Veckans gäst är Julian Kramer, Chief Experience Ambassador på Adobe. Julian berättar om olika projekt som Adobe jobbar med där AI spelar en central roll. Han nämner ett intressant projekt där man bygger AI för att detektera manipulerade pdf-dokument som t ex kontrakt och andra juridiska dokument för att motarbeta eventuella bedrägerier. Ett annat spännande projekt är automatiskt genererade hemsidor som på ett kreativt sätt ändrar presentation samt innehåll för att maximera räckvidd samt konvertering. Julian berättar om utvecklingen där man driver tekniken så att man kan köra AI algoritmer på de elektroniska prylarna (såsom mobiltelefoner) istället för att köra dem på molnet (som de flesta applikationer fungerar idag såsom Siri, Alex, Google Home, etc.). Julian Kramer berättar även om s k “Federated Learning” där idén är att personlig information förblir kvar på våra prylar, medan mindre personlig information skickas till företagens moln för att förbättra tjänsten utan att de får access till personlig data. Vi diskuterar de tekniska konsekvenserna och huruvida den tekniken blir begränsade för utvecklingen av dessa algoritmer. Vi diskuterar även AI och dess roll i att ta viktiga beslut, fördomar som kan komma med att träna algoritmerna på mänsklig data, samt möjligheterna med att höja levnadsstandarden för de fattiga delarna av världen.