Sveriges 100 mest populära podcasts

Digitala influencer-podden

Digitala influencer-podden

Möt några av Sveriges främsta digitala influencers som på olika sätt dagligen driver digitaliseringen framåt på ett föredömligt sätt inom sina respektive områden i öppna, inspirerande samtal med Consids vd Peter Hellgren. Temat? Digitalisering.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

consid.se/newsroom/podcasts/digitala-influencer-podden/

Avsnitt

186. Ledarskap i alla kanaler | Karin Zingmark, konsult och författare

Karin Zingmark är konsulten, författaren och inspiratören som vill maxa snacket för att bygga tillit på jobbet. När digitaliseringen får allt att rusa snabbare och världen runt omkring oss skakar, menar hon att kommunikation är nyckeln till harmoni. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden förklarar Karin hur vi får till en förändringsbenägen organisation trots att det är så fruktansvärt jobbigt, varför det är passé att separera intern och extern kommunikation och varför det är livsviktigt för en modern ledare att verka i sociala medier. Dessutom får Consids vd Peter Hellgren råd om hur personlig han bör vara online och om han måste dansa in på TikTok.

2022-11-24
Länk till avsnitt

185. Google för influencers | Fredrik Grufvisare, vd Collabs

Som ett Google för influencer marketing. Så vill svenska Collabs marknadsföra sin unika sökmotor som analyserar miljontals konton världen över på bara ett par sekunder. Med hjälp av AI, smarta verktyg och stora mängder data, vill Collabs skriva om spelreglerna för en hel bransch. I detta avsnitt av Digitala influencerpodden berättar vd Fredrik Grufvisare om tekniken bakom influencer-söket, varför influencer marketing är smartare än en helsida i Aftonbladet och hur man med digitala verktyg kan samarbeta med kreatörer på andra sidan jorden, utan gemensamt språk.

2022-11-17
Länk till avsnitt

184. Techdemokraten | Binette Seck, medgrundare Space Academy och Changers Tech

Hon är superentreprenören från Tensta som vill demokratisera tillgången till tech och bygga broar mellan människor. Med driv, passion och en okuvlig tro på att världen går att förändra till det bättre, har hon bidragit till att tiotusentals unga fått lära sig att koda. Binette Seck är i år en av de nominerade till Consids pris Årets digitala stjärnskott och en mycket efterlängtad gäst i den här podden. I det här avsnittet avslöjar hon hur man lyckas locka kvinnor och unga med utomnordisk bakgrund in i techbranschen, vad förebilder har med saken att göra och hur man får människor att tro på att de förtjänar ett bättre liv.

2022-11-10
Länk till avsnitt

183. Fakturerar mera i snålblåsten | Carl Lindberg, vice vd Billogram

När andra drar i nödbromsen trycker de gasen i botten. Med friktionsfria betalningsprocesser vill fintech-bolaget Billogram skrota pappersfakturan en gång för alla och ta världen med storm. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden, hör ni Billograms vice vd Carl Lindberg förklara hur man bygger goda kundrelationer med hjälp av något så osexigt som en faktura, hur ett EU-direktiv varit avgörande för företagets framgångar och varför Billogram växer stadigt medan andra vacklar i snålblåsten.

2022-11-03
Länk till avsnitt

182. Metaverse förändrar allt | Linda U Johansson, futurist och föreläsare

Metaverse är här nu, och det kommer att förändra våra liv. Det menar i alla fall föreläsaren och futuristen Linda U Johansson, som är på väg att sjösätta Sveriges första metaverse-certifiering. Spänn fast säkerhetsbältet och dra på VR-glasögonen, så åker vi! I detta avsnittet av Digitala Influencerpodden förklarar Linda U Johansson vad metaverse är, varför vi vill vara där, hur det kommer att se ut om ett par år och vem som riskerar att halka efter. Dessutom förklarar hon varför vi inte ska stirra oss blinda på tekniken vi har på huvudet.

2022-10-27
Länk till avsnitt

181. Är techfesten över? | Alexander Norén, ekonomikommentator och techexpert, SVT

Med Ukrainakrig, elprischocker, inflation och räntehöjningar har SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén bråda dagar på nya jobbet, men vi fick låna honom till det här avsnittet av Digitala influencerpodden, för att hjälpa oss förstå krisen för techbolagen. Är det en ny IT-bubbla som är på väg att spricka? Har svenska techbolag varit övervärderade? Vems fel är det, och vilka överlever stålbadet?

