Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Bara Business

Bara Business

Inspiration i all ära ? men det finns det gott om. Här är podcasten för alla startup-intresserade som vill dyka rakt ner i affärsidéer, att tjäna pengar, hitta rätt folk eller göra succé utomlands. Verktyg, insikter och do?s and don?ts. Bara business, helt enkelt.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

astartupstory.se/

Avsnitt

Ensam är stark! Veckans gäst: Charlotte Dunhoff, grundare Profile Agency.

Det kan krävas en extra gnutta mod för att starta företag själv, det vill säga att dra igång en verksamhet utan en medgrundare som du kan dela framgångar och bolla utmaningar med. Men faktum är att 75 % av Sveriges alla företag just är enmansföretag. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur det är att driva företag helt själv. Vilka är fördelarna och hur ser man till att utmana sig och driva bolaget framåt? Veckans gäst: Charlotte Dunhoff, grundare Profile Agency.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-26
Länk till avsnitt

Mot nya marknader. Veckans gäst: Maria Hedengren, VD Readly.

Är ditt mål att bli ett internationellt bolag, eller är den dagen redan här då du är redo att växa utanför Sveriges gränser? Skalbara digitala affärsmodeller och affärsidéer skapar goda förutsättningar att bygga ett globalt bolag med hela världen som sin marknad hemifrån Sverige. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur du expanderar och tar ditt företag till nya marknader. Hur gör du en lyckad internationell expansion och vilka vanliga nitar går många på? Veckans gäst: Maria Hedengren, VD Readly.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-12
Länk till avsnitt

Smarta partnerskap & starka varumärken. Veckans gäster: Josefine Abrahamsson, vd & medgrundare Hubso & Sanne Josefson, influencer & grundare Sanne Alexandra Stockholm.

Influencer-profiler har blivit eftertraktade partners för nya affärsidéer, kollektioner så som små och stora samarbeten. Parallellt med det har deras följare, som även är de potentiella kunderna, lärt känna sina profiler väl. De har lett till att samarbeten och produkter idag måste linjera med influencern och vara genuina för att bli succé. I det här avsnittet av Bara Business djupdyker vi i hur du skapar lyckade partnerskap med influencers och tillsammans bygger starka varumärken. Vad är nyckeln till ett framgångsrikt samarbete? Hur ser du som företag till att vara intressant och aktuell, och hur når du fram genom bruset till den profil just du vill samarbeta med? Veckans gäster: Josefine Abrahamsson, vd & medgrundare Hubso & Sanne Josefson, influencer & grundare Sanne Alexandra Stockholm.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-04
Länk till avsnitt

Nytänkare i krisen. Veckans gäster: Johanna Månsdotter & Joanna Sörman, grundare Seizo Creative & Dine In.

Stora förändringar i samhället, planerade eller plötsliga, öppnar upp för nya idéer och affärsmodeller. Faktum är att även om pandemin ställt till det för många branscher och företagare så har den också lett till att nya företag sett dagens ljus. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur det är att få större delen av sina uppdrag inställda på mindre än ett dygn, men också hur det är att sjösätta ett nytt bolag och idé som ett resultat ur en kris. Hur ska man agera som företagare när en plötslig förändring vänder upp och ner på ens business. Vad är viktigt för att du ska ta dig ur krisen? Och hur får du ut ett nytt koncept snabbt? Veckans gäster: Johanna Månsdotter & Joanna Sörman, grundare Seizo Creative & Dine In.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-29
Länk till avsnitt

Strukturera & säkra säljet! Veckans gäst: Sara Larsen, grundare Break The Box & Head of Key Accounts Canned.me

Vem vill inte sälja mycket eller mer? Det är inga, eller i alla fall ytterst få företag, som kan förlita sig på att en produkt eller tjänst säljer sig själv. Säljarbetet är med andra ord en extremt viktig nyckel för företagets överlevnad, och oavsett om du ser dig som säljare eller inte behöver du veta hur och till vem du säljer din produkt eller tjänst. I det här avsnittet av Bara Business djupdyker vi i hur du strukturerar ditt säljarbete inför det nya året, allt från hur du fastställer vilka kunder du ska satsa på till hur du motiverar och utmanar dig själv att driva säljet framåt. Veckans gäst: Sara Larsen, grundare Break The Box & Head of Key Accounts Canned.me

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-21
Länk till avsnitt

Första året som techbolag. Veckans gäst: Henrietta Fromholtz, grundare & CMO Off Script.

Hur långt hinner du egentligen med ett företag på ett år? Att driva igång ett bolag kräver ofta en dos tålamod då det alltid kommer att vara delar som tar längre tid än vad du tänkt att de ska ta, du behöver tänka om och göra om. Men att se tillbaka ett år gör också att du inser hur mycket du hunnit med, att du kommit en bra bit på vägen och kan känna dig glad att du äntligen bestämde dig för att förverkliga din företagsdröm. I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om hur första året som ett startup kan se ut. Vågar du prata om din idé innan den är lanserad och behöver du stressa för att flera kanske är något liknande på spåren? Vad är viktigt för att svetsa samman teamet? Och går det redan första månaderna att veta att ens idé är något riktigt, riktigt speciellt? Veckans gäst: Henrietta Fromholtz, grundare & CMO Off Script. 

