Sveriges 100 mest populära podcasts
Ett 70-årigt familjeföretag. Danmarks stora stolthet. En stundande katastrof. Det här är historien om när Lego stod på randen till konkurs och satte allt sitt hopp till en nästan helt okänd 35-åring.
Medverkande: Niels Lunde, Kathrin Reinsberger
Sanktionerna haglar över Ryssland. Samtidigt pratas det om en rysk krigskista full av pengar. Hur mycket har Putin preppat den ryska ekonomin för att klara omvärldens sanktioner? Och hur länge kan Ryssland överleva ute i den finansiella kylan?
Medverkande: Torbjörn Becker
I princip allt går att köpa och sälja på en marknad. Till och med sopor. Varje år importerar Sverige 1,3 miljoner ton sopor från andra länder. Vem är det som tjänar pengar på allt skräp? Och vad händer egentligen när man kan köpa sig fri från ansvar?
Medverkande: Jens Nerén, Sef Meens Eriksson och Margareta Eriksson.
Hösten 2008 drabbas världen av den värsta finansiella krisen sedan 1930-talsdepressionen. Maths O. Sundqvists hårt belånade aktieportfölj tappar miljarder i värde. Från att ha varit bäst på börsen står Maths O. Sundqvist plötsligt på randen till personlig konkurs. Hur kunde det bli så? Det här är den andra och sista delen i historien om busschauffören från Kaxås som tog Stureplan med storm.
Medverkande: Sven-Ivan Sundqvist, Franz Bergstrand, Peter Thelin, Peter Benson.
Titt som tätt kommer avslöjanden från världens skatteparadis där brevlådeföretag, målvakter och avancerade skatteupplägg uppdagas. Men vad är det egentligen som gör att vi inte vill betala skatt? Kapitalet testar att skatteplanera!
Nationalekonomen Milton Friedman ligger bakom en av de största ekonomiska förändringarna i världshistorien ? eller? Hur mycket makt och inflytande kan en enda ettrig akademiker ha haft egentligen? Kapitalet, med hjälp av ensemblen från musikalen Trollkarlen från Chicago, berättar historien om ekonomen som delade världen i två.
Läs mer om föreställningen här: www.ostfronten.org
Hur gick Sverige från att vara ett land med två statliga tv-kanaler med reklamförbud till att hamna i den absoluta framkanten för digital reklam? Det här är historien om det svenska digitala reklamundret.