varför sociala medier och influencer marketing är så viktigt.

Om Fredrik Palm

Fredrik Palm är före detta proffs-surfare och e-handelsveteran med bakgrund på bland annat Tretti, Rum21 och Lekmer. Som vd har han tagit poster-företaget Desenio till börsen och över sin första miljard genom att sälja affischer och ramar till över 35 länder. När Fredrik tog över vd-posten för fem år sedan var man bara 8 personer på Desenio och omsatte 28 miljoner kronor. Idag har företaget hela 250 medarbetare och över en miljard i omsättning.

2021-05-06
Länk till avsnitt

108. Hållbarhetsarbete i gör-det-själv-anda | Joachim Frykberg, VD på Jula

I detta avsnitt gästas podden av Joachim Frykberg, VD på hemmafixarkedjan Jula. Han kommer att prata om när Jula faktiskt valde att pausa sin e-handel, för att nu vara tillbaka starkare än någonsin. Dessutom hör vi om Julas hållbarhetsarbete med såväl egna tåg som vindkraftverk. Trevlig lyssning!

Vem är Joachim Frykberg?

Med en kandidatexamen i marknadsföring från Karlstads universitet började Joachim Frykberg som trainee på Lithells där han senare blev biträdande produktchef. Sedan dess har han bland annat hunnit arbeta som produktchef på Stafford Miller och på en rad olika poster inom Axfood-koncernen. 2002 började Joachim som marknadschef på Jula och 2011 tog han över som VD.

2021-04-29
Länk till avsnitt

107. Från katalogföretag till fullskalig e-handel | Hans Ohlsson, VD på Ellos Group

I det här avsnittet av podden får lyssnarna stifta bekantskap med Hans Ohlsson, VD på Ellos Group. Han kommer att berätta om det förändringsarbete som organisationen gjort de senaste åren, för att gå från traditionellt katalogföretag till att bli en e-handelsgigant inom mode och heminredning i Norden. Han kommer också bjuda på digitaliseringstips och ge sin syn på vikten av hållbarhetstänk inom modeindustrin. Trevlig lyssning!

2021-04-22
Länk till avsnitt

106. EU:s nya lagar för digitala plattformar ? Internetlagarna (Digital Services Act) | Arba Kokalari, Europaparlamentariker

Arba Kokalari om de nya Internetlagarna (Digital Services Act)

I detta avsnitt gästar Arba Kokalari, Europaparlamentariker, podden. Arba har fått förtroendet av EU-parlamentets största partigrupp (EPP) att förhandla om de nya Internetlagarana (Digital Services Act) ? EU:s lagar som ska sätta spelreglerna för de digitala plattformarna och innehåll på sociala medier. Arba är därmed den enda svenska EU-parlamentarikern i förhandlingarna.

Vad handlar då dessa lagar om? De nya lagarna, som på engelska heter Digital Services Act, är en av EU:s viktigaste lagstiftningar i närtid. De kommer avgöra förutsättningarna för sociala mediers, internets, e-handelns och den digitala ekonomins framtid under en lång tid framöver. Enligt EU ska de nya lagarna bland annat bidra till större utbud och bättre priser för privatpersoner och företag, göra det lättare för leverantörer att starta och utöka sin verksamhet i Europa samt bidra till större demokratisk kontroll och överblick över systemviktiga plattformar.

Vem är Arba Kokalari?

Arba Kokalari är sedan 2019 Europaparlamentariker där hon representerar Moderaterna i EPP-gruppen. Hon fokuserar på hållbar handel och cirkulärekonomi, digitalisering, stoppa kvinnovåldet och promotar demokrati.

Innan tiden som Europaparlamentariker har Arba bland annat jobbat med kommunikation på Resumé, frilansat som fotograf, varit rådgivare till Carl Bildt och varit PR-chef på både telekombolaget 3 och Electrolux.

Arbas politiska engagemang går långt tillbaka då hon bland annat varit förtroendevald på flera olika positioner inom Stockholms Läns Landsting, Stockholms Stads Fullmäktige och Polismyndigheten.

2021-04-15
Länk till avsnitt

105. Skilj dig schysst | Charlotte Ljung, Endbright

I dagens avsnitt gästar Charlotte Ljung, grundare och vd på Endbright ? Sveriges första digitala skilsmässoplaneringstjänst. Endbright erbjuder stöd inför, under och efter din skilsmässa och hjälper dig att skiljas schysst, helt enkelt. Charlotte kommer i dagens samtal bland annat att berätta om sina erfarenheter som entreprenör i Sverige, hur man utvecklar och expanderar sitt eget företag och hur rådande pandemi har påverkat våra svenska kärleksrelationer. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[01:20] - Charlotte Ljung startade sin karriär med att studera interiördesign i New York. Här berättar hon mer om sin koppling till New York och USA. 

[03:05] - Därför valde Charlotte att bli egenföretagare.

[04:30] - Från interiördesign i New York till att starta Sveriges första digitala skilsmässotjänst - Endbright. Här berättar Charlotte mer om varför hon startade Endbright.

[05:55] - Vilka är Endbright?

[08:40] - Så här går du tillväga om du vill ta del av Endbrights tjänster.

[11:15] - Så här har statistiken kring skilsmässor påverkats av pandemi.

[14:20] - Vilka är de största skillnaderna mellan att vara vd på ett företag och att driva ett egenstartat företag?

[18:05] - Charlotte presenterar sina viktigaste lärdomar från att driva företag.

[21:00] - Varför är försäljning så viktigt när man driver företag?

[25:35] - Tips till dem som vill expandera sin befintliga verksamhet.

[28:55] - Fem snabba favorit-frågor med Charlotte Ljung.

[30:45] - Charlotte delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips.

[34:00] - Så här gör du om du veta mer om Endbright och Charlotte Ljung.

