Sämre datakvalitet, utvecklingen kring privacy-regler och hantering av cookies har de senaste åren skapat problem för oss marknadsförare.
Det pratas därför allt mer om att hantera spårning server-side och såväl fördelar som möjligheter det ger. För att lära mig mer om det så bjöd jag in Anton Gezelius från byrån Ctrl Digital.
Det är mycket som ligger bakom den här utvecklingen.
Som marknadsförare så har Apples Intelligent Tracking Prevention påverkat vår datakvalitet i stor utsträckning och lägg till adblockers, utfasning av tredjepartskakor samt regler kring consent och cookie-hantering.
Plus GDPR, compliance-krav och hårdare privacy-regler rent generellt.
Men det finns sätt att minska effekterna av detta och samtidigt uppfylla regler och krav på ett bättre sätt. Och med system som Google Tag Manager Server finns det tekniska förutsättningar att göra det även för mindre företag.
När man pratar spårning server-side så handlar det framförallt om att angripa problemet med sämre datakvalitet samt compliance och privacy. Men också om att minska beroendet av cookies och förbättra IT-säkerhet.
Om gästen
Anton Gezelius är head of measurement och partner på Ctrl Digital. Han har lång erfarenhet både som marknadsförare och analytiker där han på senare år framförallt har specialiserat sig på teknisk implementation och dataarkitektur.
Ctrl Digital är det man kallar en cloud marketing agency där man använder maskininlärning och molntjänster för att hjälpa företag att växa. Man är idag 12 personer och Anton leder ett team av digitala analytiker, analytics engineers och data scientists.
Om avsnittet
Anton och jag pratar i avsnittet om hantering av spårning server-side och vad vi marknadsförare behöver ha koll på kring det. Han förklarar bland annat vad det innebär i praktiken och som skiljer mellan client-side och server-side.
Samt hur Google Tag Manager Server kan hjälpa oss.
Du får dessutom höra om:
De främsta fördelarna och möjligheterna
Däribland hur det kan förbättra datakvalitet
Nackdelar och vanliga fallgropar han ser
Vad många missförstår kring tekniken
Om alla borde satsa på server-side
Vad som krävs rent tekniskt för det
Och hur man kommer igång på ett bra sätt
Samt en massa mer…
Ett riktigt praktiskt avsnitt om server-side och server-side tagging. Anton delar många konkreta tips för att lyckas med det och undvika vanliga misstag han ser.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget.
Anton har bland annat satt samman ett antal länkar till bra artiklar och resurser om server-side tagging, Google Tag Manager Server samt hur man implementerar det. Men också bra resurser kring Facebook Conversion API och Googles Enhanced Conversions.
Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Anton Gezelius på LinkedIn
Ctrl Digital webbsida
Ctrl Digital på LinkedIn
Marketing in a Cookie-less World - Ctrl Digital (artikel)
Server-side Tagging - Ctrl Digital (artikel)
Bring performance and privacy together with Server-Side Tagging - Google (artikel)
Officiell dokumentation för server-side tagging - Google (resurs)
Server-side tagging in Google Tag Manager - Simo Ahava (artikel)
Introduction to Google Tag Manager Server-side Tagging - Analytics Mania (artikel)
About Conversions API - Meta (artikel)
About enhanced conversions - Google (artikel)
Facebook Conversion API using GA4 web tags and a GTM server - Simo Ahava (artikel)
Segment (plattform)
Tealium (plattform)
Tidsstämplar
[4:18] Skillnaderna mellan client-side och server-side. Samt vad det innebär i praktiken att hantera spårning server-side och vad marknadsförare behöver veta om det.
[8:10] Om framtiden för cookies och om server-side är en lösning för det. Och hur intresset för den här typen av lösningar är just nu.
[12:07] Fördelarna med att hantera spårning server-side. Allt från datakvalitet och livslängd på kakor t...