Här kommer kanske världens enklaste tips på hur du kan minska kostnader och kanske till och med öka lönsamheten i din digitala produkt: ta bort funktioner som användarna inte använder.
I det här avsnittet av Datadrivet träffar Joni Robert Ingemarsson, Chief Product and Tech Officer på TimeWave AB - ett företag som lanserar den tekniska lösningen till städbolag och andra typer av servicebolag. Robert berättar om hur han utmanade sig själv och sin produkt genom att slänga kod istället för att skriva ny.
Första gången Robert slängde kod kändes det ganska läskigt, likaså andra gången. När Robert och hans team till slut tog bort funktioner på deras SAS-produkts inloggade startsida förväntade han sig att kunderna skulle ringa ner kundservice - men inte ett ljud. Då slängde de 30 saker till. Och sen 30 till.
Varför är det så läskigt att slänga kod och ta bort saker från sin produkt? Joni tar upp två hjärnbuggar som ofta hindrar oss från att just slänga kod: loss aversion och sunk cost fallacy. Loss aversion innebär att vi känner större smärta vid risken att förlora något än glädje vid möjligheten att vinna något. Sunk cost fallacy gör att vi fortsätter investera i något trots att det inte längre leder dit vi vill, bara för att vi redan lagt tid och pengar på det.
Hur övertygar man då sig själv och sina kollegor att slänga kod? Robert delar med sig av sina erfarenheter från bland annat Avanza och Timewave.
Lyssna, blir inspirerad och släng din kod!