Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

We Are Influencers

We Are Influencers

We Are Influencers är podcasten om och med profilerna du känner till eller borde känna till i sociala medier. Värd är Linda Hörnfeldt, bloggare på lalinda.se och författare till boken "Yrke: Influencer". Bakom podcasten står Influencers of Sweden, Sveriges branschorganisation för social media influencers. Fd. Bloggbusiness av Better Bloggers

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

weareinfluencers.se

Avsnitt

94. Om annonsmärkning och reklam i sociala medier med Essie Majkowitz, Den Kreativa Juristen

Essie Majkowitz, också känd som Den Kreativa Juristen har specialiserat sig på juridik kring influencerbranschen med målet att hjälpa profiler som jobbar med sociala medier. Vilka rättigheter har man som influencer och vad behöver man till exempel tänka på inför ett samarbete eller när man ska börja blogga för en portal?

Vi pratar även om: vad säger lagen om marknadsföring i sociala medier? Hur annonsmärker man och vad gäller när man som influencer gör reklam för sina egna produkter på Instagram?

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-06-05
Länk till avsnitt

93. Om att våga tro på sig själv med Alexandra Kamperhaug

Alexandra Kamperhaug har jobbat med träning så länge hon kan minnas (eller åtminstone sedan hon började instruera träningsklasser på Tinas gym i Ulricehamn när hon var 17).

Hon pluggade marknadsföring men kände första dagen när hon klev in på byrån där hon hade fått jobb, att "shit, det här är inte för mig". Klimatet var hårt och Alexandra är, som hon uttrycker det själv, "mycket hjärta".

Efter två år i marknadssvängen bestämde hon sig för att satsa på träningen på heltid för att hon ville rama in allt det hon brinner för - träning, att jobba med människor, skrivande och marknadsföring.

Hon hade till en början svårt att bli kompis med att vara bloggare då hon hade enorma fördomar mot uttrycket "bloggtjej" och den ytlighet hon hade fått för sig att fenomenet stod för. Hon tänkte att det var tjejer som bara skrev om vad de åt till frukost och vad de hade på sig.

Vi kan ju lugnt säga att hennes inställning ändrades när hon insåg mängden arbete som låg bakom en blogg, men också hur brett spektrat kan vara på vem som är bloggare.

Vi pratar om varför hon valde bloggen över Instagram som primär kanal, hur man driver ett träningskonto utan träningsbilder och om den pyttelilla influencerbubblan och hur den påverkar henne.

Dessutom - hur hon gick från tanke till handling och gjorde målet att blogga på Elle till verklighet.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-05-29
Länk till avsnitt

92. Få Linked In att sälja åt dig med Tina Lindahl

Tina Lindahl är kundservicechefen som, när hon flyttade från en blomstrande karriär i Stockholm hem till Örebro, inte kunde få tag i ett jobb. Hennes lösning blev Linked In, en satsning som gjorde henne till egenföretagare med titeln Business Booster på visitkortet.

Linked In är världens största affärsnätverk med inte mindre än 3,5 miljoner medlemmar i Sverige. 40% av dem använder nätverket varje dag!

Jag och Tina pratar om varför du som influencer bör finnas på Linked In, vad du ska göra där och vem du ska prata med. Och hur skapar du innehåll som får ditt nätverk att sälja åt dig?

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-05-22
Länk till avsnitt

91. Att gräva där man står med Elin Lewenhaupt

Elin Lewenhaupt bor på landet utanför Eksjö i Småland tillsammans med sin familj och deras djur. När du tittar på Elins Instagramkonto idag möts du av ett vackert flöde med bilder på naturen, mammalivet och det vackra i det enkla. Men det har inte alltid varit så. Mer om det hör du i avsnittet där Elin berättar om hur hon började med sociala medier och dessutom om ansvaret vi har för våra flöden och hur hon ser på sina amningsbilder.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-05-13
Länk till avsnitt

90. Att våga göra folk förbannade med Alejandra Cerda

Med sin tydliga nisch och sin engagerade målgrupp är Alejandra Cerda är ett perfekt exempel på en micro-influencer. Hon är inte rädd för att stå för sina åsikter och driver sina kanaler under namnet Jandi heart eco och skriver främst om hållbarhet och minimalism.

I det här avsnittet pratar vi om att ha starka åsikter, att våga vara specifik i sitt budskap och det ståhej som uppstod när Alejandra och hennes businesspartner Maria de la Croix lanserade sin PR-byrå Mad Luck.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-04-15
Länk till avsnitt

89. Att bygga en skalbar business med Gustav Johansson

I det här avsnittet pratar Linda med mannen bakom vegobloggen Jävligt gott: Gustav Johansson! Han delar med sig av massor av smaskens insikter när det kommer till strategier och affärsutveckling av sina sociala kanaler och sin närvaro online. Hur viktigt det är att inte fastna i samarbeten som influencer utan att jobba med att forma sin verksamhet så att den står på flera ben.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-03-25
Länk till avsnitt

88. Life design och fuck it-mentalitet med Joanna Swica

Den här gången gästas Linda av Joanna Swica dels håller på med triathlon och mycket träning, men som också just nu ägnar sig åt något så ljuvligt som: livsnjuteri! Joanna inspirerar när det kommer till att jobba på att designa sitt liv, för att kunna leva så som man själv vill.

