Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Framtidens E-Handel

Framtidens E-Handel

Framtidens E-Handel är podcasten där Björn Påhlman Spenger träffar de mest intressanta personerna, entreprenörerna, och specialisterna, inom direct-to-consumer ehandel, för att inspirera och utbilda fler till att bygga framgångsrika D2C brands. Ni får höra om gästernas spännande och inspirerande resor, med djupa insikter om hur man bygger ett framgångsrikt brand i dagens retailklimat. Värdefulla tips och råd, blandat med underhållning och spännande historier.

Björn är entreprenör, investerare, föreläsare, och rådgivare, inom direct-to-consumer e-handel. Han startade sin första e-handel vid 15 års ålder, är medgrundare till e-handelsbolaget Confident Living, och driver idag Fashion Tech Group som bygger produktvarumärken med stora influencers. Björn är också rådgivare och styrelseledamot i flertalet e-handelsbolag.

Nya avsnitt kommer varje vecka på fredagar kl. 06:00. Glöm inte att prenumerera!

Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster: https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

En podcast av: Björn Påhlman Spenger

Länkar: Hemsida | Diskutera i LinkedIn-gruppen

Sökord: D2C, direct-to-consumer, retail, ehandel, handel, entreprenörskap, entreprenör, entreprenörer, inspiration, jobb, dagens industri, ehandelspodden

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

framtidensehandel.se/

Avsnitt

19. Cecilia Ortmark Söder - Livsstilsentreprenören som omsätter över 40 MSEK med sitt GLOWiD

Entreprenören Cecilia Ortmark Söder gästar podden Framtidens E-Handel och berättar om sin tid i Sydkorea som inspirerade henne till att starta GLOWiD som specialiserar sig på Koreansk hudvård och idag omsätter över 40 miljoner. Hur ser koreanska hudvårdsrutiner ut? Hur utbildar man sina kunder när man säljer komplexa produkter? Ta del av Cecilias spännande resa i detta avsnitt av Framtidens E-handel. Cecilia berättar om de första stegen hon tog för att bygga sitt bolag, hur hennes lanseringsstrategi såg ut, och hennes nycklar till att komma långt på väldigt kort tid. Hon förklarar även hur Sverige och Sydkorea skiljer sig i sin syn på hudvård, hur hon kände på sig att svenskar skulle älska K-beauty, och hur det är att jobba med sin man. Cecilia berättar slutligen om hur viktigt det är för henne att värna om sina anställda och se till att alla mår bra på sin arbetsplats.


Här hittar du Cecilia & GLOWiD

https://www.linkedin.com/in/cecilia-ortmark-s%C3%B6der-1a5447189/ 

https://www.linkedin.com/company/glowid/about/ 

https://www.instagram.com/glowid/?hl=sv 

https://glowid.se/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://beyondretail.se/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-03-05
Länk till avsnitt

18. Bonusavsnitt: Fedja Porobic - Lyssnarfrågor med en growth hacker

Dags för vårt första bonusavsnitt! Entreprenören och growth hackern Fedja Porobic gästar podden och svarar på lyssnarfrågor. Vad ska man göra för att lyckas med Snapchat Ads? Vilka möjligheter finns på Pinterest? Vilka är vanliga fallgropar för D2C startups? Vilka nyckelpersoner och i vilken ordning ska man rekrytera till sin e-handel? Hur lyckas man med copy och content i Facebook Ads? Hur hanterar man mindre populära varor, och hur tömmer man ett lager på ett snyggt sätt? Hur följer man upp en kund efter sitt första köp? Hur skalar man produktion av content? Hur gör man en lyckad lansering av ett nytt varumärke? Tips för email marketing? Och mycket mycket mer! Missa inte detta innehållsrika och konkreta bonusavsnitt av podden Framtidens E-handel!


Här hittar du Fedja & Porobic Group:

https://www.linkedin.com/in/porobic/?originalSubdomain=se 

https://porobicgroup.com/ 


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://beyondretail.se/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-03-02
Länk till avsnitt

17. Josefine Abrahamsson - Sveriges yngsta börs VD: Att bygga D2C varumärken med influencers

Sveriges yngsta börs VD Josefine Abrahamsson gästar podden Framtidens E-Handel och berättar om sin resa med Hubso Group som specialiserar sig på att bygga direct-to-consumer varumärken med stora influencers. Hubso har hjälpt ledande influencers i Sverige, bl.a. Rebecca Stella, Sanne Alexandra, Alice Stenlöf, Linn Ahlborg, och Lovisa Barkman, att starta sina egna produktvarumärken. I veckans podd får du höra om resan till att bli ett börsnoterat bolag, vad Josefine gör för att hålla balans i livet, och vilka som är de största utmaningarna med att jobba med influencers. Josefine berättar hur Hubso strukturerar upp sina samarbeten, vilka utmaningar de haft under bolagets resa, och hur hennes egna drivkraft har utvecklats över tid. Josefine berättar slutligen om hur man hypotetiskt skulle göra för att ta ett helt nytt D2C varumärke till marknaden, från idé till lansering, på enbart 30 dagar.


Här hittar du Josefine Abrahamsson & Hubso Group

https://www.instagram.com/josefineabrahamsson 

https://www.linkedin.com/in/josefineabrahamsson/ 

https://www.instagram.com/hubso_com/ 

https://hubsogroup.com/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://beyondretail.se/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-26
Länk till avsnitt

16. Rickard Bröms - Data VS magkänsla: Vässla´s grundare om branding, PR, och hur man bygger ett starkt varumärke

Rickard Bröms är entreprenören bakom Vässla som säljer elektiska fordon och elmopeder. Hans bakgrund som senior konsult på diverse kommunikationsbyråer, med erfarenhet från hundratals varumärkesarbeten, ledde honom år 2017 till att starta sitt eget varumärke inom den högkomplexa och kapitalintensiva produktvertikalen elmopeder. Rickard innoverade inte bara marknaden med Vässla´s direct-to-consumer modell, utan byggde dessutom ett starkt varumärke perfekt time:at för mopedmarknaden. I dagens avsnitt av Framtidens E-handel berättar Rickard om varför magkänsla ska viktas lika tung som data, hur man tillämpar sunt förnuft i sitt entreprenörskap, och hur man bygger ett starkt varumärke med PR och branding. Hur kom Vässla´s eget varumärke till, och vad är Vässla´s "ice cream hotline"? Vad är skillnaden mellan kundernas fysiska och mentala ålder? Varför ska man inte analysera för mycket? Hur hanterar man jobbiga motgångar med så lite stress som möjligt? Hur får man media att skriva om ens bolag? Hur kan man växa ett varumärke som säljer kapitalintensiva varor när man inte har tillräckligt med finansiering? Vad är vikten av att time:a en trend? Hur skapar man emotionella värden i ett varumärke? Missa inte detta avsnitt om varumärkesbyggande och branding i veckans avsnitt av Framtidens E-handel.


Här hittar du Rickard Bröms & Vässla

https://www.linkedin.com/in/rickardbroms/

https://www.vassla.com/

https://www.instagram.com/officialvassla/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://beyondretail.se/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-19
Länk till avsnitt

15. Emma Lythell - Liveshopping med Bambuser: Vad är liveshopping, hur lyckas man med det, och hur kommer liveshopping att utvecklas framöver

I början av 2020 lämnade Emma Lythell över ledarskapet för sin performance marketing agentur Dot Sure, för att på heltid jobba på det omtalade liveshopping bolaget Bambuser. Sedan dess har Bambuser (i skrivandets stund) 18-dubblat sin aktiekurs, och rullat ut sin SAAS-lösning för liveshopping globalt. I detta avsnitt av Framtidens E-handel går vi igenom vad liveshopping är för något, hur fenomenet kommer att utvecklas kommande år, och vilka faktorer som gör liveshopping framgångsrikt för varumärken och återförsäljare. Vi tar upp konkreta exempel och diskuterar dess effektivitet sett till branding och försäljning, do´s och dont´s, vad som händer bakom kameran, success cases, och varför Kina ligger så långt före i utvecklingen av liveshopping. Vilka typer av produkter passar bäst? Hur ser man till att inte tappa tittare under livesändningen? Hur driver man så många tittare som möjligt, och hur maxar man sin försäljning? Missa inte detta djupgående avsnitt om liveshopping i veckans avsnitt av Framtidens E-handel.


