Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Säljpodden

Säljpodden

Säljpodden är en podcast för säljare, säljchefer, marknadsförare och företagare. Podcasten drivs av Säljarnas Riksförbund och tar upp ämnen inom försäljning och marknadsföring och gästas av intressanta människor.

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

saljpodden.se

Avsnitt

Sara Dalsfelt - Hur bygger du livslånga relationer?

Ett samtal om hur du bygger livslånga relationer och hur du bygger ett starkt personligt varumärke! Sara Dalsfelt inkubator på Adway och expert på sociala medier, HR tech och på att bygga personligt varumärke. Hon syns frekvent på Linkedin där hon på relativt kort tid skapat sig ett namn hos 1000 tals följare som följer dels hennes inlägg som hennes show Linkedin Live. Sara ger tips kring hur du bygger personligt varumärke, hur man inom sälj och HR får med sig ledningen på tåget mot att automatisera och effektivisera processer, hur du blir attraktiv för rekryterare, och mycket annat!

 

Sara berättar öppet om strategier men går också konkret in på hur du bör tänka och vad du faktiskt kan och bör göra för att skapa värde för din målgrupp..

 


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.

********************


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-29
Länk till avsnitt

Sara Dalsfelt - Fast i en källare till storaffär i morgonrocken

Sara Dalsfelt är expert på sociala medier, HR tech och på att bygga personligt varumärke.


Hon syns frekvent på Linkedin där hon på relativt kort tid skapat sig ett namn hos många lojala följare. Sara har en ostoppbar personlighet som hon verkligen släpper loss i detta avsnitt där hon berättar om sina bästa och värsta säljminnen.


Som när hon skapade show i Mellbystrand och med bruten handled sålde jordgubbar utan att låta någon passera hem utan att få med sig minst 3 liter jordgubbar.

Om en storaffär som gjordes i morgonrock!

Om kundmötet som gjorde att hon flydde i skräck.

Vi dyker in i en del konkreta tips och reflektion kring kvinnligt och manligt. Ja, jäklar vad vi hinner med i detta teaseravsnitt!


Nästa vecka hör ni Sara i ett längre avsnitt där hon ger råd kring hur DU bygger personligt varumärke, hur man inom sälj och HR får med sig ledningen på tåget mot att automatisera och effektivisera processer, hur du blir attraktiv för rekryterare och mycket annat förstås! 


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.

********************

/KenP.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på FacebookInstagram och Linkedin. Tack! D.S

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-22
Länk till avsnitt

Johan Segergren - Stolta säljare och livslånga affärsrelationer

? Möt Johan Segergren (SE i bolagsnamnet WISE). Ni får höra om Johans framgångsrika karriär som säljare, entreprenör och VD. Ett samtal om genuin stolthet över säljyrket, många konkreta säljtips baserat på egen erfarenhet och ett samtal om nyfikenhet. Hur går vi från att ordet är en klyscha till att det "de facto" är en verklighet och kan användas till säljarens fördel.

Ken Skoog möter återigen Johan Segergren, Johan har varit VD för flera framgångsrika konsultverksamheter.


Förra avsnittet där lyssnarna fick ta del av Johans säljminnen var milt uttryckt uppskattat av många! 


Johan är väldigt passionerad kring försäljning och av att skapa tillväxt. Han berättar i detta avsnitt varför han i sina roller som VD alltid avsätter stor del av sin tid till att träffa kund och varför försäljning är viktigt om du vill nå en ledningsgrupp eller styrelserummet. Johan ger oss också tre av sina framgångsfaktorer:


?Hyperlyssnande

?Påläst och påställd

?Kylighet


Ge oss dina tre framgångsfaktorer!


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.

********************


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-15
Länk till avsnitt

Johan Segergren - Svett och ljusblåa skjortor

Ken träffar Johan Segergren, entreprenören och VDn som älskar försäljning. Johan delar med sig av såväl roliga som dråpliga säljminnen. Lyssna, skratta och lär!


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-08
Länk till avsnitt

Mathias Härenstam inspirerar och antar en svår utmaning

Vad är egentligen säljkultur, vilka ritualer krävs, vilka beteenden krävs? Ett fantastiskt möte med Mathias Härenstam som berättar hur han arbetat och arbetar med att bygga starka säljkulturer för bolag. Konkreta råd och tips kombinerat med roliga historier. Dessutom, Mathias är en modig man som antar utmaningen och coachar mig live med hjälm av metoderna aktivt lyssnande och kraftfulla frågor. 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-01
Länk till avsnitt

Mathias Härenstam - Du måste våga sticka ut

Ken Skoog möter Mattias Härenstam som i detta ?inför avsnitt? minns tillbaka och delar med sig av säljminnen. En story om hur man vänder en klart skeptisk kund till en väldigt positiv kund genom att vara modig och utmana. Om hur en extremt bra relation ledde till tappad affär på grund av ett misstag. Om hur en opportunistisk kontakt med en främmande amerikansk CEO ledde till storaffär. Kul och lärorikt med flera konkreta tips. 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-25
Länk till avsnitt

Angela Ahola - Dina dolda drivkrafter

Ken möter Angela Ahola, doktor i psykologi och prisad talare och författare. Tre drivkrafter styr våra liv, behovet av relationer, status och kunskap. Historisk har dessa psykologiska behov hjälpt oss att överleva, men lägger idag ofta krokben för oss. Avsnittet ger bakgrunden till forskningen och konkreta tankar kring hur du bör tänka och göra som säljare. 


7 punkter att ta med sig från dagens avsnitt:

Öka känslor av ?vi?. Hitta likheterna - åsikterna och erfarenheterna som ni delar. Om kunden och du upplever er som lika uppstår mer positiva känslor.Få kunden att känna sig framgångsrik. Vi vill vara viktiga, lyckade, sedda och bekräftade - ha status. Klart du behöver förmedla att du är bra. Men inte på bekostnad av att få din kund att känna sig lyckad. Ställ frågor och ge en ärlig komplimang och möjlighet finns.Lär dig hantera exponering. Ju fler gånger vi ser något, desto mer gillar vi det. Så, ju fler kunden ser dig eller din produkt, desto högre blir sannolikheten att hon eller han börjar gillar det. Men - bli inte tjatig! Ha fingertoppskänsla. Undvik multitasking. För att fungera på toppen av din maximala potential behöver du rikta din uppmärksamhet mot en uppgift i taget. Ha rätt storlek på dina mål. Ett smart sätt att jobba med mål är att dela upp dem i lagom portioner, delmål. Helst så att du, varje dag, kan känna att ?där satt den!?.Jämför dig inte! Om du ändå gör det så välj någon som liknar dig och inte en världsmästare. Anteckna för hand - i kundmötet. Dels blir laptopen en barriär er emellan. Dels är en skärm mer av en distraktion i relationen. Plus, anteckningarna blir bättre!********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-18
Länk till avsnitt

