Kloka Johan Johansson från Carat är tillbaka igen! I förra avsnittet med Johan pratade han om hur en person som vill jobba analytiskt kan jobba systematiskt för att ta fram insikter som man kan göra någonting av. Men vad ska den som tar in en analytiker göra och hur ska den tänka för att analytiker kan bli den bästa analytikern den bara kan bli? Johan säger:
Fundera på om du behöver vi en senior eller junior analytiker. En senior analytiker är nog en person som kan driva igenom förändring i organisation men analys är nog inte dens spetskompetens. Den typen av analytiker som brukar kallas för junior analytiker är mer hands on med analys, kan SQL, olika verktyg och kan gräva fram data.
Precis som Johans landsköldpadda behöver rätt mat, ljus och miljö för att bli den fantastiska landsköldpaddan han är behöver en analytiker vissa förutsättningar. Man kan säga att det är tre delar:
De ska få spendera mycket tid med att analysera.
De behöver kunna se att insikterna de tar fram tas vidare och skapar värde. Hur kan vi se till att de insikter som analytikern tar fram tas vara på och leder till outcomes – det krävs ganska mycket av organisationen. Men om det inte sker kommer det dröja något år innan analytikern slutar och börjar någon annan stans där deras insikter tas vara på.
Analytiker hjälper dig att ta bättre beslut baserat på mer information. När vi ställs inför utmaningar tror vi att vi har svaret, eller så förväntas vi ha svaret direkt – “jag tror såhär!”, men alla som har jobbat med analys vet att det är ganska krångligt och första instinkten är oftast inte den bästa lösningen. Vi behöver låta analytikern få jobba och ta fram en bättre grund att stå på.
Tack så mycket Johan! You spark joy!
Datadrivet är en podd av scilla.studio.
Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?
Hör av dig till oss på Linkedin:
Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.