Sveriges 100 mest populära podcasts

Elevhälsopodden

Elevhälsopodden

Podcast by Stefan Boström

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

soundcloud.com/user-260833497

Avsnitt

Prata med barn i kris - Katrin Rydberg

Hur skapar jag trygghet för eleverna i mitt klassrum när globala och lokala kriser avlöser varandra och världen ter sig som en otrygg plats? Hur pratar man med barn som lever i närheten av gängkriminalitet? Som nyss varit med om en kris? Finns det saker som jag som skolpersonal INTE bör ta upp? Elevhälsopoddens Stefan Boström pratar med Katrin Rydberg, specialpedagog och lärare på Ericastiftelsen. I avsnittet nämner Katrin ett Youtube-klipp som du hittar här: https://youtu.be/eAbw5JlS6SE?si=FCuD1m4O2QZ6YVf9
2024-03-18
Länk till avsnitt

Tema Kris, del 1: Pilot Gottsunda och barn placerade av samhället

Elevhälsopodden börjar året med temat kris. I det första avsnittet fördjupar vi oss kring en grupp barn och elever som möter kriser tidigt i livet, nämligen att lämna sitt hem och sin tillvaro. Barn som av myndigheter placerats utanför sitt hem är en grupp som kämpar med att nå framgång i skolan. I Uppsala kommun har denna grupp uppmärksammats i projektet Pilot Gottsunda och vi möter lärarna Gülbahar Saritas och David Granqvist som efter ett år i projektet jobbat fram ett framgångsrikt arbetssätt. Intervjuar gör Jakob Hansson.
2024-01-16
Länk till avsnitt

Klimatpsykologi i skolan - Kata Nylén

Klimatkrisen är ett faktum, men hur kan vi i skolan göra något åt den? Klimatpsykologen Kata Nylén och Stefan Boström pratar om hur vuxna i skolan kan bemöta elevers tankar och känslor inför klimatförändringarna, oavsett om de är oroliga eller blasé. Kata delar också med sig av hur hela skolan kan arbeta tillsammans för att skapa varaktig förändring.
2023-11-08
Länk till avsnitt

PSIFOS Kompetensdagar - Att arbeta med elever i beteendesvårigheter - vad skiljer olika modeller åt?

Elever med bekymrande beteenden upptar stor tid av skolpersonals tankar och energi. Detta specialavsnitt spelades in under PSIFOS (Psykologer i förskola och skola) kompetensdagar som arrangerades i Umeå 13-15 september 2023. Elevhälsopoddens Stefan Boström samtalar med psykologerna Jonas Olsson och Peter Karlsson om hur en utifrån arbetssätten Positivt beteendestöd (PBS) och Samarbetsbaserade och proaktiva lösningar (CPS( kan arbeta strukturerat för att stötta dessa elever. Vad förenar och skiljer arbetssätten?
2023-10-10
Länk till avsnitt

Att lyssna i skolan - Jonas Brännström

Att lyssna på viktig information i en kakafoni av ljud kan vara riktigt jobbigt. Det kan vara på restaurangen, lärarrummet, klassrummet eller på rasten och kanske kan avgöra om du lär dig något nytt eller missar hänget efter skolan. Även om du hör informationen kan det göra dig riktigt trött och fenomenet kallas lyssningsansträngning. Tillsammans med universitetslektor Jonas Brännström från Lunds universitet diskuterar hörselpedagog Jakob Hansson detta samt den grupp elever med annat modersmål än svenska som Jonas forskargrupp studerat extra noga på temat.
2023-09-01
Länk till avsnitt