Säljminnen med Ken och Angela Ahola

Ken Skoog möter Angela Ahola, doktor i psykologi, talare och författare till bland annat ?Konsten att göra intryck? och nyutkomna ?Dina dolda drivkrafter?. I detta ?inför avsnitt? delar både Ken och Angela med sig av några säljminnen. Nästa vecka kommer ett längre avsnitt med Angela där vi pratar om just våra dolda drivkrafter, hur de påverkar oss och våra möjligheter att göra ett bra trovärdigt intryck. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-11
Länk till avsnitt

Arvid Axland - Jakten på känslan

Vi är inte så rationella som vi tror. Det är heller inte VAD du säljer som är viktigast utan mycket mer VARFÖR och HUR du säljer och kommunicerar som gör skillnaden. Möt Arvid Axland, grundare till Pool kommunikationsbyrå och författare till boken ?Jakten på känslan? i veckans avsnitt av Säljpodden som pratar om just detta och om behovet att skapa en stark upplevelse. En stark produkt eller tjänst i sig räcker inte för att skapa ambassadörer. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-04
Länk till avsnitt

Arvid Axland - Rätt värde och rätt värderingar är avgörande

I dagens avsnitt gästar Arvid Axland, grundare för Pool kommunikationsbyrå och författare till boken "Jakten på känslan", podden. Ett avsnitt där Arvid delar med sig av olika säljminnen. Han berättar om mötet där han var på väg att sälja Pool men valde att avbryta affären. Vad hände egentligen?

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-27
Länk till avsnitt

Klas Hallberg - I kundens skor

Ett roligt inspirerande samtal med Klas Hallberg, den prisbelönte föreläsaren och känd från P4 Extra. Klas pratar om kundundersökningar som inte handlar om kunden, om företag som inte vet vad värde är, om skidorna flygbolaget inte trodde han ville ha med hem och om överstekta köttbitar. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-20
Länk till avsnitt

Klas Hallberg - Mod och passion växer till möjlighet

Klas Hallberg är husfilosof i P4 extra, har vunnit Stora Talarpriset 2018 och utsetts till en av världens 9 bästa talare av Speakerrating. Nu aktuell med boken i Kundens skor. I detta korta avsnitt berättar Klas om sina bästa och värsta säljminnen och om en väldigt annorlunda och speciell incident som inträffade på ett säljmöte. Nästa vecka möter ni Klas i ett längre avsnitt där vi pratar om boken och hur generera kundvärde på riktigt.  


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-13
Länk till avsnitt

Ingrid Höög - Involvera alla i försäljningen

I ett personligt samtal som rör sig mellan vision och konkreta tips pratar jag idag med Ingrid Höög, koncernchef på HR koncernen Wise Group. Ingrid pratar om närvarande ledarskap och hur du bygger en framgångsrik säljkultur. Två områden som är väldigt viktiga generellt men som i aktuell situation är helt avgörande. Vi reflekterar också kring behovet av att ständigt utvecklas, vad är värdet och vad är faktiskt faran med utvecklingsfokus. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-06
Länk till avsnitt

Specialavsnitt 6 - Tobias Thalbäck

Intervju med Tobias Thalbäck, VD på Solidtango. Tobias berättar om hur de tvingats ställa om sin verksamhet helt inom loppet av ett par veckor. Vad hände, vad kände de och hur tänkte de. Men framförallt, vad gör de åt situatione? Tänkvärd och lärorikt.  


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-03
Länk till avsnitt

Specialavsnitt 5 - Karin Geber

Karin Geber, VD på rekryteringsföretaget och headhuntingföretaget Head Agent, gästar Säljpodden. Ta del av denna öppna intervju kring hur läget ser ut hos Head Agent just nu. Hur agerar deras kunder, hur kan kandidater tänka i dessa tider, vilken hjälp finns att få och hur har denna tid förändrat attityd och arbetssätt. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-04-01
Länk till avsnitt

Specialavsnitt 4 - Tobias Basilius

Med anledning av Corona- krisen intervjuar Ken Skoog olika företagsledare kring hur de arbetar i dessa tider. Vad borde man som företagare fokusera på nu? I dagens avsnitt möter vi Tobias Basilius, VD på Reco, som delar med sig om hur Reco hanterar denna utmaning.


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-30
Länk till avsnitt

Specialavsnitt 3 - Kim Swing

Ken Skoog intervjuar olika experter med anledning av Corona krisen. Idag intervju med Kim Swing, HR Business partner på Ahlsell, om hur det är att leda i förändring. Vi pratar om att ha respekt för att människor berörs och känner olika i den tid vi är nu. Vi pratar om vad som är viktigt att tänka på för företag, ledare och individer? Vad kan krisen komma att lära oss? 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-25
Länk till avsnitt

Ingrid Höög - Det personliga mötet

Oavsett om vi ses digitalt eller face-to-face så är det personliga mötet en väldigt stark plattform. Många möten slarvas dock bort av säljare eller ledare som är oförberedda, som inte har tydlig agenda eller tydlig avsikt med mötet. Detta är respektlöst mot såväl din egen som motpartens tid. I detta kortavsnitt ger Ingrid Höög, koncernchef på HR bolaget Wise Group, goda råd hur du bör tänka och agera före, under och efter ett personligt möte. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-23
Länk till avsnitt

Specialavsnitt 2 - Johan Åberg

I flera kortare specialavsnitt intervjuar vi såväl säljare som företagare kring hur de agerar med anledning av Corona. I detta avsnitt berättar Johan Åberg, VD på Next State, öppet om hur situationen påverkar honom. Han ser möjligheter och ger konkreta tips om hur vi kan tänka och agera. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-19
Länk till avsnitt

Specialavsnitt 1 - Tomas Wesander och Philip Gozzi

I flera kortare specialavsnitt intervjuar vi såväl säljare som företagare kring hur de agerar med anledning av Corona. Först ut är Philip Gozzi och Tomas Wesander från Stjärnsäljarpodden berättar hur ?KAP?, noggrannhet och positiva tankar leder dem framåt! 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-18
Länk till avsnitt

Arbetsrättsjurist Wilhelm Kaldo - Provision efter avslutad anställning

Ja, hur är det med rätten till provision efter avslutad anställning? I detta avsnitt reder vi ut begreppen med arbetsrättsjurist William Kaldo från Säljarnas.


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-16
Länk till avsnitt

Henrik Larsson Broman - Supertrenderna

I veckans avsnitt träffar ni en av Sveriges mest kända och bästa föreläsare inom försäljning, Henrik Larsson Broman. Henrik är forskare och trendspanare och är också en av författarna till boken Supertrenderna. I detta avsnitt pratar vi om hur försäljningen har förändrats de senaste 10 åren, vad som inte har förändrats och om ändrade köpbeteenden som slår hårt mot många organisationer. Vi pratar också om trenden ?business by empathy? som är här och värd att ta på allvar. Kanske är det också trenden som hjälper öka på stoltheten och respekten för säljyrket?! Lyssna för att höra teorier, fakta, råd, bli inspirerad och få flera konkreta råd.


