Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

P3 Spel

P3 Spel

Podden som ger dig koll på allt som händer inom gaming och dessutom berättar de mest spännande historierna från spelvärlden. Ansvarig utgivare: Cajsa Lindberg

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

sverigesradio.se/p3spel

Avsnitt

DOKUMENTÄR: Kameleontrånaren i Los Santos

Hur långt är du beredd att gå för att leva ditt drömliv? För taxichauffören Joe var svaret att bli en lika flitig som djärv bankrånare.

Livet på en rollspelsserver i Grand Theft Auto V är inte alltid enkelt. En person som vet allt om det är taxichauffören Joe som länge drömde om ett annat liv. Ett liv fyllt av rikedom och tillgång till staden Los Santos allra häftigaste rum. Det var även den drömmen som ledde Joe in i brottens värld och fick honom att kläcka en av de mest fräcka bankrånsstrategierna spelvärlden skådat. Följ med P3 Spels Anton Vretander in i en värld där spelfantasin tas på största allvar och hör honom berätta historien om rånaren som vände upp och ned på en hel spelstad. Los Santos polischef, Johnson, förklarar hur man arbetar för att stoppa en av GTA:s största rånare. Och Joe berättar själv hur han gick till väga för att genomföra bankrånen som satte griller i huvudet på en hel spelserver.
2019-08-14
Länk till avsnitt

NYHETER: Världsrekord och moralpanik

P3 Spels nyhetspodd är tillbaka! I höstens första avsnitt analyserar vi sommarens största spelnyheter och hör historien om hur man blir bäst i världen på ett spel.

Vi diskuterar även Nintendos nya konsol, Switch Lite, pratar om vad som händer med streamingvärlden när Fortnite-profilen Ninja byter platform och så frågar vi oss varför svenska Theo Ferrers framgångar i Fortnite world cup ledde till moralpanik i svenska medier. Dessutom bjuder vi på spelintryck från Dragon Quest Builders 2, Fort Boyard och Nintendos storsuccé Fire Emblem Three Houses.
2019-08-07
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: Kyssen som räddade The Sims

För 20 år sedan föddes en spelserie som mot alla odds skulle revolutionera en hel spelvärld. Ett spel som hotades av nedläggning men räddades av något oväntat: en kyss.

The Sims är en av världens största spelserier. Men med miljoner spelare har den virtuella verkligheten befolkad av simmarna inte bara varit en lekfull livssimulator, The Sims har även blivit ett verktyg för människor att utforska sin egen identitet. Ett faktum som väcker frågan om vilka människors historier som faktiskt är värda att berätta. Hör P3 Spels Angelica Norgren berätta om hur The Sims blev något större än bara ett spel och Gabrielle de Bourg om hur det känns när ett spel säger något om en själv. Dessutom förklarar den världsberömda mediekritikern Anita Sarkeesian vilka historier som får ta plats i spelvärlden.
2019-07-31
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: En fjäder i hatten

Vad händer när du blir besatt av en detalj i ett spel som är så liten att ingen annan verkar bry sig? Antingen glömmer du och går vidare med ditt liv, eller så gör du som Connor Marwede.

Det finns en bossfight i actionrollspelet Dark Souls som är lika fruktad som omtalad. För de allra flesta är den ett berg att bestiga, en verklig utmaning. Men för Connor Marwede blev den något annat, en berättelse om en hjälm som inte var vad den skulle vara. Hör P3 Spels Angelica Norgren berätta om en spelpassion som ledde till ett sex år långt korståg. Och hör Connor Marwede själv berätta om hur det gick till när han vädjade till en spelstudio att förverkliga hans dröm.
2019-06-12
Länk till avsnitt

NYHETER: Monster-depp och E3-pepp

Exakt vad ska man hålla utkik efter under världens största spelmässa? P3 Spel-redaktionen reder ut vad som blir höjdpunkterna på E3 2019 och hur du håller koll på allt nytt från mässan.

Utöver E3 diskuteras även trailern till ett av årets mest emotsedda spel, Death Stranding, och hur knasigt och megalomaniskt spelauteuren Hideo Kojimas skapelse verkar vara. Det blir hintar om ett lika klassiskt som efterlängtat rollspel och så pratar vi om varför riksidrottsförbundet inte tycker e-sport är en sport. Dessutom har Elisabeth och Tobias spelat rymdthrillern Observation medan Angelica och Anton varit ute på monsterjakt i hypade Dauntless.
2019-06-05
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: 15 magiska knapptryck

I ett omöjligt läge lyckas en fightingspelare med en serie knapptryckningar som inte borde vara möjlig. Det kommer bli ihågkommet som EVO Moment 37, och skrivas in i historieböckerna för alltid.

Under världens största fightingspels-turnering, Evolution Championship Series 2004, möter den bästa spelaren från öst den skickligaste från väst. Det är i semifinalen av Street Fighter III: 3rd strike som den legendariske japanska fightingstjärnan Daigo för första gången möter sin amerikanska motsvarighet, Justin Wong. I den första rundan har Daigo bara en pixel hp kvar när Justin gör sin ultimata attack. Bara ett mirakel kan rädda honom nu. Följ med när P3 Spels Tobias Norström tar dig med på resan genom EVO Moment 37. Fightingspelsfantasten Yossra El Said berättar om den mytomspunna Daigo och Professor Guy Madison förklarar hur vissa människor kan åstadkomma sådant som vanliga dödliga bara kan drömma om.
2019-05-29
Länk till avsnitt

NYHETER: Pest eller CoD

P3 Spel reder ut om det hamnat grus i ett av spelvärldens mest väloljade maskineri, nämligen Call of Duty-serien. Dessutom firar Minecraft tio år och passar på att sätta ett klassiskt rekord.

