I Detaljhandelspoddens 113e avsnitt gästas vi av Sofia Larsen, VD på Svensk Handel. Sofia beskriver hur handeln förändras i grunden med digitalisering, ny konkurrens, hårdare lagstiftning och nya kompetensbehov. Behovet av innovation och omställning har aldrig varit större, samtidigt som möjligheterna är stora för svenska handelsföretag, om förutsättningarna är de rätta.
Innehåll:
01:00 Svensk Handel rustar för att höja handelns röst
05:00 Stenhård internationell konkurrens, delvis på olika villkor
12:00 Den tuffare konkurrensen gör svenska handelsföretag redo för internationalisering
14:00 Dagligvaruhandelns bidrag till inflationschocken var motiverad
17:30 Handelns utveckling fortsätter att präglas av prisfokuserade konsumenter
21:00 Beredskapsfrågan i topp sedan krigets utbrott
25:00 Färre och större företag i framtidens svenska handel
28:00 Avtalsrörelsen närmar sig och med sänkta reallöner de sista åren står parterna lång ifrån varandra
32:30 Många detaljhandelsföretag har det tufft och bara möjlighet att planera för den närmaste tiden
34:30 Inflationshyror är inte långsiktigt hållbara
40:00 Handelns förmåga att ställa om gör att det går att vara optimistisk inför branschens framtid
43:30 Nordic Retail Summit samlar handeln den 2a oktober och för samtal om AI, hållbarhet och säkerhet
Sofia hittar ni här: