Sveriges 100 mest populära podcasts

Kraftspelen

Kraftspelen

Kraftspelen är en podcast som hyllar spelen som BETYTT något. Vare sig det handlar om banbrytande gameplay-innovationer, nya narrativa nivåer eller estetiska genombrott så har alla kulturella verk som avhandlas i podden öppnat upp nya filer på den ettor och nollor-drivna autobahn vi kallar spelmediet.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

redcircle.com/shows/kraftspelen

Avsnitt

Episod 11: Sensible Soccer & Cannon Fodder (med Oskar Skog)

Sensible Soccer revolutionerade fotbollsspelen med sin nära nog perfekta spelmekanik och Cannon Fodder ironiserade över och kritiserade krig på ett sätt som väckte starka känslor.

Båda spelen utvecklades av Sensible Software i 90-talets linda och har mycket gemensamt.

I veckans avsnitt av Kraftspelen diskuteras inte bara dessa beröringspunkter, utan även Storbritanniens rockstjärneutvecklare, tidningen Amiga Power och speljournalistik i stort. Bland annat.

Gäst: Oskar Skog

2021-10-07
Länk till avsnitt

Episod 10: Dragon Age Inquisition (med Oskar Möller)

Det råder delade meningar om Dragon Age: Inquistion. Vissa anser att det inte var mycket bättre än den hårt sågade föregångaren, vissa förälskade sig i den stora spelvärlden och de fantastiska karaktärerna.

Men en sak är säker: det var först med Inquistion som Bioware vågade löpa linan fullt ut med karaktärernas sexualitet. Och porträttera några av de problem som ibland uppenbarar sig för HBTQ-personer utan att de för den sakens skull tvingas iklä sig offerrollen.

Gäst: Oskar Möller

2021-09-30
Länk till avsnitt

Episod 9: Dark Souls (med Tommy Rydling)

Dark Souls hade inga planer på att hålla spelaren i handen när det släpptes ganska exakt för tio år sedan. Actionrollspelet sa hej genom att skicka en spikklubba i ansiktet på oss.

Förutom den höga svårighetsgraden levererade From Softwares mästerverk en oslagbar stämning, en mystisk story och ett världsbygge olikt alla andra spel.

Och några av spelhistoriens fetaste bossar.

Gäst: Tommy Rydling

2021-09-23
Länk till avsnitt

Episod 8: Halo (med Jakob Svärd)

Halo: Combat Evolved förändrade allt. I alla fall vad det gäller FPS-spel till konsoler. Plötsligt klickade allt när Master Chief steg in på scen med sin återuppfyllande sköld, klisterbomber och gravitationstrotsande hopp.

Fienderna, vapnen, fordonen, banorna... Det finns mycket att häpnas över fortfarande. Och hur kunde det bli så bra när Bungie bara nåt år innan spelet skulle släppas knappt hade ett färdigt koncept?

Om det och mycket mer pratar vi om i veckans avsnitt av Kraftspelen.

Gäst: Jakob Svärd

2021-09-16
Länk till avsnitt

Episod 7: Zelda Breath of the Wild (med Carl-Johan Johansson)

Kanske är det årtusendets bästa spel. Med The Legend of Zelda: Breath of the Wild hittade Nintendo tillbaka till spelseriens identitet och till det allra första Zelda-spelets ickelinjära frihetskänsla.

Och samtidigt visar den gamle speljätten att man vågar omfamna glitchar som wind bombing och pilbåge-slow motion, att man inte längre är bunden av speldesigndokument och konventioner.

I det sjunde avsnittet av Kraftspelen pratas det bland annat om den söndervittrande musiken och de förstörbara vapnen. Är det det bästa som hänt open world-genren?

Gäst: Carl-Johan Johansson

2021-09-09
Länk till avsnitt

Episod 6: Half-life (med Jimmy Håkansson)

Gordon Freemans actionspäckade resa genom Black Mesa är en av spelhistoriens främsta FPS-upplevelser och helt klart en av de allra mest inflytelserika.

