Sveriges 100 mest populära podcasts

Retailpodden

Retailpodden

Retailpodden vänder sig till alla människor som jobbar inom eller med retail. Vårt mål är att fokusera på de frågor som idag ställer till det för många på marknaden. Med Retailpodden kommer vi att gräva djupare i vad man kan göra som bolag idag inom flera områden. Ställa frågor och föra dialog med dem som har vågat att satsa och lyckats eller misslyckats. Ambitionen är att dela med oss av andras lärdom för att skapa ett forum där vi kan lyssna, lära och framförallt ta action dagen efter. Inte bara fundera över vad som kanske händer i framtiden, utan vad man kan göra redan nu, idag. Vill du komma i kontakt med Retailpodden? Skicka ett mail till: [email protected]

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

retailpodden.libsyn.com/website

Avsnitt

44. Marie Stolt & Maria Lager / Understatement - Uppstickarna som utmanar branschen

Ett varumärke som utmanar en hel bransch - underklädesindustrin - Understatement Underwear

Istället för ett osunt och ouppnåeligt ideal á la 90-tal presenteras underkläderna på ett nytt sätt med autentiska bilder och kvinnokroppar som de flesta kan relatera till. De går mot strömmen - och det verkar vara ett vinnande koncept, nu har de fått både kunders och investerares blickar vända mot sig.

Marie Stolt och Maria Lager är grundarna bakom succén som ?föddes ur en livskris? och här får ni höra deras resa - en PR-konsult och en ingenjör som skapade en riktig tillväxtraket.

?Vilka är de fyra P:na? - Receptet för framgång
?Hur bygger man upp en stark community? 
?Och hur sticker man ut i mängden? 


Trevlig lyssning! 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden? 

Maila gärna: [email protected]

2021-10-01
Länk till avsnitt

43. Konrad Bergström / X Shore - Den orädde revolutionären

"En entreprenör som skapar trender för andra att surfa på" - det sammanfattar Konrad Bergström väldigt väl. Han är mannen med kristallkulan i högsta hugg som ser glapp i marknaden som andra missar och satsar sedan allt.

Än så länge har det visat sig vara en väldigt lyckad taktik, det började med Zound Industries och nu går han all-in i sitt senaste projekt - X Shore, som med sina elbåtar revolutionerat hela upplevelsen att vara på sjön. En idé som till en början blev utskrattad av båtindustrin men som blivit en succé. Man brukar säga; ?Bästa sättet att bli miljonär är att vara miljardär och ge sig in i båtindustrin?, men det gäller inte Konrad.

I veckans avsnitt av Retailpodden tog vi en tur ut på sjön för att ta del av hans entreprenörsresa och hans bästa tips för att skapa ett miljardbolag. Det och mycket, mycket mer... 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden?

Maila gärna: [email protected]

2021-09-24
Länk till avsnitt

42. Monika Lindquist / Visual Art - Vill du sälja och synas mer? KEEP IT SIMPLE!

Visual Art har knäckt koden - koden för hur man tar kunden från en digital plats in till den fysiska.... Så hur gör man då? 

För att ge oss svaret har vi bjudit in marknadsföringsdrottningen Monika Lindquist, Marketing & Communications Director på Visual Art.

I veckans avsnitt ger hon dig en checklista för: Hur du ska lyckas konvertera besökare till kunder?

Hur kan du öka din försäljning? Och vad krävs för att skapa långsiktiga och hållbara relationer till dina kunder? 

Frågor som många företag kämpar med att besvara men har svårt att finna svaret på. 

Lyssna och Lär när Monika ger dig sina bästa tips! 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden? 

Maila gärna: [email protected]

 

 

 

2021-09-16
Länk till avsnitt

41. Fredrik Burman / Columbia Road - Så här sätter du upp och optimerar din e-handel

Har du bestämt dig för att komma igång med din e-handel men vet inte hur och var du ska börja? Eller behöver du kanske tips för att göra en redan befintlig e-handel ännu mer effektiv och framgångsrik, då är det här avsnittet för dig! 

