I Detaljhandelspodden 95e avsnitt gästas vi av Ulf Mazur, VD och grundare av Matpriskollen. Vi får en insyn i dagligvaruhandelns prisstrategier, konsekvenserna av matprischocken och förflyttningen mot lågpris. Vi lär iss att smågodis och grönsaker får människor att byta butik och att Riksbanken inte kan slappna av, nu stiger matpriserna igen.
Innehåll:
1:00 Från direktreklam i brevlådan till app i telefonen
2:30 Priskampanj på biff, godis och grönsaker förflyttar kundströmmar
04:30 Vad kostar en liter mjölk? – Matpriskollen lanserar ett nytt prisverktyg för branschen
10.00 Matprisinflationen tar fart igen
17:00 Lågprisaktörerna vinnare på lågprischocken, men också på sikt
19:00 Allivsbutikens lönsamhet utmanas
22:00 Investera i personal istället för låga priser?
26:00 Marknadsledaren tar prisfajten
29.30 Kampanj och EMV växer
30.30 Nya strategier för leverantörernas prissättning
34.30 Stort ansvar vilar på dagligvaruhandelns jättar att måna om långsiktighet, mångfald och självförsörjning
37.30 Mat på nätet kommer att lyfta!
40:00 Centrallager smartaste modellen för e-handelslogistiken
43.30 Lyft fram hållbara varor!
Ulf Mazur hittar ni här:
Ladda ner nya appen – Butikskollen här:
https://b2b.matpriskollen.se/butikskollen
Besök vår hemsida:
https://www.detaljhandelspodden.se/
Jonas Arnberg
https://www.linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
Magnus Ohlsson