Jenny Rydebrink hörde av sig till oss för att hon ville att Datadrivet skulle prata mer om hur man lyckas i app stores. Då hörde vi av oss till Jimmy Hagelfors och spelade in avsnittet “App Store Optimization med Jimmy Hagelfors på Brick”.
Jenny är VD och grundare på Gardenize - en digital trädgårdsdagbok, där den som har trädgård kan samla all information om sina växter på ett ställe.
Jenny har inte hittat någon person eller byrå som kan hjälpa henne med appstore-optimering och därför ställde hon frågan till oss. Under tiden har de kört på själva. Vad har de lärt sig då?
• Det är viktigt att synas i app stores
• Det är ett begränsat antal saker man kan jobba med i appstores: ikon, nyckelord, skärmbilder, video, undertitel (vara iOS).
• Att svara på reviews kan dels vända en dålig review till en bra, men det är också viktigt för att visa de som kan tänkas att ladda ner appen vad som finns och vad som kommer att finnas i appen.
• Med hjälp av verktygen App Radar håller de koll på vad som sker i app stores.
• Det är viktigt att ha en person som har ansvar för att app stores är optimerade. Hos Gardenize är det en Growth Marketer som gör det. Förutom app stores jobbar den personen med marknadsföring och kan själv skapa bilder och videos etc. Via verktyget får de också reda på när de exempelvis är featured app i en viss marknad.
• Även om ett nyckelord driver mycket trafik behöver det inte vara rätt nyckelord.
• Testa. Testa. Testa. Vissa tester ger inga skillnader och vissa ändringar ger positiva förändringar – men du får testa för att ta reda på vilka de är!
Gardenize har funnits sedan 2016 och samlat på sig några lärdomar:
• För några år sedan började de tracka events via Firebase. Men eftersom de inte hade gett tydliga instruktioner blev datan otydlig - ingen visste egentligen vad den innebar. Det senaste året har de städat upp det och insett att de behöver benämna trackingen på samma sätt i olika plattformar. Och om hon hade fått göra om det så skulle hon från början skalat ner hur mycket som skulle trackas.
• När de väl fick ordning på trackingen såg de att de visar sina uppgraderingsskärmar för sällan. Många använder gratisversionen och är glada och nöjda, men få uppgraderade till betalversionen. Inte för att de inte vill, utan för att de inte förstått att de kunde göra det. De började visa uppgraderingsskärmen redan i onboardingen. Resultatet har blivit att de har ca 2 x fler som uppgraderar! Utan datan hade de inte sett att uppgraderingsskärmen visades för sällan. Dessutom har de annonserat under oktober, november och december – en period då nedladdning av appen brukar vara lägre, men i och med att de fått så bra resultat av att visa uppgraderingsskärmen kan det betala för annonseringen.
• Trädgård är en grej du sysslar med på fritiden och då vill du ha appen på ditt eget språk, även om du är bra på engelska och kan jobba på engelska.
• De kan testa olika idéer på olika marknader.
• För att kunna ta beslut på feedbacken från användarna: Produktägaren är också den som hanterar kundsupporten – på det sättet är hon och teamet nära användarnas feedback.
Gör som Jenny – ställ en fråga till oss. Det kan resultera i både ett och två avsnitt!
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.