Sveriges 100 mest populära podcasts

Säljpodden

Säljpodden

Säljpodden är en podcast för säljare, säljchefer, marknadsförare och företagare. Podcasten drivs av Säljarnas Riksförbund och tar upp ämnen inom försäljning och marknadsföring och gästas av intressanta människor.

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

saljpodden.se

Avsnitt

En hyllning till FMCG med Linda Berg, Sales Manager på Arvid Nordquist

Ken träffar Linda Berg, Sales Manager på Arvid Nordquist, som har en lång erfarenhet av säljledande positioner inom FMCG och försäljning inom retail. Med mycket stolthet i rösten berättar Linda om branschen, vad som krävs för att vara en duktig säljare, vad som har förändrats de senaste 20 åren i professionaliseringen av butikers inköpsprocesser och hur Corona förändrat arbetet. Linda berättar också om hur de använder modern teknik i mötet med kund ute i butikerna för att förbättra kundupplevelsen. 


Linda hyllar även butikspersonalen och ger oss en inblick i hur de tänker kring sina inköp. 

                          

Ett mycket spännande avsnitt tycker vi, hoppas du känner samma!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-10-11
Länk till avsnitt

I huvudet på en globalt anlitad och prisad Keynote Speaker

Andreas Ekström är författaren och journalisten som anlitas världen över som Keynote Speaker. Han utsågs till årets talare 2019. 


För fyra år sedan talade han på The Sales Conference om ?sju sätt att äga världen?. Hyllad då och åter som talare i år när The Sales Conference går av stapeln den 18 november. Säljkonferensen är Nordens största event- och mötesplats för B2B-chefer som vill förstå och bygga framtidens säljorganisation.


Ken för en pratstund med Andreas som delar med sig av spännande förhandlingar, hur han ?äter Google till frukost? för att vara på topp och hur han tänker kring sin karriär. 


Njut av en världsartist! 



See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-09-27
Länk till avsnitt

Sara Larsen - Bygg en karriärlång försäljningspipe

Om du vill vara riktigt skarp i ditt yrke, oavsett om du är junior eller senior i din säljroll, så behöver du jobba med ett långsiktigt perspektiv, samtidigt som du når dina kortsiktiga mål. Det handlar om ?vem du vill vara?, hur du ser på ditt nätverk och hur du arbetar med utveckling. 


Ken och Sara pratar om ett mindset i hur du måste tänka för att bygga en livslång karriär inom företagsbyggande och försäljning men ger konkreta råd och sänder med frågor som du själv måste reflektera kring och besvara.  


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-09-13
Länk till avsnitt

Kommer vi ha fysiska kundmöten i framtiden?

Coronapandemin har förändrat hur vi genomför möten och samarbetar med varandra. Att alla som kan skulle arbeta hemifrån och att en majoritet av alla möten skulle genomföras digitalt var svårt att förutse innan pandemin drabbade land efter land. 

 

Men hur vill vi ha möten i framtiden?


I veckans avsnitt av Säljpodden intervjuar Ken experten på möten Fredrik Bauer. Fredrik är författare till boken Mötesräddaren, han har gjort en stor studie där såväl anställda som beslutsfattare intervjuas kring hur, var och när de vill ha möten i framtiden. Han är VD för Mötesutveckling Sverige AB och en sann expert i ämnet möten. 


De pratar om studien men även om vad du behöver tänka på när du väljer plats för ditt möte, digitalt eller fysiskt, och hur du faktiskt ska kunna skapa ett effektivt möte som är värdeskapande för alla. Vi går igenom Fredriks modell ?SURFA? som på ett enkelt sätt visar hur du bör tänka och göra.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-08-30
Länk till avsnitt

Kickoff med Jonas Olofsson

Nu är vi äntligen tillbaka efter semestern och vi hoppas att ni är redo för q3. Vi startar det med att träffa Jonas Olofsson som i snart 20 år har hjälpt företag, säljchefer och säljare att öka deras försäljning. Jonas vet vad han pratar om! Vi pratar bland annat om:

Varför försäljningschefen är den minst utbildade personen i sitt yrke på hela företagetVarför en positiv säljkultur aldrig har varit viktigareHur onboarding av nya säljare görs bättre än på 99% av alla företag idag.

Häng med i ett avsnitt i högt tempo med en hel del åsikter om försäljning och konkreta tips som tar dig in i hösten med bra känsla.



See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-08-16
Länk till avsnitt

"Försäljning är allt?- med Sebastian Karlsson - Co-founder Mirovia Group

Sebastian startade sin försäljningskarriär som 18-åring med att sälja tidningar till konsumenter. Han har spelat fotboll på elitnivå i Degerfors IF och Landskrona BoIS. Karriären inom sälj återupptogs som 28 åring på Canon och sedan PWC. 


De senaste sex åren har han arbetat inom Serendipity-sfären som både interim VD samt anställd VD. 


Sebastian grundade Mirovia 2020 som investerar i entreprenörledda IT bolag. Mirovia bygger hela sin M&A verksamhet på ett Sales Funnel-tänk och jobbar kategoriskt uppsökande när man hittar bolag att investera i. 


Hantverket försäljning ?har aldrig varit viktigare? i Sebastians karriär. 

Sebastian berättar om sin karriär men framförallt kring hur han ser på sälj. För Sebastian är sälj ?allt? och är inte bara direkt försäljning utan all ?go to market? strategi. 

Vi går in på tre specifika områden för framgång. 

