Det pratas mycket om förstapartsdata och hur viktig den är för att lyckas med marknadsföring idag. Inte minst digital sådan.
Tekniska begränsningar, lagstiftning och ökade krav på köp- och användarupplevelser har gjort den än viktigare. Så jag bjöd in martech-experten Kristoffer Stenbeck från Adobe för att lära mig mer om förstapartsdata och dess roll inom modern marknadsföring.
Ett viktigt ämne för marknadsförare att ha en grundläggande förståelse för.
För genom att arbeta smart med förstapartsdata så kan vi göra allt från att utveckla annonsering och e-postmarknadsföring till att skapa bättre kundresor och personliga upplevelser över olika kanaler.
Men det blir snabbt komplext och det gäller att navigera rätt kring olika typer av data från olika källor och kanaler. Och kombinera dessa för att skapa en bättre bild av kunder eller användare.
Om gästen
Kristoffer Stenbeck är solutions consultant och en martech-expert på amerikanska teknikjätten Adobe. Där arbetar han med att hjälpa större företag och varumärken att lyckas med sin data, teknik och plattformar.
Kristoffer är utvecklare och systemvetare i grunden och har lång erfarenhet av martech och CRM, både som CRM-utvecklare och konsult. De senaste åren har han fokuserat på framförallt marknadsföring.
Om avsnittet
Vi pratar i avsnittet om förstapartsdata, vad det är och varför det är så viktigt att ha koll på idag som marknadsförare. Och skillnaderna mellan första-, andra- och tredjepartsdata. Kristoffer går också igenom hur vi arbetar smartare med förstapartsdata i marknadsföring och bryter ner silos mellan kanaler.
Du får dessutom hör om bland annat:
Typer och källor av förstapartsdata
Vad många marknadsförare missförstår
Viktiga saker att tänka på vid insamling
Värdet av att kombinera förstapartsdata
System och teknik för att hantera den
Exempel på hur förstapartsdatan kan användas
Värdet i att skapa experiment för att testa
Kristoffer delar även ett antal exempel på hur företag och marknadsförare som är duktiga arbetar med förstapartsdata och aktiverar den i sin marknadsföring. Han levererar även ett gäng med värdefulla spaningar.
Missa inte att kolla in grafiken nedan som ger en översikt över allt från källor och typer av data till destinationer och användningsområden.
Och för dig som vill fördjupa dig ytterligare kring förstapartsdata, teknikplattformar och hur man navigerar i en värld utan kakor så hittar du ett gäng med bra länkar. Inklusive en länk till Adobes årliga Digital Trends-rapport.
Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Kristoffer Stenbeck på LinkedIn
Adobe Experience Cloud webbsida
Adobe på LinkedIn https://www.linkedin.com/company/adobe/
Adobe på Facebook
Adobe på Instagram
Adobes stora årliga Digital Trends rapport [PDF-rapport]
Prepare to navigate cookieless marketing - Adobe [e-bok]
Dive deep into today’s customer data platform insights - Adobe [e-bok]
First-Party Data Expands to Unleash Greater Campaign Effectiveness with New Adobe Analytics and Advertising Cloud Integration - Adobe [artikel]
How data is shaping the future of marketing and customer experience - Adobe [artikel]
A marketer’s conundrum: Balancing personalisation and privacy to deliver trust-based customer experiences - Adobe [artikel]
The shift to cookieless will change marketing forever: 5 reasons to get there ahead of the competition - Adobe [artikel]
A tale of two perceptions: Readiness for a cookieless future, then and now - Adobe [artikel]
Tidsstämplar
[4:12] Kristoffer börjar med att gå igenom varför förstapartsdata är så viktigt och de tre makrotrender som driver på utvecklingen.
[7:03] Vi pratar om vad förstapartsdata är och vad som skiljer det från andraparts och tredjepartsdata. Kristoffer tar även upp ett antal olika exempel på vad förstapartsdata kan vara.
[9:40] Kristoffer fortsätter och går igenom några av de vanligaste kä...