2021-04-08
Länk till avsnitt

104. Kraften i autentisk kommunikation och PR | Pia Rosin, Telenor

I dagens avsnitt gästar ingen mindre än Pia Rosin som är kommunikationschef på Telenor. Hon kommer att bjuda på intressanta insikter gällande hur du och ditt företag kan använda er av smart kommunikation och PR för att nå ut i det ständigt växande mediebruset. Hur gör man egentligen för att skapa bra PR? Och vad krävs för att skapa trovärdighet på nätet? Dessa frågor och många fler svarar Pia på i dagens samtal. Trevlig lyssning! 

Höjdpunkter från avsnittet:

[04:10] - Pia har flera spännande uppdrag i bagaget på bland annat företag som Betsson och SAAB. Här berättar hon om sina viktigaste lärdomar från dessa två erfarenheter.

[04:55] - Så här kan en vardag se ut i rollen som kommunikationschef på Telenor.

[05:40] - Hur hanterar Telenor sin interna kommunikation under rådande pandemi?

[07:45] - Så här arbetar Telenor med kommunikation PR

[10:10] - Så här har kommunikation förändrats de senaste 10 åren

[12:35] - Hur sticker man ut som företag i dagens mediabrus?

[14:10] - Så här skiljer du på personliga åsikter och faktabaserad information på nätet

[18:25] - Dessa är de hetaste kommunikationskompetenserna 2021

[20:05] - Fem snabba favorit-frågor med Pia Rosin

[22:00] - Pia berättar om sitt intresse för basket och hur hon engagerar sig för att utveckla unga tjejer inom sporten.

[25:40] - Pia ger sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

[29:55] - Så här gör du om du vill veta mer om Pia Rosin och Telenor

2021-04-01
Länk till avsnitt

103. Framtidens digitala livsmedelsbutiker | Amer Mohammed, Coop

Från tidningsbud som nyexaminerad programmerare under it-kraschen till digital chef för Coop. Amer Mohammeds resa är minst sagt fascinerande. Idag berättar han bland annat om Coops digitala visioner, hur framtiden kommer att se ut inom livsmedelsindustrin och hur han ska gå tillväga för att skapa digitala kundupplevelser i världsklass i Coops livsmedelsbutiker. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[01:15] - Amer inleder samtalet med att berätta om Coops nya app - Scan & Pay som ska låta kunderna skanna och betala alla livsmedelsvaror direkt i mobilen.

[03:15] - Amer tog sin masterexamen inom inbyggda system samma år som IT-bubblan sprack år 2001. Detta innebar att Amer fick börja sin karriär med att dela ut tidningar. Här berättar han mer om detta!

[07:00] - Amer ansvarar för den nya, digitala avdelningen på Coop. Här berättar han om vad Coop vill uppnå med denna digitala enheten.

[09:45] - Så här tror Amer att livsmedelsbranschen kommer att se ut framgent

[18:30] - Coop öppnade nyligen sin allra första obemannade och kassalösa butik i Gävle, Coop mini. Här berättar Amer mer om detta!

[21:30] - Hur står sig Sveriges livsmedelsindustri i digitaliseringsfrågan jämfört med andra länder i världen?

[24:50] - Så här tror Amer att livsmedelsbranschen kommer att se ut om 10 år

[29:10] - Fem snabba favoritfrågor

[30:35] - Amer bjuder på sitt allra hetaste digitaliseringstips

[32:10] - Amer bjuder på tips till studenter och framtida yrkesverksamma

[33:45] - Så här går du tillväga om du vill veta mer om Coop och Amer Mohammed

2021-03-25
Länk till avsnitt

102. "Tiden för platsbundna arbetsplatser är förbi? | Thomas Ekman, Dustin

I dagens avsnitt av Digitala Influencer-podden gästar ingen mindre än Thomas Ekman som är vd på Dustin. Thomas kommer bjuda på intressanta insikter kring hur man som bolag kan accelerera i pandemitider, hur man bäst integrerar nyförvärv till den befintliga organisationen och vilka digitala trender vi kan förvänta oss att se mer av framgent. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[01:40] - Så här har Dustin påverkats av rådande pandemi

[05:50] - Vilka är Dustin?

[08:50] - När pandemin slog till så tog väldigt många aktiekurser stryk - även?Dustins. Kursen bottnade omkring 45 kr, men idag är uppe på cirka det dubbla. Thomas berättar hur han som vd hanterade denna aktienedgång.

[10:40] - Thomas gick in som vd på Dustin 2018. Här berättar han mer om hans mål som vd på bolaget.

[13:10] - Så här ser expansionsplanerna ut för Dustin

[15:00] - Dustin förvärvade nyligen ett bolag som heter Exato. Här berättar Thomas mer om detta nyförvärv. 

[16:30] - Hur integrerar man bäst ett nyförvärv till den befintliga organisationen?

[22:00] - Dessa digitala trender tror Thomas kommer slå hårdast framgent

[23:45] - Är trenden här för att stanna eller inte? - Vi lyfter några trender som på ett eller annat sätt varit aktuella i och med pandemin. Thomas väljer om dessa trender är här för att stanna eller inte.

[31:10] - Hur arbetar Dustin med hållbarhet?

[33:45] - Hur förändras IT-branschen för att skapa ett bättre samhälle?

[39:15] - Fem snabba favoritfrågor

[42:20] - Thomas bjuder på sina hetaste digitaliseringstips

[43:05] - Så här går du tillväga om du vill veta mer om Thomas Ekman och Dustin

2021-03-18
Länk till avsnitt

101. En bättre värld med hållbart entreprenörskap | Niclas Carlsson, Founders Alliance

Niclas Carlsson, grundare och vd på Founders Alliance ? ett nätverk och forum för entreprenörer, gästar Digitala influencer-podden. Vi djupdyker i entreprenörskap där Niclas bjuder på en mängd tips baserat på sin egen karriär som entreprenör. Varför är det så viktigt med möten mellan människor? Hur står sig den svenska startup-scenen i en internationell kontext? Och varför lyckas de svenska techbolagen så bra? Niclas svarar på dessa och många andra frågor i avsnittet.

Höjdpunkter från avsnittet:

[00:40] - Detta är Founders Alliance

[02:15] - Här berättar Niclas mer om sitt intresse för entreprenörskap

[03:05] - Niclas berättar om hur han har lyckats samla ihop 750 erfarna entreprenörer till sitt samverkansforum.