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-13
Länk till avsnitt

Välkommen ombord! Veckans gäst: Tilda Nordh, grundare & creative director Rapide Brow & Lash Bar.

Det kommer en dag då du som grundare inser att du inte längre klarar att snurra företaget bara på dig själv eller er som grundarteam. Det är dags att rekrytera! Vilka utmaningar kommer med att också bli fler i teamet och hur arbetar man fram en företagskultur som känns rätt för bolaget? I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur du bygger ett team och personalstyrka som också står bakom företagets värderingar. Hur kan du som grundare effektivt få ut dina visioner och viljor till de i företaget som dagligen möter kunderna, och behöver du alltid få med alla på tåget? Veckans gäst: Tilda Nordh, grundare & creative director Rapide Brow & Lash Bar.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-20
Länk till avsnitt

Receptet på ett vinnande koncept. Veckans gäster: Mia Clase & Lina Nertby Aurell, grundare Food Pharmacy.

Kunskapsplattformar, föreläsningar, böcker och instagramkonton. Det finns många sätt att nå ut med ett budskap och på sikt även bygga en affär och varumärke runt det. Vad är det som gör att vissa når genom bruset med sina budskap och kan bygga framgångsrika koncept som vi tar till oss? I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om att hitta en identitet, tonalitet och koncept som gör att du skapar engagemang, får en stor följarskara och kan utveckla olika verksamhetsben som du kan börja tjäna pengar på. Veckans gäster: Mia Clase & Lina Nertby Aurell, grundare Food Pharmacy. 

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-10
Länk till avsnitt

Produktionsbolaget. Veckans gäst: Catarina Lundbäck, grundare & executive creative director Alaska Film & TV.

Att bygga, och växa, ett företag där den största kostnaden är personal gör att du som företagare behöver skapa långsiktiga kundrelationer, vara bra på att attrahera talang och i många fall driva företaget efter mottot att du aldrig är bättre än ditt senaste projekt, men vad mer är egentligen avgörande för att du ska kunna växa ett sånt här bolag? I det här avsnittet pratar vi om hur du växer och skalar ett bolag där tid är grunden för det du säljer. Hur bygger du något som blir större än dig själv och din egen tid, och hur tar du de första stegen för att verkligen satsa? Veckans gäst: Catarina Lundbäck, grundare & executive creative director Alaska Film & TV.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-02
Länk till avsnitt

Vinsten med personligt varumärke & person-PR. Veckans gäst: Caroline Lidman, grundare & VD CLPR.

Personligt varumärke och person-PR är två heta begrepp som det pratas allt mer om. Hur ska du som entreprenör och företagare tänka kring det, hur viktigt är det egentligen, och hur balanserar du att bygga ditt eget varumärke med att också bygga förtagets egna varumärke? I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur du kan bygga ditt personliga varumärke och vilka fördelar och möjligheter det ger. Vilka kanaler är mest effektiva och hur når du genom bruset? Veckans gäst: Caroline Lidman, grundare & VD CLPR.

 

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-25
Länk till avsnitt

Från ett bageri till internationell kedja. Veckans gäst: Lotta Zetterström, grundare Fabrique Stenugnsbageri.

En företagsidé som ligger och gror hos många, är att starta ett café eller bageri. Ett typ av företag som från start kräver en del uppstartskostnader och investeringar i form av lokal, maskiner och olika tillstånd. Hur ska du som företagare tänka och lägga grunden till ditt företag så att det blir en lönsam affär? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om hur du som företagare, som vill driva eller driver, till exempel ett café eller bageri också kan skala upp och skapa en kedja av ditt koncept. Hur behöver företaget organiseras för att kunna växa? Och vad är avgörande för att kunna öppna upp fler ställen? Veckans gäst: Lotta Zetterström, grundare Stenugnsbageriet Fabrique.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-18
Länk till avsnitt

Miljardbolaget. Veckans gäst: Elina Berglund Scherwitzl, VD & medgrundare Natural Cycles.

En stor dröm för entreprenörer som slänger sig ut i startup-världen är att en dag nå en miljardvärdering. På sin kammare med skisser av en affärsidé, eller det första stegen mot lansering så kan vägen dit kännas krokig och väldigt lång. Vilken målsättning ska du som entreprenör ha från start, hur högt ska du sikta? I dagens avsnitt av Bara Business reder vi ut vilka byggstenar som krävs för att bli ett miljardbolag. Hur vet du att du har en idé som det faktiskt går att nå en hög värdering med och vad är avgörande för att kunna nå dit? Veckans gäst: Elina Berglund Scherwitzl, VD & medgrundare Natural Cycles. 

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-04
Länk till avsnitt

Gör business på ditt content. Veckans gäst: Michaela Forni, entreprenör & influencer.