I avsnittet pratar hon med Linda om sitt förhållande till yrket Influencer och hur hon tänker kring att prata om så många olika ämnen i sina kanaler. De pratar om den mörkare sidan av internet, den med hat, troll på nätet och hur det känns att bli uthängd. Men också om den ljusa sidan, till exempel den med Joannas community Friendcation. 

Länkar som nämns i inlägget

Joannas blogg https://joannaswica.metromode.se/

Friendcation https://www.facebook.com/groups/770708883091334/

Highlights

09:53 Joanna om titeln ?influencer? och vad som krävs för att jobba som det

17:05 Vilket ansvar har man som influencer gentemot sina följare

21:07 Hur man får ihop det med många olika ämnen i sina kanaler

26:40 Problematiken i att yrket som influencers ser ut att vara flådigare än vad det är

35:25 Att bli uthängd av Aningslösa influencers och troll på nätet

44:05 Om communityt Friendcation

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-03-18
Länk till avsnitt

87. Om klimatångest och aningslösa influencers med Emma Sundh

Du har säkert inte missat att den pågår precis i detta nu, den brinnande klimatdebatten. Hur världen inte verkar kunna komma överens, naturkatastroferna avlöser varandra och klockan tickar på. I dagens avsnitt pratar jag med Emma Sundh, en av initiativtagarna till Klimatklubben.

Sedan den startades i höstas har det gått undan! En mycket uppmärksammad debattartikel publicerades, som hade signerats av 87 influencers, och efter det var bollen i rullning. Vi pratar bland annat om om vad man ska göra av sin klimatångest och vad den där resan till Gran Canaria egentligen kostar klimatet.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-03-11
Länk till avsnitt

86. Sökmotoroptimering och styrkan i bloggen med Jennifer Sandström

I det här avsnittet tar jag ett snack med SEO-drottningen Jennifer Sandström. Vi pratar om bloggen och vad som krävs för att den ska bli framgångsrik. Jennifer berättar också vad du ska tänka på när du vill sökmotoroptimera din blogg, hur viktigt det är att bidra med värde till dina bloggbesökare och skriva för människor, inte för Google. Vi hinner också prata om vikten av att faktiskt analysera den data som du får del av och att dra slutsatser för vad du kan jobba med framåt utifrån den.

Highlights

6:39 Vad krävs för att få en framgångsrik blogg 2019?

9:06 För och nackdelar med att blogga på portal vs egen domän

21:00 Ha ett mål med trafiken till din blogg

24:23 Vad är bra SEO?

27:30 Ha läsaren i åtanke

33:42 Du behöver inte SEO-optimera varenda inlägg

34:12 Så tar du reda på vad folk söker på

36:46 På de här ställena ska du sökmotoroptimera dina inlägg

42:14 Uppmana dina besökare till nästa steg med en CTA (Call To Action)

46:47 Jobba inte i blindo, lär känna Google Analytics

50:36 Jennifers bästa tips för att få en framgångsrik blogg

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-02-25
Länk till avsnitt

85. Kvinnor och icke-binära i gamingvärlden med Lillie Klefelt

Gamern Lillie Klefelt har hållit på med e-sport sedan hon bara var 4 år gammal och blev introducerad till den världen av sin extrapappa. Snabbt fastnade hon för att spela på PC och har sedan dess hunnit med en hel del, både i den virtuella världen och den verkliga.

Hon är en av grundarna till organisationen Female Legends som arbetar för att fler tjejer och icke binära ska komma in och känna sig trygga i gamingvärlden. Tillsammans med sin medgrundare Liza har hon jobbat stenhårt och vad som började som ?en liten Facebookgrupp för gamingtjejer? har expanderat till en stor organisation med miljonstöd.

Dessutom berättar Lillie om den tuffa och rent av otrevliga miljö som e-sportvärlden kan vara ibland. Speciellt mot kvinnor och icke binära. Vi pratar om vad det kan bero på och vad som kan vara förändringens väg mot roligare gaming.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-02-11
Länk till avsnitt

84. Instagrams algoritm - så får du den att jobba för dig!

Instagrams algoritm. Jag får nästan dagligen frågor om den, hur funkar den - men oftast - hur kan jag jobba runt den! Vi har fått för oss att algoritmen är något man måste komma underfund med och nästan bekämpa.

