Så hur övertygar man folk om att det förekommer censur – när censuren är så överensstämmande med deras världsbild att de inte ser något fel i det? De märker det inte ens. Så för att leda det i bevis – inte bara för mig själv – för att bevisa för mig att jag inte var galen – utan också för att bevisa för resten av redaktionen att jag inte var galen och att om man mot all förmodan lyckas ta sig förbi allas självcensur så finns där en riktig censur. Inget kommer igenom.Jag skrev sista avsnittet som en gaffel. I första delen som handlade om gränsstängningen och SVTs så kallade bevakning av hela cirkusen drev jag lika med alla etablerade partier däribland givetvis sossarna, mp och public service själva. En av de saker jag klippte in var en kort intervju med Kent Asp där han berättar hur det står till med partisympatierna bland SVTs och SRs journalister. I min egen krönika, ett moment jag tillåtits ha i några av programmen den sista säsongen när Micke tvingade mig att skrika in i kameran för att ge min person intryck av att vara vid liv, skrev jag om hur SVT bevakade statsfeminismen. Att skriva in riktigt grova skämt i manus för att undgå att censorerna lägger märke till de skämt du verkligen vill ha med är att beprövat trick jag tvingats utveckla i mitt samröre med SVT. Nu gjorde jag hela avsnittet till två såna skämt och tvingade dem att välja. De valde att klippa bort min krönika helt. Micke visste att den inte skulle komma på fråga. Han gick när paneldelen var inspelad. Jag fick spela in krönikan på egen hand. Så om du tycker att det är konstiga kameravinklar och att det förstör upplevelsen vet att det inte fanns någon regissör. Och inga av de arkivbilder – alltså inklippt video och bild från riktiga nyhetskällor som tjänar som underlag till skämten, alltså som i en krönika av John Oliver eller Stewart, är givetvis inte heller inklippta. Det enda du egentligen kan gå på är ljudet – alltså vad jag säger. Och innan du säger ”men Aron den är ju bara bortklippt för att den inte är rolig – den är ju bara sexistisk!” – Kom då ihåg att SVT utan problem kan finansiera två extremt tråkiga och mycket mer sexistiska säsonger av ”Full Patte!” så det duger inte som försvar. Det är nog enda gången jag sett Petter Bristav, min vän och kollega från TSKNAS, som jobbade med bildproduktionen på inspelning riktigt chockad. Han förstod inte varför den inte skulle kunna sändas ”men den är ju rolig ju?” kommer jag ihåg att han sa. För efter att avsnittet sänts så visste alla som jobbat i redaktionen att SVT inte är fri television. Det gamla slagordet var ett hån. SVT är Berlusconi-teve. Fast på vänsterkanten.I första delen, panelen, försvann en del skämt. Ett skämt riktat mot sossarna, intervjun med Kent Asp där han berättar vilket bias som journalister på Public Service har. De skämt som försvann visar på ett visst bias. Se om du kan upptäcka vilka genom att titta på Aron Flam vs SVT FFF 3.6 Version 1 på min kanal på Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=iZV8re5SHyUpassa på att trycka på prenumereraknappen när du ändå är där och när du har tittat på den föreslår jag att du söker upp Aron Flam vs SVT FFF 3.6 Version 2 https://www.youtube.com/watch?v=UeuwqyukRREså får du själv avgöra.DECONSTRUCTIVE CRITICISM is financed via patreon: http://bit.ly/supportaDKKlippt av:Marcus Blomgren på Instagram @marcusbrummgrenIntro by:Intractable by Kevin MacLeod is licensed under a Creative Commons Attribution license (creativecommons.org/licenses/...)Source: incompetech.com/music/royalty-...Artist: incompetech.com/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.