Sveriges 100 mest populära podcasts

Solopreneurpodden

Solopreneurpodden

Podcast by Solopreneurpodden

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

soundcloud.com/solopreneurpodden

Avsnitt

#195 Superenkel vetenskaplig metod för att nå dina mål

Har du mål som du inte nått i ditt företag än? Kanske har du strävat efter vissa resultat länge men det känns som om du liksom aldrig riktigt når dem. Trots att du försökt en massa grejer så är det inget som riktigt funkar. Det finns en vetenskaplig metod som i all sin enkelhet kan ta bort lite av gissandet kring vad som fungerar. Det handlar om att göra undersökningar kring vad som skulle kunna fungera, formulera en hypotes om vad du ska satsa på för att lösa behovet eller nå resultatet. Och sedan testa hypotesen under en bestämd tid. Fungerar det? Bra, fortsätt göra det. Fungerar inte? Gör en ny hypotes. Kanske är det precis den här typen av systematik ditt företag behöver?
2024-03-04
Länk till avsnitt

#194 Hur du tar dig ur en svacka

Är du i en svacka i ditt företagande just nu? Kanske har du inte fått de resultaten du tänkt dig eller så går det bara tungt. En titt in i framtiden ser inte så ljus ut. I de här lägena så känner vi extra mycket av att vi är ensamma i våra företag. Inga kollegor som lyfter oss eller ger oss perspektiv. Ofta beror känslan av tröghet eller tyngd på något vi tänker om det som har hänt. Vi kan fastna i ältande av något som vi tycker borde ha varit på något annat sätt. Eller så beror det på vad vi tänker om framtiden och då många gånger om en framtid som vi inte önskar oss. Så vi oroar oss eller fasar för det. Långt innan det ens har hänt. Oavsett vilket läge du oftast fastnar i så finns det ett läge som hjälper oss alla. Nuläget. Att zooma in på den del av livet vi kan påverka - det som händer just nu.
2024-02-26
Länk till avsnitt

#193 Så får du det tråkigaste gjort

Litar du på dig själv? Kan du vara trygg med att om du bestämt dig för att göra något, så genomför du det verkligen? Och då menar jag inte de där roliga och inspirerande sakerna. Jag pratar om de där jobbiga, tråkiga och kanske läskiga aktiviteterna i ditt företag. Får du dem gjorda? Det finns två saker du kan göra för att underlätta för dig själv. Det ena handlar om hur du tänker på den där aktiviteten. Och den om hur tydlig och konkret den är. Tillit till oss själva behöver förtjänas precis som vår tillit till andra personer.
2024-02-19
Länk till avsnitt

#192 Smarta digitala vanor - Sofie Degerland

Få mer energi och tid över genom att ha smarta digitala vanor. Irriterar du dig på att du skrollar bort för mycket tid på Instagram eller blir distraherad och tappar fokus när du skapar viktigt material och innehåll till ditt företag? Som soloföretagare har vi mycket att göra och det minsta vi behöver är att arbeta ineffektivt när vi skriver nyhetsbrev, skapar presentationer eller säljsidor. Sofie Degerland hjälper människor att skaffa smarta digitala vanor för att få balans och medvetenhet kring hur vi agerar. I det här avsnittet delar hon med sig av flera praktiska och genomförbara tips på hur du kan öka ditt fokus och få mer gjort utan att jobba hårdare.
2024-02-12
Länk till avsnitt

#191 Nyttan med strategisk marknadsföring - Frida Friberg

Att ta fram en marknadsstrategi och en marknadsplan kan låta som en uppgift för en större organisation än för oss soloföretagare. Men vilken nytta kan vi ha av att faktiskt formulera vår strategi och använda den som underlag för vårt agerande och uppföljning av vilka resultaten blir? För med många hattar på oss samtidigt är det ju ännu mer angeläget att vi lägger både tid, energi och pengar på rätt saker. Frida Friberg på Main Project berättar hur du kan tänka kring din strategiska marknadsföring för att få så mycket pang för pengarna som möjligt. Och vilka vanliga misstag du kan undvika. https://www.mainproject.se/
2024-02-05
Länk till avsnitt

#190 Du är inte för alla och varför det är en bra sak

Tänk dig att du ser en trist kommentar på ditt inlägg på Instagram. Kanske är det kritik, kanske är det någon som argumenterar emot eller ifrågasätter. Vad händer inom dig då? Tänk om det som händer inom dig är? ingenting. För att du på riktigt har landat i att det du gör, den du är och det du hjälper till med inte är för alla. Och att det är en bra sak. Jag listar tre fördelar med att ha den här utgångspunkten när du driver ditt företag online. För förutom den hjärnro det ger dig så får du även affärsmässiga poänger. Men det kan kräva att du omvärderar en del av dina föreställningar.
2024-01-29
Länk till avsnitt

#189 Anledningen till att det ibland går så trögt att skapa innehåll

Har det hänt att det gått galet trögt att skriva det där inlägget, göra innehållet till webinaret eller manuset till videon? Då kan det bero på att du inte gjort en viktig hemläxa. Många gånger när jag kör fast och inte riktigt kommer fram till vad jag egentligen ska producera så beror det på att jag försökt hoppa över det här steget. Nämligen att identifiera vilket problem är det jag försöker hjälpa min kund att lösa. För det borde vara utgångspunkten för allt innehåll vi skapar som vi vill ska ge våra följare och kunder ett värde. Det här är en genväg vi ska undvika för det är allt som oftast en senväg.
2024-01-22
Länk till avsnitt

#188 Ska du satsa på skalbara tjänster eller 1:1?