P3 Spel-redaktionen går till botten med varför World of Warcraft-spelare världen över tror att spelets funktioner egentligen är buggar. Vi diskuterar hur Epic snubblat på sin egen rea-satsning och som grädde på moset bjuder Angelica och Elisabeth på en kavalkad av intryck från några av årets mest intressanta indiespel. Anton har förlorat sig i Rage 2:s neonfärgade värld och Tobias rör sig mot ett nytt grindande.
2019-05-22
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: Hemligheternas port

Ett av världens äldsta MMO-spel bar i åratal på ett mysterium. En port som bara kunde öppnas av de utvalda: spelare som nått level 999. Bara de skulle få veta vad som fanns bakom hemligheternas port.

Den kallades "the Banuta gate of expertise", dörren som i över ett decennium gäckade spelare i Tibia. För att gå igenom porten och få veta vilka hemligheter den bar på var man nämligen tvungen att ha nått level 999, en bedrift som skulle ta åratal att uppnå. Och när den första spelaren så steg in genom hemligheternas port 2016 väntade alla på att få reda på vad som fanns på andra sidan. Hör P3 Spels Anton Vretander berätta om en utmaningen ingen trodde var görbar. Tibia-streamern Gustaf Appelgren berättar om hur den mystiska dörren fångade en hel spelvärlds intresse och journalisten Patrick Klepek om vad som hände när mysteriet till slut fick sin lösning.
2019-05-15
Länk till avsnitt

NYHETER: Korta strejker och snabba kottar

Spelvärlden rasar mot att en bekant gammal igelkott fått ny skrud. Men frågan är om skapare borde lyssna? Borde fansen få vara med och bestämma vad som händer med deras favoriter?

P3 Spel-redaktionen sammanträder och reder ut vändorna i kritiken mot spelfilmen Sonic the hedgehog. Vi ger dig senaste nytt om den intensiva strejken på Riot Games och så diskuterar vi om den gamla trotjänaren Harpan förtjänar att väljas in i spelens hall of fame. Dessutom har Angelica jagat zombies på motorcykel. Elisabeth har löst mysterier i nordisk cyberpunkmiljö och Tobias och Anton har lagt pussel som cyborger i en pixlig neonvärld.
2019-05-08
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: Kärleksbrevet från öst

I början av 90-talet utvecklas ett spel i Japan helt avsett för den amerikanska publiken. Ett spel som dessutom innehåller ett papper med en hemlighet. Det blir ett kärleksbrev från öst till väst.

För knappt 30 år sedan pågick ett krig i det dolda. En uppgörelse i spelvärlden där japanska Nintendo satte hårt mot hårt med den amerikanska uthyrningsmarknaden. Och i syfte att sätta käppar i hjulet för stora amerikanska uthyrningskedjor utvecklade man till och med ett spel som skulle bli omöjligt att klara i uthyrt format.  Hör P3 Spels Angelica Norgren berätta historien om Startropics, ett spel som föddes ur konflikt men även var en kärleksförklaring till amerikansk kultur. Dessutom visar samlaren Carl Michael Sahlberg spelets mytomspunna brev och berättar om dess speciella utformning. Och P3 Spels Tobias Norström förklarar hur Startropics förändrade synen på spelberättandets möjligheter.
2019-05-01
Länk till avsnitt

NYHETER: Episkt gnäll och feelgood-VR

En våg av ilska sköljer just nu över spelvärlden och den riktas mot ett specifikt företag. P3 Spel reder ut varför och om det finns fog för kritiken mot speljätten Epic.

Nyligen utannonserades ett av årets största spel, kommande Star Wars Jedi: Fallen Order. Frågan är varför peppen ändå inte är så stor som den borde vara. Är vi trötta på Star Wars? P3 Spel-redaktionen analyserar även kommande konsoler och tar stort grepp på debatten runt storsatsande Epic. Dessutom har Elisabeth förlorat sig i ett feelgoodspel i VR och Angelica har gett sig ut på äventyr med skruttiga robotar.
2019-04-24
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: Den första titanen

2006 står universumet i Eve på randen till krig samtidigt som ett nytt vapen lanseras. Ett vapen som på några sekunder kan det ödelägga ett helt slagfält. Vem ska nu bli först att kontrollera titanen?

När ett nytt krigsmedel lanseras i EVE Online råder oro bland spelarna. Kommer detta nya skepp rubba balansen i spelets krigsföring och ge de redan rika ännu mer makt? Inget vet. Men en sak som står skriven i stjärnorna är att två av de största imperierna kommer drabba samman för att ta reda på svaret. Det är en kapprustning som följs av utdragen konflikt. En katt och råtta-lek där oändliga resurser spenderas och bara en kan stå som segrare. P3 Spel återvänder till det gigantiska EVE-universumet när Tobias Norström berättar om den första titanen  det största skeppet som skådats. Författaren Andrew Groen tar oss tillbaka till en osäker tid i rymdspelet. Alliansledaren CYVOK berättar om hur han spred desinformation till motståndarnas spioner och den krigslystne diktatorn SirMolle delar med sig av sin strävan att förinta alla som står i hans väg.
2019-04-17
Länk till avsnitt

NYHETER: Easy mode och fegspel

Behöver spelen bli lättare? I kölvattnen på årets svåraste spel tar sig P3 Spel an diskussionen om fler spel behöver ett enklare spelläge. Dessutom kisthat, fulspel i Smash och mycket annat.

I veckans avsnitt av P3 Spel blir det vild diskussion när redaktionen visar sig ha vitt skilda uppfattningar om hur det här med svårighetsgrad bör hanteras i spel. Elisabeth har även följt med på Yoshi:s senaste äventyr, Tobias går vilse i logiska pussel, Anton skövlar skog och Angelica blir galen på free to play.
2019-04-10
Länk till avsnitt

NYHETER: Många musrim och en besvikelse

Två giganter har gett sig in i spelvärlden, vad innebär det, egentligen? Dessutom stort grepp på den oroväckande musutvecklingen. Och så har P3 Spel spelat två fantastiska spel och en besvikelse.