2022-10-20
Länk till avsnitt

180. Lekande lätt när Quizrr växlar upp | Erika Wennerström, vd Quizrr

Med en lättillgänglig spelplattform och snabba frågequiz utbildas hundratusentals fabriksarbetare och chefer världen över i mänskliga rättigheter. När ny EU-lagstiftning ställer krav på företags sociala ansvarstagande, växer svenska edTech-undret Quizrr så att det knakar. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden hör ni Quizrrs vd Erika Wennerström förklara hur man får en knappt läskunnig kvinna i Bangladesh att ta föräldraledigt, hur man övertalar fabrikschefer i låglöneländer att utbilda sina arbetare i mänskliga rättigheter och hur man lyckas träna 5000 arbetare i månaden med hjälp av en digital plattform. Dessutom avslöjar Erika varför hon just kommit hem från en 48-timmars resa till Seattle.

2022-10-13
Länk till avsnitt

179. Spåra ? eller spåra ur | Amelie Silfverstolpe, ansvarig för hållbar innovation, Axfoundation

Spårbarhet är ordet på allas läppar, när vi försöker komma till rätta med produktion som miljömässigt har spårat ur. En aktör som jobbar med just detta är Axfoundation, där Amelie Silfverstolpe ansvarar för hållbar innovation. Hon har tidigare fått nyanlända och etablerade svenskar att mötas och skapa jobbnätverk ? nu ska hon i stället få konkurrerande företag att mötas och nätverka för ett hållbarare samhälle. Hör Amelie berätta om de kommande EU-kraven på digitala produktpass som kommer få GDPR att kännas som en fis i rymden, hur man motverkar kompetensbristen i it-branschen genom möten och hur fluglarver och den utskällda fisken braxen kan minska vårt köttätande. Dessutom slår Amelie tillsammans med Consids vd Peter Hellgren ett slag för årets viktigaste hackaton, Considition.

2022-10-06
Länk till avsnitt

177. Älskade robot | Sofia Thunberg, kognitionsvetare och robotutvecklare

Hon har tävlat i såväl Talang i TV4 som VM med sina robotar, och forskar på hur robothusdjur kan gynna demenspatienter. Kognitionsvetaren och robotutvecklaren Sofia Thunberg brinner för de mänskliga maskinernas plats i samhället och vill lindra vår kulturella robotskräck. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden hör ni Sofia Thunberg berätta om kärleken mellan människa och robot, varför det är så svårt att skapa empatiska maskiner och hur exoskelett kan användas för att både vårda och mörda. Dessutom funderar vi över om det är Terminatorfilmernas fel att vi är så oroliga för mänskliga maskiner.

2022-09-22
Länk till avsnitt

176. Eldrivet motorcykelgäng | Stefan Ytterborn, vd och grundare CAKE

Deras elmotorcyklar sätter dit tjuvjägare i Afrika, samlar designpriser på hög och körs av kändisar som Pharrell Williams och Kanye West. När hela världen snabbt ska ställa om till fossilfritt befinner sig svenska moped- och motorcykeltillverkaren CAKE mitt i stormens öga. Vid rodret sitter grundaren och designgurun Stefan Ytterborn ? mannen som egentligen aldrig har gillat motorcyklar. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden hör ni Stefan Ytterborn förklara varför hans motorcyklar syns oftare på outdoor-evenemang än motormässor, varför det är bra att kunna göra en dubbelpflipp med en pendelhoj och hur man servar en motorcykel i Los Angeles från Stockholm. Dessutom förklarar han hur fransk politik kommer göra ett CAKE-köp till årets bästa affär.

2022-09-15
Länk till avsnitt

175. I stället för krig ? drönare som räddar liv | Mats Sällström, vd Everdrone

SVT, BBC, Al Jazeera ? i början av året hamnade svenska techbolaget Everdrone plötsligt i världspressen när deras drönare bidrog till att rädda livet på en man i Trollhättan. Det var första gången i historien som en autonom drönare levererade en hjärtstartare i skarpt läge, och nu vill alla följa efter. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden berättar Everdrones vd Mats Sällström om ett bolag som fick flygfart av en fascination för ny teknik, hur Everdrones teknik gjort Sverige först i världen med drönarlevererade hjärtstartare och varför varje minut räknas när det handlar om just hjärtan. Dessutom berättar Mats om hur det är att navigera i regionpolitiken med teknologi som är så ny den saknar en egen budgetpost.

