Sveriges 100 mest populära podcasts
Efter en lång och händelserik säsong är det äntligen dags att sammanfatta vad som hörts i podden under tiden. Hör Jonas Jarlmark förklara porpoising som vi sett komma och gå under säsongen. Återupplev Marcus magiska vinst i Indy 500 och Eriks unika intervju med mästaren. Dessutom ett helt gäng oförglömliga krönikor och intervjuer som bara hörts i podden hos Podme.
Många fler inslag, intervjuer och krönikor hör du varje vecka hos Podme!
Förväntningarna har varit höga inför F1-säsongen 2022. Skulle bilarna, och däcken, leverera omkörningar så som det var tänkt? Ja, det gjorde de ju? Eller? Just den frågan är är något som Janne, Erik och Marcus Ericsson ställer sig en aning frågande till.
Efter ett Grand Prix ska det enligt tradition delas ut tummar och de där tummarna visar sig vara både väntade och oväntade - vi får också höra Leclercs, Verstappens, Magnussens och Ross Brawns egna ord om premiären.
Ja, just det, att Marcus själv besökte podiet på Texas Motor Speedway efter söndagens IndyCar-race - det har vi såklart inte glömt bort!
Ni har väl inte missat att alla nya avsnitt släpps hos PodMe?
https://podme.com/se/viasat-motors-f1-podd
Vi hörs!
/Janne, Marcus & Erik
Teaser: Avsnitt 340 - Nystart
I veckans avsnitt går Janne, Erik och poddens nya F1-expert, Marcus Ericsson, igenom allt inför den efterlängtade premiären av Formel 1-VM 2022.
Vi får en exklusiv inblick i den dagbok Marcus förde om banorna under sin tid i F1 och samtliga stall får årets första tummar upp och ned. Dessutom bjuds det på en ny krönika om en person som gjort avtryck på Formel 1 och Marcus ringer upp sin gamla Performance Engineer, Alex Chan, för att höra mer om läget inför säsongen.
Med koden ?F1? får ni en hel månad gratis lyssning - signa upp er via länken nedan!
https://podme.com/se/viasat-motors-f1-podd
Vi hörs!
/Janne, Marcus & Erik
Samtidigt som F1-säsongen 2022 närmar sig - och inför veckans tester i Bahrain haglar nyheterna tätt; Max Verstappen har skrivit nytt kontrakt med Red Bull, Imola kommer att finnas kvar på kalendern och en styrning i Formel 1 har plötsligt blivit ledig.
För det är ju så att Rysslands invasion av Ukraina även har fått återverkningar på sporten - och inte minst Haas-teamet och deras, numer, före detta förare Nikita Mazepin.
Veckans avsnitt spelades in live inför publik på Bodegan i Lindvallen med hjälp av Huski Chocolate - första, men förhoppningsvis inte sista, gången i F1-poddens historia. Därav är ljudbilden en aning annorlunda.
Oavsett det så går Janne och Erik igenom vilka av stallen som verkar vara backmarkers, mittfält och topp efter de tre första testdagarna i Barcelona - inklusive det ny-gamla aerodynamiska fenomenet porpoising som gjorde att bilarna skuttade fram likt delfiner på den långa rakan.
Marcus Ericsson ansluter även till podden för att berätta om IndyCar-premiären i St Pete, hans syn på de nya F1-bilarna och den roliga nyheten att han, tack vare Podme, ansluter till podden som permanent F1-expert kommande säsong!
De nya bilarna har körts på bana, Alpine har en ny teamledning (och nya förvirrande färger), FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem har presenterar de förändringar som ska undvika en återupprepning av debaclet i Abu Dhabi, Ferraris bil är en 11:a, Andretti vill fortfarande driva stall i Formel 1 och det är IndyCar-premiär i helgen? Att säsongen närmar sig med stormsteg är tydligt sett till allt det som Janne och Erik går igenom i veckans avsnitt.