P3 Spel-redaktionen sammanträder för att berätta om allt det senaste som hänt i spelvärlden. Det blir senast nytt från game developers conference i San Francisco, Borderlands 3-uppdateringar och förevigandet av en 83-åring. Anton och Angelica har äntligen fått ge sig i kast med hypade Sekiro och undersökt om spelet verkligen kan leva upp till förväntningarna. Tobias har helt förlorat sig i The Division 2:s kaotiska värld och Elisabeth har tillsammans med hela gänget gett sig ut i den svenska robotapokalypsen.
2019-04-03
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: Trollet Hugo

Under 90-talet samlade Trollet Hugo svenska barn runt tv-apparaterna. Alla drömde om att själva ringa in och vinna det bästa priset som gick att tänka sig: en gigantisk geléråtta. 

Trollet Hugo engagerade en hel generation svenska barn när det var ett fast inslag i morgonens barnprogram på TV4. Vissa hade tur och fick själva testa sin färdighet när deras samtal blev utvalt till programmet, men de allra flesta nådde aldrig dit och blev dömda till att enbart titta på när andra spelade. Vad de flesta inte vet är dock att Hugos räckvidd var mycket större än bara svensk tv. Det var ett världsomspännande fenomen som omsatte miljoner, och Trollet själv kommer från Danmark. P3 Spels Anton Vretander har grävt djupare i 90-tals fenomenet Hugo, och hur ett bokstavligt TV-spel delade upp befolkningen i fyra kategorier. Trollet Hugos skapare, Ivan Sølvason, berättar också om Hugos födelse och hur ett troll med bara en tand växte till att bli ett ansikte igenkänt över hela världen.
2019-03-27
Länk till avsnitt

NYHETER: Fyllda hål och streamade spel

Streamingtjänster är på frammarsch i spelvärlden. Med löften om stora utbud och äventyr som strömmas ur molnet står helt nya sätt att spela för dörren. Eller är allt tomma ord från stora aktörer?

P3 Spel-redaktionen reder ut hur spelens framtid egentligen kommer att se ut. Kommer vi strömma spelen från en avlägsen serverhall till våra skärmar eller är prenumerationer på stora spelbibliotek framtidens melodi? För när företagen vill att du ska börja betala månadsvis för ditt spelande kan kartan helt ritas om för dig som spelare.  Dessutom synar vi Apex Legends sponsordealar i sömmarna. Angelica har förälskat sig i pestråttorna från "A Plague tale: Innocence", Elisabeth ligger runt i "Assassin's Creed Odysseys" antika Grekland, Tobias roas av töntigheterna i "Devil May Cry 5" och Anton peppar på "Halo"-nostalgi.
2019-03-20
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: Kodknäckarna

Följ med P3 Spel till spelkopieringens början med mytomspunna figurer, avancerade hierarkier, hackerattacker och den stora tävlingen om vem som först knäcker ett spel.

Över skolgårdar spred det sig som en farsot över Sverige: piratkopieringen av spel. Under 80-talet växte nämligen en rad svenska grupper fram som specialiserade sig på en sak, att knäcka alla spel som släpptess och sprida dem till så många som möjligt. Det var här det omtalade fenomenet med svenska pirater fick sin början, men det var även här tusentals unga svenskar först fick en relation till datorer och spel. Hör P3 Spels Angelica Norgren berätta om hur den första spelkoperingsvågen sköljde över Sverige. Författaren Jimmy Wilhelmsson berättar om hur det gick till när datorn tidigt blev en folkrörelse. Medverkar gör dessutom Linus Walleij, eller "King Fisher" som han brukade kalla sig när han var en del av den innersta kretsen av kodknäckargruppen Triad.
2019-03-13
Länk till avsnitt

NYHETER: Rörigt schack och ninjigt Sekiro

För första gången på ett år har ett nytt spelläge, som inte är battle royale, tagit världen med storm. Det heter Dota auto chess och i veckans podd försöker vi förklara varför det blivit så stort.

I veckans podd summerar vi även intrycken från två av vårens största spelsläpp. Angelica, Elisabeth och Anton har nämligen spelat demot till emotsedda Sekiro. Allt medan Tobias gett sig ut i betan till det postapokalyptiska The Division 2. Och som om inte det vore berättar vi dessutom om nya hjälten i Overwatch, spanar in senaste säsongen av Fortnite och siar om The Last of Us 2:s eventuella släppdatum.
2019-03-06
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: Duke Nukem Forever delayed

Frihet, perfektionism och en till synes oändlig hög med pengar. Det som vid första anblick ser ut att vara perfekta förutsättningar, ska i fallet Duke Nukem snarare visa sig vara ett svart hål.

Efter att Duke Nukem 3D toppat försäljningslistor världen över kändes det uppenbart. Det här skulle bli en spelserie som lever länge. The Duke som karaktär skulle bli älskad för evigt och ta plats bland andra storheter som Lara Croft och Super Mario. Arbetet med ett nytt spel börjar och gamingvärlden väntar med spänning. Men släppdatum efter släppdatum paserar utan att något spel syns till, och snart ställer sig alla frågan: Kommer Duke Nukem Forever någonsin släppas? Hör P3 Spels Tobias Norström berätta historien om spelet som en hel spelvärld väntade på i ett decennium. Hör utvecklaren Scott Miller om distributörer som inte levererar och journalisten Clive Thompson dela med sig av hur det kom sig att ett spel som skulle bli given succé, till slut landade i ett magplask.
2019-02-27
Länk till avsnitt

NYHETER: Anthem och kontokaos

De senaste åren har spelvärlden översköljts av en rad nya digitala spelbutiker. I princip varje spelhus öppnar nu för tiden eget, men vad innebär egentligen detta för oss spelare?