2022-09-08
Länk till avsnitt

174. Så blir Sverige världsbäst på grön digitalisering | Tomas Frimmel, Microsoft Sverige

Med data i molnet och klimatneutrala datacenter vill IT-jätten Microsoft bidra till en hållbar samhällsutveckling. Och bäst i världen på grön digitalisering ? det ska Sverige vara, menar Microsofts Sverige-vd Tomas Frimmel. Digitala Influencerpodden har som första podd fått äran att ta pulsen på Tomas Frimmel sedan han tillträdde före sommaren. I det här avsnittet pratar vi om varför Microsoft valde just Sverige för sin hittills största datasatsning, borrar djupare i hur en flytt till molnet kan vara en viktig insats för miljön samt hur man ska få de anställda att vilja komma tillbaka till jobbet efter pandemin. Dessutom förklarar Tomas vilka likheter som finns mellan att leda en IT-jätte och ett landslag.

2022-09-01
Länk till avsnitt

173. Made in Sweden ? så blev Sverige en gaming-stormakt | Storspelarna

Den svenska spelindustrin har blivit en exportsuccé, och i ett par avsnitt har vi mött profiler som haft en viktig del i den utvecklingen. I det här avsnittet skiftar vi nu perspektiv, och tittar på storspelarna i andra änden ? för även inom e-sporten är Sverige en gaming-stormakt. Hör gamingprofilerna Fredrik Jaegarn "Kempf" och Tilde "7licious" Byström berätta om livet som proffsspelare och den enorma utveckling inom e-sporten som skett på bara ett par år. De pratar föräldraengagemang och inkludering, Fredrik avslöjar vad han letar efter när han tar ut ett landslag i Counterstrike och Tilde pratar om hur det är att vara kapten för världens första damlandslag i e-sport. Dessutom får de Consids vd att överväga att byta karriär.

2022-08-25
Länk till avsnitt

172. Made in Sweden ? så blev Sverige en gaming-stormakt | Spelfabriken

Svensk demokultur och en blöt kväll i en sommarstuga i Blekinge ? det var två viktiga ingredienser i receptet för exportsuccéer som Pinball Dreams och Battlefield. I det här specialavsnittet om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt berättar vi historien om speljätten DICE, och i gästfåtöljen har vi en av grundarna. Hör Fredrik Liljegren berätta om första hemdatorn, demogrupperna Explorers och The Silence, en galen tur till England och känslan första gången han såg sina spel på butikshyllorna på en annan kontinent. Dessutom funderar han kring faktorerna som har möjliggjort DICE framgångar.

Det historiska klippet i programmet kommer från TV4, 1994, där Fredrik och de andra medlemmarna i DICE intervjuas.

2022-08-18
Länk till avsnitt

171. Made in Sweden ? så blev Sverige en gaming-stormakt | DreamHack ? ?ett hobbyprojekt som spårade ur?

Från en föreningslokal i Malung på 90-talet till världens största lan-party ? DreamHacks resa från hobbyprojekt till imperium är en bit svensk nutidshistoria som får många andra framgångar att blekna. I det här andra specialavsnittet om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt har vi med två av DreamHacks verkliga nyckelspelare: Martin Öjes och Tomas Lyckedal. Hör om lanandets gryningstid, om dataspelande som revolt mot vuxenvärlden, hur man gick från datafestival till att ta plats som en av e-sportens viktigaste arenor och varför DreamHack kommer att överleva minst 20 år till.

2022-08-11
Länk till avsnitt

170. Made in Sweden ? så blev Sverige en gaming-stormakt | Sveriges första exportsuccé

Sverige är i dag ett land som levererar spelsuccé efter spelsuccé i en global mångmiljardindustri. Men Space action, Sveriges första dataspel på export, utvecklades faktiskt i ett garage utanför Landskrona, av en skoltrött kille som egentligen helst hade ägt en filmkamera. Arne Fernlund har en självskriven plats i det här första specialavsnittet om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt. Hör honom berätta om en tid då man satte människor på månen, programmerade sina egna spel på pojkrummet och fick lönen utbetald i kontanter.  

2022-08-04
Länk till avsnitt

169. Live från Almedalen | Partiernas digitaliseringsagenda

Så här tänker partierna kring digitaliseringen. En genomlysning som Consid har gjort visar att intresset för digitalisering och AI är ljummet i de politiska partiernas program inför valet. Vi samtalar kring resultatet av genomlysningen och analyserar varför det är så.

Medverkande:

Åsa Zetterberg, förbundsdirektör TechSverige Fredrik Furtenbach, politisk kommentator Sveriges Radio Peter Hellgren, vd Consid Nathalie Besèr, moderator
2022-07-07
Länk till avsnitt

168. Live från Almedalen | Vilka är de mest slående trenderna?

Ett nytt Sverige håller på att ta form. Pandemin tryckte bara på fast-forwardknappen i en utveckling som redan var i full gång. Vilka är de viktigaste trenderna och hur ser Sverige ut om 50 år?

