Growth marketing är ett hett buzzword och bakom det trendiga ordet ligger ett nytt sätt att tänka kring digital marknadsföring och att arbeta datadrivet genom kundresan.
Och med för det här avsnittet har jag en av de mest efterfrågade gästerna, Sara Öhman. Hon berättar mer om vad growth marketing är och hur man arbetar med det.
Sara är en av Sveriges främsta experter på sociala medier och digital marknadsföring. Hon har varit frilansande konsult under många år och har arbetat med mängder av välkända företag och varumärken.
Sara är även en väl anlitad föreläsare och utbildar varje år hundratals marknadsförare inom growth marketing, datadriven marknadsföring och sociala medier på yrkeshögskolor, Webbdagarna Academy och Berghs.
Vilket gör henne till den perfekta gästen för att prata om det här.
Om avsnittet
Vi pratar i avsnittet om vad growth marketing är, vad det innebär att arbeta datadrivet med digital marknadsföring och varför vi inte längre kan arbeta kanalfokuserat.
Sara förklarar också hur man lägger upp en strategi för growth marketing, hur arbetsprocessen ser ut och vad som krävs av marknadsteamet för att arbeta på det här sättet.
Du får bland annat också höra:
Vad som skiljer mellan growth marketing och growth hacking
Hur man planerar upp aktiviteter och innehåll under kundresan
Och hur man prioriterar mellan olika aktiviteter
Precis som vanligt så hittar du länkar till de böcker, poddar, kurser och andra resurser vi nämnde här under. Efter länkarna så hittar du också tidsstämplar till olika sektioner av intervjun.
Ladda Saras kundresemall Här kan du ladda ner mallen Sara pratar om i intervjun för hur hon mappar upp innehåll och aktiviteter.
Länkar
Sara Öhman
LinkedIn | Instagram | Twitter | Webb
Blogginlägg om kompetenserna som efterfrågas och hur man skaffar sig dessa.
Datadriven marknadsföring / Growth på Webbdagarna Academy
Sociala medier på Webbdagarna Academy
Distanskurs i growth marketing på Berghs
Beteendedesign av Arvid Janson och Niklas Laninge
Digitala beteenden av Arvid Janson och Niklas Laninge
Masters of Scale with Reid Hoffman, Podcast
You Are Not So Smart, Podcast
Swedish Growth Hackers, Facebook-grupp
Tidsstämplar
[2:45] Sara börjar med att berätta om vad growth marketing är och relationen till growth hacking. Hon förklarar också vad som skiljer mot traditionell marknadsföring och varför det inte går att arbeta kanalfokuserat längre.
[5:54] Vi pratar om hur man ser på kundresan när man arbetar med growth marketing.Och vilka stadier och kontaktpunkter man normalt sett har i kundresan.
[9:12] Sara beskriver hur lägger man upp en plan för att arbeta på det här sättet, var man börjar och frågorna man behöver ställa sig. Vi pratar också om hur och vad man mäter inom growth marketing.
[17:37] Sara förklarar vilka verktyg och tjänster man behöver i sitt ekosystem för att arbeta datadrivet med growth marketing. Hon berättar också varför det kan vara bra att börja med Excel eller Google Sheets.
[19:59] Vi pratar om vad som krävs av organisationen och marknadsteamet för att arbeta med growth marketing samt kompetensen som behövs. Och hur storleken på företag, team och budget påverkar arbetet.
[26:34] Sara beskriver hur arbetsprocessen ser ut när man arbetar med growth marketing. Hon lyfter även fram var i processen de flesta företag behöver lägga fokus.
[30:09] Vi pratar om hur man planerar upp innehåll och aktiviteter i kundresan. Sara förklarar också hur hon gör när hon prioriterar insatser och aktiviteter i olika kanaler.
[35:26] Sara förklarar hur hon tycker att man kan lära sig mer om growth marketing och delar ett antal bra tips på poddar och böcker. Hon avslutar sedan med att lyfta fram ett par trender inom sociala medier.
Ladda Saras kundresemall Här kan du ladda ner mallen Sara pratar om i intervjun för hur hon mappar upp innehåll och aktiviteter.