Sveriges 100 mest populära podcasts
Viaplays Janne Blomqvist & Erik Stenborg guidar dig genom det senaste inom Formel 1.
Lite paus mellan racen så här i inledningen på säsongen ger F1-podden möjlighet att gå på djupet med några saker. Honda lämnar som bekant Formel 1 som motorleverantör till Red Bull och Alpha Tauri efter den här säsongen. Men istället för att trappa ner denna avslutande säsong går Honda all in med allt de har för att lämna med flaggan i topp, något som nog förvånar många men som kan ha med japansk mentalitet och göra.
Årets första race blev precis så dramatiskt som man kunnat önska sig och faktum är att det verkar ha blivit en viss förskjutning när det gäller maktbalansen i toppen. Det finns i huvudsak två typer av bilkoncept i Formel 1där Mercedes, som dominerat sen 2014, står för det ena och där Red Bull står för det andra. En regeländring till i år med avsikt att reducera downforcenivån med ca 10 procent har lett till att det kan bli tufft för Mercedes att dominera på samma sätt i år som tidigare, Janne och Erik tittar närmare på de tendenser vi kunde se i premiären.
Sist men inte minst går vi väl alla och drömmer om att kunna åka på race igen så fort pandemin är över. Janne och Erik ger dej sina favoriter på kalendern att åka till som publik.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Veckans avsnitt handlar såklart om premiären i Bahrain, ett riktigt bra race som dock överskuggades en aning av ny kontrovers kring hur man får köra i förhållande till banans avgränsning. Denna vecka gästar förre F1-föraren, numera i Indycar, Marcus Ericsson som ger oss sin syn på saken. Marcus fick även uppdraget att leverera sina tummar upp och ner efter ett av det bästa loppen i sporten på mycket mycket länge.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Så var det äntligen dags för premiär! På söndag körs säsongens första race i Bahrain och podden ger er förstås förutsättningarna inför tävlingen. Janne och Erik tittar också på vilken typ av säsong teamen och förarna står inför - hela 23 race och många viktiga beslut att ta på vägen.
Häromdagen skrev Alpha Tauris Pierre Gasly en ärlig och känslosam text om allt som hänt de senaste två åren. Med uppflyttningen till Red Bull som inte blev som han tänkt, men också kraschen som tog en av hans bästa vänners liv. Janne och F1-journalisten Scott Mitchell funderar lite kring det Pierre Gasly skrev och hur detta påverkat honom som människa och racerförare.
Sist, men absolut inte minst, en recension säsong 3 av Drive To Survive som släpptes härom dagen. En dundersuccé på många sätt, men hur "dokumentär" är serien egentligen?
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Veckans avsnitt att Viaplay F1 Podcast handlar till största delen om förra helgens försäsongstester där Janne och Erik fått hjälp av Björn Wirdheim med att gå igenom samtliga team och hur man tror de ligger till formmässigt. Självklart minns vi också "the voice of Formula one" - Murray Walker - som tragiskt gick bort i förra veckan 97 år gammal. Murray Walker blev under sin karriär, för de flesta, synonym med Formel 1 med sitt karaktäristiska sätt att kommentera Formel 1 i brittiskt TV men där vi i Sverige främst lärde känna honom genom sändningarna från BTCC med Rickard Rydell.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
F1-säsongen är här! Kommande veckoslut kör försäsongstesterna igång i Bahrain och, för denna vecka, inhoppande Björn Wirdheim och Janne Blomqvist funderar lite på vad man är mest nyfiken på och går igenom det hela team för team.
FIA har kommit med en första haveriutredningsrapport efter Romain Grojeans krasch i Bahrain i höstas, Björn Wirdheim går igen de viktiga punkterna från denna rapport
BBC avslöjade för några dagar sedan att Porsche eventuellt kan vara intresserad av F1 från 2025. Vi har hört sådan rykten förr men bedömare menar att chansen att Porsche faktiskt hoppar på F1 igen är större än på länge men att det hänger på vilket motorreglemente sporten väljer från 2025 och framåt
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
I veckans avsnitt blir det en ny utfrågning med hjälp av Lyssnarspretuläret. Denna gång är det rallyvärldsmästaren från 2003, Petter Solberg, som får svara på alla de kluriga frågorna. Dessutom avslöjar han hur han fick möjlighet att testa en Ferrari F2005 på Fiorano.