[06:35] - Därför är misstag så viktigt för entreprenörer

[10:00] - Så här har medlemmarna i Founders Alliance tacklat pandemin

[12:20] - När kan man som entreprenör ansöka som medlem till Founders Alliance?

[15:15] - Så här definierar Niclas ett hållbart entreprenörskap

[18:30] - Hur fungerar ett nätverk för entreprenörer?

[20:25] - Så här står sig det svenska entreprenörskapet i en global kontext

[23:30] - Varför är det viktigt med ett bra samarbete mellan människor?

[24:30] - Därför lyckas svenska tech-företag så bra

[26:30] - Niclas delar ut heta tips till blivande entreprenörer

[33:25] - Fem snabba favoritfrågor

[36:05] - Niclas ger sina hetaste digitaliseringtips

[36:30] - Så här går du tillväga om du vill veta mer om Niclas och Founders Alliance

2021-03-11
Länk till avsnitt

100. De allra bästa höjdpunkterna från podden!

Digitala Influencer-podden firar 100 avsnitt! Vi har samlat några av de allra bästa höjdpunkterna från resans gång. Möt Sveriges främsta digitala profiler och ta del av intressanta insikter som berör allt från e-handel och live-shopping till 5G och framtidens självkörande bilar. Vilka är egentligen framgångsfaktorerna för en bra e-handel? Och hur kommer näringslivet se ut efter pandemin? Varför går det så långsamt med utvecklingen av 5G? Och på vilket sätt sätter juridiken käppar i hjulet för utvecklingen av självkörande fordon? Svar på dessa frågor och många fler får du i avsnitt 100 av Digitala Influencer-podden. Trevlig lyssning! 

Tidstämplar: 

[01:00] ?Så här kan det svenska näringslivet komma att se ut efter pandemin | Kjell A. Nordström.

[03:30] ? Så här arbetar Spotifys globala HR-chef under pandemin | Katarina Berg, Spotify

[05:10] ? Därför har NetOnNet frodats under Covid-19 | Susanne Holmström, NetOnNet

[07:30] ? Så här har Lyko påverkats av pandemin | Rickard Lyko, Lyko

[08:45] ? Dessa är de allra viktigaste faktorerna för en lyckad e-handel | Rickard Lyko, Lyko

[10:15] ? Därför ska man använda live-marknadsföring | Maryam Ghahremani, Bambuser

[13:00] ? Grundaren av NA-KD tycker till om live-marknadsföring | Jarno Vanhatapio, NA-KD

[14:35] ? Så här går utvecklingen av 5G-nätet | Erik Ekudden, Ericsson

[16:05] ? Självkörande bilar och långsam utveckling av lagstiftning | Robert Falck, Einride

[19:45] ? Så här står sig Sverige i digitaliseringsfrågan i en global kontext | Hélène Barnekow, Microsoft

[22:25] ? Så här säger forskningen om den digitala utvecklingen | Johan Magnusson, SCDI

[27:10] ? Hur ligger skolsystemet till i digitaliseringsfrågan? | Johan Magnusson, SCDI

[30:30] ? Tips till studenter och framtidens yrkesverksamma | Alexander Pärleros

[32:20] ? Tips till unga som vill hitta rätt i sitt yrkesliv | Isabella Löwengrip

[34:20] ? Så här kan du använda Google för att utöka dina digitala kunskaper | Anna Wikland, Google

[36:10] ? De hjälper dig att starta, utveckla och driva företag | Gunther Mårder, Företagarna

[38:30] ? Så här arbetar Klarna för att behålla startup-känslan | Joakim Lundberg, Klarna.

[40:30] ? Så här ligger Sverige till med digitala betalningslösningar i en global kontext | Anna-Lena Wretman, Swish

[42:45] ? Kivra och deras påverkan på digitalt utanförskap | Anna Bäck, Kivra

[45:25] ? Så här blev SJ Europas mest digitala resebolag | Claes Lindholtz, SJ

[47:45] ? Så här använder man sig av data i fastighetsbranschen | Amir Chizari, Riksbyggen

[49:15] ? Framtiden är gjord av trä | Christian Brolin, Södra

[50:45] ? Jämställdhet i IT-branschen | Frida Boisen

2021-03-04
Länk till avsnitt

99. 20 digitala trender för 2020-talet | Judith Wolst | Wolst & Winther

Den digitala strategen, föreläsaren, författaren och entreprenören Judith Wolst ? gästar idag Digitala Influencer-podden. Vi kommer att djupdyka i 2020-talets digitala trender och prata både samtid och framtid inom digital teknik. Hur kommer digitala fenomen som AI, Deep Fake och Blockchain utvecklas framgent? Varför kommer betygsättning och plattformifiering bli en ny standard för företag? Och när släpper Judith egentligen sin nya bok? Dessa frågor och många fler besvaras i dagens samtal med Judith. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[01:55] ? Vem är Judith Wolst ? och vad gör hon?

[02:55] - Judith Wolst släppte år 2018 en bok som heter Digital Panik. Här berättar hon om denna bok.

[05:10] - Här berättar Judith om sitt nästkommande boksläpp

[07:50] - När pandemin spred sig över världen så startade Judith bolaget Sustecable. Här berättar hon mer om detta företag.

[09:00] - 20 digitala trender för 20-talet. Första trenden är ?Artificiell intelligens för alla?. Här berättar hon mer om denna trend.

[10:35] - Vad betyder Deep Fake? Och hur kan detta påverka framtida mediakonsumtion och nyhetsspridning?

[12:05] - Vad betyder Plattformifiering?

[14:15] - Hur ser Sveriges digitala självbild egentligen ut? 

[18:00] - Vad kommer vi se för digitala utvecklingar framöver? Judith spekulerar.

[19:35] - Hur ser framtiden ut för Blockchain?

[23:25] - ?Made in China? får en ny innebörd. Vad menar Judith med detta?

