Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Passion för kommunikation

Passion för kommunikation

Här kan du lyssna på Cisions podd som handlar om kommunikation. I varje avsnitt bjuds en gäst in för att diskutera ett speciellt område. Vi berör alltifrån sociala medier till e-commerce, PR och vart man ska driva sin trafik.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

cision.com/se/passion-for-kommunikation/

Avsnitt

Livepodd om Svenskarna och internet - allt du behöver veta som kommunikatör

Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder det för oss kommunikatörer? Årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet är äntligen här. Gäster är Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten. Tillsammans reder vi ut vilka som är de viktigaste internettrenderna för oss kommunikatörer.

2020-12-18
Länk till avsnitt

Livepodd om USA-valet ? kampen om mediesynligheten

Valrörelsen i USA pågår för fullt i tider med social distansering och ett uppskruvat tonläge. Hur påverkar det kandidaternas kampanjer? Och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap ? Trump eller Biden?

Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans nystar de i kampen om mediesynligheten och diskuterar vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

2020-10-28
Länk till avsnitt

Livepodd om framtidens kommunikatör i spåren av corona

Att kommunikation är viktigt har blivit ännu tydligare i coronatider, men hur har krisen påverkat kommunikatörens roll? Vilka kompetenser behöver framtidens kommunikatörer för att navigera i tider av stora förändringar och osäkerhet?

Karin Netzell, affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer, gör en djupdykning i kommunikatörsrollen och diskuterar kommunikatörens framtid post corona.

2020-10-02
Länk till avsnitt

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen

Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

I avsnittet diskuteras bland annat:

Mediernas rapportering av pandemin och influencers roll i bevakningen Vilka nya grepp och arbetsmetoder medier och influencers tagit till under corona Vad medier och influencers gör nu och hur man ser på framtiden Hur de olika fältens finanser ser ut Vilka nyheter medierna vill skriva om framöver
2020-09-04
Länk till avsnitt

Livepodd om att ta ställning ? möjligheter och risker

Med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse aktualiserades frågan kring hur företag ska göra för att ställning i samhällsfrågor, när man ska göra det och vilka potentiella möjligheter samt risker man bör ta i beräkning. I vår livepodd gästar Frida Blom från Westander och forskaren Martin Söndergaard från  Handelshögskolan i Stockholm för att ge sina perspektiv på frågan.

2020-06-25
Länk till avsnitt

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström

Det har blivit dags för ytterligare en livepodcast tillsammans med Cision. Denna gången gästas vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

2020-06-02
Länk till avsnitt

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée

Poddversionen av Cisions livepodd med Jeanette Fors-André 2020-04-28 om kriskommunikation i coronatider.

2020-05-08
Länk till avsnitt

Så lyckas du med ditt digitala event

På grund av coronautbrottet med dess restriktioner kring sociala kontakter har många event flyttat ut i den digitala världen. Men hur ska man tänka för att lyckas med ett digitalt event? I avsnittet gästas vi bland annat av Nine Muses Festival som grundas av Spotify och av riskkapitalbolaget Verdane som båda med, väldigt kort varsel, nyligen har genomfört digitala event. För att guida oss i hur man lyckas bra med digitala event har vi med oss eventbolaget Cicerons VD Cecilia Sandström i studion.

2020-04-03
Länk till avsnitt

Bloggbevakning.se ? bloggen som granskar influencers

I avsnitt 69 av Passion för kommunikation gästar Camilla Gervide som driver Bloggbevakning.se och är en av få i Sverige som bevakar och granskar den nya influencerbranschen. Hennes blogg är en maktfaktor och blåslampa i baken på influencers som slarvar med reklammärkning eller dopar sina besökssiffror. Hur ser hon på företagens roll i utvecklingen av influencer marketing? Detta och mycket mer när Passion för kommunikation får besök av personen bakom Bloggbevakning.se.

