Vad är churn? Det är ett av de största anledningarna till att ett företag inte växer så snabbt som de vill. Om målet är att växa snabbt och mycket måste vi ha stenkoll på hur många kunder vi tappar jämfört med antal nya kunder vi får in.
Det finns flera viktiga anledningar till att mäta och försöka minska sin churn:
- Spara pengar genom att endast värva kunder som har potential att bli lojala kunder.
- Tjäna pengar genom att behålla dina befintliga kunder. Det är ju billigare att behålla befintliga kunder än att försöka få in lika många nya.
Tjänster vi nämner i avsnitten:
- Hello Fresh: När Joni värvade en kompis till matkassen Hello Fresh. Kompisen blev dåligt bemött i början och avslutade prenumerationen.
- Netflix. Jasmin kollade klart på en serie på en vecka, hade kvar prenumerationen men använde den inte, 3-4 månader senare sa hon upp abonnemanget.
- Headspace: Joni hade meditationsappen i 1,5 år och älskade den. Sista 6 månaderna använde hon den inte men ville liksom inte säga upp prenumerationen för hon ville identifiera sig som en person som använder Headspace.
Jasmin nämner en video där någon försöker säga upp sitt konto på Amazon utan att lyckas. Hon har letat febrilt på internets men misslyckats med att hitta det. När hon tänker efter noga så kanske det är ett ca fem år gammalt klipp? Schysst av Amazon att fixa det. Det äldsta klippet på Youtube för sökningen "How to delete Amazon account permanently" är från oktober 2016. Länk: https://www.youtube.com/watch?v=VS8wZP3nvSE
Vi som pratar heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.
Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att mäta och minska churn? Hör av dig till oss på Linkedin.
Producerat av Scilla Studio.