Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Retailpodden

Retailpodden

Retailpodden vänder sig till alla människor som jobbar inom eller med retail. Vårt mål är att fokusera på de frågor som idag ställer till det för många på marknaden. Med Retailpodden kommer vi att gräva djupare i vad man kan göra som bolag idag inom flera områden. Ställa frågor och föra dialog med dem som har vågat att satsa och lyckats eller misslyckats. Ambitionen är att dela med oss av andras lärdom för att skapa ett forum där vi kan lyssna, lära och framförallt ta action dagen efter. Inte bara fundera över vad som kanske händer i framtiden, utan vad man kan göra redan nu, idag.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

retailpodden.libsyn.com/website

Avsnitt

25. Simon Åkerlund / AI - Räddningen för framtidens handel - Binary Brains

Vad är AI och är AI räddningen för framtidens handel och kanske till och med klimatet till viss del?

Efter att ha lyssnat på det här avsnittet kommer du veta betydligt mycket mer om AI men framförallt vad AI kan göra för dig och ditt företag för att öka lönsamheten, minska svinn, få bättre prognoser mm. Låter det för bra för att vara sant? Det tyckte vi också först, men efter intervjun med Simon Åkerlund, medgrundare till Binary Brains så tror vi att ordspråket ?för bra för att vara sant? inte alltid stämmer. Ibland är det precis så bra som det verkar. In och lyssna och bedöm själv, är AI något för dig? 

God lyssning!

2021-02-04
Länk till avsnitt

24. Handelsforskarna från Borås / Bryggan mellan forskning och handel

Handelsforskarna från Borås, bestående av Sofia Norén och Malin Sundström,  är bryggan precis som namnet avslöjar bryggan mellan forskningen och praktiken. Kommer kassapersonal och stå i kö för att få betala, snart bara vara ett minne blott i butikerna? Vilka är framtidens intäktsbärare?

Det här är andra avsnittet i serien med branschens rockstars och de som vi tror sitter inne på svaret på våra frågor om framtidens handel.

I dagens avsnitt beskrivs handeln som en ankdamm ? där vi har tittat väldigt mycket inåt och gör som vi alltid ha gjort. Är de tiderna förbi nu, är det dags att börja samverka över gränserna? De intressanta resonemangen haglar tätt, så håll i dig så kör vi!

2021-01-21
Länk till avsnitt

23. Alexander Yü / Framtidens Handel - Samhällsbyggarna

Efter att i flera avsnitt ha frågat ut framgångsrika Digital Natives riktar vi nu fokus åt ett annat håll ? mot de som sitter inne på svaren ? affärsutvecklarna och forskarna. De som sitter inne på svaren.

Först ut är Alexander Yü ? Ett välbekant namn för många inom fastighetsbranschen. Han är lite av en rockstar i sitt segment, med flera ben att stå på såsom affärsutvecklare, ordförande hos Samhällsbyggarna i region Stockholm samt en av grundarna till det populära nätverket Järngänget.

I veckans avsnitt får vi svar på: om retail-döden är ett faktum, vilka branscher får en uppsving 2021? Vilka innovationer har han sett under pandemin? Och hur kommer framtidens handel se ut?

2020-12-22
Länk till avsnitt

22. Hannes Hasselrot / Framgångsrik e-handel - Kronans Apotek

Idag kan man ganska enkelt starta en e-handel med hjälp av verktyg som Bambuser, Shopify m.fl. men därifrån till att göra den framgångsrik känns inte som en lika självklar och rak väg att gå. Vad är det egentligen som gör en e-handel framgångsrik? Vad är kundloopen? Vilka frågor bör man ställa sig som företag för att lyckas?

Vi har bjudit in e-handelsproffset Hannes Hasselrot, Digital Försäljningsdirektör på Kronans Apotek för att besvara dessa till synes väldigt komplexa frågor.

På mindre än ett år tog började han sitt nya jobb på Kronans Apotek och har på den tiden lyckats dubbla omsättningen. Ett avsnitt fyllt till bredden med kunskap, så spetsa öronen.