P3 Spel går igenom de senaste spelen som utannonserades på Nintendos senaste presskonferens. Vi kopplar stort grepp på hur den digitala spelmarknaden ser ut 2019. Anton har byggt om sin battlestation, Tobias och Angelica har spelet Biowares storsatsning Anthem och Elisabeth har äntligen fått möta ytan i Metro Exodus. Och så följer vi upp förra nyhetspoddens Blizzard-snack i och med att 800 anställda på Activision nyligen fått sparken.
2019-02-20
Länk till avsnitt

DOKUMENTÄR: Det svenska Dota-undret

Under spelvärldens största turnering 2013, upplever e-sportscenen den mest rafflande duellen i mannaminne. En duell som för evigt ska cementera det svenska Dota-undret.

De kallade sig The Alliance. En grupp spelare som 2013 tog spelvärlden med storm: Akke, EGM, S4, Admiral Bulldog och Loda. Genom nya strategier och ett lagarbete som nådde tidigare oanade höjder lyckades de med bedriften att utmana en storfavorit. Och på kuppen skriva in sig i spelhistorien.  Hör P3 Spels Anton Vretander berätta om när Sverige blev en av de klarast lysande stjärnorna på Dota-himlen. Kommentatorn Kim "Drayswe" Larsson delar med sig om hur det kändes att bevaka en av de mest rafflande Dota-duellerna som någonsin spelats. Managern Kelly Ong om vad som krävs för att bygga ett framgångsrikt Dota-lag. Och The Alliance egen Jonathan "Loda" Berg berättar om hur det känns att spela i e-sportsvärldens kanske allra största final.
2019-02-13
Länk till avsnitt

NYHETER: Spelvåren 2019 och krisen på Blizzard

Nytt år och därmed massvis av nya spel. P3 Spel guidar dig genom de största släppen spelvåren 2019. Dessutom reder vi ut om spelhuset Blizzard står inför en ny kris efter katastrofen på Blizzcon.

I premiären av P3 Spels nya nyhetspodd spanar vi in vad spelvåren 2019 har att bjuda på. Det blir intryck från spel som Anthem, Resident Evil 2 Remake och det senaste i Metro-serien. Vi har även varit på konsert i Fortnite och testat den nya, gigantiska battle royale-satsningen Apex Legends. Dessutom diskuterar vi spelutvecklaren Blizzards framfart och om förändringarna som sker där är tecken på en stundande kris.
2019-02-06
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Videobandet som skakade USA

På 80-talet försökte spelet Night Trap revolutionera tv-spelsmarknaden. Målet var en banbrytande teknisk landvinning, istället blev det ett spel som retade gallfeber på den amerikanska kongressen.

I början av 90-talet blev spelen av med oskulden och gick från harmlös underhållning för barn till en omdebatterad kulturform på ett ganska märkligt vis. Efter åratal av snälla plattformsspel satsade nämligen en studio på att göra något annorlunda. De vill skapa en berättelse om vampyrer, fällor och skräck, och framförallt ett spel som helt och hållet bestod av filmat material. Det fick titeln Night Trap, skulle ges ut på VHS och målet var att stoppa Nintendos dominans. Istället blev resultatet något helt annat. Hör P3 Spels Angelica Norgren berätta historien om ett spel som kom att skaka USA på ett högst otippat vis. Och hör utvecklaren Rob Fulop om hur det känns att ha skapat ett spel som beskrivits som "barnmisshandel".
2018-12-26
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Den oväntade succén

I mitten av 90-talet var det bäst säljande spelet i Sverige ingen shooter eller äventyrsspel. Det var ett frågesportspel, som lärde en hel generation fakta om världen.

För hundra tusentals svenska pc-spelare fanns ett spel som stack ut under 90-talet: Backpacker. I grunden var det ett simpelt spel. Man reste runt till olika platser på jordklotet, svarade på faktafrågor och tog sig vidare genom att tjäna pengar på jobb som utmärkte de länder och städer man besökte. Men Backpacker fick en oväntad genomslagskraft och blev till och med ett av de första dataspelen som spelades i skolor. Det här är historien om hur ett litet quizspel blev en bästsäljande succé. Hör P3 Spels Marcus Morey-Halldin om hur ett spel formade en generation och blev en länk mellan gammalt nytt. Elina Perdahl berättar hur kunskaperna Backpacker tog henne till ett frågesportsprogram på TV. Och dessutom berättar en av skaparen, Jens Thorsen, hur det gick till när Backpacker kom till.
2018-12-19
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Rebellen som blev ett imperium

Vad händer egentligen när en rebellisk spelutvecklare som skulle vara lösningen på en spelvärld där stora bolag inte lyssnar på spelarna, allt mer börjar liknar problemet?

Det crowdfundade spelet Star Citizen har hittills dragit in 200 miljoner dollar. Men något färdigt spel har de entusiatiska rymdäventyrare från världen över som lagt in sina pengar i projektet ännu inte fått. En av dem är Ken Lord, en amerikan som från början trodde Star Citizen skulle bli vägen till förändring, till en ny spelvärld med lyhörda spelare. Istället valde han att dra Star Citizen-skaparna inför domstol. Hör P3 Spels Jimmy Håkansson om hur stora ambitioner ofta får oanade konsekvenser. Ken Lord berättar om känslan av att få sina speldrömmar grusade och spelutvecklaren Simon Karlsson förklarar hur det egentligen känns att göra ett spel som alla känner att de borde ha inflytande på.
2018-12-12
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Ring Jens!

I en tid innan forumtrådar och youtubeguider fanns det inga möjligheter för spelare att vända sig till internet när de körde fast. Istället fanns bara en livlina i spelens värld, att ringa Jens.

