Johan Johansson arbetar sedan fyra år tillbaka som digital analytiker på Outfox. Där hjälper han företag att fatta smartare beslut med hjälp av data.
Han coachar ofta marknadsförare eller andra analytiker och håller såväl kurser som föreläsningar i bland annat Google Analytics.
Johan kom kontakt med Google Analytics första gången kring 2009 då han arbetade med att hjälpa Norrköpings kommun förstå användarna som besökte kommunens webbplats. Det ledde sedan vidare till en presentation på en Google Analytics-konferens där han träffade grundarna till Outfox.
Under intervjun pratade vi om vad marknadsförare kan göra för att förstå grunderna i Google Analytics. Det här är några av sakerna du får höra mer om:
Koncept och begrepp som marknadsförare behöver ha koll på
Tips för att få ut mer av Google Analytics
Verktygen du behöver för att göra bra analyser
Hur du lär dig analysera och tolka data
Bra källor för att hålla sig uppdaterad och lära sig mer
Ladda ner en pdf med Johans Cherry-On-Top Framework som gör det enklare att komma igång med dina analyser.
Visa vad som ger effekt
Som digital marknadsförare bör det vara en självklarhet att arbeta med Google Analytics för att följa upp sitt arbete och visa att jobbet man gör har effekt. Det här är lika viktigt oavsett om du arbetar inhouse eller om du hjälper en kund som konsult.
Google Analytics är ett superbra verktyg för det här och hjälper dig att sätta ett värde på resultatet från de kampanjer eller aktiviteter du genomfört.
Google Analytics AABC
Det gäller också att veta vad du kan få ut för data från Google Analytics. Här är det bra att komma ihåg AABC som står för Audience, Acquisition, Behavior och Conversions.
Det här är de områden du kan hitta rapporter inom som berättar allt från vilka som kommit till din sajt till om besökarna gjort det du hoppas att de ska göra.
Vyer och filter
För att jobba effektivt bör det finnas en bra kontostruktur där grunden är att varje företag får sitt eget konto. Under detta finns sedan de olika egendomar av appar eller webbsidor som har Google Analytics installerat.
Varje egendom kan sedan ha en eller flera olika vyer. Grunden är den ofiltrerade vyn som innehåller all trafik men Johan förespråkar att du bör ha minst tre vyer. Först den ofiltrerade, sedan en Master-vy där du gör dina analyser och sedan en testvy där du kan testa olika typer av filter.
Detta är viktigt då ett felaktigt implementerat filter gör att datan försvinner permanent och det är därför bra att testa filter först.
Ett av de vanligaste filtren är att exkludera interna besökare baserat på IP-adresser. Andra vanliga filter är för att visa enbart en viss subdomäns trafik eller olika marknader. Här är en Googles egen guide för hur du skapar IP-filter.
Smarta integrationer
För varje egendom finns sedan också ett antal olika inställningar och integrationer att göra. Just integrationerna där man kan koppla ihop Google Analytics med andra Google-produkter som AdWords och Search Console är ett bra sätt att få ut mer av datan.
Det är enkelt att göra och det går då att få in data från dina AdWords-kampanjer i Google Analytics. Integrationen gör det även möjligt att skicka data till AdWords där man kan använda segment för att att köra remarketing-kampanjer.
Genom att koppla Google Analytics mot Search Console kan man framförallt få in intressant data kring hur din webbsida presterar i det organiska söket. Det här är väldigt användbart inte minst då man arbetar med sökmotoroptimering.
Konverteringsspårning och kampanjtaggning
Två av de absolut viktigaste funktionerna i Google Analytics för marknadsförare är enligt Johan konverteringsspårning och kampanjtaggning. Det är också här som Johan ser störst brister när han går igenom företags Analytics-konton.
Att sätta upp tydliga mål och mäta de viktigaste interaktionerna på din webbsida är ytterst viktigt. Utan detta är det oerhört svårt att verkligen utnyttja Google ...