Fjärde avsnittet av fem som görs i samarbete med Conversionista där fem olika områden inom CRO utforskas. Både hur vi jobbar idag och hur vi kan komma att arbeta i framtiden.
I det här avsnittet pratar jag med Max Hammarberg som är data quality expert om datakvalitet, vad det är och varför det är viktigt. Samt dess roll inom både marknadsföring och konverteringsoptimering idag.
Och inte minst hur vi säkerställer att vi kan lita på vår data.
Datakvalitet är ett område som vuxit starkt de senaste åren och har blivit allt viktigare efter GDPR, cookie-lagstiftning, Apples ITP och ATT samt tredjepartskakans utfasning.
Det här är ett bra avsnitt för dig som vill förstå hur datakvalitet och hur det påverkar oss marknadsförare. Och jag är säker på att du kommer kunna ta med dig en massa nya insikter kring data, datakvalitet och var vi är på väg.
Om gästen
Max Hammarberg är data quality expert och en del av Data Quality-teamet på Conversionista i Stockholm. Där har han varit med och byggt upp teamet som nu består av 12 personer fokuserade på datakvalitet.
Teamet arbetar med att hjälpa företag säkerställa att man har rätt typ av data av hög kvalitet för att göra det möjligt att fatta datadrivna beslut. Och arbeta effektivt med marknadsföring. En brygga mellan IT och marknadsteamet.
Max har gedigen erfarenhet som webbanalytiker med en djup teknisk förståelse. Och han är en av Sveriges främsta experter på området.
Om avsnittet
Max och jag pratar i avsnittet om vad datakvalitet är, dess roll inom marknadsföring och varför det är ett så viktigt område idag. Samt varför det är grunden för att kunna arbeta datadrivet och ta datadrivna beslut.
Han berättar bland annat om de sex KPI:er man kan använda för att bedöma datakvalitet, hur man använder dem och varför målet inte är att vara perfekt på alla. Max berättar också hur hans arbetsprocess ser ut när han tar sig an ett projekt.
Och varför det är så viktigt att välja vilka datapunkter som är viktiga.
Du får dessutom höra om:
Datakvalitet inom marknadsföring idag
Skillnaden mellan analytics och datakvalitet
Hur man vet att man kan lita på sin data
Problemet med att ha för mycket data
Hur datakvalitet skapar högre trovärdighet
Vad skiftet till Google Analytics 4 innebär
Varför det är så viktigt att alliera sig med IT
Plus en massa mer…
Vi pratar också om vad den cookielösa framtiden kommer innebära för oss marknadsförare och hur den kommer påverka hur vi arbetar med marknadsföring. Max levererar även ett antal andra intressanta spaningar och mängder med bra insikter.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Plus ett antal extra länkar och en lista på webbanalysverktyg.
Efter länkarna hittar du även tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Max Hammarberg på LinkedIn
Conversionista (webbsida)
Conversionista (LinkedIn)
Conversion Manager (utbildning)
Google Analytics 4 (verktyg)
Piwik Pro (verktyg)
MixPanel (verktyg)
Matomo (verktyg)
Adobe Analytics (verktyg)
Simo Ahava (blogg)
Varför sitter vi lugnt i båten när omvärlden mobiliserar för en cookielös framtid? - IAB Sverige (artikel)
Google Analytics and data transfers: how to make your analytics tool compliant with the GDPR - CNIL (artikel)
Schrems II a summary – all you need to know - GDPR Summary (artikel)
Tidsstämplar
[3:40] Max inleder med att förklara vad datakvalitet är, och vad det inte är. Samt introducerar de sex KPI:erna man ofta pratar om kring datakvalitet.
[6:54] Om hur man använder KPI:erna för att bedöma om man har hög eller låg datakvalitet. Och varför det inte är bra att sikta på att ha perfekt enligt alla 6.
[8:04] Max förklarar hur han ser på skillnaden mellan analytics och datakvalitet. Och hur man har gjort uppdelningen på Conversionista.
[10:34] Vilken roll han ser att datakvalitet har på företag idag och i arbetet med att bli datadriven.