Och inte nog med det förresten, det bjuds även på intervjuer med Lewis Hamilton, George Russell, Toto Wolff, Charles Leclerc och Mattia Binotto
Formel 1-säsongen 2022 närmar sig med stormsteg - det märks inte minst då stallen börjat släppa sina nya bilar under det helt nya reglementet som tas i bruk denna säsong. Trots att flera av bilarna vi sett hittills kan komma att se väldigt annorlunda ut till premiären i Bahrain så tittar Janne och Erik närmare på stallens olika koncept - och vilka som har snyggast färger.
Inför McLarens launch meddelade även stallet att Lando Norris kommer att stanna i teamet från Woking fram till och med 2025 - pga denna ovanliga nyhet så bjuder vi även på en intervju med Norris och hans teamchef Andreas Seidl.
F1 Commission hade även ett möte tidigare i veckan där bland annat nyheter om sprint-race presenterades - däremot så saknades nyheter om det som de flesta i F1-världen väntar på; Vad hände egentligen under VM-avgörandet i Abu Dhabi 2021?
Sist, men inte minst, checkar Janne och Erik in med Felix Rosenqvist som tidigare i veckan körde sin enda testdag inför IndyCar-säsongen på Sebring i Florida.
Lewis Hamilton är tillbaka, åtminstone på social medier. Efter en längre tids bortavaro dök han häromdagen upp igen på sin instagram och förkunnade "I've been gone, but now I'm back! Lewis Hamilton är sannolikt mer sugen än någonsin tidigare att vinna ytterligare en VM-titel, den som många tycker han blev bestulen på förra året.
Flera F1-förare, både aktiva och före detta, var på plats i Piteå i helgen för att köra Race of Champions. Erik Stenborg var där för poddens räkning och han delar med sig av sina intryck i iskylan. Viaplay F1 Podcast hade även brittiske F1-journalisten Scott Mitchell i depån och han lyckades få en pratstund med både Mick Schumacher och Indycarstjärnan Colton Herta.
Lanseringssäsongen har dragit igång med Haas som visat sin VF22. Rapporterna talar om att det finns anledning till viss optimism hos Haas som efter att ha gått på sparlåga under pandemin nu återigen satsar framåt.
Sist en lite tillbakablick på tidigare innovationer inför stora regelförändringar där några blivit väldigt lyckade medan andra inte fungerat alls
I veckans avsnitt börjar vi äntligen känna doften av bandepå igen när racingsäsongen är på väg att på allvar starta igen, närmast med Rolex Daytona 24h. En som debuterar, både i sportvagn men också i ett 24-timmaras-race, är Marcus Ericsson. Med bara en månad kvar till Indycar-premiären är detta ett välkommet race att ruska av sig den värsta rattrosten i. Du hör Marcus om förberedelserna inför och vilka utmaningar som väntar kommande helg i Florida.
En som redan kört en tävling, troligen den enda i år, är förre F1-experten Eje Elgh. Tillsammans med sonen Alex körde han regularity-klassen i årets Dakar-rally vilket visade sig vara en tuff utmaning på alla sätt. Erik Stenborg fick tag i Eje hemma i Karlskoga nyss hemkommen från Saudi.
Självklart blir det Formel 1 också där Janne och Erik funderar lite kring den kommande säsongen med ett helt nytt reglemente. Inte lätt att designa en helt ny bil från mer eller mindre ett blankt papper. Vilka kommer träffa helt rätt? Kommer någon gå bort sig helt? Många frågor som kommer få ett svar så fort säsongen drar igång. En titt på senaste gången man gjorde en riktigt stor förändring visar att det kan bli en del omkastningar.
