Alla pratar om Clubhouse. Det sociala nätverket har fått en explosionsartad tillväxt.
Så jag bjöd in Hanaw Rashid som är digital strateg och expert på sociala medier för att prata om just Clubhouse och vad vi som marknadsförare behöver veta.
Helt perfekt tajming.
Det är vad Clubhouse hade när de lanserade det ljudbaserade sociala nätverket i början av 2020, mitt i coronapandemin. Sedan årsskiftet har det sociala nätverket dessutom formligen exploderat i Sverige.
Nätverket hade enligt uppgifter från företaget 1500 användare i maj 2020, 2 miljoner i januari 2021 och hela 10 miljoner i februari. Och intresset bara växer.
Med mig för att prata om vad Clubhouse är, hur det fungerar och hur vi marknadsförare kan använda det har jag Hanaw Rashid som är digital strateg och expert på sociala medier.
Hon föreläser kring digital strategi och sociala medier för såväl företag som myndigheter och talar även ofta på större konferenser som Webbdagarna och Internetdagarna.
Hanaw syns och hörs också ofta i media i allt från Nyhetsmorgon till Sveriges Radio. Och hon sitter med en flertal olika paneler för bland annat Årets Superkommunikatör med sitt fokus på sociala medier och digital kommunikation.
Som om inte det vore nog så har hon dessutom hållit kurser inom sociala medier på bland annat Berghs.
Om avsnittet
Vi börjar avsnittet med att Hanaw förklarar vad Clubhouse är, hur det fungerar och hur det kommer sig att det sociala nätverket fått så stark tillväxt. Hon berättar även om huruvida Clubhouse kommer bli nästa stora nätverk.
Och hur det kommer att påverka poddmarknaden.
Hanaw går även igenom hur man skapar olika typer av rum och delar sina bästa tips för hur man skapar ett framgångsrikt sådant. Vi pratar dessutom om varför moderatorer har blivit så viktiga och hur man blir en bra sådan.
Du får dessutom höra:
Hur man bygger ett starkt nätverk på Clubhouse
Exempel på personer som är duktiga på plattformen
Och hur man får fler att delta i sina rum
Det finns som vanligt länkar till de resurser och personer som nämns i avsnittet här nedan. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Hanaw Rashid på LinkedIn
Hanaw Rashid på Twitter
Hanaw Rashid på Instagram
David Orlic @davidorlic (person)
Love Bonnier @lovebonnier (person)
Barakat Ghebrehawariat @barakatg (person)
Babba Rivera @babba (person)
Alexander Morad @themorad (person)
Rickard Lyko @lyko (person)
Amilia Stapelfeldt @amilias (person)
The Scandinavian Room (klubb)
Social Media for Business Club (klubb)
Tidsstämplar
[3:15] Hanaw börjar med att beskriva vad Clubhouse är och vad hennes första intryck var när hon började använda appen. Vi pratar även om när nätverket lanserades och när det kom till Sverige.
[5:01] Hon berättar varför hon tror att Clubhouse fått en sådan explosionsartad tillväxt och hur invite-only-systemet har spelat in i tillväxten. Hanaw lyfter bland annat fram hur nätverket bygger mycket på att det är live och FOMO.
[8:18] Vi pratar om huruvida Clubhouse kommer bli nästa stora sociala nätverk och Hanaw berättar även om vad de andra nätverken gör kring ljud. Till exempel Twitter Spaces och rykten om att Facebook jobbar på en konkurrent.
[10:54] Hanaw berättar även vad hon tror om hur Clubhouse kommer att påverka poddmarknaden då den ofta benämns som en typ av live-podd.
[11:58] Hanaw beskriver hur Clubhouse fungerar och vad som skiljer från andra sociala nätverk. Hon går igenom allt från hur flödet fungerar till rum och klubbar samt hur olika rum fungerar och varför man bör schemalägga rum.
[17:41] Vi pratar om Clubhouse koppling till telefonboken och vilka problem det skapar. Inte minst för de som har företagstelefon.
[19:15] Hanaw förklarar hur diskussionen fungerar inuti rum med allt från scenen, moderatorer och handuppräckning. Vi kommer också in på varför moderatorer är så viktiga i Clubhouse.