Flügger får produkter att hålla längre, Elgiganten säljer reparerade telefoner och Plick möjliggör att konsumenter kan köpa begagnade varor från varandra. Alla är nominerade till Svensk Handels Retail Awards och Årets hållbarhetssatsning och deltar i ett specialavsnitt av Detaljhandelspodden mitt under lunchpausen av Nordic Retail Summit
Innehåll:
04:00 Lågkonjunkturen innebär en möjlighet att förändra beteenden
10:00 Årets Hållbarhetssatsning
11:00 Flügger - Med högt uppsatta mål om klimatneutralitet och som verktyg i att renovera och förlänga livslängden på kundernas investeringar leder man branschen till en mer hållbar framtid.
18:30 Elgiganten - Second hand och reparation är en bra affär och efterfrågan är högre än tillgången.
27:00 Plick – Unga kvinnor visar vägen till en helt ny typ av konsumtion när varor byter ägare med varandra och förlänger livslängden på plaggen.
35:00 Lågprisaktörerna växer snabbt men det finns utrymme för kvalitet
41:00 Ta vara på de cirkulära affärsmodellerna, det går att ha bra marginaler på nya affärer
Medverkande:
Tony Ottebjer Winkler
http://linkedin.com/in/tony-ottebjer-winkler-2157a24b
Johannes Karlsson
https://www.linkedin.com/in/johannes-karlsson-ba545879
Jimmy Heibert