Det finns många tjänster du kan erbjuda online. Men hur ska du tänka kring det här med skalbara tjänster som onlinekurs och medlemstjänst jämfört med att sälja 1:1 tjänster? Det finns några vanliga fallgropar kring att börja med att lansera skalbara tjänster och några vägar runt det. Ibland tjänar vi på att börja jobba med kunder enskilt för att det ger oss så många värdefulla insikter kring deras problem och behov att vi kan utforma och sälja ett grupprogram så mycket mer effektivt. Och i vissa lägen kan vi tjäna på att erbjuda våra tjänster kostnadsfritt för att få erfarenheten och känslan av att vi faktiskt kan det vi håller på med.
2024-01-15
Länk till avsnitt

#187 Skälen till att vissa blir framgångsrika snabbare och enklare än andra

Varför verkar det gå så lätt och snabbt att bygga sitt företag online för en del personer? Förutom att de som verkar ha blivit framgångsrika över en natt, sällan har blivit det över en natt, så finns det en del gemensamma nämnare för deras framfart. Det handlar inte om att de har exceptionell kunskap eller att de har obegränsade resurser. Jag har hittat fem områden som jag ofta ser hos företagare som lyckas skapa sin dröm snabbt. Det handlar bland annat om att de är duktiga på att skapa goda förutsättningar för sig själva att prestera på topp, de agerar trots osäkerheter och att de har lärt sig hantera motgångar på ett framåtriktat sätt. Kanske gör du också en eller flera av de här sakerna? Missa inte att anmäla dig till föreläsningen den 10 eller 11 januari 2024. Den är för dig som vill utveckla ditt företag snabbare och lättare, utan onödiga misstag på vägen. Jag delar Tre stora misstag som gör att ditt företag inte växer online. Anmäl dig här: https://www.solopreneur.nu/forelasning
2024-01-08
Länk till avsnitt

#186 Varfo?r ska na?gon va?lja att jobba med dig? Identifiera vad som go?r dig unik

Vad är unikt för dig? Ofta har vi lättare att se vad som är unikt dåligt med oss och svårare att se vad som gör oss unikt bra rustade för att hjälpa våra kunder. Men om du inte vet och kan formulera vad som är unikt för dig, hur ska dina följare förstå det då? Genom att få koll på det här kan du medvetet använda dig av dina styrkor för att attrahera de kunder som är precis rätt för dig. För att hjälpa dig att få syn på din uppsättning kunskaper, erfarenheter och personlighet får du här sju områden att fundera över: Intressen, utbildning, personlighet, jobberfarenheter, privata erfarenheter, fantastiska framgångar och dyrköpta lärdomar. Så att du kan stå ut i mängden med det som är just du och därmed få precis de kunder du kan hjälpa bäst. Missa inte att anmäla dig till den helt nya föreläsningen Tre stora misstag som gör att ditt företag inte växer online den 10 och 11 januari 2024. Antalet platser är begränsade. Säkra din plats här: https://www.solopreneur.nu/forelasning
2024-01-01
Länk till avsnitt

#185 Enkel och konkret planering fo?r att la?ttare skapa resultat

Vad gör arbetet med att bygga ditt drömföretag långsamt? Osäkerhet. När vi är osäkra på vad vi ska göra, vad vi ska erbjuda, hur vi ska jobba med att nå ut så går det ofta trögt. Företagande innehåller en rätt stor portion osäkerhet, därför vill jag minimera den i de delar jag kan. Genom att titta på tre viktiga områden i ditt företag - trafik (att nå rätt personer), leads (få in dem på din e-postlista) och konvertering (flytta dem från följare till betalande kunder) så kan du göra ditt jobb mer konkret. Och det skapar den tydlighet du behöver för att skapa de resultat du vill ha. Få en konkret och tydlig planeringsmall och en video där jag kort går igenom hur du gör: https://www.solopreneur.nu/planering
2023-12-25
Länk till avsnitt

#184 Utva?rdera och la?r dig av året som ga?tt

Lär vi oss mest av våra misslyckanden eller av våra framgångar? Jag tror att vi kan få lärdomar av båda, om vi är lite uppmärksamma. Därför vill jag bjuda in dig att reflektera över det år som gått. Vad har du gjort och vad har du lärt dig? Du är inte samma person nu som i början av året, du är en utvecklad version av dig själv. Och när det känns tungt och trögt i vårt företagande, då är vi betjänta av att också se våra framgångar och allt vi lärt oss. Du kan låta allt du åstadkommit och den förflyttning du gjort under året, ge dig en språngbräda in i nästa år. Om du har fått syn på det.
2023-12-18
Länk till avsnitt