Jag vet inte om någon av er varit inne och tittat på en hashtagg på Twitter som uppdateras i realtid under en liveevent, till exempel melodifestivalen eller en VM-match i fotboll. Texten rullar så fort att man inte hinner läsa någonting - och då har man ju ändå klickat in sig på just den hashtaggen för att man är intresserad av innehållet!

Det är här algoritmen kommer in. Dess jobb är nämligen att hjälpa oss mot ett flöde som okontrollerat överöser oss med innehåll vi faktiskt inte engagerar oss i.

Så idag ska jag prata om hur vi kan bli kompis med den här algoritmen istället för att känna att den tar över våra liv.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-02-04
Länk till avsnitt

83. Facebookannonsering for newbies med Sara Öhman

Sara Öhman är, förutom en av mina bästa vänner, en riktig stjärna inom digital marknadsföring. Hon driver sedan 6 år tillbaka eget företag och jobbar med att hjälpa företag få mer effekt av sin marknadsföring i sociala medier. Hon är en av mina personliga mentorer - både i business och privat - och hon är även min go-to expert när det kommer till Facebookmarknadsföring.

Så jag har bjudit in henne till podden för att reda ut hur algoritmen funkar, vad är en facebookpixel och hur annonserar man smartast på Facebook?

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-01-21
Länk till avsnitt

82. Claudia Galli Concha - Från skådis till bloggare!

I det här avsnittet kommer du få träffa Claudia Galli Concha, skådespelerskan känd från Skilda världar, Svensson, Svensson och Fjällbackamorden, som i samband med att hon blev gravid sadlade om från skådis till en karriär som influencer för att kunna vara hemma med sina barn. Idag bor hon i Los Angeles med sin man och sina två döttrar där hon ser solnedgången på stranden med barnen så ofta hon kan och planerar att ta över Amerika med sitt barnklädmärke Pocci Pocci.

För mig berättar hon vad som var läskigast med att gå från en karriär som skådis till bloggare, om frustrationen när engagemanget går ner och vad var det egentligen som hände när hon förlorade finalen i Let?s Dance? Det här blir en bra avsnitt!

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-01-14
Länk till avsnitt

81. Hur blir du en influencer?

Så du vill bli influencer? Vad kul! Det är ju världens roligaste yrke (tycker jag) där du får blanda alla dina kompetenser och egenskaper. Att du dessutom får möjligheten och friheten att själv bestämma över din tid - det är bara en stor bonus!

En sak som yrket influencer däremot INTE är, är ett sätt att tjäna snabba pengar eller bli kändis över en natt. Visst, det kanske händer, men det är inte vanligt. Snarare handlar det om konsekvent och hårt arbete. För även om jobbet är roligt (för det mesta) så kommer du att bli tvungen att så att säga #hustle för att du ska kunna sätta ?yrke: Influencer? på visitkortet.

I det här avsnittet har jag blandat ihop några av de bästa tipsen från tidigare avsnitt och slagit ihop dem med mina egna år av erfarenhet inom yrket. Det blev ett fullproppat avsnitt med fem av de bäsya tipsen som du kan ta med dig och börja använda direkt (när du lyssnat klart förstås!).

Highlights:

Om varför det är så viktigt att ha en nisch: Inspireras av trädgårdsbloggaren Sara Bäckmo 8:47Reklamtrötthet även i den här branschen 10:11Den kanske svåraste punkten: att vara dig själv 15:31Om att dina följare följer dig för att DU är DU 17:35Personlig vs privat 19:50Fokusera på de följare som du redan har 21:50Du är värd! Oavsett hur många följare du har 23:13 For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2019-01-07
Länk till avsnitt

80. Att skapa en framgångsrik duo med Lisa Fahlåker & Annika Myhre

Annika Myhre sa upp sig efter en workation med Influencers of Sweden för att satsa på sina sociala medier medan Lisa Fahlåker ser bloggen som det perfekta komplementet till sitt "människojobb".

Duon träffades på ett bloggevent och fann varandra direkt. Idag har de Att Resa-podden tillsammans och har utvecklat en strategi kring att sälja in samarbeten tillsammans.

Vi pratar om skillnaden mellan resebloggare och bloggare som reser, om pressresor och om utmaningen att verka i en bransch där reglerna är lite flytand

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-06-26
Länk till avsnitt

79. Om att tjäna pengar på sin passion med Angeliqa Mejstedt

Varmt välkommen till en specialsäsong av We Are Influencers! Nu sätter vi strålkastaren på microinfluencers ? profiler som med en tydlig nisch och ett relaterbart liv har byggt en karriär i sociala medier utan enorma följarskaror.