2020-03-10
Länk till avsnitt

Daniel Redgert om influencer marketing

Passion för kommunikation gästas av Daniel Redgert, vinnare av Cision PR Influencer Award 2019 på Spinngalan, priset som går till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Hör Daniel berätta om hans raketkarriär i PR-Sverige och hur han ser på framtiden inom influencer marketing.

2020-02-18
Länk till avsnitt

MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny

MAX Burgers har fått stort genomslag för sin hållbarhetskommunikation. Med sitt budskap om en klimatpositiv meny har man bland annat prisats av FN på klimattoppmötet i Madrid. Vår gäst är Marita Wengelin, PR-chef för MAX som berättar vad de har gjort för att lyckas så bra och vilka utmaningar de ställts inför med kring arbetet med hållbarhetskommunikation.

2020-01-21
Länk till avsnitt

PR för startups och andra utan budget

Det har blivit dags att prata om PR för startups och hur man gör PR utan budget! Hur lyckas man med PR när man har stora ambitioner men begränsad budget? Våra gäster är PR-konsulten Karin Bäcklund som precis skrivit klart boken ?PR för startups? och Lisa Rytter som har stor erfarenhet från PR-arbete i startupmiljöer såsom Wrapp och Left or Right.

2019-12-12
Länk till avsnitt

Svenskarnas internetvanor 2019

Årets stora kartläggning av svenskarnas internetvanor ? Svenskarna och internet 2019 ? är här och Måns Jonasson från Internetstiftelsen gästar podden för att dela de viktigaste slutsatserna från årets rapport!

2019-10-15
Länk till avsnitt

Sveriges mäktigaste i sociala medier med Emanuel Karlsten

Vilka är mäktigast i den svenska sociala mediesfären och hur klarar sig traditionella medier och företag jämfört med influencers? Detta berättar journalisten Emanuel Karlsten som gästar Passion för kommunikation för att presentera Maktbarometern 2019 som kartlägger vilka svenskar som har mest makt i sociala medier. 

2019-10-03
Länk till avsnitt

Kriskommunikation med Jeanette Fors-Andrée & Rolf van den Brink

I detta livepoddavsnitt gräver vi ned oss i kriskommunikationens olika aspekter. Hur gör man när det hettar till på presstelefonen och vad förväntar sig journalisterna under krisens gång? Har rädslan för drev har gjort att företag har medietränat sönder sina talespersoner. Gästar gör krishanteraren och medietränaren Jeanette Fors-Andrée och journalisten Rolf van den Brink.

2019-09-17
Länk till avsnitt

Fokuspodd: Rörlig bild i sociala medier

Det är dags för en ny fokuspodd och idag handlar avsnittet om hur man lyckas med rörlig bild i sociala medier. Gäst i studion är sociala mediekonsulten Elin Nylund som driver sitt egna bolag Elin Nylund Consulting AB och bland annat har gjort filmen som blev årets video på Guldtuben 2018. Elin har även själv utsetts till årets influencerkommunikatör.  

2019-08-28
Länk till avsnitt

Trender inom medieanalys

Avsnittets tema är trender inom medieanalys. Podduon har åkt till London och Cision konferens CommsCon som samlar expertis på mätning av kommunikation från hela Europa. I avsnittet får du bland annat höra en intervju med PR-chefen för Kellog's om hur hon utvärderar sitt kommunikationsarbete men även Cisions experter inom Media Insight om hur mycket de använder sig av AI och robotar. 

2019-08-15
Länk till avsnitt

Bonusmaterial: Intervju med youtubern Matgeek

Här kan du lyssna på intervjun med influencern och Youtube-profilen Johan "Matgeek" Hedberg i sin helhet. 

Lyssna även på avsnittet "Trender på Youtube med United Screens" där en del av intervjun är inklippt i ett samtal om trender på Youtube.