Fredrik Burman, Managing Consultant på Columbia Road har varit med sen e-handelns begynnelse och jobbar till vardags med att effektivisera och guida företag till en optimerad digital försäljning och han vet precis vilka fallgropar som är lätta att falla i och hur man bäst undviker dem. 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden

Maila gärna:

Elisabet Karlsson: [email protected]

 

 

2021-09-09
Länk till avsnitt

40. Svante Gabrán / XLASH - Från ögonfransserum till skönhetsimperium

En nästintill exponentiell utveckling på kort tid med en och samma produkt. Vi pratar om Beauty Generations omtalade ögonfransserum - XLASH. Under flera år låg deras omsättning stabilt men plötsligt under 2019 hände något och omsättningen tog rekordfart. Hur lyckades förvandla ett resultat från bra till succé på så kort tid? 

Finns det ett mirakelrecept när det kommer till entreprenörskap och exponentiell tillväxt? 

I veckans avsnitt har vi bjudit in mirakelmannen Svante Gabrán, VD på XLASH Cosmetics och här delar han med sig av sina bästa tips för att lyckas som entreprenör. 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden

Maila: [email protected]

2021-09-02
Länk till avsnitt

39. Asket - Klädmärket som vill minska konsumtionen

Världen behöver inte ännu ett klädvarumärke och absolut inte mer kläder. Vi konsumerar alltmer kläder och slänger de ofta långt innan de blivit utslitna. 

I veckans avsnitt har vi bjudit in Jakob Dworsky och August Bard Bringéus, grundarna till en uppstickare i modebranschen - Asket - vars syfte är att motverka överkonsumtion. De skapar med evighet som perspektiv och kläder som håller över tid, både i design och kvalitet. 

Men är det en möjlig ekvation;

Går det att kombinera hållbarhet och samtidigt driva ett företag med lönsamhet? Vilka utmaningar ställs de inför när syftet står över viljan att sälja mer?  Det ska vi ta reda på idag.

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden?

Maila: [email protected]

2021-08-26
Länk till avsnitt

38. "Arne på posten" Andersson - Så här bygger du framtidens butik

Vilka är nycklarna för att skapa en riktigt bra kundupplevelse i framtiden?  Vad kommer hända med den fysiska butiken?  Är det tekniken som kommer vara räddningen för den fysiska butiken? 

I veckans avsnitt har vi bjudit in ett känt ansikte från förr, Arne (på Posten) Andersson. En man som kan mer om e-handel än de flesta och som genom sina populära spaningar alltid håller sig ajour med både samtid och framtid. 

Här bjuder han på både sina förebilder och räknar upp några skräckexempel och du får ta del av hans skarpaste framtidsspaningar och tips på hur du ska lyckas med din butik. 

 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden? 

Maila: [email protected]

 

 

2021-08-12
Länk till avsnitt

37. Johannes Cullberg / Paradiset - Kampen för bättre hälsa och matchen mot jättarna

Han kallar sig själv frustrationsentreprenör med en stark problemlösningsförmåga och det är en väldigt passande beskrivning av Johannes Cullberg, VD och grundare av Paradiset - en matvaruaktör som helt klart sticker ut i mängden. Han har fört en tuff kamp mot livsmedelsbranschen och trots att han slagits ner har han alltid rest sig och kommit tillbaka. 

Nu är Paradiset 2.0 här! - Sveriges mest ärliga och hälsosamma matvaruaktör. 

Vilka lärdomar har han tagit med sig?  Var hämtar han kraft för att orka resa sig upp gång på gång?  Hur ser han på hälsa?  Kommer han etablera fysiska butiker igen? 

I veckans avsnitt av Retailpodden berättar Johannes öppenhjärtigt om konkursen, kampen tillbaka och drivkraften i hans entreprenörskap. 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden? 

Maila: [email protected]

2021-07-28
Länk till avsnitt

36. Anders Ankarlid / A Good Company - Hållbart utan kompromisser

Går det att skapa lönsamhet med ett stort och kompromisslöst fokus på hållbarhet och kan det rentav vara en framgångsfaktor? Det är en av huvudfrågorna vi ställer oss i dagens avsnitt där vi bjudit in hållbarhets-kämpen och entreprenören Anders Ankarlid, CEO och grundare av A Good Company. Som bland annat gör anteckningsböcker av återvunnen sten, tandtråd av majsstärkelse och mobilskal av linfrö-plantor för att bara nämna några av deras klimatneutrala produkter. Nu ger de sig även in i modeindustrin, en tuff nöt att knäcka. 