Här hittar du Emma Lythell, Bambuser och Dot Sure

https://www.linkedin.com/in/emma-lythell-99b09562/

https://bambuser.com/ 

https://www.dot-sure.com/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://beyondretail.se/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-12
Länk till avsnitt

14. Monique Sümeghy - Influencer marketing på NA-KD: Testa tiotusentals samarbeten och signa de bäst presterande långsiktigt

Monique Sümeghy började på NA-KD när bolaget var tre månader gammalt med några få miljoner i årsomsättning. Som Head of Influencer Brand Collaborations ansvarade hon för alla stora influencer-samarbeten tills att NA-KD redan fyra år senare nådde miljardomsättning. Idag driver Monique sin egen marknadsföringsbyrå Brand Influence där hon hjälper ett fåtal utvalda varumärken att skala influencer marketing på västerländska marknader. I podcasten Framtidens E-Handel får vi höra hur det var att arbeta på NA-KD under bolagets tidigare år, varför kritiken som framförts mot bolagets kultur inte är berättigad, samt en djup genomgång av vad influencer marketing är för något och hur man bedriver det i stor skala. Vi får höra hur man kategoriserar influencers, hur ett samarbete skiljer sig åt beroende på influencerns storlek, vilka nyckeltal man ska mäta, varför man inte ska jobba med ?potential reach?, och hur influencer marketing har förändrats de senaste fem åren. Monique berättar slutligen även om de största misstagen folk gör när de bedriver influencer marketing. Missa inte detta djupgående avsnitt av Framtidens E-handel som ger dig en unik insyn i hur ett av världens hetaste e-handelsbolag bedriver influencer marketing.


Här hittar du Monique Sümeghy

https://www.linkedin.com/in/moniquesumeghy/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://beyondretail.se/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-05
Länk till avsnitt

13. Moon-Suck Song - Trenderna som driver Svensk e-handel & varför Sverige halkat efter i utvecklingen

Moon-Suck Song, en av Sveriges främsta personligheter inom e-handel, gästar podden Framtidens E-handel och berättar hur det var att vara e-handlare i början av 2000-talet, hur e-handeln har utvecklats sedan dess, och vilka trender som kommer driva Svensk e-handel framöver. I det längsta och kanske bästa avsnittet hittills berättar Moon-Suck Song varför Facebook och Google är som en drog för Sveriges e-handlare, och hur e-handlare minskar sitt beroendet av plattformarna. Är det en bra idé att starta en ny e-handel år 2021? Vad kan vi förvänta oss av Amazon´s intåg till Sverige? Varför ligger Svensk e-handel efter, och vad kan vi göra åt saken? Vilka är ingredienserna för att skapa en framgångsrik e-handel år 2021? Och hur kommer Svenska marketplaces och direct-to-consumer varumärken att utvecklas de kommande tio åren? Missa inte denna breda och djupa diskussion om e-handel och dess framtid i veckans avsnitt av Framtidens E-handel!


Här hittar du Moon-Suck Song & Panagora

https://www.linkedin.com/in/moonsuck/ 

https://www.instagram.com/djmoonrock/

https://www.instagram.com/panagora/

https://www.panagora.se/en/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsorer

https://www.treyd.io/

https://scopeapp.io/framtiden


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-29
Länk till avsnitt

12. Josefin Landgård - Proof of concept: Hur du bevisar en obeprövad affärsmodell

Josefin Landgård, tidigare VD på Rocket Internet-bolaget GlossyBox samt medgrundare på Kry, är numera ängelinvesterare på Atomico på deltid, och entreprenör på heltid. Hon driver idag direct-to-consumer varumärket Mantle som säljer hudvård med hälsofrämjande egenskaper. I podden berättar hon om tiden innan GlossyBox och Kry blev framgångsrika bolag, och vilka strategier som var avgörande för att hitta proof-of-concept och skapa väl fungerande affärsmodeller. Josefin delar även med sig om insikter från hennes nuvarande D2C brand, vilka motgångar de haft, och hur de steg för steg tar sig framåt för att bevisa affärsmodellen. Vi pratar om vad CBD är, varför det är så kontroversiellt i Sverige, hennes största motgångar och misstag som entreprenör, och vilka processer och tankesätt som gjort att hon gång på gång lyckats skapa nya framgångar inom olika branscher. Hur vet man att en affärsidé funkar? Vilka för- och nackdelar är det att ta in pengar från investerare? Hur bygger man upp ett community runt sitt brand? Allt detta får du svar på i veckans avsnitt av Framtidens E-handel!


Här hittar du Josefin & Mantle

https://www.linkedin.com/in/josefinlandgard/ 

https://www.instagram.com/josefinlandgard/?hl=en 

https://www.instagram.com/hellomantle/?hl=en   

https://www.hellomantle.com/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsorer

https://www.treyd.io/

https://scopeapp.io/framtiden


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-22
Länk till avsnitt

11. Fedja Porobic - Datadriven hypergrowth: Så växer du ditt brand med growth hacking och misslyckanden

Fedja Porobic är en av Sveriges främsta growth hackers. Han har lyckats 10X:a bolag på en vecka, och har vänt misslyckade e-handelssatsningar till miljonomsättning och lönsamhet. I dagens avsnitt av Framtidens E-handel går vi igenom vad growth hacking är för något, och hur man tillämpar Fedja´s beprövade growth hacking process. Vi får konkreta tips på vad man kan göra direkt för att växa en e-handel ännu snabbare. Vad är ett North Star Metric? Hur ser en growth hacking workshop ut? Hur växer man ett D2C brand med 0 kr på kontot? Vilka tillväxtdrivande aktiviteter är det som ingen gör men som alla borde göra? Missa inte dagens avsnitt av Framtidens E-handel!


Här hittar du Fedja Porobic & Porobic Group

https://www.linkedin.com/in/porobic/

https://porobicgroup.com/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsorer

https://www.treyd.io/

https://scopeapp.io/framtiden


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-15
Länk till avsnitt

10. Hugo LePrince - TikTok är den största möjligheten för ditt brand just nu: Så gör du

Den 22 årige entreprenören Hugo LePrince är medgrundare till ett av världens snabbast växande mediabolag just nu, Creed Media Group, som efter två år redan omsätter över 50 MSEK. Creed Media hjälper storbolag som Warner Music och Spotify att nå målgruppen Millennials dvs Gen Z, och gör det genom att dominera digitala plattformar som TikTok och YouTube. I veckans avsnittet av Framtidens E-handel berättar Hugo om varför alla brands måste finnas på TikTok. Han går i detalj igenom deras egna beprövade process att lyckas på plattformen, och berättar om hans planer för 2021 där hans bolag ska bygga egna YouTube-kanaler med miljoner i following för att därefter skapa e-handelsbolag runt dessa kanaler. Missa inte detta avsnitt av Framtidens E-handel, kanske det bästa avsnittet hittills!


Här hittar du Hugo LePrince & Creed Media:

https://www.instagram.com/hugoleprince/ 

https://www.linkedin.com/in/hugo-leprince-635986aa/

https://creedmedia.com/


Supporta oss genom att rate:a podden i iPhone-appen Podcaster

https://podcasts.apple.com/us/podcast/framtidens-e-handel/id1536993379

 

Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram:

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsorer

https://www.treyd.io/

https://scopeapp.io/framtiden


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-08
Länk till avsnitt

9. Sophie Soop - Nyårsspecial: Planera ditt 2021 med growth hacking

Entreprenören och e-handelskonsulten Sophie Soop, som dessutom driver en podcast om direct-to-consumer e-handel, gästar Framtidens E-Handel och berättar om growth hacking. Vad är det för något, och hur går man tillväga i praktiken? Hur gör man för att tillämpa growth hacking-principer för de kommande tolv månaderna? Hur prioriterar man bland olika aktiviteter, och vad är framgångsfaktorerna för en snabbt växande e-handel? Vilken sorts personlighet ska leda tillväxtarbetet? Ta del av Sophies mångåriga erfarenhet i detta avsnitt!