Angeliqa Mejstedt titulerar sig heltidsvandrare - ett yrke som möjliggjorts via hennes blogg, Vandringsbloggen. Med Nordens största vandringsblogg i ryggen har hon byggt en varumärke kring hikefulness och att våga sig ut i naturen på sina egna villkor.

Angeliqa har prisats både av influencerbranschen och friluftsbranschen och har precis släppt sin första bok lämpligt nog titulerad "Vandra" och hennes författarbiografi lyder:

"Angeliqa Mejstedt är uppväxt med vandringslederna i norra Västmanland, har lärt sig överlevnadskunskap i Försvarsmakten och har pilgrimsvandrat i tre länder. För Angeliqa, som sedan 2013 driver populära Vandringsbloggen, är känslan av att vara ute viktigare än antalet presterade kilometer och höjdmeter."

Vi pratar om nörderi, friluftsmens och hur mycket bloggcommunityt har betytt i Angeliqas resa till där hon är idag.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-05-28
Länk till avsnitt

78. Om att kombinera passion och behov med Clara Löfvenhamn | We Are Influencers Podcast

Clara Löfvenhamn beskriver sig som nörd, hästtjej och djurälskare men närmast i presentationen ligger hennes roll som ledarskapsutvecklare och för närvarande tillförordnad ordförande i Influencers of Sweden.

Innan hon började utveckla morgondagens ledare var hon en klassisk overachiever som har pluggat och jobbat samtidigt i stort sett de senaste 10 åren. Men det ledde också till en utmattning som tvingade henne att arbeta smartare - något hon tog ett stort steg mot när hon startade sin blogg.

Clara brinner för ledarskap och som utbildad journalist såg hon att det fanns en öppning för en plattform kring ämnet där hennes passion låg - och hon gick all in. Efter att ha slukat all information hon kunde kring bloggar och sociala medier - och lyckats få starta eget bidrag för sin företagsidé - lanserade hon Bossbloggen i april 2016.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-05-21
Länk till avsnitt

77. Om självporträtt och fotostil med Rania Rönntoft

Rania Rönntoft är utbildad yrkesfotograf men titulerar sig även influencer. Delar av hennes inkomst kommer nämligen från hennes sociala medier trots blygsamma följarsiffror. Nyckeln? Tajt nisch och brutalt hög kvalitet.

Rania kommer från början från nordligaste Norrland och har via Västergötland nu landat i Sundsvall. Där bloggar hon om enkla och hållbara resor och om att leva nära naturen.

Jag och Rania pratar om hur hon tänkte när hon helt bytte ut sin varumärkesplattform från Rowan Tree till nuvarande Northbound Journeys och i och med det också bytte språk på sin plattform, om konsten i att ta självporträtt och om att hitta sin stil.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-05-14
Länk till avsnitt

76. Hitta essensen i ditt hantverk med Agnes Gällhagen

Agnes Gällhagen är profilen bakom varumärket Cashew Kitchen som har sin grund i den vegetariska matbloggen med samma namn. Agnes titulerar sig fotograf, matkreatör och bloggare men är i botten utbildad inom klassiskt måleri, något som idag ger henne ett försprång i sitt arbete.

I vårt samtal pratar jag och Agnes om grunden i det hela, hantverket och drivkraften i det man gör. Hon menar att man bör kanalisera sin utveckling i sitt hantverk innan man ens börjar tänka på samarbeten eller att optimera sina kanaler. För med ett väl utfört hantverk kan du tjäna bra pengar utan enorma följarskaror, något Agnes är ett bra exempel på. 

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-04-23
Länk till avsnitt

75. Om att arbeta utifrån sin värdegrund med Johanna Nilsson

Johanna Nilsson har alltid varit intresserad av rättvisefrågor och värderingar som dessa är basen i hela hennes entreprenörskap. Idag är hon en ledande röst kring hållbart mode genom sitt varumärke Slow Fashion och kallar sig själv opinionsbildare - ett ord som ju faktiskt är snarlikt influencer i sin betydelse.

Jag och Johanna pratar om hur man hittar sin värdegrund, att vara good enough och vikten av att vara professionell och veta sitt värde.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-04-09
Länk till avsnitt

74. Hanna Wendelbo-Hansson

Hanna Wendelbo-Hansson är designern och formgivaren som, efter att ha klättrat till toppen av karriärstegen på ett av Sveriges största tapetföretag, hoppade av tjänsten som Creative Director och blev egen företagare med blomsterpill bland tjänsterna. 

Hanna berättar hemligheterna om hur du som influencer bäst pitchar dig till företag, vad som är nyckeln till ett framgångsrikt samarbete och när vågar man ta steget till att bli egen egentligen?

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-03-26
Länk till avsnitt

73. Anna María Larsson/Dnilva

Anna María Larsson har bloggat i över 10 år men du kanske känner igen henne från TV-programmet Superskaparna där hon kom på andra plats våren 2017. Anna María har länge varit en framstående profil inom DIY-kretsar och tog efter Superskaparna ett ännu tydligare grepp om sin position inom nischen.