- Sales intelligence (skapa unika budskap för mottagaren) 

- Vikten av utfallsmetodik och tålamod

- Exponeras mot "icke säljande" vertikaler

Som vanligt, lyssna, inspireras, lär, och gör! 


Glad sommar! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-06-28
Länk till avsnitt

Lön och semester - Fällorna som säljare och chefer måste undvika

I veckans avsnitt svarar Hanna Magnusson, förbundsjurist hos Säljarnas, på vanliga frågor kopplat till semester, lön, provision och bonus. Många avtal är skrivna i okunskap och kan leda till stora missförstånd. Har du som säljare koll på dina rättigheter? Har du som arbetsgivare koll på dina avtal? Säljaryrket är ett fantastiskt yrke med många möjligheter att bidra till kundvärde, bolagets utveckling och kan således också ge en stora möjligheter att bli belönad ekonomiskt. Men vilka är fällorna att se upp för?

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-06-14
Länk till avsnitt

Lars-Johan Åge - Jakten på popularitet vs omtyckthet

1912 skrev Dale Carnegie boken How to win friends and influence people. Ett ämne som inte är mindre intressant idag. Idag har vi dock helt andra verktyg till vårt förfogande och vi kan nå många snabbt för att bygga förtroende. Men vilka risker finns? 


I detta avsnitt intervjuar Ken Skoog professor Lars-Johan Åge som är aktuell med boken Omtyckt. Ett samtal om jakten på popularitet och hur den kan skada möjligheten att bli omtyckt. Och vad är omtyckthet, det går vi också igenom Jakten på popularitet vs omtyckthet

när vi pratar om de tre hörnstenarna äkthet, relevans och positivitet. 


Vill du vara populär eller vill du vara omtyckt, kanske lyckas du vara en av de som balanserar på gungbrädan och klarar båda!



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-05-31
Länk till avsnitt

Emelie Garrison ? Om att vara ?ensam kvinna i rummet? och om försäljning mot PE bolag

I ett spännande möte träffar Ken Skoog Emelie Garrisson, Senior Account Executive på Salesforce. Samtalet handlar om kvinnor inom tech, hur det är att ?vara ensam kvinna i rummet och om hur Emelie tänkt och agerat under sin framgångsrika karriär på flera kända och framgångsrika techbolag. 

 

Ni får också höra hur Salesforce arbetar för att just attrahera fler kvinnor till säljyrket, vi pratar om Salesforce 1-1-1 modell, och sedan kommer inspiration för er som arbetar mot, eller vill arbeta mot, PE bolag i er försäljning. 


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-05-17
Länk till avsnitt

Thomas Wilander - 36 dygn i dödens väntrum

Thomas Wilander är aktuell med boken 36 dygn i dödens väntrum ??. En bok många redan hört om och som 1000-tals redan förbeställt. Några av er har läst om detta eller kanske såg ni Thomas i TV4?

 

Thomas drabbades av Covid i mars 2020 och låg nedsövd på IVA i 36 dygn. Boken är sorglig men på många sätt också vacker då den beskriver kärleken och stödet från familj, vänner och hårt arbetande fantastiska personer inom vården. 

 

?? I detta väldigt personliga specialavsnitt av Säljpodden berättar Thomas om vad som hände, om hur det är att vara anhörig i en kris, varför han skrivit boken, och om perspektivförflyttning. Hur har Thomas förändrats som människa, hur ser han på livet och hur har erfarenheten förändrat hans sätt att se på och agera mot andra människor, både som säljare och som rekryterare?

 

?? Ett avsnitt som påminner om vikten av att vilja förstå snarare än att fördöma. Ett avsnitt som tar upp hur traumatiska händelser kan förändra såväl drivkrafter som beteende. 

 

?? Ett avsnitt som påminner oss om hur sårbara vi kan vara, men också vilken kraft som finns att hämta hos andra ? om du vågar be om hjälp! 

 

 

Dela gärna avsnittet med någon du känner och kommentera gärna med dina tankar kring det vi pratar om.


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-05-09
Länk till avsnitt

Jaquline Gyllenberg - Så får du effekt av en utbildning

Många företag köper utbildning och föreläsningar utan egentlig eftertanke eller plan för uppföljning. Många som går utbildning gör så för att man borde, eller kanske för att någon annan sagt att man ska. 

 

I veckans avsnitt träffar vi Jaquline Gyllenberg som är utbildningsledare/programmme director på Stockholm School of Business, en yrkeshögskola för butiksledare och för B2B säljare. Jaquline ger konkreta tips kring lärande och vikten av att förstå din omvärld, kring hur du som beställare och deltagare i en utbildning bör tänka, och ger sin syn på kunskap och förståelse som kommer krävas av säljare framöver. 

 

Ställ dig inte i samma kö som alla andra. Fundera på vart just DU vill! Sätt mål, planera hur du ska göra och vad som krävs för att du ska lyckas att nå dina mål.


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-05-03
Länk till avsnitt

Håkan Bengtsson - Vågar du utmana kunden?

 

I dagens avsnitt har vi med oss Håkan Bengtsson från Bisnode, eller Dun & Bradstreet Europa, som bolaget heter numera. D&B förvärvade Bisnode i början på året. Håkan leder implementeringen av Challenger Sales och kommer dela med sig av många värdefulla tips från det arbetet.

 

Här nedan är lite guldklimpar av innehållet för er som vill ha en försmak:

Vad är Challenger sales?Föddes ur finanskrisen 2008-09, vissa säljare sålde ingenting, en staka fortsatte sälja bra och nå mål. Vad gjorde de säljarna?Trusted advisorDela insikterHjälp kunden nå koncensusVälja rätt och effektivast lösning på deras problemSkifta fokus från bra presentationer av våra tjänster och en rosa framtid till att tala om kundens nuläge ? att våga tala om deras arbetssätt, dela vår kompetens om hur de kan jobba effektivare och spara pengar.

?Fråga inte vad som håller mig vaken om nätterna, utan berätta för mig vad som borde hålla mig vaken om nätterna?

 

Hur implementeras Challenger Sales?

Hela organisationen ? tre olika roller (säljare, säljchefer och produkt-/marknadsteam)Hörnpelarna är de 4 T:na:

Commerical teaching (cost of staying the same vs cost of changing)

Constructive tension

Tailoring

Take control

6-stegs koreografi för att presentera för kunden

 

Vad krävs av en säljare för att lyckas? (konkreta tips)

1.    Fokusera på kundens affär, inte din produkt

2.    Dela all din (företagets) kunskap och hjälp kunden göra bättre affärer (med hjälp av din produkt).

3.    Ta rollen som trusted advisor ? våga kliv in och ta den roll de vill du ska ta

4.    Var ärlig mot dig själv ? Stäm av mot kundens köpresa ? Har du dem med dig eller ej?

a.    Win fast, AND fail fast.

b.    Lägg dina bästa resurser på de största möjligheterna

5.    Jobba med olika kundkontakter ? Mål - Hitta en Mobilizer (en person som har förmåga att driva ett förändringsprojekt och som du övertygat att förändring är nödvändigt för att spara pengar) ? ?Beväpna? din Mobilizer och jobba tillsammans för att få köpprojektet i mål (Take Control). Sätt en plan, vilka behöver övertygas och med vilka individuella argument som är viktigt för den personen (Tailor).

a.    83% av tillgänglig tid som köparens beslutsgrupp investerar i ett förändringsprojekt spenderas utan dig (eller annan leverantör)


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-04-19
Länk till avsnitt

SÄLJMORSORNA - Från strategi till action! Hur ska en säljare vara, tänka och framförallt agera i processens olika steg

Deras podcast Säljmorsorna är en podd som inspirerar, deras säljnätverk för kvinnor Sellcess fick snabbt över 150 medlemmar och de syns mycket i olika sociala medier. Ken möter Helena Albinsson och Johanna Hagard Gissberg, personerna bakom för ett samtal om vad som krävs av en modern säljare. De ger även praktiska tips för att boka möten, för att hantera invändningar, tips kring frågor i säljmötet, hur du skapar ett nästa steg och vad du kan tänka på vid ett virtuellt möte. 


De pratar även om ?Cross selling beyond borders?, om skillnaden mellan en junior och en senior säljare (kanske är det svårare en någonsin att göra åtskillnad?) och förstås om bakgrunden till skapandet av Säljmorsorna och Sellcess. 


Lyssna och anteckna!


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-04-05
Länk till avsnitt

Nya löner 2021!

Lönebarometern är en sammanställning av löner för olika yrkeskategorier inom säljyrket. Nu finns det en rykande färsk lönestatistik som visar att snittlönen för säljare har sjunkit med hela 6000 kronor. Vad beror det på egentligen?


Undersökningen berättar att högsta snittlönen finns inom Data och IT följt av bank, finans, försäkring och fordonsindustrin.


I dagens avsnitt gästar Patrik Nordkvist, VD på Försäljningschefen, och Jan Zetterström, förbundsordförande på Säljarnas Riksförbund, podden. De har tillsammans tagit fram denna lönebarometer.


Vi pratar bland annat om:

TitlarProvisionsmodellerVad du bör tänka på vid en löneförhandlingLöneskillnaden mellan kvinnor och män

********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-03-22
Länk till avsnitt

Adam Farhoumand - Sveriges mest rekommenderade mäklare

I veckans avsnitt möter ni otroligt drivna, framgångsrika och härliga mäklaren Adam Farhoumand. Han har på kort tid levererat makalösa resultat och slagit rekord på rekord. Men det är inte det vi pratar om. Vi pratar om hans inställning och HUR han går tillväga. 

 

Vi pratar om hans sätt att driva ett kundmöte utifrån sina "FYRA B", bekantskap, behov, bevis, beslut". Vi uppfinner även "ÖSÄDO" som framgångsfaktorer. Så omöjligt att komma ihåg så låt oss köra orden istället, 

 

ÖVERTYGELSE om vad du vill!

STRUKTUR, vad ska du göra och när?

ÄKTHET, var dig själv. Det är enklare och roligare så.

DISCIPLIN, ibland är saker tråkiga - bit ihop och gör ändå

OMGIVNING, häng med folk som gör dig bättre. 

 

Häng med och inspireras, gå sedan ut och bara GÖR ?



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-03-08
Länk till avsnitt

Anna Ferreira Gomes- Tillväxtföretag, en plats för människor som vill utvecklas snabbt

Ken Skoog möter Anna Ferreira Gomes, Chief Revenue Officer på Netigate, som har nära 15 års erfarenhet av att arbeta i tillväxtbolag inom SaaS världen. Anna berättar om sin resa och varför hon gillar den miljö som ett tillväxtbolag kan erbjuda, vad som krävs av en säljare som vill arbeta i den miljön och hur bolaget måste tänka för att attrahera, utveckla individer och för att skapa ett ?kick ass team?. Vi pratar om vikten av ?trial and error? mentalitet, av att arbeta i en miljö där mycket går ?två steg framåt, och ett steg bakåt? samt om vikten av att faktiskt göra ett jäkligt bra jobb i rollen du har nu med en framåtblick att oändliga möjligheter kan skapas framöver.



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-22
Länk till avsnitt

Henrik Mannerstråle - KAM rollens utmaningar

Tittar man på Linkedin och läser olika Linkedinprofiler inom sälj så ser man snabbt att väldigt många arbetar som Key Account Managers. Är det verkligen så? Vad gör en Key Account Manager egentligen? Vad krävs av såväl en individ som ett företag för att lyckas med Key Account Management? Vem passar inte som KAM?

I detta poddavsnitt reder vi ut missförstånd, tar död på myter och ger konkreta tips till såväl säljare som företag som vill bygga stora konton där både kund och leverantör på riktigt tjänar på samarbetet. 

 

Nedan kan användas till Linkedin, tillsammans med ovan 

 

På Powersales Communication har man utarbetat 7K-modellen för framgångsrik Key Account Management. 7K modellen finns närmare beskriven i boken Kundresan. 

1. Kundanalys

Välj KAM-kund noggrant. En kund med potential. Inte nödvändigtvis den som är stor nu. 

2. KAM-processen

Vad skiljer en KAM:ares arbete från en vanlig säljares arbete? 

3. Kommunikation

Människor köper av människor. Vilka kommunikations-verktyg fungerar bäst? 

4. Komma överens

Vi förhandlar hela tiden, med alla. 

5. KAM-planen

Ditt strategiska arbete måste stå stadigt i en långsiktig plan ? bara då kan det få kraft framåt. 

 6. Kontaktstrategier

Hur många kontaktpersoner måste du ha per kund?

7. Kunderbjudande

Det slutliga beviset för att du är en duktig Key Account Manager är att du kan åstadkomma värdeskapande försäljning på hög nivå. 

 

Powersales Communications har givit ut ett komplett KAM Manifesto. Vill du ta del av detta omfattande material så skriv KAM i kommentarer så sänder vi till er. 


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-02-08
Länk till avsnitt

Pernilla Hassel framröstad som årets säljare på The Sales Conference 2020

2020 satte hon som vanligt upp en lapp med sina mål på skafferidörren. Målen var på lappen var tydliga, 

Nå en viss försäljningssummaAtt teamet Pernilla var med i skulle bli årets teamAtt bli årets säljare

 

Ganska häftigt att det sista målet uppnåddes, och med råge. Pernilla delar med sig av framgångsfaktorer, sin syn på vad som kännetecknar en bra säljare, hur det kändes den där dagen hon fick priset, hur hon arbetar med social selling och varför, och så avslöjar hon förstås vad det står det på lappen på 2021 och varför en sådan lapp är så viktig. 

 

Vad står på din lapp?


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-30
Länk till avsnitt

Daniel Wikberg - Låt oss döda myter

Med en karriär som tog fart redan som 13-åring till att idag ha drivit bolag i 19 år är det ingen tvekan om att veckans gäst verkligen inspirerar oss. Låt oss presentera Daniel Wikberg, VD på Upsales som är ett CRM-system som säljare och säljchefer använder för att hålla koll på sina affärer och kunder. Systemet hjälper till att hitta nya leads och helt enkelt vinna fler affärer.


Programmering är något Daniel sysslade med redan som 13-åring då han byggde ett crm-system till hans pappas bolag. Idén och tanken skapades när han själv tyckte att systemen som fanns på marknaden var krångliga.


Vägen som har lett honom till där han är idag har varit krånglig. Han har mött många motgångar men kan idag stolt säga att han har drivit företaget i 19 år.


Lyssna in på Daniels resa och hur Upsales själva jobbar för att utveckla sina säljare på bolaget samt hur gör de gör vid rekrytering och onboarding av sina säljare.


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-25
Länk till avsnitt

Magnus Silfverberg - Magkänsla kan vara bra men fakta gör dig klart bättre

Vi fattar som säljare och chefer dagligen många små och stora beslut kopplat till försäljning och tillväxt. Det kan handla om enskilda kundärenden som huruvida vi ska bearbeta en specifik kund eller hur vi ska agera för att inte tappa vissa kunder. Eller av mer strategisk art som hur vi ska designa kundresan kring vilken vi bygger våra processer eller om vi ska gå in på en viss marknad. Alla dessa beslut kan inte fattas på magkänsla, det blir ofta fel och dyrt. 


Ken Skoog träffar Magnus Silfverberg, VD på Bisnode. Magnus har mycket gedigen och bred erfarenhet av såväl försäljning som av ledarskap på hög nivå från bolag som HP, Bettsson och Accenture. Han har dessutom hunnit driva eget. 


I detta avsnitt pratar vi om hur mer datadriven försäljning kan underlätta och effektivisera för både företag som för den enskilde säljaren. Vi pratar om begrepp som prediktiva variabler och automatisera faktaflödet.


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2021-01-11
Länk till avsnitt

Gott Nytt År!

Ken summerar året som gått. 2020, ett år där vi har behövt ställa om, göra förändringar, skapa nya vanor och anpassa oss. Ett 30 tal experter i olika ämnen har i år gästat podden. Vad tar han med sig från gästerna?


Ken lyfter hur viktigt det är att vi har med oss lärande i livet. Att varje gång vi misslyckas, ska vi försöka titta på varför vi gör det. Att varje gång vi lyckas ska vi fira segern men alltid gå tillbaka, klappa oss själva på axeln och titta på vad vi faktiskt har lärt oss av det.