 

Här hittar du Sophie Soop, Brands Podcast & Illis Art:

https://www.linkedin.com/in/sophiesoop/ 

https://podcasts.apple.com/us/podcast/brands/id1165377690 

https://illisart.com/

 

Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram:

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsorer

https://www.treyd.io/

https://scopeapp.io/framtiden


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-01
Länk till avsnitt

8. Sebastian Lindén - Så bedriver du micro influencer marketing

Entreprenören Sebastian Lindén är medgrundare till plattformen Scope som kan beskrivas som ett Google-sök för influencers. Han arbetar dagligen med framgångsrika D2C brands som Stronger, Ideal of Sweden, CAIA Cosmetics, och NA-KD, och berättar i detalj hur de går tillväga för att bedriva framgångsrik micro influencer marketing. Sebastian går igenom hur man väljer en influencer att samarbeta med, vilka olika samarbetsmöjligheter som finns, hur man kontaktar dem, och hur man följer upp samt mäter ett samarbete. Han berättar dessutom om för- och nackdelar med outsourcing, hur man skalar detta, och om den legala aspekten vid micro influencer marketing samarbeten.

 

Här hittar du Sebastian Lindén & Scope:

https://www.linkedin.com/in/sebastianlinden 

https://scopeapp.io/ 

https://www.instagram.com/scopebynerds/ 

 

Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/

 

Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/

 

Besök vår hemsida & Instagram:

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://www.treyd.io/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-25
Länk till avsnitt

7. Mikaela Laurén - Därför ska du expandera till Asien

Mikaela Laurén var en av Daniel Wellington´s första anställda i Asien, och byggde under fyra år upp ett team på hundratals personer som Marketing och PR ansvarig i Asien. Idag arbetar hon som Asian Expansion Manager på direct-to-consumer varumärket Verso Skincare som nyligen tagit in 30 MSEK i riskkapital för att bland annat bygga upp sin asiatiska närvaro.

Mikaela berättar om hur det var att arbeta med Daniel Wellington´s grundare Filip Tysander, och varför den arbetsmiljön passade henne så bra. Hon berättar även om åren då hon var bosatt i Asien, och varför hon tycker fler varumärken bör expandera till Asien och Kina. Vilka faktorer är viktiga för att lyckas? Hur gör man? Och hur mycket pengar behöver man? Lär dig mer om hur du expanderar till Asien, samt vilka möjligheter och risker som är inblandade, genom att lyssna på ett nytt avsnitt av podcasten Framtidens E-handel.

 

Här hittar du Mikaela Laurén och Verso Skincare:

https://www.linkedin.com/in/mikaela-laur%C3%A9n-%E7%BE%85%E5%AE%B6%E7%90%AA%EF%BC%89-18829138/

https://www.versoskincare.se/


Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/


Diskutera avsnittet i LinkedIn-gruppen:

https://www.linkedin.com/groups/12478186/


Besök vår hemsida & Instagram:

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://www.treyd.io/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-18
Länk till avsnitt

6. Anton Johansson - Affärsutveckla snabbare för ökad tillväxt

Entreprenören och e-handelsexperten Anton Johansson, VD och grundare av e-handelsbyrån Grebban, gästar podden Framtidens E-Handel och diskuterar hur man får fler kunder. Vilka tillväxtdrivare fungerar bäst? Vilka är de mest beprövade metoderna? Hur ska man prioritera bland alla tillväxtaktiviteter? Ta del av Anton´s mångåriga erfarenhet inom e-handel i detta avsnitt i Framtidens E-handel.