 

2019-07-05
Länk till avsnitt

Trender på Youtube med United Screens

Vilken typ av innehåll funkar bäst på Youtube just nu? Hur lyckas jag samarbeta med den där 18-åriga youtubern som har publiken jag vill nå ut till men som inte riktigt verkar greppa min varumärkesplattform? Vår gäst, Natalie Tideström Heidmark, VD för United Screens, ger oss svaren. Vi pratar även med youtubern Johan ?Matgeek? Hedberg om hur man får ett riktigt superkonverterande Youtube-innehåll. 

Enligt Svenskarna och internet 2018 är Youtube den största videotjänsten på nätet  med 87 % av alla svenskar som tittar. Om man ser till tittartid är Youtube den näst största kommersiella kanalen i Sverige sett till hur lång tid tittare mellan 18-34 år tillbringar på kanalen. En vanlig uppfattning är att Youtube konsumeras främst av unga men Natalie vill slå hål på den myten och menar att medelåldern på Youtube är 39 år.

Ur innehållet

Poddavsnittet ?Trender på Youtube med United Screens? handlar i stora drag om:

Inehållet på Youtube idag Youtube som influencerkanal Intervju med influencern Johan "Matgeek" Hedberg Det största misstaget när man kontaktar en influencer Receptet på ett bra influencersamarbete
2019-07-05
Länk till avsnitt

Nudging - så funkar det

Hur kan man med enkla medel få människor att göra bättre val? Ämnet kallas för nudging, en filosofi som handlar om hur man gör det lätt för folk att göra rätt.

I detta avsnitt av Passion för kommunikation läggs fokus på hur kommunikatörer kan använda sig av denna "snällare version av manipulation". Gästar gör ekonomijournalisten Alexander Norén som skrivit boken "Nudge ? så funkar det!".

2019-06-04
Länk till avsnitt

PR-skola med Breakit

Hur har ekonomimedier gått från att vara ganska torra publikationer till att idag locka en bred publik med nya journalistiska grepp? För att ta reda på det bjöd vi in Stefan Lundell, medgrundare av Breakit och en drivande kraft bakom utvecklingen av den svenska näringslivsjournalistiken. Missa inte när han betygsätter flera pressmeddelanden utifrån en näringslivsjournalists perspektiv i poddens lilla PR-skola.

2019-05-07
Länk till avsnitt

Interkulturell kommunikation i arbetslivet

Hur kommunicerar man med medarbetare och chefer i andra länder? Vad ska man göra när den holländska chefen känns galen och medarbetarna i USA inte verkar kunna tänka själva? Med för att ge oss kunskap i interkulturell kommunikation är ledarskapskonsulten Annika Berge som i podden även coachar Alex angående fiktiva utmaningar en chef kan ställas inför.

Poddavsnittet ?Interkulturell kommunikation i arbetslivet? handlar i stora drag om:

Svenskars kulturella särdrag i arbetslivet Prata för att höras eller tiga till dess att man har något att tillföra? Vad innebär det att vara internationell? 3 steg till kulturell kompetens Annikas interkulturella råd till Alex
2019-04-09
Länk till avsnitt

Monica ? ICAs digitala röstassistent

I allt fler svenska hem finns smarta högtalare som vi kan be göra lite allt möjligt; släcka lamporna, spela musik eller varför inte läsa godnattsagor för barnen? ICA är först ut i Sverige med sin egna digitala röstassistent Monica som ska hjälpa oss med matinköpen. Vår gäst, Ariella Rotstein, CO-lead på ICAx, är här för att prata om utmaningarna med att ge Monica en ICA-personlighet och att göra henne tillräckligt smart.

2019-03-14
Länk till avsnitt

Den digitala draken Kina

Kina är landet med flest internetanvändare i världen och många IT-bjässar som Alibaba, WeChat och Tencent. Men vilka trender inom kommunikation i Kina är viktigt att ha koll på, och vilken kommunikation fungerar där? Vår gäst Tom Xiong, entreprenör och expert på digitala Kina ger oss svaren!

Ur innehållet

Poddavsnittet ?Den digitala draken Kina? handlar i stora drag om:

Grundförutsättningar: Så fungerar internet och kommunikation i Kina Wechat Statens kontroll över traditionella medier och relation till internet Influencer marketing i Kina Söktjänster och SEO-anpassning Tre fel västerländska företag gör med kommunikation i Kina som man kan lära av Kinesiska kommunikationstrender som kommer att sprida sig till väst
2019-02-12
Länk till avsnitt

Simon Strand ? konsten att mobilisera och engagera

Poddavsnittet ?Simon Strand ? konsten att mobilisera och engagera? handlar i stora drag om:

Styrelseskiftet i AIK Fotboll Mobiliseringen efter Almedalen Simons syn på PR-konsulters förmåga att påverka Kraftfull kommunikation utgår från vågade handlingar Simon Strand slutar som PR-konsult PR-branschens kommande utmaningar
2019-01-10
Länk till avsnitt

Sponsring som relationsbyggare

När man nämner sponsring tänker nog många på stora loggor på idrottstjärnor och i arenor men i detta avsnitt får vi lära oss hur företag kan använda sponsring aktivt för att bygga relationer. Avsnittets gäst är Carmen Wargborn från konsultföretaget Ramboll som bland annat har lyckats få 27 000 personer att ladda ned en app med löprundor formade som exempelvis en anka eller ett eklöv.

2018-12-11
Länk till avsnitt

Den digitala pionjären KRY

Hur ska man kommunicera för att som pionjär och disruptor i grunden förändra en bransch som präglas av offentliga jättar och medicinska regleringar? Med i podden för att svara på detta och berätta om företagets resa är Samuel Danofsky, kommunikationschef på det digitala vårdbolaget KRY. 

2018-11-14
Länk till avsnitt

Redaktionell kommunikation och LEAN

I detta 15-minuter långa avsnitt går vi igenom hur LEAN, en metod för verksamhetsutveckling sprungen ur bilfabriker i Japan, kan användas på en kommunikationsavdelning. Vår gäst är Staffan Ekengren, head of Scania Newsdesk som i åtta steg kommer att guida oss i hur ett företags redaktionella produktion går från teori till verklighet.

2018-10-23
Länk till avsnitt

Svenskarnas internetvanor 2018

Det har blivit dags att gå igenom färsk statistik om svenskarnas internetvanor ? det är nämligen premiär för årets upplaga av undersökningen Svenskarna och internet. Gäst är Måns Jonasson från Internetstiftelsen och han svarar på allt från om vi har övergett Facebook till hur många bebisar i Sverige som använder internet.

2018-10-03
Länk till avsnitt

Polisen som gör succé på Linkedin

Polischefen Andreas Zehlander, kanske mer känd som Linkedin-polisen, har på kort tid blivit större än sin arbetsgivare på plattformen och rankas i det absoluta toppskiktet inom sin bransch globalt. Hör honom dela med sig om sina tankar kring varför polisen ska vara i sociala medier och ge tips på hur man kommer igång med Linkedin.

 

2018-09-26
Länk till avsnitt

Hat och hot på nätet

Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Cisions marknadschef Ulrika Peyron bjuder in spännande gäster för att diskutera ett specifikt ämne i 15 minuter. I detta avsnitt får vi lära oss mer om hur man som kommunikatör ska tänka kring näthat. Björn Appelgren från Internetstiftelsen i Sverige gästar för att ge sina bästa råd kring hur man hanterar en hatstorm på nätet. 

2018-09-18
Länk till avsnitt

Digital opinionsbildning i valtider

Hur ska man arbeta för att lyckas driva förändring och påverka opinionen år 2018? För att få svar på det har Passion för kommunikation dragit till Almedalen och träffat två erfarna opinonsbildare: Seher Yilmaz, VD för förändringsinkubatorn Difference och André Assarsson, digital chef på Milton Labs.