#183 Tre ord som beskriver ett framga?ngsrikt fo?retagande

Tre ord finns på väggen i min crossfithall. Disciplin, fokus och action. Tre ord som jag tycker också utmärker ett framgångsrikt företagande. Och glädjande nog är inget av det något du behöver vara född med. Du kan utveckla mer disciplin eller skapa mer fokus om det är vad du behöver. Men hur vet du att du är en disciplinerad person? Och vad är det som hindrar oss från att ta action eller hålla fokus? Här ger jag dig några av de förhållningssätt och vanor som hjälper mig.
2023-12-11
Länk till avsnitt

#182 Femton saker jag misslyckats med i år

Att misslyckas med något eller göra misstag är ju trist. Faktum är att det kan vara så jobbigt att bara tanken på det kan få oss att avstå från att försöka göra något. Vi misslyckas i förväg genom att inte göra något. Men att allt inte går som tänkt i våra företag betyder inte att vi är på fel väg eller att något gått fruktansvärt snett. Misslyckanden är en del av resan. Även om de inte känns bra så är det angeläget att vi lär oss hantera dem. Här listar jag femton av de misslyckanden och misstag jag gjort i mitt företag i år. För att öva oss på att prata om och hantera det som inte går som tänkt.
2023-12-04
Länk till avsnitt

#181 Va?x snabbare och med mindre jobb genom annonser - Viktoria Brolin

Tycker du att det går för långsamt att öka din följarskara och nå rätt personer när du jobbar på Instagram och Facebook? Då kanske du har övervägt att annonsera. Och om något har hållit dig tillbaka kring annonsering i Meta så är du inte ensam. Annonsering kan göra dig top of mind och minska behovet av att ständigt finnas organiskt i sociala medier. På det sättet sparar du arbetstid och når ut snabbare. Hör Viktoria Brolin som driver Contentkollen berätta om vilka fördelar hon ser att företagare får som jobbar med sin annonsering. Och det bästa av allt, du behöver inte göra allt själv och det måste inte kosta skjortan. https://contentkollen.se/ https://www.instagram.com/contentkollen.se
2023-11-27
Länk till avsnitt

#180 Att framga?ngsrikt bygga upp tva? helt olika ben i fo?retaget - A?sa Sjo?lander

Går det att sälja till privatpersoner trots lågkonjunktur, stigande priser och dåliga tider? Svaret är ja, i alla fall om du frågar Åsa Sjölander. Hon har sålt hundratals platser till sina onlinekurser i akvarellmålning till en målgrupp som på förhand kan låta som en utmaning: pensionärer. Hör hennes tankar kring att möta kundens behov, både när det gäller i vilka sociala medier hon har och i vilka tjänster hon skapar. Åsas kunder hjälper till att marknadsföra hennes kurser och hon har skapat riktigt lojala superfans. Sedan Åsa började sälja med webinar har hon ökat omsättningen rejält och sedan en tid tillbaka driver hon även ett till ben i företaget där hon hjälper till som företagscoach. https://www.framgangscoachen.se https://www.instagram.com/framgangscoachen_/
2023-11-20
Länk till avsnitt

#179 Bygga bolag utifra?n inga?ende kundinsikt - Anna Bja?rnstro?m

Det vi startar med brukar inte vara det som vi sedan slutar med. I början av företagarresan kan vi vara osäkra på exakt vem vi ska hjälpa och vad vi ska erbjuda. Anna Bjärnström är en av grundarna till Hall & Hatje, en digitalbyrå specialiserad på skönhetsbranschen. Hör hur hon och kollegan Hanna startade företaget, hur de fick in sina första kunder och vad de har lärt sig på resan. Anna trodde att hon kände till deras målgrupp mycket väl eftersom hon själv jobbat som frisör. Den första omgången tjänster utgick från de kunskaperna och insikterna. Efter många dialoger i dm på Instagram, mycket feedback från målgruppen och diskussioner vid direkta möten på branschmässor, är nu Hall & Hatjes målgrupp smalare och erbjudandet ser annorlunda ut. Kolla in deras sociala medier här: https://buff.ly/3SAxpTT instagram.com/hallhatje
2023-11-13
Länk till avsnitt

#178 A?r kursplattformen Newzenler ra?tt fo?r dig?

Om du känner att tekniken är tråkig, tar för mycket tid, kostar för mycket pengar eller bara är jobbig - då tycker jag att du ska överväga en kursplattform där du får allt-i-ett. Jag har i flera år använt Zenler för hela mitt företag och jag tycker att fördelarna är många fler än nackdelarna. Jag får så mycket funktionalitet för hälften av pengarna och energi som det tar att lösa allt i separata system. Nu har jag hemsidan, bloggen, e-postmarknadsföring, webinar, onlinekurser och medlemstjänst i samma system. Enkelt, smidigt och billigt. I det här avsnittet berättar jag om vilka funktioner jag använder mest och vilka jag inte gillar så att du kan avgöra om det här verkar vara något för dig. Vill du få en kostnadsfri minikurs där jag går igenom hur Zenler är uppbyggt? Sätt upp ett gratiskonto i Zenler med min partnerlänk. Då får jag en notifiering om det och lägger in dig i minikursen. Då kan du få en rundtur innan du bestämmer dig.
2023-11-06
Länk till avsnitt