Det har varit ett tufft år på många sätt. Nu är det dags att vi varvar ner och återhämtar oss för att komma tillbaka 2021 med mer energi och nya klara mål.


Gott Nytt År Kära Lyssnare!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-28
Länk till avsnitt

Oliver Lopez - "Skapa värde eller dö"

Försäljning är att skapa värde, men vad betyder det egentligen? Ken och Oliver nördar ner sig i vad ordets värde egentligen betyder, vem som avgör vad värde är, hur skapar vi värde i ett möte vs hur skapar vi värde digitalt? 


Ken och Oliver pratar om säljmetodiken SMSF som Ken lärde sig 2004 och som präglat Ken i hans försäljning. 


De pratar om vad som är bäst mindset ?utifrån och in? eller ?inifrån och ut?? 


Dessutom går de igenom en artikel Oliver skrev 2014. Vad sade Oliver? Hade han rätt? Hur ser det ut idag?



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-21
Länk till avsnitt

Oliver Lopez - Allting vi gör är försäljning

Oliver Lopez, VD för Structsales, pratar säljminnen. Han pratar om mötet i Centralamerika där kunden ville utöva sin makt, där han då var tvungen att ta fram sitt spanska temperament som slutade i vunnen respekt. Oliver berättar om den effektivaste icebreakern han har varit med om kopplat till ett säljmöte. Och till sist, om vikten om att alltid vara sig själv. Den yngre Oliver Lopez ger råd till den äldre Oliver Lopez.



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-14
Länk till avsnitt

Boel Sjöstrand ? Så gör du som säljare och chef för att både må bra och prestera bra

Ett hyperaktuellt avsnitt för många säljare som i dagens klimat upplever stress, press och med en stark vilja att nå resultat. Boel Sjöstrand, VD på Linkura, delar med sig av sina kunskaper kring mental kondition och allt vad det innebär. Ett avsnitt om att lära känna sig själv och vad som verkligen får en att må bra. Det finns så mycket som vi själva kan påverka kopplat till vårt eget välmående, ofta med ganska enkla insatsere. Vi pratar om vanor, goda som dåliga, som på ett eller annat sätt påverkar vår mentala kondition. 

 

Ett avsnitt om utveckling och reflektion. Vad mår DU bra av? Vad går DU igång på och vad behöver DU för att prestera? 

 

3 tips baserat på Linkuras forskning:

 

Lär känna dig själv ? kom ihåg att du inte är som alla andra och att du är du. Du är fysiologisk annorlunda än andra människor och du har också en annan livssituation än andra människor. Ställ inte krav på dig själv att göra något som skulle vara samma för alla andraMån om din sömn ? kvantitet och kvalité. ?Jag klarar mig på 6 timmar sömn?. Är din livsambition att klara dig eller att må och prestera bra? Sov 8 timmar.Rör på dig ? hitta ett sätt som funkar för dig. Kom upp i puls 3 gånger i veckan och ha vardagsmotion däremellan. När du har kommit upp i puls (tränat) se till att snabbt komma ner i varv. Alltså gå inte direkt från lunchträningen till nästa säljmöte. 

********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt! 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-10
Länk till avsnitt

Möte Linkuras VD Boel Sjöstrand

I detta första avsnitt av två med Linkuras VD Boel Sjöstrand pratar vi kort om säljminnen och introducerar veckans ämne; stress, press, prestation och resultat och hur dessa förhåller sig till varandra. Linkura mäter och tränar individer och organisationer för att stärka den mentala konditionen. Något som är enormt viktigt i ett pressade roller som säljare eller säljledare. Det längre avsnittet med konkreta tips släpps på torsdag den 10/12 2020.



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-12-07
Länk till avsnitt

Leonardo Johansson - Skapa en beteendeförändring som ger resultat

Vi vill alla göra bra ifrån oss och då behöver vi göra rätt saker och tillräckligt ofta. Vi behöver goda vanor. I veckans avsnitt träffar Ken Skoog säljtränaren Leonardo Johansson som berättar hur han hjälper såväl företag som individer att genomföra en positiv beteendeförändring. Samtalet ger konkreta råd till både säljare och chefer.


Säljchefer

1. Skapa en känsla av angelägenhet "Sense of urgency".

2. Leading by example.

3. Skapa en kultur där det är OK att analysera varandras möten och ge feedback.


Säljaren

1. Levande dokument som ständigt uppdateras och gärna kan nås med ett bokmärke på datorn. Samling av kunskap och vinnande beteenden man vill efterleva.

2. Sätta upp kvantitativa och kvalitativa mål kring personlig utveckling. 1 ljudbok per månad/1 timme kring att förbättra mig om invändningshantering. 

3. Post-it lappar.


Vill du höra mer kring dessa råd och få reda på råd 4 och fem inom respektive område. Lyssna nu ?


Vill du vara med på webbinariet med Leonardo Johansson fredagen den 4/12 kl.08.30? Anmäl dig här: https://my.demio.com/ref/IT8b4jvp0Dh94F5X


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-30
Länk till avsnitt

Leonardo Johansson - Demonstrera utan att demonstrera

Möt Leonardo Johansson, VD och grundare av Lion Competence. Han har en lång bakgrund inom försäljning, närmare bestämt 15 år. Leonardos största fokus i hans karriär är hur man kan justera små beteenden i sin vardag som sedan kan leda till betydande resultat, ett fokus som man märker har stor betydelse när han i detta avsnitt delar med sig av sina säljminnen. 