"Jag har oftast ingen att leka med" - Helene Elvstrand - Fritidshemmet del 2

"Jag har oftast ingen att leka med". Så heter en artikel som forskarna Lina Lago och Helene Elvstrand skrivit. I studien om ensamhet bland barn på fritidshem undersöktes sociala relationer mellan barn, och hur fritidshemmen bidrar till eller möjliggör att situationerna uppkommer. Elevhälsopoddens Stefan Boström intervjuar Helene Elvstrand om detta viktiga och ibland tabubelagda ämne. Vilket barn medger att hen är ensamt på fritids? Vilka känslor väcks hos personal när det framkommer att det faktiskt finns barn som ingen pratat med under en hel dag på fritids? Och framförallt, hur kan vi jobba vidare med detta för att alla barn ska känna sig trygga på vårt fritidshem?
2023-06-12
Länk till avsnitt

Fritidshemmet del 1 - Sandra Jardemalm

Elevhälsopoddens Stefan Boström öppnar nästa tema och kliver in på fritidshemmet. Vad kan elevhälsoarbetet innebära i fritidshemmet och skiljer det sig från övriga skolans arbete med elevhälsa? I första avsnittet möter vi Sandra Jardemalm som arbetat med fritidshemsutveckling i Uppsala kommun. Tillsammans ger Sandra och Stefan en grund i fritidshemmets uppdrag och vad elevhälsoarbete kan innebära inom fritidshemmet. Detta är första avsnittet på temat elevhälsa i fritidshemmet.
2023-05-15
Länk till avsnitt

Live fra?n SETT 2023 - Elevhälsa och elevers hälsa i framtidens skola ? hur ska det bli?

Elevhälsopodden sänder live från SETT-mässan 2023 på temat Elevhälsa och elevers hälsa i framtidens skola ? hur ska det bli? Podden har samlat en panel av samtliga redaktionens medlemmar med spaningar om framtidens digitala elevhälsa. Stefan Boström intervjuar gästerna Johanna Karlén från Swedish Edtech Industry samt Magnus Blixt från Haldor. Edtech och elevhälsa vad blir det? Gör de digitala lösningarna oss en tjänst eller otjänst i dagens elevhälsoarbete och vad säger chat-GPT om Jakobs ovilja att gå till skolan, kanske är den ett led i framtidens stöd inom elevhälsa?
2023-04-27
Länk till avsnitt

Bo Hejlskov Elvén - Lågaffektivt bemötande i skolan

Vad kan skolan lära av flygkrascher? Hur kan vi tänka och göra för att både elever i behov av särskilt stöd och alla andra ska få det bra i klassrummet? Och hur bra arbetsminne har Bo egentligen? Allt detta och mycket mer avhandlas i detta samtal mellan Bo Hejlskov Elvén, psykolog och förgrundsfigur till Lågaffektivt bemötande i Norden, och Elevhälsopoddens Stefan Boström.
2023-04-11
Länk till avsnitt

Barnrätt del 3 - Mulán Och Jiang

Vi har i de två tidigare avsnitten på temat barns rättigheter inom förskola och skola fått ta del av hur vi som arbetar med barn kan tänka och arbeta för att främja barnens rättigheter och få dem att genomsyra verksamheten. I det här avsnittet är det dags att få höra barnets/elevens perspektiv. Elevhälsopoddens Stefan Boström pratar med eleven Mulán Millington och hennes mamma Jiang. I samtalet ger Mulán sin bild av hur viktigt det är att som elev göras delaktig i sin skolgång. Skillnaden det gjort för Mulán att möta vuxna som lyssnat och tagit in hennes perspektiv på riktigt. Samtalet genomförs på svenska och engelska. Detta är sista avsnittet av tre på temat barns rättigheter inom förskola och skola. Jiang har skrivit två överlevnadsguider om autism och skola. En tredje bok kommer snart om autism och föräldraperspektivet. Läs om böckerna här (länk Sök ? Smakprov) Mulàn och Jiangs YouTube-kanal Actually Autistic (https://www.youtube.com/@aCTUALLYaUTISTICMulan-Jiang)
2022-12-05
Länk till avsnitt