#177 Tre steg fo?r att ta dig ur en svacka

Att vara soloföretagare kan vara en bergochdalbana i tankar och känslor. Ibland är vi på topp och allt känns fantastiskt. Ibland rullar det bara på och det känns ju rätt bra också. Men så kommer de där dalarna där det känns som om vi aldrig kommer att lyckas, att alla andra gör allt så framgångsrikt och att vi inte har något att erbjuda någon. Då gäller det att vi kan plocka upp oss själva, för vi har ju ingen annan som kan göra det åt oss. I det här avsnittet delar jag mina tre steg för att komma ur en deppig situation eller tunga tankar.
2023-10-30
Länk till avsnitt

#176 Vanlife som digital nomad - Malin Gustafsson

Drömmer du om att jobba som digital nomad, leva utan onödiga ägodelar och kunna styra kosan dit du vill? Frihet lockar många till att jobba online. Även om det kan betyda många saker så är platsoberoende något som allt fler strävar efter. Malin Gustafsson har valt att driva sitt företag online från den van hon byggt själv för att skapa den livsstil som passar henne. Utgångspunkten är livet först och jobbet sedan. I över ett års tid har hon levt från sin van och kört mellan olika vackra ställen i Sverige. Ett år fullt med utmaningar, härliga möten och fantastiska upplevelser. Vill ni veta mer om Malin så kika in hennes sociala medier: Instagram: laddaom_malin & laddaom.nu https://www.facebook.com/LADDAOM https://www.laddaom.nu
2023-10-23
Länk till avsnitt

#175 Tre ska?l till varfo?r sa?ljet inte gick som du önskade

Har du lanserat en onlinekurs, en medlemstjänst eller ett coachingprogram och inte sålde som du önskat? Kanske sålde du inte alls eller så blev det färre deltagare än du satsat på. Att säljet inte når ända upp till målnivån är inget ovanligt. Och när det inträffar behöver vi felsöka så att vi kan göra justeringar på rätt ställe. I värsta fall ändrar vi på den del som funkade bra och behåller den del som behövde utvecklas. I det här avsnittet har jag listat tre vanliga anledningar till varför säljet inte går så bra som du tänkt: 1. Du har nått för få med ditt erbjudande 2. Du har ?fel? personer bland dina följare i förhållande till ditt erbjudande 3. Du är inte tillräckligt tydlig, har inte en röd tråd eller uttrycker dig på ett sätt som mottagaren känner igen sig i och uppskattar.
2023-10-16
Länk till avsnitt

#174 Fem vanliga misstag na?r du sa?ljer med webinar

Att sälja med webinar är ett effektivt sätt att nå dem du vill hjälpa och snabbt få dem att lita på dig och gilla dig. Men det finns såklart några fallgropar som vi ofta hamnar i när vi säljer med webinar. I det här avsnittet har jag listat de fem vanligaste misstagen vi gör när vi ska köra webinar. Det är misstag jag ser hos andra företagare, mina kunder och misstag jag har gjort många gånger själv. Kanske kan de hjälpa dig att jobba smartare med ditt webinar nästa gång och därmed få bättre försäljning.
2023-10-09
Länk till avsnitt

#173 Fem sa?ljstrategier som fungerar del 2

Om du vill få mer intäkter så behöver du oftast sälja mer. Men det finns många sätt att göra det på och ibland kan det vara överväldigande. Därför har jag gjort en miniserie där jag presenterar fem säljstrategier som fungerar. Det här avsnittet är del två av miniserien Fem säljstrategier som fungerar. Har du missat det tidigare avsnittet med de första tre strategierna så hittar du dem i avsnitt 172. I det här avsnittet berättar jag om videoserie-lansering och event. Två strategier som kan kännas lite mer avancerade, beroende på vad du är van vid. Du får även lite tips hur du kan maxa försäljningen i samband med din lansering.
2023-10-02
Länk till avsnitt

#172 Fem sa?ljstrategier som fungerar del 1

Det finns många sätt att sälja dina tjänster online. Genom åren har jag testat många strategier och kommit fram till vad som passar mig bäst. Genom att återanvända materialet från en säljinsats om och om igen så optimerar vi vårt sälj. Här har jag samlat fem olika säljstrategier som jag testat genom åren. Alla fem fungerar och förmodligen använder du någon av dem redan idag. En del är för dig som säljer för första gången och andra mer avancerade. Vill du veta mer om hur du kan göra event? Lyssna även på #13 Hjälp! Det blev en succé - del ett om upplägg, teknik och lärdomar och #14 Hjälp! Det blev en succé - del två om rädslan för att nå ut och få kritik.
2023-09-25
Länk till avsnitt

#171 Jobbar du ja?mt men har ända? fo?r lite inta?kter?