Vi pratar om att nyttja en möjlighet som traditionell TV-exponering faktiskt innebär, om att våga lämna sitt jobb för att satsa och vad hände när hon blev trött på att faktiskt inte ta plats?

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-03-19
Länk till avsnitt

72. Elin Häggberg/Teknifik

Varmt välkommen till en helt ny säsong av We Are Influencers där vi för första gången sätter strålkastaren på microinfluencers - profiler som med en tydlig nisch och ett relaterbart liv har byggt en karriär i sociala medier utan enorma följarskaror.

Vad är då "kriterierna" för att anses vara en microinfluencer? Ja, de tolkningarna är många men jag brukar personligen säga att man ligger mellan från ett par tusen följare (på instagram eller besökare i månaden på bloggen) upp till det att man faktiskt kan tjäna sin heltidslön på bloggen. Man har ofta också en tydlig nisch och en nära relation till sina följare, det är ju trots allt det allt handlar om - närheten till sin publik.

Först ut i denna nya specialsäsong är Elin Häggberg som bloggar på Teknifik. Hon har bara bloggat i några få år men har redan byggt en välbesökt och högkvalitativ blogg, vunnit priser och kanske viktigast av allt - tagit en expertroll i sin nisch som är teknik.

Elin var från första början väldigt strategisk i sina val och hur hon arbetat med att få bloggen att växa och jag är otroligt glad att få dela hennes kunskap med er idag.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2018-03-12
Länk till avsnitt

71. Josefin & Vanja

Att Josefin Dahlberg och Vanja Wikströms gemensamma podcast ?Josefin & Vanja? är ett resultat av ett ?fuck it, visst vågar jag?-moment är inte direkt någon överraskning. Varje vecka peppar de här bjussiga entreprenörerna med personliga stories och slagord som ?just do it? och ?dream big?. Samtidigt är de inte rädda för att prata om sina misslyckanden och motgångar, något som de själva tror varit avgörande för deras framgång.

Jag har tidigare haft med både Josefin och Vanja i podden, precis i starten av deras gemensamma varumärkeskarriär (jag länkar till de båda avsnitten i show notes på weareinfluencers.se) så det var dags för en välbehövling uppdatering för både deras enskilda och gemensamma business. Hur är det att vara beroende av varandras varumärken, hur gick de från podd till gemensam business och hur kommer affären att se ut i framtiden. Och så klart pratar vi om det alldeles nyfödda gemensamma varumärket Monyay Club!

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-11-27
Länk till avsnitt

70. Sofie Hallberg & Ida Höckerstrand/Ångestpodden

Sofie Hallberg & Ida Höckerstrand utgör tillsammans Ångestpodden och företaget Inget Filter. De har hundratusentals lyssnare varje månad och pratar om just - ångest. Något som innebär att väldigt många känner igen sig i vad de pratar om. Vi pratar om hur man gör ångest till business och hur det känns att faktiskt rädda liv.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-11-20
Länk till avsnitt

69. Christoffer Collin/Wisslaren

Han beskriver sig själv som nörd, är ett stort Kent-fan och har över 1,3 miljoner följare på Instagram. Christoffer Collin är personen bakom instagramkontot "Wisslaren" där fantastiska naturbilder och drömmiga solnedgånger dominerar flödet.

Christoffer berättar hur en olycka fick honom att se på livet med nya ögon och hur han började se de små, vackra sakerna i vardagen och föreviga dem. Han berättar också om disciplinen det krävs för att underhålla kvaliteten på hans konto och alla de fantastiska saker han fått uppleva tack vare sitt jobb. Samt hur han ställer sig till alla rykten kring Instagrams algoritm.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-11-13
Länk till avsnitt

68. Moa DeBruin/Spiderchick

Moa DeBruin, mer känd som "SpiderChick", har bloggat i 11 år och blev nominerad till Årets Veteran vid första upplagan av Stora Influencerpriset. Hon beskriver sig själv som en humor- och familjeblogg och är faktiskt en av våra mest önskade poddgäster!

Moa tjänade pengar på sin blogg långt innan hon såg det som ett jobb och vi pratar om bloggens glansdagar, om bloggen som ett CV och båda våra små standup-karriärer!

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-11-06
Länk till avsnitt

67. Ida Warg

Ida Warg är en sprudlande multitasker! Hon driver en livsstilsblogg med fokus på hälsa, hon har en YouTube-kanal med 160.000 prenumeranter, hon instagrammar, och har dessutom podcasten Den Friska Wargen tillsammans med Viktor Frisk. Och inte nog med det! Ida driver också en webshop med kosttillskott, och nyligen gjorde hon dessutom debut i musikbranschen med låten Set Sails. Hon har också släppt en musikvideo till låten, vilket inte är någon överraskning med tanke på Idas bakgrund som professionell dansare.