2020-12-10
Länk till avsnitt

21. Robin Stenman / Influencer Marketing - Tourn

Att benämna influencer marketing som ett nytt fenomen är en sanning med modifikation. Ja, i dess nuvarande kostym är det relativt nytt dvs. sen Instagram, Facebook och andra sociala medier gav sig in i leken. Men faktum är att vi kan spåra influencer marketing så långt tillbaka i tiden som 1920-talet. Ändå är många företag främmande inför det och väljer att använda traditionella medier av rädsla för att prova något nytt. 

Men branschen växer sig allt starkare och någon som varit med sen ?starten? av det nya influencer marketing är dagens gäst Robin Stenman, VD Tourn Agency. Här delar han med sig av allt du behöver veta.

2020-11-26
Länk till avsnitt

20. Stefan Fragner / Digital Native Del 4 ? Skincity

Att besöka Skincity?s hemsida är lite som att stiga in i ett digitalt SPA ? här omges du av ett lugn istället för x antal erbjudanden och köphets. Här är hudvård, eller snarare rätt hudvård i fokus och du får hjälp av deras professionella hudterapeuter för att få just det. De utmanar på så vis de fysiska butikerna trumfkort HI, Human Intelligens.

I veckans ansnitt med Skincity?s VD Stefan Fragner tar vi reda på hans egen hudvårdsrutin.  Hur ser han på Amazons intåg i Sverige? Vad tror han om de fysiska butikernas framtid?

Det och mycket mer får ni ta del av i veckans avsnitt!

2020-11-12
Länk till avsnitt

19. Victor Halvarsson / Digital Native Del 3 - Vanbruun

Det var en färgglad duo som stegade in i studion, i form av Victor Halvarsson, grundare och VD Vanbruun och programledare Fredrik Widing, VD Gate46.

Vanbruun är kanske inte ett känt namn för den stora massan men har man planerat att gifta sig de senaste åren så har man förmodligen stött på dem. Vanbruun är en Digital Natives som slagit sig in i den traditionsbundna diamant- och smyckesbranschen och ändrat om villkoren för dess konkurrenter.

Hur har de mottagits av branschen? Hur fungerar det att sälja lyxvaror online?

Vilka tips och trix sitter vinnaren av årets Retail Awards ? kategorin e-handel, inne på?  Vad hade Victor fokuserat på om han öppnade en fysisk butik? I veckans avsnitt finns något för alla som är intresserade av retail.

2020-10-29
Länk till avsnitt

18. Anders Andréen / Digital Native Del 2 - Urbanista

Tvärtemot en ?klassisk? digital native inledde Urbanista sin resa i fysisk handel. Räknas man fortfarande som en digital native då?

Oavsett vilket får du som lyssnar följa med på ett intressant och lärorikt samtal om: Hur sticker man ut i stenhård konkurrens? Vad har fysiska  butiker för roll i framtiden? Och vilka är Anders egna favoritlurar?

I avsnittet med Anders Andréen, VD Urbanista, får du som lyssnar följa med på deras mot- och framgångar i resan mot e-handeln.

2020-10-01
Länk till avsnitt

17. Gustav Ollas - Digital Native Del 1 / ICANIWILL

Är Digital Natives nyckeln till framgång för framtidens retail? Och vad är en Digital Native? Först ut i vår serie är Gustaf Ollas, grundare av ICANIWILL.

ICANIWILL har i dagarna öppnat sin första fysiska butik, en popup i Westfield Mall of Scandinavia. Varför satsar de på fysisk retail när de flesta varumärken går åt motsatt håll? Hur kommer det sig att de fortfarande är lönsamma i en tid av stor förändring? Och vad är det som särskiljer de från liknande brands?

I det här avsnittet får du en fingervisning om hur man kan nå framgång i dagens e-handelklimat?

2020-09-17
Länk till avsnitt

16. Moon-Suck Song -Framtidens e-handel & Amazons intåg

Hur påverkar covid-19 den digitala transformationen?

Vad innebär Amazons intåg för e-handeln?

Kommer de fysiska butikerna tvingas byta strategi en gång för alla eller kommer omställningen för sent?

Veckans avsnitt bjuder på många frågor och lika många svar i ett extra långt och fullspäckat avsnitt innan Retailpodden tar ett kort sommaruppehåll.

För att besvara dessa frågor har vi bjudit in e-commerce experten Moon-Suck Song, VD och medgrundare av Panagora som hjälper bolag att accelerera sin e-handel.