Har du många idéer om vad du ska erbjuda i ditt företag och vill hjälpa olika människor med olika problem? Som soloföretagare är du fri att välja vilka målgrupper du vill jobba mot och vilka tjänster du ska erbjuda dem. Och det är ju fantastiskt roligt och inspirerande. Men om du tycker att intäkterna inte hänger med, att du tjänar för lite pengar trots att du jobbar jämt, då kan det här vara anledningen. Att vara kreativ och se möjligheter är en styrka du har som företagare. Sedan handlar det om vad du väljer att göra med dem. Och det finns både fördelar och nackdelar med att inte välja bort och fokusera.
2023-09-18
Länk till avsnitt

#170 Elva kriser i ditt fo?retag

Oavsett vart vi är i vårt företagande så händer det att det inte alltid går som det är tänkt. Vi hade en plan och den höll inte. Vi ville något men det hände inte. Vi trodde på något och så tappade vi det helt. Det uppstår kriser i vårt företagande. Här går jag igenom elva olika kriser. Känner du igen dig i någon av dem? Eller har du kriser inom helt andra områden? Oavsett vilket så är det hjälpsamt att veta att vi inte är ensamma om att krisa. Och viktigt att påminna oss själva om att även detta ska passera.
2023-09-11
Länk till avsnitt

#169 Hur du skapar din perfekta mix av tja?nster

Du kan få de intäkter du behöver, jobba på det sätt du vill samtidigt som du hjälper dem du vill hjälpa. Det handlar om att du hittar din perfekta mix av tjänster. Vad som är den perfekta mixen, det är upp till dig. Och det kan förändras över tid. Men det finns sätt att hjälpa dig att tänka kring vad du erbjuder och till vilka. Jag har tagit fram en modell som hjälper dig att titta på hur du har det idag och ta ställning till hur du skulle vilja ha det i framtiden. Det är ett strategiskt arbete som du gör med VD-hatten på dig. Och det kommer att ge dig klarhet i vad ditt nästa steg ska vara.
2023-09-04
Länk till avsnitt

#168 Vem beho?ver du bli fo?r att skapa det fo?retag du dro?mmer om?

Den version av dig själv som skapat det du har idag kommer inte vara samma version av dig själv som nått de drömmar eller de mål du har med ditt företag. Vi utvecklas hela tiden och när vi tillåter oss att tillbringa tanketid i den version av livet där vi redan nått dit vi drömmer om, så kan vi upptäcka att den personen tänker, känner och gör andra saker än vad vi gör idag. Och när vi blir medvetna om det så inser vi också att vi kan börja öva på att bli den versionen av oss själva redan idag. Men det kan innebära att vi behöver göra saker som skrämmer oss.
2023-08-28
Länk till avsnitt

#167 Mitt viktigaste mindsethack för att skapa ett framgångsrikt företag

Våra hjärnor älskar berättelser - det är ju skälet till varför storytelling är så effektivt. Men den allra viktigaste historien du kommer att berätta är den du som beskriver vad som händer i ditt företag. För den kommer att påverka hur du känner dig och vad du ser som möjligt för dig att skapa och åstadkomma. Det finns ett särskilt verktyg som har hjälpt mig otroligt mycket i att bygga mitt företag och det är att skilja på vad som är fakta och vad som är fiktion - alltså min tolkning av situationen. När jag förstod skillnaden gav det mig så många fler möjligheter att välja kloka vägar framåt. Vägar som inte begränsades av (lika många) rädslor och tvivel.
2023-08-21
Länk till avsnitt

#166 Hur du ha?ller i en ide? hela va?gen till ma?l - Carina Sunding

Har du många idéer och har svårt att göra klart en sak i taget? Kanske blir du sugen på att byta till en annan satsning du kommit på, långt innan du gjort klart den första. Här ger Carina Sunding dig praktiska tips på hur du kan hjälpa dig själv att hålla i hela vägen i mål. Carina Sunding som är skapare av Make it happen metoden och har egen erfarenhet av hur det är att göra saker trots att man är rädd och har olika begränsande tankar om vad man kan och inte kan göra. Carina pratar om vikten av att vara räddmodig så att du kan gå från tanke till handling. Du får veta hur du kan träna dig på att göra saker som du är rädd för så att du kan skapa det liv du verkligen vill ha. Kika in Carinas hemsida här: https://makeithappen.se/
2023-08-14
Länk till avsnitt

#165 Strategiska omra?den fo?r din ho?stplanering

Det finns tre strategiskt viktiga områden för oss som jobbar online. Det handlar om att driva trafik, skapa leads och konvertera dem. Det här är inte ett jobb vi gör en gång utan ett löpande arbete som förtjänar en planering så att vi verkligen gör de viktiga aktiviteter som krävs inom respektive område. Med fyra månader kvar av året och hösten på ingång är det ett utmärkt tillfälle att göra din plan för att utveckla ditt företag i den riktning du önskar. Här ger jag dig inblick i hur mitt planeringsarbete går till så att du kan inspireras och göra din strategiska höstplanering.
2023-08-07
Länk till avsnitt