Kommentera på Linkedin eller Facebook så är du med i utlottningen av boken Supertrenderna!

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-09
Länk till avsnitt

?Supertrenden Spelifiering? - Henrik Larsson Broman

I detta kortavsnitt träffar ni föreläsaren, trendspanaren och författaren till boken Supertrenderna Henrik Larsson Broman. Vi fördjupat oss i trenden Spelifiering (gamification). Vad driver trenden? Varför bör vi faktiskt ta den på allvar och implementera tankesättet? Vad är egentligen skillnaden mot den traditionella säljtävlingen? Lyssna och reflektera! 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-02
Länk till avsnitt

Henrik Larsson Broman - Alla kan vara trendspanare

Möt Henrik Larsson Broman, trendspanare, forskare och författare till boken supertrenderna. Henrik berättar om vikten av trendspaning. Varför det är avgörande för både företag som individer samt hur du faktiskt gör för att trendspana. 


Ett otroligt givande avsnitt för dig som vill få ett bättre grepp om framtiden. 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-02
Länk till avsnitt

Henrik Larsson Broman - Supertrenden Tribalisering

Hur gör du för att bygga en stam? 

Vad är det som gör att vi människor vill vara med i en viss stam? Hur måste företag och vi människor tänka på i framtiden för att bygga starka nätverk och bli ?stamledare?? 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-03-02
Länk till avsnitt

George Brontén - Stop Killing Deals

I detta avsnitt pratar Ken Skoog med George Brontén om fällor man ska akta sig för, stolthet i försäljningsyrket och förutfattade meningar som hindrar oss i vårt yrke. Hur ska man tänka för att bli framgångsrik inom försäljning? Det och mycket mer pratas det om i detta avsnitt av Säljpodden.


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-24
Länk till avsnitt

George Brontén - Stödsystem inom försäljning

I detta kortavsnitt pratar Ken Skoog och George Brontén, grundare och VD av sales enablement och CRM företaget Membrain och författare till kommande boken ?Stop killing deals? mer om systemstöd inom försäljning. Vi överöses enligt George av olika system som vi ofta inte ser värdet av. Det är dags att tänka om. Vi pratar om HUR ? i dubbel bemärkelse! Lyssna så förstår du.


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-17
Länk till avsnitt

George Brontén - "Säljare ? ett yrke att vara stolt över!"

En del har uppfattningen att man föds till säljare, den uppfattningen är direkt farlig, polariserande och begränsande och förstör synen på säljare. Att vara säljare är ett yrke att vara stolt över, ett yrke som kräver kunskaper, egenskaper och färdigheter. I detta kortavsnitt pratar Ken Skoog och George Brontén, grundare och VD av sales enablement och CRM företaget Membrain och författare till kommande boken ?Stop killing deals?, mer om detta viktiga ämne.  

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-17
Länk till avsnitt

George Brontén - Kontinuitet och uppföljning

Disciplin, ett väldigt tråkigt ord. Men samtidigt så viktigt om du vill bli bra på något eller om du vill utvecklas. Att veta vad man behöver göra är långt ifrån samma sak som att du faktiskt GÖR. I detta kortavsnitt pratar Ken Skoog och George Brontén, grundare och VD av sales enablement och CRM företaget Membrain och författare till kommande boken ?Stop killing deals?, mer om detta viktiga ämne. Varför är disciplin viktigt, hur gör du och vem tar du hjälp av?

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-17
Länk till avsnitt

Desireé Rova - Behov och drivkrafter

Möte med Desireé Rova, grundare av My Needs som fokuserar på att identifiera människors grundläggande behov och drivkrafter. Desiree berättar om forskningen bakom och varför det är så viktigt att förstå våra behov, hur de påverkar vår kommunikation samt och hur vi uppfattas och samarbetar med andra.


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-10
Länk till avsnitt

Desireé Rova - Vikten av positiv feedback

Tänk om din positiva feedback verkligen skulle landa, uppskattas och fastna hos den du pratar med. Utgå inte från vad DU vill höra, försök förstå vilken feedback som faktiskt betyder något. Det här är ett råd bland flera i detta avsnitt där Ken Skoog och Desireé Rova pratar feedback och drivkrafter. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-03
Länk till avsnitt

Desireé Rova - Konstellationens påverkan

I detta kortavsnitt pratar Ken Skoog och Desireé Rova om hur individers förmågor och beteenden påverkas av vilken konstellation de är i. Hur kommer det sig att det kan gå så bra hos en arbetsgivare och tillsammans med en viss typ av människor medan det kan vara så mycket svårare att prestera i en annan miljö?


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-03
Länk till avsnitt

Desireé Rova - De sex grundläggande behoven

Vår svårighet att göra avslut kan bero på många faktorer. I detta kortare avsnitt pratar Ken Skoog och Desireé Rova om hur just dina behov och drivkrafter faktiskt kan vara det största hindret till att sätta en affär. 


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-02-03
Länk till avsnitt

Säljarens mindset år 2020

Årets första gäst är Mattias Hillestrand. Det kändes bara så självklart att få prata med Mattias kring hans erfarenhet av att ha startat och drivit denna podd i så många år. Varför valde han att starta en podd? Vad har han lärt sig under åren genom att ha intervjuat så många experter inom försäljning? Vilka fördelar har det givit honom yrkesmässigt? Varför valde han till slut att ?lägga micken på hyllan? och gå vidare till nya utmaningar? Dessa är några av de frågor vi pratar om i detta avsnitt.

Vi pratar också om lärande och hur viktigt det är att faktiskt ta ansvar för sitt eget lärande. Mattias bestämde sig efter ett samtal med sin fru för att om han faktiskt skulle bli en fantastisk säljare så måste tid investeras i lärande. Han läste böcker, träffade massor av experter inom försäljning och gick på seminarier och föreläsningar med såväl kända som mindre kända föreläsare.

 I Mattias fall resulterade det i att han verkligen utvecklats inom försäljning och att han till och med skrivit två böcker inom försäljning ?Hur du säljer till moderna kunder? och ?Avslutsbibeln? samt förstås startat och drivit podd i 8 år.

 Lyssna gärna och hör mer om allt detta samt om Mattias syn på försäljning. Hur relationen säljare och köpare borde se ut, vikten av nyfikenhet, fallgropar för säljare samt hans tankar om vad som faktiskt inte ändrats inom försäljningsområdet.


/Ken Skoog


Läs mer om Säljarnas Riksförbund, fackförbundet för oss som gör affärer.