Barnrätt del 2 - Nilla Wikberg

Hur flyttar vi fokus från barnkonventionen som ramverk, regler och lagar till att bli verktyg och praktiska tillämpningar som får barns rättigheter att genomsyra verksamheten i förskola och skola? Elevhälsopoddens Stefan Boström pratar med specialpedagogen och barnrättsstrategen Nilla Wikberg om barnkonventionens möjligheter att vara den plattform som ger barn och elever möjligheter att duga som de är, få bli sedda och lyssnade till. Samtalet leder in på olika delar i förskola- och skola där ett tydligare barnrättsperspektiv skulle utveckla det grundläggande arbetet. Exempelvis hur strategier som bildstöd eller olika stödstrukturer kan behöva tydligare vinkling ur barn- och elevperspektiv för att ge önskad effekt.
2022-11-07
Länk till avsnitt

Barnrätt del 1 - Lisa Skiöld BOiU

Hur möter skolan upp Barnkonventionen som lag och har vi en systematik kring det viktiga arbetet med barns rättigheter inom deras utbildning. Elevhälsopoddens Stefan Boström möter Lisa Skiöld från Barnombudet i Uppsala län (BOiU) som har gedigen erfarenhet kring arbete med barnrätt från olika verksamheter. Samtalet tar oss med på en genomgång av det viktigaste innehållet inom barnkonventionen till hur vi som arbetar med barn kan tänka och arbeta för att främja barnens rättigheter. Detta är första avsnittet av tre på temat barns rättigheter inom förskola och skola.
2022-10-24
Länk till avsnitt

Elevhälsopoddens Comeback - Trailer 2022

Elevhälsopodden är tillbaka! Vad kommer hända nu och vad handlar nästa avsnitt om? Stefan Boström samtalar med den nya redaktionen om innehållet och att Elevhälsopodden gör comeback efter en tids uppehåll. Elevhälsa åt alla!
2022-09-19
Länk till avsnitt

Skolutveckling med Samarbetsbaserade & proaktiva lösningar (CPS) del 2- Tasja Bergh och Malin Svensk

Detta är del två av samtalet med psykologen Tasja Bergh och specialläraren Malin Svensk som jobbar med Samarbetsbaserade och proaktiva lösningar (CPS) i Ekerö kommuns förskolor och skolor. Hur lär en sig CPS på bästa sätt, och hur lär en ut CPS till andra? Ni får också ta del av framgångsreceptet för chefer i en lyckad implementering och varför tydliga mål och uppföljning är så otroligt viktigt för att vi ska lyckas utveckla skolans verksamhet. Intervjuar gör som vanligt Stefan Boström, legitimerad psykolog. I avsnittet refereras till bla: Anmälan till digital konferens om CPS 22 september 2021 - https://www.eventbrite.com/e/lives-in-the-balance-virtual-european-summit-registration-139534907665?fbclid=IwAR1NB9xHtz5jxblXc4-Iws0RV0HE6HNtU3qUHjqp9_e5Z_TES5soSQnxAu0 CPS Sveriges officiella Facebook-sida - https://www.facebook.com/CPS-Sverige-102427578643492 Hemsida med mycket info och material om CPS - https://livesinthebalance.org/
2021-08-18
Länk till avsnitt

Skolutveckling med Samarbetsbaserade & proaktiva lösningar (CPS) del 1- Tasja Bergh och Malin Svensk

Hur fungerar det i praktiken att jobba med Ross Greenes modell Samarbetsbaserade & proaktiva lösningar (CPS) i skolan? Elevhälsopoddens Stefan Boström samtalar med psykologen Tasja Bergh och specialläraren Malin Svensk som jobbar med detta i Ekerö kommuns förskolor och skolor. Samtalet spänner hela vägen från individ till organisation och hur CPS kan användas både som en konkret problemlösningsmodell och i ett dynamiskt värdegrundsarbete för att tydliggöra förväntningar för elever och inom personalgruppen vilket leder till utveckling både hos elever och i kollegiet. Detta är del ett av samtalet.
2021-08-11
Länk till avsnitt