Medverkande:

Anders Persson, näringspolitisk chef på Innovationsföretagen Einav Peretz Andersson, AI-expert på Högskolan i Jönköping Suzan Hourieh Lindberg, vd The Social Few och medgrundare Perspetivo Pieter Ten Hoopen, världsberömd fotograf Peter Hellgren, vd Consid och författare till boken Folkhemmet 4.0. Nathalie Besèr, moderator
2022-07-06
Länk till avsnitt

167. Live från Almedalen | Kriget i Ukraina ? drönarpilotens berättelse

Oleksandr Radzikhavskyi var drönarpilot för ukrainska försvarsmakten under de tre första månaderna av Ukrainakriget. Hans uppdrag var att samla in information om de ryska styrkornas rörelser. Till vardags bor han i London och arbetar som senior utvecklare för elbiltillverkaren YASA. Oleksandr Radzikhavskyi samtalar med rysslandsexperten Martin Kragh om tech-kriget i Ukraina. (Samtalet sker på engelska).

Medverkande:

Oleksandr Radzikhavskyi, ukrainsk drönarpilot Martin Kragh, biträdande chef för Centrum för Östeuropastudier vid UI Peter Hellgren, moderator Nathalie Besèr, moderator
2022-07-05
Länk till avsnitt

166. Live från Almedalen | Framtidens arbetsmarknad

Arbetsmarknaden har redan påverkats avsevärt av digitaliseringen, men ännu har vi bara sett början till en enorm transformation. Arbetsförmedlingen gör i en av sina senaste rapporter uppskattningen att 21 procent av dagens arbetade timmar i Sverige kommer att automatiseras de närmaste tio åren, vilket motsvarar drygt en miljon jobb. Samtidigt förväntas automatisering och ett antal samhällstrender leda till att 1,3 miljoner nya jobb skapas fram till år 2030. Enligt experterna gynnar teknikutvecklingen både det vi idag beskriver som låg- och det som vi beskriver som högkvalificerade jobb. Det är jobben däremellan som kommer att försvinna ? medelklassens levebröd.

Medverkande:

Lars Lööw, överdirektör Arbetsförmedlingen Jonas Grafström, framtidsforskare Peter Hellgren, vd Consid  Nathalie Besèr, moderator
2022-07-05
Länk till avsnitt

165. Live från Almedalen | Kompetenskrisen

Tre av fyra svenska arbetsgivare, 76 procent, upplever att det är svårt att hitta rätt kompetens ? trots hög arbetslöshet. På global nivå är motsvarande siffra 69 procent, vilket är den högsta siffran på 15 år. En tydlig utmaning består i att tillgången på efterfrågade kompetenser inte motsvarar de kompetenskrav som finns på arbetsmarknaden. Samtidigt bidrar automatiseringen, digitaliseringen och den gröna omställningen till att behovet av kompetenser förändras kontinuerligt. Det riskerar att ytterligare öka obalanserna och försvåra matchningsläget på arbetsmarknaden. Bristen på kompetens är det största hotet mot ekonomisk tillväxt, dessutom hämmar bristen innovation, entreprenörskap och forskning. I Jönköping anger 73 procent av de företag i länet som letar personal att de har svårt att rekrytera. Hur löser vi krisen?

Medverkande:

Thomas Persson, Generaldirektör Myndigheten för Yrkeshögskolan Sven Rydell, näringslivschef Jönköping Suzan Hourieh Lindberg, Perspetivo och The Social Few Peter Hellgren, vd Consid Nathalie Besèr, moderator
2022-07-05
Länk till avsnitt

164. Folkhemmet 4.0 | Peter Hellgren, Consid

Pandemin tryckte på digitaliseringens snabbspolningsknapp. Nu när vi är ute på andra sidan vet vi att inte bara samhället är förändrat. Vi är förändrade: hur vi lever, hur vi äter, hur vi umgås och hur vi jobbar. Om detta och den framtid som vi står mitt i, handlar boken Folkhemmet 4.0, som är skriven av Consids vd och grundare Peter Hellgren. Den utmärkta sommarläsningen dyker vi ner i, i det här avsnittet av Digitala influencer-podden. Consids kommunikationschef Nathalie Besèr har skickat över Peter till gästfåtöljen och sköter utfrågningen.

2022-06-30
Länk till avsnitt

163. ID-idé gör succé | Johan Henrikson, Freja eID

Med över en halv miljon användare, e-legitimation och fysiskt leg i appen, är Freja eID den uppstickare som på allvar utmanar BankID:s monopolstatus. Nu tar bolaget dessutom klivet ut i världen, och är första svenska e-legitimation att godkännas för legitimering inom EU. I detta avsnitt av Digitala influencer-podden berättar Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson om tjänsterna som ska locka över användarna från BankID, om kampen mot digitalt utanförskap och varför det skapar förtroende att ge sig i lag med Skatteverket.

