Häromveckan avslöjade TV4s Kalla Fakta att Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning driver opinion med hjälp av en mängd anonyma konton på sociala medier. Men var går gränsen mellan etisk opinionsbildning och trollfabriker och hur kan oetisk opinionsbildning påverka demokratin? Det har Emma frågat Bengt Johansson som är professor i journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet medan Clara har läst på om propaganda och nättroll.
Klipp och musik:
SVT Nyheter, TV4-granskning- Här är anonyma kontona som SD kontrollerar – kallas ”trollfabrik” internt
Magdalena Andersson, Regeringen försöker reducera SDs trollfabrik
Sverigedemokraterna, Jimmie Åkessons tal till nationen
P1 Vetenskapsradion historia, Rekordkungen Magnus Eriksson in från kylan
TV4 Kalla Fakta, Undercover i trollfabriken
Östen Warnerbring - Trollen Ska Trivas
Vår tenta i opinionsbildning hittar du på instagram, @akursen_podd
mail: [email protected]
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.