*******************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.


*******************


Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på FacebookInstagram och Linkedin. Tack!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-01-27
Länk till avsnitt

Avskedet ? Mattias Hillestrand

Detta kortavsnitt är avskedet från Säljpoddens grundare Mattias Hillestrand. Med detta avsnitt så säger jag tack för mig efter 7 år!  Jag lämnar nu över Säljpodden till Säljarnas Riksförbund som kommer att driva Säljpodden framöver. Nya Säljpodden har premiär den 20 januari 2020.Tack för att du valt att lyssna på Säljpodden!Mattias HillestrandSäljpodden är podcasten för säljare, säljchefer och företagare

Inlägget Avskedet – Mattias Hillestrand dök först upp på Säljpodden.

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-12-22
Länk till avsnitt

Skriva så kunderna köper ? Krister Maxe

Hur kan du skriva så kunderna köper? En som vet är copywritern, författaren och säljbrevsexperten Krister Maxe. Med flera böcker i ämnet och med stora globala företag som kunder, så ger han dig här tipsen som ger dig mer försäljning. Att han dessutom var medgrundare till Säljpodden, när allt startade 2012, är en fin bonus!

 

Krister Maxe – CopywriterHan vet hur man ska skriva så kunderna köper. Med hundratals säljkampanjer i ryggen och med fem böcker om säljbrev, reklam, och direktmarknadsföring, så har han koll på hur man gör. I det här avsnittet berättar han om några skrivtips som kan öka din försäljning. Ett tips är att hålla sig til en sak. Till exempel, så var det en av anledningarna till att Donald Trump vann över Hillary Clinton. För vem kommer ihåg Hillarys budskap?

 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 

Krister var min medgrundare till Säljpodden 2012 och vi tar upp några av sakerna vi pratade om redan på den tiden. Du får dels lite tillbakablickar och så många diskussioner om hur man ska skriva så kunderna köper.

 

I tider av näthandel, så är det extra viktigt att inte lämna kunder i sticket. Att hålla en hög servicegrad och höra av sig till befintliga kunder med jämna mellanrum, är något många säljare glömmer. Därför tror vi båda på, att kundvård är något som bör premieras mer.

 

Om du blir sugen på att gå Krister Maxes kurser eller gratis webinar i copywriting, så ska du gå in på www.maxe.nu och anmäla dig!

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Skriva så kunderna köper – Krister Maxe dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-12-09
Länk till avsnitt

Modern säljkommunikation som fungerar ? Robert Bloom

Modern försäljning kräver modern säljkommunikation. Någon som vet hur man pratar så att kunden ska vilja köpa, är Robert Bloom från Regium International. Förra gången han var med i Säljpodden blev det braksuccé och hans avsnitt är det mest nedladdade i Säljpoddens sjuåriga historia! Då berättade han om varför kunden köper av just dig och om systemet Why they Buy. Den här gången utvecklar vi resonemanget om hur modern säljkommunikation fungerar och hur du kan bli en stjärna på att nå fram till dina kunder och slå nya säljrekord.

 

Robert Bloom – Regium InternationalHan är pionjär i Sverige inom modern säljkommunikation. Med systemet Why they Buy, så har hans kunder slagit rekord efter rekord i sin försäljning. Vad är hemligheten? Jo, de har lärt sig att prata med sina kunder som de vill bli pratade med.

 

********************Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 

Förra gången Robert Bloom var med i Säljpodden, så blev det lyssnarrekord. Hans avsnitt ?Varför kunden köper av just dig?, är Säljpoddens mest nedladdade avsnitt. Där fick vi lära oss om hur vi som människor styrs av olika värderingar. Det Robert och hans kollegor lär ut är hur vi kommunicerar med våra kunder efter hur deras värderingar ser ut. Det är alltså ingen DISC-profil vi pratar om, utan man tar reda på vad de gillar och framför allt, vad de tycker är avtändande…

 

I detta avsnitt utvecklar han sina tankar om modern säljkommunikation och systemet Why they Buy, som nu har blivit ännu enklare och effektivare. 2-3 minuters träning om dagen på plattformen är allt som behövs för att du ska slå nya säljrekord och slå in rätt kommunikationskod hos den person du ska prata med. Tänk dig att du inom 90-sekunder kan förstå vem det är du pratar med och anpassa ditt sätt att prata direkt. Det är magi när man lärt sig det och jag fick själv möjligheten att vara med under förra året och lära mig systemet.

 

Det här fungerar i alla säljsammanhang, men också på hemmaplan. Många gånger kan det vara knepigt att nå fram till de man lever med och man undrar varför det blir som det blir ibland. Att lära sig hur personer vill bli pratade med, är därför en nyckel som du kommer att bära med dig resten av livet och använda i alla dina möten med människor.

 

Vi pratar också om Sveriges största och längsta säljevent som kör igång i februari. Eventet som heter ?Hela Sverige säljer!? är en halvdagsutbildning i hur du säljer och varför kunden köper av dig. Hela Sverige Säljer kommer att besöka 20 olika städer på 20 dagar och börjar i Luleå och slutar i Ystad. Detta vill du inte missa!

 

Alla som jobbar med sälj är välkomna och du som lyssnar på Säljpodden får här en tidig julklapp! När du bokar en plats på eventet Hela Sverige Säljer, så får du som lyssnare 50% rabatt på biljetten i valfri stad. Du ska då ange koden saljpodden i kassan när du checkar ut, så får du 50% på biljettpriset! Ingen dålig julklapp! Gå alltså in på www.helasverigesaljer.se och använd saljpodden som kod!

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Modern säljkommunikation som fungerar – Robert Bloom dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-11-25
Länk till avsnitt

Supertrender inom försäljning ? Henrik Larsson-Broman

Har du koll på de supertrender som händer inom försäljning runt om i världen? En som har stenkoll är Henrik Larsson-Broman från Prosales. Han har lagt tusentals timmar på att analysera och forska på vilka trender som gäller för att lyckas med försäljning. Med boken Supertrenderna, så beskriver han vart försäljningsutvecklingen håller på att riktas i världen och vilka trender du behöver ha koll på.

 

Henrik Larsson-Broman- ProsalesVad är en trend och hur uppstår trender inom försäljning? Henrik Larsson-Broman menar att det handlar om en trögrörlig förändring över tid, som möter ett mänskligt behov. Han beskriver det också som förändrade förväntningar som vi människor skapar. I avsnittet ger han en mängd exempel på trender som uppstått, när vi förväntar oss förbättringar.

 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!********************

 

Trender skapar ofta kommersiell framgång. Ta exemplet med Amazon som Henrik berättar om och som prickar in en stor mängd av alla de trender som beskrivs i boken Supertrender. Det är ett bra exempel på ett bolag som har koll på vad som funkar och hur man skapar trender.

 

Vilka kan skapa trender och vilka trender har blivit tydligare under året som gått? Det visar sig att det finns en mängd trender som tagit stora kliv sista året och som Henrik beskriver i olika exempel i avsnittet. Det händer så fundamentala saker inom försäljning, att vi kan behöva omvärdera vår syn på företagande i stort framtiden. Vad är det som händer? På The Sales Conference kommer Henrik att avslöja vad det är i sin föreläsning.