Dr Ross Greene - Collaborative & Proactive Solutions in schools (In English)

Elevhälsopodden talks to Dr Ross Greene, the originator of the Collaborative & Proactive Solutions (CPS) model, which has been implemeted in schools in many countries worldwide. How does CPS help school staff to better collaborate with students with concerning behavior so they suceed to a greater extent? What hurdles are in the way of successful implementation, and how can they be overcome? And most important of all, can Ross pronounce the city name "Nässjö" correctly!? Elevhälsopodden is as always hosted by Stefan Boström, school psychologist and certified provider of the CPS model. This episode was produced with great help from Psychology masters candidate Elias Berg Niemelä.
2021-05-26
Länk till avsnitt

Inkluderande beteendestöd i skolan - Helene Folkunger och Maria Sveidqvist

Temat om trygghet och studiero fortsätter i detta avsnitt; denna gång om Inkluderande beteendestöd i skolan, IBIS. Helene Folkunger, specialpedagog och IBIS-instruktör, och Maria Sveidqvist, biträdande rektor och IBIS-teamledare på Almtunaskolan, berättar mer om hur implementeringsarbetet går till. Intervjuar gör som vanligt Stefan Boström, leg psykolog. Klippning av detta avsnitt står psykologkandidat Elias Berg Niemelä för.
2021-04-15
Länk till avsnitt

Förebygga och främja trygghet och studiero

Alla pratar om bristen på trygghet och studiero i svenska skolor. Men vad är det egentligen? Vilka bakomliggande faktorer påverkar? Och framförallt - vad gör vi åt saken? Psykologerna Annika Laestadius och Gustav Nilsson pratar om likheter och skillnader i bland annat definition av begreppen, synsätt och metoder. Programleder gör som vanligt psykolog Stefan Boström.
2021-01-29
Länk till avsnitt

Maria Refors Legge - Trygghet och studiero med skollagens femte kapitel?

Hur ska vi kunna göra Rätt i skolan? Och vad är egentligen rätt? Skoljuristen och doktoranden Maria Refors Legge berättar om hur juridiken både kan hjälpa och stjälpa det vi gör i skolan. Samtalet kretsar framförallt kring hur skollagens femte kapitel om trygghet och studiero ska tolkas och eventuellt användas i praktiken. Var går gränsen för vad vuxna i skolan får och bör göra? I avsnittet refereras till Marias mycket läsvärda blogg https://skoljuridik.com/ . Intervjuar gör som vanligt Stefan Boström, leg. psykolog i Uppsala kommuns grundskola.
2021-01-13
Länk till avsnitt

Elevhälsoteamet - Språkande i skolan del 3

Kan det vara Språkstörning även om det inte hörs något annorlunda i vardagsspråket? Hur anpassar jag klassrummet så det både passar barn med språksvårigheter och samtidigt alla deras klasskamrater? Och vad är det Stefan får lära sig om dyslexi? Temat Språkande i skolan avrundas med att elevhälsoteamet svarar på lyssnarnas frågor. Det tillfälliga elevhälsoteamet består av rektor Torun Paulsson, logoped Erik Landfeldt, specialpedagog Tina Alricson och psykolog Stefan Boström.
2020-12-07
Länk till avsnitt

Anna-Eva Hallin - Språkande i skolan del 2

Vilka frågor behöver vi i kollegiet reflektera kring för att skapa en mer språkutvecklande lärmiljö? Anna-Eva Hallin berättar även om ett vanligt missförstånd om hur en anpassar för elever med språkstörning. I eftersnacket berättar också Elevhälsopoddens egen logoped Erik om hur de på hans skola jobbat enligt en modell med insatser i flera steg för att alla elever ska få en så bra läsutveckling som möjligt redan från förskoleklass. Intervjuar och programleder gör Stefan Boström, leg psykolog, och med och reflekterar gör också Erik Landfeldt, leg. logoped. I detta avsnitt nämner Anna-Eva följande bloggposter: Anpassa vuxenspråk så att (yngre) barn med språkstörning lär sig mer: https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2015/6/19/planteetal RTI för språk: https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2019/1/30/skollogopeder Insatser på klassrumsnivå gör skillnad för elever med språkstörning: https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2017/6/11/lrar-logopedsamarbete-fr-sprkutvecklande-undervisning
2020-11-02
Länk till avsnitt