Sedan framfarten av sociala medier är det många som vill bygga sin affär kring att sälja samarbeten och content. Varumärken och företag betalar idag både enskilda influencers, såväl som olika digitala magasin och plattformar för att skapa inspirerande innehåll kring just deras produkter och tjänster. I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om att bygga din affär kring att skapa innehåll. Hur lyckas du skapa ett stark erbjudande för de varumärken du vill sälja till, och samtidigt attrahera en målgrupp som vill ta del av innehållet? Veckans gäst: Michaela Forni, entreprenör & influencer.

 

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-28
Länk till avsnitt

Hej alla delägare! Veckans gäster: Calle Rosengren & Amanda Larsson, grundare Färsking.

Har du en tilltalande produkt, tjänst eller varumärke kan crowdfunding var en väg att gå för att få extra tillskott i kassan. Crowdfunding innebär att låta flera personer gå in med mindre summor för att backa din business istället för att till exempel ta in ett fåtal investerare. Varför ska du som företag välja crowdfunding, och vilken typ av crowdfunding passar just din verksamhet? Det här är andra veckan som vi pratar crowdfunding i Bara Business och den här veckan djupdyker vi i hur du lyckas med en aktiebaserad crowdfunding, som innebär att du får in flera små delägare i ditt bolag. För vilka typer av bolag passar den här typen av crowdfunding och hur går de till steg för steg? Veckans gäster: Calle Rosengren & Amanda Larsson, grundare Färsking.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-21
Länk till avsnitt

Gör succé med din crowdfunding-kampanj. Veckans gäst: Elena Ekström, VD & Medgrundare Bukvy.

Har du en tilltalande produkt, tjänst eller varumärke kan crowdfunding var en väg att gå för att få extra tillskott i kassan. Crowdfunding innebär att låta flera personer gå in med mindre summor för att backa din business istället för att till exempel ta in ett fåtal investerare. Varför ska du som företag välja crowdfunding, och vilken typ av crowdfunding passar just din verksamhet? I det här avsnittet av Bara Business djupdyker vi i hur du kan lyckas med en donationsbaserad crowdfundingkampanj. Vad är viktigt att tänka på när du gör en sån här kampanj och hur lång tid behöver du för att göra genomföra den framgångsrikt? Veckans gäst: Elena Ekström, VD & Medgrundare Bukvy.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-09
Länk till avsnitt

Bli ditt bästa varumärke. (Del 2) Veckans gäster: Hanna Rydholm & Sofia Larsén, grundare NUDLA.

Ditt varumärke är din möjlighet att särskilja dig från konkurrenter med liknande produkter, och det avgör både hur du ska kommunicera i alla dina kanaler, uttryckas rent grafiskt samt hur du slutligen uppfattas av dina kunder. Hur tidigt behöver du börja skissa det här när du startar upp något nytt? I föregående avsnitt och det här avsnittet av Bara Business grottar vi ner oss i varumärken. Vi tar hjälp av en designstudio för att reda ut hur du kan börja workshoppa med dig själv kring ditt varumärke, när ett varumärke är väldigt viktigt, eller mindre viktigt, och vad du absolut bör investera i oavsett om du har stor eller liten budget. Veckans gäster: Hanna Rydholm & Sofia Larsén, grundare NUDLA.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-02
Länk till avsnitt

Bli ditt bästa varumärke. (Del 1) Veckans gäster: Hanna Rydholm & Sofia Larsén, grundare NUDLA.

Ditt varumärke är din möjlighet att särskilja dig från konkurrenter med liknande produkter, och det avgör både hur du ska kommunicera i alla dina kanaler, uttryckas rent grafiskt samt hur du slutligen uppfattas av dina kunder. Hur tidigt behöver du börja skissa det här när du startar upp något nytt? I det här, och nästa, avsnitt av Bara Business grottar vi ner oss i varumärken. Vi tar hjälp av en designstudio för att reda ut hur du kan börja workshoppa med dig själv kring ditt varumärke, när ett varumärke är väldigt viktigt, eller mindre viktigt, och vad du absolut bör investera i oavsett om du har stor eller liten budget. Veckans gäster: Hanna Rydholm & Sofia Larsén, grundare NUDLA.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-09-25
Länk till avsnitt

Employerneurship. Veckans gäst: Åsa Åhlander, VD TMC Sverige.

Den snabbföränderliga värld vi lever i ställer krav på både stora, så som små bolag, att förändra och förnya sig för att ständigt vara aktuella för sin marknad. Oavsett hur stor din organisation är gäller det att du lyckas knyta nyfikna, idérika genomförare till ditt företag. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur du bygger ett företag och team med en kultur där ett entreprenöriellt tänk och arbetssätt är välkommet. Vad behöver du som ledare tänka på för att öppna upp för den här kulturen, och hur kan man låta sina anställda vara entreprenörer inom bolaget? Veckans gäst: Åsa Åhlander, VD TMC Sverige.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-09-16
Länk till avsnitt

Jakten på en varumärkesidentitet. Veckans gäst: Sofia Mehrotra, grundare MEHROTRA.