Här får ni ta del av både framgångar och hinder på vägen, för det är sannerligen ingen rak väg framåt när hållbarhet är i fokus, men med ett gott samvete på vägen och en vilja av stål når man långt. 

Ta gärna kommande 50 min och lyssna in i framtiden tillsammans med Retailpodden och Anders. Hållbarhet ÄR det nya svarta! 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden?

Maila gärna: [email protected] 

2021-07-07
Länk till avsnitt

35. Venke Osnes & Niklas Larsén / MER - Den Dynamiska Duon

Likt superhjältarna Batman och Robin har Den Dynamiska Duon, bestående av Venke Osnes och Niklas Larsén, som den nya VD-duon på MER Arkitekter, tagit sig an utmaningen att bevisa att 1+1=3, en super-administratör och HR-proffs och en kreativ visionär, är det här ett välfungerande recept för framgång?  Hur får man ett delat ansvar att fungera? 

Vi kommer även diskutera framtidens kontor, post-covid:

Hur kommer framtida arbetsplatsen att se ut? 

Vad krävs för att skapa en hälsosam, kreativ och produktiv arbetsplats?  

Trevlig lyssning!

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden? 

Maila: [email protected]

2021-06-25
Länk till avsnitt

34. Catrin Brodin & Caroline Widing - Är du redo när ridån faller?

Sakta men säkert tar corona allt mindre plats i våra liv. Nya vanor och beteenden har tagit plats, men snart är det väl ändå dags att ta sig tillbaka till våra kontor, eller? 

Hur kommer vår arbetsplats se ut framöver? Vilken roll kommer kontoren att ha?  Är distansarbetet här för att stanna? Vad är egentligen det nya normalläget? Står du som företag och fastighetsägare redo när samhället öppnar upp igen?

I Veckans avsnitt har vi bjudit in två experter på förändringsarbete inom fastighetsbranschen; Catrin Brodin, grundare av Way och Caroline Widing, Head of Workplace på Gate46. 

Vill du veta mer om förändringsarbete; maila: 

[email protected] 

[email protected]

Trevlig lyssning!

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden, 

maila: [email protected]

 

2021-06-04
Länk till avsnitt

33. Stefan Ytterborn / Cake - On a mission for zero emission

Vårt längsta avsnitt hittills men det finns god skäl till det. Veckans gäst är ingen mindre än den passionerade och framgångsrika entreprenören Stefan Ytterborn, mannen bakom succén POC, och som numera ägnar sin tid åt Cake - elmotorcykel företaget som är på väg att ta världen med storm. 

Han jobbar efter fyra värdeord: Purpose, innovation, performance och quality och detta genomsyrar inte bara Cake som företag utan även samtalämnena i avsnittet. 

Vi pratar om hållbar konsumtion, viljan att förlänga en produkts livscykel och utmaningen med vår konsumtionshastighet. 

Hur föddes idén till Cake?  Var kommer inspirationen ifrån?  Vad krävs för att vi ska bli mer hållbara i vår konsumtion? Kan hållbarhet kombinera nytta med nöje? Vad kan fastighetsbranschen göra för att förbättra sitt hållbarhetsarbete?

Och mycket mer... 

Trevlig lyssning! 

 

Önskar du komma i kontakt med Retailpodden,

maila: [email protected]

2021-05-28
Länk till avsnitt

32. Sanna Ödmark / Cure Media - Vägen till framgång med influencer marketing

Idag är det svårare än någonsin att sticka ut i mediabruset. En studie visar att vi exponeras för cirka 3 000 kommersiella budskap varje dag(!). Människans förmåga är dock lika begränsad som tidigare och i slutet av dagen är det bara en handfull av dessa som vi faktiskt minns. För att lyckas nå fram med sitt budskap krävs tajming, behov eller förtroende, och i de bästa av världar, helst alla tre. 

I veckans avsnitt kommer du få en skolboks-manual i hur du ska jobba med Influencer Marketing för att maximera din framgång. Men kanske viktigast av allt - du kommer få tips på hur du kan bli din egen lyckas smed. Vi har nämligen en Hypotes: Du, alltså företaget måste bli din egen influencer-kanal. Skapa en relation med din målgrupp så att de vänder sig till dig för att lyssna om råd, tips och kunskap. Lättare sagt en gjort, men när du har lyssnat på avsnittet kommer du ha tagit många steg i rätt riktning, tack vare influencer marketing-proffset Sanna Ödmark, Head of Marketing på Cure Media

Trevlig lyssning! 