[26:25] - Vart kommer digitaliseringen leda oss i framtiden?

[27:10] - Fem snabba favoritfrågor med Judith Wolst

[29:50] - Judith delar med sig av sitt hetaste digitaliseringstips!

2021-02-25
Länk till avsnitt

98. Spotify inifrån - så besegrade de Apple, Google och Amazon | Jonas Leijonhufvud, Di Digital

Jonas Leijonhufvud, journalist på Dagens Industri - DI Digital gästar idag podden. Jonas är medförfattare till boken Spotify Inifrån och har en gedigen karriärbakgrund inom journalistik, radio och TV. Spotify Inifrån gavs ut i maj 2019 och har översatts till över ett dussin språk. Tv-rättigheterna såldes samma år till Netflix som utvecklar en miniserie om Spotify. I januari 2021 gavs en amerikansk version av boken ut med titeln The Spotify Play. Men vad var det egentligen som gjorde att Spotify lyckades besegra Apple, Amazon och Google? Och vad kan vi förvänta oss från företaget framgent? Dessa frågor plus många fler besvaras i dagens samtal med Jonas. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[02:10] - Varför lyckades Spotify? Jonas spekulerar kring bolagets främsta framgångsfaktorer.

[03:15] - Därför var Sverige en bra förutsättning för att Spotify skulle kunna bli framgångsrika.

[04:40] - Var föddes idén om Spotify?

[07:45] - Jonas berättar om några av Spotifys tuffaste utmaningar genom åren.

[11:30] - Hur kommer det egentligen sig att Spotify klarat sig igenom alla tuffa utmaningar?

[12:55] - Så här ser konkurrensen ut mellan Apple och Spotify

[17:55] - Så här har boken om Spotify mottagits av internationella länder

[19:10] - Varför är Stockholm en av de hetaste städerna i Europa för uppstartsbolag?

[23:20] - Dessa företag kommer att vara heta på marknaden år 2021!

[27:45] - Dessa musik-företag kan bli de nya Spotify.

[29:35] - Därför ska du hålla ett öga på den nya applikationen Clubhouse.

[31:40] - Hur kommer Spotify expandera sitt ljud-erbjudande i framtiden, enligt Jonas?

[33:20] - Jonas intervjuade Amazons grundare, Jeff Bezos för några år sedan. Här är Jonas tankar om honom.

[34:15] - Vilka är de främsta utmaningarna i rollen som tech-reporter?

[37:05] - Fem snabba favoritfrågor med Jonas Leijonhufvud!

[42:05] - Jonas delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips!

2021-02-18
Länk till avsnitt

97. Nasdaq - världens största börsföretag | Fredrik Ekström, Nasdaq

Hur fungerar egentligen börsen? Vad händer när man klickar på ?köp? i sin börsapplikation? Och vad är Nasdaqs roll i det hela? Fredrik Ekström, vd på Nasdaq Stockholm, gästar idag podden för att reda ut frågor som dessa och även diskutera andra intressanta frågor så som möjligheten att köra börsen på molntjänster och vilken roll tech-bolagen kommer ha på börsen i framtiden. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet: 

[01:40] - Det här är Nasdaq

[04:25] ? Så här jobbar Nasdaq med digitalisering

[05:30] - Nasdaq finns på 6 kontinenter i världen. I Europa äger och driver dem 8 börser. Här berättar Fredrik mer om dessa börser.

[07:10] - Så här ser en ?vanlig dag? ut för Fredrik som vd på Nasdaq Stockholm

[08:45] - Fem snabba favoritfrågor

[10:00] - Hur har Nasdaq påverkats av Covid-19?

[12:00] - Det tillkommer ständigt nya bolag på börsen. Det här är Nasdaqs roll vid dessa nya introduktioner.

[13:25] - Det här ska man som företag tänka på inför en börsintroduktion

[14:30] - Så här ser teknologi-branschen ut i Sverige just nu

[24:55] - Hur påverkar frågan om hållbarhet börsen i stort?

[25:50] - Så här jobbar Nasdaq med social hållbarhet

[30:15] - Därför ska du som bolag börja klimatrapportera

[33:25] - Fredrik delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips

[34:40] - Så här går du tillväga om du vill veta mer om Fredrik Ekström och Nasdaq!

2021-02-11
Länk till avsnitt

96. Säkrare, smartare och grönare verksamheter | Klas Bendrik, DNV GL

Vad har ISO-certifieringar, digital transformation och hållbara energikällor gemensamt? Jo, dagens gäst har nämligen stenkoll på alla tre. Idag gästar Klas Bendrik, ansvarig för den digitala transformationen på det globala risk och kvalitetssäkringsbolaget DNV GL, podden. Han delar bland annat med sig av hur framtidens digitala samhälle kommer se ut, vilka hållbara energikällor vi kommer se mer av och hur en ISO-certifiering egentligen blir till. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[01:55] - Det här är DNV GL

[05:35] - Klas berättar om ?flytande vind?

[06:50] - Hur har Covid-19 påverkat DNV GL?

[08:15] - Så här ser en ?vanlig dag? ut på jobbet för Klas Bendrik i rollen som CDTO på DNV GL.

[11:45] - Klas berättar om sin karriärresa

[14:15] - Här berättar Klas om den gången han genomförde en svensk klassiker där man ska fullfölja fyra långlopp under en period av 12 månader.

[15:25] - Fem snabba favoritfrågor

[17:25] - Klas berättar om sina erfarenheter inom digital transformation

[22:45] - Så här tar du som organisation till dig världens digitala möjligheter

[25:55] - Vilken roll har IT I organisationer idag?

[31:05] - Så här kommer förnybara energikällor utvecklas framgent

[35:55] - Så här jobbar DNV GL med artificiell intelligens

[40:20] - Klas tankar om 5G och 6G

[43:55] - Det här är Klas hetaste digitaliseringstips till företag idag.