I övrigt konstaterar vi att veckorna tickar på mot premiären 26-28 mars i Bahrain och fler team har visat upp sina ?nya? bilar. Senast i raden är Mercedes och Alpine. Både Janne och Erik tycker det är svårt att, baserat på bilder från lanseringen, göra någon bedömning. Självklart är det vissa saker som är annorlunda på bilarna jämfört med förra året, men om det är snabbare visar sig först när man kör på banan.
Det är slutsprutat med champagne på podiet i Formel 1, i alla fall tillfälligt. Fr.o.m kommande säsong är det garanterat Ferrari på podiet med det mousserande vinet Ferrari Trento i flaskorna för topp tre i racen.
Bahrain erbjuder vaccin mot Covid-19 till all F1-personal som kommer befinna sig i landet under F1-testerna och racet. Inte helt lätt för Formel 1 att agera runt ett sådant erbjudande där allt ändå pekar mot att man tackar nej för att inte uppfattas smita före i ?kön?.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
I veckans avsnitt tittar vi närmare på fler visade bilar, senast i raden är Alfa Romeo och Red Bull. Janne och Erik ger sina intryck av vad vi sett hittills. Kan var lite nytillskott på gång på F1-kalendern med Sydafrika och ett andra race i USA. Just USA är intressant då det finns långtgående planer på ett race på Indianapolis Motor Speedway igen. Erik menar att pandemin kanske öppnat ögonen på arrangörer och Formel 1 vilket borde öppna upp för mer eller mindre kreativa lösningar F1:s egen Netflix-serie "Drive to Survive" har premiär för säsong 3 den 13 mars, vilka förväntningar har Janne och Erik på årets säsong?
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
I veckans avsnitt såklart mycket snack om MCL35M, Mclarens nya utmanare för säsongen 2021. Mclaren är många nyfikna på då de är ett team på uppgång och dessutom det enda teamet som bytt motorleverantör till årets säsong. Janne och Erik levererar sina första intryck av bilen.
F1-kommissionen hade möte förra veckan där man tog några viktiga principbeslut, bl a att motorreglementet fryses efter 2021 vilket i sin tur gör att Red Bull kan ta över Hondas motorer och driva dem vidare i egen regi 2022-2024. Samma möte hade även omröstning kring ev införande av sprintrace på lördagarna. Omröstningen visade på brett stöd för idén men att det fortfarande finns detaljer att reda ut innan det kan bli verklighet.
Fernando Alonso råkade ut för en olycka under en träningsrunda på cykeln förra veckan men fraktur på käken och utslagna tänder som följd. En annan som råkat ut för något liknande är Marcus Ericsson när han väjde för en höna i Thailand.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Veckans avsnitt av Viaplay F1 Podcast bjuder på en lång intervju med Kenny Bräck. Kenny, som numera bor och verkar i England som testförare för Mclarens gatbilar, har en lång och gedigen karriär inom racing bakom sig med seger i IRL och vinst i Indy 500 som några av höjdpunkterna. Kenny fick självklart också svara på frågorna i ?Spretuläret?. Förutom detta ett kortare nyhetssvep med det senaste kring Monacos GP och IndyCar som börjat sitt försäsongstestande.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
2020 är snart slut och en nytt år tar sin början. Innan vi stänger detta konstiga år vill Viaplay F1 Podcast ändå försöka sammanfatta Formel 1-året 2020 och vi gör det genom att skapa en tidslinje för de mest minnesvärda händelserna. Till sin hjälp att skapa denna tidslinje har Erik och Janne bjudit in Björn Wirdheim och Rickard Rydell och vara med och minnas. Premiären som inte blev av, F1-depån LIVE, silly season, Premiären som BLEV av och mycket mer gås igenom under en dryg timme.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
I veckans avsnitt avhandlas den stora nyheten att nykorade världsmästaren, Lewis Hamilton, testat positivt för COVID-19 och därmed inte kör kommande helg i Bahrain - det är även högst osäkert om han kommer att kunna medverka i finalen i Abu Dhabi. Den stora frågan är då vem som ersätter? Janne och Erik går igenom tänkbara kandidater. Romain Grosjeans krasch i söndags sitter fortfarande kvar på allas näthinnor. Mycket gick väl i denna krasch, men det var också en del som inte fungerade lika bra. Att bilen penetrerade räcket och den efterföljande branden är några av de saker FIA behöver titta närmare på. Apropå det så får vi höra både F1:s läkare Ian Roberts och hans