2018-08-21
Länk till avsnitt

Iza & Elle ? stjärnor på Musical.ly

I avsnitt 49 lär vi oss mer om Musical.ly och våra lärare är 13-åriga Iza och Elle som är störst på appen i Sverige med hela 4 miljoner följare och de växer även på Instagram och Youtube. Vi åkte hem till dem för att spela in podden och där fick vi även en pratstund med deras mamma, tillika manager, Stina Cryssanthander.

2018-07-06
Länk till avsnitt

Svenskarna och Internet - Valspecial 2018

Litar svenskarna på den politiska informationen på Facebook? Tittar förstagångsväljare på partiledardebatter i TV? Internetstiftelsen i Sverige, IIS, som varje höst ger ut rapporten Svenskarna och Internet har i år gjort en specialrapport om svenskarnas internetvanor i valtider. Hur ser det politiska engagemanget ut på nätet? Vilka kanaler är det som gäller och hur värderas digitala källor? Gäster i studion är Björn Appelgren, projektledare för digital folkbildning på IIS och mediestrategen Brit Stakston. Som vanligt är det Alexander Mason från Cision och Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations som leder samtalet.

2018-06-25
Länk till avsnitt

Guldtuben och influencers som mediekreatörer

Filmindustrin har Oscarsgalan och influencers i sociala medier har Guldtuben ? snart är det dags för årets gala. Passion för kommunikation riktar i detta avsnitt fokus på hur influencer-Sverige mår och därför har vi bjudit in två fullblodsproffs som dessutom har suttit med i årets jury för Guldtuben. Gästar gör Emma Blom för Social Industries och Karin Winther från Winther Wonderland.

Utöver Guldtuben-fokus kretsar podden till stora delar kring hur varumärken bör tänka vid influencersamarbeten, vikten av rätt mätning och vad kommunikatörer kan lära av dessa duktiga mediekreatörer.

2018-05-16
Länk till avsnitt

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop

I november 2017 ställde sig drygt 2 000 kvinnor bakom kommunikationsbranschens #metoo-upprop #sistabriefen. Podden gästas av Maja Stridsberg, PR-konsult på Westander och Mimmi Sköldberg, kundstrateg på EdelmanDeportivo. Mimmi och Maja är två av initiativtagarna till uppropet och de medverkar för att berätta om läget i branschen men även hur man startar en gräsrotsrörelse och får till förändring i praktiken.

2018-04-17
Länk till avsnitt

Digital kommunikation med Joakim Jardenberg

Digital kommunikation handlar mycket om att bli skitig under naglarna och att våga testa sig fram. Detta menar avsnittets gäst, internetgurun Joakim Jardenberg. Hör honom berätta hur man på bästa sätt skitar ned sig arbetet med den digitala kommunikationen, det kommer garanterat handla mycket om facebookdominans, algoritmer och livevideo.

2018-03-07
Länk till avsnitt

Digital strategi ? hemsidan som nav

För ett par år sedan pratades det mycket om att hemsidan var död och det var viktigt för företag att befinna sig där målgruppen var. Man pratade om att man skulle vara i appar på mobilen, på Facebook och Twitter men inte publicera material på sin hemsida. Historien har visat att detta är helt fel väg att gå. Istället bör man styra den del av trafik och aktivitet som man vill använda för att konvertera mot att landa på en central hemsida.