I veckans avsnitt av Kraftspelen diskuteras crouchjumping, ansiktsanimationer och "realistiska" vapen. Och är det möjligt att Gordon Freeman faktiskt avslöjar saker om sig själv i sättet han nyttjar kofoten?

Mer än något annat ska vi hylla Half-life för dess världsbygge och modet att lämna så mycket av handlingen till spelarens fantasi. Det är vi inte bortskämda med i dagens AAA-spel.

Gäst: Jimmy Håkansson

2021-09-02
Länk till avsnitt

Episod 5: Inside (med Michael Gill)

Inside är en evigt sidscrollande teater-scen om en liten pojkes resa in i... det okända. Det är en historia om kontroll - på många plan. Och mysterier som det antagligen inte finns ett svar på.

I veckans avsnitt av Kraftspelen pratar vi om perspektiv, 2D-äventyrsspelens utveckling och kycklingar som används som kulspruteammunition. Det blir, i vanlig ordning, både sinnrikt och skojigt.

Gäst: Michael Gill

2021-08-26
Länk till avsnitt

Episod 4: Resident Evil (med Victor Sjöström)

Plocka fram en Jill-smörgås, läs en trevlig dagbok (Itchy...) och lös ett trevligt pussel eller två. Och lyssna sen på Kraftspelen om Resident Evil!

Alla minns vi det (charmigt) usla manuset, men Resident Evil är förvånansvärt spelbart än idag. Det pratas bland annat om förstapersonsfasor, läskiga kameravinklar och zombies som intar zombieläge i det här mustiga och mastiga poddavsnittet.

Gäst: Victor Sjöström

2021-08-19
Länk till avsnitt

Episod 3: Snood (med Naseer Alkhouri)

Snood vadå? Kom igen, visst minns du det där shareware-spelet som dök upp i mitten av 90-talet - som var en ganska skamlös kopia på Puzzle Bobble?

I veckans avsnitt av Kraftspelen är det Snood som står på menyn. Det var trots allt ett av de första solo-utvecklade spelen som fick ett enormt genomslag.

Det pratas frimärken, fraktsedlar och klister i detta tredje avsnitt av Kraftspelen och, tja, ni kan ju inte hävda att det här är en förutsägbar podd i alla fall.

Gäst: Naseer Alkhouri.

2021-08-12
Länk till avsnitt

Episod 2: Hollow Knight (med Johan Henriksson)

Vilket är det bästa metroidvania-spelet genom tiderna? En gång i tiden slog vissa en lans för Super Metroid, medan andra föredrog Castlevania: Symphony of the Night. Numera är valet enkelt och stavas Hollow Knight.

I det andra avsnittet av Kraftspelen tar vi tempen på den här extremt snäva och inte alltid helt konsekventa genren. Och framför allt dissekeras Hollow Knight ned på molekylnivå.

Gäst: Johan Henriksson

2021-08-05
Länk till avsnitt

Episod 1: Tomb Raider (med Johan Martinsson)

1996 var ett stort år för spel. Super Mario 64 skrev om regelboken för plattformsspel genom att placera spelaren i en tredimensionell värld. Några månader senare följde Lara Croft i Marios numera rymliga fotspår. De akrobatiska hoppen var nästan lika världsfrånvända som rörmokarens, men äventyret hon figurerade i var stämningsfullt och "vuxet". Tomb Raider var och är en grundplåt som många spel hämtat kraft och inspiration från. Om detta och mycket mer berättas det om i detta premiäravsnitt av Kraftspelen.

Du får till exempel veta hur man uttalar "Tomb Raider" på skånska.

Gäst: Johan Martinsson

2021-07-29
Länk till avsnitt

Trailer: Tomb Raider

I det allra första avsnittet av Kraftspelen gästar den forne speljournalisten Johan Martinsson podden för att hylla Tomb Raider. Johan menar att det är vida överlägset alla uppföljare bland annat för att det inte är "en sån himla kommers i de gamla gravgångarna".

Lyssna på smakprovet och PEPPA för lanseringen på måndag den 2 augusti, kl 07:00.

2021-07-19
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.