Att landa i en varumärkesidentitet som du står bakom och som kunder, både gillar och kommer ihåg, är en viktig byggsten för att lyckas om du lanserar ditt företag på en konkurrensutsatt marknad. Hur börjar du som entreprenör själv skissa på din identitet som varumärke? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om att bygga och landa i din varumärkesidentitet. Vad ingår i den? Och vilka aktiviteter och insatser krävs för att nöta in den mot dina kunder? Veckans gäst: Sofia Mehrotra, grundare MEHROTRA.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-09-10
Länk till avsnitt

Mönstersuccén. Veckans gäst: Malin Glemme, grundare Layered.

En tydlig design som också är rätt i tiden ligger till grund för flera växande företag och varumärken idag. Hur ska du som entreprenör tänka när du vill ta fram ett mönster eller design för din produkt,  gäller det att vara en duktig trendspanare eller är det viktigare att gå sin egen väg? I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om att driva ett företag som vinner dina kunders hjärta genom en tilltalande design och omtyckt varumärke. Kan vem som helst ta fram en design som slår? Och om ditt varumärke blir en hit, hur undviker du att kunderna tröttnar när fler och fler har produkten? Veckans gäst: Malin Glemme, grundare Layered.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-09-02
Länk till avsnitt

Frilanslivet. Veckans gäst: Sara Ericsson, frilansande hovreporter & grundare SME Media AB.

Ett motiv till att bli företagare kan vara att du vill gå från en anställning till att bli din egen chef och frilansa genom att göra uppdrag åt olika kunder. Att vara frilans skapar både möjligheter men kan i sina stunder såklart också vara tufft. Hur vet du att du är redo att ta beslutet att bli frilans och företagare? I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om att driva företag genom att frilansa. Hur bygger du ett personligt varumärke och bygger ditt nätverk så du både håller dig själv inspirerad samt top of mind hos potentiella kunder? Veckans gäst: Sara Ericsson, frilansande hovreporter & grundare SME Media AB.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-08-20
Länk till avsnitt

Slå igenom som smyckesdesigner. Veckans gäst: Amanda Weibull Laurell, grundare & designer LWL Jewelry

Om du har en affärsidé som innebär att skapa skräddarsydda, designade produkter behöver du ofta ta ett högre pris för att täcka dyrare materialval såväl som den tid du lägger ner på att ta fram en unik design. Hur startar du egentligen ett sånt här varumärke och skapar trovärdighet från start som designer? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om hur du bygger ett exklusivt varumärke. Hur behöver du agera annorlunda som varumärke för att nå din målgrupp och vara top of mind när de är redo att göra ett köp? Veckans gäst: Amanda Weibull Laurell, grundare & designer LWL Jewelry.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-08-12
Länk till avsnitt

Förändra världen med en stiftelse. Veckans gäst: Malin Cronqvist, grundare Help to Help

Alla entreprenörer vill på ett eller annat sätt lösa ett problem eller behov, då en del väljer att lösa ett vardagligt problem de själva kan relatera till tar sig andra an problem och utmaningar i andra länder. Men hur hittar du som entreprenör en idé som verkligen gör stor skillnad där du vill? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om att driva en stiftelse som fokuserar på att förändra världen till det bättre. Hur får du med dig finansiärer på tåget och hur bygger du långsiktiga partnerskap med dessa? Veckans gäst: Malin Cronqvist, grundare Help to Help.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-07-29
Länk till avsnitt

Vägen till ett framgångsrikt klädmärke. Veckans gäst: Valerie Aflalo, grundare & designer Valerie.

Modeindustrin får många att drömma om att en dag utveckla ett eget klädmärke. Men på en marknad som kryllar av både stora och små konkurrenter, hur hittar du som nytt klädmärke en egen identitet och hur slår du dig in i modeklicken med dina nya designer? I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur det är att starta och driva ett klädmärke. Modebranschen befinner sig i en förändring där både retail och hållbarhet är centrala frågor. Hur kan du som entreprenör som vill eller redan driver ett klädmärke resonera och agera kring det? Veckans gäst: Valerie Aflalo, grundare & designer Valerie.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-07-15
Länk till avsnitt

Alla våra investerare. Veckans gäster: Nina Akbari & Arbilina Nissan, grundare Dashl.

