Lyssna in till intressanta spaningar och lärdomar kring digital marknadsföring när jag intervjuar Christer Pettersson som är marknadschef på Arvato.
Han har tidigare arbetat med digital marknadsföring på bolag som IDG, Eniro och Apollo. Christer har dessutom skrivit ett flertal böcker, däribland boken Gräv guld i dina egna kanaler som jag läste inför intervjun.
Vi pratar om Christers karriär som marknadsförare, hur hans roll på Arvato ser ut och hur han arbetar med digital marknadsföring.
Du får bland annat höra hur Arvatos marknadsteam ser ut samt hur de arbetar med marketing automation och innehåll genom kundresan. Christer delar också med sig av:
Intressanta spaningar kring röstsök
Hur han håller sig uppdaterad
Och vad han anser att marknadsförare bör kunna idag
Länkar och andra resurser som vi nämnde i intervjun finns listade här så du behöver inte anteckna. Och vill du hoppa till någon sektion i avsnittet så har jag även gjort ett antal tidstämplar som du hittar längre ner.
Christer har sammanställt alla en lista på verktyg han använder i arbetet med marknadsföring på Arvato, inklusive ett gäng med bra bloggar, poddar och böcker som han följer för att hålla sig uppdaterad.
Ladda ner Christers marketing stack Lista med de viktigaste verktygen i hans verktygslåda + tips på bra bloggar, poddar och böcker.
Länkar
Följ Christer Pettersson:
LinkedIn
Blogg
Gräv guld i dina egna kanaler:
Min bokrapport
Adlibris
Bokus
Storytel
Nextory
Följ Arvato:
Webb
LinkedIn
Twitter
YouTube
Verktyg:
Marketo
Klipfolio
Moz
Ahrefs
Tidsstämplar
[2:40] Vi börjar med att prata om Christers bakgrund och hans första jobb på IDG. Han berättar om sitt stora intresse för data och marknadsföring. Och hur jobbet på Internetworld väckte hans intresse för internet på riktigt.
[9:20] Christer berättar på vilket företag han lärt sig allra mest. Vi pratar sedan om Christers roll som marknadschef på Arvato och hur marknadsteamet ser ut.
[15:14] Han berättar om hur de arbetar med digital marknadsföring på Arvato. Christer lyfter fram bland framförallt organiskt och betalt sök. Vi pratar om hur man arbetar med innehåll under kundresan.
[19:56] Christer berättar om hur man arbetar med marketing automation. Och hur det idag inte räcker med att skapa relevant innehåll, utan det måste vara exceptionellt.
[23:14] Vi pratar lite om hur Christer arbetar med strategi och mål. Vi diskuterar även en del kring inhouse kontra outsourcing.
[30:13] Christer berättar vad han anser att man behöver kunna för att bli en bra digital marknadsförare. Och vad han tittar efter när han rekryterar.
[37:02] Christer tipsar om resurser för att lära sig och hålla sig uppdaterad inom digital marknadsföring och berättar om hur han håller sig uppdaterad. Han lyfter även fram vikten av att testa och experimentera för att lära sig.
[43:09] Vi pratar om vilka trender Christer ser att man som marknadsförare bör ha koll på. Lyfter fram röstsök och delar med sig av intressanta spaningar.
[48:26] Vi avslutar intervjun med att prata om verktygen Christer använder i sitt arbete med digital marknadsföring på Arvato.