I den här avsnittet berör jag och Ida otroligt många ämnen! Vi pratar om hur hon får ihop allt hon gör, om att hon är en riktig businesswoman, och så diskuterar vi nätverk och influencer marketing.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-10-23
Länk till avsnitt

66. Jessica Lagergren

Tillsammans med sin tvillingsyster driver Jessica Lagergren podcasten Tvillingpodden. Hela 40.000 människor lyssnar varje vecka på när Jessica och Angelica frispråkigt delar med sig av livet. Jessica har utöver podden också sin blogg, Instagram och så arbetar hon dessutom som frilansande journalist.

I veckans avsnitt av We Are Influencers pratar jag och Jessica om varumärket hon har byggt upp tillsammans med sin syster, om hur det kommer sig att hon så öppet delar med sig av vad som händer i livet, och så smittar Jessicas frispråkighet av sig lite.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-10-16
Länk till avsnitt

65. Ebba Kleberg von Sydow

Ebba Kleberg von Sydow är inget mindre än en legend i bloggvärlden. Hon började sin bloggkarriär redan 2004 på Expressen, där hon jobbade som journalist med att innovera fredagsbilagan. Sedan dess har hon kunnat lägga till titlar som författare, programledare, stilexpert och bloggmamma på visitkortet. Vi pratar om hur hon under sin tid med Veckorevyn började bygga bloggvärlden från grunden, om "Ebbapriset" och om varför hon inte bemöter näthat offentligt. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-10-09
Länk till avsnitt

64. Johanna Kajson

Johanna Kajson är den skånska, jordnära influencern som har blivit bröllopskoordinator med hela svenska folket. Hon har arrangerat bröllop som Isabella Löwengrips, Hannah Widells och Kenzas, och är dessutom aktuell med sin nysläppta bok ?Planera ditt drömbröllop med Johanna Kajson?. Som bröllopskoordinator och influencer står Johanna Kajson med fötterna i två nya branscher, vilket leder in oss på väldigt spännande samtalsämnen. Utöver det pratar vi om hennes resa till att bli både influencer och bröllopskoordinator, vilken känd film hon har använt för att beskriva sitt jobb för andra, och så utbyter vi riktigt bra tips. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-10-02
Länk till avsnitt

63. Kristin "Krickelin" Lagerqvist

På Västkusten hittar vi bloggentrepenören Kristin Lagerqvist. För 10 år sedan startade hon sin blogg som en hobby. Då hade hon varken mejladress eller datorvana, och inte heller någon aning om att det var starten på en karriär inom sociala medier. Idag bloggar Kristin om inredning, och om livet i stort och smått, under namnet ?Krickelin? på Elle Decoration. Hon arbetar som influencer och frilansande fotograf, och med sin webbshop forgoodluck.se ? som är på väg att även bli en concept store. I avsnitt 63 av We Are Influencers har jag och Kristin ett innehållsrikt samtal. Vi pratar om hennes resa inom sociala medier, om att vara professionell, och om varumärket ?Krickelin?. Hon berättar också om hur hennes internationella webbshop kickades igång med en resa till Bangkok för att handla massor med haremsbyxor. Ja, det och mycket mer! For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-09-22
Länk till avsnitt

62. Evelina Forsell

Evelina Forsell gick stylistlinjen på gymnasiet. När det under tredje året var dags att göra ett projektarbete valde många av Evelinas klasskompisar att skapa ett portfolio, som de skulle kunna använda för att visa upp sin kreativa ådra för potentiella arbetsgivaren. Men Evelina valde en annan väg. Istället för att skapa ett portfolio startade hon en YouTube-kanal. Det blev starten på något stort. Idag är Evelina 22 år och jobbar nu främst med YouTube, där hon snart har 400.000 prenumeranter. Utöver det jobbar hon dessutom också med sin blogg, Instagram och Snapchat. I avsnitt 62 av We Are Influencers pratar jag och Evelina om hur hennes personlighet och utseende på ett sätt krockar, om hur det är att ha en internationell YouTube-kanal och naturligtvis om hennes kärlek till skönhet. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-09-15
Länk till avsnitt

61. Sabina Decireé

Sabina Decireé är 24 år och började göra YouTube för fyra år sedan ? och gjorde snabbt succé. Idag har hon över 125 000 följare och sedan 1,5 år sedan jobbar hon med YouTube på heltid. Sabinas dröm om att bli programledare blev alltså sann ? dessutom under hennes egen ledning. Jag och Sabina har ett väldigt transparent samtal om pengar, vacklande självkänsla, psykisk ohälsa och om att vara både personlig och privat på YouTube. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-09-08
Länk till avsnitt