Många startups kommer till en fas då de vill resa kapital för att kunna skala upp och växa snabbare, men det kan vara tidskrävande och svårt att hitta de rätta investerarna som vill satsa på dig och din idé. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om att ta in riskkapital. Vad behöver du ha på plats i bolaget innan du är redo att ta in kapital och hur ska man tänka för att utvärdera olika investerare så de blir en bra match mot dig som grundare? Veckans gäster: Nina Akbari & Arbilina Nissan, grundare Dashl.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-07-08
Länk till avsnitt

Från Facebookgrupp till AB. Veckans gäster: Carro Levy & Emely Crona Stenberg, grundare Heja Livet

Facebookgrupper har blivit en naturlig mötesplats för individer med liknande intressen. Med så stort antal personer som är intresserade av samma sak och som dessutom samlas i en sluten grupp blir gruppen även en eftertraktad målgrupp för företag att nå. Det här öppnar upp för dig som administratör att tjäna pengar. I det här avsnittet reder vi ut om att bygga en facebookgrupp med många medlemmar är en smart strategi för att skapa en framgångsrik business. Hur bygger du ett affärsmässigt koncept som tar avstamp i gruppen? Och hur balanserar du gruppens intressen med genomtänkta erbjudanden från kunder? Veckans gäster: Carro Levy & Emely Crona Stenberg, grundare Heja Livet.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-30
Länk till avsnitt

Från idé till färdig produkt. Veckans gäst: Linn Herbertsson, grundare Organista & influencer.

Vi är många som har en idé om en fysisk produkt som vi vill ta fram. Att utveckla en fysisk produkt innefattar bland annat att hitta rätt fabrik som ska tillverka den, men hur hittar du den fabrik som är rätt för dig när de ofta ligger i en helt annan världsdel? Och hur färdig behöver din egen skiss över produkten vara när du tar första kontakten med fabriken? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om hur du går från en produktskiss till att ha produkten i din hand redo att börja sälja. Vi pratar om alltifrån hur du väljer material till hur du slutligen skeppar dina produkter till svensk mark. Veckans gäst: Linn Herbertsson, grundare Organista & influencer.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-18
Länk till avsnitt

Kroka arm med storbolagen. Veckans gäst: Paulina Olsson, medgrundare & VD Peppy Pals

Att som startup få till ett samarbete med ett etablerat företag kan ge en ordentlig skjuts på tillväxtresan. Samarbeten är en möjlighet att nå nya kundgrupper såväl som att stärka och öka trovärdigheten i sitt varumärke. I det här avsnittet av Bara Business grottar vi ner oss i allt som har med samarbeten mellan stora och små företag att göra ? varför ska du som startup teama upp med ett större företag och vad behöver ni tänka på för att samarbetet ska bli lyckat och givande för båda parter? Veckans gäst: Paulina Olsson, medgrundare & VD Peppy Pals.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-10
Länk till avsnitt

Den som är den - Hur du hittar rätt medgrundare. Veckans gäster: Josefin Landgård & Stina Lönnkvist, grundare Mantle.

Att driva företag är en utmanade resa och många vill därför dela den med en eller flera medgrundare. Att vara flera grundare gör också att du får tillgång till mer tid, energi och kompetens i ett tidigt skede. Men hur hittar man egentligen den rätta medgrundaren och vilka tips finns för att undvika onödiga konflikter. I dagens avsnitt pratar vi om hur man bygger ett starkt team från start, både i form av grundarteam men även genom att få med sig investerare och rådgivare. Vilka tips finns för att öka möjligheterna att springa på rätt personer och hur pitchar man in sitt bolag till investerare när du knappt varit igång ett år. Veckans gäster: Josefin Landgård & Stina Lönnkvist, grundare Mantle.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-02
Länk till avsnitt

Klara, färdiga, skala upp! Veckans gäst: Natalie de Brun Skantz, grundare och ekonomi- & marknadschef Grönska.

En dröm för många företagare är att bygga ett bolag som blir en långsiktig och skalbar affär. En tydlig vision kan hjälpa att visualisera milstolpar och det kan även vara klokt att från start bygga en struktur som gör de möjligt att växla upp när tiden väl är inne. I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om att skala upp sin verksamhet. Hur vet man när man är redo att ta nästa steg och vilka delar bör vara på plats innan du skalar upp. Veckans gäst: Natalie de Brun Skantz, grundare och ekonomi- & marknadschef Grönska.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-25
Länk till avsnitt

Boxa dig till framgång. Veckans gäst: Ulrika Linde, grundare The Healthy Box

Idag prenumererar vi på matkassar, smakprov, hälsoprodukter, strumpor, smink ? ja listan kan göras lång. Det finns med andra ord en prenumerationsbox eller tjänst för alla smaker, stilar och behov. Boomen av prenumerationsboxar slog till för ett antal år sedan men även idag väljer många att starta den här typen av företag. I dagens avsnitt av Bara Business djupdyker vi i att driva företag och erbjuda en prenumerationsbox som sin affärsidé. Vilka är fördelarna med att ha en prenumerationsmodell med sina kunder och vilka utmaningar kommer med detta? Veckans gäst: Ulrika Linde, grundare The Healthy Box.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-14
Länk till avsnitt

Hur blir man exklusiv distributör? Veckans gäst: Cecilia Ortmark Söder, grundare GLOWiD

Innovation sker kontinuerligt på alla marknader världen över. Det innebär att det finns många starka varumärken och smarta produkter i andra länder som ännu inte nått oss i Sverige. Då många väljer att gå från idé till verklighet genom att utveckla sina egna produkter har andra som affärsidé att distribuera redan existerande varumärken och produkter. 

