I detaljhandelspoddens 100e avsnitt får vi vara med om avslöjandet av vilket varumärke som uppfattas vara det mest hållbara enligt svenska konsumenter. Erik Elvingsson Hedén, VD och grundare Sustainable Brand Index, presenterar vinnaren, beskriver hur företag kan göra för att klättra på listan och hur hållbarhetsarbetet blir en allt viktigare del i positioneringen av ett varumärke.
Innehåll
02:00 Och vinnaren är…
04:30 Från perifer fråga till central angelägenhet
06:30 Änglamark är årets vinnare! Tydliga varumärken fungerar bäst just nu
09:30 Lidl och Willys har kommit ikapp Coop och ICA i hållbarhetsanseende
12:00 Toppen ägs av livsmedelshandelns varumärken
15:30 Hållbarhetsfaktorn viktigare i varumärkesbyggande
17:00 Systembolaget toppar retailligan – efter ha hållit uppe kommunikationen kring hållbarhet medan många andra har fokuserat på pris
21:00 Retailbotten innehas av mode, elektronikföretag och lågprisaktörer
23:00 Matspar innehar e-handelstoppen!
25:00 Blocket och Tradera på topp tre efter många år av tillväxt för second hand
27:30 Fast fashion under press - är borta om 15 år!
31:30 Idag har företagen hållbara ambitioner på riktigt
34:30 Hur klättra på listan?
37:00 Förklara värdet för kunden om du vill förflytta ditt varumärke mot en mer hållbar position