Sveriges mest populära poddar

Borta för alltid

Hieroglyfernas häger

10 min • 23 mars 2024

Urgammal konst kan vara ett titthål in i svunna världar. På en egyptisk målning syns en jättestor häger, symbol för skapelseguden Bennu, Fågel Fenix förlaga. Givetvis ett fantasidjur. Eller?

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Medverkande i avsnittet är Sofia Haggman, curator på Medelhavsmuséet, och Torbjörn Ebenhard från Centrum för Biologisk Mångfald. Programledare och reporter: Gustav Asplund. Borta för alltid görs av produktionsbolaget Filt.

Avskrift av avsnittet:

Den var en jättelik sagofigur – en mytisk gestalt. Förlagan till myten om Fågeln Fenix.

Sofia: Redan i skapelsen före skapelsen så fanns bara ett vatten, urvatten. Men så dyker då den här stora fågeln upp. 

Men så plötsligt görs en upptäckt som visar att sagan kan ha varit sann.

Torbjörn: Den var, den stod rakt upp och ner så var den två meter hög. 

Om urgammal konst som ett titthål in i en svunnen värld.

Sofia: Vår enda väg in i den världen är genom gravmålningarna. 

Du lyssnar på Borta för alltid, jag heter Gustav Asplund och det här är bennuhägerns berättelse.

Det är så. Minnet är kort. Och vi vänjer oss snabbt. Vi tänker lätt: så som det ser ut runt omkring oss, så har det alltid varit. Men i den här serien har jag berättat om djur som vi inte bara levt sida vid sida med, utan också haft en relation till, som nu försvunnit. Som genom århundrandena glömts bort. Och det handlar inte bara om enstaka djur. Utan också hela världar. 

Vi går in i ett gammalt bankvalv. Intendenten Sofia Haggman och jag, på Medelhavsmuséet i Stockholm. Och tillbaka flera tusen år. Till en svunnen värld. Det gamla Egypten. 

Gustav: Det är en speciell känsla. Man går tillbaka i historien, man går ner på något sätt. 

Sofia: Och man kan ju verkligen gå ner i dödsriket där vi har gravkammare. Här. Här har vi ju alla gudarna i den här montern. 

Gustav: Där en krokodil ser jag. 

Sofia: En stor del av dem så avbildades de ju som djur. Alltså egyptierna föreställde sig att gudarnkunde ta formen av olika djur. I de allra flesta fall så är det nog så att det finns en egenskap hos djuret i fråga. Eller så kan det vara att det är ett djur som har funnits väldigt mycket på vissa orter och man har velat skydda sig mot det djuret och då har man liksom knutit en gud till det. 

Sofia: Som Sobek krokodilen i Komombo till exempel vid Nilen där det fanns mycket krokodiler. Där var Sobek en viktig gud. Det var djur som egyptierna kunde se i sin omgivning. Det är aldrig så att de hittar på någonting som de inte har sett eller uppfattat. 

Sofia: Och det är ju apropå krokodilen som vi tittar på. Det finns ju inte krokodiler i Egypten i dag. Det speglar ju också en miljö och en fauna som fanns då. Fast det kanske inte nödvändigtvis ser ut så idag. 

Idag när jag föreställer mig Egypten så ser jag pyramider framför mig, kameler, öken. Men då, för flera tusen år sedan, var Egypten mycket grönare. Det märks på gudarna här, förutom krokodilen, lejonet, som idag finns närmast flera hundra mil bort i Etiopien. Och på gravmålningarna, där flockar med rastande rödhalsade gäss poserar, helt borta idag. Om man ska tro på dom, och det finns det anledning att göra enligt Sofia Haggman.

Sofia: Just också för att avbilderna är så pass exakta att det var viktigt för egyptierna att avbilda saker som man kunde känna igen. Man kan ju känna igen växter, olika sorters palmer, man kan också hitta fiskarter som inte längre finns men som finns avbildade och då uppenbarligen har funnits. Det är ju tittskåp att. Vi ser en miljö som inte längre finns.

Men hur vi vet vi att det stämmer? Statyer och målningar är en sak. 

Gustav: Och då går vi ner i…

Starkare bevisning finns en trappa ner. Ner bland mumierna.

Gustav: Och så ner i dödsriket.. 

För egyptierna gjorde inte bara mumier av människor. Utan också djur.

Gustav: Då har vi det här lilla rummet ja! 

Sofia: Nu är vi inne bland de mumifierade djuren. I sentiden, när vi kommer ner i 600-talet före vår tideräkning eller däromkring. Så blir det också vanligt att tempel vars kult kretsade kring djurgudar, att de börjar föda upp dessa djur i ganska stor skala. Och sen sålde man djuren till pilgrimer som betalade för att få dem avlivade och mumifierade och överlämnade som gåvor till guden. Och det är det därför man har hittat så otroligt många djurmumier. 