#164 Så skapar du fantastiska presentationer - Sara Stierna

Du behöver dem om du utbildar IRL, om du kör en föreläsning digitalt och när du skapar onlinekurser - presentationer. Oavsett om du jobbar i Canva, Keynote, Powerpoint eller Google docs så finns det tips, trix och guidelines som du kan använda dig av för att göra din presentation så mycket bättre. Sara Stierna är grafisk formgivare och gör webbutbildningar för bland annat Moderskeppet. I det här avsnittet delar hon med sig av sina bästa tips för hur du kan göra att dina åhörare håller fokus, lär sig och får en positiv upplevelse av din presentation. Enkla saker som du kan börja använda direkt nästa gång du ska hålla en utbildning eller föreläsning. Kika in Saras hemsida här: https://www.stiernform.se
2023-07-31
Länk till avsnitt

#163 Sälj innan du skapat kursen - Ingrid Thorngren

Tänk dig att du lägger ner månader av arbete för att skapa en onlinekurs och så är det ingen som köper den. Hur trist? En som verkligen har hittat sin metod för att undvika det är Ingrid Thorngren. Ingrid hjälper kvinnor med sin personliga utveckling för att de ska kunna leva det liv de verkligen vill ha. Ingrid har tagit fram en modell för personlig utveckling som även är intressant för oss som driver företag. Under pandemin flyttade Ingrid över delar av sin utbildningsverksamhet online. Och sedan dess har hon sålt många kurser innan hon skapat dem. Hon har även ett riktigt bra sätt att fånga upp vad kunderna verkligen vill ha så att hon kan både få deras ord på problemen de har och säkerställa att kursen får rätt innehåll. Ingrid är en av mina medlemmar i Solopreneurerna och i det här avsnittet berättar hon om sin företagsresa. Du hittar Ingrid här: https://www.ingridthorngren.se
2023-07-24
Länk till avsnitt

#162 Tre nycklar för att framgångsrikt gå från IRL till online- Martina Moström Liljegren

En morgon kom Martina till sin nyinredda lokal för att finna den helt tömd. Hon hade blivit utsatt för ett inbrott och alla produkter var borta. Den dramatiska händelsen blev vändpunkten för att skapa det företag hon under flera år längtat efter, Business in harmony - ett företag online. Steg för steg skapade Martina ett hållbart företag byggt på de insikter hon själv fått under de sjutton år hon drivit företag. Hör Martinas berättelse om att vända motgång till framgång, att gå från IRL-företag till onlineföretag och vilka hennes viktigaste framgångsnycklar varit. Kika in Martinas hemsida här: https://www.businessinharmony.se
2023-07-17
Länk till avsnitt

#161 En framga?ngsrik satsning online - Maria Krafft Helgesson

Hennes första webbutbildning blev en succé och banade väg för det som idag är Mariposa Academy - en medlemstjänst och onlinekurser för anhöriga eller yrkesverksamma som möter personer som behöver andra sätt att kommunicera på. Möt Maria Krafft Helgesson som delar sin resa i att bygga ett framgångsrikt företag som finns både IRL och online. Marias webbsatsning gick live i samma veva som pandemin och idag har hon bland annat en vod, en pod och utbildningar digitalt. Maria beskriver den nyorienteringsfas hon varit inne i för att skapa det företag hon vill ha på sina villkor. Ett enklare och smidigare sätt utan att ge avkall på ledorden tillgänglighet, kvalitet och glädje. Om du vill veta mer om Maria: https://mariposaacademy.se/ https://www.youtube.com/@mariakraffthelgesson/videos
2023-07-10
Länk till avsnitt

#160 Att mo?ta sin utmaning - Agneta Wahlstro?m Ihr

På två år har Agneta Wahlström Ihr jobbat heltid i sitt företag. Under den tiden har hon skapat olika typer av tjänster. Vad som började med en tjänst för privatpersoner, kompletterades med en tjänst för företagare och nu genomför hon en medgrundarlansering för en medlemstjänst för privatpersoner. Hon fick in stort gäng kvinnor direkt från start. Agneta är en av de medlemmar som hängt med mig från allra första början i Solopreneurerna och hon är ett fantastiskt exempel på hur vår personliga utveckling är det som driver våra företag framåt. Agnetas största utmaning var att som introvert person kliva fram och synas. I det här avsnittet delar hon med sig om varför hon ändå gjorde det. https://www.introvert.se https://www.instagram.com/introvert.se/
2023-07-03
Länk till avsnitt

#159 Sa? ha?r konkret kan återha?mtning vara - A?sa Forssell

Vi alla vet att återhämtning är viktigt och att det är något vi borde göra. Inte minst vi som driver egen firma. Men för mig har återhämtningen alltid varit lite diffust. Vad är det och hur vet jag att jag faktiskt återhämtar mig? Möt en av mina medlemmar i Solopreneurerna Åsa Forssell. Hon har ett suveränt sätt att prata om återhämtning i form av en tallriksmodell för hjärnan. Sju konkreta områden du kan checka av och som du har i din vardag. Och om du saknar något så förstår du vad och hur du kan lägga till det. Du hittar Åsa här: https://asaforssell.se/ https://www.instagram.com/asaforssell.se/ https://www.instagram.com/orkavilja.se/
2023-06-26
Länk till avsnitt

#158 Bakom kulisserna på The Brand Book - Malin Hammar Blomwall

Jag älskar att jobba online för den frihet det ger mig men visst är det kul att ses IRL också! Jag och The Brand Expert Malin Hammar-Blomwall träffades en dag i juni och jobbade med vårt gemensamma projekt onlinekursen The Brand Book. Malin kom hem till mig och vi satt en dag på altanen och satte mål, planerade och promenerade. Vi avslutade dagen med att spela in ett gemensamt avsnitt där vi summerade vad vi gjort och planerna framåt. Så häng med bakom kulisserna på vårt samarbete kring The Brand Book.
2023-06-19
Länk till avsnitt

#157 Hyllar du rätt saker i ditt företag?