2021-05-13
Länk till avsnitt

31. Peter Nilsson / Bambora - Framtidens betallösningar

För att skapa en äkta kundupplevelse krävs både tid och kunskap och för att skapa tid och kunskap krävs i sin tur - teknik! 

Det kanske låter enkelt och hur svårt kan det vara? Svaret är: Det enkla är oftast det svåra. 

I veckans avsnitt ska vi lyfta fram en väldigt viktig del i att göra just det - Det svåra enkelt. En fundamental pusselbit i resan för att skapa en sömlös kundupplevelse är: Betallösningar. 

Hur kommer vi betala i framtiden? Och hur ska man tänka som e-handlare? Vilka betallösningar är relevanta? 

Vi har bjudit in Peter Nilsson, Managing Director på Bambora för att ta reda på hur man kan göra affären mer sömlös och friktionsfri, såväl fysiskt som digitalt. 

Glöm inte att följa oss på LinkedIn och Instagram för de senaste nyheterna. 

2021-05-06
Länk till avsnitt

30. Alexander Hjertström / Airinum ? I händelsernas centrum

Som att gå från att ena dagen spela en statistroll i en indiefilm till att nästa dag bli inkastad i en huvudroll i en påkostad Hollywood-rulle. Kanske en inte helt vattentät liknelse men säger något om den resa som dagens gäst har gjort. 2020 var det gasen i botten för veckans gäst Alexander Hjertström, en av grundarna till ansiktsmask-succén, Airinum. På två veckor slog de föregående års årsomsättning. Från att ansiktsmasken sågs som något avvikande kunde man nu se Gwyneth Paltrow spatsera längs gatorna i en Airinum-mask. 

Vi pratar om just det; när pendeln svängde, när allt ställdes på sin spets och en hel värld plötsligt ville ha deras produkter. Hur ställer man om en hel verksamhet mer eller mindre över en natt? Vad händer när man som företag hamnar mitt i stormens öga? Hur arbetade de för att anpassa sig till de nya behoven och spelreglerna?

I händelsernas centrum har aldrig känts mer träffande.

2021-04-22
Länk till avsnitt

29. Matilda Djerf & Rasmus Johansson / Djerf Avenue ? Sveriges första "Social Native"

I en tidigare serie avsnitt har vi bjudit in framgångsrika Digital Natives. Idag ska vi träffa ett fenomen och ett varumärke som är står med ett ben i varje kategori. 

De är både en digital native och en influencer, Djerf Avenue. Eller som de kallar det ?social natives?, från deras bakgrund i sociala medier. Matilda Djerf, en av grundarna har över 1,5 miljoner följare, vilket gör henne till en av våra största influencers i Sverige. Hur bygger man upp en trogen följarskara över tid? Räcker det med att vara en influencer för att skapa ett framgångsrikt retailbolag? Vad är framgångsfaktorn bakom deras community? Kommer vi ha fysiska butiker i framtiden och hur ser deras dröm-butik ut? Ni hör ju själva, det här får ni inte missa!

2021-04-08
Länk till avsnitt

28. Niclas Mollin & Jimmy Ekbäck / Occtoo ? Det omöjliga är möjligt!

Det är, för att uttrycka det milt, våghalsigt eller kanske rentav, dumdristigt att inte haka på digitaliseringståget nu. För tåget kommer avgå, vare sig du har hoppat på eller ej. Men hur ska man tänka som företag? Var börjar man? Vilka vanliga problem uppstår i digitaliseringens spår?

Många e-handlare har tillgång till oändligt mycket data kring försäljning, när, var och hur deras kunder handlar, men det är desto färre som vet hur de ska hantera all denna information. Företagen måste riva ner murarna som står mellan olika system och informationssilos för att kunna skapa en sömlös kundupplevelse. Låter det krångligt? Det behöver det inte vara.

Vi har bjudit in två stycken ?Digital Wizards? som ska hjälpa oss och dig som lyssnar att ta steget in i framtiden. Det är duon som enligt dem själva skapar mästare, grundarna till techbolaget Occtto, Niclas Mollin och Jimmy Ekbäck.