2022-06-23
Länk till avsnitt

162. Digital skattjakt | Johan Schauman, Skatteverket

Inför biometriska id-kontroller, slopa sekretessen mellan svenska myndigheter och tillåt samkörning av register med hjälp av AI. Det är några av de förändringar som Skatteverket vill se för att komma åt välfärdsfusket. Men var går gränsen mellan effektivitet och integritet? Och hur skyddar vi skattebetalarna mot elak AI? Det är frågor som Johan Schauman, chef för digital samutveckling på Skatteverket, brottas med på jobbet och som han utvecklar sina tankar kring i det här avsnittet av Digitala influencer-podden.

2022-06-16
Länk till avsnitt

161. Räkmackan i blockkedjan| Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Var fiskades räkan, hur kördes den till fabriken, vem skalade den och hur hamnade den på din macka? De frågorna och många fler vill Lidköpingsföretaget Foodchain by Blockchain att du ska kunna få svar på med deras världsunika blockkedjeteknik. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden berättar vd:n och grundaren Cecilia Ryegård om tekniken som motverkar matfusk, svinn och spårar smitta. Hon förklarar också hur hon får lantbrukare att med glädje logga allt i appen och avslöjar varför hon aldrig kommer att ha kontor på Stureplan.

2022-06-09
Länk till avsnitt

160. Snällhetsimperiet | Rachel Bråthén, Yoga Girl

Med yoga, kärlek och vänlighet har instagramfenomenet Yoga Girl byggt ett eget imperium både fysiskt och online. Men nu har solhälsningar på Arubas vita stränder bytts mot vinterbad och trädkramar i de uppländska skogarna. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden, pratar allas vår Yoga Girl om första gången hon förstod att hon höll på att skapa något stort, om den förändrade relationen till följarna, strålningsrädslan och varför hon inte vill kalla sig en influencer.

2022-06-02
Länk till avsnitt

159. Kompetensbristen ? sanning eller myt? | Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

De drabbade samman på debattsidorna tidigare i år, då förbundsordföranden för Sveriges Ingenjörer, Ulrika Lindstrand, kallade talet om ingenjörsbrist för överdrivet. Oförskämt, tyckte Consids vd Peter Hellgren, som tvingas parera den skriande bristen på IT-kompetens varje dag. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden möts de, utan boxningshandskar, för att diskutera vidare kring bristen på it-kompetens, ansvaret för det livslånga lärandet och hur risig matteundervisning i lågstadiet hänger ihop med avhoppen från ingenjörsutbildningarna.

2022-05-26
Länk till avsnitt

158. Delad data ? dubbel glädje | Kristine Ulander, DIGG

Fler ska kunna komma åt och dra nytta av den guldgruva som offentlig sektor sitter på i form av data ? det är tanken bakom förslaget till ny datalag som nyligen lades fram. I första ledet för att detta ska bli verklighet går DIGG ? Myndigheten för digital förvaltning ? som ska se till att Sverige ställer om till ett digitalare samhälle. I detta avsnitt av Digitala influencerpodden rätar DIGG:s strateg Kristine Ulander ut alla frågetecken kring den kommande datalagen, förklarar hur datadelning skapar tillväxt och varför svenska myndigheter fortfarande inte har kastat ut faxen.

2022-05-19
Länk till avsnitt

157. Från app till tipp | Tim Bjelkstam, Tiptapp

Med ett par knapptryckningar är dina grovsopor snart på väg till tippen, och inom ett par minuter körs din gamla soffa hem till sin nya ägare. Som ett slags Uber för skräp och prylar har appen Tiptapp tagit Sverige med storm ? även om den som bryter ny mark inte alltid har vinden i ryggen. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden berättar Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam om succéappen som kom ut ur garderoben 2015, om hur återbrukandet har fått en boost av alla tiptappare och om en tjänst så ny att både Stockholms stad och Arbetsmiljöverket kände sig nödgade att dra den genom domstol för att veta hur den skulle hanteras.

2022-05-12
Länk till avsnitt

156. Ett hem i molnet | Pär Wallin, Heimstaden

Med sensorer, artificell intelligens och molnanslutna lägenheter vill fastighetsbolaget Heimstaden ta våra bostäder in i framtiden och göra hemmet smart på riktigt. Som nytillträdd IoT-chef på Heimstaden är Pär Wallin en viktig kugge i det digitala maskineriet. I detta avsnitt av Digitala Influencer-podden berättar Pär Wallin om smarta hem-projektet i Arlöv där vattenskador förebyggs med sensorer, om hur en boendeapp kan rymma en hel liten revolution och varför fastighetsbranschen har haft så svårt att komma till skott på den digitala spelplanen.