 

The Sales Conference på Globen Annexet, är årets stora säljevent som du inte bör missa. Den 19 november kl 08.00 öppnar portarna och jag har lyckats ordna ett bra pris till Säljpoddens lyssnare! Följ länken för att få 30% rabatt på biljetten till The Sales Conference!

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Supertrender inom försäljning – Henrik Larsson-Broman dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-11-10
Länk till avsnitt

Skaffa kunder genom att ge bort något först ? Elin Häggberg

Kan man skaffa kunder genom att ge bort något först? Bloggaren, poddaren, teknikexperten och föreläsaren Elin Häggberg från bolaget Teknifik, visar hur du med dagens teknik, kan få kunder innan du har något att sälja. Elin har med sin blogg Teknifik skapat en plattform för folk att ta till sig teknik. Med hennes sätt att visa hur vi kan förhålla oss till ny teknik och med guider och tester, så visar hon vägen till användandet av teknik för såväl unga som gamla. Nu är hon aktuell med boken ?Starta & driva eget – smart, digitalt och hållbart?, där hon bland annat lär oss hur vi kan skaffa kunder genom att ge bort något först.Elin Häggberg – TeknifikHon har tusentals följare och förekommer i såväl tv, radio, tidningar och poddar. Hon är en stor influencer med flera tilldelade priser och är flitigt anlitad som föreläsare och gästexpert i media. Elin har en förmåga att förmedla bilden av människan och teknik i ett större perspektiv, så att det blir förståeligt. Nu har hon skrivit boken som hon själv önskade att hon haft till hands när hon startade eget, ?Starta & driva eget – smart, digitalt och hållbart?.

 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 

Vi sågs för något år sedan på Sociala medier dagen i Norrköping och där fick hon mig att göra min första video för Linkedin. Ända sedan dess har jag följt hennes blogg och fått en massa spännande inblickar och guider i olika saker. Allt ifrån tester av telefoner och hur man hanterar Instagram TV, till hur man snabbar upp datorn och förstår Snapchat.

 

Elin menar själv att hon skapade bloggen för kvinnor mellan ca 25-35 år för att visa att teknik inte är så farligt eller främmande. Utan att man faktiskt kan lära sig att gilla teknik om det bara finns någon som förklarar hur man gör. Hon har med sin blogg Teknifik och sin podcast Teknikens under, inte bara nått yngre kvinnor, utan även män i alla åldrar som vill få guidning i teknikens underbara värld.

 

I avsnittet berättar hon om sin nya bok och vad vi som läsare kan förvänta oss. Den är särskilt för dig som företagare, men också om du funderar på att starta eget. Men vet du om din idé kommer funka? Köp då boken. Du kommer nämligen att lära dig hur du kan skaffa kunder, redan innan du har något att sälja. Hon beskriver också hur du får kunder genom att ge bort något först. Det är boken för dig som är företagare eller som vill bli det och ger dig en guidning i allt du behöver för att lyckas.

 

Vill du köpa Elin Häggbergs bok, Starta & driva eget – smart, digitalt och hållbart? Klicka då på länken för att komma till köpsidan.

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Skaffa kunder genom att ge bort något först – Elin Häggberg dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-10-28
Länk till avsnitt

Sälj för säljskygga ? Ulla-Lisa Thordén

Är du en av alla säljskygga som tycker att det där med att sälja verkar svårt och jobbigt? Skulle du vilja ha hjälp med att förstå hur du kan vara säljande, utan att sälja? Ikonen inom svensk säljutbildning, författaren, säljutbildaren och föreläsaren Ulla-Lisa Thordén, berättar hur säljskyggheten botas genom att tänka annorlunda om försäljning. Om du har ett arbete där säljare inte står på visitkortet, men du behöver agera säljande, ja då är det här ett avsnitt du inte vill missa.Ulla-Lisa Thordén – Säljutbildare, författare & föreläsare

 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 

Det finns så många som tänker fel om försäljning. Att de är säljskygga och att säljare är något som de själva inte kan bli. Många tror att man måste ha särskilda egenskaper med sig för att kunna sälja. Självklart är det inte så. Man behöver bara tänka annorlunda om försäljning för att förstå att alla gör det hela tiden. Oavsett om du har titeln säljare på visitkoret eller inte.

 

Ulla-Lisa Thordén är Sveriges kanske mest välmeriterade kvinnliga säljutbildare. I snart 40 år har hon hjälp människor att bli mer säljande och hjälpa dem att tänka annorlunda om försäljning. En advokat, en revisor eller en servicetekniker. Förmodligen tänker de att de inte är eller bör vara säljare. Men de har världens potential att bli väldigt bra på det. Bara de tänker annorlunda om vad försäljning egentligen är. Nämligen att hjälpa andra.

 

I detta avsnitt får du höra Ulla-Lisa berätta om ett par av de böcker hon skrivit. ?Möt kunden öga mot öga? och ?Sälj dig själv och ta betalt?. Den senare utsedd till årets säljbok redan 2005. Det blir en bra förståelse för dig som inte är säljare om hur du ska tänka, resonera och agera, för att få en annan syn på försäljning och till och med vilja jobba med det!

 

Ta del av Ulla-Lisas böcker här: www.thorden.se

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Sälj för säljskygga – Ulla-Lisa Thordén dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-10-13
Länk till avsnitt

Managing B2B Sales 2025 ? Bengt Gejrot & Gerdt Larsson

Hur ser framtidens säljledare ut? Hur skall en säljchef förändra säljarbetet mot en mer värdebaserad försäljning? Möt Bengt Gejrot, expert på Värdebaserad försäljning och Gerdt Larsson, konsultentreprenören och säljföretagsbyggaren. Båda med mängder av spännade erfarenhet från försäljning ?around the globe?. Tillsammans med kollegan Johan Carlsson från 3S, släpper de nu boken ?Managing B2B Sales 2025?, den första internationella säljledningsboken skriven av svenska experter.

 

Gerdt Larsson & Bengt Gejrot

 

*************************

Säljpodden skapas i samarbete med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

*************************

Under en timme får du som lyssnare dela två ledande föreläsares, rådgivares och entreprenörers kunskap och praktiska erfarenheter kring hur utveckla försäljningsarbetet.

 

Att fullt ut implementera Värdebaserad försäljning är en stor utmaning för både säljchef, säljare, företagsledning och ibland hela företagets organisation. Boken ?Managing B2B sales 2025?  bygger på över 25 års erfarenhet av att bygga säljorganisationer och att implementera nya säljmetodiker. Ofta i geografiskt spridda företag.

 

Författarna fokuserar nu sin forskning och sin rådgivarverksamhet på att hjälpa ledande internationellt verksamma B2B företag. Framför allt att behålla konkurrenskraften i den personliga försäljningen i en allt mer föränderlig säljvärld. En värld där digitalisering och global konkurrens skriver om spelplanen för oss alla som säljare, oavsett om vi arbetar lokalt, regionalt eller globalt. Särskilt som vi på alla plan behöver hantera digitalisering, pressade marginaler och allt mer kunniga och pålästa kunder.