2021-03-25
Länk till avsnitt

27. Annelie Gullström / AMF Fastigheter ? Framtiden är här!

Framtiden är här! Hur kommer vi handla, när kommer vi handla och vad kommer vi handla? Vad är ?Super-kvarter? och stämmer uttrycket att ?Local is the new black?? I veckans avsnitt har vi bjudit in fastighetsbranschens egen DaVinci, Annelie Gullström, Affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter. En sann visionär och innovatör som ständigt vågar doppa tårna i framtiden och brinner för att brygga gapet mellan online och offline handel. Varsågoda, här har ni Annelie Gullström!

2021-03-11
Länk till avsnitt

26. Louise Ryning / URW - Kundupplevelsen i fokus

Vi tar in fastighetsägarna i våra spaningar och blickar in både i nutiden, men kanske desto mer in i framtiden. Louise Ryning jobbar som Director of Operations på Unibail-Rodamco-Westfield och är det någon som kan svara på våra frågor om framtidens handel så torde det vara hon. URW är kända för sina kreativa lösningar och idéer och har till och med ett eget Innovation lab!

Vilka innovationer väntar runt hörnet?

Vad kommer syftet med handelsplatserna vara i framtiden?

Vilka kundupplevelser kan vi förvänta oss och hur ska de fysiska platserna fortsätta vara relevanta för kunderna?

Vi har frågorna och Louise har svaren. Trevlig lyssning!

2021-02-23
Länk till avsnitt

25. Simon Åkerlund / AI - Räddningen för framtidens handel - Binary Brains

Vad är AI och är AI räddningen för framtidens handel och kanske till och med klimatet till viss del?

Efter att ha lyssnat på det här avsnittet kommer du veta betydligt mycket mer om AI men framförallt vad AI kan göra för dig och ditt företag för att öka lönsamheten, minska svinn, få bättre prognoser mm. Låter det för bra för att vara sant? Det tyckte vi också först, men efter intervjun med Simon Åkerlund, medgrundare till Binary Brains så tror vi att ordspråket ?för bra för att vara sant? inte alltid stämmer. Ibland är det precis så bra som det verkar. In och lyssna och bedöm själv, är AI något för dig? 

God lyssning!

2021-02-04
Länk till avsnitt

24. Handelsforskarna från Borås / Bryggan mellan forskning och handel

Handelsforskarna från Borås, bestående av Sofia Norén och Malin Sundström,  är bryggan precis som namnet avslöjar bryggan mellan forskningen och praktiken. Kommer kassapersonal och stå i kö för att få betala, snart bara vara ett minne blott i butikerna? Vilka är framtidens intäktsbärare?

Det här är andra avsnittet i serien med branschens rockstars och de som vi tror sitter inne på svaret på våra frågor om framtidens handel.

I dagens avsnitt beskrivs handeln som en ankdamm ? där vi har tittat väldigt mycket inåt och gör som vi alltid ha gjort. Är de tiderna förbi nu, är det dags att börja samverka över gränserna? De intressanta resonemangen haglar tätt, så håll i dig så kör vi!

2021-01-21
Länk till avsnitt

23. Alexander Yü / Framtidens Handel - Samhällsbyggarna

Efter att i flera avsnitt ha frågat ut framgångsrika Digital Natives riktar vi nu fokus åt ett annat håll ? mot de som sitter inne på svaren ? affärsutvecklarna och forskarna. De som sitter inne på svaren.

Först ut är Alexander Yü ? Ett välbekant namn för många inom fastighetsbranschen. Han är lite av en rockstar i sitt segment, med flera ben att stå på såsom affärsutvecklare, ordförande hos Samhällsbyggarna i region Stockholm samt en av grundarna till det populära nätverket Järngänget.

I veckans avsnitt får vi svar på: om retail-döden är ett faktum, vilka branscher får en uppsving 2021? Vilka innovationer har han sett under pandemin? Och hur kommer framtidens handel se ut?

2020-12-22
Länk till avsnitt

22. Hannes Hasselrot / Framgångsrik e-handel - Kronans Apotek

Idag kan man ganska enkelt starta en e-handel med hjälp av verktyg som Bambuser, Shopify m.fl. men därifrån till att göra den framgångsrik känns inte som en lika självklar och rak väg att gå. Vad är det egentligen som gör en e-handel framgångsrik? Vad är kundloopen? Vilka frågor bör man ställa sig som företag för att lyckas?