När vi jobbar i våra företag och får goda resultat är det ju roligt. Det kan göra att det känns lätt, inspirerande och motiverande när det går bra. Men vad händer när vi jobbar och jobbar och ändå inte får det där resultatet vi var ute efter? Här blir det viktigt att vi har förmåga att hylla fler saker än ett enda resultat i våra företag. Att vi fokuserar på den delen av resultatet som vi faktiskt kan påverka - det vi faktiskt gör. Att vi agerar, tar initiativ, kliver fram och försöker. För det är vad som kommer att skapa de framgångar i våra företag som vi vill ha. Jag menar inte att det inte är viktigt att ha koll på sina siffror och sina resultat men jag menar att de inte berättar hela historien.
2023-06-12
Länk till avsnitt

#156 Tre beslut fo?r att ha?lla fast vid din riktning

Många idéer är ju en bra sak. Särskilt när vi lär oss att hantera dem. Men om du hela tiden byter riktning så gör du allt jobb om och om igen, utan att få resultat. Det kan skapa frustration över att det går för långsamt i utvecklingen av ditt företag. Att du känner att du kört fast och att resultaten du vill ha uteblir. I det här avsnittet får du tre beslut att fatta för att hålla fast vid den riktning du valt: 1) Fatta ett beslut och var beredd på att du kommer att ifrågasätta det. 2) Gör en plan och dokumentera den 3) Var beredd på att det kommer att ta emot. Förlita dig inte på motivation och inspiration. Jag ger dig också några rubriker du kan använda för att skapa ditt eget beslutsunderlag för att göra det lättare att hålla i ditt beslut.
2023-06-05
Länk till avsnitt

#155 En viktig men svår förändring - AnnKatrin Noreliusson

Vi startar ofta vårt företagande med en idé om vilka vi vill hjälpa. Många gånger handlar det om att hjälpa andra som är en tidigare version av oss själva. Personer som har det problem som vi själva gått igenom under livet och nu har hittat verktyg och metoder för att lösa eller hantera. Så var det även för AnnKatrin Noreliusson som är anhörigcoach för tvång/OCD. Hon beskriver det som ett kall och hon var säker på att hon skulle hjälpa den här gruppen anhöriga resten av sitt liv. Tills hon inte var det längre. I det här avsnittet delar AnnKatrin med sig av den förändring som hon nu gör i sitt företagande och tankarna som ledde fram till beslutet att stänga sin medlemstjänst OCD-hjälpen.
2023-05-29
Länk till avsnitt

#154 Viktigaste nyckeln för en stressfri lansering

Att göra en lansering för att sälja sin onlinekurs, medlemstjänst eller coachingprogram är stressigt för många. Det kan handla om rädslan för att inte sälja tillräckligt, obehaget att göra det där webinaret eller att det är så många saker att göra. Och ibland är det alla tre anledningarna som skapar stress. Efter att ha gjort massor av säljkampanjer kan jag konstatera att den viktigaste framgångsfaktorn för att få en stressfri lansering är planering. Med planering och förberedelser kan du glida igenom din lansering utan att känna att du ligger efter och får jobba ihjäl dig under den mest intensiva perioden.
2023-05-22
Länk till avsnitt

#153 Konsten att skapa ett bad ass erbjudande - Nella Lisserow

Vad är ett bad ass erbjudande och hur skapar du det? I det här avsnittet träffar du businesscoach Nella Lisserow. Oavsett om du startat ditt företag och är beredd att jobba med lite vad som helst bara du får vara fri, eller om du startat med en tydlig idé om vad du vill göra så behöver du ett riktigt bra erbjudande. Hon berättar varför det blir ett problem när du försöker hjälpa till med allt för alla. Och att många är rädda för att göra ett val, särskilt i början av företagandet. Nella beskriver dessutom ett bredare sätt för dig att hitta din kompetens och vad du kan hjälpa till med än vad du kanske först tänker på.
2023-05-15
Länk till avsnitt

#152 Hur skapa tid för utveckling när du har fullt av leveranser?