Vad menar han med ?kill your darlings?? Varför har han en sådan stor passion till meditation? Och varför går han aldrig till jobbet utan att känna sig minst 90 procentig? Luta dig tillbaka och lyssna på veckans avsnitt med Leonardo Johansson som gäst.  


Nästa vecka träffar vi Leo igen. Missa inte det!


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-23
Länk till avsnitt

Anssi Rantanen - Do you have a growth or a fixed mindset?

To get better all the time. Investing time in learning and daring to test new things as part of learning are for many successful organizations and individuals crucial to achieving success in both short term as long term.


Meet Anssi Rantanen, a serial entrepreneur and growth marketing expert, in this episode about how to go from a fixed to a growth mindset. This is the last episode before The Sales Conference on the 19th of November where you will hear Anssi as a Keynote speaker.



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-18
Länk till avsnitt

Anssi Rantanen - Progress is a function of pain and reflection

Meet Anssi Rantanen, a growth marketing expert, serial entrepreneur, and winner of the 2019 Nordic Business Forum public speaker award. This is the fifth out of six episodes before The Sales Conference where you will meet Anssi as a Keynote speaker. You will also meet Anssi in a longer episode in a couple of days but first of all, listen to some of hiss ales memories in this short episode.



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-16
Länk till avsnitt

Frank Herbertz -Trender inom säljutveckling - hur lär sig organisationer och individer på bästa sätt?

Precis som alla branscher genomgår säljutbildningsbranschen en hypertransformation, inte bara på grund av Corona även om den påskyndar utvecklingen. I detta avsnitt inför The Sales Conference så möter ni Frank Herbertz, VD för Mercuri International, som berättar om vilka trender han ser inom branschen. Vi tar upp fem tydliga trender som påverkar såväl Mercuri som branschen. Trenderna syns även i många andra branscher på olika sätt. In och lyssna, reflektera och agera!




********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-09
Länk till avsnitt

Frank Herbertz, CEO of Mercuri International - Even the most experienced make mistakes

In this interview, which is part three of six before The Sales Conference on November 19th, you will meet Frank Herberts. Frank has over 25 years of experience in the industry "sales training and sales development" and regularly meets companies all over the world who want to develop in sales.

Few people , have the same experience as Frank in this area. Frank personally shares both unexpected events in customer meetings as mistakes he has made in his career.


Även den mest erfarene gör misstag - med Frank Herbertz, VD för Mercuri International

I denna intervju, som är del tre av sex nför The Sales Conference den 19e npovember, så möter ni Frank Herberts. Frank har över 25 års erfarenhet inom branschen "säljträning och säljutveckling" och träffar regelbundet företag över hela världen som vill utvecklas inom försäljning.

Få, har samma erfarenhet som Frank inom detta område.. Frank delar personligt med sig av såväl oväntade händelser i kundmöten som misstag han gjort i sin karriär.


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-11-02
Länk till avsnitt

Stefan Hyttfors, trendspanare och futurist - Specialavsnitt inför The Sales Conference

Stefan Hyttfors, känd föreläsare, trendspanare och futurist, kommer vara en av huvudtalarna på The Sales Conference den 19e november. I detta avsnitt får ni en försmak av vad Stefan kommer att prata om. Vi pratar om vad vi faktiskt kan ta reda på om kunden inför ett möte, inte bara fakta utan kring kundens hälsa, känsloläge, värderingar, stressnivå etc. Vi pratar om förändringshastighet och hur vi faktiskt tar oss an en värld där allt vi trodde vi visste kan komma att omkullkastas. Men vi balanserar också upp med att diskutera frågan, ska vi fokusera på framtiden eller har vi nog svårt att hantera nutiden. Vad är viktigt, kortsiktiga eller långsiktiga mål?



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-26
Länk till avsnitt

Stefan Hyttfors - Kalla samtal - olika betydelse beroende på vem du frågar

Ett av sex specialavsnitt inför The Sales Conference. Först ut är Stefan Hyttfors, trendspanare och mycket uppskattad och prisad föreläsare. Stefan kommer att tala på konferensen men vi får ett smakprov redan denna och nästa vecka. I detta avsnitt pratar vi säljminnen. Vi pratar om kalla samtal, svåra samtal och om Stefans ovilja att ta möten.



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-19
Länk till avsnitt

Wilma Eriksson - Lämnar trygg anställning för möjligheten att få bygga!

Förra veckan hörde ni Wilma i ett kortare introavsnitt som av lyssnarna uppskattades stort. I detta längre avsnitt berättar Wilma mer om sin nya satsning och varför hon väljer att mitt i en Corona kris, där många flyr nyförsäljning och söker trygghet, säga upp sig för att med några affärsbekanta starta ett nytt bolag. Wilma delar med sig av såväl lärdomar, drivkrafter och konkreta tips. Dessutom förstås, vad gör det nya bolaget Vloxq? 


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-12
Länk till avsnitt

Wilma Eriksson - Äkthet och mod

Wilma Eriksson har en gedigen och framgångsrik bakgrund inom försäljning på flera SaaS bolag. Nu lämnar hon en trygg anställning mitt under Covid 19 för att starta upp ett nytt bolag tillsammans med några andra fantastiska entreprenörer. Bolaget heter Vloxq och ska effektivisera offertarbetet och säljares affärsprocesser. Väldigt modigt och mer om detta i nästa veckas avsnitt med Wilma.