60. Maria Soxbo/Husligheter

Maria Soxbo är journalist och sedan ett decennium tillbaka bloggare på husligheter.se. Maria har varit i centrum av bloggosfären sedan sin tid som chefredaktör för Modette för 10 år sedan och har även skrivit en bok om modebloggsfenomenet, "Dagens Outfit". Det är ett intressant samtal vi har, om pressetik, om vad en modebloggare egentligen var för 10 år sedan och om hur hon nyligen igen gått i bräschen för utvecklingen av influencerbranschen. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-09-01
Länk till avsnitt

59. Katrin Berndt

Katrin Berndt är innebandystjärnan som gick över till YouTube och idag har hon över 300 000 följare över hela världen. Hennes niche är något så speciellt som kroppsmodifiering och tatueringar och vi pratar om hur stor del tatueringarna faktiskt är av henne, hur hennes strategi för sociala medier ser ut (selfies är en vinnare) och om framgångsreceptet i att inte vara rädd. 

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-06-09
Länk till avsnitt

58. Moa Mattson

Moa Mattsson är en av influencervärldens IT girls med över 100 000 följare på Instagram och en enorm ström av läsare på bloggen. Trots att hon är relativt ny i branschen har hon redan lyckats jobba upp en lukrativ business som innebär att hon lever på sina sociala kanaler. Vi pratar om hennes mentor Andrea Hedenstedt, om att Twitter är gnälligt, hur hon tjänar pengar och varför hon väljer kvantitet före kvalitet! For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-05-10
Länk till avsnitt

57. Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig

Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden. Hon som bossar här heter Elisabeth Trotzig och hon har örnkoll på vilka regler som gäller när det kommer till marknadsföring på bloggar i sociala medier. Så vi tog oss ett snack med henne! For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-03-17
Länk till avsnitt

56. Nicole Falciani

Nicole Falciani tjatade sig till att få börja blogga som 10-åring och sedan hon var 15 har hon mer eller mindre jobbat heltid med bloggen - och tjänat pengar därefter. Hon kör blogg och YouTube och har över 370 000 följare på Instagram. Inte nog med det, ganska nyligen lanserade hon även blogazinet Smack Mag, en blandning av ett magasin och en bloggportal, som hon beskriver som början på sitt imperium. När vi spelade in den här intervjun i oktober i höstas pratade vi bland annat om att hamna i offentligheten som väldigt ung, om Nicoles depression, hennes planer att ta över världen och hennes bästa tips för framgång i sociala medier. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-03-03
Länk till avsnitt

55. Amy Schmittauer / Savvy Sexy Social

Amy Schmittauer beskriver sig själv som ett "tripple threat" - hon är YouTuber, föreläsare och numera även författare! Hennes första bok - Vlog Like A Boss - kom ut den sista januari och har redan hamnat på Amazons bästsäljarlista. Amy har drivit sin YouTube-serie ?Savvy Sexy Social? sedan 2011 och hjälper både företag och influencers att bli bättre på video. Med mig delar hon med sig av sina bästa tips för att lyckas på YouTube - och för att bygga sitt eget varumärke som en boss. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2017-02-17
Länk till avsnitt

54. Michaela Forni

I det här avsnittet får du träffa en av bloggosfärens urdrottningar, Michaela Forni. Michaela började blogga när hon var 14 år helt enkelt för att hon älskade att skriva. Hon är nu 27 och bloggen har varit en del av hennes jobb de senaste 10 åren. Vi blir rätt nostalgiska kring gamla communitys och bloggens gamla glansdagar och pratar om Michaelas nära relation till sina läsare och hur det varit avgörande för hennes framgång att hon varit så personlig som hon varit. Nu har hon släppt sin tredje bok, ?Jag är inte perfekt, tyvärr?, där hon pratar om psykisk ohälsa och för mig berättar hon om hur det gick till när hon allt föll på plats på en yogaresa. Och hur bloggen har gjort henne till en mer välmående människa. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-11-26
Länk till avsnitt

53. Therése Lindgren

Therése Lindgren är en av Sveriges största YouTubers med nästan en halv miljon prenumeranter på sin kanal. Hennes videos har visats över 200 miljoner gånger och hon kan ta upp till 150 000 för en YouTube-video.

Nu släpper hon sin första bok, ?Ibland mår jag inte så bra?, där hon skriver om sin egen psykiska ohälsa och hur den både kan vara hennes vän och hennes fiende. Boken finns ute i butik när podcasten sänds!