I årets kommunikatörsundersökning svarar ungefär 90 % att de använder hemsidan som nav i sin digitala kommunikation. Trots att 9 av 10 säger att hemsidan är navet i kommunikationen upplever Alex att 50 % publicerar väldigt mycket av sina pressmeddelanden på andra sajter. Detta är anledningen till att en snabbkurs i varför detta är så viktigt behövs ? och i podden får du de främsta anledningarna

2018-02-20
Länk till avsnitt

Viktor Frisk ? influencer och PR-konsult

2017 års vinnare av Cisions pris på Spinngalan som går till Sveriges mest inflytelserike PR-konsult i digitala medier heter Viktor Frisk! Hör honom berätta om hur han kombinerar sin roll som influencer med rollen som Social Media director på Mindmakers PR där han konsulterar företag och organisationer i hur de ska gå tillväga för att lycka med sina sociala medie-strategier. Viktor lyfter flera förhållningsregler som har gjort honom själv framgångsrik och som han brinner för att även företag ska anamma. Detta och mycket mer när Passion för kommunikation intervjuar influencern och PR-konsulten Viktor Frisk.

2018-02-07
Länk till avsnitt

Fokus: Så hanterar du dina journalistrelationer

Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom vad som händer efter att man har producerat sitt pressmeddelande och det har blivit dags för distribution.  När du är klar med det perfekta pressmeddelandet ? hur gör du då för att få medierna att skriva om det? Följ med i Passion för kommunikations checklista på åtgärder du bör bocka av för att få till din förtjänade kommunikation.

2018-01-23
Länk till avsnitt

Så blir du framgångsrik på LinkedIn

LinkedIn är en social kanal som växer stadigt i Sverige, enligt rapporten Svenskarna och Internet  har 30 % av Sveriges befolkning varit där någon gång. En som är där dagligen är Anna Helin, marknadschef på Uptrail som dessutom har kommit till insikten att LinkedIn är huvudkällan för att få konverteringar till deras sajt. Hör Anna, i samtal med Alex och Åsa, diskutera hemligheterna för att lyckas på LinkedIn och hur kanalen bör användas i kombination med andra sociala medier. Detta och mycket mer i avsnitt 43 av Passion för kommunikation som tar sikte på LinkedIn!

2018-01-18
Länk till avsnitt

Hög tid för kriskommunikation

Något händer och så plötsligt ? presstelefoner går varm och det kommer facebookinlägg dygnet runt. Någon reporter kanske till och med slår läger i entrén. Hög tid att kriskommunicera med andra ord. Detta är något som dagens gäst Anna Trygg, kommunikationschef på Nacka Kommun, har ägnat sig en hel del åt. Hon har hanterat såväl rubriker om bostäder till polygamister som skandaler inom Kommunal. En kris dyker ofta upp utan förvarning med sämsta möjliga timing. När det händer gäller det att du har förberett dig för det som inte skulle kunna hända, att beredskapen är på plats och att direktiven är tydliga. I Passion för kommunikations 42:a avsnitt dyker vi ned i några specifika fall för att hitta allmängiltiga råd och best practice-tips. Som alltid hör ni även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.

2017-12-12
Länk till avsnitt

Så lyckas du med influencer marketing

Passion för kommunikation tar i det 41:a avsnittet grepp på fenomenet influencer marketing och de gör det tillsammans med Sofia Eriksson, marknads- och försäljningschef på Bookbeat. På ett år har hon arbetat med inte mindre än 100 olika profiler  på olika nivåer och hon gästar för att ge sina bästa tips för hur man får till ett riktigt bra profilsamarbete. Hon ackompanjeras, som sig bör, av Alexander Mason från Cision samt Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations. Genom att lyssna på detta avsnitt får du konkreta hands on-tips på hur du får ut det mesta och bästa av ett samarbete med en influencer.

2017-11-28
Länk till avsnitt

Så skriver du ett bra pressmeddelande

Bonusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom processen där ett pressmeddelande blir till. Vilka steg måste man komma ihåg, vad ska man tänka extra mycket på och finns det något man absolut bör undvika? Allt detta och mycket mer i Passion för kommuinikations utbildningsavsnitt i hur du skriver ett bra pressmeddelande.