I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om vägen till företagare genom att bli distributör. Vad gör man som distributör? Hur får man exklusivitet och vad behöver du vara vaksam över när du ingår avtal? Veckans gäst: Cecilia Ortmark Söder, grundare GLOWiD

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-07
Länk till avsnitt

Receptet för en framgångsrik e-handel. Veckans gäst: Josefin Dahlberg, influencer & grundare Oh La Moon.

E-handeln har växt rekordsnabbt senaste åren och idag finns många bra verktyg och plattformar som gör att du med bara några klick kan sätta upp en webbshop. Hård konkurrens ställer krav på dig som företagare och det gäller att lyckas med alltifrån att skapa dig en tydlig nisch till effektiv marknadsföring för att din webbshop ska bli framgångsrik.I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om att starta och driva en webbbutik, vi grottar ner oss i alltifrån prissättning, fraktkostnad och hur du skapar den där unika köpupplevelsen för kunder som shoppar dina produkter online. Veckans gäst: Josefin Dahlberg, influencer & grundare Oh La Moon.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-29
Länk till avsnitt

Konsten att skapa en digital plattform. Veckans gäst: Matilda Hannäs, grundare Skillbreak.

Drömmen om att skapa en framgångsrik och välbesökt digital plattform eller marknadsplats har funnits hos många sedan bolag som AirBnB och Uber tagit över världen. Det finns många smarta idéer på olika marknadsplatser men hur bra idén än är handlar det i slutändan om att lyckas driva trafik och matcha utbudet med efterfrågan. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur du bygger en framgångsrik digital plattform eller marknadsplats. Vilka tips finns för att driva trafik i ett tidigt skede och vilka kompetenser bör finnas med i teamet för att idén ska gå i mål? Veckans gäst: Matilda Hannäs, grundare Skillbreak.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-23
Länk till avsnitt

Att lyckas med influencer marketing som startup. Veckans gäst: Carolina von Rosen, medgrundare & VD Dig/Get Raw

För många företag har influencers numera en given plats i marknadsföringsstrategin eftersom de visat sig vara en effektiv kanal att nå din målgrupp och potentiella kunder. Influencers har kommit att bli duktiga varumärkesbyggare som kan introducera dina produkter till sin följarskara som de ofta byggt en nära och lojal relation till. I det här avsnittet av Bara Business fokuserar vi på hur du som startup och litet bolag kan arbeta med influencers för att få kunder att testa dina produkter. Vi får råd om hur mycket du ska våga satsa på marknadsföring som denna och när det kan vara lägligt att ta hjälp av till exempel en PR-byrå. Veckans gäst: Carolina von Rosen, medgrundare & VD Dig/Get Raw.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-15
Länk till avsnitt

En produktlinje växer fram. Veckans gäst: Martina Sahl, grundare Eldstickan.

Många entreprenörer och innovatörer kommer på en idé om en smart produkt som de sedan realiserar men hur ska du tänka efter att du tagit fram den första produkten? Går det att snurra ett företag med enbart en enda produkt eller behöver du på sikt att bygga en produktlinje och komplettera med fler artiklar? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om hur du tar fram en produktlinje. Hur analyserar du vilka produkter du ska utveckla så att de både skiljer sig från de som redan finns men samtidigt inte går för långt ifrån grundidén och företagets identitet? Och är det enklare att komma in hos återförsäljare om du har flera produkter att erbjuda? Veckans gäst: Martina Sahl, grundare Eldstickan.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-07
Länk till avsnitt

Ginproducenten. Veckans gäst: Elisabeth Hellström, grundare Hellström Gin.

Många drömmer om att starta ett mikrobryggeri eller ett destilleri och de senaste åren har flera även gjort slag i saken. Det innebär att flera uppstickare konkurrerar om att ta en plats på en marknad som länge har dominerats av stora etablerade jättar. Det är dessutom en marknad som i Sverige har flera regelverk både när de kommer till vem som får vara verksam samt hur du får marknadsföra dig. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur det är att gå från idé till verklighet och ta fram en alkoholhaltig dryck i Sverige. Vilka krav finns på dig som entreprenör och vilka klartecken måste du ha innan du kan köra igång? Och hur utmanar du de varumärken som länge ägt marknaden? Veckans gäst: Elisabeth Hellström, grundare Hellström Gin.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-10
Länk till avsnitt

Vi byggde en app och hittade en CTO som co-founder. Veckans gäst: Caroline Rödén, medgrundare & VD BlueCall.

Vi har nog alla haft den där idén som bygger på att utveckla en app eller plattform, men utan kunskap inom programmering kan vägen från idé till verklighet kännas extra lång. I en digitaliserad värld där det kanske aldrig varit enklare att starta ett företag är det desto svårare att knyta programmerare till sig. Såväl stora företag som entreprenörer med stora visioner tävlar om att attrahera de där värdefulla utvecklarna som kan förverkliga just din idé. I det här och föregående avsnittet av Bara Business fokuserar vi hur vägen kan se ut från att du har en idé om en app till att den förverkligas. Hur har andra startups gått tillväga för att hitta de där eftertraktade utvecklarna? Och vilka har varit fördelarna och nackdelarna med deras val varit? Veckans gäst: Caroline Rödén, medgrundare & VD BlueCall.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-03
Länk till avsnitt

Vi byggde en app med utvecklare i Polen. Veckans gäst: Claudia Gård, medgrundare & VD GoFrendly.

