Agnes Hammarstrand var med så sent som i avsnitt 110. Men det hände en hel del efter vårt avsnitt så jag bjöd in henne igen.
Den här gången pratar vi dels om IMYs granskning av fyra företags användning av Google Analytics och vad den innebär. Vi pratar också om EU-USA Data Privacy Framework som blev officiellt strax därefter.
Agnes går igenom vad den här nya överenskommelsen mellan EU och USA betyder för oss marknadsförare och de tjänster vi använder. Allt från webbanalysplattformar till marketing automation och olika marknadsföringstjänster.
Ur ett legalt perspektiv.
Du får dessutom höra om:
Vad som är nytt i Data Privacy Framework
Hur stor risken är att vi får ett Schrems III
5 saker att ha koll med tjänster och verktyg
Funktioner och taktiker att se upp med framöver
PTS granskning av cookie-samtycken
Och varför hon anser att vi marknadsförare har fokuserat alldeles för mycket på överföringarna till USA i sig. Plus en massa mer…
Jobbar du med e-handel och inte har lyssnat på avsnitt 110 så hoppas jag också att du gör det. Vi pratar då om en rad nya regler för bland annat reor och prissänkningar.
Om gästen
Agnes Hammarstrand är advokat och partner på advokatbyrån Delphi. En affärsjuridisk byrå som är en av Sveriges ledande inom IT, tech, e-handel och marknadsföring.
Det här är även Agnes expertisområde och hon har lång erfarenhet av att jobba med frågor kring digitalisering, IT, e-handel och marknadsföring. Och hon har byggt upp ett stort team som arbetar med detta.
Agnes har dessutom fått en hel del utmärkelser som bland annat Årets Justitia och den advokat svenska advokater helst hade anlitat inom affärsjuridik.
Tidsstämplar
[2:49] Agnes om IMYs granskning av fyra företags användning av Google Analytics och vad de kom fram till i den.
[6:24] EU-USA Data Privacy Framework. Vad det är, vad som är nytt och hur det fungerar.
[8:41] Hur stor risk det är att vi hamnar i ett Schrems III. Och hur lång tid kan en sån process ta när NOYB drar igång.
[13:32] Om det är ok att använda amerikanska tjänster, verktyg och pixlar. Inte minst webbanalysplattformar som Google Analytics.
[21:27] Hur vi kan förbereda oss för ett potentiellt Schrems III. Och om det är några funktioner eller tjänster vi bör se upp med.
[27:28] Om certifieringen av företag inom Data Privacy Framework och vad marknadsförare bör känna till om det.
[29:22] Post- och Telestyrelsens granskning av cookie-samtycken och vad handlar den om.
[33:55] IMY-granskningar, DSA, Tillgänglighetsdirektivet, AI-förordningen och annat som händer i höst.
Länkar
Agnes Hammarstrand på LinkedIn
Delphi webbsida
Delphi aktiviteter/events/webinars
Delphi Tech-blogg
Fyra bolag måste sluta använda Google Analytics - IMY (artikel)
EU-kommissionen har fattat beslut om adekvat skyddsnivå för USA - IMY (artikel)
Data Privacy Framework (webbsida)
Sök bland certifierade företag - Data Privacy Framework (webbsida)
Tillgänglighetsdirektivet - Digin.nu (webbsida)
Svensk Handel om Tillgänglighetsdirektivet (artikel)
EU:s AI-förordning: första förordningen om artificiell intelligens - Europaparlamentet (artikel)
Artikel om Veckans Martech: Amanda AI (samarbete)