I veckans avsnitt delar Wilma med sig av några spännande säljminnen. Och som vanligt för den trogne lyssnaren så finns det några tips att ta med sig. 


********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!



See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-10-05
Länk till avsnitt

Per Lange - "Amatör eller proffs?" Din säljpitch kan vara skillnaden

Ken Skoog möter Per Lange, författaren, föreläsaren och grundaren av bolaget Customize your demo. Per berättar om 5 insikter och steg som är avgörande för att få till den där klockrena presentationen som gör att kunden säger JA!



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-09-28
Länk till avsnitt

Per Lange - Ni vet inte vad en arg kund är

Skrattattack är något detta avsnitt lovar då Per Lange energifyllt delar med sig av sina säljminnen. Vi beskriver inte mer utan uppmanar till att lyssna. Se till att ha näsduk nära för tårarna kommer spruta, av skratt.



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-09-21
Länk till avsnitt

Lotta Cederbom - Att sälja och leda i förändring

Ibland är det svårt när förändringens vindar blåser. Det är då ord som mod, tydlighet och engagemang kan vara helt avgörande för hur det går och hur det mår. Möt Lotta Cederbom, kommersiell direktör och vice VD på Aller Media, som berättar om hur det är att leda i en bransch som de senaste 10 åren genomgått monumental förändring. Varning för tänkvärda reflektioner och goda råd :)



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-09-14
Länk till avsnitt

Säljminnen med Lotta Cederbom

I veckans "inför avsnitt" träffar ni fantastiska Lotta Cederbom, kommersiell direktör och vice VD på Aller Media. Lotta ger oss inblick i några helt fantastiska säljminnen, bland annat om när vattnet gick för kunden på kundmötet, och om en helt fantastiskt säljinsats tidigt i karriären. Detta vill ni inte missa.



********************


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-09-07
Länk till avsnitt

Jenny Berge - Ett avsnitt om passion och svåra utmaningar

Ken Skoog möter Jenny Berge, VD på rekryteringsföretaget SalesOnly. I en öppen och rättfram intervju berättar Jenny om passionen för säljyrket men också om de mycket svåra utmaningar många kandidater möter i dessa osäkra tider med färre jobb på marknaden att söka och i knivskarp konkurrens. Tänkvärt men också väldigt konkreta råd utlovas!


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!


Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-08-31
Länk till avsnitt

Jenny Berge - Det ska vara bläck på pappret innan man öppnar munnen

I dagens " lära känna" avsnitt möter vi Jenny Berge, VD på rekryteringsföretaget Sales Only, som bland annat berättar om stora affären med Microsoft och om mötet som gav lärdomen att man inte ska ta ut glädjen i förskott. Vilka är hennes rutiner innan varje möte och vilka råd ger hon till sitt 20 år yngre jag?


Nästa vecka träffar vi Jenny i ett fördjupande avsnitt där fokuset ligger på rekrytering och kandidatmarknad, vi ger även svar på spännande frågor som våra lyssnare efterfrågat.


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-08-24
Länk till avsnitt

Patrik Nordkvist - Så leder du dig själv till framgång i höst!

Ska vi titta i kristallkulan och följa trender eller ska vi leta i historiska fakta och i oss själva för att hitta receptet för framgång? Behöver vi jobba hårdare i höst, absolut! Men vi behöver också arbeta smartare. Ken Skoog möter Patrik Nordqvist i ett samtal som ska ge tydliga råd och inspiration för säljare, konsulter och chefer som vill nå framgång i svåra tider.



********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.

********************


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-08-17
Länk till avsnitt

Patrik Nordkvist - Att välja vart man lägger sitt fokus och satsa på det

I dagens avsnitt möter vi Patrik Nordkvist, som driver Försäljningschefen, i ett samtal om säljminnen och hur hans rutiner ser ut i samband med föreläsningar och olika försäljningsinsatser. Hur förbereder man sig och hur kommer man igång? Ta del av Patriks erfarenheter och tips kring just rutiner innan möte, förberedelser och fokus. 


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.

********************


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-08-10
Länk till avsnitt

Sara Dalsfelt - Hur bygger du livslånga relationer?

Ett samtal om hur du bygger livslånga relationer och hur du bygger ett starkt personligt varumärke! Sara Dalsfelt inkubator på Adway och expert på sociala medier, HR tech och på att bygga personligt varumärke. Hon syns frekvent på Linkedin där hon på relativt kort tid skapat sig ett namn hos 1000 tals följare som följer dels hennes inlägg som hennes show Linkedin Live. Sara ger tips kring hur du bygger personligt varumärke, hur man inom sälj och HR får med sig ledningen på tåget mot att automatisera och effektivisera processer, hur du blir attraktiv för rekryterare, och mycket annat!

 

Sara berättar öppet om strategier men går också konkret in på hur du bör tänka och vad du faktiskt kan och bör göra för att skapa värde för din målgrupp..

 


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.

********************


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-29
Länk till avsnitt

Sara Dalsfelt - Fast i en källare till storaffär i morgonrocken

Sara Dalsfelt är expert på sociala medier, HR tech och på att bygga personligt varumärke.


Hon syns frekvent på Linkedin där hon på relativt kort tid skapat sig ett namn hos många lojala följare. Sara har en ostoppbar personlighet som hon verkligen släpper loss i detta avsnitt där hon berättar om sina bästa och värsta säljminnen.


Som när hon skapade show i Mellbystrand och med bruten handled sålde jordgubbar utan att låta någon passera hem utan att få med sig minst 3 liter jordgubbar.