förare Alan van der Merwe om hur de upplevde situationen när de kom till platsen. Du hör också tävlingsledaren Michael Masi om vad som händer nu i utredningsarbetet efter olyckan. TV-produktionen kablade ut många repriser av det som hände vilket inte uppskattades av alla. Renaults Daniel Ricciardo var väldigt kritisk till hur repriseringen av kraschen hanterades i TV. Och apropå Romain Grosjean så kan han inte köra kommande helg och ersätts av brasilianaren Pietro Fittipaldi. Erik Stenborg ger dig hans resa genom karriären fram till denna F1-debut. Sist men inte minst i denna Haas-influerade podcast blir det också lite bakgrund kring Nikita Mazepin som tar steget från F2 till F1 med Haas kommande säsong.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Viaplay F1 Podcast avhandlar förstås att vi ska till Nürburgring och köra för första gången sedan 2013. En kul comeback på kalendern även om det ser ut att bli kyligt och säkert en del regn. För bara några dagar sedan meddelade Honda att man slutar som motorleverantör i Formel 1 efter säsongen 2021. Ett tämligen överraskande beslut som för många säkert är svårt att förstå sig på nu när de äntligen börjat vinna race. Janne och Erik har tagit hjälp av brittiske F1-journalisten Scott Mitchell som reder ut begreppen så gott det går. Podden lyckades också väcka upp en pinfärsk mästare i Linus Lundqvist som i helgen, i Miami, säkrade titeln i Formula Regional Americas. En titel som kan komma att betyda mycket för Lundqvists fortsatta karriär
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Racen står som spön i backen. Denna vecka avhandlar Janne och Erik Steiermarks GP, det andra av två race som körts på Red Bull Ring. Självklart en massa tummar upp och ner men där Janne och Erik också resonerar kring Sebastian Vettels framtid där en flytt till Aston Martin F1 (nuvarande Racing Point) inte verkar vara något långskott längre. Flera olika källor, oberoende av varandra, säger att förhandlingar pågår och om det nu skulle bli en flytt dit för Vettel, vem får då lämna?
Eftersom podden också gillar vinnare, i synnerhet när de är svenskar, så är blir det också ett långt snack om Indycar där Felix Rosenqvist vann sitt första race i Indycar i söndags men där också Marcus Ericsson gjorde en finfin insats med fjärde plats i söndagens race. Självklart gästar båda veckans podd och vi går på djupet med varför Chip Ganassi Racing vunnit fyra av fyra lopp så här långt, detta trots att man ännu inte lyckats till hundra procent i kvalen.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
F1-säsongen är äntligen igång och för första gången på länge så analyseras ett faktiskt raceresultat. Janne, Erik och Björn Wirdheim tittar först till hur förra veckans tippning inför säsongen slog ut (halvbra) och delar ut de sedvanliga tummarna. Bottas var såklart en av dem som fick en tumme som pekar uppåt, men Red Bull, Ferrari och fler därtill inte förtjänade något annat än en som pekar nedåt. Med det sagt så är det race på Red Bull Ring i helgen igen och trion tycker sig kunna se tecken på att andra tummar kan delas ut i nästa veckas avsnitt.
Och just det, fotograf Magnus Andersson, en av få som faktiskt var på plats i Österrike, berättar om sin upplevelse av Formel 1 under COVID-19.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Äntligen racevecka! 112 dagar sedan sedan Australiens GP, den ordinarie premiären, ställdes in är det nu till slut dags att sparka igång F1-säsongen 2020. Veckans podcast kommer nästan till 100 procent snacka upp Österrikes GP med hjälp av både Rickard Rydell och Björn Wirdheim där förutsättningarna och samtliga team och förare noggrant gås igenom. Indycar kör sitt andra andra race för säsongen kommande helg på Indianapolis Motor Speedways GP-slinga och poddpanelen tror och hoppas det kan bli en bra svenskhelg i USA.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
En vecka närmare en efterlängtad F1-premiär startar veckans podd med en spaning runt det faktum att Formel 1 kämpar i Tyskland med vikande intresse, allt färre förare och nu också slut på tv-sändningar i fri-tv från 2021. Efter 30 år släpper nu RTL Formel 1 till förmån för fotboll.
Racingvärlden nåddes under midsommarhelgen av den tragiska nyheten att förre F1 och Indycarföraren Alex Zanardi återigen råkat ut för en allvarlig olycka, denna gång med sin handcykel.