Omslagsbild: IMSA
I veckans avsnitt tar Janne och Erik hjälp av brittiske F1-korrespondenten Scott Mitchell för att ta reda på vad som nu händer kring den utlovade utredning FIA (internationella motorsport förbundet) ska göra efter det som skedde i avslutningen av finalracet i Abu Dhabi. Det har nog inte undgått någon de kontroversiella beslut som tävlingsledaren Michael Masi tog som fick stor påverkan på utgången av både racet och hela VM-fighten. Scott Mitchell delar med sig av senaste nytt och även hur han ser på vad som borde göras för att alla parter ska kunna komma vidare.
Det blir även ett kortare nyhetssvep med bl a några rätt oväntade avhopp i teamledningen hos Alpine. Du får också datumen för presentationen av tre av teamens nya bilar.
Med dryga två månader kvar till F1-premiären är det dags för förutsägelser runt hur den kommande säsongen kan tänkas komma att se ut. Men, med tanke på att ingen vet ett endaste dugg om stallens prestanda så blir dessa förutsägelser...ganska vågade.
Det vi dock vet är att F1-säsongen 2022 kommer att bli tuff, inte bara sett till fighterna på banan, utan också för alla de som jobbar inom Formel 1. 23 tävlingar ska klämmas in på bara 38 helger, vilket i sin tur innebär ett ännu slitsammare schema för de som kanske jobbar flest timmar i hela F1; mekanikerna. Janne och Erik in med Charlie Häggstam, en person som levt livet som F1-mekaniker under sex säsonger.
Veckans avsnitt handlar uteslutande om förväntningar och funderingar kring säsongen 2022. Janne och Erik bad er lyssnare att ställa de ev frågor som finns inför kommande säsong och ett urval av dem har de försökt svara på.
Det blir storfrämmande i veckans avsnitt när Janne leverera sin julklapp till Erik, att de skulle få en pratstund med Arrow Mclarens Indycarförare Pato O'Ward som precis gjort sin första riktiga Formel 1-test i Abu Dhabi.
Vidare blir det lite om den polarisering som skett i Formel 1 under året med två väldigt tydliga läger bakom antingen Lewis Hamilton eller Max Verstappen. Alla har inte kunnat hantera den frihet de flesta i världen har när det gäller hur vi får uttrycka sig, i synnerhet på social medier, vilket bl a Williams Nicolas Latifi fick erfara när han indirekt blev indragen i avgörandet av årets säsong.
Janne och Erik tar sig även en titt på enskilda prestationer under året
En dryg vecka har passerat sedan den märkliga avslutningen av årets F1-säsong, en av det absolut bästa genom alla tider. Sedan dess har Internationella bilsportförbundet fått en ny president, en president som har lite att tag tag. Men vad gör egentligen en FIA-president och vem är den nya som ersätter Jean Todt?
Lewis Hamilton dök inte upp på den prisutdelning som alltid går av stapeln efter säsongen, något han enligt reglerna måste närvara vid om han är en de ttre främsta i mästerskapet. Troligen ett statement från Lewis sida då han kände sig bortdömd efter finalen. Mercedes teamchef Toto Wolff, som heller inte närvarade vid FIA-galan, har antytt att det kanske inte är säkert att Lewis Hamilton fortsätter sin hittills så framgångsrika karriär. Janne och Erik spekulerar i hur troligt ett sådant scenario är och vem som skulle kunna vara aktuell att ersätta.
Vi hör några förare om de nya 18 tums däcken som börjar användas nästa säsong och Formel 1 verkar nära att få en ytterligare motortillverkare från och med säsongen 2026
Veckans avsnitt kommer såklart uteslutande att handla om säsongsfinalen i söndags som fick ett så dramatiskt slut, men också väldigt kontroversiellt. Ingen har väl missat hur det gick till men för att vara säker får du höra de sista dramatiska minuterna av racet inkl radiotrafik från både Lewis Hamilton och Max Verstappen.
Vi bjuder också på lång intervju med den nykorade mästaren där Max Verstappen ger sin bild av hur denna fantastiskt spännande säsong varit utifrån hans perspektiv.