Trevlig sommar och lyssning!

2020-07-02
Länk till avsnitt

15. Jonas Colliander - Influencer Marketing

Influencer Marketing har fullkomligt exploderat de senaste åren och mycket tyder på att expansionen kommer fortsätta. Varför påverkas vi av influencers? Hur ska företag använda sig av denna marknadsföring på bästa sätt? Vad är nästa trend? Vad kan fysisk handel lära sig av detta fenomen?

För att besvara dessa frågor har Fredrik Widing bjudit in Jonas Colliander, professor på Handelshögskolan och forskare inom marknadsföring och sociala medier.  Är det någon som sitter på svaren så är det han!

2020-06-11
Länk till avsnitt

14. Oscar Hafvenstein & Anton Granlund -Retail efter Corona

Fredrik Widing har tagit över mikrofonen och med sig har han två gäster: Superentreprenören Anton Granlund (som gästat oss förut)  och konceptexperten Oscar Hafvenstein.

I veckans avsnitt siar de om hur framtidens retail kommer se ut post COVID-19. Och vilken betydelse kommer fysiska butiker egentligen att ha?

 

2020-05-20
Länk till avsnitt

13. BONUSAVSNITT - Daymaker Index Presentationerna

Som komplement till avsnitt 12 kommer här de spännande och intressanta presentationerna under Daymaker Index 2020-seminariet i mars i sin helhet:

0:59 - Martin Daniels, Chief Innovation Officer, Synsam

34:48 - Eduard van Santen, Managing Director Rituals

55.37 - Paneldiskussion med Martin, Eduard och Lotta Eriksson, VD Daymaker

2020-03-19
Länk till avsnitt

12. Lotta Eriksson - Daymaker index 2020

I detta avsnitt får vi facit till vad som krävs av ett bolag att leverera ett kundmöte i världsklass. Daymaker index har funnits i 11år i Sverige och detta år får Rituals högst betyg någonsin utdelat. Vi pratar med Lotta Eriksson som är VD på Daymaker och vi får även lyssna på klipp från Daymakers frukostseminarie där vinnarna Rituals delar med sig av hur de levererar ett kundmöte i världsklass. Vi får även imponerande insikter av Synsam, som inte bara kommer ut som de bästa inom optik utan även #5 totalt. Synsam började sin resa för snart 5 år sedan och har gjort en fantastisk vändning, allt med kunden i fokus. Lyssna på hur de genomförde detta! 

2020-03-18
Länk till avsnitt

11. Henrik Troselius - Kraften finns i teamet!

I det här avsnittet berättar Henrik Troselius på Goalplan hur du får ut maximalt av alla i bolaget. Hur du på lättast sätt driver vision, skapar motivation och strategiska beslut genom hela organisationen. Det blir mängder av nyttiga tips från Henrik som du förhoppningsvis kan ta med dig in i ditt eget företag.

Retailpodden produceras i samarbete med Gate46.

2020-03-04
Länk till avsnitt

10. Josephine Schagerström - Tmall är enklare än du tror!

Har du funderat på att lansera ditt varumärke på Tmall i världens snabbast växande marknad? Josephine Schagerström från Netanic berättar för oss exakt hur man kan göra. Vad det kostar och vem du ska prata med. Ett riktigt faktaspäckat avsnitt med en enkel plan för att ta Kina med storm.?

2020-02-19
Länk till avsnitt

9. Rickard Lyko - Våga för att lyckas!

Jon träffar en av Sveriges just nu mest lysande entreprenörer. Rickard Lyko tog över företaget från sin pappa och farfar för lite mer än 12 år sedan och vi får höra om Rickards resa fram till miljarden. Och han har många spännande tankar och viktiga lärdomar från över ett decennium av entreprenörsskap inom retail. Så lyssna noga! Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-02-12
Länk till avsnitt

8. Anton Granlund - Energi är den nya handelsvaran!

Jon möter Anton Granlund; en riktig superentreprenör. Anton har startat och sålt flera bolag under sin karriär och bjuder på sin syn på allt från mänskliga möten, influencerstrategier och varför han tror att sammanhang är framtidens retail. Och hur kommer det sig att han avskyr ordet "bemanning"? Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-02-05
Länk till avsnitt