[46:35] - Klas tips till studenter och framtida yrkesverksamma

[50:00] - Så här går du tillväga om du vill veta mer om Klas Bendrik och DNV GL

2021-02-04
Länk till avsnitt

95. Framtidens smarta bildelningstjänster | Anders Erlandsson, M

Visste du att en svensk bil står parkerad 95% av tiden? Privat bildelning är ett sätt att utnyttja resurserna bättre. M ? Volvo Car Mobilitys bildelningstjänst är först i Sverige med att lansera digital nyckeldelning, en ny funktion som gör det möjligt att skicka över bilnyckeln med ett par knapptryckningar i appen och på så sätt ge en annan person tillgång till bilen. Anders Erlandsson, CMO på M, gästar idag podden. Vi pratar om framtidens bildelningstjänster och smarta infrastrukturer som ska bana väg för en mer hållbar framtid. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[01:50] - Här berättar han mer om hur hans karriär har sett ut.

[04:15] - Fem snabba favoritfrågor

[06:40] ? Anders berättar ingående vilka M är och vad de gör.  

[09:45] - Därför ska man använda M framför andra hyrbilstjänster

[12:50] - Hur ser en ?vanlig? dag ut i rollen som CMO på M?

[15:35] - Hur kommer delningsekonomi utvecklas framgent?

[18:20] - Hur har Covid-19 påverkat M?

[19:20] - Så här arbetar M med artificiell intelligens och data

[20:30] - Så här marknadsför man en ny digital tjänst

[21:25] - Därför är hållbarhet så viktigt för M

[24:00] - Så här kommer M påverka samhällsutvecklingen framgent

[27:05] - Anders ger sina hetaste marknadsföringstips

[28:15] - Anders ger sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma!

[30:50] - Så här gör du om du vill veta mer om Anders Erlandsson och M!

2021-01-28
Länk till avsnitt

94. Välkommen till en värld av enkelhet | Dan Friberg, Infobric

Byggbranschen benämns ofta som den bransch som ligger längst efter digitaliseringsmässigt. Detta måste förändras! I avsnitt 94 av Digitala influencer-podden möter vi Dan Friberg, vd på Infobric ? en nordisk digitaliseringspartner som driver på den tekniska utvecklingen inom byggsektorn. Med Infobrics tjänster blir administrationen smidigare, så att säkerheten och effektiviteten kan öka. Hur? Det får du veta i dagens samtal mellan Peter och Dan. Trevlig lyssning.

Höjdpunkter från avsnittet:

[01:30] - 2004 grundades bolaget SafeTool (nuvarande Infobric) i källaren på inkubatorn Science Park i Jönköping. Här berättar Dan mer om bolaget Infobric och deras historia.

[05:20] - Vad gör en vd på Infobric om dagarna?

[05:55] - Här berättar Dan mer om sin karriärresa

[08:50] - Hur gör Infobric för att attrahera nya talanger?

[09:55] - Hur ser ett samarbete ut med Infobric?

[14:55] - Hur ser framtidsvisionen ut för Infobric?

[18:15] - Hur ser strategin för tillväxt ut för Infobric?

[21:40] - Fem snabba favoritfrågor

[24:15] - Digitalisering i byggbranschen. Hur fungerar det egentligen?

[32:20] - Vi pratar hållbarhet i byggsektorn! Vilka är de främsta utmaningarna och möjligheterna?

[35:05] - Hur ser byggsektorn ut om 5 - 10 år?

[36:05] ? Hur ser planerna ut för Infobric framgent?  

[37:20] - Vilket är Dans hetaste digitaliseringtips?

[38:20] - Dans tips till studenter och framtida yrkesverksamma

[40:25] - Så här gör du om du vill veta mer om Dan Friberg och Infobric!

2021-01-21
Länk till avsnitt

93. Sinnenas internet - nästa digitala revolution | Michael Björn, Ericsson Industry & ConsumerLab

Michael Björn som är forskningsagendaansvarig på Ericsson Industry & ConsumerLab gästar idag podden. I dagens avsnitt pratar vi om ?Sinnenas Internet? och tekniken som i framtiden låter dig smaka, känna och dofta över nätet. Ericssons framtidsspanare menar att vi år 2030 kommer att kunna uppleva internet med alla våra sinnen och sammansmälta digital och fysisk verklighet mer än någonsin. Missa inte detta! Trevlig lyssning.

Höjdpunkter från avsnittet:

[01:40] - Michael berättar om sin roll på Ericsson

[02:55] - Hur kan 5G låsa upp en ny värld av digitala möjligheter?

[06:30] - Hur kommer det fysiska mötet påverkas av 5G och internet?

[08:45] - Vi tittare närmare på forskningsrapporten som grundas på tesen att ?2030 kommer vi att kunna uppleva internet med alla våra sinnen?.

[10:20] - Framtidens framtidsparadigm: Vi använder vår tankekraft för att byta geografisk lokation.

[13:35] - Kommer man kunna lukta och smaka på produkter via internet i framtiden?

[19:45] - Hur rimligt är det att denna teknik kommer fungera inom snar framtid?

[21:30] - Vilka säkerhetsrisker kan uppstå i takt med den digitala utvecklingen?

[28:45] - Hur kan sinnenas internet bidra till en ökad hållbarhet för företag?

[31:50] - Framtiden och fake news, påhittade avatarer och falska sinnesintryck.

[35:10] - När kan man förvänta sig en total sammansmält verklighet?

[37:30] - Michaels egna tankar om sammanställt verklighet

[43:30] - Fem snabba favoritfrågor

[45:45] - Michaels råd till studenter och framtida yrkesverksamma!

[50:45] -Så här gör du om du vill veta mer om Michael Björn och Ericsson digitala utveckling

2021-01-14
Länk till avsnitt

92. Consids grundare: "Vi vill bygga det bolag som vi själva vill jobba på" | Henrik Sandell och Peter Hellgren, Consid

I avsnitt 92 av Digitala influencer-podden möter vi inga mindre än Consids egna grundare, Henrik Sandell och Peter Hellgren för att få en djupare inblick i bolagets historia, kultur och framtidsvisioner. Peter och Henrik kommer bjuda på anekdoter från tidigt 2000-tal samt berätta om några riktigt spännande uppdrag som format Consid till vad det är idag. En resa genom såväl tuffa som glädjerika stunder. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet: 

[01:35] - Hur har Consid påverkats av Covid-19?

