Maria Magdalena är en av de mest gåtfulla gestalterna i kristendomens historia och har genom århundradena varit föremål för myter och spekulationer. I Nya testamentet beskrivs hon som en av Jesu närmaste lärjungar och som det första vittnet till hans uppståndelse. Hon omnämns som en kvinna från Magdala, en stad vid Galileiska sjön, och det sägs att Jesus drev ut sju demoner ur henne. Därefter blev hon en av hans mest hängivna anhängare och fanns med vid både korsfästelsen och den tomma graven.
En av de mest seglivade missuppfattningarna om Maria Magdalena är att hon skulle ha varit en prostituerad. Denna idé har inget direkt stöd i Bibeln men spreds på 500-talet av påven Gregorius I, som felaktigt kopplade henne till kvinnan som smorde Jesu fötter med dyrbar olja. Denna sammanblandning har präglat hennes bild i konst och litteratur i århundraden, men katolska kyrkan erkände 1969 att detta var ett misstag. En annan teori som fått stor spridning, särskilt genom populärkulturella verk som Da Vinci-koden, är att Maria Magdalena var Jesu hustru och att de tillsammans skulle ha fått barn. Denna idé bygger delvis på gnostiska evangelier, särskilt Maria Magdalenas evangelium och Filipposevangeliet, där hon framställs som en person med särskild insikt i Jesu lära. Det finns dock inga historiska bevis för att de var gifta, och de flesta forskare avfärdar teorin som spekulativ.
Maria Magdalenas roll inom kristendomen har under senare tid fått en ny tolkning. Hon har lyfts fram som en stark kvinnlig lärjunge och en viktig del av den tidiga kyrkan. År 2016 upphöjde påve Franciskus henne till "apostlarnas apostel", vilket erkänner hennes betydelse som den första som vittnade om Jesu uppståndelse. Trots de många legenderna kvarstår en aura av mysterium kring henne, och hon fortsätter att fascinera både troende och historiker.
Get bonus content on PatreonHosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.