 

Beställ boken ?Managing B?B Sales 2025 här:www.3s.se/b2b-sales-2025

 

Om du vill veta mer om Bengt, gå till till: https://www.highperformancesolutions.se/laes-mer-bengt eller maila till [email protected]

 

För mer info om Gerdt och 3S, gå till: http://www.3s.se/

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Managing B2B Sales 2025 ? Bengt Gejrot & Gerdt Larsson dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-09-29
Länk till avsnitt

Superentreprenörer i samarbete-Pingis Hadenius & Rickard Lyko

Tänk dig två superentreprenörer. Extremt framgångsrika och hårt arbetande. Här i ett exklusivt samtal om deras samarbete och om livet som superentreprenörer. Möt Pingis Hadenius, VD på Löwengrip Beauty som hon driver med Isabella Löwengrip och Rickard Lyko, VD på miljardbolaget Lyko.

 

Pingis Hadenius & Rickard LykoVad driver superentreprenörer? Vad har de försakat på vägen? Vilka drivkrafter finns bakom att driva upp bolag till miljardomsättning och hur sprider man sina produkter till andra sidan jorden? I det här avsnittet får du tipsen och tankarna om hur detta går till från de som gjort det. Pingis Hadenius och Rickard Lyko.

 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 

Vi får en exklusiv inblick i det pågående samarbetet mellan Löwengrip Beauty och Lyko. Båda framgångsrika bolag som använder lite olika strategier för att se vad som funkar. Löwengrip Beauty har en extremt nära kontakt med sina kunder och följare genom sina sociala kanaler. Där får de direkt respons från kunderna och kan snabbt ändra sina produkter. Lyko tar istället in och testsäljer massor med produkter och får en direkt respons via annonsering om vad som funkar. Allt får att veta om det ska ingå i grundsortimentet.

 

Deras liv som superentreprenörer är ett liv i ständig förändring. Att ha örat mot rälsen för att parera för förändringar och minimera risker, är något de lärt sig under åren. Ibland den hårda vägen Hur de tagit sig dit de är idag handlar om hårt arbete och att lyssna på kunderna. Plus ett stort driv och lite bra försäljningstaktik.

 

Dessa superentreprenörer har försakat en del på vägen och varit helt fine med det. Ofta har jobbet tagit mycket tid och veckorna blivit långa. Tid för att hinna med vänner och familj, har det sällan funnits gott om. Detta är något som de löst på lite olika sätt och som du kommer förstå när du lyssnar på avsnittet.

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Superentreprenörer i samarbete-Pingis Hadenius & Rickard Lyko dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-09-15
Länk till avsnitt

Hon fixar din bästa pitch ? Jenny Lindblad

Ska du snart göra en pitch för en idé eller produkt? Då hoppas jag att du tränar hårt innan. Om inte, så kan Jenny Lindblad, pitch-coach och TEDx-coach, hjälpa dig. Hon har hjälpt 100-tals företag och personer att strukturera och bygga sin pitch. I det här avsnittet får du lära dig vad som är en bra pitch och hur du själv skapar den ultimata pitchen!

 

Jenny Lindblad – Pitchcoach

 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 

Vem har inte behövt att pitcha in en idé någon gång? Men har du exempelvis tänkt på hur en pitch ska se ut för att folk ska köpa din idé? Med Jenny Linblad som pitchcoach, så kan du skapa en struktur som gör att folk vill samarbeta med dig. Lär dig hur, i det här avsnittet.

 

Jenny beskriver hur hon tvingades att bli bra på att pitcha, i sin roll på Ericsson. Nu med över 5000 pitchar i bagaget och samarbeten med över 250 bolag, så har hon rätt bra koll på hur en bra pitch låter.

 

Visste du att en bra pitch inte bara innehåller framförandet av ord? Allt spelar in. T e x hur du går, står, rör dig och vad du har för kläder och rösttempo. Alla detaljer coachar Jenny i för att få till den perfekta pitchen!

 

Ta kontakt med Jenny och låt henne coacha dig och ditt bolag på:[email protected]

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Hon fixar din bästa pitch – Jenny Lindblad dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-09-01
Länk till avsnitt

Grundaren av modern försäljning ? Kaj Hattenhauer

Vad är modern försäljning och hur startade det? Den som vet, är Kaj Hattenhauer Sales Vice President på Miller Heimann Group. Bolagets produkter SPIN och Strategic Selling, var föregångare och lade grunden för vad vi idag kallar modern försäljning. Kaj berättar om hur säljutbildningar har ändrats under de senaste 30 åren och vad kunderna vill ha nu, jämfört med då.Kaj Hattenhauer – Miller Heimann Group

 

Känner du till SPIN-metoden och Strategic Selling? Bra, men visste du att de ligger till grund för modern försäljning? Men hur blev det så egentligen? Kaj Hattenhauer på Miller Heiman Group berättar om hur allt började i detta avsnitt.

 

Jag ville ju så klart veta hur ett bolag kan kalla sig för grundare till modern försäljning? Kaj beskriver hur de bedrivit forskning om försäljning sedan 1957 och förfinat sina processer för varje år som gått. Allt för att följa moderna kunders förväntningar och behov.

 

Det är troligt att du gått en säljutbildning någon gång. Kommer du ihåg vad du lärde dig? Vad är det som gör att bolag idag vill att säljträning ska gå snabbt och klaras av på kort tid? Vi har ju ett enormt behov av säljträning som säljare. Vi skulle därför behöva träna mycket mer för att ge våra kunder rätt service i säljsituationen.

 

Miller Heiman Group är bolaget som dels utbildar inom försäljning, men som också gör stora studier. Det tar också fram teknik för uppföljning och har konsultativ rådgivning med sina kunder.

 

Läs mer om deras tjänster på www.millerheimangroup.com

 

Det visade sig att jag och Kaj sågs på en säljutbildning i Idre för 20 år sedan. Jag var ju därför tvungen att fråga om hur säljutbildningar kommer se ut om 20 år. Håll kvar till slutet, för det blir ett kul svar!

 

/Mattias

 

P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

 

Inlägget Grundaren av modern försäljning – Kaj Hattenhauer dök först upp på Säljpodden.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-08-18
Länk till avsnitt

Den dolda giganten bakom betallösningar ? Erik Olofsson

Har du undrat hur betallösningar på nätet och offline fungerar egentligen? Vad är det som måste funka för att du ska kunna betala ditt köp eller få betalt av dina kunder? Stripe är doldisföretaget som ligger bakom många av de stora betallösningar som du använder varje dag. Stripes Nordenchef, Erik Olofsson, delar med sig av hur bolaget blivit en global unicorn och hur betallösningar kommer att förändras den närmaste tiden.
 