[03:50] - Consids roll i samhället under rådande pandemi.

[08:25] - Dessa områden inom Consid har påverkats mest av rådande pandemi.

[11:15] - Hur ser samhället ut efter rådande pandemi?

[12:15] - Största utmaningarna med distansarbete

[14:40] - Vilka är de viktigaste lärdomarna från rådande pandemi och digitalisering.

[16:20] - Vilka digitala tjänster kommer ha gjort allra störst avtryck på samhället framgent?

[17:45] - Digitaliseringstakten för offentlig sektor i Sverige är inte alls lika snabb som andra länder i Europa. Vad beror detta på och vad kan vi göra?

[20:10] - Vilka är Consid?

[30:55] - Henrik Sandell beskriver Peter Hellgren

[31:10] - Peter Hellgren beskriver Henrik Sandell

[35:25] - När man ser tillbaka på Consids resa i retrospekt, vad skulle Peter och Henrik kunnat göra annorlunda för att undvika fallgropar?

[37:40] - Varför finns inte Consid på börsen?

[40:25] - Så här gick det till när Consid startade.

[54:40] - Här berättar Peter och Henrik om den utmanande tiden år 2001.

[59:00] - Det här är framgångsreceptet för Consid.

[1:03:55] - Här berättar Henrik om ett av hans favorituppdrag på Consid genom tiderna.

[1:06:45] - Var är Consid om 3 år?

[1:11:25] - Var kom kärleken till vackra kontor ifrån?

[1:13:05] - Var ifrån kommer namnet Consid?

[1:13:45] - Här berättas en spännande anekdot från Hannover, Tyskland från tidigt 2000-tal.

2021-01-07
Länk till avsnitt

91. "Vi vet vilka yrken som fungerar idag och inte" | Konstantin Irina, Arbetsförmedlingen

Konstantin Irina, marknadschef på Arbetsförmedlingen, gästar idag podden! Konstantin har i huvuduppdrag att flytta fysiska kundmöten till Arbetsförmedlingens digitala tjänster som erbjuder självservice inom rekryterings- och karriärsprocesser. Då Arbetsförmedlingen.se har hela 10 miljoner besök i månaden så är detta minst sagt ett utmanande och spännande projekt. Låt dig inspireras av Konstantins professionella insikter kring digital transformation och digital marknadsföring. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet: 

[01:25] - Konstantin är marknadschef på Arbetsförmedlingen och berättar här hur det är att arbeta digitalt på distans.

[02:35] - Vad är egentligen Arbetsförmedlingens huvuduppdrag?

[04:20] - Konstantin berättar om sin roll som marknadschef på Arbetsförmedlingen.

[05:45] - Hur arbetar Arbetsförmedlingen med marknadsföring?

[08:45] - Hur anmäler man sig till arbetsförmedlingen?

[12:25] - Vilka är de största skillnaderna mellan digital och traditionell marknadsföring?

[16:15] - Är det svårt för juridiken att hänga med i den digitala utvecklingen?

[17:30] - Hur bär man sig åt för att bemöta alla olika typer av målgrupper som vill ha hjälp från Arbetsförmedlingen?

[19:35] - Hur har den digitala utvecklingen påverkats av Covid-19?

[23:20] - Hur arbetar man med digital marknadsföring på en myndighet som arbetar med människor?

[28:10] - Vad besitter Konstantin för erfarenheter som han tagit med sig in till Arbetsförmedlingen?

[29:40] - Hur etablerar man en helt ny roll på ett företag?

[30:55] - Hur digitaliserar man marknad, kommunikation och sälj i symbios?

[32:20] - Vilket digitalt verktyg har gjort störst nytta för Arbetsförmedlingen?

[33:40] - Hur bär man sig åt för att nyttja Arbetsförmedlingens tjänster på bästa möjliga sätt?

[35:30] - Konstantin ger sina bästa råd till studenter och framtida yrkesverksamma

[37:20] - Hur blir man riktigt bra på digital marknadsföring?

[40:45] - Fem snabba favoritfrågor!

[43:35] - Konstantin delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips

[46:45] - Så här går du tillväga om du veta mer om Arbetsförmedlingen och Konstantin Irina.

2020-12-17
Länk till avsnitt

90. Apoteas grundare: "Vi ska bli Sveriges största apotek" | Pär Svärdson, Apotea

Pär Svärdson, grundaren av Adlibris och Apotea, gästar podden. 1997 grundade Pär Adlibris som senare kom att blev Sveriges största internetbokhandel. År 2012 lanserade han nätapoteket Apotea som varit en framgångssaga sedan dess. Vad är det egentligen som gör att Pär lyckats så bra med sin e-handel? Detta får du veta i dagens avsnitt av digitala Influencer-podden. Trevlig lyssning!

2020-12-10
Länk till avsnitt

89. Systembolaget: Sveriges mest förtroendeingivande organisation | Magdalena Gerger, vd på Systembolaget

Magdalena Gerger som är vd på Systembolaget gästar podden. Systembolaget är det unika monopolet som från staten fått i uppdrag att med ansvar och god service, sälja alkoholdrycker och att informera Sveriges befolkning om alkoholens skadeverkningar. Inte nog med att Systembolaget blivit utnämnt till Sveriges mest förtroendeingivande organisation, de har också utsetts till den organisation som levererar  bäst kundservice i Sverige, hela fem år i följd. Magdalena bjuder i detta samtal på intressanta insikter kring Systembolaget och hur de arbetar för att skapa ett bättre och ett mer hållbart Sverige. Trevlig lyssning!

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[01:25] - Hur ser en vanlig dag ut i rollen som vd på Systembolaget?

[02:45] - Hur är det att vara vd för ett statligt bolag som dessutom är ett monopol?

[06:50] - Magdalena är även ordförande för IVA:s näringslivsråd. Här berättar hon mer om sitt uppdrag där.