Vi har nog alla haft den där idén som bygger på att utveckla en app eller plattform, men utan kunskap inom programmering kan vägen från idé till verklighet kännas extra lång. I en digitaliserad värld där det kanske är enklare än någonsin att starta företag är det desto svårare att knyta programmerare till sig. Såväl stora företag som entreprenörer med stora visioner tävlar om att attrahera de där värdefulla utvecklarna som kan förverkliga just din idé. I det här och nästa avsnitt av Bara Business fokuserar vi hur vägen kan se ut från att du har en idé om en app till att den förverkligas. Hur har andra startups gått tillväga för att hitta de där eftertraktade utvecklarna? Och vilka har varit fördelarna och nackdelarna med deras val? Veckans gäst: Claudia Gård, medgrundare & VD GoFrendly.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-25
Länk till avsnitt

Uppdraget: Att lansera i Sverige. Veckans gäst: Hanna Johansson, Community Manager Nordics Revolut

Om du ännu inte har kommit på den där briljanta affärsidén eller är i en fas i livet där det inte passar att starta företag så kan ett sätt för att få in en fot i startup-världen vara att etablera ett startup, som har sin bas i ett annat land, på den svenska marknaden. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur det är att lansera en produkt eller tjänst från ett startup från ett annat land på den svenska marknaden. Hur hittar du startups som vill slå in sig på just vår marknad? Och hur kan en rekryteringsprocess för ett sånt uppdrag se ut? Veckans gäst: Hanna Johansson, Community Manager Nordics Revolut.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-18
Länk till avsnitt

Den fjärde generationen. Veckans gäst: Hedda Spendrup Bryggmästare OMAKA

I många fall sträcker sig företagandet över generationer, faktum är att över 50 % av Sveriges alla företag är familjeföretag. Att driva och äga företag inom familjen kan innebära både utmaningar och möjligheter då ägarna har ett starkt band kopplat till bolaget och flera generationer ofta är engagerade samtidigt inom bolaget. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur det är att driva företag med sin familj. Som den yngre generationen som ska ta steget in i företaget, finns det några krav på en för att börja engagera sig? Och hur ser beslutsprocessen ut när nya initiativ ges som förslag? Veckans gäst: Hedda Spendrup, Bryggmästare OMAKA.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-11
Länk till avsnitt

Marknadsföring i sociala medier. Veckans gäst: Julia Wrede Grundare & VD Gravel

De senaste åren har sociala medier varit ett självklart val för många startups och nya varumärken för att nå ut. Sociala medier har möjliggjort att även små bolag på ett kostnadseffektivt sätt kan marknadsföra sig och nå potentiella kunder världen över. Men hur är det egentligen idag, går det att bygga ett globalt bolag genom dessa kanaler precis som Daniel Wellington och andra success stories gjorde för ett antal år sedan? Och om inte, vad är annorlunda idag och hur ska man tänka? I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om marknadsföring i sociala medier. Hur skapar du en strategi och en tydlig målgrupp du kan rikta dina inlägg och kampanjer mot? Och går det ens att nå ut om du inte köper räckvidd idag? Veckans gäst: Julia Wrede Grundare & VD Gravel.

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-04
Länk till avsnitt

Sveriges äldsta startup. Veckans gäst: Irena Pozar, chefredaktör Veckorevyn & VD på mediebolaget PYT

Det krävs både tid och pengar för att bygga upp ett starkt och välkänt varumärke från ruta ett därför kan det ibland vara en idé att välja att hyra ett redan upparbetat varumärke för att driva och förvalta det. Hur ser egentligen sådana upplägg ut och går det att påverka så man hamnar i en situation där man får en sådan möjlighet? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om att bli företagare utan att komma på en helt egen idé. Hur är det att vara företagare där ens verksamhet går ut på du hyr ett varumärke någon annan äger? Vilka är fördelarna med det och finns det några utmaningar? Veckans gäst: Irena Pozar, chefredaktör Veckorevyn & VD på mediebolaget PYT

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-01-28
Länk till avsnitt

Nyckeln till tillväxt. Veckans gäst: Jeanette Holm Grundare Nannynu!

Det sägs att det tar 10 år innan du vet om ett bolag verkligen kommer överleva. Det betyder att det inte bara handlar om att komma på en affärsidé och lyckas ta sig till lansering utan det gäller att fortsätta orka driva utveckling och tillväxt även när bolaget väl gått live. I det här avsnittet av Bara Business fokuserar vi på tillväxt. När övergår du från att testa din idé och experimentera till att skala upp? Vilka delar behöver vara på plats innan ni kan gasa? Och hur mycket handlar tillväxt om timing och hur mycket handlar det om genomtänkta strategier? Veckans gäst: Jeanette Holm Grundare Nannynu!