Att ha många uppdrag är ju en fantastisk sak. Du får in nya jobb hela tiden och intäkterna följer med. Problemet är att det blir svårt att få till utvecklingen av ditt företag. Och utan utveckling så blir du kvar där du är idag och du kanske har siktet inställt på något mer eller något annat. Det är inte bara tiden som tryter, det är ju orken också. Det kostar energi att leverera till dina härliga kunder och det kostar energi att utveckla nytt. Du kan betala för den här utvecklingstiden på olika sätt. Jag tänker främst på två aspekter av tid och två aspekter av pengar. Jag tror inte att det finns ett sätt som är det rätta, det beror på vad som passar dig och din situation.
2023-05-08
Länk till avsnitt

#151 Organisera din kunskap fo?r att sa?lja mer

Varför ska du organisera din kunskap så att du kan sälja mer? Hjälper du dina kunder genom din kunskap och dina erfarenheter? Då har du en kunskapsdriven företagsidé. Du säljer inte produkter som i prylar för att lösa människors behov eller problem. Du använder din kunskap för att lösa deras problem. När det handlar om att utforma tjänster till dina kunder, både komma på dem, producera dem och sedan leverera dem. Vad blir viktigt då? Jo, din förmåga att organisera all den kunskap du har i ditt huvud och paketera den på ett sätt att den kan levereras till din kund. Men det är lätt att känna sig som en bluff när vi kommer från erfarenhet, för då saknar vi teorin. Och när vi kommer från teorin då känner vi oss som en bluff för att vi saknar erfarenheten.
2023-05-01
Länk till avsnitt

#150 Hur du kan va?xa ditt fo?retag med video och Youtube- Helene A?berg

Om du kunde kommunicera på ett sätt som skapar högre engagemang och att dina följare lär känna dig bättre och därmed har lättare att köpa av dig, skulle det vara intressant då? Det finns ett sätt att lösa det och det är genom att använda video. Möt Helene Åberg som är videoneröd som har jobbat med TV och video i 25 år. Här berättar hon varför video kommer att göra skillnad i ditt företag, vad nyttan är med att starta en Youtube kanal och vad du ska tänka på när du gör det. Du får praktiska tips för hur du kan få din kanal att växa genom att använda Youtubes inbyggda möjligheter. Vill du höra mer om video, missa inte hennes utmärkta podcast Pixelpodden - Podden om video.
2023-04-24
Länk till avsnitt

#149 Vad ska du ta hjälp med och vad ska du göra själv

Vi kan inte vara bra på allt. Men vi behöver vara okej på rätt mycket. Så vad tjänar du på att köpa in och vad tjänar du på att göra själv. När ska vi lära oss på egen hand och när ska vi ta en genväg i lärandet och när ska vi ta en genväg i görandet? Jag tror inte att det finns ett enda sätt som är det rätta sättet här. Och det kan se olika ut beroende på om du är en rutinerad företagare som hållit på i många år eller om du precis har startat. Jag har under flera år prioriterat att köpa in hjälp som gör att jag snabbare lär mig saker som jag vet är viktiga i mitt företag. Jag har därmed tagit genvägar i lärandet. Och sedan ett år tillbaka har jag också tagit genvägar i görandet - praktiskt hjälp som verkligen underlättar mitt företagande och gör att jag kan fokusera på det viktigaste: Att leverera värde till mina kunder och skapa nya affärer genom min marknadsföring.
2023-04-17
Länk till avsnitt

#148 Osynliga förmågor som är avgörande för oss soloföretagare

Ofta fokuserar vi på att lära oss skapa tjänster online, skriva copy, göra säljsidor och skicka nyhetsbrev. Och det är viktigt att kunna. Men det finns några förmågor som är avgörande för att vi ska lyckas skapa det företag vi vill. Förmågor som vi inte så ofta pratar om och som kan vara osynliga men som verkligen märks på resultatet. Jag pratar om 1. Göra jobbet även när du inte känner för det 2. Kunna rycka upp dig själv när du haft en riktig dålig dag eller upplevelse 3. Fatta beslut och agera även när du inte är säker och har alla svar
2023-04-10
Länk till avsnitt

#147 Tre sätt att skapa innehåll med lätthet

Att skapa innehåll dag efter dag, vecka efter vecka är en utmaning för många av oss. För det är en hel del som ska produceras när vi jobbar online. Både betalt material som vi säljer till kunder och kostnadsfritt innehåll för marknadsföring. Men hur går du från att slita med att komma på idéer och fastna i ändlösa loopar av att skriva och skriva om utan att du kan förmå dig att faktiskt trycka på publicera-knappen? Jag har skapat återkommande innehåll i över fyra år nu. Över 200 poddavsnitt totalt, webbkurser, veckoleveranser i medlemstjänster och nyhetsbrev. Här delar jag med mig av de tre metoder jag använder för att hålla farten uppe och producera med större lätthet. Kanske kan de hjälpa dig också?
2023-04-03
Länk till avsnitt

#146 Fem faser i ditt fo?retag - vilken a?r du i?

Vi är alla i olika stadier av vårt företagande. Jag har funderat kring fem olika faser i att bygga upp och driva ett framgångsrikt företag online. Startfas, frustrationsfas, det-går-bra-nu-fas, nyorienteringsfas och nystartsfas. Även om vårt företagande inte går att mappa in i en enda fas så är jag övertygad om vi kan identifiera den fas vi oftast befinner oss i just nu. Jag går igenom vad som utmärker de olika faserna och vad som kan vara hjälpsamma perspektiv på respektive fas. Hör gärna av dig i vilken fas du mest känner igen dig. Jag är bara ett dm bort på instagram (@)solopreneur.nu
2023-03-27
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.