Vad händer när en rewrite går så snett att den riskerar att kosta ett företag hundratals miljoner dollar? Vi pratar alltså om katastrofen hos Sonos, som specialiserar sig på att tillverka trådlösa ljudanläggningar, där en stressad lansering av en ny app resulterat i buggar och ett massivt användarmissnöje. Det hela har lett till stora ekonomiska förluster och omfattande nedskärningar inom företaget.
Vi diskuterar varför Sonos valde att göra en omfattande rewrite istället för att förbättra sin gamla app, och hur bristen på bakåtkompatibilitet och avsaknaden av en fallback-plan har förvärrat situationen. Varför fångade de inte upp problemen tidigare? Och hur kunde de sakna en strategi för att gå tillbaka till den tidigare appen om den nya visade sig vara bristfällig?
Vi tar upp viktiga lärdomar från detta och framförallt – hur kan man undvika att hamna i samma situation.
🤓 Svårighetsnivå: 2/5
🔗 Länkar:
August Office Hours w/ KeithFromSonos
💬 Ställ en anonym fråga eller insändare som vi kan ta upp i podden!
💌 Håll kontakten med oss:
https://www.developerspodcast.com
Om du gillar podden får du gärna stötta oss genom att köpa vår merch, bli en Patreon, subscriba till podden eller skriva en recension!
★ Support this podcast on Patreon ★