Under första halvan av 90-talet var konsoler från Nintendo omåttligt populära i svenska hushåll. Men detta var en tid innan internet kunde hjälpa oss genom svåra delar av spelet. Spelarna var utlämnade till sin egen skicklighet, och när den inte räckte till fanns ett nummer man kunde ringa för att få hjälp. Numret tillordförande i nintendoklubben, numret till Jens. Han tycktes veta varje detalj av varje spel från Nintendo. På skolgårdarna skröt barnen som pratat med Jens och han blev en av spelsveriges största kändisar. Han turnerar landet och har en konstant ström av spelare som ringer i hopp om att få hjälp till nästa level i sina favoritspel. Men vissa nöjer sig inte med kontorstider och officiella nummer, utan gräver fram hans privata adress. För vissa spelare är ingenting heligt, om det betyder att man får hjälp av Jens. P3 Spels Tobias Norström berättar historien om spelsupporten där Jens hade alla svar. Hör Billy Rimgard som vågade ringa det magiska numret och speljournalisten Martin Lindell om spelvärlden under det tidiga 90-talet. Men framför allt, få reda på hur det var att bli känd som spelaren med alla svar, när vi ringer Jens.
2018-12-05
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Indiepokalypsen

Det har kallats indiepokalypsen, undergången för indiespel där spelstudios, spelare och spelmarknader inte längre kommer att existera som vi känner dem. Men hur trolig är egentligen undergången?

Sommaren 2015 är Sara Casén med och drar igång en ny spelstudio. Tillsammans med sitt team ska hon skapa spelet Lake Ridden, ett pusselspel som ska hamna i de stora spelsajternas strålkastarljus, visas uppå spelkonferenser och till och med hypas av kungen. Men när spelet väl ska släppas går saker inte riktigt som det är tänkt och det som varit en framgångssaga förvandlas plötsligt till något helt annat. Hör P3 Spels Angelica Norgren om den moderna spelmarknadens baksida och hör Sara Casén om hur det är att realisera sin dröm, skapa ett spel från grunden och ändå inte riktigt nå hela vägen fram.
2018-11-28
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Nio år av ensamhet

Hur mycket kostar det egentligen att utveckla ett dataspel? För Joakim Sandberg på egen hand skapade spelet Iconoclasts blev priset högt. Det kom nämligen att kosta honom hans hälsa.

Att utveckla ett spel på helt egen hand är ett oerhört hårt arbete, som dessutom tar stora mängder tid i anspråk. Joakim Sandberg lade ner nio år att sitt lvi på att göra sina drömmars spel, nio år av frenetiskt kodande, designande och kreativt tänkande. Han skärmade av sig från resten av världen och när spelet till slut vad klart, när visionen hade realiserats, hände något. Joakim gick in i en depression. Hör P3 Spels Anton Vretander om spelutvecklingens baksida och psykologen Sofia Viotti om hur vi påverkas mentalt av prestationsångesy. Dessutom berättar Joakim Sandberg själv om ångesten när spelet man skapas helt plötsligt ska utvärderas av andra.
2018-11-21
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Legenden om Thor Aackerlund

För 28 år sedan utnämndes han till världens bästa tv-spelare. Sedan försvann han och blev närmast en myt i tetrisvärlden. Idag är han ansedd som en legendar, Thor Aackerlund.

1990 hölls den första riktigt stora tv-spelstävlingen. Det var Nintendo i USA som styrde upp ett turnerande mästerskap, med storslagen final i Los Angeles, under rubriken Nintendo World Championships. Som slutgiltig segrare stod en trettonåring med stökiga familjeförhållanden, en trettonåring som skulle gå till historien för sina tetrisskills. Hör P3 Spels Tobias Norström berätta om hur en vanlig människa förvandlas till en myt genom motgångar, segrar och omtvistade erövringar. Hör legenden om Thor Aackerlund.
2018-11-14
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Världens tråkigaste spel

Vad får man om man blandar två världsberömda trollkarlar, Lou Reed, en spelutvecklare och en åtta timmar lång bussresa? Världens tråkigaste spel som otippat gjorde världen lite bättre.

I slutet av 16-bitseran släpper Sega ett tillbehör till sin Sega Mega Drive som gör det möjligt att släppa spel på cd-skivor. Ett oväntat resultat blir att trollkarlarna Penn & Teller ger sin in i spelvärlden med en än mer oväntad idé: De ska släppa en samling minispel där ett av dem ska blidet tråkigaste spelet någonsin. Ett spel där man kör en buss mellan Tuscon, Arizona och Las Vegas, Nevada, i åtta timmar. Ett spel som dessutom ska få ett arv i filantropins tecken.  Hör P3 Spels Marcus Morey-Halldin berätta historien om en oerhört märklig spelsatsning, Dan Kitchen om hur man kommer på idén att göra världens tråkigaste spel och James Turner från humorgruppen Loading Ready Run om hur man gör välgörenhet av att spela spel.
2018-11-07
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Skräckens korridor

Det finns ett skräckspel som fascinerat, engagerat och skakat spelare de senaste fem åren, mer än något annat. Ett spel som aldrig ens släpptes, men ändå lyckades skrämma slag på en hel spelvärld.

2014 dyker det upp en spelbar teaser som kallas för P.T. Den leder spelarna in i en kuslig korridor som ruvar på mörka mysterier. Många går vilse och tusentals blir snabbt besatta av att hitta teaserns lösning, och långt där inne finns en hemlighet ingen hade kunnat förutse. Hör P3 Spels Angelica Norgren berätta om en resa genom skräckens korridor och hör historien om P.T, ett speldemo som kom att lämna djupa sår hos en redan ärrad skara fans. Dessutom berättar Youtube-kreatörerna Bobvids och Voidburger om jakten på lösningen på det yttersta mysteriet.
2018-10-31
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Spelen som dödar djur

I början av 10-talet bestämmer sig en amerikansk djurrättsorganisation för att använda spel i syfte att nå en helt ny målgrupp. Resultatet ska bli en blodig variant av en oerhört populär rörmokare.