2017-11-07
Länk till avsnitt

40 Svenskarna och internet 2017

Det har åter blivit dags att syna svenskarna och deras internetanvändande med hjälp av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet 2017. Gäster är Måns Jonasson och Pamela Davidsson från IIS som står bakom rapporten. Med deras hjälp lyfter kvartetten fram de viktigaste punkterna för kommunikatörer i deras vardag. Är Sverige helt digitaliserat idag, vilka sociala medier använder vi och den stora frågan ? hur många svenskar har funnit kärleken på internet? Detta och mycket mer i avsnitt 40 av Passion för kommunikation! 

2017-10-19
Länk till avsnitt

Grundkurs: Så lyckas du med din omvärldsbevakning

Passion för kommunikation är tillbaka med ett bonusavsnitt i utbildningsformat. Någon gäst är inte på plats, istället går Alexander Mason och Åsa Melin Mandre igenom en grundkurs i hur du lyckas med din omvärldsbevakning. De tar upp konkreta frågor såsom varför omvärldsbevakning är viktig för företag ur olika perspektiv, hur man ska göra för att komma igång och vanliga misstag att undvika. 

2017-10-10
Länk till avsnitt

39 Om mångkulturell kommunikation med Al Kompis

Det 39:e avsnittet av Passion för kommunikation handlar om en svensk medieaktör som verkar något under radarn men som paradoxalt nog är störst av samtliga svenska medier på Facebook med 1,3 miljoner följare. Det handlar om Al Kompis som levererar svenska nyheter på arabiska, gäst i studion är Julia Agha från Al Kompis och avsnittet handlar i mångt och mycket om hur de lyckas nå en stor målgrupp, för att inte säga gigantisk, som många andra inte når. Bara i Sverige finns idag närmare en halv miljon arabisktalande personer. Som vanligt medverkar även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.

2017-09-26
Länk till avsnitt

Avsnitt 38 Så mäter du kundresan med Google

Passion för kommunikation riktar i avsnitt 38 fokus på mätning, konverteringar och den digitala kundresan. Gäst är Lina Hansson, konverteringsspecialist på Google som tar lyssnaren igenom de olika faserna i kundresan och förklarar hur man ska gå tillväga för att lyckas öka konverteringar på webben med hjälp av data. Hon ackompanjeras av Alexander Mason och Åsa Melin Mandre och tillsammans besvarar de frågan många kommunikatörer ställer sig; dödar mätning kreativitet eller hjälper det kreativiteten på traven? 

Google Analytics kan vara en djungel och Lina Hansson förklarar hur man ska sätta igång med sin mätning, vilka rapporter som är viktiga att börja med och ger oss dessutom en inblick i vilka verktyg som snart kommer att vara tillgängliga. Detta och mycket mer när pfk-podden tar sig an hur man mäter kundresan med Google.

2017-08-29
Länk till avsnitt

Avsnitt 37: Kommunikatörens vardag och framtid med Juan Navas

I avsnitt 37 av Passion för kommunikation får vi besök av Juan Navas, kommunikationsansvarig för Sveriges Kommunikatörer. Hur ser kommunikatörernas vardag ut idag och vilka trender kommer att prägla de kommande åren? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason analyserar trion resultaten från Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2017. De talar om innehållsproduktionen som aldrig verkar sina, om vikten av att utvärdera och mäta det innehållet som produceras samt trenden i att kommunicera genom egna kanaler och influencers. Detta och mycket mer när pfk-podden granskar Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning!

2017-06-30
Länk till avsnitt

Avsnitt 36: Fake news med Viralgranskaren ? så påverkas kommunikatörer

Temat för det 36:e avsnittet av Passion för kommunikation är falska nyheter på nätet. Hur stort är problemet, vad kan man göra åt det och hur påverkar det företagsvärldens kommunikation?HuR Gäst i studion är Åsa Larsson, en av grundarna till Metros Viralgranskaren som arbetar för att kila sig in mellan människors finger och dela-knappen. Som alltid ackompanjeras gästen av Alexander Mason och Åsa Melin Mandre när pfk-podden tar sig an fake news.

2017-06-19
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.