Med F1-premiären inte långt borta nu presenterar TV-produktionen en ny spännande TV-grafik som bättre ska illustrera hur bra förarnas insatser är.
We Race As One är ett nytt initiativ från Formel 1 för att förbättra mångfalden inom sporten. Samtidigt har Lewis Hamilton startat The Hamilton Commission som avser hjälpa ungdomar med svart bakgrund in i motorsporten inom alla tänkbara områden.
Avslutningsvis får du en intervju med Youtubern Johan Hedberg, aka Matgeek, om hur han tyckte det var att köra en riktig Formel 1-bil på Scandinavian Raceway i Anderstorp.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Drygt två veckor kvar vilket känns närmast overkligt, börjar komma info från F1 nu runt hur allt ska ske.
Nyheterna kring testerna ? känns som länge sedan där t ex DAS var jättegrej när det begav sig + den "Rosa Mercedesen" som Racing Points bil döptes till.
Vad har hänt sedan dess: Förutom sim-racing så har Ricciardo skrivit på för McLaren, Sainz för Ferrari och Vettel ska lämna densamma.
Ett än lägre budgettak har införts, 2021-reglementet framflyttat till 2022, samma bilar 2021 men med utvecklingsbegränsningar.
Hade detta kunnat ske utan Corona?
Vi tittar lite på kalenderns utformning, hur skulle det kunna se ut efter de 8 första racen i år baserat på fjolårsresultaten.
Vidare när det gäller kalender, två race i Bahrain varav ett på en ?nästanoval?? Kina erbjudna arrangera två race och Algarve och Mugello i förhandlingar med F1
Kvalrace och omvänd startordning röstades ner inför 2020 men är på bordet igen, nu för 2021 med annat röstningsförfarande och därmed lättare att få igenom.
Lagom till säsongen drar igång drabbas Mercedes av ett stort avbräck när Andy Cowell, chef för Mercedes High Performance Powertrains HPP, väljer att söka nya utmaningar utanför F1. Motivation för ingenjörer är lika viktig som för förare?
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Med start av F1-säsongen nu bekräftad till den 5 juli i Österrike är det såklart intressant vad teamen nu gör för att komma igång. Hur förbereder förarna sig och hur hanterar teamen de nya protokoll som måste följas i coronavirusets spår?
Den kalender som presenterats så här långt är på 8 race och enbart i Europa, hur sannolikt är det att kunna genomföra några race utanför EU? Vi hör även att Italienska Mugellobanan är en av flera kandidater till att arrangera race om det skulle bli fler bortfall av ordinarie race.
Indycarpremiär i lördags men tyvärr utan någon svensk framgång att tala om även om det var nära. Podden gästas av både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson som ger sin syn på säsongens första race och varför det blev som det blev
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
ÄNTLIGEN! En kalender för inledningen på F1-säsongen har nu kommit med de åtta första racen, givetvis reaktioner på detta i veckans pod.
Omvänd startordning är på förslag från Formel 1 för några kvalrace nu i samband med uppstarten av årets mästerskap. Janne och Erik fick tag i journalisten som grävde fram den storyn, Mark Hughes, och reder ut hur detta skulle vara tänkt att fungera.
Innan F1 drar igång i början på juli startar Indycar kommande helg sin säsong. Natten mot lördag körs premiären på Texas Motor Speedway, ett endagsevent med träning, kval och race under en och samma dag som kommer ställa stora krav på både team och förare. Marcus Ericsson och Felix Rosenqvists teamkamrat hos Chip Ganassi Racing, Scott Dixon, gästar podden och ger in syn på att äntligen få komma igång.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Ny signatur och nytt namn från och med denna vecka - Viaplay F1 Podcast! Innehållet känns dock igen, Janne Blomqvist och Erik Stenborg med det senaste kring Formel 1.
Just denna vecka det senaste kring F1-kalendern som inte riktigt tagit form ännu. Just nu frågetecken kring Silverstone och deras möjlighet att arrangera Storbritanniens GP x 2. Brittiska myndigheter kommer, när landet öppnar upp i Juni, att kräva 14 dagars karantän för alla som varit utanför landet. Just detta komplicerar för Formel 1 som dock inte gett upp möjligheten att få dispens och endast behöva gå i karantän i fem dagar.
Simracingen fick som bekant en boom när det stod klart att all riktig racing låg nere. Hur står sig intresset nu när det passerat några månader, Janne och Erik debatterar och delar ut plus och minus kring just simracingen.