Anton berättar vad han tror kommer hända med den svenska e-handeln nu när Amazon har öppnat i Sverige, vilka som är de största möjligheterna inom D2C just nu, hur man optimerar sin marketing, och om hans personliga lärdomar han samlat på sig som grundare i 10+ bolag, styrelseledamot i flertalet e-handelsbolag, och konsult där han jobbar med några av Sveriges mest framgångsrika e-butiker. Han förklarar även vad den interna processen har för vikt för framgång, och vad man kan göra om man känner att man kört fast. Anton berättar dessutom hur och var man kan hitta trafik till sitt brand, och om olika metoder för att generera tillväxt. Slutligen avslutar Anton med hur han skulle göra för att bygga sitt eget direct-to-consumer varumärke.


Här hittar du Anton Johansson & Grebban:

https://www.instagram.com/antonjohansson/ 

https://www.instagram.com/grebban/ 

https://www.grebban.com/


Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/


Diskutera avsnittet i LinkedIn-gruppen:

https://www.linkedin.com/groups/12478186/


Besök vår hemsida & Instagram:

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Sponsor

https://www.treyd.io/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-11
Länk till avsnitt

5. Tom Xiong - D2C i Kina, TikTok & Live Shopping

Entreprenören Tom Xiong gästar podden Framtidens E-Handel och diskuterar direct-to-consumer ehandel i Kina, beskriver hur man ska marknadsföra sig på TikTok, och berättar varför live shopping kommer vara nästa stora grej. Tom har genom åren grundat sex olika bolag, och driver idag podcasten Den Digitala Draken tillsammans med Jacob Lovén, samt är VD för sin start-up Move Shanghai i Kina där han nu bor.

I avsnittet diskuterar vi digitaliseringen i Kina, Kinas datalagar, och om AI samt dess möjligheter. Tom går även igenom hur direct-to-consumer e-handel, kundbeteenden, entreprenörskap, marknadsföring, och supply chain, skiljer sig åt i Kina mot oss i Skandinavien. Tom pratar också om hur han hanterar motgångar som entreprenör, potentialen med TikTok, och hur han tror att live shopping fenomenet kommer förändra hur vi ser på e-handel idag.


Här hittar du Tom Xiong, Move Shanghai & Den Digitala Draken:

https://www.linkedin.com/in/shuotomxiong/

https://www.moveshanghai.com/

https://digitaladraken.com/


Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/


Diskutera avsnittet i LinkedIn-gruppen:

https://www.linkedin.com/groups/12478186/


Besök vår hemsida & Instagram:

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-04
Länk till avsnitt

4. Madelene Törnblom - Sveriges snabbast växande e-handlare

Entreprenören Madelene Törnblom, grundare till Sveriges snabbast växande e-handelsbolag MayaDelorez.com, gick från 0 till 40 MSEK på 2,5 år utan riskkapital eller lån.


Madelene berättar om de olika försöken innan hon hittade rätt produkt att satsa på, hur man hittar marknadsmöjligheter, hennes tankegångar när hon skulle välja namn på sitt märke, och vad som fungerar bra för henne i marknadsföringen. Hon förklarar även hur hon skaffade sig all kunskap inom business, och vart man börjar om man vill starta ett eget fashion brand. Madelene berättar slutligen om varför hon väljer att inte sälja till butiker utan endast direkt till sina kunder, och om responsen från investerare efter att hon blev etta på Dagens Industri´s lista om Sveriges snabbast växande e-handel.


Här hittar du Madelene & Maya Delorez:

https://www.instagram.com/madelenetornblom/ 

https://www.instagram.com/mayadelorez/ 

https://mayadelorez.se/ 


Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/


Diskutera avsnittet i LinkedIn-gruppen:

https://www.linkedin.com/groups/12478186/


Besök vår hemsida & Instagram:

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ 


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-27
Länk till avsnitt

3. Magnus Dahlquist - Funnelstrategier för D2C e-handel

Entreprenören Magnus Dahlquist gästar podden Framtidens E-Handel - En Direct-To-Consumer (D2C) Podcast. Han är VD på den digitala mediebyrån Bluebird, delägare i poster butiken Artiks, och har en lång bakgrund inom digital media.