2022-05-05
Länk till avsnitt

155. Robotmat | Per Strömberg, ICA Gruppen

De har plöjt ned över en miljard i sitt hypermoderna robotlager för livsmedel i Stockholm, öppnar butiker utan kassapersonal och levererar snart matkassen med drönare i Stockholms skärgård. På ICA pågår nu arbetet för fullt med att ta dagligvaruhandeln in i framtiden. I detta avsnitt av Digitala Influencer-podden hör ni ICA Gruppens vd Per Strömberg berätta om beslutet att bygga framtidens superlager, om hur landsbygden gynnas av digitaliseringen och om den innovationshubb som kläckt några av de briljantaste idéerna.

2022-04-28
Länk till avsnitt

154. Får trögrörlig bransch att flyga | Erik Bennerhult, Näktergal

Han var med och grundade världens första neobank på nätet redan på 90-talet och har varit med om att ta fram allt från betalsystem till sökmotorer. Nu är siktet inställt på bolånemarknaden. Med molnbaserade plattformslösningar och egna fintechbolaget Näktergal vill vd Erik Bennerhult ge en trögrörlig bransch ny luft under vingarna. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden berättar Erik om hur en ny lag lade grunden för Näktergals affärsidé, hur han vill demokratisera bolåneprocessen och om vikten av hybris när du försöker tänka nytt i en av världens mest svårdigitaliserade branscher.

2022-04-21
Länk till avsnitt

153. Från linjärt till cirkulärt | Henrik Nilsson, Inrego

De räddar livet på hundratusentals elektronikprylar varje år och ser till att mobiltelefoner, datorer och surfplattor används under hela sin livslängd. Efter över två decennier i branschen står it-återanvändarna Inrego plötsligt i centrum för två globala megatrender, när digitalisering och hållbarhet seglar upp som vår tids ödesfrågor. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden förklarar Inregos grundare, Henrik Nilsson, varför han inte ägnar sig åt återvinning, rätar ut frågetecknen kring cirkulär och linjär ekonomi och förklarar hur Sverige kan bli ett återanvändningens Silicon Valley.

2022-04-14
Länk till avsnitt

152. Digital ommöblering | Björn Lindblad, Mio

Förra året sprängde möbelföretaget Mio:s e-handel miljardvallen. Med en omnikanalstrategi och en unik lösning där e-handel och butiker slipper konkurrera, har vd Björn Lindblad varit med om att möblera om rejält i en traditionstyngd bransch. I detta avsnitt av Digitala influencer-podden hör ni Björn Lindblad avslöja hur man får fysiska butiksägare att älska e-handel, hur kriget i Ukraina påverkar möbelbranschen och varför det är så viktigt att bygga ihop de digitala och fysiska kanalerna när man säljer soffor.

2022-04-07
Länk till avsnitt

151. Cyklisk robotskräck | Jonas Grafström, Ratio

Är medelklassjobben på väg att ersättas av robotar och artificiell intelligens? Och hur hänger det i sådant fall ihop med Trumps väg till makten? Ja, det och mycket annat skriver nationalekonomen Jonas Grafström om, i boken Moderna tider 4.0 ? Fra?n kugge i maskineriet till vinnare bland algoritmerna. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden hör du honom filosofera kring vinnarna ? och förlorarna ? på en allt mer digitaliserad arbetsmarknad, och ett arbetsliv i ständig förändring. Dessutom förklarar han varför en robot aldrig kommer att kunna få bukt med hans bebis.

2022-03-31
Länk till avsnitt

150. Råder bot på P-boten | Anders Bäck, EasyPark

Så gott som alla bilburna stadsbor har redan deras app i telefonen som skydd mot svidande P-böter. Ja, det handlar naturligtvis om EasyPark ? en av Europas största parkeringsappar. Med hjälp av trafikflödesdata och artificiell intelligens vill bolaget vara med och göra världens städer lite smartare. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden gästas vi av Sverigechefen Anders Bäck, som berättar om hur EasyParks nya Find-tjänst både underlättar parkeringsjakten och minskar utsläppen. Han tar oss också med till Easyparks småbarnsår, då kunden fick ringa talsvar för att kunna parkera, och avslöjar vilken som är världens smartaste stad.

2022-03-24
Länk till avsnitt

149. Utan filter | Katrin Zytomierska

Hennes vassa tunga gjorde henne till en av Sveriges största bloggare i början av 2000-talet. Idag säljer hon hälsosam mat för miljoner och driver en av Sveriges populäraste poddar om relationer ? ihop med exmaken. I detta avsnitt av Digitala influencer-podden berättar Katrin Zytomierska om oortodoxa knep för att bli Sveriges mest lästa blogg, hur möjligheten att bygga ett kändisskap på nätet har förändrats under hennes tid i rampljuset och om en resa som började med bantning och slutade med en helt egen livsmedelsfabrik i Polen.