Vi har bjudit in e-handelsproffset Hannes Hasselrot, Digital Försäljningsdirektör på Kronans Apotek för att besvara dessa till synes väldigt komplexa frågor.

På mindre än ett år tog började han sitt nya jobb på Kronans Apotek och har på den tiden lyckats dubbla omsättningen. Ett avsnitt fyllt till bredden med kunskap, så spetsa öronen.

2020-12-10
Länk till avsnitt

21. Robin Stenman / Influencer Marketing - Tourn

Att benämna influencer marketing som ett nytt fenomen är en sanning med modifikation. Ja, i dess nuvarande kostym är det relativt nytt dvs. sen Instagram, Facebook och andra sociala medier gav sig in i leken. Men faktum är att vi kan spåra influencer marketing så långt tillbaka i tiden som 1920-talet. Ändå är många företag främmande inför det och väljer att använda traditionella medier av rädsla för att prova något nytt. 

Men branschen växer sig allt starkare och någon som varit med sen ?starten? av det nya influencer marketing är dagens gäst Robin Stenman, VD Tourn Agency. Här delar han med sig av allt du behöver veta.

2020-11-26
Länk till avsnitt

20. Stefan Fragner / Digital Native Del 4 ? Skincity

Att besöka Skincity?s hemsida är lite som att stiga in i ett digitalt SPA ? här omges du av ett lugn istället för x antal erbjudanden och köphets. Här är hudvård, eller snarare rätt hudvård i fokus och du får hjälp av deras professionella hudterapeuter för att få just det. De utmanar på så vis de fysiska butikerna trumfkort HI, Human Intelligens.

I veckans ansnitt med Skincity?s VD Stefan Fragner tar vi reda på hans egen hudvårdsrutin.  Hur ser han på Amazons intåg i Sverige? Vad tror han om de fysiska butikernas framtid?

Det och mycket mer får ni ta del av i veckans avsnitt!

2020-11-12
Länk till avsnitt

19. Victor Halvarsson / Digital Native Del 3 - Vanbruun

Det var en färgglad duo som stegade in i studion, i form av Victor Halvarsson, grundare och VD Vanbruun och programledare Fredrik Widing, VD Gate46.

Vanbruun är kanske inte ett känt namn för den stora massan men har man planerat att gifta sig de senaste åren så har man förmodligen stött på dem. Vanbruun är en Digital Natives som slagit sig in i den traditionsbundna diamant- och smyckesbranschen och ändrat om villkoren för dess konkurrenter.

Hur har de mottagits av branschen? Hur fungerar det att sälja lyxvaror online?

Vilka tips och trix sitter vinnaren av årets Retail Awards ? kategorin e-handel, inne på?  Vad hade Victor fokuserat på om han öppnade en fysisk butik? I veckans avsnitt finns något för alla som är intresserade av retail.

2020-10-29
Länk till avsnitt

18. Anders Andréen / Digital Native Del 2 - Urbanista

Tvärtemot en ?klassisk? digital native inledde Urbanista sin resa i fysisk handel. Räknas man fortfarande som en digital native då?

Oavsett vilket får du som lyssnar följa med på ett intressant och lärorikt samtal om: Hur sticker man ut i stenhård konkurrens? Vad har fysiska  butiker för roll i framtiden? Och vilka är Anders egna favoritlurar?

I avsnittet med Anders Andréen, VD Urbanista, får du som lyssnar följa med på deras mot- och framgångar i resan mot e-handeln.

2020-10-01
Länk till avsnitt

17. Gustav Ollas - Digital Native Del 1 / ICANIWILL

Är Digital Natives nyckeln till framgång för framtidens retail? Och vad är en Digital Native? Först ut i vår serie är Gustaf Ollas, grundare av ICANIWILL.

ICANIWILL har i dagarna öppnat sin första fysiska butik, en popup i Westfield Mall of Scandinavia. Varför satsar de på fysisk retail när de flesta varumärken går åt motsatt håll? Hur kommer det sig att de fortfarande är lönsamma i en tid av stor förändring? Och vad är det som särskiljer de från liknande brands?

I det här avsnittet får du en fingervisning om hur man kan nå framgång i dagens e-handelklimat?