********************
Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av systemet som för din säljprocess framåt!
Säljpodden samarbetar också med business- och karriärcoachföretaget Straction. Gå in på deras hemsida och läs om hur du kan få grym coachning för att lösa upp knutar i karriären och i din business!
********************
Vi använder alla olika betallösningar varje dag. Vare sig det är på nätet för egna inköp eller för hemsidor och i nätbutiker som företagare. Men hur funkar de egentligen? Erik Olofsson är Nordenchef på Stripe som ligger bakom flera stora betallösningar och som blivit en global unicorn.
 
Historien börjar med två tonåringar från Irland som tyckte sig se stora förbättringsmöjligheter, när det gällde att betala och ta betalt på nätet. Idag är deras bolag värderat till över 200 miljarder kronor och har Amazon, Spotify och andra globala aktörer som kunder.
 
Vad behöver du tänka på när du ska välja en betallösning? Vad behöver du förstå innan du öppnar en nätbutik? För 10 år sedan var det krångligt och osmidigt menar Erik och jag kommer själv ihåg problemen jag hade, när jag försökte skapa en betallösning med PayPal för flera år sedan. Idag behöver du i princip inte fundera alls.
 
Erik tar oss med på hur Stripes lösning jobbar i bakgrunden och att det idag inte är krångligare än när du väljer operativsystem och sedan köper till appar för dina dator eller telefon. Ett avtal räcker och sedan fixar de resten. Lyssna till hur det går till i det här avsnittet!
 
Vill du läsa mer om Stripe? Gå till www.stripe.com för mer info.
 
/Mattias
 
P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S
 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-08-05
Länk till avsnitt

Hur man botar reklamtrötthet ? Anna Albinsson

Lider du av reklamtrötthet? Du är inte ensam. Marknadschefer spenderar alldeles för mycket pengar på irrelevant reklam. Om de istället skapade reklam som är relevant och tar hjälp av data de redan har, så skulle de kunna använda mindre pengar och få bättre resultat. Anna Albinsson, Chief Marketing Officer på Bisnode, berättar hur du med modern marknadsföring skapar relevant reklam, som botar reklamtrötthet.
 
 
********************
Säljpodden görs i samarbete med business- och karriärcoachen Ken Skoog på Straction AB. Ta hjälp av Ken om du kört fast i ditt tankemönster, har svårigheter på jobbet eller behöver ta nytt grepp om ditt ledarskap. Gå in på www.straction.se för mer info och kontakt.
********************
 
Du har säkert varit med om det. Reklam i brevlådan som är helt irrelevant för dig. Du kanske till och med har varit med och skapat reklam på ett företag? Reklam som ni från början vet kommer få en ganska låg hitrate, men som chefen bett dig göra. Reklamtrötthet är utbrett i landet och många undrar hur man kan skapa reklam som känns tilltalande. Anna Albinsson CMO på Bisnode har mängder av bra tips i det här avsnittet om hur ditt bolag kan arbeta med marknadsföring på ett modernt sätt.
 
Man behöver inte alltid gå så långt. Man kan t ex använda den data man redan har, såsom kundregister, CRM-system, fakturaprogram mm. Där kan man ganska snabbt få en bild av vilka kunder som är bra och värda att satsa mer på. Det måste inte alltid vara Big data och AI som ger dig svaren. Även om större företag går mer och mer åt att ta hjälp av AI för att förbättra sin hitrate.
 
Anna menar att vi kommer att få se mycket mer relevant reklam framöver och vi kommer också i större utsträckning att få se känslor som sätter igång något i oss, i reklamen. Känslor som griper tag i oss och som gör att vi känner för reklamen. Det finns alltså goda förutsättningar för att reklamtröttheten som vi alla nog känner av, kan botas!
 
Vill du läsa mer om hur Bisnode jobbar med modern marknadsföring? Gå då till www.bisnode.se för mer information.
/Mattias
P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-07-22
Länk till avsnitt

Hur megadeals blir till ? Christopher Engman

Vad är egentligen megadeals? Vilka är de strukturer som skapas och vilket grundarbete görs, för att megadeals över huvud taget ska bli av? Möt Christopher Engman, serieentreprenören som bland annat skapat Account Based Marketing och tagit ut det i världen. Nu släpper Christopher Engman tillsammans med kollegan Johan Åberg boken Megadeals. Boken som är den första i världen som beskriver vad som ligger bakom riktigt stora affärer.
 
 
********************
Säljpodden skapas i samarbete med CRM-uppstickaren Membrain och business- och karriärcoachföretaget Straction.
********************
 
Det är fantastiskt roligt att båda författarna till boken Megadeals, Christopher Engman på Proof Analytics och Johan Åberg på Next State, gästat Säljpodden! Det har tagit ett par år att sammanställa alla intervjuer och material som de samlat in om megadeals. Med hjälp av sitt team har de nu äntligen lanserat boken om Megadeals. Det är den första boken i världen som strukturerat beskriver hur riktigt stora affärer görs. En bok som många väntat länge på!
 
Christopher inledde sin bana som säljare ute på öarna i Luleås skärgård, redan som liten grabb. Med hjälp av sin pappa, så köpte han in grossistgodis i lådor och hans lilla affärsidé blev snabbt en succé ute bland öarnas barn. Hans drev sedan en sportklädesbutik, presentkortsföretag och skapade även ett taxisystem innan det blev ett antal år på universitetet.
 
Karriären har gått i raketfart och som 27-åring satt han i styrelsen för ett börsbolag. Han menar att han alltid gillat krångliga saker och med sin erfarenhet från alla bolag han varit på, så skapade han det som kom att bli Account Based Marketing. Ett arbetssätt som nu är så etablerat, att nästan alla större bolag använder det i sin marknadsföring. Särskilt om de ska göra megadeals!
 
I den här intervjun hör du Christopher berätta allt om hur megadeals skapas och vad som ligger bakom att de blir av. Om du vill lära dig mer om hur du och ditt företag skapar megadeals, så vill jag dels tipsa om boken Megadeals, men också om den workshop som Christopher och Johan skapat ihop med Bora Brännström och David Klättborg, på www.megadealsadvisory.com
 
 Lyssna på avsnittet här:
https://saljpodden.se/wp-content/uploads/2019/06/Christopher-Engman.mp3
/Mattias
 
P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S
 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-07-01
Länk till avsnitt

Crazy Pictures, filmkollektivet som Hollywood vill ha ? Olle Tholén

I en gammal fabrikslokal i centrala Norrköping håller de till, filmkollektivet Crazy Pictures. De vann en Guldbagge förra året med ?Den blomstertid nu kommer? och rättigheterna har nu sålts till över 100 länder. Hör en av grundarna Olle Tholén berätta hur filmbranschen fungerar och hur de gjorde för att sälja sin filmidé. Speciellt som ingen trodde på dem.
 