2022-03-17
Länk till avsnitt

148. Outdoor-revolution online | Pernilla Nyrensten, RevolutionRace

Hon är den första kvinnan någonsin i Sverige som grundat ett bolag och tagit det hela vägen till Stockholmsbörsen. Med onlineförsäljning av outdoor-kläder i glada färger har vd Pernilla Nyrensten sprängt såväl glastaket som miljardvallen med sitt RevolutionRace, och tagit sig från pappas garage till över 30 länder. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden berättar Pernilla om hur hon har lyckats bygga ett miljardbolag med hjälp av skakig iphonekamera och sociala medier, hur hon vet vad kunden faktiskt vill ha, och om sin önskan om att inspirera andra att göra storverk. Dessutom bjuder hon på berättelsen om byxkampanjen som smällde Facebooks experter på fingrarna så att det ekade hela vägen till Silicon Valley.

2022-03-10
Länk till avsnitt

147. Krig och cyberkrig | Mattias Wåhlén, Truesec

En vecka har gått sedan Ryssland anföll Ukraina. Det är människor av kött och blod som dör och skadas vid den fysiska fronten, samtidigt pågår också ett fullskaligt cyberkrig. Därför har vi bjudit in Mattias Wåhlén från cybersäkerhetsföretaget Truesec, för att prata om krig och säkerhet på nätet. Hur har cyberkrigföringen mot Ukraina sett ut de senaste åren? Hur har den förändrats de senaste veckorna? Ligger Sverige i skottlinjen, kan vi skydda oss? De frågorna, och många fler, svarar Mattias Wåhlén på i det här specialavsnittet av Digitala influencer-podden.

2022-03-03
Länk till avsnitt

146. En svensk e-handelsninja | Pelle Pettersson, Omniarch

Han började sälja bildelar på nätet redan som 16-åring och kröntes därefter till kung över e-handeln med klockor. Pelle Pettersson har kallats en svensk e-handels-ninja och driver idag egna konsultbyrån Omniarch, som hjälper flera av Sveriges största företag att växa både på och utanför nätet.  I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden snackar Pelle Pettersson bland annat om vikten av att skapa en likartad upplevelse i alla kanaler, kommenterar Amazons inträde på den svenska marknaden och förklarar varför det är en synd i e-handelssammanhang att skicka dyra byxor i en brun pappkartong.

2022-02-24
Länk till avsnitt

145. Digitalisera eller dö | Anders Borg

Han hade världspolitikens kändaste hästsvans, styrde Sverige genom finanskrisen och utsågs 2011 till Europas bästa finansminister av Financial Times. Idag är han styrelseproffs, investerare och rådgivare, med ett knivskarpt fokus på teknik och digitalisering. I detta avsnitt av Digitala Influencer-podden gästas Consids vd Peter Hellgren av ingen mindre än Anders Borg, som ger sin syn på hur Sverige står sig i den globala digitala kapprustningen, siar om tekniken som kommer spela huvudrollen i en nära framtid och funderar på om NFT:er skulle kunna stoppa ryssarna från att stjäla hans frus poplåtar.

2022-02-17
Länk till avsnitt

144. Digital diplomatstatus | Carolina Gynning

Hon blev Gynning med svenska folket när hon vann reality-serien Big Brother 2004, i en tid då linjär-tv fortfarande var norm och tidningarnas löpsedlar satte dagordningen. Sedan dess har smartphones, streamingtjänster och sociala medier tagit vid, och tusenkonstnären Carolina har flyttat efter. Idag driver hon youtube-kanal, podd och instagramkonton och säljer egendesignade smycken, tavlor och inredning ? bland annat. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden filosoferar Carolina Gynning kring ett digitaliserat kändisskap, berättar om måleriet som kickade igång entreprenörshjärnan och avslöjar hur det gick till när hon åkte för att köpa sushi men kom hem med en hund.

2022-02-10
Länk till avsnitt

143. Bilbana på riktigt | Karin Ebbinghaus, Elonroad

Från legoprojekt till bilbanor i naturlig storlek ? Lundabolaget Elonroad har gjort en raketresa i sin satsning på att elektrifiera de svenska vägarna. Med laddningsskenor i marken och 5G-teknik vill man bygga bort batteristressen och bidra till en fossilfri fordonsflotta. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden berättar vd Karin Ebbinghaus om en företagsidé som föddes i snömodden på en väg i Skåne och om att strömma el som man strömmar musik, i en framtid där både vägen och bilen är uppkopplade.