Anna-Eva Hallin - Språkande i skolan del 1

Vad behöver vi veta om språkutveckling för att kunna erbjuda alla elever likvärdig utbildning? Hur vet vi om eleven har en språkstörning eller om det är bristande exponering för språk som hindrar eleven att utvecklas, och spelar det ens någon roll? I detta avsnitt intervjus leg. logopeden Anna-Eva Hallin. Programleder och intervjuar gör Stefan Boström, leg psykolog, och med och reflekterar gör Erik Landfeldt, leg. logoped. Anna-Eva disputerade 2016 med en avhandling om språklig bearbetning och medvetenhet hos svenska skolbarn med och utan språkstörning. Numera forskar hon vid Karolinska Institutet, och jobbar kliniskt som logoped. Hon driver sidan www.språkforskning.se där hon regelbundet bloggar om aktuell forskning inom området språkstörningar och språk- läs- och skrivsvårigheter. I detta ock kommande avsnitt nämner Anna-Eva följande bloggposter: Anpassa vuxenspråk så att (yngre) barn med språkstörning lär sig mer: https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2015/6/19/planteetal RTI för språk: https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2019/1/30/skollogopeder Insatser på klassrumsnivå gör skillnad för elever med språkstörning: https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2017/6/11/lrar-logopedsamarbete-fr-sprkutvecklande-undervisning
2020-10-16
Länk till avsnitt

Johanna Wallin - Elevhälsa för alla

Hur skiljer vi mellan elevhälsoarbete och annat arbete vi gör i skolan? Hur ska du som rektor (eller din rektor) kunna ena alla i verksamheten och leda mot en gemensam vision? Om detta och mycket mer får ni höra rektor Johanna Wallin prata om i ett mustigt och livfullt avsnitt av Elevhälsopodden. Intervjuar och programleder gör psykolog Stefan Boström och med och reflekterar är rektor Torun Paulsson.
2020-04-27
Länk till avsnitt

Anna Bengtsson - Elevhälsa för alla

Hur skapar vi en lärande skolorganisation där all personal jobbar tillsammans för bättre elevhälsa? Vilka ledstänger behöver vuxna för att åtgärdande elevärenden ska leda oss vidare till förebyggande arbete som kommer fler tillgodo? Om detta och mycket mer handlar denna intervju med Anna Bengtsson, specialpedagogen som brinner för elevhälsa och skolutveckling! Intervjuare är Stefan Boström, psykolog, och reflektör är rektor Torun Paulsson, båda i Uppsala kommuns grundskola.
2020-04-14
Länk till avsnitt

Petri Partanen - Elevhälsa för alla

Vad är elevhälsoarbete och vad är det inte? Hur kan elevhälsokompetens bidra till att skolan blir bättre på att se elevers olika förutsättningar? Detta och mycket mer handlar första avsnittet i temat "elevhälsa för alla" om. I detta avsnitt av podden intervjuar Stefan Boström ingen mindre än elevhälsogurun Petri Partanen som är fil.dr., leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Han har jobbat som psykolog i förskola och skola i över 25 år. Petri är FoU-sakkunnig i Barn- och utbildningsförvaltningen i Östersunds kommun, gästforskare på UCL Institute of Education i London, samt verksam med handledning, utbildning och skolutveckling runt om i Sverige. Petri har skrivit ett antal böcker och rapporter inom området. Han har också en blogg där han skriver regelbundet: https://skolutvecklarna.se/blogg-petri/ Medverkar i avsnittet gör också Torun Paulsson, rektor i Uppsala kommuns grundskola
2020-03-23
Länk till avsnitt