Med mig pratar hon om skillnaden mellan YouTube-Therése, Business-Therése och privata Therése, om kändisskapet, syskonrelationen till hennes följare där hon inte är rädd för att ryta ifrån och om att vara en förebild för många. Lär känna en helt ny sida av Therése i den här intervjun. Och missa inte den senaste avsnittet av serien ?Therése testar teknik? som vi pratar om i intervjun.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-11-11
Länk till avsnitt

52. Ellinor Löfgren

Ellinor Löfgren är 21 år och har bloggat sedan hon var 13 år under namnet Pdotter. Hennes blogg startade som något hon kallar för en ?känsloblogg?, som en motreaktion på alla bloggare som skulle provocera. Detta är något som varit genomgående för Ellinor, hur viktigt det är för henne att vara genuin men också hålla det privata privat. Vi pratar om det, men även hur hon gått rakt emot det när hon mer spelade en karaktär i podcasten ?Måndagspepp?.

Vi pratar också om varför man förmodligen inte kommer se henne på YouTube inom någon snar framtid, om att utbilda företag om influencers värde och om att stå upp för sina värderingar. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-11-02
Länk till avsnitt

51. Annica Englund

Annica Englund är idag en av Sveriges största skönhetsbloggare. Hennes claim to fame var Big Brother där hon var med 2012 och sedan dess har hon mer eller mindre kunnat leva på sina sociala kanaler. Vi pratar om att hitta kärleken i TV, om att lära sig ta betalt som bloggare och om att man faktiskt kommer längst genom att vara schysst.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-10-14
Länk till avsnitt

50. Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt började blogga redan vid 12 års ålder. När hon var 15 började reklampengarna rulla in och sedan hon tog studenten för ett och ett halvt år sedan har hon levt på sina sociala medier. Idag har hon över 250 000 personer som följer henne varje vecka.

Med mig pratar hon om stressen det innebär att jobba som social media influencer och hur hon samtidigt känner sig bortskämd i det yrke hon skapat. Hon berättar om sin kanalstrategi och så pratar vi om näthatet som intensifierats på YouTube det senaste året. Och så blir det hela lite en coachingsession från min sida en stund. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-09-30
Länk till avsnitt

49. Felicia Bergström

Felicia Bergström har tillräckligt många prenumeranter på sin YouTube-kanal för att fylla Friends Arena fyra gånger om. Trots det hade hon aldrig som plan att bli en stor YouTuber, det var kärleken för internet och att skapa som var drivkraften - och sedan gällde det bara att inte ge upp.

Vi pratar om hur det är att vara tjock i det offentliga rummet, varför det är viktigt för henne att få sina följare att känna sig mindre ensamma - och vad är hennes lägsta pris för ett samarbete egentligen? Business och på gränsen mellan personligt och privat - här kommer min intervju med Felicia Bergström. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-09-21
Länk till avsnitt

48. Lindas bakskola/Linda Andersson

Linda Andersson driver Sveriges största bakblogg, Lindas bakskola. Hon är i grunden journalist som blev hemkunskapslärare som sedan hamnade i tidningsbranschen igen. Linda har tagit en lite ovanlig väg till bloggandet, Lindas bakskola började nämligen som ett inslag i tidningen Hembakat - samma tidning som hon nu bloggar hos!

Med mig nördar hon ner sig i bakkemi, delar med sig av sitt framgångsrecept och pratar om tröskeln till att vara personlig. For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-08-31
Länk till avsnitt

47. Julia K

Säsongens sista gäst i Bloggbusiness är Julia K som bloggar på Metro Mode. Hon är bloggaren med det där perfekta lantlivet en timme utanför Stockholm med den händige och tre barn. Hon har höns, katt och en gårdsbutik.

Men hur hamnade hon där och är allt så perfekt som det verkar i hennes vita dröm? Här kommer min intervju med Julia Khouri! For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-07-06
Länk till avsnitt

46. Heja Internet-Jocke

Joakim Kvist, eller mer känd som ?Heja Internet?, är 33 år, från Västerås och har över 60 000 prenumeranter på YouTube. Själv beskriver han sig som ?livsstilsyoutuber? och bland hans alster hittar man titlar som ?Hur du gör slut med en kompis? och ?Alla Göteborgare är snygga?. Själv gillar han bäst att göra vloggar, alltså videos där man får följa med en dag i hans liv. 

Med mig pratar han om varför han började med YouTube, om näthat och kärleken till fansen och hur han hanterar att faktiskt vara en offentlig person.

Se videoversionen av den här intervjun här! For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-06-15
Länk till avsnitt

45. Josefin Knave

Josefin Knave är bloggare, YouTuber och numera även content producer på bloggportalen Loppi. Hon är mamma till en snart tvååring och hennes kanaler är fyllda till bredden av transparent livskaos med glimten i ögat. Med mig pratar hon om hur det gick till när Blondinbella blev hennes mentor, om hur hennes blogg var hennes mammas idé och hennes svaghet för dokusåpor.

For information regarding your data privacy, visit acast.com/privacy
2016-06-01
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.