Om en storaffär som gjordes i morgonrock!

Om kundmötet som gjorde att hon flydde i skräck.

Vi dyker in i en del konkreta tips och reflektion kring kvinnligt och manligt. Ja, jäklar vad vi hinner med i detta teaseravsnitt!


Nästa vecka hör ni Sara i ett längre avsnitt där hon ger råd kring hur DU bygger personligt varumärke, hur man inom sälj och HR får med sig ledningen på tåget mot att automatisera och effektivisera processer, hur du blir attraktiv för rekryterare och mycket annat förstås! 


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.

********************

/KenP.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på FacebookInstagram och Linkedin. Tack! D.S

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-22
Länk till avsnitt

Johan Segergren - Stolta säljare och livslånga affärsrelationer

? Möt Johan Segergren (SE i bolagsnamnet WISE). Ni får höra om Johans framgångsrika karriär som säljare, entreprenör och VD. Ett samtal om genuin stolthet över säljyrket, många konkreta säljtips baserat på egen erfarenhet och ett samtal om nyfikenhet. Hur går vi från att ordet är en klyscha till att det "de facto" är en verklighet och kan användas till säljarens fördel.

Ken Skoog möter återigen Johan Segergren, Johan har varit VD för flera framgångsrika konsultverksamheter.


Förra avsnittet där lyssnarna fick ta del av Johans säljminnen var milt uttryckt uppskattat av många! 


Johan är väldigt passionerad kring försäljning och av att skapa tillväxt. Han berättar i detta avsnitt varför han i sina roller som VD alltid avsätter stor del av sin tid till att träffa kund och varför försäljning är viktigt om du vill nå en ledningsgrupp eller styrelserummet. Johan ger oss också tre av sina framgångsfaktorer:


?Hyperlyssnande

?Påläst och påställd

?Kylighet


Ge oss dina tre framgångsfaktorer!


********************

Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.

********************


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-15
Länk till avsnitt

Johan Segergren - Svett och ljusblåa skjortor

Ken träffar Johan Segergren, entreprenören och VDn som älskar försäljning. Johan delar med sig av såväl roliga som dråpliga säljminnen. Lyssna, skratta och lär!


********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-08
Länk till avsnitt

Mathias Härenstam inspirerar och antar en svår utmaning

Vad är egentligen säljkultur, vilka ritualer krävs, vilka beteenden krävs? Ett fantastiskt möte med Mathias Härenstam som berättar hur han arbetat och arbetar med att bygga starka säljkulturer för bolag. Konkreta råd och tips kombinerat med roliga historier. Dessutom, Mathias är en modig man som antar utmaningen och coachar mig live med hjälm av metoderna aktivt lyssnande och kraftfulla frågor. 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-06-01
Länk till avsnitt

Mathias Härenstam - Du måste våga sticka ut

Ken Skoog möter Mattias Härenstam som i detta ?inför avsnitt? minns tillbaka och delar med sig av säljminnen. En story om hur man vänder en klart skeptisk kund till en väldigt positiv kund genom att vara modig och utmana. Om hur en extremt bra relation ledde till tappad affär på grund av ett misstag. Om hur en opportunistisk kontakt med en främmande amerikansk CEO ledde till storaffär. Kul och lärorikt med flera konkreta tips. 

********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-25
Länk till avsnitt

Angela Ahola - Dina dolda drivkrafter

Ken möter Angela Ahola, doktor i psykologi och prisad talare och författare. Tre drivkrafter styr våra liv, behovet av relationer, status och kunskap. Historisk har dessa psykologiska behov hjälpt oss att överleva, men lägger idag ofta krokben för oss. Avsnittet ger bakgrunden till forskningen och konkreta tankar kring hur du bör tänka och göra som säljare. 


7 punkter att ta med sig från dagens avsnitt:

Öka känslor av ?vi?. Hitta likheterna - åsikterna och erfarenheterna som ni delar. Om kunden och du upplever er som lika uppstår mer positiva känslor.Få kunden att känna sig framgångsrik. Vi vill vara viktiga, lyckade, sedda och bekräftade - ha status. Klart du behöver förmedla att du är bra. Men inte på bekostnad av att få din kund att känna sig lyckad. Ställ frågor och ge en ärlig komplimang och möjlighet finns.Lär dig hantera exponering. Ju fler gånger vi ser något, desto mer gillar vi det. Så, ju fler kunden ser dig eller din produkt, desto högre blir sannolikheten att hon eller han börjar gillar det. Men - bli inte tjatig! Ha fingertoppskänsla. Undvik multitasking. För att fungera på toppen av din maximala potential behöver du rikta din uppmärksamhet mot en uppgift i taget. Ha rätt storlek på dina mål. Ett smart sätt att jobba med mål är att dela upp dem i lagom portioner, delmål. Helst så att du, varje dag, kan känna att ?där satt den!?.Jämför dig inte! Om du ändå gör det så välj någon som liknar dig och inte en världsmästare. Anteckna för hand - i kundmötet. Dels blir laptopen en barriär er emellan. Dels är en skärm mer av en distraktion i relationen. Plus, anteckningarna blir bättre!********************Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på ?Book a demo? för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!

 

Säljpodden samarbetar även med prospekteringsverktyget Qualifier.ai. Det är ett verktyg som inte bara letar upp nya prospekt, utan också automatiskt kontaktar dem. Så gå direkt in på deras hemsida för att boka en demo.********************

 


See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

2020-05-18
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.