Namnet Essity kommer av de engelska orden ”essentials” och ”necessities”. Hygien och hälsa är centralt för människors välbefinnande.
Essity är noterat på Nasdaq Stockholm och 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa.
Trender som längre livslängd, högre levnadsstandard och ökad medvetenhet om hygien och hälsa bidrar till Essitys framtida tillväxt. Fokus är att växa, både organiskt och via förvärv, inom kategorier och närliggande produktområden med hög lönsamhet. Essity strävar efter att öka försäljningen på tillväxtmarknaderna där användningen av hygien- och hälsoprodukter ökar.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.