Racing Point blir från 2021 Aston Martin F1 Team och blir mer och mer intressant ur flera aspekter med starkare och starkare band till Mercedes.
Avslutningsvis vad som beslutats kring nya regler med ett fastställt budgettak, enklare för Liberty att ändra helgformat under 2020 och en begränsande utvecklingskvot som tas i bruk från 2022. Tanken med detta är att än mer försöka jämna ut förutsättningarna mellan teamen
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Nascar blev först med att starta om sin säsong efter det ofrivilliga coronauppehållet och levererade en bra tillställning trots tomma läktare. Erik tycker ändå det saknas något när publiken inte finns på plats, frågan är hur det blir för Formel 1 om man kommer igång till slut?
Janne och Erik tycker självklart till om förarkarusellen som satte fart i mitten på förra veckan med Carlos Sainz till Ferrari och Daniel Ricciardo till Mclaren. Men vad händer egentligen med Sebastian Vettel och är verkligen Fernando Alonso på väg att göra comeback?
Formel 1 försöker som sagt få fart på sin säsong och brittiska Silverstonebanan har en principuppgörelse med Formel 1 om att köra två race på en reviderad kalender. Dock krävs undantag från de karantänsregler den brittiska staten satt upp på 14 dagar för de som varit utanför landet. Formel 1 och Silverstone har hoppats på undantag från dessa regler ner till enbart 5 dagar för att kunna genomföra racen.
Formel 1 försöker även komma överens om ett lägre budgettak än det som tidigare beslutats på 175 miljoner dollar. Nu verkar ändå alla tycka att 145 miljoner dollar kan fungera med en glidskala ner till 130 miljoner år två och tre. Bl a Ferrari skulle därmed behöva omfördela sina resurser avsevärt och har börjat titta på alternativa serier att köra i vid sidan av Formel 1 för att hålla personalen med jobb
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Ett fullmatat avsnitt av F1-podden börjar såklart med nyheten att Sebastian Vettel lämnar Ferrari efter den här säsongen. Björn Wirdheim gästar ger sin syn på saken samt vad han tror om race på Silverstone om F1-säsongen drar igång med brittiska regeringens beslut att nu tillåta idrottsevenemang från den 1 juni.
Indycar drar igång sin säsong på Sveriges nationaldag den 6:e juni. Tid för att fira detta finns därmed inte för våra svenska förare Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist som dock, i veckans podd, delar med sig kring hur det känns att äntligen få köra racerbil på riktigt igen.
Trots "lockdown" världen över har många förare hittat sätt att hålla tävlingsnerven vid liv genom diverse simulatorracing något som enligt Dr Riccardo Ceccarelli, gäst i veckans podd, är helt nödvändigt för att kunna vara förberedd när säsongen väl drar igång.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Nytt härligt avsnitt av F1-podden som bl a avhandlar det nya än lägre budgettaket som troligen blir verklighet från 2021.
Janne och Erik resonerar också kring Red Bulls teamchef Christian Horners förslag om att tillfälligt tillåta kundbilar för att underlätta för de mindre teamen ekonomiskt.
Det blev ingen lyckad avslutning på Indycars Iracing Challenge den gångna helgen. Åtminstone två förare stack ut med tämligen omdömeslöst beteende vilket vållat en hel del kritik. Spel eller verklighet - borde man ändå inte uppföra sig sportsligt?
Sist men inte minst får du en lång härlig intervju med den ende svensken i Mclarens Formel 1-stall. Henrik Ringnér har nog enligt många ett drömjobb som Creative Producer Video med ansvar för allt det rörliga material som teamet lägger ut på sociala medier. Hur hamnade egentligen en ung kille från Bjärred, utan tidigare motorsportbakgrund, i Formel 1-depån?
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.
Gårdagens besked från Formel 1 att man nu har en verklig plan för en ny kalender med start i Österrike den 5 juli är förstås huvudämnet i veckans F1-podd. Till sin hjälp att diskutera detta har Janne och Erik bjudit in brittiske F1-journalisten Scott Mitchell som har god insikt i arbetet som F1 gjort och gör för att förhoppningsvis komma igång med årets säsong när hälsoläget tillåter.
Erik ifrågasätter denna vecka hur smart det var av Indycar att bjuda in F1-förarens Lando Norris att köra Indycars Iracing Challengeracet på COTA. Lando är inte bara en talangfull förare i Formel 1, han är även absolut världsklass när det gäller sim-racing och slog också samtliga Indycarförare.
See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.