7. Arne Andersson - E-handeln har så mycket kvar att göra!

Jon möter en legend inom e-handeln - eller distanshandeln som han själv mycket riktigt påpekar. Arne Andersson har lång erfarenhet och mängder av insikter i hur distanshandel har utvecklats genom åren. Det blir bland annat ett samtal om framtiden för transaktionell och upplevelsebaserad handel och hur långt efter vi är i Sverige inom vissa områden. Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-01-29
Länk till avsnitt

6. Fredrik Häggblom - Vad går fel i kundmötet?

Vad gör vi för fel i mötet med butikskunder egentligen? Fredrik på Agenda Retail är en av våra absolut främsta experter på kundmötet i butik och har jobbat med stora kedjor där han gått från insikt till action hos hundratals kunder.

Fredrik ger oss massor med tips på hur vi bör ställa om kundmötet till ett möte mellan två människor. Väldigt få vill ha hjälp med att hitta en pryl; de vill ha hjälp med att lösa ett problem. Ändå är oftast den första frågan vi får höra; -Vad är du ute efter?

Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-01-22
Länk till avsnitt

5. Johan Lind - Kundresan digitaliserad

Har du funderat på vad som skiljer onödig teknik i retail från bra? Johan Lind på Vertiseit, expert på digitala in-storelösningar, förklarar för oss varför det mänskliga mötet alltid måste vara i centrum och en digitalisering av kundresan bör fokusera på att ta bort onödiga hinder. Och hur det största felet många gör är att börja med tekniken och inte människan. Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-01-15
Länk till avsnitt

4. Sofia Valentin - Varför handlar ingen längre?

Avsnitt fyra blir ett vasst och filterlöst samtal mellan Jon och Sofia Valentin från bolaget Customer Experience First. Med sin långa bakgrund inom marknadsundersökningar utvecklar hon sina tankar och teorier t ex kring varför kunder kommer in i butiker men går ut tomhänta; varför handlar de inte?!

Bemötande i butik är något som många varumärken jobbar hårt med att förbättra. Men görs det på rätt sätt? Sofia har en hel del svar som kan hjälpa dig att faktiskt anpassa dina frågor till situationen och sälja mer.

 

 

 

2020-01-08
Länk till avsnitt

3. Henrik Hansen - Expandera mera!

Hur viktigt är det att översätta till ett lokalt språk när man lanserar på en ny marknad? Och hur skall man tänka om man öppnar upp på nya marknader; ett land i taget eller flera åt gången? Jon träffar Henrik Hansen från MakesYouLocal som guidar dig rätt...och berättar om felen de flesta gör.

Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2019-12-18
Länk till avsnitt

2. Cate Trotter - What is happening in retail?!

AI:s roll i kundbemötandet i butik, hur används det på bästa sätt...och vilken kundupplevelse bör butikerna satsa på ? den långsamma och innehållsrika eller snabba och effektiva? I det andra avsnittet av Retailpodden får vi lyssna till Cate Trotter från Insider Trends - inflytelserik expert och trendspanare inom internationell retail. Programledare är Jon Lööf.

2019-12-11
Länk till avsnitt

1. Jenny Winbom - Vem är rädd för Amazon?

Vad är det som gör att svenska retailbranschen är så rädd för Amazon...och hur gör du bäst för att etablera ditt företag där? I premiäravsnittet av Retailpodden möter vi Jenny Winbom, digital business manager på Elodie, och det hon inte kan om Amazon är inte värt att veta. Det blir ett öppenhjärtigt samtal med Jon om digitala plattformar i allmänhet och Amazon i synnerhet.

2019-12-04
Länk till avsnitt

Trailer

Retailpodden vänder sig till alla människor som jobbar inom eller med retail. Vårt mål är att fokusera på de frågor som idag ställer till det för många på marknaden.

Med Retailpodden kommer vi att gräva djupare i vad man kan göra som bolag idag inom flera områden. Ställa frågor och föra dialog med dem som har vågat att satsa och lyckats eller misslyckats.
Ambitionen är att dela med oss av andras lärdom för att skapa ett forum där vi kan lyssna, lära och framförallt ta action dagen efter. Inte bara fundera över vad som kanske händer i framtiden, utan vad man kan göra redan nu, idag.

2019-11-19
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.