Konverteringsoptimering har varit ett efterfrågat ämne och en grundförståelse i ämnet är viktig för alla marknadsförare som arbetar med digital marknadsföring.
För att lära mig mer om området och prata med en riktigt expert så bjöd jag in Andreas Gref som är Head of A/B testing på Conversionista. Där arbetar han som konsult med några av Sveriges största företag och sajter.
Andreas väg in i branschen gick via studier i medieteknik vid KTH. Något som gav han bra insikt i hur man förstår sig på användare baserat på vad de gör och utföra experiment på ett vetenskapligt sätt.
Det visade sig vara en perfekt match med konverteringsoptimering som är exakt det fast i webbanalysmiljö.
Vi pratar i det här avsnittet om vad konverteringsoptimering är, vanliga saker man brukar optimera och hur arbetsprocessen ser ut. Du får även höra vilka förutsättningar du behöver ha på plats samt hur du kommer igång på ett bra sätt.
Andreas delar dessutom med sig av:
Sina bästa tips och råd
Exempel på lyckade projekt
Och vanliga misstag många gör
Glöm inte av att kolla in alla länkar till sajter och böcker Andreas tipsar om. Du hittar här även länkar till Conversionistas blogg och sociala profiler. Det finns även ett antal tidsstämplar längre ner om du vill hitta till en viss sektion i intervjun.
Ladda ner Andreas lista med 17 verktyg Här har han samlat ihop de verktyg han använder i sitt CRO-arbete med verktyg för allt från analys till processhantering.
Länkar
Andreas Gref på LinkedIn
Conversionista-bloggen
Conversionista på LinkedIn
Conversionista på Instagram
Bloggar och sajter
ExP Experimentation Platform
Ledd av experiment legenden Ron Kohavi, samlar artiklar och kunskap om avancerad OCE (Online Controlled Experiments).
The Surprising Power of Online Experiments
Grym artikel av Ron Kohavi och Stefan Thomke.
Conversion XL
Bra sajt med blogg, forum, online-utbildningar och har även en bra Facebook-grupp.
Baymard Institute
Samlar insikter och best practices inom UX/CRO.
Simo Ahavas blogg
Tekniskt detaljerad blogg om spårning och mätning.
Böcker
Signal and the noise, Nate Silver
Adlibris
Bokus
Hacking Growth, Sean Ellis & Morgan Brown
Adlibris
Bokus
Misbehaving, Richard Thaler
Adlibris
Bokus
Hooked, Nir Eyal
Adlibris
Bokus
Tidsstämplar
[2:54] Vi börjar med att prata om vad konverteringsoptimering är och Andreas förklarar varför begreppet är så dåligt. Vi pratar även om hur man bygger upp kundresan som ligger till grund för sin optimering.
[9:52] Andreas ger ett antal exempel på vad man brukar göra för insatser när man optimerar. Han lyfter framförallt fram copywriting som enligt honom är den insats som vanligtvis ger bäst ROI. Vi pratar även om varför knappfärg inte är så viktigt och varför man måste bestämma sig vad man vill att kunden ska göra.
[15:16] Vi pratar om ett lyckat projekt med Cmore som Andreas var involverad i. Det var också ett bra exempel där man samlar många olika parter i projektet och där man experimenterade sig fram till olika beslut. Vi pratar också om var gränsen mellan konverteringsoptimering och produktutveckling går.
[22:10] Vi pratar om hur konverteringsoptimering ligger väldigt nära growth hacking. Och att det är en specialkompetens som kommer spridas i många olika områden.
[24:30] Vi pratar om förutsättningarna som krävs för att arbeta med konverteringsoptimering och A/B-testning. Andreas förklarar också vad man kan göra om man inte har större trafikvolymer och konverteringar. Han lyfter även fram vikten av att vara öppen för att ha fel.
[30:51] Vi pratar sedan om vad man behöver ha för teknik och resurser på plats. Man kan i allmänhet inte bedriva CRO-arbete själv utan behöver ha ett team inom företaget. Vi pratar även om olika typer av verktyg man behöver.
[36:42] Andreas beskriver hur arbetsprocessen ser ut när han arbetar med konverteringsoptimering. Grundpricipen för CRO följer principen Build-Measure-Lear...