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-01-21
Länk till avsnitt

Utmanaren. Veckans gäst: Linnea Kornehed, medgrundare och CMO Einride

Under de senaste åren har flera branscher omkullkastats av snabbfotade startup-bolag. Startup-bolagen har utmanat de etablerade företagen med både ny teknik och affärsmodeller och har gjort att många större företag sitter och funderar över vilken som kommer bli utmanaren i just deras bransch. Men hur är det egentligen att vara den där utmanaren? I dagens avsnitt pratar vi om hur det är att med sin business utmana en hel bransch. Hur bygger du som ungt bolag trovärdighet som gör att kunder vågar satsa på dig. Att utmana handlar inte bara om ett ta fram ett innovativt erbjudande utan också påverka hur hela branschen fungerar. Hur gör man för att påverka en bransch, vilka kanaler och forum fungerar bäst? Veckans gäst: Linnea Kornehed, medgrundare och CMO Einride

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-01-14
Länk till avsnitt

Hejdå storstaden! Veckans gäst: Hanna Jörnhammar, grundare Lin Living & Lin Living House

Att Stockholm med flera andra storstäder är blomstrande startup-hubbar har nog inte undgått någon. Här både startas företag och många väljer att flytta sina huvudkontor hit i takt med att bolaget utvecklas och växer. Men hur är det att gå den andra vägen och flytta bolaget från storstaden för att istället driva det från en mindre stad? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om hur det är att driva företag från en mindre stad. Vilka anpassningar behöver du som entreprenör göra och vara förberedd på? Är vissa verksamheter beroende av att drivas i en storstad och kan vissa verksamheter lämpa sig bättre från en småstad? Veckans gäst: Hanna Jörnhammar, grundare Lin Living & Lin Living House

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-01-07
Länk till avsnitt

Business för en bättre värld. Veckans gäst: Anna Hårleman De Geer Hållbarhetsstrateg & CSR-ansvarig Norr Company

Allt fler entreprenörer vill kombinera en skalbar business med att verksamheten också påverkar världen till det bättre. Det sociala entreprenörskapet har ökat kraftigt de senaste åren men vilka möjligheter och utmaningar kommer egentligen med att ha det sociala perspektivet i sin affärsmodell? I dagens avsnitt av Bara Business pratar vi om sociala och hållbara bolag som gör världen till en bättre plats. Hur viktigt är det att kunden från dag ett förstår den sociala aspekten? Och hur får man intressenter till bolaget att förstå det större värdet som inte går att mäta i pengar? Veckans gäst: Anna Hårleman De Geer, Hållbarhetsstrateg & CSR-ansvarig Norr Company

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-12-17
Länk till avsnitt

Från jaget till laget. Veckans gäst: Ida Högberg, grundare Gigafood

En milstolpe för många i sitt företagande är dagen då du kan anställda den första personen. Att anställa innebär både möjligheter att växa snabbare men det innebär också ett stort ansvar för andra personer. Hur vet du när du är redo att gå från jag till att bli ett lag? I det här avsnittet pratar vi om att hur det är att anställa och skapa sig ett team. Hur hittar du rätt nyckelpersoner som kan hjälpa dig fortsätta utveckla din verksamhet och hur får du dem motiverade att sträva mot samma mål som dig? Veckans gäst: Ida Högberg, grundare Gigafood

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-12-10
Länk till avsnitt

Starta företag på jobbet. Veckans gäst: Emelie Wetterwik, medgrundare & VD Academy

Att starta företag behöver inte alltid innebära att gå den typiska startup-vägen. Ett sätt att bli involverad i en ny business är när det företag du jobbar på väljer att starta upp ett nytt företag och i detta behöver entreprenörer, eller intraprenörer, som har drivet, tålamodet och passionen att föra det nystartade initiativet framåt. I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om hur det är att starta företag med ett existerade bolag i ryggen. Vilka är egentligen fördelarna med det och finns det några nackdelar? Hur kan du som anställd påverka så just du blir aktuellt för sådana initiativ, och om du väl blir engagerad i det, ska du kräva att få delägarskap eller vilka olika upplägg finns? Veckans gäst: Emelie Wetterwik, medgrundare & VD Academy

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-12-03
Länk till avsnitt

Varumärkets viktiga varför. Veckans gäst: Isolina Fedel Grundare Bounir

Med en affärsidé och vision om vad du vill göra med ditt bolag blir nästa steg att också att paketera bolaget och din affärsidé i en grafisk profil och varumärke som kunder gillar och förstår. Vad ingår egentligen i en grafisk profil och varför är det viktigt ha en? I det här avsnittet av Bara Business pratar vi om att bygga varumärke och en identitet kring bolaget som du kan kommunicera. Vad är viktigt i en grafisk profil idag? Och som startup med begränsad budget, vad är viktigast att investera i? Veckans gäst: Isolina Fedel, grundare Bounir

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-11-26
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.