(OBS! Känsliga lyssnare varnas då avsnittet innehåller ljud från skildringar av djurplågeri.) Spelvärlden har oftast varit befriad från aktörer som använder spelformen för att föra fram politiska budskap, samhällsfrågor och aktivism. Men några som verkligen kapat spelen för att föra fram en egen agenda är den kontroversiella amerikanska organisationen PETA. I slutet av 00-talet och början av 10-talet släppte de ett antal spel som på olika vis uppmärksammade djurrättsfrågor. Och framförallt ett spel, med en blodig mårdhund visade sig få oanad sprängkraft. Hör P3 Spels Isabell Höjman om hur det gick till när världens största spelfigur kapades i politiska syften. Sveroks Anna Erlandsson berättar om hur det fungerar att kombinera spel och aktivism och PETA:s egen chef för marknadsföring, Joel Bartlett, om hur man skapar kontroversiella spel.
2018-10-24
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Det första påskägget

Idag finns de överallt, de dolda skatterna utplacerade i spelen för oss att hitta, påskäggen. Men varifrån kommer egentligen fenomenet? Ur ett "fuck you" till ett av världens största spelföretag.

I slutet av 70-talet dominerade Atari den globala spelmarknaden. Med sin egen konsol, Atari 2600, släpper de spel som drar in flera miljoner. Men de som gjorde spelen fick stå i skuggan, tills en utvecklare tröttnade och bestämde sig för att gömma ett hemligt meddelande mitt under näsan på bolagscheferna.  Hör P3 Spels Anton Vretander om ett kapitel ur spelhistorien som satt sin prägel på allt vi spelar idag. Spelentusiasten, författaren och journalisten Orvar Säfström om en tid då det mest kittlande med spelen var omslaget på kartongen. Och dessutom berättar spelskaparen Warren Robinett själv om hur det gick till när han skapade spelhistoria i hemlighet.
2018-10-17
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Det nya videovåldet

Mellan 2005 och 2006 pågår en världsunik rättsprocess i Sverige. För första gången ska det fastställas om våldet i ett dataspel är olagligt och om spel ska börja censureras.

När Postal 2 nådde världen 2003 blev det snabbt omtalat för sina grafiska våldsskildringar. I Sverige flög spelet under radarn men våren 2004 händer något som eventuellt kan få allvarliga konsekvenser för tv-spelens fortlevnad i Sverige. På TV sänds nämligen en dokumentär som ska väcka debatt och återuppliva en svensk paradgren: moralpanik. Hör P3 Spels Jimmy Håkansson om hur nära det var att Sverige fick en censurmyndighet för spel. Advokaten Krister Azelius berättar om hur det gick till när han försvarade spelens yttrandefrihet i svensk domstol. Och filmvetaren Tommy Gustafsson berättar om hur vi svenskar alltid rasat mot nya kulturformer.
2018-10-10
Länk till avsnitt

P3 Spel ? När trollen tog Salem

Vad händer med en spelvärld när spelarna får ett närmast obegränsat inflytande? Blir det en utopi där alla är lyckliga och nöjda, eller blir det kanske som det blev i Salem?

Salem är inte som andra spel. Istället för heroiska uppdrag och storslagna miljöer är det i Salem nämligen spelarna själva som bestämmer vad som ska hända. Utvecklat av två svenskar är det ett spel som ville ge frihet och möjligheten för de som gav sig in i världen att få vara med och bestämma. Men istället hände något helt annat när en grupp människor lyckades erövra oanad makt.  Hör P3 Spels Angelica Norgren om ett community som genomförde ett ytterst ovanligt maktövertagande av spelet de spelade. Spelutvecklaren Björn Johannessen berättar om hur det känns när en värld man skapat förvandlas till något helt annat än det var tänkt. Dessutom hör du den mystiske MarpTarpton om hur det gick till när trollen tog Salem.
2018-10-03
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Retrofågelns korta flykt

Ett mobilspel tar under 2014 världen med storm, och blir det alla älskar att hata. Det börjar som en utvecklares dröm, men kommer driva dess skapare till exil.

Med ambitionen att skänka människor frid skapade vietnamesen Dong Nguyen ett simpelt mobilspel. Det har ett retro-klingande utseende och är så enkelt att alla kan spela det. Han döper sin skapelse Flappy Bird. Utan att veta om det har han konstruerat en spelsensation som kommer skaka om både spelvärlden och hans eget liv. P3 Spels Marcus Morey-Halldin tar dig med på resan genom en av spelvärldens mest omtalade mobilfenomen, Flappy Bird. Hör även app-makaren Daniel Nordmark om vad som gör titeln till både framgångssaga och hatobjekt.
2018-09-26
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Spöket som förändrade världen

I åtta års tid har en myt bitit sig fast i ett väldigt specifikt hörn av spelvärlden, Minecraft. En myt som bröt ny mark men framförallt förde två världar samman, spel och creepypasta.

På forum exploderar 2010 en vandringssägen. En historia om att det i Minecraft finns en figur som hemsöker single player-läget. Figuren får namnet Herobrine och genom en berättelse avslöjas att det är ett spöke, en vålnad som i själva verket är Minecraft-skaparen Marcus Notch Perssons döde bror. Frågan är bara vad som var sant och vad som var just myt i berättelsen om Herobrine? Och varför spelets patchnotes innehöll textrader som menade att spöket tagits bort. Hör P3 Spels Tobias Norström om en av de mest epokgörande spelmyterna de senaste 20 åren. Och hör Creepypoddens egen Jack Werner om hur det gick till när två av 2000-talets stora nätkulturer möttes på allvar för första gången.
2018-09-19
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Dansa tills du dör

Det finns en person i spelhistorien som slår de flesta på fingrarna när det kommer till världsrekord. En kvinna som dessutom fått övervinna hån, utmattning och sin egen hälsa.

För läraren Carrie Swidecki handlar tv-spel inte bara om rolig förströelse. För Carrie Swidecki blev tv-spel ett sätt att ta hand om sig själv, att hitta motivationen till att förändra sitt liv. Och i jakten på att återfå sin egen rädsla hittade Carrie ytterligare en drivkraft: drömmen att slå världsrekord. Hör P3 Spels Anton Vretander om ett människoöde som drivits framåt av spelen på ett litet speciellt sätt. Och hör Carrie Swidecki själv om hur man förbereder sig för att dansa, i över två dygn.
2018-09-12
Länk till avsnitt

P3 Spel ? En sång för DayZ

I en värld där allt står på spel ska en speciell händelse 2015 sprida sig som en löpeld. För vad händer när någon, i en värld av vansinne, ombeds sjunga för sitt liv?