Pelle Åström - Problematisk skolfrånvaro

I det tredje och sista avsnittet på temat problematisk skolfrånvaro pratar Elevhälsopodden med Pelle Åström, specialpedagog och på Centrala elevhälsan i Uppsala kommun. Han berättar om erfarenheter av att under flera år ha jobbat samordnande med problematisk skolfrånvaro inom skolan men också med föräldrar och andra myndigheter kring bordet. Hur behöver olika myndigheter arbeta tillsammans för att elevens behov ska tillgodogöras? Hur stöttar man personal att våga bli mer kreativa i kartläggningsarbetet? Programledare och intervjuare är Stefan Boström, leg. psykolog. Medverkar gör också Anders Olsson, som jobbar som koordinator för ökad skolnärvaro i Uppsala kommun.
2020-03-09
Länk till avsnitt

Maria Bühler - Problematisk skolfrånvaro

Elevhälsopoddens andra avsnitt på temat problematisk skolfrånvaro innehåller en kort och matnyttig intervju med psykologen och författaren Maria Bühler. Hur kan vi stötta och samarbeta med frustrerade, upprörda och hårt belastade föräldrar till barn med problematisk skolfrånvaro? Hur kan en fokusera på välmående för de barn och ungdomar som har störst svårigheter att ta del av utbildningen? Programledare och intervjuare är Stefan Boström, leg. psykolog. Medverkar gör också Anders Olsson, som jobbar som koordinator för ökad skolnärvaro i Uppsala kommun.
2020-02-24
Länk till avsnitt

Malin Gren Landell - Problematisk Skolfrånvaro

Det nya temat om problematisk skolfrånvaro inleds med ett vindlande samtal med Malin Gren Landell, psykolog, forskare och nationell expert inom ämnet. Varför vet ingen hur många elever som har problematiskt skolfrånvaro? Hur kan vi göra för att byta fokus från att åtgärda frånvaro till att främja närvaro? Detta och mycket mer får du svar på om du lyssnar. Intervjuare är Stefan Boström, leg. psykolog. Medverkar gör också Anders Olsson, som jobbar som koordinator för ökad skolnärvaro i Uppsala kommun.
2020-02-03
Länk till avsnitt

Martin Karlberg - Ledarskap i Klassrummet

Elevhälsopoddens Stefan Boström intervjuar skolforskaren Martin Karlberg om den vetenskapliga grunden till ett gott ledarskap i klassrummet. Hur ska en egentligen få ihop forskningen med ledarens egna erfarenheter och unika förutsättningar i den unika skolmiljön? I för- och eftersnacket deltar också Magnus Blixt, lärare med mångårig erfarenhet och erfaren ledarskapsföreläsare som skrivit återkommande om ämnet i bok och blogg. Idag jobbar Magnus som verksamhetsutvecklare i Uppsala kommuns grundskola.
2020-01-20
Länk till avsnitt

Jonas Nilsson - Ledarskap i klassrummet

I detta avsnitt intervjuar Elevhälsopoddens Stefan Boström läraren Jonas Nilsson om hur han utvecklats i sitt ledarskap, från de första eldfängda konflikterna i gymnastiksalen, till att idag ofta kunna lämna över en del av kontrollen av lektionen till eleverna. Jonas Nilsson är idag lärare på Stordammens skola i Uppsala, och föreläser också om ledarskap i klassrummet. I för- och eftersnacket deltar också Magnus Blixt, lärare med mångårig erfarenhet och rutinerad ledarskapsföreläsare som skrivit återkommande om ämnet i bok och blogg. Idag jobbar Magnus som verksamhetsutvecklare i Uppsala kommuns grundskola.
2020-01-06
Länk till avsnitt

John Steinberg - Ledarskap i klassrummet

Elevhälsopodden intervjuar John Steinberg om ledarskap i klassrummet.
2019-12-05
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.