 
Efter framgångarna med kortfilmerna ?Poesi för fiskar? på Youtube, gick Crazy Pictures vidare och börjar snickra på sin första långfilm. En film som senare ledde till att Hollywood hörde av sig för samarbete.
 
En sak som jag undrade var vilka argument de använde när de skulle sälja in själva filmmanuset, som är den stora USP:en? Hur skapar de en känsla för en film i säljmötet? Hur låter pitchen för långfilmen ?Den blomstertid nu kommer?? Det är något du kommer få veta i det här avsnittet.
 
Olle berättar om hur filmintresset väcktes i tidiga år och att kollektivet är helt självlärda. Om de till exempel inte vetat hur de ska göra, så har de googlat och lärt sig göra allt i sina filmer. Utan att ha besökt en enda filminspelning, så gjorde Crazy Pictures förra sommaren sin första långfilm. En film som till slut kostade ca 18 miljoner. Succén är ett faktum och rättigheterna för långfilmen ?Den blomstertid nu kommer? har nu sålts till över 100 länder.
 
Hur funkar egentligen distributionen av film och hur går försäljningen av rättigheterna till olika länder? Får man till exempel fortfarande betalt för sin film om den visas 20 år senare? Vilka dörrar öppnas av att få ett pris på en gala och hur får man sin film att visas? Lyssna genom hela avsnittet, så får du veta.
 
Hur gör jag för att få andra intresserade av mitt kreativa arbete? Vare sig det är en film, en bok eller en låt, så kan man tänka på ett visst sätt. Olles idé om hur du når ut med din genialitet, kan sannolikt hjälpa dig att hitta rätt väg.
 
Titta på Crazy Pictures hemsida för smakprov och länkar till alla filmer de skapat.
 
/Mattias
 
P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S
 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-06-24
Länk till avsnitt

Glöm win-win i förhandling, tänk happy-happy ? Lars-Johan Åge

Tänker du happy-happy, istället för win-win när du förhandlar? Förmodligen har du fått lära dig att båda parter ska känna win-win, när förhandlingen är klar. Men tänk om inte det stämmer? En av världens främsta forskare på förhandling, Lars-Johan Åge, vänder i detta avsnitt upp och ner på hela win-win tanken. I sin bok ?Happy-Happy – fem steg för att komma överens med vem som helst?, så förklarar han hur de bästa förhandlarna i världen gör. Och det är inte att tänka win-win…
 
***************
Säljpodden görs i samarbete med Salesforce. Lyssna till en av Salesforces kunder, Emil Jungåker, VD på Framtiden AB, berätta om hur Salesforce hjälpt dem. Gå gärna in på: https://www.salesforce.com/se och läs mer om vad Salesforce kan göra för ditt företag.
***************
Han har följt med såväl FBI som Svenska Insatsstyrkan och studerat hur de förhandlar i gisslansituationer och trängda lägen. Han har följt diplomater och affärsmän för att förstå hur de förhandlar i stora kriser och affärer. Det han upptäckt är att de bästa inte alls tänker win-win när de förhandlar. Konsekvensen av deras förhandling blir happy-happy. I det här avsnittet kommer du att få en helt annorlunda metod för hur du ska göra, nästa gång som du hamnar i ett förhandlingsläge.
 
Det är många som skrivit om förhandling och många kallar sig förhandlingsexperter. Det verkar dock som om Lars-Johan Åge tänker lite annorlunda. Han forskar på riktigt istället och följer med folk ut i fält för att studera hur de gör. Med en doktorsexamen från Handelshögskolan i Stockholm i bagaget, så visar hans forskningsresultat om förhandling något annat, än det du hittar om du snabbt googlar förhandlingstekniker.
 
Med boken ?Happy-Happy – fem steg för att komma överens med vem som helst?, så vänder han upp och ner på begreppet förhandling. Vi går igenom alla steg i detta avsnitt och han förklarar med många exempel hur happy-happy metoden skiljer sig mot win-win.
 
Lars-Johan Åge berättar att oavsett om det är en diskussion hemma vid köksbordet, en affärsförhandling eller ett gisslandrama, så är hemligheten för att få till en lyckad lösning densamma. Via sin forskning har han omformulerat det vi känner till om förhandling och tagit ett nytt grepp på vad en framgångsrik förhandling är.
 
Köp boken här
 
Läs mer om Lars-Johan Åge här
 
/Mattias
 
P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S
 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-06-10
Länk till avsnitt

Modernt kvinnligt ledarskap, från säljare till ledningsgrupp ? Nazanin Nematshahi

Nazanin Nematshahi från datortillverkaren Dell, har genom kvinnligt ledarskap gått ända från besöksbokare, utesäljare och säljchef, till ledningsgruppen på bolaget. Hennes resa är fantastisk och nyligen hamnade hon på organisationen Ledarnas 100-lista över framtidens kvinnliga ledare.
 
***************
Säljpodden görs i samarbete med Salesforce. I mitten av detta avsnitt hör du en av Salesforce´s kunder, Klas Danielsson, VD på SBAB, berätta om hur Salesforce hjälpt dem att lösa ett problem.
Gå gärna in på: https://www.salesforce.com/se och läs mer om vad Salesforce kan göra för just ditt företag.
 
Säljpodden görs i samarbete med premiumunderklädesmärket CDLP. Uppdatera din kalsonglåda idag genom att gå till www.cdlp.com och uppge koden SÄLJPODDEN i kassan för att få rabatt på ditt köp!
***************
Att börja som säljare kan vara svårt i sig. Men att dessutom ha en invandrarbakgrund och vara kvinna, i en mansdominerad teknikbransch, låter oerhört svårt. I det här avsnittet berättar Nazanin hur hon tagit sig an det.
 
Att våga ta sig an nya utmaningar och verkligen ta chansen när man får den, är något som Nazanin verkligen tagit fasta på. Även om du känner dig osäker, så ska du testa. I det här avsnittet hör du hennes resa från besöksbokare åt säljarna, till säljchef, ända upp till ledningsgruppen på Dell.
 
Med kvinnligt ledarskap har hon skapat säljteam som slagit rekord och driver jämställdhetsprojekt för att få in mer kvinnor i branschen. Det är ett arbete som lönat sig såväl för bolaget som de team hon arbetat med. Till exempel har hennes team ibland fått de svåraste säljuppdragen och vänt dem till framgångssagor och nya nöjda kunder.
 
Nazanin menar att man med mod och driv kan gå hela vägen till toppen, oavsett ingångskriterier och bakgrund. Eftersom hon vill fortsätta att utveckla sitt kvinnliga ledarskap, så ser hon till att ingå i olika nätverk.  Ett av nätverken hon lyfter fram och som är ett stort stöd, är Women for Leaders.
 
Vill du få kontakt med Nazanin när du lyssnat på det här avsnittet? Du kanske också vill jobba på Dell? Här är hennes profil på Linkedin.
 
/Mattias
 
P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunes eller Spotify!  Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S
 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2019-05-27
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.