Det har kallats en sociopatsimulator, spelet där våra överlevnadsförmågor sätts på prov DayZ. Men i ett zombieapokalyptiskt härjat öst handlar även överlevnad om mer än att hitta vatten och hålla sig varm. För när omgivningen dessutom är befolkad av otaliga personer redo att plåga, tortera och håna krävs även sociala och andra oanade färdigheter. Något som svenska Joel aka Pony Punch känner till allt för väl. Hör P3 Spels Angelica Norgren om hur det gick till när DayZ-spelare världen över hänfördes av en spelares kamp för överlevnad. Ledande producenten Eugen Harton berättar om hur det känns att skapa ett spel som lyfter fram människans sämsta sidor. Och hör Joel Pony Punch själv om vad man gör när någon riktar en pistol mot en och ber en sjunga som om det gällde ens liv.
2018-09-05
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Det eviga kriget

2002 startar ett krig som ska pågå i över ett decennium. Ett krig som ska föda myter på internet, förändra en persons liv för alltid och dessutom hamna i ett omöjligt dödläge.

För över 15 år sedan startade amerikanen James Moore en ny kampanj i Civilisation 2, utan att veta att hans liv aldrig skulle bli sig likt därefter. För Moores kampanj tog inte den vanliga vägen. Istället har den pågått i tusentals år i Civilisations värld, legat till grund för ett postapokalyptiskt landskap och dessutom fött ett helt community av fan fiction. Hör P3 Spels Marcus Morey-Halldin berätta om ett av spelvärldens mest utdragna krig. Journalisten Ana Valdez om en spelserie som intresserat historiker och forskare. Dessutom berättar James Moore själv om hur det känns att ha skapat en ödelagd värld som det berättas hundratals historier om i den verkliga världen.
2018-08-29
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Döden från ovan

Det har kallats än av de mest dramatiska vändningarna e-sporten bevittnat. Ögonblicket då en svensk klan genomförde ett trick som för alltid cementerade dem som Counter-strikes största skurkar.

Vintern 2014. Inför turneringen i Counter-Strike: Global offensive står upprättelse, revansch och världsherravälde på spel. Två klaner slåss om titeln som världens bästa, franska LDLC och svenska Fnatic. I en dramatisk match ska de ställas mot varandra och utgången ska väcka ont blod i åratal framöver.  Hör P3 Spels Tobias Norström om ett historiskt e-sportsögonblick. CS-proffsen Nathan NBK Schmitt och Jesper JW Wecksell berättar om en infekterad CS-scen och en match som fick ett oerhört omdiskuterat slut. Och hör Olof Olofmeister Kajbjer om hur han fick namnet Boostmeister.
2018-08-22
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Legenden om Polybius

En urban legend om ett arkadspel har de senaste decennierna spritt sig som ett virus genom den amerikanska staden Portland. Ett arkadspel framtaget för att kontrollera ungdomar. Dess namn, Polybius.

Under 80-talet sprids ett rykte bland spelintresserade och arkadspelsentusiaster runtom i USA. Ett rykte om att den amerikanska underättelsemyndigheten CIA utvecklat ett spel som nu ställts ut på olika arkadhallar i syfte att kontrollera och rekrytera unga spelare. En knasig konspirationsteori menar många, men mycket i historien om Polybius verkar ligga häpnadsväckande nära sanningen. Hör P3 Spels Anton Vretander om en myt som slog ror i en amerikansk stad på väg att ta steget in i ett nytt årtusende. Urbana legender-experten Cat Despira om en tid där myter spred sig som ogräs och arkadhallsarbetaren Logan berättar om hur Polybius, trots allt, kanske tangerar sanningen.
2018-08-15
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Spelundret som försvann

För tio år sedan erövrade en svensk spelstudio världen. Man tog uppdrag från Hollywood, arbetade med miljonbudgetar men mitt i all framgång hände något som skulle få förödande konsekvenser.

De kallade sig Grin. Den lilla studion från Sverige som växte i rekordhastighet och snabbt blev omtalad över hela världen. Med spel som Tom Clancy's Ghost Recon och Bionic Commando gjorde de sig ett namn och öppnade kontor i Barcelona och Jakarta. Men sedan hände något, Grin erbjöds att göra det kommande spelet i Final Fantasy-serien ett erbjudande som skulle förändra allt. Hör P3 Spels Jimmy Håkansson berätta historien om ett spelunder som tog en oväntad vändning, journalisten och chefredaktören Thomas Petersson om en tid då alla ville jobba med en svensk spelstudio. Och hör Grins ena grundare själv, Ulf Andersson, om guldet som blev till sand.
2018-08-08
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Drömmarnas Tekken

När en av Japans tuffaste spelproducenter får upp ögonen för ett metalband från Göteborg blir det början på en resa som ska ta bandet till andra sidan jorden och dessutom uppfylla en pojkdröm.

Allt började med en liten tweet. En fråga om en figurin till tv-spelet Tekken som skickades till fightingspelets huvudproducent, Katsuhiro Harada. Svaret kunde i praktiken inte varit mer oväntat och ledde Göteborgsbandet BatAAr ut på ett äventyr i den mystiske Lars Alexanderssons fotspår.  Hör P3 Spels Angelica Norgren berätta en historia om drömmar, musik och tv-spel. Hör sångaren Endigo och gitarristen Patrik om att få sitt livs chans och dessutom Katsuhiro Harada själv om hur han upptäckte svensk visual kei.
2018-08-01
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Den virale riddaren

I maj 2005 slår ett klipp från World of Warcraft ned som en bomb. Det är ett klipp som visar ett av spelvärldens mest omtalade misslyckanden och dessutom ska göra namnet Leeroy Jenkins världsberömt.