[07:40] - Hur ser Magdalenas fritid ut?

[08:20] - Vad är Systembolagets uppdrag i Sverige?

[09:55] - Systembolaget är Sveriges mest förtroendeingivande organisation. Här berättar Magdalena hur detta har gått till.

[14:10] - Systembolaget har också blivit utsedda som den organisation med bäst kundservice, hela fem år i följd. Här berättar Magdalena om hur de uppnått detta.

[18:55] - Hur har Covid-19 påverkat Systembolaget?

[22:55] - Givet pandemin, hur har Systembolaget fått tänka om kring sitt fysiska ledarskap?

[26:10] - Hur mycket har Systembolagets e-handel påverkats av pandemin?

[27:05] - Hur jobbar Systembolaget med sin service online?

[30:05] - Magdalena ger sina tips till företag som vill erbjuda bättre service!

[31:35] - Hur har pandemin påverkat Systembolagets interna kommunikationsrutiner?

[33:30] - Hur blir man en bättre digital ledare?

[36:45] - Fem snabba favoritfrågor!

[38:30] - Magdalena delar med sig av sina hetaste digitaliseringtips!

[40:55] - Magdalena delar med sig av sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma!

2020-12-03
Länk till avsnitt

88. Spotifys HR-chef: "Vi får in 55.000 ansökningar varje månad" | Katarina Berg, HR-chef på Spotify

Katarina Berg som är global HR-chef på Spotify ? världens populäraste tjänst för musikstreaming, gästar idag podden. Idag lägger vi vårt fokus på frågor som berör employer branding, HR och rekrytering. Hur hanterar man egentligen 55,000 ansökningshandlingar i månaden? Och hur går man tillväga för att få jobb på Spotify? Dessa frågor och många fler besvaras av Katarina i dagens avsnitt. Trevlig lyssning.

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[01:15] - Hur är läget på Spotify under dessa corona-tider?

[03:10] - Hur arbetar Katarina i rollen som HR-chef nu under rådande omständigheter?

[04:25] - Hur arbetar Spotify med sin organisationskultur?

[12:45] - Hur har Katarinas resa på Spotify sett ut?

[15:30] - Vad är receptet för Spotifys framgång?

[20:05] - Katarina berättar om Spotifys utmaningar.

[24:45] - Hur ser Katarinas team ut på Spotifys HR-avdelning?

[27:05] - Hur arbetar Spotify med rekrytering och automation?

[29:25] - Katarina ger sina bästa rekryteringstips!

[30:35] - Hur gör man för att få jobb på Spotify?

[33:05] - Katarina pratar om kompetensutvisning och internationell rekrytering.

[37:45] - Vad kan politiken göra för att skapa bättre förutsättningar för framtidens digitala generation?

[40:50] - Fem snabba favoritfrågor

[44:05] - Katarina delar med sig av tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

[45:40] - Så här gör du om du vill veta mer om Katarina Berg och Spotify.

2020-11-26
Länk till avsnitt

87. Kraften i ett starkt varumärke | Rickard Lyko, grundare och vd på Lyko

I avsnitt 87 av Digitala influencer-podden möter vi Rickard Lyko som är grundare och vd på Lyko ? Sveriges ledande hår- och skönhetsspecialist med marknadens bredaste sortiment online, integrerade butiker och salonger runt om i norden. Vi kommer i detta avsnitt att prata om Lyko och deras resa från att vara en liten familjeägd frisörsalong i Dala-Järna till att bli en av ett av Sveriges mest framgångsrika varumärke. Rickard kommer också berätta hur man bedriver en e-handel i världsklass, hur man bygger en bra organisationskultur och hur man på bästa sätt kompletterar digitala upplevelser med fysisk service för optimala resultat! Trevlig lyssning.

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.  

[01:35] - 2008 satte Rickard sig själv som vd på den familjeägda frisörsalongen Hår & Skägg i Dala-Järna. Här berättar Rickard om hur karriärresan sett ut sedan dess.  

[03:50] - Hur ser en ?normal? dag ut för Rickard i rollen som vd på Lyko?  

[04:25] - Fem snabba favoritfrågor.  

[06:45] - Lyko är idag en av Sveriges ledande hårvård- och skönhetsspecialister med marknadens bredaste sortiment online. De har också integrerade butiker och fysiska salonger runt om i norden. Här besvarar Rickard varför Lyko väljer att komplettera digitala närvaro med fysisk service? 

[10:10] - Hur ser Lykos strategi inför Black Friday ut?  

[13:40] - Covid-19 har påverkat alla företag på ett eller annat sätt. Hur har pandemin påverkat Lyko?  

[15:05] - Amazons lansering i Sverige blev ju kritiserad för sitt slarviga första intryck. Hur ställer sig Lyko till Amazons etablering i Sverige.  

[16:20] - Vad är det egentligen som gjort Lyko så framgångsrikt?  

[17:05] - Hur ser logistiken ut på Lyko? 

[17:50] - Vilka är de viktigaste faktorerna för en lyckad e-handel idag?  

[19:00] - Hur bygger man ett starkt varumärke?  

[21:40] - Hur jobbar Lyko med influencer-marketing?  

[22:05] - Hur arbetar Lyko med live-shopping?  

[26:15] - Rickard beskriver vad en god ledare är för honom.  

[29:35] -Hur arbetar Lyko när de etablerar sig i nya länder?  

[31:25] - Hur ser framtidens ledare ut?  

[35:40] - Hur jobbar Lyko med deras organisationskultur för att hålla sig attraktiva på marknaden?  

[36:45] - Hur arbetar Lyko med data? 

[38:35] - Var befinner sig Lyko om 3?5 år?  

[40:30] - Rickard delar med sig av sina hetaste digitaliseringtips  

[41:30] - Rickard ger sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma   

[43:15] - Så här gör du om du vill veta mer om Lyko och deras framfart. 

 

2020-11-19
Länk till avsnitt

86. 12 tips till dig som vill digitalisera ditt företag (bonusavsnitt)

Bonusavsnitt! 