Här ligger små krokodilmumier, mumifierade fiskar, och så en av de mest kända, den levande inkarnation av vishetens gud, Thoth, den heliga ibisen. 

Sofia: Där har vi ibisfåglar som ligger där uppe på den den. Där har vi alltid utgått ifrån att templen just födde upp ibisfåglar. Men nu råkade jag läsa nyligen en DNA-studie av mumifierade ibisåglar och det tyder alltså på att det inte var tama fåglar utan att det faktiskt var vilda ibisfåglar, att man också jagade ibisfåglar. 

Sofia: Att det här var en värld, dels människans påverkan på den här världen. Om det är så att vi har jagat ibisfåglar för att mumifiera dem i tusentals, har förändrat faunan i området. Men också klimatförändringar och urbaniseringen.

Ibisar liksom lejon är idag borta från Egypten. Krokodiler likaså förutom allra längst i söder. Men dom finns ju kvar nån annan stans. Men en av förlagorna till djurgudarna kan vara borta för alltid från hela jorden. Kanske den viktigaste av dem alla dessutom. Fågeln Bennu.

Sofia: Bennufågeln är central i egyptisk tänkande. För den finns där, redan i skapelsen. Före skapelsen fanns bara ett slags vatten, ett urvatten. Men så dyker då den här stora fågeln upp. Och land då på ett land, en urkulle där skapelsen sen sker. 

Bennu avbildas på gravmålningar och i hieroglyfer som en jättestor häger, en vattenlevande fågel, högre än en människa, med enormt lång näbb med två plymer på huvudet. Nån två meter hög häger finns inte idag. Och länge trodde man att Bennu bara grundades på en förstorad gråhäger som vi har hemma i Sverige. 

Men på 70-talet så görs en anmärkningsvärd upptäckt. Tvärs över Röda havet, i Förenade Arabemiraten, som ju också är öken idag, gräver några danska arkeologer fram resterna av – en jättelik häger. Berättar Torbjörn Ebenhard från Centrum för biologisk mångfald.

Torbjörn: Den var när när stod rakt upp och ner, en två meter hög och vingspann på 2,7 meter. Ganska rejält. 

Resterna dateras till ett par tusen år före kristus, alltså i samma tidsålder som bilderna av Bennu i Egypten. Och hägern döps därför till bennuhäger. Kanske var den förlagan, som fanns på riktigt men försvann. För precis som Egypten har också Mellanöstern förändrats rejält och blivit allt torrare.

Torbjörn: Så våtmarker har försvunnit även där, skogar har försvunnit också. Och det ser man kanske mer om man gått lite längre västerut och kommer till Medelhavskusten där stora cederskogar har försvunnit. Det fanns mycket mer vegetation helt enkelt och en bra bit in på Bibelns tid så var det här en helt annan miljö. Och faunan och floran var mycket rikare också. 

En värld som har försvunnit. Och många gånger är den enda ingången till den – konsten. 

Torbjörn: Den konsten har ju liksom varit en källa för för information. Och i Egypten. Jag har sett den där bilden med den här stora hägern. Själv är jag lite skeptisk när jag ser såna här bilder, och tänker ja, bar det verkligen så att den hägern i den båten var större än människan? Eller är det så att konstnären har tagit sig vissa friheter här? Men mytologin är ju rolig ändå. Kring det hela här att man faktiskt har hittat en så stor häger också. Det måste inte vara den som man har avbildat, men det kan ha varit det. 

Torbjörn: Och just namnet Benny här är också roligt för att den guden är ju det som sen grekerna förvanskade lite grann och kallade för fågeln Fenix. Den dog ju och förintades i en brand och sen återuppstod den igen ur sin egen aska. Och att det skulle vara en utdöd häger från Förenade Arabemiraten som gett upphov till det. Det är intressant att veta. Hur gjorde man kopplingen egentligen? 

Sofia: Det är ju spännande naturligtvis. Sen tror jag att det kan vara lite svårt att se att det är just den. Men men, det är klart att det vore roligt om det fanns någon ur-Bennu. 

Också Sofia Haggman är inte helt övertygad.

Sofia: Det är nu så med egyptisk konst att de det som är viktigare avbildar de större. Så bara för att fågeln är stor innebär inte att den var för stor i verkligheten. Alla bilder är kungen eller farao, så han är väldigt mycket större än alla andra människor. Så om bennufågelb var det viktiga och Bennusom en gud, så det är mycket möjligt att den avbildades större. Det behöver inte vara en jättestor fågel. Det finns de som säger den här har aldrig funnits, det kan vi inte riktigt veta. Ända tills nån hittar det arkeologiska belägget som man har gjort i Förenade Arabemiraten. Den här hägern har funnits. 

En sak är i alla fall säker. En gång fanns en jättelik häger. Som klev runt bland oss människor. Två meter hög – men som nu är borta för alltid. 

Kategorier
Förekommer på
00:00 -00:00