Var Leeroy Jenkins en bluff? Det är en fråga som spelvärlden ställde sig i över ett decennium. Den vårdslöse paladinen och hans guild, Pals for Life, låg 2005 bakom ett av de mest sedda spelklippen någonsin. Leeroy Jenkins blev världsberömd, användes av den amerikanska armén och skickade födelsedagshälsningar till kändisar. Frågan hur klippet egentligen kunde bli så stort? Och om Pals for Life verkligen misslyckades så hårt som klippet visade, eller om allt bara var en bluff? Hör P3 Spels Tobias Norström om hur en enskild spelare letade sig in i den större populärkulturen, Susanne Möller om en era då onlinespelen växte sig gigantiska och hör Leeroy Jenkins själv berätta om hur det kändes att bli känd för ett gigantiskt misslyckande.
2018-07-25
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Tv-spelens återuppståndelse

I mitten av 80-talet var tv-spelen dödförklarade i Sverige. Men i Japan anades en omvälvning som skulle förändra allt, och det var en speciell person som tog tv-spelsrevoultionen till Sverige.

Historien om hur tv-spelen blev stora i Sverige är en snårig berättelse. Den går via Japan, askfat i kristall och en folkkär radiopratare men framförallt via en man: Owe Bergsten. En företagare som på 80-talet bestämde sig för att, mot alla odds, försöka ingjuta tv-spelen med nytt liv i Sverige. Och alltihop började på ett hotell i Singapore. Hör P3 Spels Marcus Morey-Halldin om hur tv-spelen flyttade in de svenska hemmen, Martin Lindell om hur Sverige blev ett föregångsland och Owe Bergsten om utmaningarna med att föra banbrytande spel till ett folk som inte visste vad de saknade.
2018-07-18
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Halo 2:s sista spartaner

När Halo 2:s onlinevärld skulle stängas ned för gott bestämde sig ett antal spelare att försöka hålla liv i servrarna så länge som möjligt. Till slut återstod bara 14 spelare, 14 spartaner.

I slutet av 00-talet tillkännagav Microsoft att deras onlinetjänst skulle stängas ned. En följd av detta var även att Halo 2 aldrig mer skulle gå att spela online. Spelare världen över var besvikna och många räknade ned timmarna tills en era var förbi. Men så hände något oväntat som skulle göra 14 spelare till osjungna hjältar. Hör P3 Spels Anton Vretander om en när ett litet antal spelare bar en hel värld på sina axlar och Craig "APACHE N4SIR" Reed om hur det känns att vara sist kvar i en spelvärld.
2018-07-11
Länk till avsnitt

P3 Spel ? The Secret Cow Level

Det viskades i obskyra forum och gick rykten på skolgårdar om något dolt i spelet Diablo. Efter åratal av sökande hittades det till slut, det mest mytomspunna påskägget någonsin.

När det första spelet i serien Diablo släpptes 1997 började ganska snart ett envist rykte spridas över spelvärlden: att det i spelet fanns en dold karta fylld av kossor. Mängder av spelare sökte med ljus och lykta utan framgång och kossornas hemliga domän förblev en myt. När Blizzard senare smög in ledtrådar i andra spel och till slut släppte uppföljaren till Diablo, Diablo II, förvandlas så myt till verklighet. Hör P3 Spels Angelica Norgren om historien bakom det påskägg som gäckat spelvärlden allra mest, Diablo-experten Pedro Jarulf Faria om sökandet efter sanningen om Tristrams mystiska kossor och spelutvecklaren Oscar Jilsén om hur man gör ett kärleksbrev till en legend hela spelvärlden känner till.
2018-07-04
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Arkadhallsdöden

I spelhistoriens begynnelse hände något som skulle forma den svenska inställningen till spel i decennier. För att skydda ungdomar gjorde politiker något som skulle döda den svenska arkadhallen.

En gång i tiden sågs arkadhallar och arkadspel som ett hot, något som skulle leda svenska ungdomar ned i kriminalitet och prostitution. Medan unga i stora delar av resten av världen flockades vid arkadhallar och hittade gemenskap vid spelmaskinernas färggranna sken, tvingades svenska spelare istället till pizzerior eller kemtvättar. Allt på grund av flipperlagen, lagen som förändrade spelkulturen i grunden och blev tongivande till Sveriges inställning till data- och tv-spel. Hör P3 Spels Tobias Norström om varför arkadspelstrenden aldrig fick något fotfäste i Sverige. Författaren Ludde Nordenskjöld berättar om hur den svenska synen på arkadspel färgats av moralpanik och idéer om kriminalitet. Dessutom berättar arkadhallsentreprenören Johan Richert om hur svenska lagar påverkar arkadspelens roll i Sverige än idag.
2018-06-27
Länk till avsnitt

P3 Spel ? Det svenska starcraftundret

Tidigt 10-tal har Sydkorea dominerat Starcraft i över ett decennium. De är till synes oslagbara. Åtminstone tills ett antal svenskar ska komma att skaka det sydkoreanska herraväldet i sina grundvalar.

De tog spelvärlden med storm. Tre spelare från Sverige som i och med Starcraft 2:s framfart visade att det gick att krossa den rådande ordningen. I åratal hade de sydkoreanska spelarna varit till synes oslagbara. Åtminstone tills svenskarna gjorde entré. För evigt kommer namnen Jinro, ThorZaIN och Naniwa ingjuta skräck och respekt hos koreanska Starcraft-spelare. Och framförallt skapa det som blev det svenska Starcraft-undret. Hör P3 Spels Anton Vretander om hur det gick till när Sverige visade att de gudomligt skickliga sydkoreanerna trots allt bara var människor. Starcraft 2-kommentatorn Jessica Zombiegrub Chernega berättar om hur kartan ritades om av ett fåtal oväntade spelare och dessutom hör du Jonathan Jinro Walsh själv berätta om hur det var att flytta från Sverige för att sätta sig upp mot de som var bäst i världen.
2018-06-20
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.