2022-02-03
Länk till avsnitt

142. Ett nytt internet? | Carl Armfelt, TIN fonder

Han är stjärnförvaltaren som brinner för ny teknik och tidigt såg spelvärldens potential. Med egna fondbolaget TIN investerar Carl Armfelt i framtidens techbolag. I detta avsnitt av Digitala Influencer-podden rätar han ut frågetecknen kring sådant som metaverse, Non-Fungible Tokens och varför människor betalar miljoner för att äga lite kod. Han avslöjar dessutom vilket som är hans favoritspel och förklarar varför han inte tror att Facebook kommer att regera web 3.0.

2022-01-27
Länk till avsnitt

141. Cybersäkerhet på ny nivå | Anna Borgström, NetClean

Deras världsunika programvara upptäcker och blockerar övergreppsmaterial med barn på över en miljon företagsdatorer och mobiler världen över. NetClean Technologies är Göteborgsföretaget som tagit cybersäkerheten till nästa nivå och gör skillnad där det behövs som mest. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden berättar vd Anna Borgström om bolagets världsunika programvara, hur övergreppsmaterial hänger ihop med cyberhot och om hur det var att ställa sig i talarstolen i FN.

2022-01-20
Länk till avsnitt

140. Träningsläger för entreprenörer | Arash Sangari, Startup Sweden

Över sextusen startups ingår i det svenska tech-ekosystemet, och med bootcamps och matchmaking ska Startup Sweden hjälpa fler att erövra världen. I detta avsnitt av Digitala Influencer-podden gästas vi av programansvarige Arash Sangari, som berättar om träningsläger för entreprenörer, tech-ekosystemet och varför Sverige lyckats fostra så många framgångsrika startups. Han ger också sina bästa råd till den som vill etablera sig utanför rikets gränser och avslöjar varför han älskar sin radiostyrda badanka.

2022-01-13
Länk till avsnitt

139. Digitala Influenceråret 2021

2021 går mot sitt slut ? och vilket år det har varit. Vi tog första, andra ? ja vissa tog till och med en tredje dos vaccin. Vi arbetade hemifrån, bet ihop och upptäckte nya värden. Klimat och hållbarhet tog sig in på dagordningen i så väl styrelserum som på globala toppmöten. Digitaliseringen ökade i en takt vi aldrig hade trott vara möjlig. Och här i Digitala Influencerpodden, kan vi blicka tillbaka på ett år där Consids vd Peter Hellgren hunnit möta över fyrtio olika gäster, som alla på ett eller annat sätt varit med om att ta Sverige in i framtiden.

2021-12-30
Länk till avsnitt

138. Pillersnillet | Björn Thorngren, vd Meds

Med bank-id, e-recept och en global pandemi som draghjälp har marknaden för nätapotek formligen exploderat. Utan fysiska butiker, men med ett brett utbud och blixtsnabba leveranser, har Meds seglat upp som ett av Sveriges snabbast växande nätapotek. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden hör ni Meds vd och medgrundare Björn Thorngren berätta om en bransch som saknar både konjunktur och säsong, spritköp från Turkiet och varför svenskar är bäst i världen på att shoppa medicin på nätet.

2021-12-16
Länk till avsnitt

137. Krypto for dummies | Andreas Kennemar, COO Safello

Han var med och startade Sveriges första bitcoingruva, där man under en period producerade var tredje bitcoin i världen. Men ? högriskprojektens tid är förbi. I dag är Andreas Kennemar COO på kryptomäklaren Safello, där han ska vara med och göra handeln med kryptovalutor både trygg och tråkig. Följ med på ett avsnitt av Digitala Influencer-podden där vi borrar ner oss i vad kryptovalutor är, hur de funkar, varför de uppstod och om de är värda att köpa. Hör också Andreas berätta om sin tid som gruvbolagschef och förklara varför han tycker att bitcoin är bättre än julpynt.

2021-12-09
Länk till avsnitt

136. Neoinsurance | John Ardelius, CTO & medgrundare på Hedvig

Du kommer ut från jobbet och upptäcker att cykeln har blivit stulen. Men bara några minuter senare finns försäkringspengarna på kontot. Med hjälp av AI och en helt ny affärsmodell vill försäkringsbolaget Hedvig skaka om en traditionstyngd bransch. John Ardelius är CTO och medgrundare på Hedvig. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden pratar han om varför försäkringsbolagen halkat efter i digitaliseringen, hur artificiell intelligens kan förändra hela branschen och varför du inte ska satsa på en framtid som fotomodell.

2021-12-02
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.