Självklart gör vi vårt bästa för att analysera det märkliga slutet på loppet som blivit så kritiserat av många för att gjorts enbart för underhållningens skull istället för det bästa rent sportsligt.
F1 podden denna vecka spanar framåt mot Saudi Arabiens GP. Vad håller Janne och Erik koll på lite extra inför säsongens näst sista helg? Max Verstappen är den enda av de två längst fram som har möjlighet att säkra titeln denna helg, Ferrari kan säkra tredjeplatsen i konstruktörs-vm och Valtteri Bottas kan säkra tredjeplatsen i förar-vm, bland mycket annat. Banan i Saudi Arabien är återigen en helt ny med allt vad det innebär för team och förare. Vem passar den bäst? Red Bull eller Mercedes?
Självklart minns vi också nyligen bortgångne Sir Frank Williams, en av de mer legendariska teamägarna in F1-historien.
Efter en av de bättre körningarna genom F1-historien lyckades Lewis Hamilton vinna Brasiliens GP på ett mycket övertygande sätt. Detta trots två bestraffningar och en tuff batalj på banan med Max Verstappen som så när slutade med en ny krasch så självklart finns det mycket att prata om när det gäller racet i Sao Paulo.
Janne och Erik delar givetvis ut tummar upp och ner och är Audi på väg att köpa Mclaren?
Sist men inte minst en titt framåt mot kommande helsg race i Qatar. Aldrig tidigare har Formel 1 tävlat i Qatar, Moto GP däremot har kört på Losailbanan sedan 2004. Vad kan vi förvänta oss av Qatars GP, med en VM-fight som är hetare än någonsin blir det extra intressant med denna nya utmaning för team och förare
I veckans avsnitt plockar vi ner Mexikos GP med massor av tummar upp och ner. Hur är det egentligen med Max Verstappen och Lewis Hamiltons titeldrömmar, pekar tummen upp eller ner?
Ni hör kommentarer från samtiliga förare på pallen plus Valtteri Bottas och Pierre Gasly där åtminstone den senare förtjänar en rejäl tumme upp, men hur ser framtiden ut för fransmannen? Erik Stenborg är lite oroad å Gaslys vägnar.
Till helgen nytt race igen med Brasiliens GP, eller Sao Paolos GP som det faktiskt heter i år, som det andra loppet i denna "tripple header" och tillika säsongens sista Sprinthelg. Erik och Janne diskuterar om Interlagos passar för formatet eller inte.
Racevecka igen och podden, idag förstärkt med Björn Wirdheim (Erik Stenborg på semester), lägger såklart stort fokus kring Mexikos GP på Autodromo Hermanos Rodriguez som banan heter i Mexiko City. Den tunna luften uppe på över 2000 meters höjd gör detta lopp till en speciell utmaning.
I övrigt diskuteras det faktum att det inte blev någon affär mellan Andretti Autosport och Sauber. Inget ytterligare team från USA och således gick chansen för Colton Herta att få köra i F1 om intet - för den här gången är bäst att tillägga.
Björn och Janne diskuterar även F1-sprintar, vad "show and tell" är för något och att nästa års bilar mot alla odds blir näst intill lika snabba som årets.
Du år även höra en glad rapport från vår senaste svensk att testa en Indycar bil. Linus Lundqvist fick chansen att köra en dag för Andretti Autosport på Indianapolis Motor Speedways GP-slinga.
400 000 personer. Så många var på plats på Circuit of the Americas för att se USA:s Grand Prix. Janne och Erik konstaterar att Formel 1 som sport definitivt är på uppgång. Förutom det stora besökarantalet på COTA kan det också bevisas genom en mängd intressanta svar från den undersökning som Motorsport.com tagit fram bland F1-fans över hela världen.
USA:s Grand Prix som tävling var också en fin tillställning ? det delas ut tummar hej vilt och de båda fördjupar sig även i omkörningsdebaclet mellan åldermännen Fernando Alonso och Kimi Räikkönen.