2020-09-17
Länk till avsnitt

16. Moon-Suck Song -Framtidens e-handel & Amazons intåg

Hur påverkar covid-19 den digitala transformationen?

Vad innebär Amazons intåg för e-handeln?

Kommer de fysiska butikerna tvingas byta strategi en gång för alla eller kommer omställningen för sent?

Veckans avsnitt bjuder på många frågor och lika många svar i ett extra långt och fullspäckat avsnitt innan Retailpodden tar ett kort sommaruppehåll.

För att besvara dessa frågor har vi bjudit in e-commerce experten Moon-Suck Song, VD och medgrundare av Panagora som hjälper bolag att accelerera sin e-handel.

Trevlig sommar och lyssning!

2020-07-02
Länk till avsnitt

15. Jonas Colliander - Influencer Marketing

Influencer Marketing har fullkomligt exploderat de senaste åren och mycket tyder på att expansionen kommer fortsätta. Varför påverkas vi av influencers? Hur ska företag använda sig av denna marknadsföring på bästa sätt? Vad är nästa trend? Vad kan fysisk handel lära sig av detta fenomen?

För att besvara dessa frågor har Fredrik Widing bjudit in Jonas Colliander, professor på Handelshögskolan och forskare inom marknadsföring och sociala medier.  Är det någon som sitter på svaren så är det han!

2020-06-11
Länk till avsnitt

14. Oscar Hafvenstein & Anton Granlund -Retail efter Corona

Fredrik Widing har tagit över mikrofonen och med sig har han två gäster: Superentreprenören Anton Granlund (som gästat oss förut)  och konceptexperten Oscar Hafvenstein.

I veckans avsnitt siar de om hur framtidens retail kommer se ut post COVID-19. Och vilken betydelse kommer fysiska butiker egentligen att ha?

 

2020-05-20
Länk till avsnitt

13. BONUSAVSNITT - Daymaker Index Presentationerna

Som komplement till avsnitt 12 kommer här de spännande och intressanta presentationerna under Daymaker Index 2020-seminariet i mars i sin helhet:

0:59 - Martin Daniels, Chief Innovation Officer, Synsam

34:48 - Eduard van Santen, Managing Director Rituals

55.37 - Paneldiskussion med Martin, Eduard och Lotta Eriksson, VD Daymaker

2020-03-19
Länk till avsnitt

12. Lotta Eriksson - Daymaker index 2020

I detta avsnitt får vi facit till vad som krävs av ett bolag att leverera ett kundmöte i världsklass. Daymaker index har funnits i 11år i Sverige och detta år får Rituals högst betyg någonsin utdelat. Vi pratar med Lotta Eriksson som är VD på Daymaker och vi får även lyssna på klipp från Daymakers frukostseminarie där vinnarna Rituals delar med sig av hur de levererar ett kundmöte i världsklass. Vi får även imponerande insikter av Synsam, som inte bara kommer ut som de bästa inom optik utan även #5 totalt. Synsam började sin resa för snart 5 år sedan och har gjort en fantastisk vändning, allt med kunden i fokus. Lyssna på hur de genomförde detta! 

2020-03-18
Länk till avsnitt

11. Henrik Troselius - Kraften finns i teamet!

I det här avsnittet berättar Henrik Troselius på Goalplan hur du får ut maximalt av alla i bolaget. Hur du på lättast sätt driver vision, skapar motivation och strategiska beslut genom hela organisationen. Det blir mängder av nyttiga tips från Henrik som du förhoppningsvis kan ta med dig in i ditt eget företag.

Retailpodden produceras i samarbete med Gate46.

2020-03-04
Länk till avsnitt

10. Josephine Schagerström - Tmall är enklare än du tror!

Har du funderat på att lansera ditt varumärke på Tmall i världens snabbast växande marknad? Josephine Schagerström från Netanic berättar för oss exakt hur man kan göra. Vad det kostar och vem du ska prata med. Ett riktigt faktaspäckat avsnitt med en enkel plan för att ta Kina med storm.?