Vi har samlat ihop våra gäster tankar kring digitalisering. Här bjuder de på sina bästa tips!

Nedan hittar du vilka gäster som medverkar. 

[00:20] - Erik Ekudden, Ericsson

[00:45] - Günther Mårder, Företagarna

[02:00] - Anna Nordlander, Amazonexpert

[02:35] - Peyman Vahedi, rektor

[03:40] - Emilia Liljeström, Martin & Servera

[04:05] - Hugo Wernhoff, Kognity

[04:25] - Kjell A. Nordström

[05:35] - Jesper Åström, digital taktiker

[06:45] - Robert Arvidsson, Liseberg

[07:45] - Anna Bäck, Kivra

[08:15] - Henric Smolak, Strossle

[09:15] - Jenny Larsson, ABB

2020-11-12
Länk till avsnitt

85. "Vi kompletterar digitala kundupplevelser med fysisk service för maximal tillväxt" | Susanne Holmström, vd på NetOnNet

Susanne Holmström som är vd på NetOnNet gästar detta avsnitt. I denna intervju tar vi reda på vad det är som gör NetOnNet till det framgångsrika elektronik-imperium det är idag och hur bolaget arbetar med en kombination av digital och fysisk närvaro för att optimera sina kundupplevelser. Hur viktigt är det egentligen med en fysisk närvaro idag? Denna fråga och många fler svarar Susanne på i dagens avsnitt. Trevlig lyssning!

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[02:40] - Tele 2, Bubbleroom och Trygghansa är tre av flertalet stora bolag som Susanne jobbat på. Här berättar hon om sin karriärresa och sin erfarenhet inom ledarskap.

[05:50] - Hur ser en dag ut i rollen som vd på NetOnNet?

[07:30] - Vilka är NetOnNet? Susanne beskriver företagets verksamhet.

[10:35] - Hur arbetar NetOnNet med sina kundupplevelser?

[12:05] - NetOnNet har ökat omsättningen under Covid-pandemin. Här berättar Susanne mer om hur pandemin påverkat bolaget.

[15:50] - Hur viktigt är det med en fysisk kontra en digital närvaro idag?

[18:25] - NetOnNet har mer än trettio lagershoppar, varav ingen av dessa inkluderar några säljare. Här berättar Susanne om deras affärsidé med dessa fysiska varuhus.

[23:25] - Hur skiljer sig NetOnNets affärsidé från marknadens konkurrenter?

[25:00] - Susanne blickar framåt och pratar om hur NetOnNet kan se ut om 5?10 år.

[27:25] - Hur arbetar NetOnNet med att skapa en attraktiv organisationskultur för sina anställda?

[31:00] - Hur jobbar NetOnNet med engagemang och delaktighet för sina anställda under rådande omständigheter?

[34:55] - Hur arbetar NetOnNet med datainsamling och datahantering?

[39:05] - Hur jobbar NetOnNet med AI (Artificiell Intelligens)?

[43:25] - Fem snabba favoritfrågor!

[50:30] - Så här gör du om du vill veta mer om Susanne Holmström och NetOnNet.

2020-11-05
Länk till avsnitt

84. De hjälper dig att starta, driva, äga och utveckla företag | Günther Mårder, vd på Företagarna

Günther Mårder, vd på Företagarna ? Sveriges största företagsorganisation som hjälper fler än 60 000 företagare att starta, driva, utveckla och äga företag, gästar idag podden. Vi pratar om hur Sveriges företagarklimat mår just nu, vilken vision Företagarna har och hur man som företagare kan parera samtidens utmaningar och nå framgång - oavsett hur du som företagare definierar framgång. Günther berättar också mer om sin ekonomiska livsfilosofi, en filosofi som gjort honom till den ekonomiskt oberoende man han är idag. Något som vi alla bör reflektera mer kring. Trevlig lyssning

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[02:05] - Hur mår Sveriges företagarklimat just nu?

[03:10] - Günther är vd på Företagarna - en organisation som erbjuder nätverk, kunskap och praktisk hjälp samt driver utvecklingen för ett bättre företagarklimat, så att företagare får rätt förutsättningar att bli framgångsrika, avsett hur företagaren definierar framgång! Här berättar Günther hur hans dagar ser ut.

[05:15] - Var kommer Günthers intresse för ekonomi ifrån?

[06:20] - Günther kröntes till ?Sveriges snålaste person? av Youtube-kanalen Uppdrag Mat. Här berättar Günther om sin ekonomiska livsfilosofi.

[08:40] - Måste man som företag vilja vara med och göra skillnad i samhället idag för att lyckas?

[10:05] - Utöver Günthers roll på Företagarna bedriver han två andra projekt: Kunskapsgruppen och Lundqvist Trävaru. Här berättar han mer om dessa.

[12:40] - Varför är det så viktigt med ett livslångt lärande?

[14:40] - Vilka är Företagarna och vad är deras vision? 

[16:35] - vilken roll har politiken för företagandet i Sverige?

[22:05] - Vad behöver politiken göra annorlunda?

[24:20] - Hur mycket har den digitala transformationen påskyndats av Covid-19?

[31:10] - Vilka länder är det som driver den digitala arenan?

[33:10] - Hur kan pandemin fortsatt påverka utvecklingen av det digitala arbetsklimatet?

[42:00] - Fem snabba favoritfrågor!

[45:10] - Günther delar med sig av sina hetaste digitaliseringtips.

[46:35] - Günther delar med sig av tips till studenter och framtida yrkesverksamma!

[49:10] - Hur viktigt är det med förebilder idag?

[50:45] - Så här gör du om du vill veta mer om Günther Mårder och Företagarna!

2020-10-29
Länk till avsnitt

Trailer: Digitala influencer-podden - en podd om digitalisering

I denna podcast om digitalisering möter du ett urval av Sveriges främsta digitala influencers som på olika sätt dagligen driver digitaliseringen framåt på ett föredömligt sätt inom sina respektive områden i öppna, inspirerande samtal med Consids vd Peter Hellgren. Temat? Digitalisering.

2020-10-26
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.