Magnus berättar om lämpliga funnelstrategier för D2C butiker, hur detta hänger ihop med köpprocessen, och berättar konkret vilka trafikkanaler som generellt är effektiva för framgångsrika e-handlare. Vi diskuterar även attributionsmodeller, och vad som händer om man smalnar av algoritmer alltför mycket. Han går även igenom hur man går tillväga för att nå sitt mål bäst via Google och Facebook, och vilken av plattformarna som egentligen är bäst för att uppnå hög effektivitet inom marknadsföring. Magnus pratar också om hur man bäst distribuerar sin marknadsföringsbudget, och den röda tråden mellan en funnelstrategi och attributionsmodell.


Här hittar du Magnus på Bluebird & Artiks:

https://www.linkedin.com/in/magnusdahlquist/ 

https://www.bluebirdmedia.se/ 

https://www.artiksdesign.com/


Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/


Diskutera avsnittet i LInkedIn-gruppen:

https://www.linkedin.com/groups/12478186/


Besök vår hemsida:

https://www.framtidensehandel.se/

https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-20
Länk till avsnitt

2. Linn Herbertsson - Från noll till miljoner på 18 månader

Entreprenören Linn Herbertsson, VD och grundare av Organista.com, gästar podden Framtidens E-Handel - En Direct-To-Consumer (D2C) Podcast.


Vi får höra hur det är att driva ett hett up-and-coming brand helt på egen hand, på vilket sätt hennes liv som bloggare och influencer har hjälpt hennes entreprenörskap, och varför hon valde att lägga ner sin blogg. Hon berättar även om vikten av att bygga ett bolag som verkligen tilltalar kunderna, hennes kärlek till Shopify, och hennes tre favoritappar i Shopify. Linn berättar också om riskerna som hon mötte nu under Corona samt hur det har påverkat hennes märke med high-end reseprodukter.


Här hittar du Linn & Organista:

https://www.instagram.com/linnherbertsson/ 

https://www.instagram.com/organistaofficial/

https://organista.com/ 


Följ Björn på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/


Diskutera avsnittet i LInkedIn-gruppen:

https://www.linkedin.com/groups/12478186/


Besök vår hemsida:

https://www.framtidensehandel.se/


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-13
Länk till avsnitt

1. Viktor Lundqvist - Det perfekta D2C brandet

Entreprenören Viktor Lundqvist, VD och grundare av Nordic Tech House, gästar podden Framtidens E-Handel - En Direct-To-Consumer (D2C) Podcast.


Vi får höra om hur det var när han grundade Nordic Tech House med sina medgrundare Linus Kaasik och Patrik Unevik, hur det var att jobba med Isabella Löwengrip, och om hans tvivel på sig själv som entreprenör. Vi får också höra om vad som inspirerar honom, och hur Nordic Tech House har påverkats av Corona. Därefter diskuterar vi det perfekta D2C-varumärket, och vilka produktkategorier, IT-system, och marknadsföringsmodeller som han skulle rekommendera, om han skulle starta ett eget direct-to-consumer varumärke idag.


KONTAKTA VIKTOR LUNDQVIST

LinkedIn: www.linkedin.com/in/viktor-lundqvist

Mail: [email protected]


VILL DU HA MER?

Följ Björn på LinkedIn: www.linkedin.com/in/bjornspenger

Diskutera i LinkedIn-gruppen: www.linkedin.com/groups/12478186

Besök hemsidan: www.FramtidensEhandel.se


Tusen tack för att du lyssnar!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-30
Länk till avsnitt

Framtidens E-Handel

Björn Påhlman Spenger träffar de mest intressanta personerna, entreprenörerna och specialisterna inom direct-to-consumer (D2C) e-handel. Ni får höra deras spännande och inspirerande resor, med djupa insikter om hur man bygger ett framgångsrikt brand i dagens retail klimat. Värdefulla tips och råd, blandat med underhållning och spännande historier.

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-23
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.