2020-02-19
Länk till avsnitt

9. Rickard Lyko - Våga för att lyckas!

Jon träffar en av Sveriges just nu mest lysande entreprenörer. Rickard Lyko tog över företaget från sin pappa och farfar för lite mer än 12 år sedan och vi får höra om Rickards resa fram till miljarden. Och han har många spännande tankar och viktiga lärdomar från över ett decennium av entreprenörsskap inom retail. Så lyssna noga! Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-02-12
Länk till avsnitt

8. Anton Granlund - Energi är den nya handelsvaran!

Jon möter Anton Granlund; en riktig superentreprenör. Anton har startat och sålt flera bolag under sin karriär och bjuder på sin syn på allt från mänskliga möten, influencerstrategier och varför han tror att sammanhang är framtidens retail. Och hur kommer det sig att han avskyr ordet "bemanning"? Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-02-05
Länk till avsnitt

7. Arne Andersson - E-handeln har så mycket kvar att göra!

Jon möter en legend inom e-handeln - eller distanshandeln som han själv mycket riktigt påpekar. Arne Andersson har lång erfarenhet och mängder av insikter i hur distanshandel har utvecklats genom åren. Det blir bland annat ett samtal om framtiden för transaktionell och upplevelsebaserad handel och hur långt efter vi är i Sverige inom vissa områden. Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-01-29
Länk till avsnitt

6. Fredrik Häggblom - Vad går fel i kundmötet?

Vad gör vi för fel i mötet med butikskunder egentligen? Fredrik på Agenda Retail är en av våra absolut främsta experter på kundmötet i butik och har jobbat med stora kedjor där han gått från insikt till action hos hundratals kunder.

Fredrik ger oss massor med tips på hur vi bör ställa om kundmötet till ett möte mellan två människor. Väldigt få vill ha hjälp med att hitta en pryl; de vill ha hjälp med att lösa ett problem. Ändå är oftast den första frågan vi får höra; -Vad är du ute efter?

Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-01-22
Länk till avsnitt

5. Johan Lind - Kundresan digitaliserad

Har du funderat på vad som skiljer onödig teknik i retail från bra? Johan Lind på Vertiseit, expert på digitala in-storelösningar, förklarar för oss varför det mänskliga mötet alltid måste vara i centrum och en digitalisering av kundresan bör fokusera på att ta bort onödiga hinder. Och hur det största felet många gör är att börja med tekniken och inte människan. Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2020-01-15
Länk till avsnitt

4. Sofia Valentin - Varför handlar ingen längre?

Avsnitt fyra blir ett vasst och filterlöst samtal mellan Jon och Sofia Valentin från bolaget Customer Experience First. Med sin långa bakgrund inom marknadsundersökningar utvecklar hon sina tankar och teorier t ex kring varför kunder kommer in i butiker men går ut tomhänta; varför handlar de inte?!

Bemötande i butik är något som många varumärken jobbar hårt med att förbättra. Men görs det på rätt sätt? Sofia har en hel del svar som kan hjälpa dig att faktiskt anpassa dina frågor till situationen och sälja mer.

 

 

 

2020-01-08
Länk till avsnitt

3. Henrik Hansen - Expandera mera!

Hur viktigt är det att översätta till ett lokalt språk när man lanserar på en ny marknad? Och hur skall man tänka om man öppnar upp på nya marknader; ett land i taget eller flera åt gången? Jon träffar Henrik Hansen från MakesYouLocal som guidar dig rätt...och berättar om felen de flesta gör.

Retailpodden görs i samarbete med Gate46.

2019-12-18
Länk till avsnitt

2. Cate Trotter - What is happening in retail?!

AI:s roll i kundbemötandet i butik, hur används det på bästa sätt...och vilken kundupplevelse bör butikerna satsa på ? den långsamma och innehållsrika eller snabba och effektiva? I det andra avsnittet av Retailpodden får vi lyssna till Cate Trotter från Insider Trends - inflytelserik expert och trendspanare inom internationell retail. Programledare är Jon Lööf.

2019-12-11
Länk till avsnitt

1. Jenny Winbom - Vem är rädd för Amazon?

Vad är det som gör att svenska retailbranschen är så rädd för Amazon...och hur gör du bäst för att etablera ditt företag där? I premiäravsnittet av Retailpodden möter vi Jenny Winbom, digital business manager på Elodie, och det hon inte kan om Amazon är inte värt att veta. Det blir ett öppenhjärtigt samtal med Jon om digitala plattformar i allmänhet och Amazon i synnerhet.

2019-12-04
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.