I Detaljhandelspodden 103e avsnitt gästas vi av Martin Jensen, medgrundare och VD på Centra. Vi diskuterar hur en ny relation mellan varumärke och återförsäljare växer fram i spåren av många år av tillväxt inom D2C-segmentet. Martin bjuder på tre måsten att ha koll för e-handlare och avslöjar att konjunkturvändningen kommer lagom till Black Friday 2024!
Innehåll:
01:30 Höga prispunkter fungerar bättre just nu och konjunkturen vänder upp under året
04:00 E-handelsplattformen är ryggraden för e-handel
06:00 Varumärken gynnas av digitalisering och möjligheten att sälja direkttill konsument har exploderat
08:00 Nyckel till varumärkenas framgång ligger i att kunna sälja både D2C och till återförsäljare, att vara globala och att ha full kontroll över lager och logistik.
11:00 Ny relation mellan varumärke och återförsäljare växer fram som skapar bättre möjligheter för varumärken
17:30 Två vinnare online. Kategoriledande återförsäljare och starka varumärken med stort ha-begär
23:00 En återförsäljare köper sina kunder med låga priser och billig frakt medan ett varumärke kan bygga långvarig kärlek.
31:00 Stort potential fortfarande i att nå utomlands
34:00 Butik och nät är en framgångsrik expansionsstrategi
38:30 För att vara relevant framåt måste jag som företag ha koll på:
· Omnikanal avgörande för att skapa en bekväm köpupplevelse
· Varumärken behöver bli lika bra på data och analys som återförsäljarna
· Vänta inte in vågen av lagstiftning som kommer att påverka branschen, agera hållbart nu
Martin hittar ni här:
Joel hittar ni här
https://www.linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg