I Facebook-gruppen Product Owners & Agile Coaches var det en person som ville ha tips på hur han kan starta ett growth-team i organisationen. Joni kommenterade att "kalla det inte för ett growth team", det har Joni lärt sig den hårda vägen.
Vad teamet ska göra är att experimentera så mycket som möjligt för att ta reda på hur produkten kan växa så mycket som möjligt. Helst ska teamet ligga under produkt – inte under marknad eller någon annan stans i organisationen. Dels för att arbetssätten liknar hur ett produktteam jobbar än hur marknadsavdelning jobbar. Det behövs mycket mer analys och teknisk kompetens. Dels för att det blir lättare att vara användarcentrerad om man mäts av produkten och inte av marknad.
Förslagsvis kan man kommunicera såhär i sin organisation: "Vi behöver lösa vårt problem med att växa problemet, därför behöver vi ett tvärfunktionellt team som tar hand om det. Låt oss börja med Activation/Onboarding som tar reda på hur vi ska lösa problemet med hjälp av experiment."
Se till att fokusera på att prata om vilket nyckeltal som ni prioriterar mot, snarare än var i organisationen teamet ska befinna sig.
Kanske ser till och med Joni och Jasmin inte likadant på vad det ska kallas och hur teamet ska jobba?
Vad vi kallar team och vad vi gör betyder mer än vi tror. Olika begrepp klingar olika i olika organisationer. I vissa organisationer låter test och experiment som att det mest bara leks runt lite.
Länk till Facebook-gruppen Product Owners & Agile Coaches: https://www.facebook.com/groups/productmanagementsweden
Vill ni ha hjälp med att sätta upp ett experiment team är det bara att ni hör av er till oss på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet? Hör av dig till oss på Linkedin.
Vi som pratar heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya. Producerat av Niklas Bryngelsson.