Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund
Avsnitt 133 med Martin Winberg om de viktigaste nyheterna och nya funktionerna inom analytics i år. Och hur de påverkar oss marknadsförare.
Du får i det här avsnittet höra om allt från vad som har hänt kring Googles Consent Mode v2 sedan det lanserades. Till introduktionen av begreppet Key events (nyckelhändelse) i Google Analytics 4, vad det innebär och varför Google gör namnbytet.
Du får dessutom höra om:
Martin Winberg är expert inom digital analys och en av grundarna av byrån 56K Digital som arbetar med digital marknadsföring och digital analys.
Han har arbetat med digital marknadsföring och analys i över 10 år. Och jobbar idag mycket med teknisk implementation. Han sitter dessutom med i min expertpanel.
[2:27] Så har det gått med Google Consent Mode v2
[5:54] Microsoft Consent Mode
[8:25] Konsekvenser, juridik och implementations-tips
[13:17] Key Events vs Conversions
[21:42] Google behåller tredjepartskakorna i Chrome
[29:04] Vad det betyder att tredjepartskakorna blir kvar
[33:55] Nya funktioner i GA4 + våra favoriter
[44:17] Primary channel group, Tag Diagnostic Tool och önskningar
Martin Winberg på LinkedIn
56K Digital (webbsida)
Googles dokumentation om consent mode – Google (artikel)
Top 10 questions about Google’s Consent Mode v2 – Cookieinformation (artikel)
Setting up UET for consent mode – Microsoft (artikel)
Microsoft Clarity (verktyg)
Googles dokumentation kring Key Events i GA4 – Google (artikel)
Key Events and Conversions in Google Analytics: What’s new – Google (YouTube)
A new path for Privacy Sandbox on the web – Google (artikel)
Troubleshoot tag issues with Tag Diagnostics – Google (artikel)
What’s new in Google Analytics – Google – Changelog (artikel)
Confetti (samarbete)
Conversion Jam – kampanjkod TONY (samarbete)