Sist, men absolut inte minst, så checkar vi även in med Milla Sjöstrand, den lovande kartingföraren som var en av fyra förare som tog sig vidare i FIA:s initiativ Girls on Track på Paul Ricard den gångna helgen. Slutmålet är en plats i Ferrari Driver Academy.
I veckans avsnitt blir det senaste nytt kring den nyligen presenterade F1-kalendern för 2022. Janne och Erik resonerar kring hur det kommer mottas att Formel 1 väljer att åka fram och tillbaka över jordklotet ett par gånger när Kinas GP nu blivit ersatt av Imola.
Vidare diskuteras det allt större inflytande Saudi Arabien verkar få på F1 med bl a ett eget race och nu även rykten om att Aramco, landets oljebolag, är på väg att bli Mercedes huvudsponsor (något som dock förnekats av alla inblandade)
Före detta f1-mekanikern Charlie Häggstam gästar denna vecka och svarar på era frågor och det tittas avslutningsvis framåt mot USA:s GP i Austin kommande helg
I veckans avsnitt mycket fokus på Lewis Hamilton och de alternativ han hade i slutet av Turkiets GP med slitna regndäck på bilen. Erik Stenborg redogör för tre olika scenarion som hade kunna ge en annan utgång än vad det nu blev.
Erik och Janne delar som vänligt ut tummar upp och ner för bra respektive mindre bra insatser, tummar som mer ska tas som diskussionsunderlag för de prestationer som plockas upp snarare än en absolut sanning.
Alla blickar mot Turkiets GP i veckans avsnitt. Lewis Hamilton och Mercedes har hamnat i ett prekärt läge kring om/när de måste ta en ny motor. Janne och Erik konstaterar att detta är svårt att spekulera i utan att ha alla data kring hur Hamiltons nuvarande motorer mår men att det är ett svårt beslut även med all data tillgänglig står utom allt tvivel.
Vidare har Formel 1 presenterat sina planer för nästa års kalender som ser ut att bli 23 race lång fördelad över 36 helger. Tufft program således för alla inblandade där något som står ut ändå är att man räknar med att en tredje del av helgerna kommer vara en s k sprinthelg.
Volkswagen Group visar allt mer intresse för Formel 1 och sägs vara på väg in i sporten som motorleverantör från 2026 under förutsättning att det nya motorreglementet blir justerat från vad det är nu. Janne ger en kort kurs i nuvarande reglemente och hur framtidens kan komma att se ut.
Janne och Erik håller som vanligt ögonen på ett antal saker inför Turkiets GP och sist men absolut inte minst får du träffa Emma Wigroth som är en av fyra svenska tjejer som är uttagen till FIA Girls on Track Rising Stars. Emma berättar vad detta initiativ är för något och vad hon hoppas det ska ge.
IndyCar-säsongen 2021 avslutades den gångna helgen i Long Beach, Kalifornien. Inför säsongsavslutningen bad vi Anders Krohn, som programledde Viaplays IndyCar-sändningar 2019, ta ett snack med Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. De tre möttes upp på ett kafé i Carmel, några mil norr om Indianapolis, under en av Marcus och Felix reguljära cykelturer för att tala om deras första tre år i USA - på och utanför banorna.
Intervjun sändes i korthet inför Italiens Grand Prix, men samtalet var så pass intressant att vi beslutade oss för att publicera den i sin helhet här i podden.
I veckans avsnitt naturligtvis reaktioner på Rysslands GP som blev precis hur spännande som helst. Faktum är att hela den här säsongen håller på att bli en riktig klassiker och Erik Stenborg funderar på om detta t o m kan vara den bästa säsongen hittills i F1-historien. Stora ord såklart och väldigt svårt att jämföra säsonger mot varandra men att den en av de bättre på mycket länge kan även Janne Blomqvist hålla med om.
Det delas som vanligt ut en massa tummar upp och ner efter Rysslands GP med röster från flera av hudrollsinnehavarna i detta drama.
Avslutningsvis en reflektion över årets Indycarsäsong som tog slut i söndags med avslutningen i Long Beach. Titeln gick till spanske Alex Palou som imponerat stort på alla i år, inte minst på Janne och Erik.
Mycket Ryssland i veckans avsnitt då Formel 1 kör Rysslands GP i Sotji kommande helg. Just Sotji är väl ingens egentliga favorit på kalendern även om banan har sina egenheter som gör den lite intressant ändå, vill man t ex starta från pole? Janne och Erik reder ut vad som gäller.
Inför Rysslands GP ska man hålla ögonen på Mercedes som hittills är 100 %-iga i Ryssland med seger samtliga 7 gånger vi kört i Sotji.
Vidare bör du hålla koll på VM-fighten där Janne och Erik undrar om "rules of engagement" har ändrats efter senaste sammanstötningen i Italien eller är det fortsatt full attack från både Lewis Hamilton och Max Verstappen?
Daniel Ricciardo var för ovanlighetens skull den starkare i Mclaren på Monza, trendbrott eller en tillfällighet?
Vem tar plats bredvid Valtteri Bottas i Alfa Romeo 2022 och kan Williams fortsätta plocka poäng efter fyra raka poänggivande race
Italiens GP var F1:s andra försök att köra en F1 Sprint, det lite annorlunda formatet som ska testas tre gånger i år. Utfallet denna gång tyckte både Janne och Erik blev bra, en uppfattning som inte delas av alla.
Racet blev dramatiskt med en ny sammanstötning mellan de två som gör upp om årets VM-titel, Lewis Hamilton och Max Verstappen. Vad hände egentligen och varför? Hur ska man se på bestraffningen som Max Verstappen fick, Janne och Erik ger sin syn på saken.
Självklart delas det även ut massor med tummar både upp och ner plus en sammanfattning av Indycarracet i Portland
Nederländernas GP blev en succé på alla plan för för arrangören. Perfekt väder, massor av publik och seger för hemmasonen Max Verstappen. Janne och Erik tittar givetvis närmare på racet och varför det blev som det blev där Mercedes försökte allt men inte riktigt räckte till.
Max Verstappen som fenomen är också intressant att avhandla, sällan har man sett en idrottsman mobilisera hela befolkningen på ett liknande sätt som Verstappen gör där alla unisont verkar sluta upp bakom honom oavsett om det är på arenan eller hemma vid tv-apparaten.
Det rör sig på förarmarknaden där inte mindre än fyra förare fått klart med sina hemvister för nästa säsong.
Sist men inte minst en titt framåt mot Italiens GP där vi ska köra säsongens 14:e race men också säsongens andra sprint.
Historieböckerna kommer att påvisa att Belgiens Grand Prix genomfördes den 29 augusti 2021. Men om en biltävling körs utan att någon tävlar, är det då verkligen en tävling?
Efterspelet av ?tävlingen? på Spa-Francorchamps har i mångt och mycket handlat om just detta. Vad hände egentligen? Varför blev det som det blev och vad kunde har gjorts annorlunda? Det är något som Janne och Erik försöker att svara på i veckans avsnitt ? inte minst med hjälp av intervjuer med tävlingsledaren Michael Masi, Formel 1:s VD Stefano Domenicali och Lewis Hamilton.
Oavsett vad man tycker i den frågan så tävlades det åtminstone på lördagen, vilket betyder att det såklart måste delas ut tummar upp och ned. Och ni kan nog redan på förhand räkna ut vem i fältet som får den största tummen upp.
Och det är såklart racevecka igen då Nederländernas Grand Prix på Zandvoort står för dörren och ni får självklart alla förutsättningar inför det vi alla hoppas ska bli en riktig tävling ? utan citationstecken den här gången!